انیمه بهشت جهنمی یکی از محصولات تازه دنیای انیمه است که مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفت. اگر دوست دارید چیزهای بیشتری در مورد این انیمه جذاب بدانید، در این مرور با زومجی همراه باشید.

مانگای «بهشت جهنمیان» یا «بهشت جهنمی: جیگوکوراکو» (Hell's Paradise: Jigokuraku) اثر «کاکو یووجی» (Kaku Yuuji)، داستانی پرفراز و نشیب دارد که مخاطب را در میانه بیم و امید نگه می‌دارد. داستان این انیمه به سفر شخصیت اصلی آن یعنی «گابیمارو» به نسخه‌ای فریبنده از بهشت اختصاص دارد. گابیمارو که به خاطر کارهای خلافش محکوم به اعدام است، دست از زندگی شسته و علاقه‌ای به زنده ماندن از خود نشان نمی‌دهد.

او اعلام می‌کند مشتاق کشته شدن است، هرچند آنچه که می‌گوید شباهتی با خواسته‌ی قلبیش ندارد. مأمور گردن زدن او «یامادا آسائمون ساگیری»، به تدریج متوجه علت واقعی این دوگانگی رفتاری گابیمارو می‌شود و آن چیزی نیست جز عشقی که او نسبت به همسرش در قلب خود احساس می‌کند.

شخصیت گابیمارو در میان شاخه درختان و خورشید سرخ رنگ از انیمه بهشت جهنمی

کشف این مسئله حتی برای خود گابیمارو هم شگفت‌انگیز و غیرمنتظره است، چراکه او همیشه خودش را فردی توخالی و عاری از احساسات تصور می‌کرد. اما عشق او به همسرش باعث می‌شود میل او به مرگ از بین رفته و درمقابل به‌دنبال چنگ زدن به هر چیزی باشد که بتواند او را از این مهلکه نجات داده و شانس دیدار دوباره با همسرش را نصیبش کند. درادامه او و تعداد دیگری از جنایتکاران محکوم به اعدام این شانس را پیدا می‌کنند، هرچند که قرار نیست چیزی آسان به‌دست آمده و آن‌ها همچنان با خطر کشته شدن مواجه هستند.

ساگیری و گابیمارو با پس زمینه غروب خورشید از انیمه بهشت جهنمی

شوگونات اعلام می‌کند حاضر است با فرمان عفو رسمی زندگی این جنایتکاران را به آن‌ها ببخشد به شرط آنکه سفری به جزیره‌ای به نام «کوتاکو» (Kotaku) داشته و اکسیر زندگی را برای او بیاورند. از اینجا است که جزیره کوتاکو به محور اصلی داستان تبدیل می‌شود، بهشتی که از دور زیبا و خیال‌انگیز و از نزدیک دامی مرگ‌بار است.

درادامه با زومجی همراه باشید تا به مرور چند نکته جالب در مورد این جزیره عجیب بپردازیم.

پیشاپیش ذکر این نکته ضروری است که این مطلب می‌تواند حاوی اسپویل باشد، پس اگر هنوز فرصت تماشای این انیمه را پیدا نکردید، به این مسئله توجه داشته باشید.


لرد تنسن-هفت موجود قدرتمند که هوکو آنها را همچون خدایان میپرستد با موهای رنگارنگ

۱- کوتاکو توسط لرد تنسن (Lord Tensen) اداره می‌شود

لرد تنسن درواقع اشاره به هفت موجودی است که بر جزیره کوتاکو حکومت می‌کنند. این گروه با تمرین‌های ویژه و تقویت انرژی حیاتی «تائو»، موفق به ساخت اکسیر زندگی شده و به جاودانگی دست پیدا کرده‌اند.

نژاد جاودانه «هوکو» (Hōko) به لرد تنسن به شکل خدایان نگریسته و آن‌ها را مورد ستایش قرار می‌دهند، بااین‌حال این فقط افسانه‌ای ساخته شده به‌وسیله خود لرد تنسن است تا به این بهانه هوکو را مورد مطالعه قرار دهد. آن‌ها با ادامه مطالعات و همینطور تولید اکسیر زندگی به‌دنبال رسیدن به جسمی ابدی هستند که البته ازطریق تمرین تائو ساخته می‌شود.

آن‌ها برای این کار قصد آزاد کردن پروانه‌های بهشتی را دارند تا در سراسر ژاپن پخش شده و مردم را به گل‌هایی به نام «وایتان‌هوئا» (Waitanhua) و سپس به «تان» تبدیل کند تا از این طریق اکسیر جاودانگی بیشتری برداشت کنند.


کشتی محکومان در حال نزدیک شدن به جزیره کوتاکو در انیمه بهشت جهنمی

۲- نام کوتاکو در فرهنگ لغت ژاپنی به‌معنی بهشت الهی است

نام کوتاکو که همچنین با عنوان «شینسنکیو» (Shinsenkyō) شناخته می‌شود، به‌معنی بهشت الهی است. انیمه بهشت جهنمی درکل مملو از استعاره است و حتی نام آن هم گواهی براین ادعا است. نویسنده ازطریق استفاده از استعاره‌ها، لایه‌های معنایی بیشتری به داستان اضافه کرده و آن را با انواع مضامین و درس‌های ظریف پر کرده است.

بهشت الهی در مجموع به نقش جزیره در روند داستان اشاره کرده و زیبایی جزیره، طبیعت و مخلوقات ساکن آن را نشان می‌دهد. این نام همچنین حس رمز و راز، انزوا و بُعد ماورایی را هم تداعی می‌کند. درمجموع انتخاب این نام به جهان سازی مؤثری که در انیمه شاهد آن هستیم، کمک کرده است.


جوفوکو و همسرش رین از انیمه بهشت جهنمی

۳- جوفوکو خالق هیولاهای کوتاکو است

کوتاکو زیبا است، درست همان‌طور که باید باشد. اما نباید فریب این زیبایی را خورد، چراکه در هر گوشه جزیره خطر کمین کرده است. درواقع کوتاکو پر از هیولاهایی است که حضورشان به هیجان‌انگیزتر شدن انیمه کمک کرده است. این هیولاهای خطرناک در اشکال و گونه‌های مختلف به تصویر کشیده شده‌اند. از هیولاهای حشره مانند با صورت انسانی گرفته تا هیولاهای رده پایینی مثل «سوشین» (خدای کوره) و «مونشین» (خدای دروازه) غول پیکر که آزادانه این سو و آن سو پرسه می‌زنند.

این هیولاها را مردی به نام جوفوکو (Jofuku) خلق کرده است، کاشف معروفی که سال‌ها قبل در جستجوی اکسیر حیات به جزیره رسیده و با انجام تحقیقات خود روی تائو، باعث خلق هیولاها شده بود. هیولاها وظایف مختلفی برعهده دارند، اما نقش اصلی و مهم آن‌ها حمله به هر متجاوزی است که به خود جرأت ورود به جزیره را بدهد.


نقشه جزیره کوتاکو و هیولاهای آبی که اطراف جزیره را احاطه کرده اند

۴- اطراف جزیره کوتاکو را حیوانات آبزی خطرناکی احاطه کرده‌اند

علاوه برحشرات کوچک با چهره انسانی مثل پروانه‌های بهشتی و همینطور سوشین و مونشین، هیولاهای دیگری هم وجود دارند که نقشی کمی متفاوت را در روند داستان ایفا می‌کنند. این هیولاها که با عنوان «واداتسومی» (Wadatsumi) شناخته می‌شوند همچون خدای کوره؛ غول پیکر هستند، اما به‌جای خشکی در آب‌های اطراف جزیره سکونت دارند.

بدن آن‌ها بزرگ و مارماهی مانند بوده و مجهز به شاخک و پنجه هستند. آن‌ها همانند دیگر هیولاهای ساکن کوتاکو، ظاهری عجیب دارند که بی‌شباهت به چهره مخدوش شده انسان نیست. از طرف دیگر درحالی که هیولاهای ساکن کوتاکو باید جلوی ورود متجاوزان را بگیرند، وظیفه هیولاهای ساکن آب این است که از فرار آن‌ها از جزیره جلوگیری کنند.


آخرین بازمانده نژاد هوکو که به وسیله جادوی تنسن خلق شده است و کم کم درحال تبدیل شدن به درخت است

۵- کوتاکو در اصل خانه نژاد جاودانه هوکو است

آزمایش‌های جوفوکو تنها محدود به خلق هیولاها نبود. زمانی‌که او برای اولین‌بار قدم به جزیره کوتاکو گذاشت، تنها نبود. خدمه‌اش هم او را همراهی می‌کردند. جوفوکو روی آن‌ها آزمایش‌هایی انجام داد تا طول عمر انسان را افزایش دهد و اینگونه بود که با پیشرفت در این مسیر، موفق به خلق نژاد جاودانه هوکو شد.

هوکو به‌جز مسئله جاودانگی، از سایر جهات شبیه انسان است. این نژاد پس از خلق شدن هزار سال در روستایی در کوتاکو زندگی کرد، تااینکه درنهایت از نظر ظاهری دچار تغییرات گسترده‌ای شد. به‌طوری که همه ساکنان دهکده به تدریج به درخت تبدیل شدند.


پوشش گل و گیاه جزیره کوتاکو در انیمه بهشت جهنمی

۶- کوتاکو دارای گونه‌ای خاص به نام گل وایتان‌هوئا است

جزیره کوتاکو زیستگاه گونه‌های گیاهی گوناگونی است که برخی آشنا و برخی دیگر ناشناخته هستند. این ویژگی باعث شده است این جزیره کیفیتی خاص پیدا کند که برای برخی جذاب و برای گروهی دیگر آزار دهنده است. یکی از این گیاهان ناشناخته گلی به نام وایتان‌هوئا است که به‌وسیله لرد تنسن خلق شده است. آن‌ها از این گل برای تبدیل کردن تائوی انسان به «تان» یا همان اکسیر حیات استفاده می‌کنند.

نوع خاصی از گل وایتان‌هوئا وجود دارد که حتی بزرگ‌تر از انواع معمولی بوده و در بخش مرکزی کوتاکو یا همان «هورای» (Hōrai) یافت می‌شود. تائوی به‌دست آمده از این گل دارای ویژگی‌های خاصی مانند اثر نیروبخش و قدرت شفا است. گل وایتان‌هوئا را می‌‌توان یکی از نمونه‌های نمادینی دانست که برای انتقال و تداعی کردن مفهوم دگرگونی استفاده می‌شود.


هوکو با کشیدن سه دایره روی زمین درحال نشان دادن نقشه جزیره به سایگری و گابیمارو است

۷- کوتاکو دارای سه بخش مختلف است

کوتاکو دارای سه منطقه به نام‌های «ایشو» (Eishū)، «هوجو» (Hōjō) و هورای است. ایشو منطقه‌ای است که همه تازه‌واردان نگون‌بخت در بدو ورود به جزیره وارد آن می‌شوند. ایشو بیرونی‌ترین بخش جزیره است که شامل ساحل و منطقه جنگلی سرشار از حیات گیاهی است که البته این امر، به خاطر شکوفه دادن اجساد سامورایی‌هایی است که در جستجوی اکسیر حیات قدم به جزیره گذاشتند. از طرف دیگر ایشو همان جایی است که اغلب هیولاهای رده پایین مثل سوشین در آن‌جا به تازه‌واردان حمله می‌کنند.

بعد از ایشو به منطقه هوجو می‌رسیم، دره‌ای که گرداگرد درونی‌ترین بخش کوتاکو یعنی هورای قرار گرفته و آن را احاطه کرده است. هوجو محل زندگی نژاد هوکو بود. درنهایت در مرکز جزیره هورای واقع شده که سکونتگاه لرد تنسن و محل انجام آزمایش‌های متعدد آن‌ها است.


انواع هیولاهای ترسناک ساکن جزیره کوتاکو با چهره های انسان مانند

۸- کوتاکو در اصل به جزیره‌ی معرفی شده در یک داستان عامیانه ژاپنی شباهت دارد

اگر انیمه را دیده باشید، حتما به خاطر دارید یکی از اعضای خاندان آسائمون به نام یامادا آسائمون جیکا، جزیره کوتاکو را با جزیره اونیگاشیما (Onigashima) مقایسه کرده بود. نام این جزیره اشاره‌ای به یک داستان عامیانه ژاپنی در مورد شخصیتی به نام «موموتارو» است. کودکی منحصربه‌فرد که از میان هلو متولد شد تا قلب زوجی را شاد کند که از نعمت داشتن فرزند محروم بودند.

وقتی موموتارو بزرگ می‌شود، به جزیره‌ای (اونیگاشیما) سفر می‌کند که محل زندگی شیاطینی ترسناک است. درمسیر سفر او دوستانی پیدا می‌کند که به موموتارو کمک می‌کنند شیاطین را شکست داده و رهبر آن‌ها را به دام بیندازد. پس از پیروزی، موموتارو با غنائم به‌دست آمده از این نبرد به زادگاهش بازمی‌گردد. درواقع داستان بهشت جهنمی به‌نوعی یادآور داستان سفر موموتارو به جزیره اونیگاشیما است.


کتاب جزیره دکتر مورو که الهام بخش جزیره کوتاکو در انیمه بهشت جهنمی بوده است

۹- طرح کلی جزیره از یک رمان علمی تخیلی الهام گرفته شده است

در یکی از منابع مربوط‌به طرفداران انیمه بهشت جهنمی، اشاره شده است که جزیره کوتاکو در اصل از رمانی علمی تخیلی به نام «جزیره دکتر مورو» (sland of Doctor Moreau) به قلم «اچ. جی. ولز» (H.G. Wells) الهام گرفته شده است که در سال ۱۸۹۶ منتشر شده بود. جزیره دکتر مورو رمان مورد علاقه کاکو یووجی است، درنتیجه این مسئله که این کتاب الهام بخش او برای ایجاد طرح کلی داستان بهشت جهنمی و خلق جزیره کوتاکو بوده است، چندان دور از ذهن نیست.

داستان این رمان در مورد شخصیتی به نام «ادوارد پرندیک» است که بعد از نجات از حادثه‌ کشتی‌شکستگی، خود را در جزیره‌ای عجیب می‌بیند. جایی که با زیست شناسی به نام دکتر مورو آشنا می‌شود که ساکن این جزیره است. آزمایش‌های دکتر روی حیوانات و حتی انسان‌ها، پرندیک را به او بدگمان می‌کند.


یامادا آسائمون جیکا عضو خانواده آسائمون و تنها کسی که دوبار از جزیره کوتاکو فرار کرد

۱۰- تنها یک انسان موفق شده است دوبار از سفر به کوتاکو جان سالم به در ببرد

جزیره کوتاکو به خاطر طبیعت مرگبارش، چندان شانسی برای نجات و فرار در اختیار بازدیدکنندگان بداقبال قرار نمی‌دهد. درمجموع تنها سیزده نفر از این جزیره جان سالم به در بردند و در میان این سیزده نفر، تنها این یامادا آسائمون جیکا است که موفق شد دو بار از جزیره فرار کند. او به‌عنوان رئیس قبیله یامادا، مأمور شد تا در طول سفری برای یافتن اکسیر حیات، جنایتکاری به نام «هوروبو» را زیر نظر بگیرد.

وقتی هوروبو در میانه راه به قتل رسید، جیکا فرصت یافت به سرزمین اصلی بازگردد. هرچند دوباره به همراه گروه دیگری عازم مأموریت جست‌وجو شده و دوباره به کوتاکو بازگشت. در دومین تلاش برای فرار از جزیره، این بار واداتسومی به او حمله کرد که باز هم جیکا موفق شد هیولا را کشته و با سر آن به خانه بازگردد. او امیدوار بود با این مدرک بتواند به دیگران در مورد خطرات سفر به جزیره هشدار دهد.

با مرور این نکته به پایان این مطلب رسیدیم. آیا موفق به تماشای انیمه جذاب بهشت جهنمی شدید؟ نظر شما در مورد داستان این انیمه و استعاره‌های آن چیست؟ فکر می‌کنید درنهایت کدام شخصیت می‌تواند با اکسیر حیات به سرزمین اصلی بازگردد؟ شانس نجات کدام شخصیت‌ها را بیشتر می‌بینید؟ فراموش نکنید نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده