انیمه‌های تاریخی شاید برای همه جالب نباشند، اما گاهی حضور عناصر داستانی دیگر می‌تواند به جذابیت هرچه بیشتر آن‌ها کمک کند. دو انیمه جذاب تاریخی فصل تابستان امسال تا اینجای کار خوش درخشیده‌اند.

فصل تابستان امسال برای طرفداران انیمه‌های تاریخی ایام خوبی است، چراکه چند انیمه تابستانی جذاب مربوط‌به اواخر قرن ۱۹ و بیستم برای این فصل درنظر گرفته شده‌اند. دو انیمه جالب توجه که داستان‌شان به جز وجه تاریخی، ترکیبی از ماورالطبیعه، رمز و راز و البته مسائل عاشقانه است.

انیمه‌های تاریخی به‌ندرت می‌توانند به انیمه جذاب یک فصل خاص تبدیل شوند، بااین‌حال تابستان امسال طرفداران این ژانر خشنود خواهند بود، چرا که این دو انیمه جذاب با الهام از رمان‌های تاریخی ساخته و آماده پخش شدند. نکته جالب در مورد این دو انیمه، استفاده از عناصر ژانر ماورایی است که باعث می‌شود جذابیت این دو مجموعه بیشتر شود. از طرف دیگر بازه زمانی این دو انیمه هم تقریبا مشابه است: اواخر قرن نوزدهم تا اویل قرن بیستم، هرچند که محل وقوع داستان و همچنین مختصات تاریخی این دو با هم تفاوت دارد.

درنهایت باید گفت این دو انیمه ارزش تماشا کردن را دارند، چه برای دوست‌داران تاریخ و انیمه‌های تاریخی و چه کسانی که از موضوعات ماورایی و داستان‌های پر رمز و راز لذت می‌برند. پس درادامه این مطلب با زومجی در مرور این دو اثر همراه باشید. توجه داشته باشید که این مطلب حاوی توضیحاتی در مورد دو انیمه مورد نظر است، احتمال اسپویل شدن را در هم نظر بگیرید.

شخصیت تسوگارو در حال نشان دادن سر آیا داخل قفس طلایی

۱- انیمه نمایش مضحک مرگ دختر نامیرا

انیمه Undead Girl Murder Farce

  • ژانر: درام، خیال‌انگیز
  • کارگردان: مامورو هاتاکیاما
  • صداپیشه‌ها: تومویو کوروساوا، تاکو یاشیرو و ماکوتو کوییچی
  • استودیو سازنده: Lapin Track
  • زمان انتشار: ۶ ژوئیه ۲۰۲۳- ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲
  • تعداد فصل: ۱ فصل
  • میانگین امتیازات Undead Girl Murder Farce در IMDB: ۸/۱

انیمه نمایش مضحک مرگ دختر نامیرا یا داستان قتل دختر نامیرا، رمانی به قلم «یوگو آئوساکی» (Yugo Aosaki) است که بعدا به کمک تصویرسازی «هاروکا تومویاما» به‌صورت مانگا منتشر شد. در دنیایی که خون‌آشام، غول، گرگینه و دیگر موجودات ماورایی زندگی می‌کنند، «آیا ریندو» (Aya Rindo) به همراه دو نفر دیگر به نام‌های «سوگارو» و «شیزوکو» به‌عنوان کارآگاهان مسائل ماورالطبیعه مشغول کار است. البته او یک ویژگی خاص دارد، اینکه درکنار سفر به این گوشه و آن گوشه جهان و حل کردن معماهای سخت، باید به‌دنبال بدن گمشده خود هم بگردد.

«آیا» زن زیبا و جوانی است که سرش به‌وسیله یک نیمه شیطان مرموز بریتانیایی از بدن جدا شد. شیطان جسد او را با خود برده و سرش را کنار انداخت. از آنجایی که آیا خود دارای شجره‌ای اهریمنی است، فردی نامیرا بوده و حتی با وجود جدا شدن سر از بدن، همچنان زنده است. او با نیمه دیوی به نام سوگارو آشنا می‌شود که با همان شیطان قاتلی که سر او را قطع کرده است، همخون است. آن‌ها به همراه هم از ژاپن به اروپا سفر می‌کنند تا جسد آیا را پس گرفته و از شیطانی که زندگی هر دوی آن‌ها را تباه کرده است، انتقام بگیرند.

از نظر تاریخی وقایع این انیمه به اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم برمی‌گردد و از نظر موقعیت مکانی هم داستان در اروپا اتفاق می‌افتد. اگرچه انیمه نمایش مضحک مرگ دختر نامیرا دارای عناصر ماورایی و موجودات جادویی است، اما محتوای کلی آن از ادبیات سبک گوتیک الهام گرفته شده است که در آن زمان در اروپا بسیار محبوب بود. از جمله آثار مطرح این دوره تاریخی می‌توان به ماجراهای شرلوک هولمز اثر سر آرتور کانن دویل و فرانکشتاین اثر مری شلی اشاره کرد. پس جای تعجب نیست که در این داستان هم شاهد شباهت‌هایی با این نوع سبک داستانی هستیم. به‌صورت مشخص در خلق این داستان از مسائلی همچون تسخیر شخصیت‌ها، حضور ارواح انتقام‌جو، مرگ و میر و آسیب‌های روانی در پیوند با داستان‌های پلیسی و کارآگاهی قدیمی به سبک شرلوک هولمز استفاده شده است.

کسانی که انیمه‌هایی همچون «مطالعه موردی وانیتاس» (Vanitas no Karte)، «کوروشیتسوجی یا خادم سیاه» (Black Butler) و «موریارتی وطن‌پرست» (Moriarty The Patriot) را دوست دارند، احتمالا از سبک این انیمیشن هم لذت خواهند برد.


میو و کیوکا داخل حیاط سرسبز با یک چتر آبی در دست

۲- انیمه ازدواج شاد من

انیمه My Happy Marriage

  • ژانر: خیال‌انگیز، درام
  • کارگردان: تاکاهیرو کوبوتا
  • صداپیشه‌ها: کایتو ایشیکاوا، آیانه ساکورا و رینا یوئه‌دا
  • استودیو سازنده: Kinema Citrus
  • زمان انتشار: ۵ ژوئیه ۲۰۲۳- ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲
  • تعداد فصل: ۱ فصل
  • میانگین امتیازات My Happy Marriage در IMDB: ۸/۱

انیمه ازدواج شاد من، به فراز و نشیب‌های زندگی زناشویی در دوران میجی می‌پردازد. در اصل ازدواج مبارک من یا «Watashi no Shiawase na Kekkon»، رمان خیال‌انگیزی به قلم «آکومی آگیتوگی» (Akumi Agitogi) است که تصویرگری آن را «تسوکیهو تسوکیوکا» (Tsukiho Tsukioka) برعهده داشته است. «ریتو کوساکا» بعدا این رمان را به‌صورت مانگا به تصویر کشید.

داستان این انیمه به ازدواج «میو سایموری» و «کیوکا کودو» اختصاص دارد. میو پس از مرگ مادرش تنها می‌شود، درحالی که نامادری و خواهر خردسالش هم او را مورد بی‌مهری قرار می‌دهند. زمانی‌که بالاخره میو به سن ازدواج می‌رسد، خانواده‌اش ترتیبی می‌دهند که او با یک فرمانده نظامی ترسناک و سنگدل به نام کیوکا ازدواج کند. برخورد کیوکا و رفتار سرد او باعث شده است تمام نامزدهای قبلی او کمی قبل از برگزاری مراسم فرار کرده و عطای ازدواج با او را به لقایش ببخشند. بااین‌حال میو متوجه وجه دیگری از شخصیت او شده و به‌آرامی قلب خود را به روی کیوکا می‌گشاید.

ازدواج شاد من یک درام عاشقانه تاریخی است که خط داستانی آن به قرن نوزدهم و دوره میجی برمی‌گردد، دراین زمان ژاپن درهای خود را به روی کشورهای خارجی باز و شروع به پذیرش ارزش‌ها و فرهنگ غربی در جامعه خود کرده بود. این انیمه ضمن پرداختن به چالش‌های ازدواج و دیدگاه‌های مختلف، نیم‌نگاهی هم به این برهه از تاریخ ژاپن دارد.

این مجموعه بی‌شباهت به سریال ماورایی «زاکورو دختر یوکای» (Otome Yokai Zakuro) نیست، داستانی که به رابطه میان دختری جوان و سربازی غربی می‌پردازد. در ازدواج شاد من هم عنصر مسائل ماورایی درکنار چشم‌انداز ژاپن که درحال پوست‌اندازی و پذیرش فرهنگ غربی است، به شکلی‌ برجسته قابل مشاهده است. از طرف دیگر مخاطبان شاید با تماشای این انیمه به یاد «Otome Fairy Tale» هم بیفتند که داستان زنی جوان است که مجبور به ازدواج می‌شود، اما بعدا به‌آرامی عشق همسرش را می‌پذیرد. برای طرفداران عاشقانه‌های تاریخی ژاپن یا کسانی از داستان‌های پریان همچون سیندرلا لذت می‌برند، انیمه ازدواج شاد من می‌تواند یک انتخاب دلپذیر و دوست داشتنی باشد.

شاید تابستان امسال شاهد یک اتفاق بزرگ باشیم، اینکه انیمه‌های تاریخی بتوانند دیگر رقبا را کنار زده و جایی در فهرست انیمه‌ها برتر فصل را به خود اختصاص دهند. در پایان این مطلب نظر شما در مورد انیمه‌های تاریخی چیست؟ آیا اضافه شدن عناصر دیگری همچون پدیده‌های ماورایی و موجودات جادویی باعث جذابیت هرچه بیشتر آن‌ها می‌شوند یا به محتوای اصلی آن‌ها ضربه می‌زنند؟ همچنان در انتظار خواندن نظرات شما عزیزان هستیم، حتما آن‌ها را با ما درمیان بگذارید. سپاس


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده