نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۷

واکنش منتقدان به فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer) | اثر جدید کریستوفر نولان

فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer)، ساخته جدید کریستوفر نولان با بازی کیلین مورفی و امیلی بلانت اخیرا به‌صورت گسترده نمایش داده شد و میانگین امتیازات خیلی خوبی از منتقدان گرفت.

فیلم Oppenheimer یا در زبان فارسی «اوپنهایمر» یکی از جدیدترین آثار بیوگرافی، درام و تاریخی شرکت یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست کارگردان، نویسنده و تهیه کننده بااستعداد و فوق‌العاده محبوبی به نام کریستوفر نولان ساخته شده است. این فیلمساز پیش از این، ساخت فیلم Tenet (تنت)، فیلم Dunkirk (دانکرک)، فیلم Interstellar (میان ستاره‌ای)، فیلم The Dark Knight Rises (شوالیه تاریکی برمی‌خیزد)، فیلم Inception (اینسپشن) و غیره را در رزومه کاری خود دارد.

در فیلم اوپنهایمر، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند کیلین مورفی در نقش جی. رابرت اوپنهایمر، امیلی بلانت در نقش کاترین اوپنهایمر، مت دیمون در نقش لزلی گرووز، رابرت داونی جونیور در نقش لوئیس استراوس، فلورنس پیو در نقش جین تاتلاک، جاش هارتنت در نقش ارنست لارنس، کیسی افلک در نقش بوریس پاش، رامی ملک در نقش دیوید هیل و کنت برانا در نقش نیلز بور و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

کیلیان مورفی در نقش جولیوس رابرت اوپنهایمر، پدر بمب اتم در فیلم Oppenheimer به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان

فیلم اوپنهایمر در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۳ (۲۰ تیر ۱۴۰۲) به‌صورت محدود در سینما گرند رکس برای اولین‌بار نمایش داده شد و بعد از آن هم در یک سری سینماهای خاص و انتخاب‌شده‌ای به نمایش درآمد. براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار شد این اثر در تاریخ ۲۱ ژوئیه (۳۱ تیر) در سینماهای ایالات متحده به‌صورت گسترده نمایش داده شود. تا به این لحظه این اثر بیوگرافی امتیاز ۸۹ را از بین ۶۲ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود کریستوفر نولان بوده است. از طرف دیگر هم خود کریستوفر نولان، چارلز روون و اما توماس نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش متوسط و روبه‌بالا قرار دارند. اکثر منتقدان، نظرات مثبتی درباره هنرنمایی فوق‌العاده و بسیار جذاب بازیگران، سبک کارگردانی کریسنوفر نولان، فیلمنامه این اثر، جلوه‌های بصری و همچنین موسیقی بسیار زیبای آن داشتند.

از طرف دیگر هم ۲۸۱ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر تاریخی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۹۳ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که مدتی پیش فیلم Oppenheimer برای منتقدان مطرح جهانی نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Oppenheimer از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در طول جنگ جهانی دوم، سپهبد لزلی گرووز جونیور، فیزیکدانی به نام جی. رابرت اوپنهایمر را برای کار روی پروژه فوق سری منهتن منصوب می‌کند. اوپنهایمر و تیمی از دانشمندان سال‌ها وقت خود را صرف توسعه و طراحی بمب اتمی می‌کنند. بالاخره کار آن‌ها در ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵، زمانی‌که شاهد اولین انفجار هسته‌ای در جهان بودند، به ثمر نشست و مسیر تاریخ را برای همیشه تغییر داد.

تفکر عمیق کیلین مورفی در فیلم Oppenheimer کریستوفر نولان

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Oppenheimer بیندازیم:

مانولا دارگیس | نیویورک تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

اپنهایمر از نظر چارچوبی و مفهومی یک دستاورد بزرگ و کاملا جذاب است، اما به جرئت می‌توان گفت که فیلم‌سازی نولان، به‌طور حیاتی، در خدمت تاریخی است که به آن مربوط می‌شود.

متیو جکسون | ای وی کلاب

۱۰۰ از ۱۰۰

با درنظرگرفتنِ تمام مسائلی که درباره فیلم اوپنهایمر وجود دارد، باز هم می‌توان گفت که شایسته عنوان شاهکار است. این فیلم بهترین اثر کریستوفر نولان تا به امروز محسوب می‌شود؛ یک گام به سطح جدیدی برای یکی از بهترین فیلمسازان دوره‌ی ما؛ همچنین فیلمی که خودش را در مغز شما حک می‌کند.

مت زولر سیتز | راجر ایبرت

۱۰۰ از ۱۰۰

اوپنهایمر باری دیگر قدرت کلوز‌آپ‌های بزرگ از چهره افرادی را که در حال دست‌وپنجه نرم کردن با افکار خود هستند، پیدا می‌کند و به ما نشان می‌دهد؛ اینکه آن‌ها به این فکر می‌کنند که چه کسی هستند، اینکه دیگران تصمیم گرفتند که آن‌ها چه کسانی باشند و اینکه با خود و دیگران چه کرده‌اند.

دیوید فیر | رولینگ استون

۹۰ از ۱۰۰

اوپنهایمر یکی از آن پروژه‌های بسیار بزرگ و جاه‌طلبانه است که هیجان‌انگیز و لرزان، درخشان و پر المان، بیش از حد و در عین حال غیرکافی محسوب می‌شود. همچنین فیلمی است که حماسه‌های دشوار دوران گذشته، از فیلم Reds (سرخ‌ها) تا فیلم The Right Stuff (مردان واقعی) را به یاد مخاطب می‌آورد. اوپنهایمر فیلمی است که توسط بزرگسالان برای بزرگسالان ساخته شده است؛ با ابهت و عظمتی چشمگیر؛ آن هم در دورانی که فیلم‌ها اکثرا برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود.

کیلین مورفی در نقش اوپنهایمر در فیلم Oppenheimer

گریمه گاتمن | اسکرین رنت

۹۰ از ۱۰۰

اوپنهایمر پرتره‌ای ویرانگر از غرور انسان در مواجهه با تغییر است، با برخی از خیره‌کننده‌ترین و هولناک‌ترین تصاویر از زندگی حرفه‌ای نولان.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۷۵ از ۱۰۰

درست همانند فیلم Interstellar (میان ستاره‌ای) یا پیش از آن فیلم The Prestige (پرستیژ)، اوپنهایمر هم فیلمی درباره نفرین یک آدم احساسی بودن، در یک دنیای منطقی و ریاضی‌محور است. در این اثر تفاوت در جایی ظاهر می‌شود که ما متوجه می‌شویم این موضوع فقط در مقیاس تراژدی این فیلم نیست؛ بلکه حس ناآشنایی نشان می‌دهد که خود نولان هم درست مانند شخصیت‌هایش است و چیزی کمتر از یک انسانِ معمولی ندارد.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Oppenheimer حتی زمانی هم که در یک مسیر واقعی‌تر قرار می‌گیرد و جنبه‌ی خیالی بودنِ آن کاهش پیدا می‌کند (اتفاقی که خیلی زود همان ابتدای فیلم رخ می‌دهد)، باز هم تک تک بخش‌های آن نشان از یک اثر نولانی می‌دهد. شما این موضوع را کاملا به شکلی بی‌پروا، محکم و گیج‌کننده متوجه می‌شوید؛ اینکه چطور وقایع به ترتیب زمانی شرح داده می‌شوند و مسائل اخلاقی، اعتقادی، تحقیقات علمی، از پشت خنجر زدن‌های سیاسی و مسائل تاریخی به‌شکل جذابی در فیلمنامه نوشته شده‌اند.

آلونسو دورالده | فیلم وردیکت

۵۵ از ۱۰۰

اوپنهایمر با تمام برش‌های سریع و پرش زمانی مختلف مانند فیلمی رفتار می‌کند که نگران این است که زمان و فضای کافی برای گفتنِ همه چیزهایی که می‌خواهد بگوید و انجام دهد در سه ساعت نداشته باشد. اما برخی اوقات زمان خود را با تکرار یک سری نکات تلف می‌کند. بعد درباره آن‌ها سخنرانی می‌کند؛ مبادا نکات را فراموش کرده باشید. خوب می‌داند که چطور دنیا را منفجر کند اما نمی‌داند چه زمانی باید از این کار دست بکشد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Oppenheimer نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری برجسته، تماشایی و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده