نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۱

معرفی سریال ربودن (Hijack) | نجات یک هواپیما از دست سارقان

سریال ربودن (Hijack) مجموعه درام و دلهره‌آور جدیدی از سرویس استریم اپل تی وی پلاس است که ادریس آلبا را در نقش یک مذاکره‌کننده موفق، در یک هواپیمای دزدیده شده نشان می‌دهد.

شعاری که سازندگان سریال Hijack (ربودن) برای ماجراجویی خود انتخاب کردند، به این شرح است: «کاری کن تا آن‌ها تصور کنند که کنترل دست خودشان است.» دقیقا هم همین شعار را به شکل واقعی به ما نشان می‌دهند؛ در حدی که مخاطب از کارها و رفتارهای شخصیت اصلی حرصش می‌گیرد... در عین حال که به او حق هم می‌دهد؛ زیرا می‌داند که شخصیت اصلی از کارهای خود چه منظوری دارد و می‌خواهد به کجا برسد. تقریبا اوایل سال ۲۰۲۲ بود که سرویس استریم اپل تی وی پلاس، ساخت سریال ربودن را در دستور کار قرار داد و ادریس آلبا را برای ایفای نقش اصلی و همچنین تهیه‌کننده اجرایی پروژه استخدام کرد.

به مرور زمان بازیگران دیگری هم به نام نیل مسکل، ایو مایلز، کریستین آدامز، مکس بیزلی و آرچی پنجابی و دیگر هنرمندان هم به تیم بازیگری این مجموعه پیوستند و کار را آغاز کردند. در خلاصه داستان این سریال، اینطور آمده: « یک سریال دلهره‌آور و پرتنش (که داستان در زمان واقعی گفته می‌شود) که ماجرای یک هواپیمای ربوده شده را دنبال می‌کند؛ هواپیمایی که طی یک پرواز هفت ساعته به لندن می‌رود... درحالی‌که مقامات روی زمین به‌دنبال پاسخ ماجراهای داخل هواپیما هستند. سم نلسون یک مذاکره‌کننده ماهر در دنیای تجارت است که باید قدم بردارد و از تمام توانایی خود برای نجات جان مسافران استفاده کند؛ اما استراتژی پرخطر او می‌تواند باعث نابودی خودش شود.»

ادریس البا در سریال Hijack

این سریال دلهره‌آور که با کارگردانی جیم فیلد اسمیت و نویسندگی جورج کی ساخته شده است، یک مینی سریال محسوب می‌شود و ۷ قسمت دارد؛ قسمت‌هایی تقریبا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد. منتقدانی که این اثر را تماشا کرده بودند، تا حد زیادی آن را دوست داشتند و امتیازات نسبتا بالایی برایش ثبت کردند. اکثر این منتقدان بر این باور بودند که: «سریال ربودن، یک مجموعه دلهره‌آور صاف و صیقلی، اما کارآمد است که موفقیت مورد نظر و واقعی خود دست پیدا می‌کند؛ هرچند که عمدتا از آشفتگی داستان‌نویسی رنج می‌برد و تا حد زیادی تنها به پیش‌روی داستان در زمان واقعی که یک نقطه قوت است، تکیه می‌کند.»

این مجموعه چالش‌های مختلف کارمندان و مقامات روی زمین و همچنین مسافران در پرواز را به تصویر می‌کشد. ربودن، تمام ویژگی‌های خیلی خوب سریال‌های براساس رویداد واقعی را دارد: یک معمای آرام و آهسته در انتظار حل شدن، یک سناریوی جذاب با تیک تاک ساعت، قهرمانی که اعتماد زیادی به آن دارد و زندگی‌تان را به دستش می‌دهید و یک انتظار طاقت‌فرسای یک هفته‌ای برای رسیدن قسمت‌های جدید. در ابتدای ماجرا، ما ادریس آلبا را در قالب سم نلسون می‌بینیم؛ یک مرد معمولی که قرار است با یک هواپیما و سفر معمولی از دبی به لندن برود. مسافران باید با تمام اعصاب‌خردی‌ها و مسائل معمولی که در این پرواز طولانی وجود دارد، دست‌وپنجه نرم کنند.

نیل مسکل در نقش سارق هواپیما در سریال Hijack

حالا این مسائل می‌تواند بازی کردن پر سروصدای بچه‌ها باشد یا باز شدن در قسمت ساک‌ها، ریختن وسایل مسافران یا جا نشدن بارهای آن‌ها. اما همه چیز زمانی تغییر می‌کند و به هم می‌ریزد که یک سری مجرم مسلح تصمیم می‌گیرند عملیات سرقت را روی این هواپیما پیاده کنند. حالا آن‌ها ۷ ساعت فرصت دارند تا هواپیما در هیترو فرود بیاید؛ این نکته به این معنی است که سم تنها ۷ ساعت فرصت دارد تا رازهای این ماجارها را کشف کند و مسافران را از یک نابودی وحشتناک نجات دهد. باتوجه‌به مکالماتی که بین همسر سابق سم (مارشا)، پسر او (کای) و نامزد جدید مارشا انجام می‌شود، مخاطب تا حدی متوجه می‌شود که سم چه مهارت زیادی در مدیریت شرایط دارد.

همان‌طور که ابتدای متن هم گفته شد، سریال به معنای واقعی کلمه شعار خود را در داستان پیاده می‌کند. سم با مهارت‌های شگفت‌انگیزی که دارد، کاری می‌کند تا مجرمان و سارقان، تصور کنند که سم در جبهه‌ی خودشان قرار دارد و کنترل همه چیز در اختیار خودشان است. البته اینطور هم نیست که از همان ابتدا گول حرف‌های سم را بخورند و به او اعتماد کنند. اما به مرور زمان، یخ آن‌ها آب می‌شود و به این نتیجه می‌رسند که سم واقعا در جبهه‌ی خودشان قرار دارد. همین موضوع هم باعث می‌شود که وجهه‌ی سم پیش کاپیتان، خدمه و مسافران هواپیما به‌طور کلی خراب شود و همه تصور کنند که «سم با خودشان است».

کریستین آدامز و مکس بیسلی در سریال Hijack

اما سم برای اینکه بتواند به اوج توانایی‌های خود برسد و طبق گفته‌ی همسر سابقش «چنین شرایط سختی را مدیریت کند»، باید به‌گونه‌ای رفتار کند که هم اعتماد سارقان و هم اعتماد مسافران و خدمه را به‌دست بیاورد تا بلکه به این طریق بتواند حرف خود را در دو جبهه به کرسی بنشاند؛ وگرنه کنترل همه چیز از دستش خارج می‌شود و نمی‌تواند نقشه را آنطور که باید و شاید پیش ببرد. داستان این سریال‌ها در عین حال که در ذهن ما (به‌عنوان مخاطب) کاملا ساختگی و غیرواقعی است، اما اصلا دلیل نمی‌شود که از دیدن آن‌ها هیجان‌زده نشویم و دلهره‌ی عجیبی به ما وارد نکند؛ در عین که می‌دانیم واقعی نیست، اما باز هم دعا دعا می‌کنیم که قهرمان داستان پیروز شود و مسافران از این مخمصه سالم بیرون بیایند... هرچند که چنین شرایطی قطعا تلفات خود را خواهد داشت!


سریال های مشابه سریال ربودن

بازیگران اصلی سریال Departure در پوستر سریال

سریال Departure

سریال عزیمت

بازیگران: آرچی پنجابی، کریستوفر پلامر و کریس هولدن رید

سال پخش: ۲۰۲۰ تاکنون

خلاصه داستان: این سریال راز پرواز شماره ۷۱۶ را دنبال می‌کند؛ یک هواپیمای مسافربری که بر فراز اقیانوس اطلس ناپدید می‌شود. پس از این سانحه مرموز، کندرا مالی، محقق برجسته هوانوردی که اخیراً بیوه شده، توسط رئیس و مربی سابقش یعنی هاوارد لاوسون، فراخوانده می‌شود تا تحقیقات لازم را درباره این ماجرا انجام دهد. کندرا و تیمش باید برای شناسایی هواپیمای گم شده و یافتن بازماندگان احتمالی، مسابقه دهند تا هرچه زودتر این پرونده به نتیجه برسد؛ آن هم در شرایطی که کل دنیا در حال تماشا کردن است. آن‌ها باید از میان مظنونان و انگیزه‌های مختلف (از خودکشی خلبان و تروریسم گرفته تا قتل با انگیزه سیاسی و شکست سیستم‌ها) به علت اصلی دست پیدا کنند تا مشخص شود که واقعا چه اتفاقی برای پرواز شماره ۷۱۶ افتاده است؛ بلکه به این طریق از تکرار آن جلوگیری کنند.


کاور سریال 24 با حضور کیفر ساترلند

سریال 24

بازیگران: کیفر ساترلند، لزلی هوپ و سارا کلارک

سال پخش: ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰

خلاصه داستان: جک باور که یک مامور مبارزه با تروریسم است، باید برای براندازی توطئه‌های تروریستی و نجات کشورش از فاجعه‌های بزرگ، با زمان مسابقه دهد.


تونی کولت و دیلان مک‌درموت در سریال Hostages

سریال Hostages

سریال گروگان‌ها

بازیگران: تونی کولت، دیلان مک‌درموت و کوئین شپرد

سال پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴

خلاصه داستان: دکتر الن سندرز، یک جراح برتر، زمانی‌که خانواده‌اش توسط دانکن کارلایل، مامور سرکش FBI به گروگان گرفته می‌شوند، درگیر یک توطئه سیاسی وحشتناک می‌شود. الن و خانواده اش توسط کارلایل، مردی ناامید که به دلایل درست کار اشتباهی انجام می‌دهد، در خانه خود اسیر می‌شوند. کارلایل به او دستور می‌دهد تا زمانی‌که در حال عمل کردن رئیس جمهور است، او را ترور کند. همراهان بسیار ماهر او از جمله برادر زنش یعنی کرامر، به چالش کشیده می‌شود و وفاداری او به کارلایل مورد آزمایش قرار می‌گیرد. یکی دیگر از اعضای تیم، آرچر است که تندخو و ترسناک است، قبلا عضو ارتش بود و زبان بسیار تندی دارد. تنها عضو مونث تیم هم ساندرین است که جایگزین لحظه آخریِ مرموزی برای تیم محسوب می‌شود. الن درحالی‌که زندگی خانواده‌اش در خطر است، برای نجات همسرش برایان، دختر مرموزش مورگان و پسر نه چندان بی‌گناهش جیک، با یک دوراهی اخلاقی غیرقابل درک مواجه می‌شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده