نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۹

معرفی سریال کلاس ۰۹ (Class of '09) | هوش مصنوعی در اف بی آی

سریال کلاس ۰۹ (Class of '09) با بازی برایان تایری هنری اثر جدیدی از شبکه FX on Hulu محسوب می‌شود که ژانری درام و دلهره‌آور دارد و اخیرا پخش خود را آغاز کرده است.

داستان سریال Class of '09 (کلاس ۰۹) حول محور گروهی از ماموران سازمان اف بی آی می‌چرخد که در سال ۲۰۰۹ فعالیت می‌کنند. این سریال سه خط زمانی متفاوت دارد که شخصیت‌ها را در سنین متنوعی به تصویر می‌کشد؛ یک خط زمانی آن در گذشته و سال ۲۰۰۹ است، یک خط زمانی آن در حال و سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ جریان دارد و درنهایت خط زمانی دیگر آن در سال ۲۰۳۴ است. ما در این مجموعه، زندگی شخصی و البته کاریِ تیمی از استخدامی‌های اف بی آی را شاهد هستیم. البته در همین حین، روی تغییر و تحولات سیستم عدالت کیفری ایالات متحده هم تمرکز دارد؛ اینکه چطور توسط ظهور هوش مصنوعی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اواسط سال ۲۰۲۱ مشخص شد که شبکه FX on Hulu قصد دارد یک سریال ۸ قسمتی بسازد. بلافاصله برایان تایری هنری و کیت مارا به‌عنوان بازیگران اصلی انتخاب و استخدام شدند. به مرور زمان بازیگران دیگری همچون سپیده معافی، برایان جی. اسمیت، جان جان بریونز، بروک اسمیت و دیگر هنرمندان به جمع بازیگران این سریال اضافه شدند و به هنرنمایی پرداختند. منتقدانی که این مجموعه را تماشا کردند، امتیازاتی را به آن دادند که میانگین امتیاز نسبتا متوسطی را برایش به ارمغان آوردند. خلاصه‌ی نقدهای منتقدان به این شرح است: «سریال کلاس ۰۹، به سختی و به زحمت، آن هم به‌لطف گروه خوبی از بازیگران و ساختار جذابی که دارد، موفق می‌شود. اما اجرای ضعیف باعث می‌شود که به‌شدت از پتانسیل اصلی خود فاصله بگیرد.»

کیت مارا و برایان تایری هنری در سریال class of 09

ابتدای داستان، ما شخصیت‌هایی را می‌بینیم که هر کدام به دلایل مختلفی به عضویت سازمان اف بی آی در می‌آیند و فعالیت خود را به‌عنوان ماموران جدید آغاز می‌کنند و آموزش می‌بینند. این گروه از کارآموزان، در سال ۲۰۰۹ از کوانتیکو (جایی که در آن‌جا آموزش می‌دیدند)، فارغ‌التحصیل می‌شوند. اعضای این گروه، بعد از مرگ یکی از دوستان مشترکشان، دوباره با یکدیگر متحد می‌شوند. همان‌طور که بالاتر هم گفته شد، داستان در سه دهه گسترش پیدا کرده است و به واسطه‌ی ۳ خط زمانیِ در هم پیچیده، ماجرای خود را نقل می‌کند. سریال کلاس ۰۹، ماهیت و طبیعیت عدالت، انسانیت و انتخاب‌هایی که هر کدام از ما انجام می‌دهیم، مورد بررسی قرار می‌دهد؛ انتخاب‌هایی که می‌توانند درنهایت زندگی‌ها و میراث ما را تعریف کنند.

تیو میلر و اشلی پوئت که از استخدامی‌های بسیار خوب این سازمان بودند، متوجه می‌شوند که هوش مصنوعیِ موجود در سیستم عدالت کیفری ایالات متحده، دارد زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند؛ زندگی‌ای که فکر می‌کردند می‌شناختند. مشکلی که سریال Class of ’09 دارد، این است که زیادی هوشمندانه ساخته شده است. می‌توان گفت که بیشتر سریالی محسوب می‌شود که فرضیه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و درباره یک سری مسائل بحث می‌کند؛ تا اینکه بخواهد با بینندگان خود ارتباط عمیقی را شکل دهد. یکی از دلایل اصلی این فاصله‌ی بین مخاطب و سریال هم همان سه خط زمانی مختلف است؛ اینکه پیش از عادت کردن مخاطب به همان خط داستانی، مدام همه چیز جابه‌جا می‌شود و تغییر می‌کند.

کیت مارا در حال معرفی خود در سریال class of '09

شخصیت‌های این داستان، بیشتر حکم نماینده‌هایی را دارند که می‌خواهند ایده‌های مخصوص به خودشان را به تصویر بکشند. به‌عنوان مثال اشلی پوئت در زندگی قبلی‌اش پرستار یک مرکز روانی بود که به خاطر یک پرونده‌ی خاص، سازمان اف بی آی با او آشنا می‌شود و تصمیم به استخدام او می‌گیرند. اور نظری (با بازی سپیده معافی)، یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ام‌آی‌تی است که والدینی ایرانی با پناهندگی آمریکا دارد و حالا به‌صورت داوطلب به استخدام این سازمان درآمده است. هر کدام از این شخصیت، ماجرایی در گذشته‌ی خود دارند که حالا آن‌ها را به این زندگی جدید کشانده است؛ زندگی جدیدی که به واسطه‌ی همان هوش مصنوعی دچار تغییرات می‌شود.

این مسائل مرتبط با هوش مصنوعی که در خط زمانی «حال» در حد یک سری فرضیه است، در سال ۲۰۳۴ کاملا اجرایی می‌شود و تمام سوالات به پاسخ می‌رسد. تمام مامورانی که همچنان در این سازمان کار می‌کنند، دستگاه‌هایی در چشم خود دارند که به هوش مصنوعی متصل است و همه چیز را زیر نظر دارد. کم کم نشان داده می‌شود که سیستم، دیگر فقط دنبال دستگیر کردن مجرمان نیست؛ بلکه کار به جایی رسیده که گناهکار بودن یک نفر را پیشبینی می‌کند؛ اینکه چه کسی قرار است جرمی را مرتکب شود تا پیش از انجام این کار، او را دستگیر کنند.

برایان تایری هنری همراه با همکار خود در سریال class of '09

حالا پوئت که از این بی‌عدالتی آگاه شده، باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد آن را نادیده بگیرد یا اینکه می‌خواهد همچنان به سازمان شدیدا ناکارآمدی که توسط یک دوست قدیمی اداره می‌شود، وفادار باقی بماند. این مجموعه درام و دلهره‌آور سوالات ارزشمندی را مطرح می‌کند که خطرات رقابتی خطای انسانی و استفاده‌ی بیش از حد فناوری را زیر سؤال می‌برد. با اینکه چنین مقایسه‌ای و مطرح کردن چنین سوالاتی نسبتا جدید است، اما مسائلی که درباره آزادی و امنیت مطرح می‌شود، به اندازه ایده‌ی یک دولت مسلح، قدیمی است. درست است که سریال کلاس ۰۹ مشکلات خاص خودش را دارد؛ اما آنقدر جذاب و تماشایی است که شما را خیلی درگیر این مشکلات نمی‌کند.


سریال های مشابه سریال کلاس ۰۹

شخصیت‌های اصلی سریال Quantico در کنار هم

سریال Quantico

سریال کوانتیکو

بازیگران: پریانکا چوپرا، جاش هاپکینز و جیک مک‌لافلین

سال پخش: ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸

خلاصه داستان: نگاهی به زندگی کارآموزان جوان سازمان اف بی آی که در مرکز کوانتیکو (در ویرجینیا) آموزش می‌بینند؛ تا اینکه یکی از آن‌ها شک می‌کند که یک تروریست مخفی در میان آن‌ها وجود دارد.


اعضای اصلی لجن‌زار در سریال Slow Horses

سریال Slow Horses

سریال اسب‌های آرام

بازیگران: گری اولدمن، جک لودن و کریستین اسکات توماس

سال پخش: ۲۰۲۲

خلاصه داستان: لجن‌زار، محل تبعید اعضای سرویس اطلاعاتی است که در عملیات خراب‌کاری کردند؛ ممکن است یک پرونده مهم را در قطار جا گذاشته باشند، پوشش خود را لو داده باشند یا آنقدر نوشیدنی الکلی نوشیده باشند که دیگر غیرقابل اعتماد شوند. این اسب های آرام، اعضای بسیار ضعیف و احمق سرویس اطلاعاتی به شمار می‌روند. اعصاب‌خردکن‌ترین و رومخ‌ترین آن‌ها، پسر جوانی به اسم ریور کارت‌رایت است؛ کسی که روزهایش صرف رونویسی مکالمات تلفنی می‌شود و هیچکس کار مهمی به او نمی‌سپارد. زمانی‌که همه چیز در امن و امان است، مرد جوانی ربوده می‌شود. سارقان تهدید کردند که این مرد جوان را به‌صورت زنده در اینترنت، آن هم به‌صورت تصویری، سر می‌برند. در چنین شرایط سخت و وحشتناکی، ریور فرصت را غنیمت می‌شمارد برای اینکه بتواند کارهای اشتباه خود جبران کند و از لجن‌زار بیرون برود.


گابریل باسو در نقش پیتر ساترلند در سریال The Night Agent

سریال The Night Agent

سریال مامور شب

بازیگران: گابریل باسو، لوسین بوچانان و فولا ایوانز-آکینگبولا

سال پخش: ۲۰۲۳

خلاصه داستان: مامور شب یک اکشن هیجان‌انگیز، پیچیده و شخصیت‌محور است که حول محور یک مامور سطح پایین سازمان اف‌بی‌آی می‌چرخد. پیتر ساترلند زندگی خیلی جالبی ندارد اما شغل جدیدی به او پیشنهاد می‌شود که در زیرزمین ساختمان کاخ سفید، نگهبان تلفنی باشد که هیچوقت زنگ نمی‌خورد؛ تلفنی که برای مواقع کاملا اضطراری و خاص استفاده می‌شود و آن نگهبان باید در صورت نیاز، با ماموران مورد نظر ارتباط برقرار کند. این تلفن هیچوقت به صدا در نمی‌آید؛ تا اینکه یک شب این اتفاق میفتد و زندگی‌اش را با سرعت خیلی زیادی واژگون می‌کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده