نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹

معرفی سریال پاکسازی (The Clearing) | مقابله با فرقه‌ای تاریک

سریال پاکسازی (The Clearing) اولین مجموعه داستانیِ استرالیایی محسوب می‌شود که برای شبکه دیزنی پلاس تولید شده است؛ سریالی دلهره‌آور و عجیب و غریب درباره یک فرقه تاریک.

در سال ۲۰۱۹ بود که نویسنده‌ای به نام جی. پی. پومار کتابی دلهره‌آور، روانشناختی، تعلیقی و تخیلی را با نام In the Clearing منتشر کرد که داستانی که ظاهرا عجیب و غریب، اما پیشینه‌ای واقعی داشت. پومار یک نویسنده نیوزلندی است که تا به امروز ۶ رمان بسیار مشهور و پرفروش از جمله Call Me Evie، Tell Me Lies و The Wrong Woman را منتشر کرده است. کتاب In the Clearing یکی از رمان‌های پرفروش دیگر این نویسنده محسوب می‌شود که الهام‌بخش شبکه هولو برای ساخت سریال The Clearing بود که با ترجمه‌ی «پاکسازی»، «تطهیر» یا حتی «تسویه حساب» هم شناخته می‌شود.

علاوه‌بر این کتاب، سریال پاکسازی، از یک فرقه‌ی واقعی به نام «خانواده» یا «The Family» و رهبر کاریزماتیک او به نام ان همیلتون برن هم الهام گرفته است. خانواده یک گروه استرالیایی معنویت عصر نو بود که در اواسط دهه ۱۹۶۰ فعالیت می‌کرد و تحت رهبری یک مربی یوگا هدایت می‌شد. The Family ترکیبی التقاطی از مسیحیت و هندوئیسم با دیگر ادیان شرقی و غربی را بر این اصل که حقایق معنوی جهانی هستند آموزش می‌داد. آن‌ها کوکان مختلف را می‌دزدیدند و اصطلاحا آن‌ها را چیزخور می‌کردند تا مفاهیم مذهبی من‌درآوردی را به آن‌ها بیاموزند؛ این گروه دارای یک حلقه درونی بود که اعمال خود را با ادعای خود مبنی بر تناسخ رسولان عیسی توجیه می‌کردند.

ترسا پالمر در نقش شخصیت اصلی سریال The Clearing

اساس فلسفه خانواده این بود که همیلتون برن تناسخ عیسی مسیح و یک خدای زنده است. یکی از دخترخوانده‌هایش یعنی سارا همیلتون-برن، بعداً عقاید این گروه را به‌عنوان «آش شله قلمکاری» از مسیحیت و عرفان شرقی توصیف کرد. در ماه اوت ۱۹۸۷ بود که بالاخره نیروهای پلیس مقر اصلی این گروه را مورد تهاجم قرار دادند و بچه‌های بیچاره را از شر آن‌ها آزاد کردند. در سال ۱۹۹۳ بود که همیلتون برن، به توطئه برای کلاهبرداری و ارتکاب شهادت دروغ ازطریق ثبت نادرست تولد سه کودک غیرمرتبط به‌عنوان سه‌قلوهای خودش متهم شد؛ اما درنهایت از این اتهامات تبرئه شد... هرچند خودش به مابقی اظهارات اعتراف کرد و ۵۰۰۰ دلار جریمه شد.

سریال پاکسازی هم با محوریت این ماجراهای عجیب و غریب ساخته شده است که سبکی روانشناختی و دلهره‌آور دارد و در اصل برای شبکه دیزنی پلاس ساخته شده بود. ترسا پالمر، میراندا اتو، گای پیرس، جولیا سوج، هازم شاماس، کیت مالونی، اگزاویه ساموئل و غیره، از جمله بازیگرانی هستند که در سریال پاکسازی ایفای نقش می‌کنند. منتقدانی که این اثر را تماشا کردند، آن را دوست داشتند و نظرات مثبتی را برایش ثبت کردند. اکثر آن‌ها بر این باور بودند که سریال The Clearing طعمی مضاعف از فضای استرالیایی خود و اجرای جذاب اما آزاردهنده‌ی میراندا اتو می‌گیرد؛ این مجموعه یک اثر دلهره‌آور و عجیب است که نقاط قوت زیادی برای پیشنهاد کردن آن به دیگران دارد.

بچه‌هایی که فرقه خانواده در سریال The Clearing آنها را دزدیده است

در خلاصه داستان کوتاه سریال اینطور آمده که: «یک زن مجبور می‌شود با کابوس‌های گذشته‌ی خود روبه‌رو شود و مقابله کند؛ برای اینکه بتواند یک فرقه‌ی مخفی را متوقف کند؛ فرقه‌ای که قصد دارد برای اجرای نقشه‌ی بزرگ و نهایی خود، یک سری بچه‌ی بیگناه را بدزدد و دور هم جمع کند.» سریال در ابتدا با حضور همان شخصیت اصلی به نام فریا (با بازی ترسا پالمر) آغاز می‌شود که به همراه پسر کوچک خود در یک دریاچه است و شنا می‌کند. در نقطه‌ی دیگری ما کودک ۸ ساله‌ای به نام سارا را می‌بینیم که به شکل ترسناکی دزدیده و به بلک‌مارش برده می‌شود تا به زور به عضویت در یک فرقه‌ی عجیب و غریب در بیاید.

این فرقه زیر نظر زنی کاریزماتیک و مودب و شاد به نام آدرین اداره می‌شود؛ کسی که در نظر دارد تا کودکانی را که «خالص و پاک هستند، به دور از قوانین سخت و خفه‌کننده‌ی جامعه» بزرگ و تربیت کند. حالا چطور آدرین این کار را انجام می‌هد؟ با محدود کردن دسترسی کودکان به دنیای بیرون، محروم کردن آن‌ها از غذا، خوراندنِ ال‌اس‌دی به آن‌ها و پوشاندن لباس‌های یکسان با مدل موهای بلوند شبیه به هم. اگر اهل تماشای فیلم‌های سینمایی باشید، به احتمال خیلی زیاد با دیدن این بچه‌ها یاد فیلم Village of the Damned (دهکده نفرین‌شدگان)، ساخته‌ی جان کارپنتر، میفتید.

میراندا اتو در نقش آدرین/مادر در سریال The Clearing

این خانواده و داستان عجیب و غریب آن‌ها پیش‌تر از این هم توسط سازندگان دیگر مورد اقتباس قرار گرفته بود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مستند سریالی The Cult of the Family (فرقه‌ی خانواده) اشاره کرد که در سال ۲۰۱۹ پخش شده بود. یکی از نقاط قوت اصلی این سریال را می‌توان بازی چشمگیر ترسا پالمر دانست؛ یک بازیگر بااستعداد که به خوبی می‌تواند استرس و اضطراب را در چهره‌ی خود به نمایش بگذار، به‌طوری که با یک نگاه به‌صورت او می‌توان متوجه شد که اتفاقات بدی دارد در دنیای او رخ می‌دهد و بیننده دوست دارد از راز آن خبردار شود.

سریال‌ها و فیلم‌هایی که با محوریت فرقه‌ها ساخته می‌شوند، همیشه جذابیت خاص خودشان را دارند و خیلی‌ها عاشق چنین داستان‌هایی هستند. علاوه‌بر اینکه در این داستان‌ها، مخاطب شاهد افرادی است که کارهای وحشتناکی در مکان‌های بسیار زیبا انجام می‌دهد، مدام به این موضوع فکر می‌کند که: «درست است که من کارهای اشتباه زیادی انجام دادم، اما حداقل آنقدر احمق نیستم که از یک رهبر روانی که روشنایی را به من وعده می‌دهد، دستور بگیرم و کارهای وحشتناک انجام دهم.» به همین دلیل هم افراد زیادی به‌دنبال ساخت فیلم و سریال‌هایی با محوریت همین فرقه‌ی عجیب و غریب بودند تا دل مخاطب را به‌دست بیاورند. حالا در این بخش ما ۳ سریالی را به شما معرفی می‌کنیم که شباهت خیلی زیادی به سریال پاکسازی دارند.


سریال های مشابه سریال پاکسازی

بیلی لورد در سریال American Horror Story: Cult

سریال American Horror Story: Cult

سریال داستان ترسناک آمریکایی: فرقه

بازیگران: سارا پلسن، ایوان پیترز و بیلی لورد

سال پخش: ۲۰۱۷

خلاصه داستان: داستان این سریال در سال ۲۰۱۷ جریان دارد و حول محور فرقه‌ای می‌چرخد که مردم منطقه‌ی بروکفیلد هایتس از میشیگان را در ترس و وحشت فرو می‌برند و مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند؛ آن هم بعد از پیروز شدن دونالد ترامپ در رقابت انتخابات ریاست جمهور سال ۲۰۱۶.


راجنیش در حال تمرکز در سریال کشور وحشی وحشی

سریال Wild Wild Country

سریال کشور وحشی وحشی

بازیگران: راجنیش چاندرا موهان جین (اشو)، ما اناند شیلا و جین استورک

سال پخش: ۲۰۱۸

خلاصه داستان: وقتی یک گوروی بحث‌برانگیز شهری آرمانی را در صحرای اورگان ساخت، باعث ایجاد درگیری شدیدی در میان دامداران محلی شد. اشو به همراه یکی از اولین پیروان او، دستیار شخصی‌اش و همچنین جامعه‌ی پیروان او که با نام Rajneeshpuram شناخته می‌شوند، در مرکزیت این مستند قرار دارند. این مستند سریالی ماجرای این درگیری را شرح می‌دهد؛ چیزی که منجر به اولین حمله بیوتروریستی در ایالات متحده و یک پرونده بزرگ و گسترده از شنود غیرقانونی می‌شود. این مستند ۶ قسمتی، یک برهه زمانی بسیار مهم در تاریخ فرهنگ آمریکایی را روایت می‌کند که تا حد زیادی فراموش شده است؛ برهه‌ای که در آن اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد که تحمل این کشور را برای جدایی کلیسا و دولت، امتحان می‌کند.


دیوید دوکاونی در نقش سم هودیاک در سریال aquarius

سریال Aquarius

سریال آکواریوس

بازیگران: دیوید دوکاونی، گنثین آنتونی و گری دیمون

سال پخش: ۲۰۱۵ - ۲۰۱۶

خلاصه داستان: داستان این سریال در سال ۱۹۶۷ در لس‌آنجلس آغاز می‌شود. ماجرا بر مبنای شخصیت‌ها و اتقاق‌های واقعی است که برخی شخصیت‌های تخیلی نیز به آن اضافه شدند. سم هودیاک، کارآگاهی است که همراه‌با همکار جوانش، برایان شیف درباره‌ی یک دختر نوجوان گمشده تحقیق می‌کنند. آن‌ها پس از مدتی با چارلز منسن، روبه‌رو می‌شوند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده