رده بندی فیلم های بتمن | از بدترین تا بهترین

رده بندی فیلم های بتمن | از بدترین تا بهترین

شنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۹

در این مقاله به رتبه‌بندی فیلم های بتمن، یکی از محبوب‌ترین ابرقهرمان‌های تاریخ سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

اگر فهرستی از محبوب‌ترین شخصیت‌های ابرقهرمانی تهیه کنیم بدون شک شخصیت بتمن یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رود. شخصیتی که از دهه ۴۰ در قالب یک برنامه سینمایی چند قسمتی کارش را آغاز کرد ولی شروع بزرگ و اصلی آن را مثل اکثر اهالی سینما از همان سال ۱۹۸۹ حساب می‌کنیم. سالی که بتمنِ تیم برتون با نقش‌آفرینی مایکل کیتون خیلی سریع به شخصیتی بسیار محبوب تبدیل شد و قسمت‌های بعدی آن یکی پس از دیگری از راه می‌رسیدند تا اینکه پس از بتمن و رابین وقفه‌ای نسبتا طولانی گریبان این مجموعه را گرفت.


بهترین فیلم های بتمن کدامند؟

از بهترین فیلم های بتمن می‌توان به فیلم شوالیه تاریکی، بتمن آغاز می‌کند و فیلم بتمن در برابر سوپرمن اشاره کرد.


پس از آن کریستوفر نولان با اتمسفری جدید به بازسازی این جهان پرداخت که با استقبال و تحسین بسیاری از منتقدین و اهالی سینما روبه‌رو شد و کریستین بیل به‌عنوان بتمن جدیدی سینما خیلی سریع به محبوبیتی جهانی دست پیدا کرد. پس از آن نوبت به بن افلک و پس از آن رابرت پتینسون وظیفه نقش‌آفرینی در نقش شخصیت بتمن را برعهده گرفتند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا علاوه‌بر معرفی فیلم‌های ساخته شده براساس شخصیت بتمن آن‌ها را رتبه‌بندی کنیم تا ببینیم کدامیک از فیلم‌های بتمن نسبت‌به سایر آثار این جهان کیفیت بیشتری دارند. پس همراه زومجی باشید با رتبه بندی فیلم های بتمن.

«فیلم‌های حاضر در این فهرست توسط اعضای تیم تحریریه سایت زومجی رتبه‌بندی شده‌اند»


پوستر رسمی فیلم سینمایی بتمن و رابین با حضور جورج کلونی

۱۲- فیلم بتمن و رابین

فیلم Batman & Robin

  • کارگردان: جوئل شوماخر
  • نویسنده: آکیوا گلدزمن
  • بازیگران: جرج کلونی، آرنولد شوارتزنگر، کریس اودانل، اوما تورمن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Batman & Robin در IMDB: ۳.۷ از ۱۰

مقاله را با فیلمی آغاز می‌کنیم که نه‌تنها ضعیف‌ترین فیلم شخصیت بتمن به‌شمار می‌رود که می‌تواند یکی از بدترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما لقب بگیرد. فیلمی که باعث شد شخصیت بتمن نزد بسیاری از طرفدارانش به شخصیتی مضحک تبدیل شود و نقطه تاریکی را در مجموعه بتمن شکل داد که جبران آن برای سال‌ها غیرممکن به‌نظر می‌رسید. برادران وارنر برنامه معمول سه ساله اکران بتمن را برای سود بیشتر نادیده گرفت و با عجله فراوان دستور ساخت قسمت جدید بتمن را به سازندگانش تحمیل کرد.

به‌همین‌دلیل وال کیلمر به‌دلیل قراردادهای کاری خودش نتوانست در این فیلم حضور داشته باشد و حضور جورج کلونی در این فیلم یکی دیگر از آن تصمیمات اشتباهی بود که پشت‌سرهم برای ساخت این فیلم گرفته شد؛ البته قصد نداریم از کیفیت جورج کلونی عزیز چیزی کم کنیم. بااین‌حال برادران وارنر با ریخت‌وپاش فراوان و با بودجه خنده‌دار ۱۵۰ میلیون دلاری درنهایت توانست در تابستان سال ۱۹۹۷ فیلم جدید بتمن را روی پرده سینماها ببرد و این فیلم را به یکی از بدترین تصمیم‌های تاریخ این شرکت تبدیل کند.

داستان فیلم همکاری شخصیت بتمن و رابین را به‌تصویر می‌کشد که باید در مقابل آقای فریز قرار بگیرند؛‌ شخصیتی که قصد دارد تمام گاتهام را منجمد کند. درنهایت یک‌دندگی برادران وارنر و تصمیم‌های اشتباه فراوارن در پروسه ساخت این فیلم، اثری را به طرفداران شخصیت بتمن و فیلم‌های ابرقهرمانی هدیه داد که اگر از تاریخ سینما حذفش کنیم احتمالا هیچکس ناراحت نخواهد شد. بااین‌حال اگر از طرفداران شخصیت بتمن باشیم، خوشبختانه یا متاسفانه باید آن را تماشا کنیم تا بدانیم شخصیت بتمن چه فراز و فرودهایی را در مسیر خود طی کرده است.


بن افلک در نقش بتمن در فیلم فیلم Justice League ۲۰۱۷

۱۱- فیلم لیگ عدالت

فیلم Justice League

  • کارگردان: زک اسنایدر
  • نویسنده: کریس تریو
  • بازیگران: بن افلک، هنری کویل، ایمی آدامز، گل گدوت، ازرا میلر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Justice League در IMDB: ۶.۱ از ۱۰

مرگ ناراحت‌کننده دختر زک اسنایدر باعث شد تا پس از ترک پروژه توسط اسنایدر فیلم لیگ عدالت به یکی از ضعیف‌ترین آثار ساخته شده در دنیای سینمایی دی‌سی تبدیل شود. فیلمی که به‌قدری بد بود که باعث شد نسخه اصلاح‌شده آن یا همان نسخه اصلی کارگردانش در سال ۲۰۲۱ در دسترس طرفدارانش قرار بگیرد. از مهم‌ترین مواردی که در فیلم به آن انتقادهای شدیدی وارد شد می‌توانیم جلوه‌های ویژه و طنز بسیار ساده‌انگارانه آن را درنظر بگیریم که بسیار سطحی و دم‌دستی کار شده بودند.

بودجه وحشتاک ۳۰۰ میلیون دلاری فیلم باعث شد تا علاوه‌بر هایپ شدید طرفداران انتظار از آن هم تا سطح بسیار زیادی افزایش پیدا کند. بااین‌حال پس از اکران فیلم طرفداران فیلم‌های اکشنِ ابرقهرمانی به‌خصوص دوست‌داران شخصیت بتمن با ناامیدی بسیار زیادی سینماها را ترک کردند. فیلم Justice League با اینکه فروش ۶۶۰ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت ولی ناامیدی از آن به‌اندازه‌ای زیاد بود که خیلی‌ها اصلا آن را جزو فیلم‌های دنیای سینمایی دی‌سی حساب نمی‌کردند. با تمام این تفاسیر بد ولی فیلم دیگری در دنیای بتمن وجود دارد که می‌تواند حتی از لیگ عدالت هم بدتر باشد و در مورد قبلی به آن پرداختیم.


وال کیلمر در نقش بتمن در فیلم Batman Forever

۱۰- فیلم بتمن برای همیشه

فیلم Batman Forever

  • کارگردان: جوئل شوماخر
  • نویسنده: لی بچلر، آکیوا گلدزمن
  • بازیگران: وال کیلمر، نیکول کیدمن، جیم کری، تامی لی جونز، کریس اودانل
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Batman Forever در IMDB: ۵.۴ از ۱۰

پس از کارگردانی دو قسمت ابتدایی مجموعه سینمایی بتمن، تیم برتون تصمیم گرفت در قسمت سوم در نقش تهیه‌کننده این فیلم حاضر شود و وظیفه کارگردانی آن را برعهده جوئل شوماخر قرار دهد. تغییری که باعث شد بازیگر نقش بتمن نیز تغییر کند و این بار شخصیت محبوب بتمن با نقش‌آفرینی وال کیلمر روی پرده سینماها برود. تغییراتی که باعث به‌وجود آمدن تغییرات مهم دیگری در فیلم‌های بعدی شد و همین موضوع به‌عقیده بسیاری از اهالی سینما و طرفداران فیلم‌های بتمن سیر نزولی این فیلم‌ها را به‌وجود آورد.

با همه این تفاسیر فیلم Batman Forever باز هم فیلم موفقی از آب درآمد و استقبال سینمادوستان از آن نشان داد که شخصیت بتمن همچنان حرف زیادی برای گفتن دارد. بااین‌حال پس از انتقاد‌های بسیار زیادی که به محتوای نامناسب فیلم Batman Returns وارد شده بود برادران وارنر تصمیم گرفت اتمسفر رنگارنگ‌تر و عامه‌پسندتری را در این فیلم استفاده کند تا تماشای آن برای افراد بیشتری مناسب باشد. همین موضوع فروش سراسری بتمن برای همیشه را به عدد ۳۵۰ میلیون دلار رساند.

بزرگ‌ترین غافل‌گیری فیلم حضور جیم کری، محبوب‌ترین بازیگر فیلم‌های کمدی آن زمان در نقش ریدلر بود. شخصیتی با نام ادوارد نیگما که پس از اخراج شدن توسط بروس وین تصمیم گرفت او را نابود کند. از طرفی هاروی دنت پس از سوختن صورتش به شخصی شرور تبدیل شد و این دو نفر با همکاری با یکدیگر برای ازبین‌بردن بتمن همکاری می‌کردند. موفقیت و محبوبیت این فیلم سینمایی به طمع بزرگی تبدیل شد که برادران وارنر را به نابود کردن شخصیت بتمن با ساخت خیلی سریع قسمت بعدی یعنی فیلم بتمن و رابین هدایت کرد؛ فیلمی که به عقیده خیلی‌ها بدترین فیلم بتمن است و در همین مقاله هم پیش‌تر به این موضوع پرداختیم.


نمایی از رابرت پتینسون در فیلم The Batman

۹- فیلم بتمن

فیلم The Batman

  • کارگردان: مت ریوز
  • نویسنده: مت ریوز، پیتر کریگ
  • بازیگران: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز، پل دینو، جفری رایت، کالین فارل، اندی سرکیس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Batman در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

پس از سه‌گانه شوالیه تاریکی ساخته کریستوفر نولان که نشان داد می‌توان دنیای ابرقهرمانی را به‌صورت واقع‌گرایانه به‌تصویر کشید بار دیگر شاهد اکران فیلمی با محوریت شخصیت بتمن در قالب یک فیلم درام با اتمسفری تاریک بودیم. بعد از کریستین بیل و بن افلک که در قرن جدید در نقش بتمن به ایفای نقش پرداختند این بار نوبت به رابرت پتینسون رسیده تا شنل این شخصیت را بر تن کند و به بروس وین تبدیل شود و به نبرد با شخصیت‌های شرور شهر گاتهام برود. فیلم‌های Justice League و Batman v Superman: Dawn of Justice که اتمسفری کامیک‌بوکی داشتند با حضور بن افلک در نقش بتمن روی پرده سینماها رفتند ولی فیلم The Batman با عوض کردن مسیر آن‌ها گاتهامی را به‌تصویر کشید که جهانی تیر و تار دارد و تا حدودی می‌تواند یادآور خاطرات شوالیه تاریکی به‌شمار رود.

در این فیلم شاهد حضور شخصیت‌هایی مانند ریدلر با بازی پل دینو، پنگوئن با بازی کارل فارل، سلینا کایل یا همان کت‌وومن با بازی زوئی کراویتز، جیمز گوردون با بازی جفری رایت و آلفرد پنی‌ورث دوست‌داشتنی با بازی اندی سرکیس بودیم و داستان بسیار جذاب فیلم نیز درباره تلاش بتمن برای حل کردن معماهای دیوانه‌وار و بسیار خطرناک شخصیت ریدلر جریان دارد. فیلم بتمن به تهیه‌کنندگی به تهیه‌کنندگی مت ریوز و توسط استودیو دی‌سی فیلمز با بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار خوب ۷۷۱ میلیون دلاری را تجربه کرد. پس از موفقیت‌های این فیلم ساخت ادامه آن نیز توسط سازندگانش تایید شد تا طرفداران بتمن منتظر قسمت بعدی این مجموعه سینمایی با نقش‌آفرینی رابرت پتینسون باشند.


اعضای لیگ عدالت در فیلم Justice League

۸- فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

فیلم Zack Snyder's Justice League

  • کارگردان: زک اسنایدر
  • نویسنده: کریس تریو، زک اسنایدر
  • بازیگران: بن افلک، هنری کویل، گل گدوت، جرد لتو، جیسون موموآ
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Zack Snyder's Justice League در IMDB: ۸ از ۱۰

لیگ عدالتِ زک اسنایدر می‌تواند مورد انتظارترین فیلم ابرقهرمانی سال ۲۰۲۱ لقب بگیرد که همه ما بی‌صبرانه منتظر اکرانش بودیم. فیلمی که تمام ابرقهرمان‌های محبوب دنیای DC را در خود جای داده تا ما شاهد یک فیلم ابرقهرمانی پررنگ‌ولعاب باشیم. پس از انتقادهای زیاد به فیلم لیگ عدالت که در سال ۲۰۱۷ اکران شد برادران وارنر تصمیم گرفت تا نسخه اصلی این فیلم را به کارگردانی زک اسنایدر در سال ۲۰۲۱ اکران کند. این فیلم با حضور چهره‌هایی برجسته مانند بن افلک، هنری کویل، جرد لتو، گل گدوت و جیسون موموآ تیم بازیگران بسیار خوبی دارد.

داستان فیلم با تلاش‌های بروس وین یا همان بتمن برای جلوگیری از نادیده نگرفتن فداکاری سوپرمن شروع می‌شود. او تصمیم دارد با دایانا پرینس تیمی قدرتمند از ابرقهرمان‌ها را جمع‌آوری کرده تا از زمین درمقابل حمله‌ای فاجعه‌بار مراقبت کنند. دراین‌میان ابرقهرمان‌های داستان برای حضور در این تیم هرکدام باید با المانی که آن‌ها را به عقب می‌راند، روبه‌رو شوند تا بتوانند درنهایت به لیگِ عدالت بپیوندند. بروس وین می‌بیند که کار او سخت‌تر شده ولی به هر شکل موفق می‌شود تیم مورد نظر خود را تشکیل دهد. حالا شاهد این موضوع هستیم که بتمن، واندروومن، آکوامن، فلش و سایبورگ گرد هم آمده‌اند تا در مقابل نیروهای شرور داستان فیلم قرار بگیرند.

فیلم Zack Snyder's Justice League پس از اکران خود ستایش بسیاری از منتقدان و اهالی سینما را به‌دست آورد که عقیده داشتند تمام شکست‌های فیلم سال ۲۰۱۷ را به‌دست فراموشی سپرده و همچنین طرفداران این فیلم با راه انداختن کمپینی از برادران وارنر درخواست کرده‌اند که ادامه این مجموعه را نیز با کارگردانی زک اسنایدر در دست ساخت قرار دهند. این فیلم که تقریبا ۴ ساعت زمان دارد با اضافه کردن یک بودجه ۷۰ میلیون دلاری تولید شد و ازطریق شبکه HBO Max در دسترس طرفدارانش قرار گرفت.


بتمن در مقابل سوپرمن در پوستر فیلم فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice

۷- فیلم بتمن دربرابر سوپرمن: طلوع عدالت

فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice

  • کارگردان: زک اسنایدر
  • نویسنده: کریس تریو، دیوید اس. گویر
  • بازیگران: بن افلک، هنری کویل، ایمی آدامز، جسی آیزنبرگ
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Batman v Superman: Dawn of Justice در IMDB: ۶.۴ از ۱۰

یک ضرب‌المثل ماندگار است که می‌گوید: «تاریخ همیشه تکرار خواهد شد». پس از نخستین فیلم‌های شخصیت بتمن با فیلمی مانند بتمن و رابین روبه‌رو شدیم که این مجموعه را از چشم بسیاری از مخاطبانش انداخت. بااین‌حال فیلم بتمن دربرابر سوپرمن: طلوع عدالت پس از سه‌گانه شوالیه تاریکی روی پرده سینماها رفت ولی بااین‌حال مانند بتمن و رابین بد نبود ولی تکلیفش با خودش مشخص نیست. زک اسنایدر قصد داشت هم موفقیت سه‌گانه شوالیه تاریکی را تکرار کند و اتمسفری شبیه به آن را تحویل مخاطب دهد و هم قصد داشت اکشن‌های پرهزینه و پرزرق‌وبرق را در فیلمش جای دهد.

از طرف دیگر حضور دو تا از بزرگ‌ترین شخصیت‌های ابرقهرمانی در یک فیلم سینمایی احتمالا نمی‌تواند تصمیم خیلی درستی باشد که می‌توانیم تقصیر این موضوع را بر گردن مارول بیاندازیم که با کراس‌اورهای خودش این طمع را در ذهن استودیوهای فیلم‌سازی به وجود آورد. با همه این حرف‌ها فیلم بتمن دربرابر سوپرمن: طلوع عدالت نه‌تنها فروش بسیار خوبی را گیشه‌ها تجربه کرد که توانست برای بسیاری از طرفداران شخصیت بتمن و فیلم‌های اکشن ابرقهرمانی فیلمی بسیار سرگرم‌کننده و باکیفیت تلقی شود. مشکل بزرگ این فیلم این بود که از هویت اصلی خودش اطلاعی نداشت.


پوستر سینمایی فیلم The LEGO Batman Movie

۶- فیلم لگو بتمن

فیلم The LEGO Batman Movie

  • کارگردان: کریس مک‌کی
  • نویسنده: سث گراهام-اسمیت، اریک سامرز
  • بازیگران: ویل آرنت، زک گالیفیاناکیس، مایکل سرا، رزاریو داوسون
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۷ میلادی
  • میانگین امتیازات The LEGO Batman Movie در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

به تنها انیمیشن شخصیت بتمن در این مقاله رسیدیم که به‌نمایندگی از تمام انیمیشن‌های سینمایی ساخته شده براساس این شخصیت در این فهرست حضور دارد. فیلم لگو بتمن که راستش را بخواهید از لحاظ کیفیت و سرگرم‌کننده بودن یک سروگردن از بسیاری از آثار حاضر در این فهرست بالاتر قرار می‌گیرد. انیمیشنی که حتی خود طرفداران شخصیت بتمن هم شاید انتظار آن‌چنان زیادی از آن نداشتند ولی پس از اکران به‌قدری از آن راضی بودند که آن را از آثار پرخرج و بزرگی مانند بتمن برعلیه سوپرمن هم بهتر می‌دانستند. البته که مقایسه یک فیلم لایواکشن و یک انیمیشن با شخصیت‌های لگو شاید خیلی کار درستی نباشد ولی می‌توان آن‌ها را از نظر داستان و سرگرم‌کننده بودن درمقابل یکدیگر قرار داد.

داستان فیلم تمام شخصیت‌های شرور شهر گاتهام را به‌تصویر می‌کشد که به فرماندهی جوکر قصد دارند با کارگذاشتن چند بمب شهر را نابود کنند ولی بتمن جلوی آن را می‌گیرد. پس از دستگیری جوکر و پس از رخ دادن یک‌ سلسله اتفاقات مختلف سرانجام و برای بار چندم جوکر تصمیم می‌گیرد با نابود کردن بتمن او را برای همیشه از مسیر خود حذف کند. فیلم The LEGO Batman Movie به تهیه‌کنندگی دن لین توسط برادران وارنر با بودجه‌ای ۸۰ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش بسیار خوب ۳۲۰ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.


کاور فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد با حضور کریستین بیل ان هاتاوی و تام هاردی

۵- فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

فیلم The Dark Knight Rises

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
  • بازیگران: کریستین بیل، ان هتوی، جوزف گوردون لویت، تام هاردی، مایکل کین
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Dark Knight Rises در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

سه‌گانه کریستوفر نولان در شرایطی به پایان راه خودش می‌رسید که تقریبا تمام اهالی سینما منتظر بودند تا ببینند گاتهامی که کریستوفر نولان خلق کرده چگونه قرار است به پایان مسیرش برسد. شوالیه تاریکی به‌قدری درمیان فیلم‌بازها محبوب شده بود که انتظار را برای شوالیه تاریکی برمی‌خیزد غیرممکن می‌کرد. از طرفی اضافه شدن بازیگران محبوبی مانند ان هتوی و تام هاردی به تیم بازیگران فیلم هایپ اکرانش را بیش‌ازپیش کرده بود. با تمام این تفاسیر فیلم The Dark Knight Rises سرانجام در سال ۲۰۱۲ روی پرده سینماها رفت و فروش ۱.۱ میلیارد دلاری آن خبر از موفقیت مالیِ دیگری در کارنامه کریستوفر نولان می‌داد.

بااین‌حال آتناگونیست شوالیه تاریکی یعنی جوکرِ هیث لجر به‌قدری شگفت‌انگیز بود که برای نخستین بار جایزه اسکار به یک بازیگر برای فیلم‌های ابرقهرمانی رسید و این موضوع سوالی را مطرح می‌کرد که می‌توانست دلیل شکست این فیلم تلقی شود. آنتاگونیست شوالیه تاریکی برمی‌خیزد می‌توانست در حد و اندازه‌های جوکر هیث لجر باشد؟ جواب این سؤال بسته به نگاه مخاطب متفاوت است و خیلی‌ها عقیده دارند شخصیت بین با نقش‌آفرینی تام هاردی شخصیت شرور بسیار مناسبی برای آن پایان‌بندیِ عجیب ولی عالی، به‌شمار می‌رفت.

پس از پایان سه‌گانه شوالیه تاریکی که اتمسفر جدیدی را در فیلم‌های ابرقهرمانی ترسیم کرده بود، فیلم‌های بتمن به همان حال‌وهوای دهه ۹۰ بازگشتند و به سمتی رفتند که طرفداران کمیک‌بوک‌ها و طرفداران فیلم‌های ابرقهرمانی پرزرق‌وبرق آن‌ها را بیشتر می‌پسندند. موضوعی که یک نکته منفی به‌شمار نمی‌رود و بدون شک علاقه‌مندان بسیار زیادی در سراسر جهان دارد. بااین‌حال طرفداران شوالیه تاریکی تقریبا یک دهه صبر کردند تا بتوانند دوباره این شخصیت را در اتمسفری شبیه‌به اتمسفر فیلم‌هایِ کریستوفر نولان تماشا کنند.


پوستر فیلم بتمن آغاز می‌کند/Batman Begins

۴- فیلم بتمن آغاز می‌کند

فیلم Batman Begins

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: کریستوفر نولان، دیوید اس. گویر
  • بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، لیام نیسون، گری الدمن، کیلین مورفی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Batman Begins در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

کاری که کریستوفر نولان با بتمن آغاز می‌کند انجام داد دست‌کمی از معجزه ندارد؛ ولی چرا؟ همان‌طور که در اوایل مقاله توضیح دادیم فیلم بتمن و رابین به فیلمی تبدیل شد که به‌خاطرش تا سال‌ها از ساخت فیلم دیگری از بتمن حتی شایعه‌ای هم شنیده نمی‌شد. تااین‌اندازه که کسی جرات نداشت به این شخصیت حتی نزدیک شود تا اینکه پس از گذشت هشت سال کریستوفر نولان فیلم جدید خودش را با همکاری برادران وارنر با محوریت شخصیت بتمن روی پرده سینماها برد و حتی از نظر مالی به موفقیت هم نرسید.

کارگردانی که شناخته‌شده نبود، بازیگرانی که ستاره‌های بلاک‌باستری سینما به‌شمار نمی‌رفتند، ناامیدی محض طرفداران بتمن و اکشن‌دوست‌ها از شخصیت بتمن، همه و همه دست به‌دست هم دادند تا موفقیت Batman Begins را به موضوعی تقریبا غیرممکن تبدیل کنند. قبل از زمان اکران فیلم بسیاری از اهالی سینما عقیده داشتند فیلم ضعیف دیگری از بتمن اکران خواهد شد تا تنها جیب مدیران برادران وارنر را پر کند ولی قضیه مهم جایی بود که ساخت این فیلم سینمایی برخلاف ساخت بتمن و رابین یکی از بهترین تصمیم‌های مدیران این شرکت تلقی می‌شد.

فیلم بتمن آغاز می‌کند باتوجه‌به بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری خود فروش نسبتا ضعیف ۳۸۰ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت؛ فروشی که همه به‌خوبی می‌دانیم برای گرفتن چراغ سبز برای ساخت ادامه آن احتمالا کافی نخواهد بود. بااین‌حال پس از نقدهای مثبت که یکی پس از دیگری از راه می‌رسیدند و افرادی که از تماشای اتمسفر جدید گاتهام در این فیلم انگشت‌به‌دهان مانده بودند، کریستوفر نولان مزد ریسک‌های خودش را گرفت تا قهرمان شهر گاتهام را به محبوب‌ترین روزهای خودش برساند.

بتمن جدیدی که کریستوفر نولان به سینماها آورد برخلاف سایر فیلم‌های بلا‌ک‌باستر ابرقهرمانی نشان داد که می‌توان به‌جای اکشن‌های پرزرق‌وبرق، با واقع‌گرایانه بودن داستان و با دیالوگ‌های مناسب درکنار اکشن به‌جا و کنترل‌شده، یک فیلم ابرقهرمانی را موفق کرد. موضوعی که نه تا آن زمان مثالش را در سینما دیده بودیم و نه پس از بتمن کریستوفر نولان مثالش را دیده‌ایم.


جک نیکلسون و مایکل کیتون در فیلم Batman محصول سال ۱۹۸۹

۳- فیلم بتمن

فیلم Batman

  • کارگردان: تیم برتون
  • نویسنده: سام هام
  • بازیگران: جک نیکلسون، مایکل کیتون، کیم بیسینگر، رابرت وال
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Batman در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

همه‌چیز از این نقطه شروع شد و شخصیت بسیار محبوب بتمن در قالب این فیلم برای نخستین بار در دوران مدرن‌ سینما روی پرده رفت؛ فیلمی که شروعی بود برای محبوبیت دیوانه‌وار شخصیت بتمن. محبوبیت شخصیت‌های دنیای کامیک دی‌سی به‌قدری زیاد بود که اقتباس از روی آن‌ها به احتمال بسیار زیاد به یک موفقیت بزرگ تبدیل می‌شد. اتفاقی که سرانجام رخ داد و فیلم بتمن با اقتباس از روی کامیکی با عنوان بتمن: شوخی مرگبار به کارگردانی جناب تیم برتون با بودجه‌ای نسبتا سنگین و ۵۰ میلیون دلاری اکران شد و فروش شگفت‌انگیز ۴۱۵ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت تا به‌عنوان نخستین فیلم سینمایی شخصیت بتمن به پروژه‌ای بسیار موفق تبدیل شود.

فیلم بتمن در آن زمان به یک فیلم جریان‌ساز فوق‌العاده بزرگ بدل گشت که فیلم‌های ابرقهرمانی پس از آن خواه یا ناخواه از آن الهام گرفته‌اند. در زمانی‌که فیلم‌های سوپرمن تا حدودی محبوبیت خودشان را کم‌رنگ‌تر از قبل می‌بینند برادران وارنر فرصت را غنیمت شمرد تا با اقتباس از کامیک‌های بیل فینگر شخصیت بتمن را به سینما بیاورد.

داستان فیلم احتمالا یکی از نمادین‌ترین رویارویی‌های یک پروتاگونیست و یک آنتاگونیست در یک فیلم ابرقهرمانی به‌شمار می‌رود. جدال بتمنِ مایکل کیتون و جوکرِ جک نیکلسون احتمالا همان چیزی است که سینمای ابرقهرمانی برای شکوفایی دوباره به آن نیاز داشت. بروس وین، میلیونر معروف شهر گاتهام در هویت بتمن سعی می‌کند به مردم کمک کند ولی دراین‌میان افرادی هستند که کمک به مردم برایشان ذره‌ای اهمیت ندارد. دراین‌میان جوکر شخصیتی که عاشق هرج‌ومرج است از راه می‌رسد و رویارویی او با بتمن در روند داستانی فیلم، این اثر را به فیلمی تبدیل می‌کند که این روزها از آن به‌عنوان تولد دوباره فیلم‌های ابرقهرمانی یاد می‌کنند.


مایکل کیتون در نقش بتمن در فیلم Batman Returns

۲- فیلم بازگشت بتمن

فیلم Batman Returns

  • کارگردان: تیم برتون
  • نویسنده: دانیال واترز
  • بازیگران: مایکل کیتون، دنی دویتو، میشل فایفر، کریستوفر واکن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Batman Returns در IMDB: ۷.۱ از ۱۰

رتبه دوم مقاله فیلم های بتمن به فیلمی اختصاص دارد که وظیفه سنگینی را به‌عنوان ادامه فیلم بتمن تیم برتون روی دوش خودش حمل می‌کرد. پس از موفقیت‌های مالی و استقبال بی‌نظیر اهالی سینما از فیلم بتمن در سال ۱۹۸۹ همه انتظار داشتند ادامه آن فیلم در دست ساخت قرار بگیرد و همین اتفاق هم افتاد. بتمن برمی‌گردد یا بازگشت بتمن با اینکه از نظر اقتصادی نتوانست مانند قسمت قبلی خودش عملکرد شگفت‌انگیزی داشته باشد ولی به‌هرحال فروش قابل‌قبولی را پشت‌سر گذاشت و برای طرفداران فیلم‌های بتمن و فیلم‌های اکشن نیز به فیلم بسیار سرگرم‌کننده‌ای تبدیل شد. این فیلم با بودجه‌ای ۷۰ میلیون دلاری روی پرده سینماها رفت و در گیشه‌ها فروشی ۲۷۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم این بار به‌جای جوکر شخصیت شرور محبوب دیگری از کمیک‌های دی‌سی را در مقابل بتمن قرار می‌دهد. شخصیت پنگوئن با نقش‌آفرینی به‌یادماندنی دنی دویتو شخصیتی است که به‌خاطر ظاهر کمی عجیبش توسط خانواده خود طرد می‌شود و پدر و مادرش او را به آب می‌اندازند. پس از گذشت دهه‌ها پنگوئن به گاتهام برمی‌گردد تا انتقام خودش را از این شهر بگیرد. بتمن یا همان بروس وین نه‌تنها باید در روند داستان فیلم با کت‌وومن روبه‌رو شود که باید جلوی اهداف شوم پنگوئن را نیز بگیرد. فیلم Batman Returns در بخش بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین چهره‌پردازی نامزد کسب جایزه اسکار شد.


کریستین بیل و هیث لجر در فیلم the dark knight

۱- فیلم شوالیه تاریکی

فیلم The Dark Knight

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
  • بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، مورگان فریمن
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات The Dark Knight در IMDB: ۹ از ۱۰

احتمالا قبل از رسیدن به رتبه نخست مقاله می‌توانستیم حدس بزنیم چه فیلمی در رتبه نخست انتظارم را می‌کشد. همان‌طور که تیم برتون با فیلم بتمن جریان جدیدی را در فیلم‌های ابرقهرمانی شکل داد، کریستوفر نولان با فیلم بتمن آغاز می‌کند آن را به پایان رساند و با فیلم شوالیه تاریکی به‌طور کل جریان جدیدی را از فیلم‌های ابرقهرمانی به دنیا معرفی کرد. جریانی که در آن خفن‌ترین سکانس‌های یک فیلم اکشن ابرقهرمانی نه صحنه‌های اکشن آن که دیالوگ‌های کوتاه دوتا از شخصیت‌های آن در اتاق‌هایی کوچک مانند اتاق بازپرسی یا اتاق بیمارستان به‌شمار می‌رود. کریستوفر نولان با نشان دادن علامت جوکر در پایان Batman Begins و با کمک نقدهای بسیار مثبت آن فیلم توانست چراغ سبز قسمت دوم مجموعه خودش را به‌دست آورد.

کمپین تبلیغاتی شوالیه تاریکی نیز برخلاف تقریبا تمام فیلم‌های اکشن و ابرقهرمانی نه حول محور پروتاگونیست خودش که حول محور شخصیت شرورش یعنی جوکر جریان داشت و از طرفی مرگ ناراحت‌کننده و بسیار دراماتیک هیث لجر به مرموز بودن شخصیت جوکر در این فیلم اضافه کرد. با تمام این تفاسیر کریستوفر نولان بلاخره موفق شد که گاتهام جدیدی را به مخاطبان فیلم‌های بتمن نشان دهد. گاتهامی که نه درباره بتمن و دشمنان بتمن که درباره زندگی ساده تک‌تک شهروندانش حریان دارد. گاتهام تاریکی که بینندگانش را در دل تاریکی خود غوطه‌ور می‌کند و اجازه نمی‌دهد متوجه شوند زمان چگونه می‌گذرد.

فیلم شوالیه تاریکی توانست با فروش یک میلیارد و ۱۰ میلیون دلاری خودش به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۸ و به دومین فیلم پرفروش تاریخ آمریکای شمالی تا آن زمان تبدیل شود. موفقیتی که شاید مدیران برادران وارنر هم انتظار آن را نداشتند ولی همین فروش بی‌نظیر نه‌تنها هایپ ساخت قسمت سوم شوالیه تاریکی را به اوج خودش رساند که باعث شد کریستوفر نولان به‌راحتی بتواند بودجه موردنیازش برای ساخت فیلم‌های اورجینالش را هم دریافت کند. درنهایت فیلم شوالیه تاریکی به فیلمی تبدیل شد که تماشای آن برای تمام اهالی سینما و فیلم‌بازها امری واجب به‌شمار می‌رود.

نظر شما درباره شخصیت بتمن و فیلم‌های ساخته شده درباره این شخصیت چیست؟ به‌نظر شما رتبه‌بندی این مقاله می‌توانست متفاوت‌تر باشد؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های بتمن کدامند؟

از میان بهترین فیلم های بتمن می‌توان به فیلم شوالیه تاریکی، شوالیه تاریکی برمی‌خیزد و بتمن در مقابل سوپرمن اشاره کرد. فهرست کامل ۱۲ فیلم یا انیمیشن بتمن را در سایت زومجی بخوانید.

۲- جدیدترین فیلم بتمن کدام است؟

فیلم The Batman و فیلم Zack Snyder's Justice League از جدیدترین بتمن های سال های اخیر بوده‌اند.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده