نویسنده: ملیکا شفیعی
// یکشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۹

حقایق جنجالی باربی که باید بدانید! | از گذشته تا به امروز

در چند ماه اخیر هیچ کس از بمباران رسانه‌ای فیلم باربی در امان نبوده است. فیلمی که به سختی تلاش دارد باربی را به عنوان یک نماد فمینیستی معرفی کند. اما تاریخ باربی به ما نشان می‌دهد که واقعیت چیز دیگری است. 

این مسئله را به وضوح می‌توان در اولین جد عروسک باربی دید. یک عروسک آلمانی به نام بیلد لیلی که برپایه کمیک استریپ‌های طنز راینهارت بوتین در مجله بیلد ساخته شده بود. در این کمیک‌ها، لیلی یک دختر آهن‌پرست و حاضر جواب نشان داده می‌شد که همیشه دنبال شکار مردهای ثروتمند و خوش قیافه بود. مشخصا چنین عروسکی برای مصرف کودکان طراحی نشده بود. در مقایسه با باربی‌های امروزی، عروسک لیلی بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. اما تشخیص این دو عروسک از هم، همیشه ساده نبوده است.

برای حمایت از کانال فیلمزی، ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

روث هندلر، از پایه گذاران کمپانی عروسک و اسباب‌بازی مَتِل، تصمیم گرفت با الهام از لیلی، عروسک جدیدی به بازار آمریکایی روانه کند. اولین عروسک باربی، شباهت غیر قابل انکاری به لیلی داشت. تا جایی که می‌توان ادعا کرد هر دو عملا از یک قالب ساخته شده‌اند. عروسک باربی قرار بود دختری نوجوان را نشان بدهد، و اسم باربی از روی دختر نوجوان روث، باربارا انتخاب شده بود. مشکل اینجاست که با وجود سن پایین باربی و جامعه هدفش، روث اصرار داشت که این عروسک باید ظاهر بزرگسالی داشته باشد. سینه‌های برجسته، کفش‌های پاشنه بلند، کمری لاغر و آرایش همیشگی.

این ویژگی‌های باربی مشکلات زیادی برای اعتماد به نفس کودکانی درست می‌کرد که با آن بازی می‌کردند. نگرانی به جای پدر و مادرها و اعتراضاتی که به کمپانی متل شد، بالاخره تاثیر خود را گذاشت و منجر به افزوده شدن طیفی از رنگ پوست‌های جدید و وزن بیشتر به عروسک باربی شد. اما ظاهر "ایده‌آل" عروسک کن، تا سال ۲۰۲۰ هیچ تغییری نکرد. احتمالا به خاطر اینکه هیچ کس به آن اعتراض نکرده بود! 

اما این‌ها فقط بخشی کوچک از تاریخ عروسک باربی است. برای آشنایی بیشتر با تاریخ باربی در سینما، ویدیوی ما را از دست ندهید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده