نویسنده: مریم اصلانی
// جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۳

۱۰ لوکیشن واقعی انیمه وان پیس که باید بشناسید!

دنیای فوق‌العاده دزدان دریایی انیمه وان پیس، بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنید واقعی است. دراین مرور با زومجی همراه باشید تا منبع الهام بخشی از به‌یادماندنی‌ترین مکان‌های این انیمه را با هم مرور کنیم.

بخشی از جذابیت انیمه وان پیس، مکان‌های زیادی است که دزدان دریایی کلاه حصیری به سرکردگی مانکی دی. لوفی از آن‌ها بازدید می‌کنند. شاید خود شما هم تاکنون متوجه شباهت برخی از این مکان‌ها با جاذبه‌های گردشگری محبوب و معروف شده باشید، مکان‌هایی واقعی که طرفداران این مجموعه می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

درمقایسه با دیگر سریال‌های معروف و بزرگ شونن، وان پیس یک ماجراجویی در سطح جهانی است. به‌این شکل که گروه دزدان دریایی هربار سری به گوشه‌ای از دنیای‌شان زده و از این توفقگاه‌ها دیدن می‌کنند. گاهی این مکان‌ها تنها جایی برای سرگرمی و استراحت هستند و گاهی فرصت‌هایی را دراختیار لوفی و خدمه‌اش قرار می‌دهند که بیش از قبل به دل ماجرا زده و به منافع بهتری دست پیدا کنند.

درنهایت به‌لطف هنر «ائیچیرو اودا» (Eiichiro Oda) خالق انیمه وان پیس، مخاطب هم می‌تواند در دنیای تخیلی ذهن نویسنده سفر کند و هم بین راه نگاهی سرگرم کننده‌تر به جهان واقعی داشته باشد. درحالی که برخی از مکان‌های معرفی شده دراین سریال کاملا ساختگی هستند، بسیاری دیگر از آن‌ها از نوعی مکان واقعی یا با الهام از فرهنگی خاص شکل گرفته‌اند. این مسئله باعث شده است که جهان وان پیس فرمی ملموس‌ داشته باشد و مخاطب را به همراهی با خود دعوت کند.

درادامه با زومجی در مرور تعدادی از این لوکیشن‌های جذاب که با الهام از مکانی واقعی خلق شده‌اند، همراه باشید.


مقایسه تصویر پادشاهی رومل در انیمه وان پیس با چشم انداز شهر لندن

۱۰- پادشاهی رومل- لندن

Rommel Kingdom - London

پادشاهی رومل در چندین بخش از فصل ۷۳۴ و همینطور در صحنه‌هایی از قسمت ۶۶۶ انیمه به مخاطبان معرفی شد. داستان مربوط‌به این پادشاهی در مورد مهاجمی ناشناس بود که در سراسر شهر دست به کشتار مردم می‌زد، قاتلی که از او با عنوان هاکوبا (Hakuba) نام برده می‌شد.

باوجود کوتاه بودن نقش پادشاهی رومل در مانگا و همینطور انیمه وان پیس، کاملا مشخص است که این قلمرو با الهام از شهر لندن ساخته شده است. از جمله مواردی که این شباهت را تصدیق می‌کنند یکی برج ساعت نمادین بیگ بن و دیگری هم پرونده‌ی قتل‌هایی است که به وسیله‌ی «جک ریپر» یا «جک قاتل» در لندن قرن نوزدهم رخ دادند. به‌نظر می‌رسد این رویداد تاریخی هم الهام بخش روایت بخشی از داستان انیمه وان پیس بوده است.


شباهت صخره فیلی ایسلند با جزیره زو در انیمه وان پیس

۹- جزیره زو- صخره فیلی، ایسلند

Zou Island - Elephant Rock

شاید یکی از منحصربه‌فردترین جزایر این مجموعه که از نظر جلوه‌های بصری بسیاری قابل‌توجه است، جزیره زو باشد که روی پشت یک فیلم بزرگ به نام زوناشا قرار دارد که با پاهای فوق‌العاده بلند خود در سراسر دریا سفر می‌کند. دیگر جذابیت این فیل بزرگ رابطه‌ی جالب توجهی است که با ساکنان جزیره دارد. اینکه از جزیره دربرابر کسانی که قصد حمله به آن را دارند، محافظت کرده و به تمدن شکل گرفته در این جزیره احترام می‌گذارد.

ایده فیلی که جهانی را روی پشت خود حمل می‌کند، مفهوم چندان جدیدی در دنیای ادبیات نیست، اما ظاهر کلی این فیلم از صخره فیلی ایسلند الهام گرفته شده است. طرح کلی فیل، رنگ سبز و خاکستری آن و همینطور چشم‌های غارمانندش به‌خوبی بازتاب دهنده‌ی این شباهت است.


ترمینال گری در انیمه وان پیس و کوهستان اسموکی در مانیل

۸- گری ترمینال در جزیره سپیده‌دم- محله‌های زاغه نشینان کوه اسموکی، فیلیپین

Gray Terminal of Dawn Island - Smokey Mountain

جزیره سپیده‌دم یکی از لوکشین‌های شناخته شده مجموعه وان پیس است، چراکه این جزیره خانه برخی از بهترین شخصیت‌های اصلی این انیمه است. جزیره سپیده‌دم خود از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که گری ترمینال یا ترمینال خاکستری یکی از این بخش‌ها است. اینجا خانه «سابو» و دیگر شهروندانی بود که زیر آواری از زباله به‌دنبال گنج می‌گشتند.

یکی از بحث‌برانگیزترین منابعی که می‌تواند الهام بخش این بخش از جزیره سپیده‌دم باشد، محله‌های فقیرنشین و سایت‌های انباشت زباله در مانیل پایتخت کشور فیلیپین است. جایی که کوهی از زباله روی هم جمع شده است و وقوع یک آتش‌سوزی در آن باعث مرگ‌ومیر بسیاری شد.


شباهت درسروزا در وان پیس با پارک گوئل در اسپانیا

۷- درسروزا- پارک گوئل، اسپانیا

Dressrosa - Park Guell

درسروزا جزیره‌ای بود که در آن شاهد نبرد دزدان دریایی کلاه حصیری با «دن‌کیشوت دوفلامینگو» (Donquixote Doflamingo) بودیم که درنهایت به شکست این دزد دریایی شرور ختم شد. درسروزا با ساختمان‌های رنگارنگ و شطرنجی و شهروندانی متشکل از مردم عادی و اسباب‌بازی‌های حساس، شاید چندان ترسناک به نظر نمی‌رسید. اما این شهر زیر سلطه فرمانروایی بی‌رحم به مکانی تهدید‌آمیز تبدیل شد که این امر مایه شگفتی بود.

در دنیای واقعیت همتای واقعی این شهر پارک گوئل در بارسلون اسپانیا است. پارکی دارای باغ‌های سرسبز، طرح‌های موزاییکی و معماری خاص «آنتونی گائودی» که یکی از معماران برجسته سبک مدرن است. ترکیب این عناصر درکنار هم باعث شکل‌گیری یکی از چشمگیرترین جلوه‌های بصری در سراسر اسپانیا شده است. همین مسئله این پارک را به منبع الهامی مناسب برای شکل دادن به جزیره درسروزا در دنیای خیالی وان پیس کرد، جایی که در میان سکانس‌های اکشن جذاب شاهد مواجه شدن لوفی و دوفلامینگو بودیم.


شباهت قلعه مری ژوآ در وان پیس با قلعه شامبورد در فرانسه

۶- سرزمین مقدس مری ژوا- قلعه شامبورد، فرانسه

Mary Geoise - Chateu De Chambord

سرزمین مقدس مری ژوای خیالی در گراند لاین قرار دارد، جایی که اعضای دولت جهانی گرد هم جمع می‌شوند تا درمورد اقدامات دزدان دریایی صحبت کرده و راهی برای متوقف کردن آن‌ها پیدا کنند. باوجود زیبایی مرمرگونه این مکان، سرزمین مقدس مری ژوا خانه برخی از فاسدترین شخصیت‌های مجموعه وان پیس و از جمله دن‌کیشوت دوفلامینگو بود.

الهام بخش ساخت این مکان بنای زیبای قلعه شامبورد در فرانسه است که به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و پربازدیدترین عمارت‌های این کشور شناخته می‌شود. این بنا که جزو میراث جهانی یونسکو است، دارای معماری دوران رنسانس فرانسه بوده و چندین پادشاه این کشور در آن‌جا سکونت داشته‌اند.


آمازون لیلی در وان پیس و صومعه آویزان در چین

۵- آمازون لیلی- معبد یا صومعه آویزان، چین

Amazon Lily - Hanging Temple

کوما با ضربه‌ای مهیب، لوفی را به دوردست‌ها پرتاب کرد و او در جزیره‌ی آمازون لیلی فرود آمد که تنها زنان در آن‌جا زندگی می‌کردند. البته این زنانِ تنها جزو خطرناک‌ترین جنگجویان وان پیس بودند و به‌همین خاطر لوفی در اولین مواجهه خود با ساکنان جزیره آن هم دست خالی و بدون خدمه، شرایط سختی را پشت سر گذاشت. بااین‌حال زیبایی جزیره می‌توانست اسباب آسایش خاطر او باشد.

معماری خاص بناهای این جزیره که روی دیوارهای صخره‌ای شیب دار به تصویر کشیده شده بودند را با الهام از معابد واقعی استان شانشی چین طراحی کردند. این معابد در ابتدای قرن ششم ساخته شده و منزلگاه کسانی بود که در مورد فلسفه سنتی چین مطالعه می‌کردند.


چشم انداز پادشاهی آلاباستای وان پیس با چشم انداز مناطق روستایی مصر

۴- پادشاهی آلاباستا- مصر

Alabasta Kingdom

در اوایل سفر ماجراجویانه لوفی، او وارد پادشاهی آلاباستا شد که یکی از بزرگ‌ترین قوس‌های اولیه وان پیس را به خود اختصاص داد. دراین قوس داستانی لوفی هم «نیکو رابین» را به خدمه کشتی خود اضافه کرد و هم با برادر قسم خورده‌اش «ایس» (Ace) متحد شد. درنهایت هم شاهد درگیری آن‌ها با یکی از بزرگ‌ترین آنتاگونیست‌های وان پیس یعنی «کروکودایل» بودیم، رهبری جنایتکار که از توانایی کنترل و دستکاری شن و ماسه برخوردار بود.

باوجود همه شهرهای مختلفی که این پادشاهی خیالی را تشکیل می‌دادند، یک نکته مشخص است. اینکه برای طراحی و بازآفرینی همه این مکان‌های دیدنی، از معماری و جاذبه‌های طبیعی مصر باستان الهام گرفته شده است. از اهرام باستانی نمادین تا سواحل رود نیل که درکنار معرفی ابرشروری همچون کروکودایل جنایتکار، به جذابیت قسمت‌های ابتدایی انیمه وان پیس کمک قابل توجهی کرده بودند.


مقایسه شهر واتر سون در وان پیس با شهر ونیز ایتالیا

۳- واتر سون- ونیز، ایتالیا

Water 7

شهر واتر 7 بیشتر به‌خاطر کانال‌هایی معروف است که شهروندان برای آمد و رفت خود از آن‌ها استفاده می‌کردند. همچنین این شهر به خاطر صنعت کشتی‌سازی خود به شهرت رسیده است، بنابراین این شهر مکانی مهم برای دزدان دریایی کلاه حصیری بود تا کشتی‌شان را تعمیر کرده و آن را برای ماجراجویی‌های پیش‌رو آماده کنند.

اما نکته قابل‌توجه این است که هم کانال‌های آبی و هم سبک قایق‌هایی که برای حمل‌و‌نقل استفاده می‌شوند، همگی اشاره‌ای به شهر زیبای ونیز است که منبع الهام بخش شهر واتر سون بوده است. ونیز یکی از محبوب‌ترین و همینطور پربازدیدترین شهرهای ایتالیا است و نه فقط در انیمه وان پیس، بلکه منبع الهام بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و آثار سینمایی بوده است.


شباهت پانک هازارد وان پیس با مناظر ایسلند

۲- پانک هازارد، ایسلند

Punk Hazard

جزیره پانک هازارد پس از وقوع درگیری میان ساکازوکی و «کوزان» که بیشتر با نام آئوکیجی شناخته می‌شود، درمیان آتش و یخ غرق شد. این دو نفر با استفاده از قدرت‌های خاص‌شان با هم مواجه شدند که نتیجه‌اش وقوع این اتفاق بود.

پیش از این هم در این فهرست به نام ایسلند اشاره کردیم، شاید باید گفت جغرافیای کشور ایسلند یکی از منابع الهام خلق لوکیشن‌های این مجموعه بوده است. ازآنجایی که این کشور هم محل فعالیت‌های آتشفشانی است و هم برخی از بخش‌های آن پوشیده از برف است، درنتیجه مشاهده همزمان آتش و یخ درکنار هم چیز چندان عجیب و غیرمعمولی نیست. منظره‌ای که الهام بخش جزیره‌ی عجیب و غریب پانک هازارد است که ستاره‌ی بی‌بدیل یکی از عجیب‌ترین قوس‌های داستانی انیمه وان پیس بود.


کشور وانو و قلمروی نینجاها در انیمه وان پیس

۱- کشور وانو، قلمروی نینجاها، ژاپن

Wano Kuni - Ninja Kingdom

وانو محل زندگی دزدان دریایی جانوران (the Beast Pirates) بود و اداره آن را یکی از قوی‌ترین تبهکاران دنیای وان پیس یعنی «کایدو» برعهده داشت. وانو قبل از آنکه به‌وسیله کایدو تصاحب شود، کشوری زیبا مملو از مکان‌های تماشایی و مجلل بود.

باچنین چشم‌اندازی شاید یکی از غیرمعمول‌ترین منابع الهام برای خلق وانو، پارک موضوعی به نام پادشاهی نینجا در کشور ژاپن باشد. با ساخت مدلی در اندازه کامل از «قلعه آزوچی» و همینطور نشان دادن حال‌وهوای دوره ادو به‌عنوان تم اصلی پارک، طبیعی است که تصور کنیم این مکان یکی از منابع الهام مهم وانو باشد. از طرف دیگر همان‌طور که گفتیم جو غالب پارک به دوره ادو و عصر جنگجویان و نینجاها اختصاص دارد، پس چندان عجیب نیست که در انیمه شاهد دوئل کایدو با گروهی از سامورایی‌های جنگجو بودیم.

درنهایت باید گفت اگرچه حوادث انیمه وان پیس در دنیای واقعی اتفاق نمی‌افتند، اما بسیاری از مکان‌های تصویر شده در آن ریشه در مکان‌های واقعی در گوشه و کنار جهان دارد. تنوع بسیار زیاد این مکان‌ها نشانی از مهارت‌های اودا به‌عنوان یک هنرمند خوش ذوق است که موفق شده است این نقاط جغرافیایی متفاوت که حتی از نظر بصری هم ظاهری متمایز از هم دارند را درکنار هم جمع کرده و جهان وان پیس را به شکلی یکپارچه خلق کند. وجود همین لوکیشن‌های واقعی است که درکنار دیگر امتیازات مثبت این مجموعه، وان پیس را به سریالی محبوب و نمادین تبدیل کرده است.

درپایان این مطلب نظر شما در مورد ایده گرفتن از مکان‌های واقعی در آثار انیمه‌ای چیست؟ یک جهان تخیلی بیشتر توجه شما را به خود جلب می‌کند یا دنیایی که در هر گوشه‌اش می‌توان ردپایی از واقعیت را مشاهده کرد؟ خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در زومجی هم درمیان بگذارید، سپاس



اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده