نویسنده: مریم اصلانی
// دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۹

بهترین انیمه های ایسکای | از ماجراهای دیجیمون تا شوالیه های جادویی

ایسکای یکی از زیرژانرهای محبوب انیمه است که موفق شده است طرفداران خاص خود را پیدا کند. اما آیا می‌دانید بهترین مجموعه‌های انیمه‌ای ایسکای کدام است؟ با زومجی در مرور فهرست بهترین‌ آثار ایسکای همراه باشید.

سازندگان انیمه ایسکای (isekai) دوست دارند اثرشان هم تخیلی باشد و هم سرگرم کننده و درکنار آن، عواطف و احساسات بیننده را هم درگیر خود کند. زیرژانر ایسکای بیشتر روی شخصیت‌هایی متمرکز است که به شکلی به دنیاهای دیگر منتقل شده و اکنون باید راهی برای بقا و زنده ماندن پیدا کنند. گاهی هدف آن‌ها به سرانجام رساندن یک مأموریت یا تلاش برای نجات این جهان خیالی است. ایسکای به مسائلی همچون رشد شخصیت‌ها توجه کرده و معمولا برای بیان داستان خود از سبک انیمیشنی جذاب بهره می‌برد.

در این مطلب با زومجی همراه باشید تا به مرور تعدادی از بهترین انیمه‌‌های سریالی تولید شده در این حوزه بپردازیم. از محصولات کلاسیک و اولیه که به‌نوعی امضای اصلی این ژانر هستند، تا محصولات جدیدتری که برای بیان داستان خود از شیوه‌هایی غیرمعمول استفاده کرده‌اند.

بهترین انیمه های ایسکای

کاتارینا نشسته روی صندلی از انیمه زندگی بعدی من به عنوان یک شرور

30. انیمه زندگی بعدی من به‌عنوان یک شرور

انیمه My Next Life as a Villainess: All Routes Lead to Doom!

زندگی بعدی من به‌عنوان یک شرور را باید برداشتی خنده‌دار از زیرژانر ایسکای دانست. شخصیتی بدخلق به نام کاتارینا که بعد از تناسخ متوجه می‌شود نه به‌عنوان شخصیتی محبوب و دوست‌داشتنی، که برعکس درمقام یک شخصیت شرور وارد دنیای بازی ویدیویی مورد علاقه خود شده است. او پس از آگاهی از این موضوع تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از وقوع سرنوشتی محتوم، جلوگیری کند.

این مجموعه را باید وقفه‌ای باطراوت در جریان جدی‌تر دنیای ایسکای دانست که بار کمدی و طنز آن بیننده را مجذوب خود می‌کند.


شخصیتهای ساده انیمه گریمگار در لباس قهرمانان قرون وسطایی

29. انیمه گریمگار: خاکستر و توهم

انیمه Grimgar: Ashes And Illusions

اگرچه تمرکز بسیاری از سریال‌های ایسکای روی شخصیت‌هایی با قدرت‌های فراوان است، گریمگار از حضور شخصیت‌هایی با ویژگی‌های واقعی و معمولی بهره می‌برد. داستان در یک بازی RPG و حول گروهی از ماجراجویان می‌گذرد که از خواب بیدار می‌شوند، بدون آنکه خاطره‌ای از گذشته داشته باشند. دراین بین آن‌ها باید به سرعت با دنیای اطراف خود هم سازگار شوند.

برخلاف بسیاری دیگر از شخصیت‌های آثار ایسکای، قهرمانان انیمه گریمگار قرار نیست خیلی زود به اهداف خود برسند. برعکس، آن‌ها باید پله پله و به آرامی حرکت کرده و به مقصود برسند. درواقع شخصیت‌های این انیمه در ابتدای مسیرشان درنهایت ضعف و درماندگی به سر می‌برند، اما به تدریج قوی و قوی‌تر می‌شوند و این راه را برای ایجاد حس همدلی و همراهی مخاطب با آن‌ها هموار می‌کند.


شخصیت سیا با نگاه جدی از انیمه قهرمان محتاط

28. انیمه قهرمان محتاط

انیمه Cautious Hero: The Hero Is Overpowered But Overly Cautious

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • تعداد فصل: ۱ فصل- ۱۲ قسمت
  • میانگین امتیازات Cautious Hero در IMDB: ۷/۴

سبک روایی انیمه‌ی قهرمان محتاط در تلفیق با زبان طنز آن باعث ایجاد ترکیبی فوق‌العاده سرگرم کننده شده است که توجه علاقمندان را به خود جلب می‌کند. داستان در مورد «سیا» (Seiya) است که به وسیله الهه‌ای احضار می‌شود تا به نجات دنیای در آستانه‌ی نابودی او کمک کند. متأسفانه سیا حاضر نیست به نبرد بپردازد، مگر آنکه شانس موفقیت او حتما صددرصد باشد و این چیزی نیست که الهه انتظارش را دارد.

بااین حال باید منصف باشیم و بپذیریم نگرش قهرمان داستان کاملا درست و منطقی است. آخر کدام آدم عاقلی به محض ورود به یک دنیای جدید، عجیب و غریب و ناشناخته فورا روانه میدان مبارزه می‌شود؟


سادائو مائو در فست فودی

27. انیمه شیطان پاره وقت (شیطان نیمه وقت)

انیمه The Devil Is A Part-Timer!

داستان انیمه شیطان پاره وقت به زندگی شیطان پس از ورود به دنیای واقعی اختصاص دارد. این انیمه دیگر مجموعه‌ی ایسکای این فهرست است که به‌دلیل فضای خنده‌دار و زبان طنز خود، متمایز از دیگران است. دراین بین شیطان که «سادائو مائو» (Sadao Maou) نام دارد، درنهایت برای تأمین مخارج زندگی، شغلی پاره وقت در یک فست فودی پیدا می‌کند. این مسئله باعث شکل گرفتن لحظات خنده‌دار متعددی می‌شود که از جمله دلایل جذابیت این انیمه است.

از آنجایی که اخبار از انتشار فصل سوم این انیمه در ماه ژوئیه سال جاری میلادی حکایت دارند، پس زمان مناسبی است که دو فصل قبلی را تماشا کرده و برای دنبال کردن ادامه ماجرای زندگی شیطان پاره وقت آماده شوید.


کیریتو و دیگر شخصیتهای اصلی و قهرمانان انمیه هنر شمشیرزنی با شمشیر در دست

26. انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین

انیمه Sword Art Online

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • تعداد فصل: ۳ فصلمیانگین امتیازات Sword Art Online در IMDB: ۷/۵

هنر شمشیرزنی آنلاین یکی از شناخته شده‌ترین و البته محبوب‌ترین سریال‌های انیمه‌ای در زیرژانر ایسکای است. البته برخلاف بسیاری دیگر از آثار معرفی شده، در این سریال شخصیت‌ها به‌جای قرار گرفتن در یک دنیای خیال‌انگیز، وارد فضای یک بازی ویدیویی می‌شوند. بااین تفاوت که اگر در این دنیا جان خود را از دست بدهند، در دنیای واقعی هم می‌میرند.

دراین بین شخصیت «کیریتو» (Kirito) ثابت می‌کند که قهرمانی همه چیز تمام و قوی است، او با استفاده از هوش و نبوغ خود راهی پیدا می‌کند تا مبدل به یکی از قدرتمندترین بازیکنان شود. هرچند شماری از طرفداران این انیمه از سرعت روایت داستان چندان رضایت نداشته و آن را مورد انتقاد قرار می‌دهند، اما در مجموع مخاطبان از صحنه‌های مبارزه و انیمیشن خیره‌کننده هنر شمشیرزنی آنلاین لذت می‌برند.


دختری با چشمان قرمز و موهای مشکی از انیمه دروازه

25. انیمه دروازه

انیمه Gate

  • ژانر: اکشن، ‌ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • تعداد فصل: ۱ فصل- ۲۴ قسمت
  • میانگین امتیازات Gate در IMDB: ۷/۵

انیمه دروازه، یکی از بهترین مجموعه‌های انیمه ایسکای است که به خوبی عناصر دنیای فانتزی و مدرن را در هم ادغام کرده است. داستان این انیمه در مورد گروهی از مدافعان ژاپنی است که علیه یک نیروی مهاجم بیگانه می‌جنگند. به‌علاوه درکنار مبارزه با ساکنان جهانی دیگر، آن‌ها باید با انواع مختلف موجودات جادویی از جمله اژدهایان هم مقابله کنند.

انیمه دروازه، محصولی سرگرم کننده است که به‌صورت همزمان هم داستان یک ایسکای استاندارد و هم معکوس را روایت می‌کند. درست است که «ایتامی» (Itami) یک قهرمان واقعی است، اما حضور شخصیت‌های متعدد و دوست داشتنی است که باعث می‌شود جذابیت این انیمه چند برابر شود.


شیمازو تویوهیسا به عنوان یک دریفتر

24. انیمه دریفترها

انیمه Drifters

  • ژانر: اکشن،‌ ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • تعداد فصل: یک فصل- ۱۲ قسمت+ ۳ OVA
  • میانگین امتیازات Drifters در IMDB: ۷/۶

«شیمازو تویوهیسا» (Shimazu Toyohisa) در نبردی سنگین مجروح شده و جان می‌سپارد. اما به‌جای درآغوش گرفتن مرگ، او ناگهان خود را در مقابل مردی مرموز دیده و خیلی زود وارد دنیایی کاملا جدید می‌شود. هرچند این زندگی قرار نیست چندان با زندگی گذشته‌اش تفاوت داشته باشد. شیمازو اکنون عضوی از نژادی به نام دریفتر است، جنگجویانی بزرگ و فولکلور که باید برای نجات جهان مبارزه کنند.

فضای انیمه دریفترها، شاید کمی جهنمی به نظر برسد. به‌خصوص از این جهت که به‌جای دنیای پرزرق و برق متداول انیمه‌های این چنینی دنیایی با حضور شخصیت‌های تاریخی را به تصویر کشیده است. دیگر نکته‌ای که شاید روی فضای انیمه تأثیر گذاشته باشد، کوتاه بودن آن است که تاحدودی به جذابیت کلی کار صدمه می‌زند. بااین‌حال باید بدانید که این انیمه یکی از بهترین‌ آثار ارائه شده در این زیرژانر است، پس حتما برای یک بار هم که شده، به تماشای آن بنشینید.


شیروئه و نائوتسوگو از انیمه ورود به افق

23. انیمه ورود به افق

انیمه Log Horizon

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • تعداد فصل: ۳ فصل- ۶۲ قسمت
  • میانگین امتیازات Log Horizon در IMDB: ۷/۶

داستان انیمه ورود به افق هم تاحدی به انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین شباهت دارد. اینجا هم پای ۳۰ هزار گیمر درمیان است که ناگهان وارد دنیای بازی آنلاین محبوب خود شده‌اند. قهرمان داستان بازیکنی قدیمی و درجه یک به نام شیروئه است که باید یاد بگیرد چطور در این جهان زندگی کرده و دیگران را به سمت موفقیت هدایت کند.

اگر از طرفداران بازی‌های ویدیویی هستید، این انیمه ایسکای می‌تواند یکی از گزینه‌های ایده‌آلی باشد که تماشایش حس‌وحال خوبی را به شما منتقل می‌کند. اثری هوشمندانه با ریتمی خوب که از حداکثر پتانسیل خود برای جذب بیننده استفاده می‌کند. درمجموع انیمه ورود به افق یکی از جالب‌ترین و مبتکرانه‌ترین ایسکاهای تمام دوران است.


تانیا با نگاه و لبخند شیطانی

22. انیمه حماسه تانیای شیطانی

انیمه Saga Of Tanya The Evil

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • تعداد فصل: ۱ فصل- ۱۲ قسمت
  • میانگین امتیازات Saga Of Tanya The Evil در IMDB: ۷/۶

یک قهرمان خونسرد و یک فضای خیال‌انگیز نظامی، ترکیبی جذاب که می‌تواند تماشای یک انیمه ایسکای را به لذتی فراموش نشدنی تبدیل کند. انیمه حماسه تانیای شیطانی به زندگی یک مزدور سابق می‌پردازد که اکنون به‌عنوان دختری یتیم در دوران قبل از شروع جنگ جهانی اول تناسخ پیدا کرده است.

به تانیا گفته می‌شود که اگر به مرگی غیرطبیعی بمیرد، چرخه تناسخ شکسته شده و او به جهنم فرستاده خواهد شد. درنتیجه تانیا که اکنون به ارتش پیوسته، در تلاش است با استفاده از تجربه و مهارت‌های خود به سرعت مدارج ترقی و پیشرفت را سپری کند تا دیگر مجبور به جنگیدن در میدان نبرد نباشد. بااین‌حال مسئول تناسخ تانیا، دائما او را در موقعیت‌های خطرناک قرار می‌دهد تا به او درس وفاداری بدهد. تماشای درگیری دائمی تانیا با شرایط پیش آمده، خالق سریالی جذاب است که ارزش یک بار تماشا کردن را دارد.


رن و کوماتتسو در انیمه پسر و دیو وسط میدان شهر

21. انیمه پسر و دیو

انیمه The Boy And The Beast

«مامورو هوسودا» (Mamoru Hosoda) در انیمه سینمایی پسر و دیو، داستانی برجسته از اهمیت خانواده و بزرگ شدن را به تصویر کشیده است. «رن» (Ren)، پسری جوان و خشمگین است که خود را در دنیایی از ارواح حیوانی گرفتار می‌بیند، جایی که دیگران از او به خاطر انسان بودنش متنفر هستند. درنهایت رن با موجود طرد شده‌ی دیگری آشنا می‌شود، خرسی خشن اما خوش قلب به نام «کوماتتسو» (Kumatetsu) که رن را زیر بال‌وپر خود گرفته و به او آموزش می‌دهد.

بعدها رون دوباره با پدر بیولوژیکی خود ملاقات می‌کند، اما این پدرخوانده‌اش کوماتتسو است که الگوی بهتری برای یک کودک درحال رشد بوده و با آموزش و مراقبت‌های خود، از او مرد بهتری ساخته است.


سه دختر خندان در میان گلهای رز سفید و گلبرگها

20. انیمه شوالیه‌های جادویی

انیمه Magic Knight Rayearth

  • ژانر: ماجراجویی، اکشن
  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • تعداد فصل: ۱ فصل- ۴۹ قسمت
  • میانگین امتیازات Magic Knight Rayearth در IMDB: ۷/۶

انیمه شوالیه‌های جادویی، انیمه کلاسیکی است که بیش از چیزی که به نظر می‌رسد، حرف برای گفتن دارد. داستان این انیمه در مورد سه دختر مدرسه‌ای است که به دنیای به نام سفیرو منتقل شده و متوجه می‌شوند که باید جان یک شاهزاده خانم را نجات دهند.

انیمه‌ای با روایتی اکشن، شخصیت‌های عجیب و غریب، مبارزه‌های مهیج و حضور تبهکارانی سرگرم کننده که قرار گرفتن‌شان درکنار هم، از آن اثری جذاب و دوست داشتنی ساخته‌ است. البته به تدریج شاهد تیره‌تر شدن فضای انیمه هستیم که این مسئله درنهایت به نفع این اثر تمام می‌شود. داستانی که به شکلی کلیشه‌ای آغاز می‌شود، اما رفته رفته جان گرفته و مجذوب کننده‌تر از قبل می‌شود.


کانگمینگ درحالی که هدفون دارد با عینک فانتزی

19. انیمه کانگ‌مینگ

انیمه Ya Boy Kongming!

  • ژانر: کمدی، موزیکال
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • تعداد فصل: ۱ فصل ۱۲ قسمتی
  • میانگین امتیازات Ya Boy Kongming در IMDB: ۷/۶

شاید انیمه سه برادر را به خاطر داشته باشید، پس احتمالا شخصیت کانگ مینگ برای‌تان چندان غریبه نیست. استراتژیست مطرحی در دوران سه پادشاهی چین که با نبوغ خود نقشی تعیین کننده در نبردهای بزرگ آن دوران داشت. اما در انیمه کانگ‌مینگ، شاهد اتفاقی متفاوت هستیم. این‌بار این شخصیت باهوش و نابغه چین باستان، وارد دنیای ژاپن مدرن شده و از هوش خود در راهی متفاوت استفاده می‌کند. او اکنون مدیر یک خواننده نوظهور است و تلاش می‌کند به رویای او برای تبدیل شدن به یک آیدل و بت، جامه عمل بپوشاند.

این ایده در حرف شاید کمی احمقانه به نظر برسد، اما سبک روایی و انیمیشن این اثر در سطح بالایی قرار دارد. طوری که بیننده نمی‌تواند از همراه شدن احساسات خود با فراز و نشیب‌های زندگی این دو شخصیت، جلوگیری کند.


یک دختر و پسر با پس زمینه ابرهای آسمان از انیمه سانی بوی

18. انیمه سانی بوی

انیمه Sonny Boy

  • ژانر: درام، رازآلود
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • تعداد فصل: ۱ فصل- ۱۲ قسمت
  • میانگین امتیازات Sonny Boy در IMDB: ۷/۶

سانی بوی اثری به نویسندگی و کارگردانی شینگو ناتسومه است که ساخت آثاری همچون مرد تک مشتی، «بوگیپاپ» (Boogiepop) و «اسپیس دندی» (Space Dandy) را درکارنامه دارد. داستان غیرمتعارف این انیمه نگاهی خاص به تحولات دوران بلوغ است و می‌توان آن را نسخه‌ای سورئال از داستان پیتر پن دانست.

داستان در مورد گروهی از دانش آموزان است که به جزیره‌ای عجیب فرستاده می‌شوند، درحالی که برخی از آن‌ها اکنون از قدرت‌هایی ماوراءالطبیعه برخوردار هستند. این مسئله به شکل طبیعی روی وضعیت شخصیت‌ها اثر گذاشته و تعادل قوا را تغییر می‌دهد که این امر باعث خلق سکانس‌های تماشایی می‌شود. البته این انیمه در روند داستان سرایی خود سؤالات بسیاری را بی‌پاسخ می‌گذارد و حتی لازم است برای درک بهتر ظرافت‌های داستانیش، برای بار دوم هم به تماشای آن بنشینید. بااین‌حال انیمه‌ای جالب توجه است که ارزش تماشا کردن را دارد.


مرد جوان در حال آشپزی کردن و ریختن غذا از دیگ داخل کاسه از انیمه آشپزی در جهان دیگر

17. انیمه آشپزی در دنیایی دیگر

انیمه Campfire Cooking In Another World With My Absurd Skill

«موکودا تسویوشی» (Mukouda Tsuyoshi) به اشتباه راهی سرزمینی خیال‌انگیز می‌شود، جایی که خود را به‌عنوان یکی از بهترین سرآشپزها اثبات می‌کند. این خلاصه داستان انیمه آشپزی در دنیایی دیگر است. جایی که شخصیت اصلی آن قرار نیست قهرمانی بزن بهادر باشد، او در عوض وقت خود را به آماده کردن مواد خوراکی و پخت‌وپز اختصاص می‌دهد.

بدون تردید علاقمندان این انیمه از تماشای روزهای موفق و شاد موکودا در مقام یک سرآشپز لذت می‌برند که برعکس شغل سابقش در دنیای مدرن، اسباب شادی او را فراهم کرده است. او شخصیتی خجالتی و متواضع است و طبیعی است که زندگی پرزدوخورد قهرمانان چندان برایش مناسب نباشد. درعوض او با دستپخت خود محبوبیت زیادی به‌دست آورده است. گروهی که طعم غذاهای او را می‌پرستند، نسبت به او از خود وفاداری نشان می‌دهند و این مسئله، کمبود مهارت‌های رزمی او را در این دنیای جدید جبران می‌کند.


ایروما با دهان باز در انیمه به مدرسه شیاطین خوش آمدید

16. انیمه به مدرسه شیاطین خوش اومدی!

انیمه Welcome To Demon School! Iruma-kun

«ایروما سوزوکی» (Iruma Suzuki) شاید بدشانس‌ترین نوجوان جهان باشد، به‌خصوص وقتی که والدینش او را به یک شیطان می‌فروشند. اما درکمال تعجب، ایروما خیلی زود متوجه می‌شود که زندگی به‌عنوان نوه مدیر یک مدرسه مخصوص شیاطین، خیلی بهتر از چیزی است که تصورش را می‌کرده است. بااین‌حال او هنوز انسانی است گرفتار در دنیای شیاطین که اگر مراقب نباشد، ممکن است خیلی زود زندگیش را به خطر بیندازد.

فضای کلی این انیمه روایتی جذاب از تلفیق اکشن، کمدی و داستانی ماجراجویانه با تمی عاشقانه است. ایروما شخصیتی دوست داشتنی است که به‌وسیله شخصیت‌های جذاب دیگری حمایت می‌شود، فرمولی که به‌سادگی توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند.


پسر انیمه ای درحال دادن انگشتر به یک دختر انیمه قد کوتاه

15. انیمه نو گیم نو لایف (بدون بازی زندگی هرگز)

انیمه No Game No Life

  • ژانر: کمدی، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • تعداد فصل: ۱ فصل- ۱۲ قسمت
  • میانگین امتیازات No Game No Life در IMDB: ۷/۷

انیمه نو گیم نو لایف در مورد سورا و شیرا است، خواهر و برادری که زوجی شکست‌ناپذیر را در دنیای بازی‌های آنلاین شکل داده‌اند. آن‌ها موفق به شکست دادن یکی از خدایان دنیایی دیگر شده و به‌عنوان پاداش، شانس زندگی در جهانی پر از بازی را پیدا می‌کنند. اما این پیشنهاد که از سر شوخی پذیرفته می‌شود، جدی‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. این دو که قبلا موفق به شکست دادن بسیاری از قهرمانان بزرگ و نام‌دار شدند، در نبردهای پیش رو با سختی‌های بیشتری مواجه می‌شوند.

برخلاف دیگر آثار سبک ایسکای، در این انیمه شاهد حضور قهرمانانی حیله‌گر هستیم. شخصیت‌هایی که سعی می‌کنند برخلاف قهرمانان دیگر این سبک، حریفان خود را نه با قدرت بدنی که با هوش و نبوغ‌شان شکست دهند. چیزی که این مجموعه را از آثار دیگر متمایز می‌کند، سبک انیمیشنی منحصربه‌فرد و زیبای آن است که همه چیز را خیلی زنده و واقعی به تصویر می‌کشد. درنتیجه هم گیمرها و هم طرفداران ایسکای چیزی در مورد این انیمه پیدا می‌کنند که باعث جلب توجه و علاقه‌شان نسبت به آن شود.


مومونگا و شخصیتهای اصلی بازی از انیمه اورلرد

14. انیمه اورلرد

انیمه Overlord

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • تعداد فصل: ۴ فصل- ۵۲ قسمت
  • میانگین امتیازات Overlord در IMDB: ۷/۷

انیمه اورلرد را باید یکی از اولین نمونه‌های شناخته شده زیرژانر ایسکای به شمار آورد، بنابراین حتما باید جایی در این فهرست را به این انیمه جذاب اختصاص می‌دادیم. داستان این انیمه در مورد بازیکنی حرفه‌ای به نام «سوزوکی ساتورو» است که با شخصیتی اسکلت مانند به‌نام «مومونگا» (Momonga) در بازی واقعیت مجازی «Yggdrasil» حضور دارد. اما زمانی‌که سرورهای این بازی محبوب خاموش می‌شوند، ساتورو شانس خروج از سیستم را از دست داده و در این جهان خیالی تیره‌وتار گرفتار می‌شود، هرچند که خوشبختانه او قوی‌ترین بازیکن این دنیای مجازی است و از عهده اداره امور برمی‌آید. او از این فرصت پیش آمده استفاده می‌کند تا به کاووش در همه سرزمین‌های ناشناخته رفته و آن‌ها را به تسخیر خود درآورد.

طرفداران این مجموعه از طراحی خلاقانه شخصیت‌ها و توجه ویژه به جزئیات صحنه‌های نبرد لذت برده و با اشتیاق به تماشای این انیمه می‌نشینند. درمجموع انیمه اورلرد با کمک خط داستانی طنزآلوده و درعین‌حال محکم خود، سفری شگفت‌انگیز را به تصویر می‌کشد که تماشایش بر هر انیمه دوست عاشق آثار ایسکای واجب است.


شخصیتهای متعجب انیمه کونوسوبا

13. انیمه کونوسوبا: برکت خداوند در این دنیای شگفت‌انگیز

انیمه KonoSuba: God's Blessing On This Wonderful World

  • ژانر: کمدی، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • تعداد فصل: ۳ فصل
  • میانگین امتیازات KonoSuba در IMDB: ۷/۸

برای «کازوما ساتو» (Kazuma Satou)، مرگ پایان راه نیست. او با الهه‌ای به نام «آکوا» (Aqua) ملاقات می‌کند که فرصتی استثنائی را در اختیار او قرار می‌دهد. الهه به او شانس زندگی دوباره در دنیایی شگفت‌انگیز را می‌دهد، به این شرط که برای نجات این دنیای خیال‌انگیز تلاش کند. کازوما موافقت و به‌شیوه‌ای غیرمنتظره، آکوا را هم با خود همراه می‌کند.

نوع نگاه انیمه کونوسوبا به مفهوم ایسکای و تقلید آن از استعاره‌های این زیرژانر، باعث شده است این انیمه طرفداران اختصاصی خود را داشته باشد. بخشی از این مسئله به این حقیقت برمی‌گردد که برخلاف آثار مشابه، شخصیت اصلی این انیمه یک قهرمان مورد احترام با قدرت‌های جادویی نیست که آمدنش از قبل وعده داده شده باشد. آکوا هم به‌جای اینکه الهه‌ای موقر و یاری‌دهنده باشد، بیشتر شبیه کسی است که ترجیح می‌دهد به‌جای کمک کردن به دیگران، آن‌ها را به باد تمسخر بگیرد.


شاهزاده وان از انیمه چشم انداز اسکافلون

12. انیمه چشم‌انداز اسکافلون

انیمه The Vision Of Escaflowne

  • ژانر: اکشن،‌ ماجراجویی
  • سال انتشار: ۱۹۹۶
  • تعداد فصل: یک فصل ۲۶ قسمتی
  • میانگین امتیازات The Vision Of Escaflowne در IMDB: ۷/۸

انیمه اسکافلون در سال ۱۹۹۶ عرضه شده، بااین‌وجود همچنان یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های انیمیشنی ایسکای در جهان است. ماجرا در مورد دختری به نام «هیتومی» است که ناگهان خود را در دنیای ماشینی به نام «Gaea» می‌بیند. او در این دنیا با شاهزاده‌ای به نام «وان» آشنا می‌شود و حالا باید به او در مسیر پرده برداشتن از اسرار «Guymelef» کمک کند.

چیزی که این انیمه را از آثار دیگر متمایز می‌کند، قدرت آن در ترکیب ایسکای با ماجراجویی، دنیای ماشینی و روایتی عاشقانه است. داستان هیجان انگیز و انیمیشن زیبا باعث شد اسکافلون به یکی از موفقیت‌های دهه نود تبدیل شود. همچنین این اثر یکی از معدود ایسکاهایی است که ویژگی‌های دنیایی قرون وسطایی را با ژانر مکا ترکیب کرده است. دو مفهوم متضاد که معمولا همخوانی چندانی با هم ندارند، ولی در اسکافلون به شکلی طبیعی باهم ترکیب شده‌اند. درواقع انیمه اسکافلون سرشار از جزئیات پنهان و آشکار است که به‌سادگی آن را به یکی از سرگرم کننده‌ترین سریال‌های تمام دوران تبدیل کرده‌اند.


شخصیت مرموز در انیمه عالیجناب سایه

11. انیمه عالیجناب سایه

انیمه The Eminence In Shadow

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • تعداد فصل: ۱ فصل- ۲۰ قسمت
  • میانگین امتیازات The Eminence In Shadow در IMDB: ۷/۸

انیمه عالیجناب سایه، جزو بهترین انیمه‌های ایسکای جدیدی بود که در پاییز سال گذشته میلادی معرفی شود. شخصیتی به نام سید در دنیایی فانتزی و خیال‌انگیز بیدار می‌شود که به او اجازه دنبال کردن رویاهایش را می‌دهد. او دوست دارد مغز متفکری باشد که به‌دنبال ردیابی سازمانی پنهانی است. از آنجایی که در این جامعه جدید خبری از سازمان‌های مخفی نیست، سید تصمیم می‌گیرد تا خودش دست به کار شده و یک تیم از قهرمانان مخفی درست کند که در تلاش برای مبارزه با یک فرقه مخفی به نام دیابولوس هستند.

انیمه عالیجناب سایه یکی از آثار غیرقابل پیش‌بینی است، به‌طوری که گاهی به نظر می‌رسد در یک لحظه لحن داستانی و ژانر خود را تغییر می‌دهد. مثلا گاهی مثل یک اکشن مهیج عمل کرده، زمانی یک رام-کام کامل است و گاهی قدم به وادی طنز می‌گذارد. شاید این مسئله کمی باعث سردرگمی مخاطبان شود، بااین‌حال این اثری است که ارزش تماشا کردن را دارد، اینکه منتظر بمانید و ببینید عالیجناب قرار است دیگر چه چیزهایی را از دل سایه‌ها بیرون بکشد.


کای و دیگر بچه ها با هیولاهایشان در انیمه ماجراهای دیجیمون

10. انیمه ماجراهای دیجیمون

انیمه Digimon Adventure

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۱۹۹۹
  • تعداد فصل: ۵۴ قسمت
  • میانگین امتیازات Digimon Adventure در IMDB: ۷/۸

ماجراهای دیجیمون یکی از آثار کلاسیک و محبوبی است که بسیاری از کودکان در اقصی نقاط جهان را با دنیای انیمه آشنا کرد. معمولا در فهرست انیمه‌های ایسکای به این انیمه اشاره نمی‌شود، شاید چون بسیاری از انیمه دوستان پیش از آشنایی با مفهوم ایسکای، این انیمه را تماشا کرده‌اند. بااین‌حال ماجراهای دیجیمون هم دقیقا از همان فرمول همیشگی ایسکای پیروی می‌کند، بااین تفاوت که این بار پای دنیای دیجیتال درمیان است.

سازندگان این مجموعه مفاهیم اکشن، درام و طنز را درهم آمیخته و سفری حماسی را رقم زده‌اند که با وجود گذشت دو دهه از عمرش، همچنان مورد توجه و محبوب است.


یویی گریان، تاماهومه با شمشیر و امپراتو متعجب

9. انیمه فوشیگی یوگی

انیمه Fushigi Yugi: The Mysterious Play

  • ژانر: ماجراجویی، ‌درام
  • سال انتشار: ۱۹۹۵
  • تعداد فصل: ۲ فصل- ۵۲ قسمت
  • میانگین امتیازات Fushigi Yugi در IMDB: ۷/۸

زندگی میاکا و یویی زمانی برای همیشه تغییر می‌کند که به‌وسیله کتابی باستانی مکیده شده و وارد دنیایی دیگر می‌شوند. در آن‌جا آن‌ها با جنگجویی جوان به نام «تاماهومه» (Tamahome) ملاقات می‌کنند، اما این تازه شروع سفر سخت و پرفرواز و نشیب آن‌ها است. چراکه خیلی زود درگیر جنگی می‌شوند که درحال وقوع است.

انیمه فوشیگی یوگی یکی از عناوین برتر انیمه ایسکای است که روی ساخت بسیاری از انیمه‌های ایسکای بعد از خود تأثیرگذار بوده است. مسائلی همچون پیشگویی، استفاده از افسانه‌های چینی و ژاپنی، معرفی موجودات اساطیری و غنی سازی دنیای جدید از این جمله هستند. در مجموع پیچیدگی داستانی، معرفی شخصیت‌های به‌یادماندنی و لحن روایی بالغ آن باعث می‌شود که انیمه فوشیگی یوگی به اثری کلاسیک تبدیل شود که محبوب بسیاری از طرفدارانی است که از تماشای دوباره آن لذت می‌برند.


ماین و دوستش در انیمه صعود یک کرم کتاب

8. انیمه صعود یک کرم کتاب

انیمه Ascendance Of A Bookworm

  • ژانر: کمدی، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • تعداد فصل: ۳ فصل- ۳۶ قسمت
  • میانگین امتیازات Ascendance Of A Bookworm در IMDB: ۷/۹

انیمه صعود یک کرم کتاب با زندگی «اورانو موتوسو» (Urano Motosu) آغاز می‌شود. شخصیتی عاشق کتاب و کتابخوانی که در هنگام مرگ هم آرزو دارد دوباره متولد شده و به خواندن ادامه دهد. اما مشکل اینجا است که زندگی دوباره او در دنیایی آغاز می‌شود که هنوز با فرایند چاپ آشنا نشده و درنتیجه کتاب‌ها در آن‌جا بسیار کمیاب هستند.

اورانو که اکنون کودکی به نام «ماین» (Myne) است، تصمیم می‌گیرد تا ادبیات را در سراسر این دنیای جدید معرفی کرده و گسترش دهد، حتی اگر مجبور باشد تک تک کتاب‌هایی که تابه‌حال خوانده است را با دست کپی کند. درحالی که روند آهسته این انیمه می‌تواند اسباب ناامیدی برخی از بینندگان را فراهم کند، اما برای آن دسته که به‌دنبال ماجراهای اکشن نبوده و قهرمانی عاشق مطالعه را بیش از جنگجویان قدرتمند دوست دارند، اثری جذاب است.


نیمرخ چهار قهرمان اصلی انیمه ظهور قهرمان سپر از جمله خود نائوفومی ایواتانی

7. انیمه ظهور قهرمان سپر

انیمه The Rising Of The Shield Hero

وقتی صحبت از انیمه ایسکای است، سطح انیمه ظهور قهرمان سپر کمی متفاوت است. به‌طور کلی این انیمه شروعی بسیار تاریک داشته و قهرمان داستان تنها چند روز پس از احضار و وارد شدن به دنیای موازی برای کمک به شکست شیاطین، متهم به جنایاتی فجیع می‌شود.

درواقع این انیمه بیشتر روی زندگی شخصیت «نائوفومی ایواتانی» (Naofumi Iwatani) متمرکز است که به همراه سه قهرمان دیگر وارد دنیایی جدید می‌شود. اما حتی در این جهان موازی هم او همچنان با آزار و اذیت و تبعیض مواجه است که تحمل زندگی را برایش سخت کرده‌اند. ازآنجایی که سلاح نائوفومی سپر است و سپر هم در مجموع به‌عنوان سلاحی بی‌فایده در نظر گرفته می‌شود، او همیشه در معرض انتقادهای نابجا و انبوه اتهام‌های نادرست است. این مسئله باعث می‌شود او از فردی مهربان و قابل اعتماد، به شخصیتی بدبین تبدیل شود که در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارد. اما خوشبختانه توسعه شخصیت در این انیمه بسیار عالی است و به‌همین خاطر بیننده می‌تواند در مسیر تغییر و تحول این شخصیت با او همراه شود. شخصیتی که درنهایت معنای واقعی قهرمان بودن را به همگان نشان خواهد داد.


شوو درحال محافظت از دختر مرموز از انیمه حالا و سپس اینجا و آنجا

6. انیمه درحال حاضر و پس از آن، اینجا و آن‌جا

انیمه Now And Then, Here And There

انیمه اکنون و سپس، اینجا و آن‌جا که درست در اوایل قرن منتشر شد، گزینه‌ای ایده‌آل برای هر کسی است که دوست دارد کمی از دنیای قدرت‌های فانتزی ایسکای فاصله گرفته و چیزی معمولی‌تر را تماشا کرد. قهرمان داستان پسری معمولی به نام شوو است که پس از آشنایی با دختری مرموز، قدم به دنیایی متروکه و جهنمی گذاشته و با هیولاهایی ترسناک مواجه می‌شود.

این انیمه را باید اثری شخصیت محور دانست که بیشتر حول محور شخصیت‌های اصلی داستان متمرکز است. اثری که در زمان انتشار بسیار موفق عمل کرده و شخصیت‌های محبوب و فراموش نشدنی را به مخاطبان معرفی کرد.


اینویاشا و کاگومه با لباس هاکوما سوار قایق

5. انیمه اینویاشا

انیمه Inuyasha

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۰۰
  • تعداد فصل: ۷ فصل، ۱۶۷ قسمت
  • میانگین امتیازات Inuyasha در IMDB: ۷/۹

اینویاشا یکی از انیمه‌های کلاسیک و جذابی است که باوجود اینکه بیش از دو دهه از عمرش می‌گذرد، هنوز هم برای طرفداران ایسکای، محبوب و جالب توجه است.

داستان سریال حول زندگی «کاگومه هیگوراشی» می‌گذارد، یکی از دختران انیمه‌ای مو مشکی و جذابی که از دنیای ژاپن مدرن به دوره فئودال منتقل می‌شود. او در این دنیای جدید با نیمه دیوی به نام اینویاشا ملاقات کرده و به او در مسیر حفاظت از جواهری درخشان و مقابله با شیطانی به نام ناراکو کمک می‌کند. به جز مجموعه اصلی این انیمه، شاهد ساخت چهار فیلم هم بودیم که همگی درکنار هم خوراک خوبی را برای طرفداران این اثر فراهم کردند.


یوکو ناکاجیما و ملازمش از انیمه دوازده قلمرو

4. انیمه دوازده قلمرو

انیمه The Twelve Kingdoms

  • ژانر: درام، ماجراجویی
  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • تعداد فصل: یک فصل، ۴۵ قسمت
  • میانگین امتیازات The Twelve Kingdoms در IMDB: ۸

دوازده قلمرو که براساس مجموعه رمان محبوب «فویومی اونو» (Fuyumi Ono) ساخته شده است، داستانی جذاب و خارق‌العاده دارد. در رمان البته تمرکز بر معرفی چندین پادشاهی اساطیر چین است، اما در انیمه داستان تنها به پادشاهی کی (Kei) محدود است. این امر اجازه می‌دهد تا نگاهی عمیق‌تر هم به این پادشاهی و هم به شخصیت اصلی این انیمه یعنی «یوکو ناکاجیما» داشته باشیم. قهرمانی که هم بسیار دوست داشتنی است و هم چالش‌هایی که با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شود به‌اندازه‌ای واقعی به نظر می‌رسند که مخاطبان را مجذوب این شخصیت می‌کنند.

یوکو مجبور نیست طعم مرگ را بچشد تا وارد دنیای خیال‌انگیز خود شود، درعوض موجودی عجیب و غریب در مقابلش ظاهر شده و وفاداری ابدی خود را به او اعلام می‌کند و یوکو را با خود به جهانی تازه می‌برد. یوکو که حتی در ژاپن مدرن هم حس راحتی ندارد، دراین دنیای تازه با سختی بیشتری برای پیدا کردن جایگاه واقعی خود مواجه می‌شود.

دوازده قلمرو با استفاده از عناصر برجسته‌ای همچون جادو و دنیای خیال‌انگیز، نگاهی عمیق‌تر به فرضیه ایسکای داشته و سعی می‌کند هر جزء آن را به دقت مورد بررسی قرار دهد. همین مسئله در مورد شخصیت یوکو هم قابل مشاهده است. او برخلاف ایسکای‌های متداول تنها با حضور در صحنه‌های نبرد به سرعت پیشرفت نمی‌کند. بلکه او برای تبدیل شدن از نوجوانی ترسیده به ملکه‌ای جنگجو و عاقل، مسیری پرفراز و نشیب و پویا را پشت سر می‌گذارد.


شخصیت بنیمارو و گای کریمسون از انیمه وقتی به عنوان اسلایم تناسخ پیدا کردن با کاتانا

3. انیمه زمانی‌که دوباره به‌عنوان یک اسلایم زاده شدم

انیمه That Time I Got Reincarnated As A Slime

سازندگان انیمه زمانی‌که دوباره به‌عنوان یک اسلایم زاده شدم، تقریبا از همان الگوی همیشگی ایسکای پیروی می‌کنند: فردی کشته شده و وارد دنیایی جدید می‌شود و حالا باید آماده غلبه بر چالش‌های پیش رویش باشد. اما چیزی که این انیمه را از دیگر انیمه‌های ایسکای متمایز می‌کند، توجه به این واقعیت است که جهان فانتزی آن براساس افسانه‌ ساخته شده و سرشار از نوآوری‌های غیرمعمول است.

ساتورو پس از تجربه تناسخ نه به شکل یک آدم که به شکل یک اسلایم متولد می‌شود که می‌تواند از هرچیز یا فردی در اطراف خود تقلید کند. از طرف دیگر او به شکلی باورنکردنی قوی است و این یکی دیگر از شگفتی‌های این انیمه است. تماشای توپی اسلایم مانند و جذاب که از تمام موجودات اطرافش قدرتمندتر است.

بی‌تردید طرفداران این اثر از لحن خیال‌انگیز و شخصیت‌های رنگارنگ این انیمه لذت می‌برند. درکنار آن تماشای تلاش‌های ریمورو (اسم ساتورو در این زندگی جدید) برای دوستی با همه موجودات اطراف از اژدهایان تا جادوگران و همینطور قدرتی که از خود نشان می‌‌دهد هم، جالب توجه است. درواقع فراتر از قدرتش، این کاریزمای ریمورو است که بینندگان را مسحور خود می‌کند.


ناتسوکی درحال صحبت کردن با دختری موبلند و یک گربه خاکستری از انیمه ری زیرو

2. انیمه ری: زیرو- شروع زندگی در دنیایی دیگر

انیمه Re: Zero - Starting Life In Another World

  • ژانر: ماجراجویی، درام
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • تعداد فصل: ۲ فصل، ۵۰ قسمت
  • میانگین امتیازات Re: Zero در IMDB: ۸/۲

انیمه ری: زیرو به زندگی «سوبارو ناتسوکی» و تجربیاتی می‌پردازد که او در یک محیط خیال‌انگیز قرون وسطایی به‌دست می‌آورد. یکی از تفاوت‌های بارز این انیمه با بسیاری از عناوین دیگر این فهرست این است که در ری: زیرو شاهد پرهیز از یک کلیشه همیشگی این سبک خاص هستیم. یعنی سوبارو برای ورود به این دنیای جدید نمی‌میرد، بلکه چند ساعت بعد از ورود به این دنیای عجیب است که به‌وسیله‌ی مهاجمی ناشناس کشته می‌شود. نکته جالب دیگر این است که او پس از کشته شدن، درمی‌یابد که دوباره درحال تجربه کردن اولین روز حضور خود در این جهان خیالی است. او بارها و بارها کشته شده و دوباره به زندگی بازمی‌گردد تا شیوه زندگی کردن در این جهان تازه و مواجه شدن با خطراتی را بیاموزد که زندگیش را تهدید می‌کنند.

تماشای این انیمه مثل وزیدن نسیم، باطراوت و جذاب است. درک اینکه چطور سوباروی بی‌دست و پا و ضعیف می‌آموزد که چگونه بر مخاطرات اطرافش غلبه کند، خالی از لطف نیست. درواقع اینجا خبری از قدرت‌های همیشگی قهرمانان معمول دنیای ایسکای نیست و شخصیت اصلی مجبور است برای زنده ماندن از عقل خود استفاده کند. به‌همین خاطر انیمه ری: زیرو جزو آثاری است که تماشای آن به همه طرفداران انیمه ایسکای توصیه می‌شود.


رودئوس، اریس و رویجرد پشت درختان پنهان شدن از انیمه تناسخ یک بیکار

1. انیمه موشوکو تنسی (تناسخ یک بیکار)

انیمه Mushoku Tensei: Jobless Reincarnation

در انیمه موشوکو تنسی نگاهی به زندگی «رودئوس گریرات» (Rudeus Greyrat) داریم که در خانواده‌ای اصیل و قدرتمند متولد می‌شود، بااین‌حال این اولین زندگی نیست که او تجربه می‌کند. رودئوس در زندگی اول خود فردی ناامید بود که بیشتر وقتش را در تنهایی و در اتاق خود سپری می‌کرد و درنهایت هم در یک سانحه تصادف جان باخت. اما مرگ پایان راهش نبود، چون او یک بار دیگر در دنیایی خیال‌انگیز و حماسی متولد شد تا به‌عنوان یک کودک اعجوبه و جادوگر به زندگی خود ادامه دهد.

از آنجایی که خاطرات او از زندگی گذشته دست نخورده باقی مانده بود، رودئوس قسم می‌خورد که در این زندگی جدید و با بهره‌مندی از قدرت‌های شگفت‌انگیزی که در اختیار دارد، تمام آن سال‌های ناامیدی را با زندگی کامل و پویا جایگزین کند.

انیمه موشوکو تنسی دارای تعداد زیادی صحنه‌های اکشن شگفت‌انگیز و خط داستانی جذاب است که مخاطب را وسوسه می‌کند حتی یک ثانیه از آن را هم از دست ندهد. با وجود اینکه این انیمه عناصر اصلی ایسکای را در اختیار دارد، اما اصراری براستفاده بیش از حد از این عناوین ندارد و همین مسئله باعث می‌شود که یکی از جذاب‌ترین انیمه‌های این زیرژانر در نظر گرفته شود.

درپایان نظر شما در مورد انیمه‌های ایسکای چیست؟ اگر قرار بود شما تناسخ پیدا کنید، دنیای خیال‌انگیز کدام یکی از انیمه‌های فهرست بالا را انتخاب می‌کردید؟ دلیل‌تان برای این انتخاب چیست؟ آیا جای خالی انیمه ایسکای محبوب‌تان در این فهرست خالی است؟ حتما نام آن را با ما و دیگر دوستان‌تان در زومجی هم درمیان بگذارید. بابت این همراهی از شما سپاسگذاریم.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین انیمه های ایسکای کدام‌اند؟

از میان بهترین انیمه های ایسکای می‌توان به انیمه موشوکو تنسی، انیمه دوازده قلمرو و انیمه اینویاشا اشاره کرد.

۲- به چه انیمه هایی ایسکای می‌گویند؟

سازندگان انیمه ایسکای (isekai) دوست دارند اثرشان هم تخیلی باشد و هم سرگرم کننده و درکنار آن، عواطف و احساسات بیننده را هم درگیر خود کند. زیرژانر ایسکای بیشتر روی شخصیت‌هایی متمرکز است که به شکلی به دنیاهای دیگر منتقل شده و اکنون باید راهی برای بقا و زنده ماندن پیدا کنند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده