نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۱

۱۰ سریال شبیه سیلو (Silo) که باید تماشا کنید!

سریال سیلو (Silo)، اثر درام و دلهره‌آور جدیدی از سرویس استریم اپل تی وی پلاس محسوب می‌شود که این روزها حسابی سروصدا کرده است و یک ماجرای آخرالزمانی را به ما نشان می‌دهد.

سال ۲۰۱۱ بود که نویسنده‌ای به نام هیو هاوی داستان کوتاهی را با نام Wool نوشت؛ داستانی که بعدها به همراه ۴ داستان دیگر که نقش دنباله‌های آن را داشتند، در قالب یک رمان، با همان نام منتشر شد. علاوه‌بر رمان Wool، این مجموعه شامل دو کتاب دیگر به نام‌های Shift، Dust، سه داستان کوتاه و یک رمان گرافیکی به نام Wool: The Graphic Novel و آثار دیگری هم بود. این مجموعه به‌صورت کلی با نام Silo شناخته می‌شود که شرکت فاکس قرن بیستم، بعد از مذاکرات، حق و حقوق آن را به‌دست آورد و ریدلی اسکات را به همراه استیون زایلیان به‌عنوان تهیه‌کننده استخدام کرد.


بهترین سریال های مشابه سیلو کدام است؟

از بهترین سریال هایی که به سیلو شباهت دارند، می‌توان به سریال Watchmen، سریال The Handmaid's Tale، سریال The Leftovers، سریال Altered Carbon و سریال Brave New World اشاره کرد. این سریال‌ها از نظر داستان یا فضاسازی و جنبه‌های دیگر با سیلو وجه اشتراک دارند.


این اثر اقتباسی که در سال ۲۰۱۵ وارد فرایند تولید شد، در ابتدا قرار بود در قالب سینمایی ساخته شود اما در سال ۲۰۱۸ یک نسخه جدید و تلویزیونی از آن در دست ساخت قرار گرفت و به گروه شبکه AMC رسید. هرچند در آن‌جا هم ماندگار نشد و سرانجام سریال Silo (سیلو) در اواسط سال ۲۰۲۱، سرویس استریم اپل تی وی پلاس، سرپرستی آن را برعهده گرفت و ۱۰ قسمت از آن را در دستور کار قرار داد. به‌همین ترتیب، آن تیم قبلی کنار گذاشته شدند و تیم جدیدی وارد کار شدند. حالا که چندین قسمت از این سریال پخش شده است و چیزی تا پایان آن باقی نمانده، تصمیم گرفتیم که در قالب مقاله‌ای ۱۰ مجموعه‌ای را که شباهت زیادی به سریال سیلو دارند، به شما معرفی کنیم تا بعد از پایان این سریال، آن‌ها را تماشا کنید. اما قبل از هر چیزی، بهتر است کمی با خود سریال آشنا شویم.

شخصیت الیسون در حال نگاه کردن به نقطه‌ای دور در سریال Silo

از همان ابتدا، ربکا فرگوسن برای ایفای نقش شخصیت اصلی انتخاب شد. به مرور زمان هم بازیگران دیگری مانند تیم رابینز، راشیدا جونز، کامن، هریت والتر و غیره، به تیم بازیگری سریال سیلو پیوستند. این سریال، از آن دسته مجموعه‌هایی بود که برای اولین‌بار در جشنواره کن نمایش داده شد. اکثر منتقدانی که این سریال را تماشا کردند، آن را دوست داشتند و امتیازات خوب و مثبتی را به آن دادند و میانگین امتیاز بالایی را برایش به ارمغان آوردند. خلاصه‌ی نقدهای این منتقدان، به این شرح است: «سریال سیلو با نگارش ماهرانه، طراحی تولید الهام‌بخش و قدرت ستاره‌ای غیرقابل تخمین و برجسته‌ی ربکا فرگوسن، جعبه‌ای اسرارآمیز است که ارزش باز کردن را دارد.»

اگرچه این داستان راه درازی را طی کرد تا روشنایی روز را ببیند و به‌دست مخاطبان تلویزیونی برسد، اما همین حالا هم به اندازه کافی موفق بوده که سرویس استریم اپل، آن را برای فصل دوم هم تمدید کند؛ یعنی همین الان هم فصل دوم در دست ساخت قرار دارد. «حقیقت بالاخره آشکار خواهد شد» این شعاری است که سازندگان برای سریال سیلو در نظر گرفتند. خلاصه داستانی که از این مجموعه منتشر شده، به این شرح است: «در آینده‌ای تیره و تار و البته دیستوپیایی، بشریت در اعماق زمین و در محدوده‌ی یک سیلوی عظیم، به‌دنبال راهی برای بقا می‌گردد. جولیت، مهندسی است که وظیفه دارد راز مرگ یک همکار را کشف کند.

کلانتر و جولیت در حال صحبت کردن در سریال Silo

اما در همین حین، به اسرار شگفت‌انگیز دیگری می‌رسد که ساختار دنیای محصور آن‌ها را تهدید می‌کند.» در این سیلوی بزرگ، ۱۰ هزار نفر زندگی می‌کنند؛ زن، مرد، بچه، پیر، جوان؛ کسانی که قوانین سفت و سختی، زندگی آن‌ها را در یک چارچوب قرار داده است و آن‌ها تصور می‌کنند که این قوانین، برای محافظت از جان و زندگی آن‌ها وضع شده است. سال‌ها پیش، تاریخ به‌گونه‌ای ویران شده که حتی ساکنان نمی‌دانند چطور به آن‌جا رسیدند و چه بلایی سر دنیای بیرون آمده است. تنها چیزی که آن‌ها می‌دانند، این است که بیرون کشنده است؛ آن‌ها می‌توانند بیرون را ببینند... واقعا می‌توانند؟

 این سرویس استریم، بارها و بارها تلاش کرده تا مجموعه‌ای جذاب و موفق در ژانر علمی تخیلی بسازد و هزینه‌های زیادی هم کرده است؛ اما هیچکدام از آن‌ها نتوانست به اندازه سریال سیلو موفق باشد. شاید هنگام تماشای این سریال، جنبه‌هایی از فیلم Blade Runner (بلید رانر)، سریال The Expanse (گستره) و حتی فیلم The Platform (پلتفرم) را هم ببینید؛ اما اصلا اینطور نیست که مجموعه، صدای مطمئن، لحن داستان‌سرایی پیچیده و المان‌های منحصربه‌فرد خود را نداشته باشد؛ چیزهایی که بیشتر یادآور ادبیات است تا درام‌های سنتی سرویس‌های استریم.


سریال های مشابه سریال سیلو

شخصیت‌های اصلی در مینی سریال Watchmen

۱- سریال Watchmen

سریال نگهبانان

  • بازیگران: رجینا کینگ، دان جانسون و تیم بلیک نلسون
  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۹

داستان این سریال در یک واقعیت متناوب رخ می‌دهد. در این واقعیت پارتیزان‌ها به‌عنوان قانون‌شکن‌ها تلقی می‌شوند و باید این وضعیت سخت و دشوار را تحمل کنند. کاراگاه آنجلا بار در حال تحقیق درباره ظهور دوباره‌ی یک گروه تروریستی برتری‌طلب سفیدپوستان است که از رورشاک الهام گرفتند؛ یک مطلق‌گرای اخلاقی که خیلی سال قبل فوق شده است. این مجموعه روی اتفاقاتی تمرکز دارد که حول محور خشونت نژادپرستی در تالسا، اوکلاهما می‌چرخد. منتقدان به خاطر هنرنمایی بازیگران، نویسندگی، جلوه بصری، موسیقی و گسترش متریال اصلی داستان، تا حد زیادی آن را مورد تحسین قرار دادند. این مجموعه ۲۶ بار در مراسم جوایز امی ساعات پربیننده نامزد دریافت جایزه شد که ۱۱ مورد از آن‌ها را هم دریافت کرد. این مجموعه به خاطر داشتن یک داستان علمی تخیلی و همچنین فضایی دیستوپیایی، شباهت خیلی زیادی به سریال سیلو دارد و مخاطب زود می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.


والپیپر سریال The Handmaid's Tale

۲- سریال The Handmaid's Tale

سریال سرگذشت یک ندیمه

  • بازیگران: الیزابت ماس، جوزف فاینز و مدلین بروئر
  • سال پخش: ۲۰۱۷ تاکنون
  • تعداد قسمت‌ها: ۵۶

یک حکومت خودکامه مذهب محور بیشتر قسمت‌های ایالات متحده را تحت کنترل خودش درآورده است و اسم کشور را گیلاد گذاشته است. در این کشور، زنان شهروند درجه دو حساب می‌شوند. هرکسی هم که بخواهد از این وضعیت فرار کند، مجازات می‌شود. حالا یکی از همین شهروندان به اسم جون، تلاش می‌کند که فرار کند اما حین فرار به همراه همسر و فرزندش دستگیر می‌شود. حکمی که برایش بریده می‌شود، این است که شغل خدمتکاری را انجام دهد و فرزندان مقامات سیاسی را به دنیا بیاورد. زمانی‌که جون به خدمتکار تبدیل می‌شود، اسمش هم به آفرِد تغییر می‌کند. سریال سرگذشت ندیمه در تلاش است تا داستان زندگی این زن بخت‌برگشته را به تصویر بکشد. این سریال براساس رمانی به همین نام از سال ۱۹۸۵ با قلم مارگارت اتوود، ساخته شده است که فجایع زیست محیطی، کاهش نرخ زاد و ولد، و حکومتی بنیادگرا که زنان را دارایی دولت می‌داند، به تصویر می‌کشد.


شخصیت های اصلی سریال Snowpiercer شبکه TNT و تصویر قطار بزرگ

۳- سریال Snowpiercer

سریال برف‌شکن

  • بازیگران: جنیفر کانلی، دیوید دیگز و میکی سامنر
  • سال پخش: ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲
  • تعداد قسمت‌ها: ۳۰

داستان هفت سال پس از تبدیل شدن جهان به یک زمین بایر یخ‌زده، اتفاق میفتد. این سریال بر بقایای بشریت تمرکز دارد؛ جایی که یک قطار غول پیکر، دائما در حال حرکت است و مردم در آن زندگی می‌کنند و دور کره زمین می‌چرخند. جنگ طبقاتی، بی‌عدالتی اجتماعی و سیاست بقا در این اقتباس تلویزیونی بسیار جذاب زیر سؤال رفته است. قطار قصه‌ی ما همانند همان «سیلو» است که حالا صاف به سمت جلو جرکت می‌کند. همانند «سیلو» در این مجموعه هم به تفاوت طبقاتی بین بازماندگان اشاره می‌شود. سریال برف‌شکن یک حمله کوبنده به سیستم طبقاتی محسوب می‌شود؛ درست همانند سطوح پایینی که برای طبقه پایین‌تر در سریال سیلو در نظر گرفته شده است، در این مجموعه نیز واگن‌های عقب را برای همین منظور در نظر گرفته بودند. این سریال هم در آینده‌ای دیستوپیایی روایت می‌شود که در آن تغییرات آب و هوایی، زمین را آنطور که ما می‌شناسیم غیرقابل زندگی کرده است.


سه تن از شخصیت‌های اصلی سریال Sense8

۴- سریال Sense8

سریال سنس۸

  • بازیگران: امل امین، به دونا و جیمی کلیتون
  • سال پخش: ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۲۴

سریال Sense8 داستان هشت غریبه را روایت می‌کند: ویل، رایلی، کافیوس، سان، لیتو، کالا، ولفگانگ و نومی؛ با فرهنگ و بخشی متفاوت از جهان. بعد از اینکه همه آن‌ها ازطریق آنچه به‌عنوان رویا یا الهام در نظر می‌گیرند مرگ غم‌انگیزی را تجربه می‌کنند، ناگهان متوجه می‌شوند که از نظر ذهنی و عاطفی در حال رشد هستند. مردی مرموز به نام جوناس درحالی‌که تلاش می‌کند بفهمد این ارتباط چگونه و چرا اتفاق افتاده و به چه معنا است، سعی می‌کند به این هشت نفر کمک کند. در همین حال، غریبه دیگری به نام Whispers تلاش می‌کند تا آن‌ها را شکار کند و از همان قدرت حسی استفاده می‌کند تا با نگاه کردن به چشمان آن‌ها به ذهن (افکار/بینایی) دسترسی کامل پیدا کند. هر قسمت منعکس کننده دیدگاه‌های شخصیت‌هایی است که با یکدیگر در تعامل هستند و در عین حال عمیق‌تر به پیشینه آن‌ها و آنچه آن‌ها را متمایز می‌کند و آن‌ها را به دیگران نزدیک می‌کند، می‌پردازد.


جوئل کینامن در سریال Altered Carbon

۵- سریال Altered Carbon

سریال کربن تغییر یافته

  • بازیگران: یوئل کینامان، جیمز پیورفوی و مارتا ایگاردا
  • سال پخش: ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۸

اتفاقات سریال کربن تغییر یافته مربوط‌به سیصد سال آینده است؛ در آن برهه از زمان که فهم و آگاهی می‌تواند به‌صورت دیجیتالی ذخیره شود. این اساساً به معنای جاودانگی مجازی است. درست مانند «سیلو»، ماجرا با قتلی شروع می‌شود که نیاز به تحقیق دارد. حال دراین‌میان یک سرباز به نام تاکشی کوواچ در بدن جدیدی بیدار می‌شود و به همین واسطه می‌تواند از زندان لورنس بنکرافت آزاد شود. تاکشی کوواچ قصد دارد به‌دنبال فردی بگردد که مسئول کشته شدن بدن سابق او است. این سریال علمی تخیلی و درام براساس رمانی که در سال ۲۰۰۲ توسط ریچارد کی. مورگان نوشته شده و با نام Carbon (کربن) منتشر شده،‌ ساخته شده است. بااینکه این مجموعه بعد از ۲ فصل توسط شبکه نتفلیکس متوقف شد، اما هنوز هم ارزش تماشا کردن را دارد. این سریال می‌تواند هر طرفدار ژانر علمی تخیلی و سایبرپانکی را راضی کند؛ خصوصا اگر سریال سیلو را دوست داشتید.


یکی از شخصیت های اصلی سریال The leftovers در فصل آخر به همراه یک دوربین

۶- سریال The Leftovers

سریال بازماندگان

  • بازیگران: جاستین ترو، ایمی برنمن و کریستوفر اکسلستون
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۲۸

سه سال بعد از ناپدید شدن ۲ درصد از جمعیت جهان، گروهی از مردم در یک جامعه کوچک در نیویورک سعی می‌کنند که به زندگی خود ادامه دهند؛ این در حالی است که آن‌ها باید با فاجعه ماهیت غیرقابل توضیح این رویداد کنار بیایند. داستان این سریال براساس رمانی نوشته شده است که با همین نام در سال ۲۰۱۱ منتشر شده بود. بااینکه سیستم امتیازدهی نیلسن امتیاز متوسطی را به آن داد اما یک کالت به‌دنبال این سریال تشکیل شد و خیلی‌ها تا حد زیادی آن را با سریال Lost (لاست) مقایسه می‌کنند. با اینکه این مجموعه خیلی در دسته آثار علمی تخیلی قرار نمی‌گیرد، اما سریال‌های خیلی کمی هم هستند که می‌توانند به گرد پای آن برسند؛ خصوصا در بحث زنده ماندن و بقا. با اینکه در این سریال، زمین بایر و غیرقابل زیست نیست، اما نوع متفاوتی از دیستوپیا را به ما نشان می‌دهد.


روفس سوئل در نقش یک فرد نظامی در سریال The Man in the High Castle

۷- سریال The Man in the High Castle

سریال مردی در رأس قله

  • بازیگران: الکسا داوالس، روپرت اوانس و لوک کلینتنک
  • سال پخش: ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۴۰

این مجموعه که براساس رمانی به همین نام با قلم فیلیپ کی. دیک ساخته شده است، نگاهی دارد به اینکه اگر نتیجه جنگ جهانی دوم متفاوت می‌شد، جهان چگونه به نظر می‌رسید. در این سناریوی دیستوپیایی، قدرت‌های محور برنده جنگ شدند که منجر به تقسیم ایالات متحده به سه بخش شد؛ منطقه تحت کنترل ژاپنی‌ها، بخش تحت کنترل نازی‌ها و منطقه حائل بین این دو. با وجود ظلم و ستم خیلی زیاد، برخی اوقات فیلم‌هایی به‌دست مردم می‌رسید؛ فیلم‌هایی که دنیای متفاوتی را نشان می‌دهند و امید جدیدی را پدیدار می‌کنند. دراین‌میان، زنی معتقد است که این فیلم‌ها حاوی کلید آزادی است و مصمم است که نگهبان مرموز آن‌ها را بیابد. سریال The Man in the High Castle بی‌عیب و نقص اجرا شده است و پر از شخصیت‌های زنده و چند لایه، چرخش‌های دلخراش و لحظات تاریک و وحشتناک رنج انسانی است که طرفداران این ژانر با هیجان از آن لذت می‌برند.


the 100۸- سریال The 100

سریال ۱۰۰ نفر

  • بازیگران: الیزا تیلور، پیج تورکو و لیندزی مورگان
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰۰

این سریال از روی یک مجموعه رمان با همین نام اثر کاس مورگان توسط جیسون روتنبرگ اقتباس شده است. داستان این مجموعه که در یک دوره‌ی پساآخرالزمانی جریان دارد، حول محور گروهی از بازماندگان می‌چرخد که بیشتر آن را جوانان جنایتکار تشکیل می‌دهند. داستان سریال به ۹۷ سال پس از یک آخرالزمان هسته‌ای مربوط می‌شود که تقریبا زندگی روی کره زمین را به‌کلی از بین برده است؛ تنها کسانی زنده ماندند که در ایستگاه‌های فضایی زندگی می‌کردند. پس از گذشت حدودا یک قرن از این فاجعه چهار هزار بازمانده در ایستگاه‌های فضایی با کمبود منابع و مواد غذایی روبه‌رو می‌شوند و به‌همین‌دلیل تصمیم می‌گیرند که یک گروه ۱۰۰ نفره از جوانان زندانی را برای بررسی کردن زمین به این سیاره بفرستند تا تا ببیند که زمین قابل سکونت است یا خیر. اعضای این گروه که تمام عمر خود را در فضا سپری کرده‌اند زمین را یک مکان بسیار ترسناک و عجیب تصور می‌کنند که باید در آن به جست‌وجو بپردازند.


جوزف مورگان و الدن ارنریچ در سریال Brave New World

۹- سریال Brave New World

سریال دنیای قشنگ نو

  • بازیگران: جسیکا براون فیندلی، هری لیوید و الدن ارنریچ
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۹

این سریال که بر اساس رمانی به همین نام و چاپ‌شده در سال ۱۹۳۲ نوشته آلدوس هاکسلی ساخته شده، در جامعه‌ای یوتوپیایی می‌گذرد که در آن تک‌همسری، حریم خصوصی، ثروت، خانواده و تداوم تاریخی همه تحت اقتدار دولت است. اعضای این جامعه شروع به زیر سوال بردن قوانین می‌کنند که جامعه منظم آنها را در تضاد با انقلاب و عاشقانه‌های ممنوع قرار می‌دهد. مهم نیست که کتاب اصلی را مطالعه کردید یا نه؛ ورود و غرق شدن در دنیای سریال Brave New World بسیار ساده است. داستان با جذب عمیق مخاطب، ما را وادار می‌کند تا مسائل اساسی‌تری را در مورد ماهیت فرار در نظر بگیریم. علاوه بر این، سریال در به تصویر کشیدن افرادی که عامدانه تهی و پوچ هستند، اغوا کننده، زرق و برق دار و هیجان‌انگیز عمل می‌کند. متاسفانه این مجموعه هم یکی از آن سریال‌های جذاب و خوبی بود که خیلی زود از جمع ما رفت؛ اما همین یک فصل هم ارزش دیدن را دارد.


بازیگران اصلی در پوستر اصلی سریال SS-GB

۱۰- سریال SS-GB

  • بازیگران: سم رایلی، کیت باس ورث و رینر باک
  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۵

انگلستان، سال ۱۹۴۱. آلمان، با موفقیت در سال ۱۹۴۰ حمله کرد و اکنون کنترل بریتانیا را در اختیار دارد. اس اس در حال حاضر کشور را اداره می‌کند. دراین‌میان، یک کارآگاه مشهور از اسکاتلند یارد به نام آرچر برای نظم عمومی روی خط باریکی راه می‌رود؛ زیرا کارش مستلزم همکاری نزدیک با اس‌اس نفرت‌انگیز، پیشتاز فاشیسم نازی است. از نظر برخی، این کار، او را به یک خائن تبدیل می‌کند. درست است که یک جنبش مقاومت انگلیسی وجود دارد، اما آرچر معتقد است که مقاومت بیهوده است و فقط به خونریزی بیشتر منجر می‌شود. سپس در همین حین، یک پرونده قتل او را به مبارزه و توطئه‌ای با ابعاد بین‌المللی می‌کشاند. این سریال بر اساس رمانی به همین نام در سال ۱۹۷۸ توسط لن دیتون ساخته شده که یک واقعیت جایگزین را به تصویر می‌کشد؛ واقعیتی که در آن آلمان نازی بریتانیا را در طول جنگ جهانی دوم اشغال می‌کند. این مجموعه شباهت خیلی زیادی به سریال The Man in the High Castle دارد؛ اگرچه این یکی، دارای عناصر انگلیسی بیشتری از جمله لحن، کت و شلوار و سایر ارزش‌های تولیدی است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده