نویسنده: مریم اصلانی
// شنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۹

معرفی ۳ انیمه ترسناک جذاب فصل تابستان ۱۴۰۲

اگر از تماشای ترس و وحشت به سبک ژاپنی لذت می‌برید، پس شانس تماشای انیمه‌های ترسناک را از دست ندهید. تابستان امسال هم چند انیمه به ویترین انیمه‌های ترسناک اضافه شده است که در این مرور به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

در میان ژانرهای مختلف انیمه همچون انیمه اکشن، شونن، درام‌های مدرسه‌ای، برشی از زندگی و البته ایسکای که با شروع هر فصل جدید به مخاطبان معرفی می‌شوند، انیمه‌های ترسناک هم جایگاه خاص خود را دارند. این تابستان هم‌زمان خوبی برای معرفی داستان‌های تازه دنیای ارواح و شیاطین است که البته علت آن بیشتر مربوط‌به جشنواره‌ی بودایی «اوبُن» (Obon) است که به بزرگداشت خاطره درگذشتگان اختصاص داشته و معمولا در ماه ژوئیه یا اوت برگزار می‌شود.

خوشبختانه برای طرفداران ارواح، زامبی‌ها و به‌صورت کلی هر موجود و پدیده ماورایی، تابستان امسال چند گزینه جذاب برای معرفی دارد که برخی نمایش‌هایی تازه هستند و برخی دیگر ادامه‌ی آثار موفق قبلی هستند.

در این مرور با ما همراه باشید تا نگاهی به این انیمه‌ها داشته باشیم. البته ممکن است در این مرور ناخواسته به مواردی اشاره شود که اسپویل درنظر گرفته شوند. پس دوستان عزیز حتما به این مسئله توجه داشته باشید.


شخصیت یویی در انیمه دورهمی تاریک با سر خرسک عروسکی در دست در مقابل یک روح

۱- انیمه دورهمی تاریک

انیمه Dark Gathering

  • ژانر: ترسناک، خیال‌انگیز
  • کارگردان: هیروشی ایکه‌هاتا
  • استودیو سازنده: OLM
  • صداپیشه‌ها: یو ساساهارا، نوبوناگا شیمازاکی و کانا هانازاوا
  • شروع پخش: ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۳- ۱۹ تیر ۱۴۰۲
  • تعداد فصل: فعلا یک فصل
  • میانگین امتیازات Dark Gathering در IMDB: ۷/۹

انیمه دورهمی تاریک برای طرفداران ماجراهای ماورایی که با موضوع ارواح در ارتباط هستند و همینطور علاقمندان سبک شونن، اثری جذاب است. داستان این انیمه در مورد کیتارو، دانشجوی سال اول کالج است که نمی‌تواند حضور ارواح را تحمل کند. اما متأسفانه به نظر می‌رسد برخلاف خواسته‌ی او، ارواح عاشق جمع شدن دور کیتارو هستند. البته شاید دست راست نفرین شده او در بروز این مسئله چندان بی‌تقصیر نباشد.

در این بین کیتارو به پیشنهاد دوستش ایکو، معلم پاره وقت پسرعموی او می‌شود، نابغه‌ای یتیم به نام یوی که اتفاقا قادر به مشاهده ارواح است. بااین‌حال او برخلاف کیتارو سعی در پنهان شدن یا نادیده گرفتن ارواح نداشته و درعوض در تلاش است تابه هر شکل ممکن با آن‌ها رو‌به‌رو شده و ارتباط برقرار کند تا شاید بتواند روح مادرش را که سال‌ها قبل به‌وسیله یک روح شیطانی ربوده شده است، نجات دهد. ایکو باور دارد که اگرچه کیتارو از ماوراءالطبیعه وحشت دارد، اما در عین‌حال شیفته همان ترسی است که دنیای ماورایی برای علاقمندان خود به ارمغان می‌آورد.

انیمه دورهمی تاریک، هم ماجراجویی جالب توجه و درخشان است و هم اثری ترسناک به شمار می‌شود، مجموعه‌ای که احتمالا برای آن دسته از افرادی که داستان‌های ارواح با طعم هیجان و اکشن را دوست دارند، جذاب خواهد بود. این اثر براساس مانگایی به همین نام به قلم «کنیچی کُندو» (Kenichi Kondō) ساخته شد. استودیوی سازنده این انیمه پیش از این ساخت آثاری همچون «تاکسی عجیب و غریب» را در کارنامه دارد.

ازآنجایی که پخش این انیمه از ماه جاری میلادی آغاز شده است، تااینجا می‌توان به این نکته اشاره کرد که سبک و محتوای این انیمه به حال‌وهوای آثاری همچون «مهمانی اجساد» (Corpse Party)، «میروکو- چان» (Mieruko-chan) و انیمه «دوشیزه سیاه فراموش شده» (Dusk Maiden of Amnesia) شبیه است. البته باید کمی دیگر صبر کنیم تا ببینیم این مقایسه‌ تاچه اندازه با این انیمه مطابقت دارد. درمجموع انیمه دورهمی تاریک به‌دلیل چشم‌انداز جذاب، شخصیت‌های توسعه یافته و البته حضوری تیمی از انیماتورهای موفق و مستعد، یکی از مورد انتظارترین انیمه‌های سال ۲۰۲۳ بود.


آکیرا با پیشانی خون آلود اما خوشحال در حال دویدن درحالی که یک گروه زامبی پشت سرش هستند از انیمه زوم صد

۲- انیمه زوم ۱۰۰: فهرست آرزوها

انیمه Zom 100: Bucket List of the Dead

  • ژانر: اکشن، کمدی، ترسناک
  • کارگردان: کازوکی کاواگوئه
  • صداپیشه‌ها: سوییچیرو یومیدا، کنتا میاکه و شینیچیرو میکی
  • استودیو سازنده: Bug Films
  • شروع پخش: ۹ ژوئیه ۲۰۲۳- ۱۸ تیر ۱۴۰۲
  • تعداد فصل: یک فصل
  • میانگین امتیازات Zom 100: Bucket List of the Dead در IMDB: ۸/۵

انیمه زوم ۱۰۰، عنصر ترس را با میزان کافی از حس شوخ طبعی و طنز در هم آمیخته است. داستان در مورد آکیرا تندو، کارگر ۲۴ ساله‌ای که در طول سه سال گذشته به‌صورت مرتب به‌وسیله رئیس استثمارگرش مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. روح آکیرا اکنون درهم شکسته و خسته است، شاید همین مسئله باعث می‌شود که او زمان استراحتش را فقط به تماشای تلویزیون در خانه اختصاص دهد، آن هم خانه‌ای که پر از زباله شده است. اوضاع همینطور ادامه پیدا می‌کند تااینکه یک آخرالزمان زامبی منجر به فروپاشی کامل جامعه می‌شود. حالا آکیرا که از زندگی آزاردهنده خود رهایی یافته و طعم آزادی، هیجان و مهم‌تر از همه رضایت خاطر فردی را چشیده است، متوجه فرصت جذاب پیش رویش می‌شود. پس او فهرستی از صد کار مورد علاقه خود را آماده کرده و امیدوار است قبل از اینکه خودش هم تبدیل به یک زامبی شود، آن‌ها را تجربه کند.

از جهاتی انیمه زوم صد بی‌شباهت به انیمه «سرزمین زامبی‌ها» یا زامبی‌لند (Zombieland) نیست. این انیمه نشان می‌دهد که نیازی نیست از قرار گرفتن ترس و کمدی درکنار هم نگران شویم، به‌خصوص وقتی که می‌بینیم شخصیت اصلی داستان پس از سقوط جامعه و در این شرایط ترسناک، اتفاقا شادی بیشتری را تجربه می‌کند. این انیمه هم براساس مانگایی به همین نام نوشته «هارو آسو» ساخته و پخش آن از ماه جاری میلادی شروع شده است.

تا همین‌جا هم نظر می‌رسد انیمه زوم صد بیشتر باب طبع مخاطبان کمی مسن‌تر خواهد بود که به طنز اجتماعی آغشته به رد ترس و خون علاقه دارند. درمجموع این انیمه می‌تواند یادآور انیمه‌های دیگری مثل «کابانری از قلعه آهنی» (Kabaneri of the Iron Fortress) و فیلم ترسناک و رازآلود «School-Live» باشد. حتی به‌صورت مشخص شاید بتوان آن را با انیمه «دبیرستان مردگان» (Highschool of the Dead) مقایسه کرد. بااین‌حال تا به اینجا مانگایی که این انیمه از آن اقتباس شده، لحن بسیار سبک‌تری را برای روایت داستان خود در نظر گرفته است.


راوی مرموز داستانهای ترسناک در انیمه یاما شیبای درحال اجرای نمایش کاغذی یا کامی شی بای

۳- انیمه یامی شیبای

انیمه Yami Shibai

باید پذیرفت انیمه یامی شیبای بعد از گذشت نزدیک به یک دهه، هنوز هم برای طرفداران آثار ترسناک و به‌ویژه طرفدارن سبک ترسناک سنتی ژاپنی جذاب و قابل قبول است.

اما داستان این انیمه چیست؟ هر روز عصر و هنگام غروب آفتاب، مردی نقاب‌دار در زمین بازی ظاهر می‌شود تا کودکانی که اطرافش جمع شده‌اند را با نقل داستان‌های مهیج سرگرم کند. اگرچه نام و پیشینه‌ی واقعی او همچنان در هاله‌ای از ابهام است، اما روایت‌های او که همگی از افسانه‌های کهن ژاپنی یا افسانه‌های مدرن شهری الهام گرفته شده‌اند می‌تواند مخاطبان را مجذوب خود کند. او معمولا برای داستان سرایی خود از تکنیک «کامی‌شی‌بای» (نمایش کاغذی) استفاده می‌کند، شکلی واقعی از تئاتر خیابانی سنتی در ژاپن که در دهه‌ی ۱۹۳۰ بسیار مورد توجه قرار گرفته و مرسوم بود. این مسئله به داستان‌های او جلوه‌ی بصری وهم‌انگیزی بخشیده و جذابیت آن‌ها را دو چندان می‌کند.

فصل اول انیمه یامی شیبای در سال ۲۰۱۳ منتشر شده و فصل دهم آن در زمستان سال گذشته میلادی پخش شد. اکنون علاقمندان این مجموعه چشم‌ انتظار پخش فصل یازدهم آن هستند. زیبایی این سریال این است که فصل‌ها و حتی قسمت‌های هر فصل تقریبا کاملا مستقل از هم هستند، پس بیننده می‌تواند از هر فصل و قسمتی که دوست دارد تماشای انیمه را شروع کرده و از این جلوه بصری منحصربه‌فرد و داستان آوانگارد آن لذت ببرد. طرفداران داستان‌های عامیانه ژاپنی احتمالا بیش از دیگران از تماشای یامی شیبای لذت خواهند برد. پخش این انیمه هم برای ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است.

در پایان نظر شما در مورد این انیمه‌های جذاب چیست؟ آیا موفق به تماشای قسمت‌های ابتدایی این انیمه‌ها شدید؟ آیا آن‌ها عضوی شایسته برای باشگاه انیمه‌های ترسناک محبوب ژاپنی هستند؟ مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، فراموش نکنید آن‌ها را با ما هم درمیان بگذارید. سپاس


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده