نویسنده: مسیح کریمی
// سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۸

۲۰ فیلم با موضوع مهاجرت که حتما باید ببینید

در این مقاله قرار است ۲۰ فیلم با موضوع مهاجرت و چالش‌ها و مشکلات آن را معرفی کنیم. پس در ادامه با زومجی همراه باشید.

مهاجرت موضوع و ترند جدیدی نیست، اما این روزها بیشتر صحبت مهاجرت را می‌شنویم و به بحث داغ‌تری تبدیل شده است. داستان مهاجرت از روستا و شهر کوچک به شهر بزرگ‌تر یا از یک کشور به کشور دیگر برای زندگی بهتر همیشه مورد بحث بوده است. بحثی که در آن شخص باید با چالش‌های فرهنگی، دین، مذهب، آداب و رسوم متفاوت و مردمانی با زبان و اخلاق متفاوت مواجه شوند و تلاش کنند تا از یک غریبه به یکی از آن‌ها تبدیل شوند و دیگر مثل یک مهمان نباشند.

پس خیلی عجیب نیست که مهاجرت به یک دغدغه مهم برای فیلمسازان هم تبدیل شود و به‌خصوص فیلمسازان لاتین یا آسیایی بیشتر چنین دغدغه‌ای داشته‌اند و همواره شاهد ساخت آثاری با موضوع مهاجرت و چالش‌ها و مشکلات آن توسط این اشخاص بوده‌ایم. طی سال‌های اخیر هم آثار تحسین شده بیشتری در این رابطه تولید و اکران شده‌اند و فیلمسازان نگاه ویژه‌ای نسبت به این موضوع دارند و حتی برخی به سراغ تجربه‌های شخصی خود رفته‌اند که ممکن است برای گروهی آموزنده و مفید هم باشد و به تصمیم آن‌ها برای مهاجرت و پذیرفتن چالش‌های آن کمک کند.

حالا در این مقاله قرار است ۲۰ فیلم با موضوع مهاجرت بپردازیم که هر یک تلاش می‌کنند تا از نگاهی متفاوت به این موضوع بپردازند و چالش‌ها و مشکلات مهاجرت را روایت و بازگو کنند. لازم به توضیح است که رتبه‌بندی این فهرست براساس تاریخ اکران فیلم‌ها است و براساس کیفیت یا برتری یک اثر نسبت به دیگری نیست. پس در ادامه با زومجی و ۲۰ فیلم با موضوع مهاجرت همراه باشید.

فیلم های این فهرست بر اساس تاریخ اکران مرتب شده‌اند


رابین ویلیامز در فیلم Moscow on the Hudson

۲۰. فیلم مسکو روی هادسن

فیلم Moscow on the Hudson

  • کارگردان: پل مازورسکی
  • نویسنده: پل مازورسکی و لئون کاپتنوس
  • بازیگران: رابین ویلیامز، ماریا کونچیتا آلونسو، کلیا وانت درکیز، ساولی کراماروف، الیا باسکین، یاکوو سمیرنوف و آلخاندرو ری
  • تاریخ اکران: ۶ آوریل ۱۹۸۴
  • میانگین امتیازات فیلم Moscow on the Hudson در IMDB: ۶.۵

فیلم Moscow on the Hudson داستان یک سیرک روسی را دنبال می‌کند که برای اجرا به آمریکا می‌رود. یکی از اعضای آن می‌خواهد به آمریکا فرار کند و پناهنده شود اما جراتش را ندارد. او در یک فروشگاه بزرگ پناه می‌گیرد اما متوجه می‌شود کنار آمدن با فرهنگ آمریکایی بسیار سخت‌تر از چیزی است که تصور می‌کرده است. فیلم مسکو روی هادسن در اواخر دوران جنگ سرد تولید شد که در آن شاهد مهاجرت و پناهندگی گروهی از روس‌ها در خاک کشور آمریکا بودیم و تمرکز فیلم با الهام از چنین داستانی با لحن طنز و کمدی است.


لئوناردو دی کاپریو به همراه دیگر بازیگران در فیلم Gangs of New York

۱۹. فیلم دارودسته‌های نیویورکی

فیلم Gangs of New York

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: جی کاکس، استیون زایلیان و کنت لونرگان
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، دنیل دی-لوئیس، کامرون دیاز، جیم برودبنت، جان سی ریلی، هنری توماس، استیون گراهام، ادی مارسن، لیام نیسون و برندن گلیسون
  • تاریخ اکران: ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات فیلم Gangs of New York در IMDB: ۷.۵
فیلم Gangs of New York شروع همکاری مارتین اسکورسیزی با لئوناردو دیکاپریو است

داستان فیلم Gangs of New York در دهه ۱۸۶۰ میلادی جریان دارد و گروهی از مهاجران ایرلندی را روایت می‌کند که در اعتراض به دستمزدهای پایین ناشی از هجوم برده‌های آزاد شده و تهدید به سربازگیری اعتراض می‌کنند. در خلال جنگ‌های آمریکا طی سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۵۲، شهر نیویورک بر اثر جنگ‌های بین آمریکایی‌های بومی و ایرلندی‌های مهاجر به کوره‌ای داغ از آتش مبدل شده‌ است. بیل کاتینگ قصاب سر دسته آمریکایی‌ها حریف ایرلندی خود کشیش والن را که سردسته گروهی ایرلندی به نام خرگوش‌های مرده‌ است می‌کشد و آمریکایی‌ها پیروز می‌شوند.

بعد از گذشت شانزده سال پسر کشیش، آمستردام به نیویورک بازمی‌گردد تا از بیل به خاطر مرگ پدرش انتقام بگیرد. فیلم Gangs of New York به یکی از داستا‌ن‌های کلاسیک مهاجران که مبارزه بین ایرلندی‌های مهاجر و آمریکایی‌ها است می‌پردازد که شروع همکاری مارتین اسکروسیزی با لئوناردو دیکاپریو هم محسوب می‌شود. فیلم دارودسته‌های نیویورکی همچنین نامزد دریافت ۱۰ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد که درنهایت نتوانست به جایزه‌ای دست پیدا کند.

فیلم Uzak

۱۸. فیلم اوزاک

فیلم Uzak

  • کارگردان: نوری بیلگه جیلان
  • نویسنده: نوری بیلگه جیلان
  • بازیگران: مظفر اوزدمیر، مهمت ایمین توپارک، زحل گنچر، نازان کسال، ابرو جیلان، ارکان کسال و عاریف آسچی
  • تاریخ اکران: ۲۰ دسامبر ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات فیلم Uzak در IMDB: ۷.۵

فیلم Uzak داستان ماهموت، عکاس از دنیا بریده‌ای را دنبال می‌کند که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند. آدمی بی حوصله و عصبی که روزهای خودش را به بطالت می‌گذراند. یوسف، یکی از اقوامش از روستا برای پیدا کردن کار پیش او به استانبول می‌آید و قرار می‌شود چند روزی را پیش او بماند. برخلاف بسیاری از فیلم‌های با موضوع مهاجرت که تمرکز آن روی مهاجرت از یک کشور به کشور دیگر است، داستان فیلم اوزاک از مهاجرت از روستا به یک شهر بزرگ روایت می‌شود.

فیلم Uzak تلاش می‌کند تا چالش‌های زندگی برای یک مرد روستایی در شهر را به تصویر بکشد که تمام زندگی خود را در روستا زندگی کرده است و تجربه زندگی شهری ندارد. این فیلم در پنجاه و ششمین جشنواره فیلم کن موفق شد برنده جایزه بزرگ شود.


فیلم In America

۱۷. فیلم در آمریکا

فیلم In America

  • کارگردان: جیم شریدان
  • نویسنده: جیم شریدان، نائومی شریدان و کیرستن شریدان
  • بازیگران: سامانتا مورتون، پدی کانسیدین، سارا بولگر، اما بولگر، جایمن هانسو، فرانک وود و جیسون سالکی
  • تاریخ اکران: ۶ فوریه ۲۰۰۴
  • میانگین امتیازات فیلم In America در IMDB: ۷.۷

فیلم In America داستان یک خانواده مهاجر ایرلندی را دنبال می‌کند که حالا به شهر نیویورک مهاجرت کرده‌اند و در این شهر زندگی می‌کنند. تمرکز فیلم روی این خانواده ایرلندی و زندگی جدید آن‌ها در شهر نیویورک و مشکلات و چالش‌های جدید آن‌ها است که تلاش می‌کنند زندگی جدیدی را آغاز کنند و فیلم از نگاه دختر بزرگ‌تر خانواده روایت می‌شود. جیم شرایدن فیلمنامه فیلم In America را با همکاری دو دخترش نوشته و درواقع فیلم براساس زندگی و تجربیات شخصی او نوشته و ساخته شده است. فیلم در آمریکا درنهایت توانست نامزد دریافت ۳ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلمنامه اورجینال شود.


تئودور در حال صحبت با ماموران در فیلم فرزندان انسان

۱۶. فیلم فرزندان انسان

فیلم Children of Men

  • کارگردان: آلفونسو کوارون
  • نویسنده: آلفونسو کوارون
  • بازیگران: کلایو اوون، جولیان مور، مایکل کین، چیویتل اجیوفور، چارلی هونام، کلر هوپ آشیتی، پم فریس، یولاندا باسْـکِـس، لوسی برایرس، ورا فیلاتووا، اوئانا پلئا، دنی هوستون و پیتر مولان
  • تاریخ اکران: ۲۵ دسامبر ۲۰۰۶
  • میانگین امتیازات فیلم Children of Men در IMDB: ۷.۹
آلفونسو کوارون تلاش کرده است تا ازطریق فیلم Children of Men نقدی تند و تیزی به قوانین مهاجرتی و پناهندگی آمریکا داشته باشد

اتفاقات فیلم Children of Men در سال ۲۰۲۷ جریان دارد که زنان دیگر نمی‌توانند بچه‌ای به دنیا بیاورند. جوان‌ترین ساکن زمین به‌تازگی در ۱۸ سالگی در گذشته‌ است و همه امیدها و آرزوهای بشر نقش برآب شده‌ است. در حالی‌که بحران و آشفتگی پایه‌های تمدن بشری را متزلزل کرده، دنیای در شرف مرگ و نیستی، آخرین شانس بقایش را در وجود زنی به نام کی می‌بیند که به‌گونه‌ای غیرقابل درک باردار شده‌ است. اکنون درحالی‌که فرقه‌های متخاصم ملی‌گرا به جان هم افتاده‌اند و رهبران دنیا شاهد هستند که چطور قدرت از دستشان خارج می‌شود، مردی سرخورده به‌نام تئو مأموریت می‌یابد از این زن محافظت کند و او را تا بندری همراهی کند تا این آخرین امید بشریت بتواند در امنیت کامل، کودکش را به دنیا بیاورد.

اما چرا از داستان فیلم Children of Men به‌عنوان یک فیلم با موضوع مهاجرت یاد می‌شود؟ فیلم درواقع به موضوع پناهندگان و مهاجرین غیر قانونی می‌پردازد که سالیانه از کشور مکزیک به آمریکا به شکل غیر قانونی یا قانونی مهاجرت می‌کنند یا پناهنده می‌شود. درواقع پناهندگان فیلم به‌عنوان زباله های جامعه معرفی می‌شوند و آلفونسو کوارون تلاش کرده است تا از این طریق نقدی تند و تیزی به قوانین مهاجرتی و پناهندگی آمریکا داشته باشد. فیلم Children of Men درنهایت موفق شد نامزد دریافت ۳ جایزه اسکار شود.


فیلم The Namesake

۱۵. فیلم نام خانوادگی

فیلم The Namesake

  • کارگردان: میرا نایر
  • نویسنده: سونی تاراپوروالا
  • بازیگران: تابو، عرفان خان، کل پن، زلیخا رابینسون، جاسیندا بارت، سباستین روشه، ساحیرا نایر، سابیاسچی چاکرابارتی و سوپریا دوی
  • تاریخ اکران: ۹ مارس ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات فیلم The Namesake در IMDB: ۷.۵

فیلم The Namesake داستان گوگول، پسر یکی از مهاجران هندی را که در آمریکا متولد شده است دنبال می‌کند که می‌خواهد جای خود را در میان دوستان نیویورکی و آمریکایی خود باز کند اما خانواده‌اش تمایل دارند او به راه‌های سنتی‌شان پایبند بماند و گذشته و ریشه خود را فراموش نکند. فیلم به‌طور کلی داستان آشنایی دارد و به موضوعی می‌پردازد که در میان بسیاری از خانواده‌های مهاجر به‌خصوص هندی‌ها دیده می‌شود. در طول آن شاهد رشد نسلی هستیم که در داخل آمریکا بزرگ شده است و او حالا تفکرات و اعتقادات متفاوتی نسبت به خانواده خود دارد و تلاش می‌کند تا هم‌رنگ جامعه‌ای شود که در آن متولد شده و بزرگ شده است.


فیلم The Visitor

۱۴. فیلم بازدیدکننده

فیلم The Visitor

  • کارگردان: توماس مک‌کارتی
  • نویسنده: توماس مک‌کارتی
  • بازیگران: ریچارد جنکینز، هاز سلیمان، دانای گوریرا، هیام عباس، ماریان سلدس و ولید زعیتر
  • تاریخ اکران: ۱۸ آوریل ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات فیلم The Visitor در IMDB: ۷.۶

فیلم The Visitor داستان والتر، یک استاد دانشگاه را دنبال می‌کند که زندگی کسل کننده‌ای دارد. او برای شرکت در یک کنفرانس به نیو‌یورک میرود، اما پی می‌برد که یک زوج جوان در آپارتمان او اقامت دارند. تارک یک مهاجر سوری و زینب یک مهاجر سنگالی است که هر دو به شکلی غیر قانونی مهاجرت کرده‌اند. تارک زننده طبل جمبه و زینب طراح جواهرات است و حالا تمرکز فیلم روی رابطه این زوج با والتر است و همچنین والتر هم پس از ۲۰ سال تنهایی در حال تجربه جدیدی است. فیلم The Visitor تلاش می‌کند تا ضمن بررسی وضعیت مهاجران غیر قانونی، به زندگی والتر و دوران مجردی او هم بپردازد که حالا از آن پشیمان است.


کلینت ایستوود در فیلم Gran Torino

۱۳. فیلم گرن تورینو

فیلم Gran Torino

  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • نویسنده: نیک شینک
  • بازیگران: کلینت ایستوود، بی ونگ، آنی هر، کریستوفر کارلی، دوآ موآ، سانی وو، الویس تائو و برایان هیلی
  • تاریخ اکران: ۱۲ دسامبر ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات فیلم Gran Torino در IMDB: ۸.۱
فیلم Gran Torino به کارگردانی کلینت ایستوود مورد بی‌مهری اسکار قرار گرفت

فیلم Gran Torino داستان والت کوالسکی، یک سرباز اخمو و متعصب جنگ کره و کارگر بازنشسته کارخانه فورد را که ناراضی از زندگی است، دنبال می‌کند که در جنگ کره حضور داشته است و دل خوشی از کره‌ای‌ها ندارد. والت دیگر هیچ احساس عاطفه‌ای به خانواده‌اش ندارد، او با عصبانیت پیشنهاد پسرش برای زندگی در خانه سالمندان را رد می‌کند وبا سگ مسن خود تنها زندگی می‌کند. او حالا تصمیم به اصلاح همسایه‌اش گرفته است، یک نوجوان آسیایی که قصد دزدیدن دارایی با ارزش کوالسکی را داشته است.

فیلم گرن تورینو تلاش می‌کند تا به رابطه یک سرباز سابق آمریکایی و یک نوجوان آسیایی مهاجر بپردازد که در آن شاهد دو نگرش کاملا متفاوت هستیم. تمرکز فیلم درواقع روی افرادی است که دیدگاهی منفی پرخاشگرانه‌ای نسبت به افراد مهاجر دارند. اگرچه فیلم Gran Torino مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت، اما مورد بی‌مهری اسکار قرار گرفت و بسیاری اعتقاد داشتند فیلم کلینت ایستوود به شکل عجیبی نادیده گرفته شده است.


پوستر فیلم District 9

۱۲. فیلم منطقه ۹

فیلم District 9

  • کارگردان: نیل بلومکمپ
  • نویسنده: تری تچل و نیل بلومکمپ
  • بازیگران: شارلتو کاپلی، جیسون کوپ، دیوید جیمز، ونسا هیوود، ماندلا گادوکا، ناتالی بولت و ویلیام آلن یانگ
  • تاریخ اکران: ۱۴ آگست ۲۰۰۹
  • میانگین امتیازات فیلم District 9 در IMDB: ۷.۹

در فیلم District 9 موجودهای فضایی بیش از بیست سال است که با سفینه‌ای بزرگ به زمین آمده‌اند و آن را بر فراز حومه شهر ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی به حالت معلق در هوا نگه‌ داشته‌اند. اما فضاپیمای آن‌ها همچنان تا ماه‌ها در آسمان بی‌حرکت می‌ماند تا اینکه پس از ماه‌ها جامعه جهانی تصمیم به گشودن درهای فضاپیما می‌کند. آن‌ها فضای درون فضاپیما را مملو از موجودات فضایی می‌یابند که دچار فقر و مریضی هستند. زیر فشارهای جامعه جهانی، دولت آفریقای جنوبی برنامه‌ای برای اسکان در حومه شهر در جایی به نام «منطقه ۹» اتخاذ می‌کند که به یک محله زاغه‌نشین تمام عیار برای بیگانگان تبدیل می‌شود.

فیلم District 9 درواقع تلاش می‌کند تا به موضوع مهاجرینی بپردازد که به علت شرایط نامناسب محل زندگی خود مجبور به ترک آن‌ می‌شوند و حالا به منطقه و کشور جدیدی سفر کرده‌اند که در اینجا این موجودات از یک سیاره دیگر به زمین آمده‌اند. اما وضعیت آن‌ها در زمین قرار نیست خیلی خوب باشد و با آن‌ها به خوبی رفتار نمی‌شود و سرانجام آن‌ها به یک محله زاغه نشین در ژوهانسبورگ فرستاده می‌شوند. این موضوع در مورد مهاجران غیر قانونی یا کسانی‌که به‌خاطر جنگ یا فقر مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند، بدون شک داستان آشنا و تلخی است. فیلم منطقه ۹ درنهایت نامزد دریافت ۴ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد.


خاویر باردم در فیلم Biutiful

۱۱. فیلم بیوتیفول

فیلم Biutiful

  • کارگردان: الخاندرو گونسالس اینیاریتو
  • نویسنده: الخاندرو گونسالس اینیاریتو، آرماندو بو و نیکلاس گیاکوبونه
  • بازیگران: خاویر باردم، ادوآرد فرناندس، ماریسل آلوارز، ناصر صالح، آنا واگنر، آدلفا کالوو، لو جین، تایشن چنگ و مانولو سولو
  • تاریخ اکران: ۲۹ دسامبر ۲۰۱۰
  • میانگین امتیازات فیلم Biutiful در IMDB: ۷.۴

فیلم Biutiful داستان اوکسبال را دنبال می‌کند که در یک خانه رو به ویرانی همراه‌با دو فرزند کوچکش، آنا و متیو زندگی می‌کند. او از همسرش، مارامبرا که از اعتیاد به الکل و اختلال دو قطبی رنج می‌برد جدا شده‌ است و به جز برادرش تیتو خانواده دیگری ندارد. اوکسبال ازطریق تهیه کار برای مهاجران غیر قانونی چینی و آفریقایی امرار و معاش می‌کند. فیلم بیوتیفول داستانی متفاوت از مهاجرت را دنبال می‌کند و برخلاف بسیاری از آثار، مهاجران غیر قانونی را هدف قرار داده است.

فیلم Biutiful باعث شده است تا نگاهی بهتر به وضعیت مهاجران غیر قانونی داشته باشیم که چگونه در یک کشور غریبه تلاش می‌کنند و به‌نوعی زنگ خطری برای افرادی است که به چنین داستانی فکر می‌کنند. فیلم بیوتیفول موفق شد در دو بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد دریافت جایزه اسکار شود. همچنین خاویر باردم برای این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم کن شد و فیلم Biutiful هم توانست نامزد دریافت نخل طلایی شود.


فیلم A Better Life

۱۰. فیلم یک زندگی بهتر

فیلم A Better Life

  • کارگردان: کریس وایتز
  • نویسنده: اریک ایسن
  • بازیگران: دمیان بیچیر، خوزه جولیان، دولورس اردیا، ادی سوتلو، واکین کوسیو،‌ نانسی لنهان، گابریل چاواریا و کارلوس لینارس
  • تاریخ اکران: ۲۴ ژوئن ۲۰۱۱
  • میانگین امتیازات فیلم A Better Life در IMDB: ۷.۲

فیلم A Better Life داستان کارلوس، مهاجری مکزیکی را دنبال می‌کند که به شکل غیرقانونی در آمریکا باغبانی می‌کند. پسر او لوییس، جوانی است که از طرز زندگی و فکرشان راضی نیست و نمی‌خواهد که او هم مانند پدرش باشد. وقتی وانت کارلوس دزدیده می‌شود، پدر و پسر با وجود تفاوت‌های فرهنگی که دارند، با هم همراه می‌شوند. فیلم یک زندگی بهتر درواقع داستان دو نسل متفاوت از مهاجران را روایت می‌کند که پدر نماینده کسانی است که به کشور جدید برای زندگی بهتر مهاجرت کرده‌اند.

اما اکنون کارگر هستند و پسر نماینده گروهی است که در کشور مقصد متولد شده‌اند و حالا می‌خواهند بخشی از جامعه‌ای باشند که در آن متولد شده‌اند. درنهایت دمیان بیچیر برای بازی درخشان خود نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.


فیلم Monsieur Lazhar

۹. فیلم آقای لازار

فیلم Monsieur Lazhar

  • کارگردان: فیلیپه فالاردیو
  • نویسنده: فیلیپه فالاردیو
  • بازیگران: محمد فلاق، سوفی نیلیس،‌ بریجیت پوپارت، امیلین نرون، دنیله پرولکس و جولز فیلیپ
  • تاریخ اکران: ۱۳ آوریل ۲۰۱۲
  • میانگین امتیازات فیلم Monsieur Lazhar در IMDB: ۷.۵

فیلم Monsieur Lazhar داستان مرد الجزایری را دنبال می‌کند که به فرانسه پناهنده شده و به‌عنوان معلمی در یک مدرسه مشغول به کار شده است. او جایگزین معلم قبلی کلاس شده و او خودش را در کلاس به دار آویخته است که باعث می‌شود کل کلاس درگیر داستان او شوند. آقای لازار در‌حالی‌که تلاش می‌کند تا با مشکلات خودش مواجه شود و آن را حل کند، حالا باید تلاش کند تا ذهن بچه‌ها را از این داستان پاک کند.

فیلم آقای لازار براساس مشکلات و سختی‌های بیشتر الجزایری‌هایی ساخته شده است که خانه خود را به کشور فرانسه برای زندگی بهتر ترک کرده‌اند، اما آن‌ها اکنون با مشکلات و چالش‌های جدید فرهنگی و مذهبی مواجه شوند و باید با فرهنگ متفاوت فرانسه کنار بیایند تا به خانه جدید آن‌ها تبدیل شود. بخشی از فیلم Monsieur Lazhar روی این موضوع و همچنین مشکلات شخصیت اصلی داستان است.


ماریون کوتیار در فیلم The Immigrant

۸. فیلم مهاجر

فیلم The Immigrant

  • کارگردان: جیمز گری
  • نویسنده: جیمز گری و ریک منلو
  • بازیگران: ماریون کوتیار، واکین فینیکس، جرمی رنر، آنجلا سارافیان، یلنا سولووی، داگمارا دومینچیک، ایلیا ولوک و آنتونی کورونه
  • تاریخ اکران: ۱۶ می ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات فیلم The Immigrant در IMDB: ۶.۶

اتفاقات فیلم The Immigrant در سال ۱۹۲۱ روایت می‌شود که در آن دو عضو یک خانواده پس از حوادث جنگ بزرگ به غرب و شهر نیویورک مهاجرت می‌کنند، اما آن‌ها در ادامه متوجه می‌شوند که یکی از آ‌ن‌ها بیمار است و این تنها شروع داستان و چالش‌های آن‌ها است. فیلم مهاجر تا حد زیادی توانست با نقدهای مثبت منتقدان به‌خصوص برای بازی ماریون کوتیار مواجه شود. فیلم درواقع تلاش شخصیت ماریون کوتیار برای ایجاد یک زندگی جدید در یک کشور جدید و نجات یافتن از زیر قدرت عمو خودش را به تصویر بکشد که باید با بزرگ‌ترین چالش و مشکل زندگی خود مواجه شود.


فیلم Brooklyn

۷. فیلم بروکلین

فیلم Brooklyn

  • کارگردان: جان کرولی
  • نویسنده: نیک هورن‌بای
  • بازیگران: سیرشا رونان، اموری کوئن، دامنل گلیسون، جیم برودبنت، جولی والترز، جسیکا پره و فیونا گلسکات
  • تاریخ اکران: ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات فیلم Brooklyn در IMDB: ۷.۵

فیلم Brooklyn داستان دختری ایرلندی به نام الیس را دنبال می‌کند که در دهه ۱۹۵۰ میلادی به بروکلین آمریکا مهاجرت می‌کند و خیلی زود به زندگی آزادانه‌تری که آن‌جا دارد عادت می‌کند. او عاشق پسری ایتالیایی به‌نام تونی می‌شود. اما طولی نمی‌کشد که گذشته‌اش گریبانش را می‌گیرد و باید بین دو کشور یکی را انتخاب کند. فیلم Brooklyn که اقتباسی از رمانی به همین نام اثر کولم توبین است، تلاش می‌کند حرف خود را به‌سادگی و به بهترین شکل ممکن روایت کند و موفق هم عمل کرده است. فیلم توانسته با این روش با اکثر تماشاگران با هر نوع اعتقاد و تفکر ارتباط برقرار کند و به یکی از بهترین آثار در این رابطه تبدیل شود و تحسین منتقدان و تماشاگران را دریافت کند.


فیلم The Big Sick

۶. فیلم بیمار بزرگ

فیلم The Big Sick

  • کارگردان: مایکل شوالتر
  • نویسنده: امیلی وی. گوردون و کمیل نانجیانی
  • بازیگران: کمیل نانجیانی، زویی کازان، هالی هانتر، ری رومانو، انویم کهیر و ایدی براین
  • تاریخ اکران: ۲۳ ژوئن ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات فیلم The Big Sick در IMDB: ۷.۵

فیلم The Big Sick داستانی مردی به‌نام کمیل را روایت می‌کند که پس از آشنایی با دختری به‌نام امیلی عاشق یکدیگر می‌شوند، اما مشکل بزرگی وجود دارد و آن هم اختلاف فرهنگی بزرگ بین خانواده این دو نفر است. خانواده کمیل مسلمان هستند که در ارتباط با عروسی کمیل و آینده وی و همچنین رعایت رسم‌ها بسیار سخت‌گیر هستند، اما در طرف مقابل خانواده امیلی خیلی علاقه‌ای به کمیل ندارند و به‌دنبال تغییر نظر دختر خود هستند.

فیلم The Big Sick درنهایت تنها نامزد دریافت یک جایزه اسکار برای فیلمنامه اورجینال شد. فیلم در مقابل خلق صحنه‌های کمدی و خنده روی لب بیننده آوردن، می‌تواند باعث اندوه و حتی گریه بیننده نیز شود و فیلم درواقع تلاش کرده تا یک عشق پاک که در میان دو فرهنگ متفاوت گیر افتاده، را به تصویر بکشد و همین سادگی باعث ماندگاری این اثر شده است. این فیلم را می‌توانیم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های کمدی بدانیم.


فیلم Transit

۵. فیلم ترانزیت

فیلم Transit

  • کارگردان: کریستین پتزولد
  • نویسنده: کریستین پتزولد
  • بازیگران: فرانتس روگوفسکی، باربارا آوئر، یوستوس فون دونانی، الکس برندمول و تریستان پوتر
  • تاریخ اکران: ۵ آوریل ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات فیلم Transit در IMDB: ۶.۹

داستان فیلم Transit در سال ۱۹۴۲ روایت می‌شود و داستانی مردی به نام گئورگ را دنبال می‌کند که پس از حمله نازی‌ها به فرانسه، از پاریس اشغالی فرار کرده و با استفاده از هویت یک نویسنده مرده در مارسی ساکن می‌شود. دراین‌میان او با زنی مرموز به نام ماریا آشنا شده که او هم به‌دنبال شوهر گمشده خود است و حالا آن‌ها عاشق یکدیگر شده‌اند. فیلم ترانزیت داستانی از مهاجرت اجباری یک مرد از یک شهر به شهر دیگر در دوران جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند و در آن شاهد شکل گرفتن یک داستان عاشقانه و متفاوت هستیم.


پوستر فیلم Minari محصول 2020

۴. فیلم میناری

فیلم Minari

  • کارگردان: لی ایزاک چانگ
  • نویسنده: لی ایزاک چانگ
  • بازیگران: استیون ین، هان یک-ری، آلان کیم، نوئل کیت چو، یون یو-جانگ و ویل پاتون
  • تاریخ اکران: ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰
  • میانگین امتیازات فیلم Minari در IMDB: ۷.۴
فیلم Minari تلاش یک خانواده‌ آمریکایی-کره‌ای برای تحقق هدف رویای آمریکایی را دنبال می‌کند

فیلم Minari داستان یک خانواده آمریکایی-کره‌ای را دنبال می‌کند که به یک مزرعه کوچک در آرکانزاس نقل مکان می‌کنند. آن‌ها در تلاش هستند تا رویای آمریکایی خود را محقق کنند. با ورود مادر بزرگ حیله‌گر، بد دهان اما در عین حال فوق‌العاده دوست‌داشتنی به داستان، خانه این خانواده به‌صورت کامل تغییر می‌کند و زیر و رو می‌شود. بی‌ثباتی و چالش‌های زیادی در این زندگی جدید که در منطقه ناهموار اوزارکس ساخته شده، رخ می‌دهد.

اما فیلم میناری نشان می‌دهد که با وجود تمام این مشکلات، چقدر این خانواده قوی و انعطاف‌پذیر هستند؛ اینکه واقعا چه چیزی یک مکان را تبدیل به یک خانه می‌کند. از فیلم Minari به‌عنوان یکی از بهترین آثار با موضوع مهاجرت یاد می‌شود که در آن چالش‌های یک خانواده آمریکایی-کره‌ای را به تصویر می‌کشد که تلاش می‌کنند مزرعه خود را به یک خانه واقعی تبدیل کنند. فیلم میناری نامزد دریافت ۶ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد و درنهایت یک جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای یون یو-جانگ دریافت کرد.


جاستین چون و آلیسا ویکاندر در فیلم Blue Bayou

۳. فیلم مرداب آبی

فیلم Blue Bayou

  • کارگردان: جاستین چون
  • نویسنده: جاستین چون
  • بازیگران: جاستین چون، آلیسیا ویکاندر، مارک اوبراین، لین دان فام، واندی کرتیس-هال، اموری کوئن و سیدنی کووالسکی
  • تاریخ اکران: ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم Blue Bayou در IMDB: ۷.۱

فیلم Blue Bayou داستان یک مرد کره‌ای-آمریکایی را دنبال می‌کند که به سرپرستی یک خانواده آمریکایی گرفته شده و در آمریکا و شهر نیواورلئان ایالت لوئیزیانا بزرگ شده است و اکنون سخت کار می‌کند تا زندگی خوبی برای خانواده خود درست کند. اما او متوجه می‌شود که او ممکن است از تنها کشوری که در آن حس می‌کند خانه او است، اخراج شود و مجبور باشد به کشور کره بازگردد. فیلم مرداب آبی درواقع تلاش می‌کند تا نگاهی متفاوت از داستان مهاجرت را به تصویر بکشد.

فیلم Blue Bayou تلاش می‌کند نشان دهد حتی اگر یک فرد خارجی وارد یک کشور غریبه شود و در آن‌جا توسط یک خانواده ساکن همان کشور بزرگ شود و حتی زن او به آن کشور تعلق داشته باشد، درنهایت یک غریبه است و احتمال دارد که درنهایت از آن کشور اخراج شود و به کشوری بازگردد که هیچ خاطره‌ای از آن ندارد و برای او مثل یک کشور غریبه است. البته گروهی فیلم را تا حدی سیاه‌نمایی هم می‌دانند، اما این فیلم باعث جلب توجه کمپین حقوق افراد به سرپرست گرفته شده هم شد تا در شرایط مشابه بتوانند از حقوق این افراد دفاع کنند.


گرتا لی و تئو یو ایستاده مقابل یکدیگر داخل واگن یک مترو در نمایی از فیلم زندگی‌های پیشین به کارگردانی سلین سانگ

۲. فیلم زندگی‌های پیشین

فیلم Past Lives

فیلم Past Lives داستان نورا و هه سونگ را دنبال می‌کند که دو دوستی هستند که از زمان کودکی با هم بوده‌اند. بعد از مهاجرت خانواده‌ی نورا از کره‌جنوبی آن‌ها از هم جدا می‌شوند. بیست سال بعد آن‌ها مجددا هم را ملاقات می‌کنند و سرنوشتشان با عشق پیوند می‌خورد. فیلم زندگی‌های پیشین درواقع یک داستان درام عاشقانه را روایت می‌کند که از سنین کودکی آغاز شده و تا سنگین بزرگسالی تداوم داشته است.

اما فیلم Past Lives درواقع تلاش می‌کند که تا دو نگاه متفاوت را نشان دهد. ازطرفی شخصیت نورا را داریم که در دوران کودکی به آمریکا آمده و در این کشور بزرگ شده است و ازطرفی هه سونگ را داریم که در کره جنوبی باقی‌مانده و اکنون به‌عنوان یک بزرگسال به آمریکا آمده است. فیلم نشان می‌دهد که چگونه بزرگ شدن در دو دنیا و کشور متفاوت روی اخلاق و رفتار آن‌ها تاثیر گذاشته است و همین موضوع باعث شده تا فیلم زندگی‌های پیشین مورد توجه بسیاری قرار بگیرد.


چهره ناراحت امبر و وید در انیمیشن Elemental

۱. انیمیشن المنتال

انیمیشن Elemental

  • کارگردان: پیتر سون
  • نویسنده: پیتر سون، جان هوبرگ، کت لایکل و برندا شه
  • صداپیشگان: لیا لوئیس، مامودو آتی، رونی دل کارمن، شیلا اومی، وندی مک‌لندن کاوی، کاترین اوهارا، جو پرا و میسون ورتیمر
  • تاریخ اکران: ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳
  • میانگین امتیازات انیمیشن Elemental در IMDB: ۷
انیمیشن Elemental با الهام از دوران کودکی پیتر سون در شهر نیویورک تولید و اکران شده است

انیمیشن Elemental داستان و ماجراجویی یک زوج غیر عادی به‌نام امبر و وید را دنبال می‌کند که در حال زندگی در شهری هستند که ساکنان آن از آتش، آب، خاک و هوا تشکیل شده است. این زوج که از یک زن جوان آتشین و مردی به شکل آب و بسیار آرام است، در شرف کشف یک نکته اساسی هستند و آن هم این است که آن‌ها واقعا چقدر دارای نقاط مشترک هستند. انیمیشن المنتال با الهام از دوران کودکی پیتر سون در شهر نیویورک تولید و اکران شده است.

انیمیشن Elemental در اصل یک داستان عاشقانه در مورد علاقه دو عنصر متفاوت را نشان می‌دهد، اما در دل داستان شهر المنت به‌عنوان شهری به تصویر کشیده شده است که در آن مهاجران از گروه‌های مختلف وارد آن شده‌اند. هر گروه مهاجر مانند نیویورک محله خاص خود را دارند و همچنین رابطه خوبی بین این گروه‌ها وجود ندارد. همچنین متوجه می‌شویم قوم آتش که درواقع به شکلی تقریبا غیر قانونی و فقیرانه‌تر وارد شهر شده‌اند، کمترین امکانات را دارند و همچنین از بسیاری از موارد و تفریحات شهر هم محروم هستند. انیمیشن المنتال در مجموع نگاه جالب و متفاوتی در دل یک انیمیشن از موضوع مهاجرت پرداخته است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده