نویسنده: ملیکا شفیعی
// شنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۹

وقتی جن ها وارد سینما شدند! | تاریخچه فیلم های جنگیری

اصلا می‌دانستید مراسم جن‌گیری که در فیلم‌ها می‌بینیم، یک آئین واقعی است که سال ۱۶۱۲ در رُم وضع شد؟ با ما همراه باشید تا درباره تاریخ جن‌گیری بیشتر بدانیم.  

برخلاف بقیه ساب‌ژانرهای وحشت منجمله زامبی، موضوع جن‌گیری پیشینه ادبی یا سینمایی طولانی ندارد. آزاد شدن از شر شیطان در فیلم‌های مسیحی سینمای صامت، تنها اجداد ژانر جن‌گیری امروزی هستند. جن گیر (۱۹۷۳ The Exorcist) اولین فیلمی بود که از مراسم جن‌گیری به عنوان اساس فیلمنامه‌اش استفاده کرد و با موفقیتش آغازگر جریان این ساب‌ژانر شد. هیچکدام از فیلم‌‌هایی که در سال‌های آتی به تقلید از جن‌گیر ساخته شدند، رقیب فیلم اصلی نشدند.

برای حمایت از فیلمزی ویدیو را در کانال یوتیوب تماشا کنید

اما به مرور زمان، کارگردان‌های وحشت با الهام از پرونده‌های واقعیِ «جن‌گیری»، مثل پرونده آنه‌لیس میشل، فیلم‌هایی ساختند که مرز بین واقعیت و توهم را از بین می‌برد. (جن‌گیری امیلی رز  - Exorcism of Emily Rose ۲۰۰۵). آن‌ها راه را برای نوآوری‌های بعدی در این ژانر باز کردند. مثل ترکیب ماکیومنتری (مستند ساختگی) با جن‌گیری (فیلم آخرین جن‌گیری - The Last Exorcism ۲۰۱۰)، یا اقتباس از خاطرات کشیش‌های جن‌گیر واقعی (فیلم آیین - The Rite ۲۰۱۱).

بعضی کارگردان‌ها حتی یک قدم فراتر رفته و از فضای داستانی خارج شدند و جن‌گیری را وارد مستندسازی کردند (مستند شیطان و پدر آمورث - The Devil and Father Amorth ۲۰۱۶). فیلم جن گیری پوپ، آخرین نمونه از لیست بلند فیلم‌هائیست که به این موضوع پرداخته‌اند. شما هم می‌توانید با تماشای ویدئوی ما در کانال فیلمزی، به یک جن‌گیر حرفه‌ای تبدیل شوید!


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده