در پس خلق هر شخصیت خیالی، ردپایی از شخصیت‌های حقیقی به چشم می‌خورد. دنیای انیمه هم شاهد حضور چنین شخصیت‌هایی است. اگر دوست دارید با تعدادی از آن‌ها آشنا شوید، دراین مرور با زومجی همراه باشید.

داستان نویسان فعال در بسیاری از حوزه‌ها، برای خلق آثار خود از زندگی واقعی الهام می‌گیرند و انیمه هم از این قاعده مستثنی نیست. داستان‌های انیمه در خلاء شکل نگرفته‌اند. درواقع اکثر سازندگان آثار انیمه‌ای قبل از اضافه کردن عناصر دیگر به روند داستان خود، حداقل درونمایه و ایده اولیه کار را از جامعه و محیط اطراف خود می‌گیرند.

این مسئله باعث می‌شود که علاقمندان دنیای انیمه دائما در تلاش باشند تا منشأ خلق هر شخصیت را پیدا کنند. احساس آشنایی و قرابتی که ما با یک شخصیت انیمه‌ای پیدا می‌کنیم، ریشه در این واقعیت دارد. البته همیشه هم اینطور نیست، اما موارد زیادی وجود دارد که این منبع الهام به خوبی خود را نشان می‌دهد.

گاهی اوقات خیلی ساده مشخص است این شخصیت شباهت زیادی به یک مبارز هنرهای رزمی یا یک بازیگر افسانه‌ای دارد، یا حتی رفتار یک شخصیت تاریخی را در پیش گرفته است. درنهایت باید به این نکته اشاره کرد که بازیگران، ورزشکاران و حتی شخصیت‌های تاریخی بسیاری به‌عنوان الهام بخش خلق شخصیت‌های انیمه‌ای معرفی شده‌اند که در ادامه به مرور چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.


راکی لی از انیمه نارتو و بروس لی الهام بخش خلق این کاراکتر

۱- راک لی

Rock Lee

انیمه: ناروتو (Naruto)

بروس لی نامی شناخته شده در دنیای سینما و همینطور هنرهای رزمی است. بدون تردید او قهرمان دوران کودکی بسیاری از بزرگسالان امروز بوده است که با عشق و علاقه حرکات رزمی و نمایشی او را تماشا می‌کردند. به‌همین خاطر بسیاری از طرفداران انیمه به‌سادگی متوجه شباهت‌های شخصیت راک لی در انیمه ناروتو با این بازیگر و رزمی‌کار افسانه‌ای شده‌اند.

از مدل مو و لباس گرفته تا زبان بدن و همینطور شیفتگی او به تایجوتسو و تسلط پیدا کردن بر هنرهای رزمی، همگی نشانه‌های این پیوند هستند. البته سازندگان در مورد انتخاب نام این شخصیت خیلی مبتکرانه عمل نکردند و هرکسی به‌سادگی می‌تواند میان این دو ارتباطی برقرار کند.


شخصیت یوری روی یخ و شباهت به بازیگر جان کامرون میچل

۲- ویکتور نیکیفوروف

Victor Nikiforov

انیمه: یوری روی یخ (Yuri on Ice)

ویکتور نیکیفوروف از انیمه یوری روی یخ، شخصیت پیچیده‌ای است که از تلفیق دو شخصیت واقعی، یکی «اوگنی پلشنکو» (Evgeni Plushenko) اسکیت باز سابق اتحاد جماهیر شوروری و دیگری «جان کامرون میچل» (John Cameron Mitchell) بازیگر تحسین شده آمریکایی، خلق شده است. بااین حساب جای تعجب نیست که چرا این شخصیت تااین حد در میان طرفداران این مجموعه محبوب و دوست داشتنی است.

نویسنده یوری روی یخ، درجایی اشاره کرد شخصیت ویکتور را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که به‌صورت همزمان هم از دستاوردهای پلشنکو در زمینه اسکی بهره برده و هم از ویژگی‌های فیزیکی و ظاهر جذاب و پسرانه میچل برخوردار باشد.


جولری بانی و آنه بانی- دزد دریایی خیالی انیمه وان پیس و دزد دریایی واقعی

۳- جولری بانی

Jewelry Bonny

انیمه: وان پیس (One Piece)

شخصیت جولری بانی از انیمه وان پیس با الهام از یک دزد دریایی واقعی و بدنام به نام «آنه بانی» (Anne Bonney) خلق شده است که زندگی پرتلاطم و رنگارنگی را در اطرف جزایر کارائیب تجربه کرد.

شاید همین مسئله باعث شده است که جولری بانی دارای همان خصوصیات اصلی دزدان دریایی یعنی سرسختی، دمدمی مزاج بودن، عشق به ماجراجویی و البته استقلال طلبی خارق‌العاده باشد. درنهایت باید گفت در انیمه وان پیس‌ نمونه‌های متعددی وجود دارد که شاهد الهام گرفتن از زندگی افرادی واقعی برای خلق شخصیت‌ها هستیم.


تایتان زره پوش و شباهتش با براک لزنر

۴- تایتان زره‌پوش (تایتان زرهی)

Armored Titan

انیمه: حمله به تایتان (Attack On Titan)

هیچ تردیدی وجود ندارد که شخصیت‌های انیمه حمله به تایتان، با الهام از مبارزان معروف هنرهای رزمی ترکیبی شکل گرفته‌اند. زندگی آن‌ها چرخه‌ای از انجام اعمال تکراری همچون خوردن، استراحت کردن و درهم کوبیدن و تخریب است.

یکی از این طراحی‌های شخصیت که مورد توجه اکثر طرفداران این مجموعه قرار دارد، تایتان زرهی است که نسخه‌ای انیمیشنی از «براک لزنر» (Brock Lesnar)، مبارز معروف هنرهای رزمی ترکیبی است. اگرچه لزنر از وجود صفحات فلزی بهره نمی‌برد که باعث کاهش آسیب دیدگی فرد در جریان مبارزه می‌شوند، اما در مجموع فرم موها و اندام او به خوبی گواه این شباهت است.


گوردون آگریپا از انیمه شبدر سیاه و شباهتش به مریلین منسون

۵- گوردون آگریپا

Gordon Agrippa

انیمه: شبدر سیاه (Black Clover)

آرایش سنگین مدل هالووینی، لاک مشکی و حتی رژ لب تا خصوصیاتی همچون بیزاری عجیب از نور خورشید و صد البته رفتارهای خاص همگی باعث می‌شوند که به‌سادگی متوجه شباهت عجیب و جالب توجه گوردون آگریپا از انیمه شبدر سیاه و «مریلین منسون» (Marilyn Manson) خواننده معروف سبک متال شویم.

به‌همین خاطر شاید چندان برای بیننده تعجب آور نبود اگر گوردون آگریپا ناگهان در میانه یکی از مبارزه‌های آستا، شروع به خواندن ترانه «Tainted Love» می‌کرد.


شخصیت کافی از انیمه کابوی بیباپ و شباهتش به شخصیت کافی با بازی پم گریر

۶- کافی

Coffee

انیمه: کابوی بیباپ (Cowboy Bebop)

یکی از شخصیت‌های معرفی شده در انیمه کابوی بیباپ، شکارچی جایزه بگیر به نام «کافی» است که در قسمتی با عنوان «Mushroom Sambo» به بینندگان معرفی شد. جالب است بدانید این شخصیت با الهام از شخصیتی از فیلم «کافی» (coffy) خلق شده است که «پم گریر» (Pam Grier) بازیگر آمریکایی نقش او را بازی می‌کرد.

کافی در تعقیب شکار خود است، یک پرورش دهنده قارچ که مواد مخدری کمیاب را تهیه کرده و به فروش می‌رساند. درتلاش برای گیر انداختن او، کافی با ادوارد رو‌به‌رو می‌شود. او در ابتدا نمی‌داند که ادوارد هم یک شکارچی جایزه بگیر است، اما پس از آگاهی از این موضوع، آن دو تصمیم می‌گیرند باهم همکاری کنند. هرچند درنهایت هم وقوع یک تصادف کار را به بن‌بست کشانده و کافی به‌طور کلی جایزه خود را از دست داد.


خلق شخصیت یوشیکاگاه کیرا با الهام از خواننده محبوب دیوید بویی

۷- یوشی‌کاگه کیرا

Yoshikage Kira

انیمه: ماجراجویی عجیب و غریب جوجو (JoJo's Bizarre Adventure)

شباهت دیوید بویی (David Bowie) با شخصیت یوشیکاگه کیرا در فیلم ماجراجویی عجیب و غرب جوجو زمانی بیشتر خود را به رخ می‌کشد که این شخصیت را با موهای بلوند می‌بینیم. حتی میمیک کلی صورت او هم یادآور ظاهر خاص بویی است.

البته تمایل کیرا به درگیر شدن با یک کشتار بی‌دلیل و وسواسی که برای زندگی مانند یک گیاه دارد، هیچ شباهتی به زندگی بویی ندارد. در مجموع، بیشتر این ویژگی‌های فیزیکی و حتی استفاده از نمادین از لباس‌ها است که این شباهت را تداعی می‌کند و باقی بخش‌های انیمه محصول تخیل سازنده آن است.


شخصیت چیوکو در انیمه بازیگر هزاره و بازیگر هیدکو تاکامینه

۸- چیوکو فوجی‌وارا

Chiyoko Fujiwara

انیمه: بازیگر هزاره (millennium actress)

چیوکو فوجیوارا شخصیتی پیچیده است که براساس ترکیب دو بازیگر زن مشهور قرن بیستم شکل گرفته است. ساتوشی کن، نویسنده بازیگر هزاره در گفتگویی اعلام کرد که برای خلق این اثر از دو بازیگر زن به نام‌های «ستسوکو هارا» (Setsuko Hara) و «هیدکو تاکامینه» (Hideko Takamine) الهام گرفته است.

خط داستانی زندگی چیوکو به‌ویژه از زندگی هیدکو الهام گرفته که پس از ترک حرفه موفق خود، گوشه‌نشینی را انتخاب کرد. او تا پنجاه سال بعد عزلت نشین بود و درنهایت در ۹۵ سالگی درگذشت. طرح داستان به‌صورت یک مصاحبه با بازیگری قدیمی است که ظاهرا به‌دلیل توجه رسانه‌ها به خود و زندگیش، درگیر حس خجالت است.


رورونی کنشین درکنار تصویری از یک سامورایی

۹- رورونی کنشین

Rurouni Kenshin

انیمه سامورایی ایکس و مانگایی به همین نام

«نوبوهیرو واتسوکی» (Nobuhiro Watsuki) نویسنده رورونی کنشین، چیزهایی در مورد زندگی یک سامورایی به نام «کاواکامی گنسای» (Kawakami Gensai) شنید که توجهش را به خود جلب کرد. این سامورایی که یک قاتل مزدور در قرن نوزدهم بود، همچنان به رفقای درگذشته خود وفادار بوده و وظایفی که به او محول می‌شد را با نهایت وظیفه شناسی و دقت انجام می‌داد.

زندگی این سامورایی الهام بخش این نویسنده شد تا شخصیت اصلی خود یعنی رورونی کنشین را در قالب انیمه، فیلم و همینطور یک مجموعه مانگا توسعه دهد. طرح داستان دقیقا براساس رویدادهای واقعی زندگی کاواکامی نیست، اما این دو یعنی هم کاواکامی و هم کنشین، دارای یک سری ریشه‌ها و ویژگی‌های مشابه هستند که آن‌ها را به هم شبیه می‌کند. هر دو قاتلانی هستند که به ارزش‌های گذشته وفادار بوده و پس از آنکه عمر مفید فعالیت‌شان به پایان می‌رسد، به‌شکلی مفتضحانه به‌وسیله کارفرمایان خود طرد شده‌اند.


شخصیت جیرو هیروکوشی در انیمه و زندگی واقعی

۱۰- جیرو هوریکوشی

Jiro Horikoshi

انیمه: باد برمی‌خیزد (The Wind Rises)

شخصیت محبوب انیمه سینمایی «باد برمی‌خیزد» اثر هایائو میازاکی، نسخه‌ای خیالی است که با الهام از شخصیت یک مهندس ارشد هواپیماهای جنگنده ژاپن در طول جنگ جهانی دوم شکل گرفته است. درواقع این انیمه نگاهی به زندگی جیرو هوریکوشی داشته و حتی از نظر ظاهری هم این شباهت مشهود است.

قد مشابه و آن عینک دایره‌ای شکل به‌راحتی این قهرمان جنگ جهانی دوم را تداعی می‌کند. البته شباهت میان این دو شخصیت محدود به برخی ویژگی‌ها بوده و دیگر عناصر به تصویر کشیده شده در انیمه باد برمی‌خیزد، محصول ذهن خلاق سازنده این انیمه است.

امیدوارم از این مرور کوتاه و همراهی با ما لذت برده باشید. آیا شما هم تجربه مشابهی داشته و متوجه شباهت یک شخصیت انیمه‌ای با یک شخصیت واقعی شده‌اید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، این شخصیت را به دوستان‌تان هم معرفی کنید. ما همچنان مشتاقانه در انتظار شنیدن تجربه‌ها و نظرات شما عزیزان هستیم، آن‌ها را با ما درمیان بگذارید. سپاس



اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده