نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی سریال خارق‌العاده (Extraordinary) | قدرت ابرانسانی برای همه

در دنیایی که همه قدرت ابرانسانی دارند، چه چیزی یک نفر را استثنایی و خارق‌العاده می‌کند؟ سریال خارق‌العاده (Extraordinary)، یکی از جدیدترین آثار دیزنی پلاس، به این سؤال پاسخ می‌دهد.

سریال Extraordinary (خارق‌العاده) که یکی از آثار جدید سرویس استار از شبکه استریم دیزنی پلاس محسوب می‌شود، اوایل سال ۲۰۲۳ برای مخاطبان این سرویس پخش شد؛ اما جزو مجموعه‌های بسیار جذاب و سرگرم‌کننده‌ای بود که آنطور که باید و شاید، دیده نشد. اما موران که این مجموعه را خلق کرده است، در سال ۲۰۲۰ و زمانی‌که داشت مدرک خود را در رشته‌ی فیلمنامه‌نویسی از دانشگاه منچستر می‌گرفت، ایده این سریال را تکمیل کرد. اوایل سال ۲۰۲۱ هم بود که این سریال وارد فاز تولید شد. مورید تایرز، سوفیا اوکسنهام، بلال هاسنا، لوک رولاسون، شیوبان مک‌سوئینی، رابی جی، سافیا اوکلی-گرین و غیره از جمله بازیگرانی هستند که در سریال خارق‌العاده حضور دارند و هنرنمایی کردند.

این سریال که ۸ قسمت دارد و میانگین هر قسمت از آن ۳۰ دقیقه است، ژانر اکشن و ماجراجویی و البته کمدی دارد که قشنگ بیننده را می‌خنداند؛ البته درکنار این ۳ ژانر، در دسته‌ی آثار ابرقهرمانی هم به شمار می‌رود. سریال Extraordinary با اینکه آنقدرها دیده و مشهور نشد، اما تا حد خیلی زیادی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و حتی پیش از آغاز پخش همان فصل ابتدایی، برای فصل دوم هم تمدید شد. اکثر منتقدان بر این باور بودند که این سریال دوست‌داشتنی و هوشمندانه ساخته شده است؛ سریال به‌طرز خارق‌العاده‌ای پایه‌های خود را بنا می‌کند و به همین شکل هم پیش‌روی داستان را خیلی قابل لمس‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌کند.

جن و کری در حال خندیدن در سریال Extraordinary

«چه می‌شد اگر همه قدرت ابرانسانی داشتند، به غیر از تو؟» ۱۰ سال پیش، هرکسی که بالای ۱۸ سال سن داشت، قدرت‌های ابرانسانی خاص و جذابی دریافت کرد... البته به جز «جن»؛ یک دختر ۲۵ ساله‌ی شدیدا خودآگاه و البته ناامید که هنوز منتظر فرصتی است که قدرت ابرانسانی خود را بالاخره به‌دست بیاورد. او دیگر در این سن حاضر است هر کاری بکند که قدرت مخصوص به خودش را پیدا کند. «جن» در دنیایی بزرگ و گیج‌کننده می‌چرخد؛ آن هم درحالی‌که چیزی به جز کمی امید، ناامیدی بسیار زیاد و هم‌خانه‌هایش ندارد. او در چنین شرایطی، ماجراجویی خود را آغاز می‌کند تا بلکه به این طریق قدرت خود را پیدا کند؛ به امید اینکه ابرانسانی باشد.

قهرمان قصه‌ی ما فقط می‌خواهد قدرت ابرانسانی خود را به‌دست بیاورد تا بلکه شبیه به دیگران باشد. در این دنیای به‌خصوص، «جن» یکی از معدود افرادی محسوب می‌شود که هنوز قدرت خود را کشف نکرده است. زمانی‌که به تولد ۱۸ سالگی خواهرش می‌رود و متوجه می‌شود که او همان شب قدرت خود را پیدا کرده، بالاخره تصمیم می‌گیرد که شاخ غول را بشکند و برای حل این وضعیت عجیب و غریب خود، هر کاری را انجام دهد. اما در این مسیر با اتفاقاتی برخورد می‌کند و چیزهایی را درباره خود متوجه می‌شود که کنار آمدن با همین وضعیتی که دارد و دوست داشتنِ خود حتی در همین شرایط متفاوت هم آنقدرها بد نیست و خوب هم است.

جن در حال شیر خوردن با صورت قرمز در سریال Extraordinary

نکته منحصربه‌فردی که درباره سریال Extraordinary وجود دارد، این است که اصلا از نشان دادن کامل عیوب و ضعف‌های قدرت‌های ابرانسانی خجالت نمی‌کشد و ترسی ندارد. این موضوع از همان قسمت اول و زمانی «جن» برای آشنایی با یک فرد جدید سر قرار می‌رود، آغاز می‌شود؛ شخص مقابل «جن» درباره قدرت خود توضیح می‌دهد و از زمانی می‌گوید که برای اولین‌بار قدرت خود را کشف کرده بود و چه بلاهایی سرش آمده است و چه آبروهایی از او رفته است. در موقعیت دیگری، «کَش» که یکی از هم‌خانه‌های «جن» محسوب می‌شود، برخی اوقات برای برگرداندن زمان و رخ دادن دوباره‌ی یک سری اتفاقات، انرژی خیلی زیادی صرف می‌کند؛ تا حدی که برخی مواقع از هوش می‌رود.

مثلا در موقعیت دیگری ما با فردی آشنا می‌شویم که می‌تواند از دیوارها رد شود اما برای انجام این کار به انرژی خیلی زیادی احتیاج دارد؛ حتی یک بار به خاطر نداشتنِ انرژی کافی، بین دیوار گیر می‌کند و بیشتر از ۲۴ ساعت آن‌جا می‌ماند. با این وجود، «جن» هر کاری می‌کند تا قدرت خود را ظاهر کند؛ زیرا از اینکه همیشه زیر سایه‌ی خواهر کوچکترش مانده، خسته شده است. او از خوردن غذاهای بسیار تند تا استرس وارد کردن به خودش را امتحان می‌کند اما هیچکدام تاثیری ندارد. جالب است بدانید که حتی کلینیکی هم وجود دارد که می‌تواند به افرادی مانند جن کمک کند اما آنقدر هزینه‌ی زیادی از متقاضی درخواست می‌کند که جن بیخیال آن می‌شود.

جن و دوستش در مطب دکتر در سریال Extraordinary

جایی که این سریال کمی لنگ می‌زند، این است که برخی اوقات صحنه‌های خنده‌دار آن، کمی بیش از حد قابل پیشبینی هستند و گاهی هم مسخره می‌شود. برخی از جوک‌های آن واقعا خنده‌دار است اما سایر مواقع بیننده می‌داند که باید آن صحنه خنده‌دار باشد، اما به جایی نمی‌رسد که واقعا به آن‌ها بخندد. خوبیِ این سریال این است که شخصیت‌ها، همگی نقص‌های خودشان را دارند و کامل نیستند؛ حتی آنهایی که به نظر می‌رسد همه چیز را با هم دارند و از زندگی‌شان سر در می‌آورند. این، جنبه‌ی خیلی قویِ سریال است؛ کم کم شخصیت‌ها برای شما مهم می‌شوند... حتی اگر برخی اوقات کارهایی انجام می‌دهند که شما دوست ندارید.


سریال های مشابه سریال خارق‌العاده

بازیگران اصلی فصل اول سریال Misfits

سریال Misfits

سریال ناسازگارها

بازیگران: ایوان ریان، رابرت شیهان و لورن سوشا

سال پخش: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

خلاصه داستان: نیتن، کلی، سایمون، آلیشا و کرتیس انتظار دارند که خدمات اجتماعی آن‌ها خیلی خسته‌کننده باشد. اما بعد از یک رعد و برق بسیار ترسناک متوجه می‌شوند که این مدت می‌تواند هر چیزی باشد به جز خسته‌کننده. این پنج نوجوان که تفاوت خیلی زیادی با هم دارند، قدرت‌های عجیب و غریبی دریافت می‌کنند. آن‌ها زود متوجه می‌شوند که موضوعات مهم‌تر و نگران کننده‌تری نسبت به برداشتن زبانه وجود دارد؛ مثلا اینکه آن‌ها تنها افرادی نیستند که قدرت‌های عجیب دریافت کرده‌اند. اسرار آشکار می‌شود، احساسات ظاهر می‌شوند، روابط شکل می‌گیرند و از بین می‌روند. اما در کل خدمات اجتماعی ۱۲ هفته است، مثلا چه اتفاق بدی می‌تواند رخ دهد؟


fleabag

سریال Fleabag

سریال فلی‌بگ

بازیگران: فیبی والر-بریج، سیان کلیفورد و اندرو اسکات

سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹

خلاصه داستان: فلی‌بگ یک زن شوخ‌طبع و نسبتا مسخره است که در شهر لندن بدون داشتن هیچ ماسک و فیلتری زندگی و عشق را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ آن هم زمانی‌که در تلاش است تا با یک تراژدی کنار بیاید. این زن سعی دارد تا بهبود پیدا کند و در این مسیر هر کسی را که قصد کمک کردن دارد، رد می‌کند.


بازیگران سریال What We Do in the Shadows

سریال What we do in the Shadows

سریال آنچه در تاریکی انجام می‌دهیم

بازیگران: کیوان نوواک، مت بری و هاروی گیلن

سال پخش: ۲۰۱۹ تاکنون

خلاصه داستان: آنچه در تاریکی انجام می‌دهیم، یک سریال مستندنماست که براساس یک فیلم با همین اسم تولید شده است. این مجموعه داستان گروهی از خون‌آشام‌ها را به ما نشان می‌دهد که در خانه‌ای که در نیویورک قرار دارد، با هم زندگی می‌کنند. تمرکز اصلی داستان روی اتفاقاتی است که برای آن‌ها رخ می‌دهد و تجربه زندگی درکنار انسان‌ها، برطرف کردن نیازهای روزمره، برقراری ارتباط و حتی مشکلاتی که در طی روز دارند، به تصویر کشیده می‌شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده