نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۱

چرا Elemental به انیمیشنی مهم برای آینده پیکسار تبدیل شده است؟

انیمیشن Elemental پس از ثبت ضعیف‌ترین افتتاحیه تاریخ انیمیشن‌های پیکسار حالا به اثر مهمی برای آینده این استودیو تبدیل شده است، اما دلیلش چیست؟ 

انیمیشن Elemental جدیدترین محصول استودیو انیمیشن‌سازی پیکسار است که این انیمیشن داستان و ماجراجویی یک زوج غیر عادی به‌نام امبر و وید را دنبال می‌کند که در حال زندگی در شهری هستند که ساکنان آن از آتش، آب، خاک و هوا تشکیل شده است. این زوج که از یک زن جوان آتشین و مردی به شکل آب و بسیار آرام است، در شرف کشف یک نکته اساسی هستند و آن هم این است که آن‌ها واقعا چقدر دارای نقاط مشترک هستند.

انیمیشن Elemental با الهام از دوران کودکی پیتر سون در شهر نیویورک ساخته شده است که او پیش از این سابقه کارگردانی انیمیشن The Good Dinosaur را در کارنامه داشته بود. انیمیشن المنتال برای اولین‌بار در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد، اما برخلاف انتظار نتوانست نقدهای خیلی مثبتی را دریافت کند و باعث ناامیدی طرفداران پیکسار شد. در ادامه این انیمیشن ضعیف‌ترین افتتاحیه یک انیمیشن تولید شده توسط پیکسار را دریافت کرد تا اوضاع خیلی برای این انیمیشن خوب پیش نرود.

امبر و وید در انیمیشن Elemental پیکسار و دیزنی

اما انیمیشن Elemental پس از اینکه برای گروه بیشتری از منتقدان به نمایش درآمد توانست نقدهای مثبت‌تری را دریافت کند. بااین‌حال بااینکه این انیمیشن شروع ضعیفی را در گیشه داشت، اما یک اتفاق باعث شد تا روند اکران انیمیشن تغییر کند و آن هم نظر بسیار مثبت تماشاگران بوده است تا این انیمیشن ماموریتی سختی را بر عهده بگیرد و آن هم بازگشت اعتماد مردم به محصولات پیکسار است. اما چرا این اتفاق رخ داد؟ برای درک بهتر این موضوع باعث به سال گذشته بازگردیم جایی‌که انیمیشن Lightyear نتوانست انتظارات را برآورده کند.

انیمیشن Elemental ضعیف‌ترین افتتاحیه انیمیشن‌های پیکسار را تجربه کرده است

این سؤال همیشه مطرح است که آیا پیکسار واقعا افت کرده است؟ پس از انیمیشن Soul که بدون شک یکی از بهترین کارهای پیکسار محسوب می‌شود، پیکسار انیمیشن Luca و انیمیشن Turning Red را داشته است که شاید در بخش انیمیشن‌های برتر پیکسار قرار نگیرند، اما از کارهای خوش ساخت و خوب این استودیو محسوب می‌شوند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که پیکسار پس از انیمیشن Soul دیگر انیمیشن مشابهی تولید نکرده است که دلایل مشخصی مثل جدایی و بازنشستگی بسیاری از افراد با سابقه استودیو دارد.

همچنین پیکسار در گذشته هم دارای چنین فاصله‌هایی بوده است که به‌عنوان مثال پیکسار از زمان اکران انیمیشن Toy Story 3 تا انیمیشن Inside Out واقعا انیمیشنی در سطحی که ما انتظارش را داشتیم، تولید و اکران نکرده بود و تمامی انیمیشن‌های بین دوره آن در رده لوکا یا حتی پایین‌تر از آن قرار داشتند. حالا بسیاری امید داشتند که انیمیشن لایتیر همان حکم Inside Out را داشته باشد که این اتفاق رخ نداد. به‌جز مسائل حاشیه‌ای انیمیشن، مشکل اصلی انیمیشن Lightyear از نیمه دوم آغاز می‌شود که پلات تویست آن نتوانست جواب دهد تا انیمیشن عملا به اثری ناامید کننده تبدیل شود.

باز لایتیر و دوستش با لباس فضایی در انیمیشن Lightyear

پس به‌طور کلی نمی‌توان گفت که افت پیکسار چیز جدیدی است، اما در حدی هم که بزرگ شده واقعیت ندارد. بااین‌حال مشکل بزرگ دیزنی و پیکسار بازگشت اعتماد تماشاگران است. یکی از مشکلات درواقع از مسئله حاشیه‌ای انیمیشن Lightyear نشات می‌گیرد که باعث شد بسیاری از خانواده‌ها حسی بی‌اعتمادی به استودیو پیدا کنند و اعتقاد داشته باشند که محصولات استودیو برای کودکان آن‌ها ممکن است مناسب نباشد. ازطرفی بسیاری عادت کرده‌ بودند که انیمیشن‌های پیکسار را از روز اول پخش از دیزنی پلاس تماشا کنند و این به مشکل بزرگی برای پیکسار و دیزنی تبدیل شده بود.

مخصوصا که بودجه تولید انیمیشن‌های پیکسار همیشه بالا است و نمی‌توان هزینه‌های آن را به‌راحتی ازطریق یک سرویس استریم جبران کرد. حالا بعد از اینکه یک توضیح کلی از وضعیت پیکسار دادم به سراغ انیمیشن Elemental می‌رویم که باید در ابتدا دوباره اعتماد خانواده‌ها را جلب می‌کرد و در ادامه باعث بازگشت تماشاگران به سینما برای تماشا آثار پیکسار می‌شد. اما همه‌چیز طبق انتظار پیش نرفت و انیمیشن المنتال شروع ناامید کننده‌ای داشت.

در ابتدا انیمیشن برای اولین‌بار در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد. جایی‌که بسیاری امیدوار بودند تا انیمیشن بتواند نظر مثبت منتقدان را جلب کند و تبدیل به یک تبلیغ برای تماشاگران شود. اما دیزنی در این هدف شکست خورد و بسیاری اعتقاد داشتند که دیزنی در تبلیغات فیلم اشتباهات زیادی کرده است. درواقع دیزنی انتظارات متفاوتی از انیمیشن را ایجاد کرده بود و بسیاری پس از تماشا انیمیشن تازه متوجه داستان و کلیت انیمیشن شده بودند.

چهره ناراحت امبر و وید در انیمیشن Elemental

انیمیشن Elemental درواقع یک داستان عاشقانه را دنبال می‌کند که در تبلیغات ما بیشتر شاهد ایجاد تفاوت‌های فرهنگی بین دو شخصیت اصلی داستان هستیم. در داستان انیمیشن هم چنین موضوعی وجود دارد، اما تمرکز اصلی داستان تا حد زیادی با چیزی که تبلیغات انیمیشن روی آن تمرکز کرده بود، تفاوت داشت و همین هم باعث شد تا انتظارات متفاوتی از انیمیشن شکل بگیرد. اما پس از اینکه انیمیشن المنتال ضعیف‌ترین افتتاحیه تاریخ پیکسار را دریافت کرد، یک اتفاق مهم باعث شد تا روند نمایش آن برای همیشه تغییر کند.

انیمیشن Elemental نیاز داشت تا اعتماد مردم را به آثار پیکسار بازگرداند و باعث شود مردم به‌جای انتظار در دیزنی پلاس به سالن‌های سینما بیایند

انیمیشن توانست سینمااسکور A را دریافت کند که نشان از رضایت تماشاگران داشت. اما آیا این برای فروش انیمیشن کافی بود؟ در نگاه اول جواب منفی است اما در ادامه انیمیشن یکی از بهترین حفظ فروش‌های ممکن را در چند سال اخیر تجربه کرد که باعث شد تا چیزهای زیادی این میان تغییر کند. مدتی پیش‌فروش جهانی انیمیشن از مرز ۴۰۰ میلیون دلار عبور کرد که به معنای فروش بهتر در مقایسه با انیمیشن‌های پیکسار مثل انیمیشن لایتیر تا انیمیشن دایناسور خوب و انیمیشن Cars 3 است.

البته انیمیشن هنوز تا سوددهی فاصله دارد، اما دیگر شکست بزرگی برای پیکسار نیست؛ چرا که انیمیشن تا حد زیادی هزینه تولید خود را بازگردانده است و اکنون در موقعیت خوبی قرار دارد. بااین‌حال انیمیشن Elemental یک موفقیت برای پیکسار می‌تواند باشد. در مرحله اول انیمیشن با اینکه افتتاحیه ضعیفی را داشت، اما در ادامه و با نظر مثبت تماشاگران و کسانی که آن را تماشا کرده بودند، باعث شد تا حفظ فروش خوبی داشته باشد و درنهایت به فروش خوب و امنی برسد.

امبر و وید در حال قدم زدن در پارک در انیمیشن Elemental پیکسار و دیزنی

تبلیغات دهان به دهان شاید در دنیای امروز برای خیلی از استودیوها دیگر خیلی شیوه رایجی نباشد، اما حداقل در اینجا به کمک المنتال آمد و باعث شد تا انیمیشن در دنیای واقعی توسط خود مردم تبلیغ شود. همچنین حفظ فروش انیمیشن باعث شد تا دوباره این بحث مطرح شود که چرا باید یک فیلم اکران کوتاهی را در صورت افتتاحیه کوتاه تجربه کند و چرا آثار سینمایی نباید اکران طولانی مدتی را تجربه کنند؟ این مورد البته باتوجه‌به حجم فیلم‌های تولید شده ممکن است تقریبا غیر ممکن باشد اما بسیاری اعتقاد دارند که بازگشت به یک سری اصول گذشته می‌تواند برای بهبود سینما و کیفیت آثار تولیدی مناسب باشد.

بااین‌حال انیمیشن Elemental باعث شد تا دید مردم نسبت به آثار پیکسار مثبت‌تر شود. این موضوع شاید خیلی به فروش کلی انیمیشن کمکی نکند، اگرچه فروش خوب آن همچنان ادامه دارد، اما این موضوع می‌تواند برای آثار بعدی پیکسار مثل انیمیشن Elio بهتر هم باشد. در هر حال اکنون دیدی که در زمان انیمیشن Lightyear شکل گرفت، باعث ایجاد مشکلات زیادی برای المنتال شد و حالا این موضوع حداقل برای انیمیشن الیو می‌تواند کمرنگ‌تر باشد.

ازطرفی فروش انیمیشن المنتال باعث شد تا دوباره بتواند تا حدی اعتماد دیزنی به اکران سینمایی آثار خود را مثبت کند. مسئله اینجا است که آثاری مثل Soul، لوکا و Turning Red اکران سینمایی نداشتند و بسیاری به‌طور مثال انتظار داشتند تا انیمیشن المنتال پس از مدت کوتاهی روی دیزنی پلاس منتشر شود. بدین ترتیب تغییر این دیدگاه عمومی کار سختی برای یک انیمیشن اورجینال بوده است که نیاز داشت تا تماشاگران را به سالن‌های محل نمایش خود بکشاند تا اینکه آن‌ها منتظر پخش انیمیشن از سرویس استریم باشند.

الیو در حال صحبت با فضایی ها در انیمیشن Elio

البته بازگشت باب ایگر به دیزنی هم می‌تواند یک دلیل دیگر برای تغییر دیدگاه مدیریت این غول هالیوود باشد، اما عملکرد خود انیمیشن باعث شد تا انیمیشن Elemental پس از مدت کوتاهی روانه بازار خانگی نشود و درنهایت اکران کاملی را تجربه کند و حتی مدت زمان بیشتری بتواند سالن‌های سینمای خود را تا اکران آثار بعدی دیزنی حفظ کند. بااینکه انیمیشن در شروع نتوانست خیلی موفق عمل کند، اما در ادامه با روایت دلنشینی که داشت توانست کم کم باعث بازگشت مردم به سالن‌های سینما برای جدیدترین اثر پیکسار شود.

انیمیشن Elemental می‌تواند باعث شود تا اعتماد دیزنی به ساخت آثار اورجینال توسط پیکسار بازگردد

این یک موفقیت برای انیمیشن و پیکسار محسوب می‌شد؛ چرا که این فقط یک موفقیت تجاری نبود و انیمیشن باید از موانع سختی رد می‌شد. ازطرفی به‌عنوان یک کار اورجینال هم کار بسیار سخت‌تری به نسبت رقیب قدرتمندی مثل انیمیشن مرد عنکبوتی 2 داشت و حتی مثل انیمیشن Lightyear دارای تاریخچه مجموعه Toy Story هم نبود. اما همه این داستان تنها بخش تجاری انیمیشن نیست و پیکسار نیاز داشت تا چیزهای بیشتری را به دیزنی ثابت کند که دلیل آن هم بدون شک تغییر رویه دیزنی در مورد آثار پیکسار است.

پیکسار سال آینده قرار است انیمیشن Inside Out 2 را تولید کند و همچنین ساخت انیمیشن Toy Story 5 هم تایید شده است. در حال حاضر مشخص نیست چه تعداد دنباله دیگر قرار است توسط پیکسار تولید شود، اما دیزنی تایید کرده است که تمرکز استودیو تنها روی ساخت آثار اورجینال دیگر نخواهد بود و ساخت دنباله‌ها بازگشته است. این می‌تواند خبر خوبی هم باشد که استودیو بتواند هر از گاهی از نظر تجاری هم موفق‌تر عمل کند، اما بسیاری نگران هستند تا دوباره شاهد کمرنگ شدن تولید آثار اورجینال توسط استودیو باشند.

شرکت پیکسار

انیمیشن Elemental شاید در حد و اندازه آثاری مثل انیمیشن Coco یا Inside Out فروش نکرده باشد، اما باز هم فروش آن به‌حدی راضی کننده بوده است که مسئولان دیزنی از فروش انیمیشن در کره جنوبی تا احتمال استقبال خوب از آن در ژاپن ابراز رضایت کنند. این موضوع می‌تواند به کمک انیمیشن Elio هم بیاید تا این انیمیشن حداقل بتواند از نظر تجاری وضعیت بهتری را تجربه کند. ازطرفی پیکسار نیاز دارد تا با انیمیشن‌های جدید خود بتواند اثبات کند که می‌تواند افراد با استعداد جدیدی را هم معرفی کند؛ اگرچه پیتر سون فرد با تجربه‌ای در پیکسار است.

انیمیشن Elemental بدون شک اثر بی‌نقصی نیست و نمی‌توان آن را یک اثر تمام عیار مثل انیمیشن Coco یا انیمیشن Soul دانست و بیشتر در رده کارهایی مثل Brave قرار می‌گیرد، اما انیمیشن نقش مهمی در آینده پیکسار دارد ایفا می‌کند و ماموریتی غیر ممکن را در حال ممکن کردن است. انیمیشن در مرحله اول باید باعث می‌شد تا ذهنیت منفی مردم از آثار اخیر پیکسار از بین برود یا کمرنگ شود و ازطرفی باعث می‌شد تا مردم به‌جای اینکه منتظر انیمیشن‌های پیکسار از دیزنی پلاس باشند، به سالن‌های سینما بیایند و آن‌ها را تماشا کنند.

ازطرفی انیمیشن المنتال نیاز داشت تا باعث شود دیزنی در آینده صرفا به ساخت دنباله‌ها چراغ سبز نشان ندهد و باعث نشود که آثار اورجینال کمی در آینده تولید و اکران شوند. در هر حال انیمیشن جدید پیکسار شاید خیلی شانس بالایی در فصل جوایز نداشته باشد، اما توانست ذهنیت منفی کنونی در مورد آثار پیکسار را کمرنگ کند و باعث شود بسیاری به آینده استودیو آثار آینده‌اش مثل Elio مثبت‌تر شود. ماموریتی سخت و ناخواسته از اثری که شروع سخت و ضعیفی داشت و حالا در حال لذت بردن از رستگاری خود است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده