نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی سریال افلاطونی (Platonic) | روایت یک دوستی افلاطونی

افلاطونی (Platonic) که مجموعه جدیدی از اپل تی وی پلاس است، دقیقا همان چیزی را به مخاطب ارائه می‌دهد که قول داده است؛ یک اثر کمدی رمانتیک حال‌خوب‌کن.

سرویس استریم اپل تی وی پلاس که از زمان آغاز کارش تا به امروز، آثار خوب و دیدنیِ زیادی داشته، اواخر سال ۲۰۲۰ ساخت یک مجموعه ۱۰ قسمتیِ نیم ساعته را در دستور کار قرار داد. سریال Platonic (افلاطونی)، رز بایرن و سث روگن را در مرکز داستان خود دارد و از طرف دیگر هم نیکلاس استولر و فرانچسکا دلبانکو خالقان این مجموعه هستند. لوک مک‌فارلین، تری هیل، کارلا گالو و اندرو لوپز، از جمله بازیگران اصلی این مجموعه هستند که به همراه دیگر هنرمندان، به مرور زمان به جمع اعضای تیم تولید پیوستند. موضوع اصلی این سریال کمدی، حول محور دو دوست خیلی قدیمی می‌چرخد.

جالب است بدانید که رز بایرن و سث روگن، در فیلم Neighbors (همسایه‌ها) و دنباله آن یعنی فیلم Neighbors 2 (همسایه‌ها ۲) با یکدیگر هم‌بازی بودند؛ دو اثری که توسط نیکلاس استولر کارگردانی شده بود. منتقدانی که این مجموعه را تماشا کردند، میانگین امتیازات بالایی را به آن دادند. آن‌ها معتقد بودند که سریال افلاطونی حتی بدون بالا و پایین‌های شدید و کنار گذاشتن احساسات عاشقانه، باز هم توانسته رابطه‌ی پر سروصدا و بسیار پویای دو شخصیت اصلی را حفظ کند؛ چیزی که باعث می‌شود افلاطونی، یک کمدی ایده‌آل درباره چنین ارتباطاتی باشد. ریچارد روپر از مجله شیکاگو سان-تایمز اینطور نوشت: «هوشمندانه، خنده‌دار، روشنگرانه و بلافاصله اعتیادآور...».

رز بایرن و سث روگن در سریال platonic با تعجب نگاه می‌کنند

از سوی دیگر هم منتقد سایت ای. وی. کلاب اینطور نوشت: «افلاطونی هیچ قالب و الگویی را خراب نمی‌کند. اما تماشای نمونه دیگری از یک کمدی دلپذیر که به شخصیت‌های خود اجازه انسان بودن و حتی گاهی دوست‌نداشتنی بودن را می‌دهد و از این موضوع ترسی ندارد، خیلی خوب است.» خلاصه داستانی که از این مجموعه منتشر شده، به این شرح است: «سیلویا و ویل، یک زوج افلاطونی و بهترین دوستان سابق یکدیگر هستند که دارند به دوران میانسالی خود نزدیک می‌شوند. آن‌ها بعد از یک قطع ارتباط و جدایی طولانی مدت، دوباره یکدیگر را ملاقات می‌کنند و ارتباط خود را از سر می‌گیرند.»

سیلویا در ابتدا خیلی تمایلی به این برقراری ارتباط مجدد ندارد زیرا به‌نوعی مسبب این جدایی، خودش بوده است. سال‌ها قبل ویل تصمیم می‌گیرد با زنی ازدواج کند که سیلویا اصلا دل خوشی از او ندارد و تلاش می‌کند تا ویل را از ازدواج با این زن منصرف کند. ویل هم که می‌بیند بهترین دوستش از انتخاب همسرش راضی نیست و دارد مانع ازدواج او می‌شود، این ارتباط را کم و درنهایت قطع می‌کند. حالا که ویل از همسر خود جدا شده، چارلی (شوهر سیلویا) اصرار می‌کند تا آن‌ها دوباره یکدیگر را ملاقات کنند و ارتباط دوستانه‌ی قدیمی خود را از سر بگیرند.

رز بایرن و سث روگن در سریال platonic با یکدیگر حرف می‌زنند

در ابتدا همه چیز خیلی سخت و عجیب است؛ انگار که دیگر هیچکدام از این دو نفر، به داشتنِ یکدیگر در زندگی خود عادت ندارند. اما کم کم به واسطه‌ی اتفاقاتی که رخ می‌دهد، اصطلاحا یخ آن‌ها آب می‌شود و دوباره همان سیلویا و ویل قدیمی می‌شوند. کار دیگر به جایی می‌رسد که ارتباط شدید و زیاد آن‌ها، زندگی شخصی هر کدامشان را با اختلال روبه‌رو می‌کند؛ چیزی که بهتر است هر دوی آن‌ها هرچه زودتر یک فکری به حالش بکنند. از یک طرف سیلویا مادر ۳ فرزند است که احساس می‌کند از تمام خواسته‌ها و رویاهایش عقب مانده است (در صورتی که هم‌دانشگاهی سابقش به زندگی رویایی او رسیده) و از طرف دیگر هم ویل کسب‌و‌کار جدید خود را راه‌اندازی کرده است و باید آن را سر و سامان بدهد.

نکته جالب و البته خوبی که وجود دارد و سریال افلاطونی را از دیگر مجموعه‌های مشابه خود متمایز می‌کند، این است که دقیقا همانند اسم خود، یک رابطه‌ی افلاطونی را به تصویر می‌کشد. معمولا ما در چنین داستان‌هایی اینطور می‌بینیم که دوستان قدیمی بعد از تجدید دیدار و از سر گرفتن ارتباط خود، نسبت به یکدیگر حس پیدا می‌کنند و دنبال چیزی می‌گردند که در زندگی احساسی فعلی خود دریافت نمی‌کنند. اما خوشبختانه ما در سریال Platonic چنین چیزی را نمی‌بینیم. در این مجموعه نباید دنبال هیچ چیز خاصی بگردید و انتظار یک داستان فاخر و ماجراجویی حماسی را داشته باشید چون اصلا برای این چیزها ساخته نشده است.

رز بایرن در سریال platonic موهای سث روگن را رنگ می‌کند

سریال افلاطونی از آن دسته مجموعه‌هایی است که بعد از یک روز خسته‌کننده و پرکار می‌توانید با خیال راحت آن را تماشا کنید و توقع یک سرگرمی جذاب را داشته باشید؛ این سریال بدون اینکه ذره‌ای ذهن شما را خسته‌تر یا درگیرتر کند، داستان خود را برایتان تعریف می‌کند و بعد از پایان هر قسمت، حال شما را چندین برابر بهتر می‌کند. می‌توان اینطور گفت که خواسته یا ناخواسته، رز بایرن و سث روگن، یک اثر کمدیِ دوستانه‌ی مدرنِ عالی و بی‌نقص را خلق کردند. بازی‌های بسیار جذاب، ارتباط پویا و همچنین نگارش برجسته‌ای که فیلمنامه دارد، سریال افلاطونی را کاملا تماشایی و دیدنی کرده است.


سریال های مشابه سریال افلاطونی

fleabag

سریال Fleabag

سریال فلی‌بگ

  • بازیگران: فیبی والر-بریج، سیان کلیفورد و اندرو اسکات
  • سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۲

خلاصه داستان: فلی‌بگ یک زن شوخ‌طبع و نسبتا مسخره است که در شهر لندن بدون داشتن هیچ ماسک و فیلتری زندگی و عشق را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ آن هم زمانی‌که در تلاش است تا با یک تراژدی کنار بیاید. این زن سعی دارد تا بهبود پیدا کند و در این مسیر هر کسی را که قصد کمک کردن دارد، رد می‌کند.


دو شخصیت اصلی سریال Alone Together در پوستر کنار هم

سریال Alone Together

سریال تنها با یکدیگر

  • بازیگران: بنجی افلالو، استر پوویتسکی و ایبن راسل
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۲۰

خلاصه داستان: دو شخصیتِ نه‌چندان جوانِ هزاره‌ای که از نظر اجتماعی هم بی‌دست و پا هستند، تبدیل به بهترین دوستانِ کاملا افلاطونیِ یکدیگر می‌شوند. بنجی یک پسرِ ثروتمندِ خودآگاهِ بی‌انگیزه است و استر هم دختری فقیر، خودخواه و خودمحور است. آن‌ها در تلاش هستند تا جایگاه خود را در لس آنجلسِ بیهوده که وسواس زیادی نسبت به موقعیت اجتماعی دارد، پیدا کنند.


کاور سریال کوچه فایرفلای

سریال Firefly Lane

سریال کوچه فایرفلای

  • بازیگران: کاترین هایگل، سارا چالک و بن لاوسون
  • سال پخش: ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۲۶

خلاصه داستان: داستان این سریال درباره دو دوست عجیب و غریب به اسم تالی و کیت است؛ از اولین برخورد آن‌ها در سال ۱۹۷۴ تا به امروز که در دهه ۴۰ زندگی خود هستند. کیت یک دختر درونگرا و تالی، خفن‌ترین دختر مدرسه است. آن‌ها پیوندی را ایجاد می‌کنند که درکنار آن، هر نقطه‌ی عطفی در زندگی را پشت سر می‌گذارند و به یک تراژدی در زمان حال می‌رسند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده