انیمه دنیایی غنی با انبوهی از سؤالات بی‌پاسخ و معماهای حل نشده است و این در مورد بسیاری از مجموعه‌های محبوب هم صدق می‌کند.

اگر از علاقمندان مجموعه‌های انیمه‌ای باشید، حتما از این مسئله هم آگاهی دارید که انیمه‌ها اغلب سؤالاتی را بدون پاسخ می‌گذارند. بااین‌حال گاهی اوقات این نکات داستانی مرموزتر از موضوعات دیگر بوده و درنتیجه مخاطبان همیشه به‌دنبال راهی برای رسیدن به پاسخ آن‌ها و حل این رازها هستند.

وجود معماهای حل نشده در دنیای انیمه امری طبیعی است، درواقع باید گفت این مسئله بسیار رایج است. گاه برخی از نکات داستانی، داستان‌های پس زمینه، انگیزه واقعی شخصیت‌ها برای انجام دادن یا ندادن یک کار به شکلی کاملا هدفمند پنهان نگه داشته می‌شوند. گاهی اوقات این کار برای ایجاد حس تعلیق انجام می‌شود و گاهی ترفندی است برای ایجاد بحث‌های مهیج بین طرفداران و محبوبیت بیشتر یک انیمه. بااین‌حال گاهی اوقات سازندگان چنان درگیر مسائل دیگر می‌شوند که فراموش می‌کنند به سؤالات ایجاد شده در ذهن مخاطبان پاسخ دهند. گاهی هم یک سریال قبل از اینکه بینندگان به پاسخ پرسش‌های خود برسند تمام شده یا لغو می‌شود. درادامه با زومجی همراه باشید تا به مرور تعدادی ا معمای حل نشده دنیای انیمه بپردزایم که مدت‌ها است طرفداران این ژانر را درگیر خود کرده‌اند.


سایتاما از انیمه مرد تک مشتی با چهره خشمگین در حال تمرکز کردن

۱- راز قدرت سایتاما از انیمه مرد تک مشتی

انیمه محبوب مرد تک مشتی از یکی از الگوهای کهن پیروی می‌کند: حضور شخصیتی که به طرزی عجیب قدرتمند است. قهرمان این انیمه «سایتاما» است که قادر است تقریبا هر رقیب و دشمنی را تنها با یک ضربه مشت از پای دربیاورد.

در طول سال‌هایی که از پخش این انیمه می‌گذرد، این پرسش در ذهن بسیاری از مخاطبان شکل گرفته است که رمز و راز این قدرت عجیب سایتاما چیست و او از کجا به چنین قدرت باورنکردنی دست پیدا کرده است؟ البته بعید است که واقعا روزی به پاسخ این پرسش دست پیدا کنیم، چون این انیمه از همان قانون انیمیشن «راجر خرگوشه» پیروی می‌کند. یعنی سایتاما تا هرزمان که لازم باشد این قدرت را دراختیار خواهد داشت و واقعا مهم نیست آن را از کجا به‌دست آورده است.


تاداشی در حال رانندگی کردن برای آدام در انیمه اسکیت بی نهایت

۲- ارتباط عجیب آدام و تاداشی در انیمه اسکیت بی نهایت

در یازده قسمت اول انیمه محبوب اسکیت بی‌نهایت، به نظر می‌رسید تاداشی به‌دنبال راهی برای نجات رئیسش آدام است. اما در قسمت دوازدهم و زمانی‌که مشخص شد آدام چه نگاهی به تاداشی دارد و او را بیشتر سگ دست آموز و نگهبان خود می‌داند، اوضاع تغییر کرد.

تا پیش از این طرفداران نگاه دیگری به این تلاش تاداشی داشتندT ولی پس از آن برخی به این فکر کردند که شاید تاداشی درگیری نوعی رابطه سمی است یا شاید توافقی متقابل بین این دو شخصیت وجود دارد که بینندگان از آن اطلاعی ندارند. باید منتظر پخش فصل دوم این انیمه ماند و دید آیا پاسخی برای این پرسش پیدا خواهد شد یا خیر؟


نقشه قاره زمین قرمز از انیمه وان پیس

۳- تاریخچه دنیای وان پیس چیست؟

مانکی دی لوفی شخصیت اصلی انیمه محبوب و پرطرفدار وان پیس است که از زمان اولین پخش آن در سال ۱۹۹۹ تاکنون، بیش از هزار قسمت از آن منتشر شده و طرفداران بسیاری در گوشه و کنار جهان پیدا کرده است.

یکی از گیج کننده‌ترین مسائل در مورد جهان خلق شده به‌وسیله مانگاکا «ائیچیرو اودا»، تاریخ کهن این سرزمین است. اکنون که این مجموعه رفته رفته وارد حماسه پایانی خود می‌شود، شاید مخاطبان فرصت پیدا کنند با ریزبینی بیشتری به این جهان خیال‌انگیز نگاه کرده و جنبه‌های دیگری از آن را هم مورد بررسی قرار دهند. تااینجا برخی از پیش‌بینی‌های موجود خبر از وجود پادشاهی آینده نگر و احتمال نابودی قریب‌الوقوع «رد لاین» (The Red Line) یا قاره زمین قرمز را می‌دهند. به احتمال زیاد با گذشت زمان جزئیات بیشتری دراین مورد آشکار خواهد شد.


یوهان لیبرت با موهای کوتاه بلوند از انیمه هیولا

۴- آیا یوهان لیبرت همان کودکی بود که باید قربانی می‌شد؟

آخرین قسمت انیمه جذاب «هیولا» (Monster) که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، صحنه رویارویی دکتر «کنزو تنما» و قاتل مخوف «یوهان لیبرت» بود. یوهان در چند دقیقه پایانی انیمه پرده از چیزی برداشت که در تمام عمر با آن درگیر بود.

مادر یوهان مجبور به انتخابی سخت شده بود. او باید یکی از فرزندان خود را به مهدکودک بدنام «Kinderheim 511» سپرده و دیگری را نگه دارد و دراین بین قرعه به نام آنا خواهر یوهان افتاده بود. اما از آنجایی که او به دوقلوهای خود لباسی یکسان پوشانده بود، دقیقا نمی‌دانست که درحال قربانی کردن کدام یک از دو فرزند خود است. درنتیجه یوهان هرگز شانس فهمیدن حقیقت را پیدا نکرد و متوجه نشد آیا او واقعا همان کودکی بود که باید انتخاب می‌شد یا نه؟


اش با کلاه بیسبال قرمز درحالی که توپ GS را در دست دارد

۵- داخل توپ GS چه چیزی مخفی شده است؟

در دنیای پوکمون، توپ GS وسیله‌ای اسرارآمیز است که کسی توانایی باز کردن آن را ندارد، حتی استفاده از قدرت فراوان هم نمی‌تواند به باز کردن توپ کمک کند. نام و همینطور طراحی این توپ بر پایه دو عنصر طلا و نقره پوکمون استوار است، یعنی نیمی از توپ از طلا (Gold) و نیم دیگر آن از نقره (Silver) ساخته شده است. درانیمه می‌بینیم که اَش وظیفه دارد توپ را از پروفسور آیوی پس گرفته و آن را به‌دست پروفسور اوک برساند.

اما نکته اینجا است که با وجود نمایش این توپ در فسمت‌های مختلف انیمه، هیچگاه مشخص نمی‌شود که چه چیز داخل توپ GS قرار دارد. درنهایت کارگردان ماسامیتسو هیداکا (Masamitsu Hidaka) درگفتگویی توضیح داد که این توپ درواقع دارای پوکمون جادویی «سلبی» (Celebi) است. قرار بود این سلبی نقطه اصلی قوس داستانی دیگری باشد، اما بعدا این ایده کنار گذاشته شده و اطلاعات ما در مورد این سلبی محدود شد.


یوکای خشمگین از انیمه اینویاشا جانوارن سفید با پنجه های بزرگ

۶- علت فقدان یوکای در عصر مدرن چیست؟

درانیمه جذاب «اینویاشا» (Inuyasha)، دختر نوجوانی به نام کاگومه داخل چاهی قدیم افتاده و ناگهان خود را در ژاپن عصر فئودال می‌بیند، جایی که پر از موجوداتی به نام «یوکای» و راوح است. باتوجه به این مسئله، این دوران را باید گذشته زندگی امروزی کاگومه در نظر بگیریم. کمااینکه کاگومه در این جهان متفاوت حتی با جد همکلاسی خود هم رو‌به‌رو می‌شود. بااین‌حال یک مسئله وجود دارد که نمی‌توان توضیحی برای آن پیدا کرد: اینکه سرنوشت یوکای چه شد و چرا شاهد فقدان آن‌ها در جهان امروزی هستیم؟

این مسئله به‌ویژه از این جهت حائز اهمیت است که هنوز هم شاهد ظهور عناصر ماورایی در دوران مدرن هستیم، حتی کاگومه با روح یک کودک خردسال هم مواجه می‌شود. بااین‌حال اثری از یوکای در عصر مدرن نیست و این مسئله را هم نمی‌توان با مرگ جادو یا واقعیت‌های جایگزین دیگر توضیح داد.


دکو میدوریا با چهره خسته در پس زمینه سبز از انیمه مدرسه قهرمانانه من

۷- پدر دکو کیست؟

انیمه مدرسه قهرمانانه من هیچ‌گاه به شکلی واضح به اصل و نصب دکو اشاره نکرده و آن را همچون یک راز مخفی نگه داشته، رازی که ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود مشغول کرده است. دراین مدت بسیاری به آلمایت مشکوک بوده و او را به‌عنوان پدر واقعی دکو معرفی می‌کردند، واقعا هم آلمایت برای دکو پدری می‌کند و چنین نگاهی به او دارد.

«کوهی هیروکوشی» (Kōhei Horikoshi) خالق مدرسه قهرمانانه من جایی فاش کرده که پدر دکو «هیساشی میدوریا» است که البته اطلاعات چندانی هم درموردش وجود ندارد. به هرحال درحال حاضر طرفداران این مجموعه تشنه به‌دست آوردن اطلاعات بیشتری در مورد میدوریای اسرارآمیز، پدر او و آنچه در طول دوران غیبت خود انجام داده است، هستند.


اش و پیکاجو در هوای باز از انیمه پوکمون

۸- هویت پدر اش از انیمه پوکمون

اگر در گذشته شاهد ساخت انیمه‌هایی بودیم که در آن کودکان در جستجوی مادر گمشده خود بودند، در سال‌های اخیر شاهد غیبت پدرها هم هستیم. یکی دیگر از نمونه‌های این چنینی مربوط‌به ابهامات موجود‌ در مورد پدر «اش کچام» (Ash Ketchum) از انیمه پوکمون است که هویتش همچون یک راز مخفی باقی مانده است.

تااینجا مورد توجه‌ترین حدس و گمان در مورد پدر اش، اشاره‌ای به پروفسور اوک است که مانند یک پدر از او مراقبت می‌کند. البته مشخص نیست این ایده تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است. آنگونه که مادر اش می‌گوید، پدر او به سفری طولانی رفته تا خودش هم به مقام استادی برسد، بنابراین شاید روزی اش درمیانه ماجراجویی‌هایش با او برخورد کند.


شخصیت گریفیث از انیمه برزرک با موهای سفید شمشیر به دست

۹- ابهام در مورد گذشته شخصیت گریفیث از انیمه برزرک

وقتی پای انتشار اطلاعات بیشتر در مورد گذشته گریفیث درمیان است، سازندگان انیمه برزرک خیلی ماهرانه از پاسخ دادن طفره می‌روند. درواقع شاید باید بگوییم این جزئیات حتی از خود این شخصیت هم مخفی شده است.

اینگونه که به نظر می‌آید گریفیث در محله‌های فقیرنشین بزرگ شده، درحالی که آرزوهای بزرگی برای آینده در سر می‌پرورانده است. اما آیا این اطلاعات برای فرونشاندن عطش کنجکاوی مخاطبان این انیمه جذاب کافی است؟ آن‌هایی که تا همین حالا هم به انواع و اقسام داستان‌های غم‌انگیزی فکر کرده‌اند که شخصیت گریفیث را مبدل به این مرد جاه‌طلبی کردند که می‌شناسیم؟ شاید پاسخ این پرسش منفی باشد، بااین‌حال گروهی استدلال می‌کنند که ممکن است این اصرار برای پر کردن جاهای خالی ما را به سمت حقایقی هولناک سوق دهند. درنتیجه شاید ندانستن حقیقت زندگی پر ابهام این شخصیت را باید به‌عنوان بخشی از جذابیت او در نظر گرفت.


شخصیت ویکتور نیکیفوروف در دوران نوجوانی

۱۰- سرنوشت پرابهام انیمه نوجوانی یخی

انیمه «نوجوانی یخی» (Ice Adolescence)، پیش درآمد مورد انتظار انیمه محبوب «یوری روی یخ» محصول سال ۲۰۱۶ است که سرنوشتش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. صرف‌نظر از چاپ پوستر فیلم و تریلر کوتاهی که از این انیمه پخش شده و مشخص می‌کند که قرار است در آن نگاهی به گذشته شخصیت «ویکتور نیکیفوروف» داشته باشیم، استودیو ماپا به طرزی عجیب در مورد این انیمه سکوت اختیار کرده است. به‌همین خاطر مخاطبان در فضای مجازی این پرسش را مطرح کرده‌اند که نوجوانی یخی کجا است؟

درپایان باید یادآوری کنیم که هنوز هم رازهای زیادی در میان جامعه انیمه دوستان وجود دارد که پاسخ مشخصی به آن‌ها داده نشده است. صرف‌نظر از اینکه بحث‌های شکل گرفته پیرامون هر کدام از این پرسش‌های بی‌پاسخ تاچه‌اندازه پیش‌پا افتاده یا برعکس جدی هستند، وجود آن‌ها برای زنده و پویا نگه داشتن دنیای انیمه دوستان ضروری است. امیدواریم روزی بالاخره پاسخ برخی از بزرگ‌ترین معماهای حل نشده انیمه‌ها را پیدا کنیم.

معما یا پرسش بدون جوابی که ذهن شما درگیر خود کرده، چیست؟ بد نیست آن را با دیگر دوستان‌تان در زومجی هم درمیان بگذارید، شاید بالاخره کسی بتواند برای آن پاسخی پیدا کند.



اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده