نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰

حقایق جالب سریال Succession | سیاست، دروغ و خودخواهی

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب سریال Succession یکی از بهترین سریال‌های درام در سال‌های اخیر خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

وقتی درباره سریال‌های درام در یک دهه گذشته صحبت می‌کنیم خیلی سریع عناوینی مانند Better Call Saul یا The Leftovers سر زبان‌ها می‌آید و در سال‌های اخیر سریالی با نام Succession درست درکنار آن‌ها قرار گرفته است. سریالی که توانسته جوایز بسیار زیادی از جمله جایزه بهترین سریال درام سال را درکنار صدها جایزه فردی و تیمی دیگر کسب کند و روزبه‌روز تعداد طرفداران خودش را افزایش دهد. قسمت نخست این سریال در سال ۲۰۱۸ از شبکه HBO روی آنتن رفت و قرار است فصل چهارم آن که به‌تازگی از این شبکه پخش شده، آخرین فصل آن تلقی شود تا طرفداران این سریال درنهایت بتوانند سرانجام خانواده روی را تماشا کنند.

اگر به سریال‌های درام با لحظاتی پرتنش، زخم‌زبان‌های عمیق و جروبحث‌های طولانی علاقه دارید، مجموعه تلویزیونی وراثت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این مجموعه به سیاست‌های درون خانواده‌های قدرتمند و مهم جامعه می‌پردازد و جزییات این خانواده‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها درگیر هستند را به‌بهترین نحو ممکن به‌تصویر می‌کشد. سریال Succession با طنز بسیار تاریکی که درون درام قوی خود دارد شما را در روند داستانی و مشکلات شخصیت‌های خود غرق خواهد کرد. جسی آرمسترانگ با خلق این سریال توانسته است درواقع‌گرایانه‌ترین شکل ممکن مشکلات پشت پرده خانواده‌های بسیار قدرتمند آمریکا را به‌ نمایش بگذارد و در این مسیر شگفت‌انگیز عمل می‌کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به حقایق جالب سریال Succession؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان سریال Succession را برای شما اسپویل کند»

پوستر سریال وراثت

۱- براساس داستانی واقعی؟

جسی آرمسترانگ، خالق سریال Succession که ساخت مجموعه‌هایی مانند خانواده مرداک را در پرونده خود دارد برای ساخت و خلق شخصیت‌های سریال از شخصیت‌های مختلفی الهام گرفته است. آرمسترانگ در زمان نوشتن فیلم‌نامه این سریال ایده‌ای در ذهنش جرقه خورد که برای شخصیت‌های آن از شخصیت‌های آثار قدیمی خود کمک بگیرد. او برای انجام این کار از سریال مرداک الهام زیادی گرفته است.

با اینکه هیچکدام از شخصیت‌های این سریال براساس شخصیت‌هایی واقعی خلق نشده‌اند ولی روند داستانی خانواده روی تا حد زیادی واقعیت دارد. برخی اعتقاد دارند داستان خانواده روی و به‌خصوص شخصیت لوگان روی براساس زندگی روپرت مرداک، یکی از بنیان‌گذاران شبکه تلویزیونی فاکس ساخته شده است. آرمسترانگ علاوه‌بر الهام گرفتن از خانواده مرداک از شخصیت‌های خانواده‌های دیگری مانند خانواده رِداِستون و خانواده هرستس استفاده کرده تا شخصیت‌های سریال جدید خود را درکنار نزدیک‌تر کردن به واقعیت جذاب‌تر کند.

بااین‌حال آرمسترانگ در مصاحبه‌های مختلفی اعلام کرده که او به‌هیچ‌وجه برای خلق کاراکترهای سریال خود از خانواده‌هایی مانند مرداک الگو نگرفته ولی به‌راحتی می‌توان شباهت‌های زیادی را میان خانواده روی و مرداک پیدا کنیم.

همچنین در مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۲۰ کیت تایسون، همسر الیزابت مرداک نزد برایان کاکس رفت و به او گفت که او و همسرش طرفدار پروپاقرص این مجموعه تلویزیونی هستند. الیزابت مرداک، دومین دختر روپرت مرداک، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که به شخصیت شیو علاقه بسیار زیادی دارد و همین موضوع باعث شد تا شایعه‌های الهام گرفتن آرمسترانگ از اعضای خانواده مرداک برای شخصیت شیو و سایر شخصیت‌های سریال قدرت بیشتری بگیرند. این سریال برای جسی آرمسترانگ که پیش‌تر او را برای ساخت سریال‌های سیتکام و کمدی می‌شناختیم حکم نخستین سریال درام آمریکایی پرهزینه او را دارد که به‌خوبی توانسته از عهده آن برآید.

در این قسمت از مقاله باید به تغییر مهم فیلم‌نامه نهایی سریال هم اشاره کنیم که نقش مهمی در داستان اصلی سریال داشته است. اگر سریال را دیده باشید اطلاع دارید که شخصیت لوگان روی با بازی برایان کاکس در همان ابتدا دچار خون‌ریزی مغزی شده و حالش به‌شدت وخیم می‌شود. بیماری او به‌گونه‌ای نشان داده شد که برگشت او از مرگ تقریبا غیرممکن بود ولی درنهایت او جان خود را از دست نداد و به داستان سریال برگشت. تغییر مهمی که در این برهه مهم از داستان سریال شکل گرفت باعث شد تا شایعاتی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، رنگ و بوی واقعی‌تری به خود بگیرند.

در فیلم‌نامه اصلی سریال قرار بود که شخصیت لوگان براثر آن بیماری فوت کند تا جنگ برسر وراثت در میان فرزندان او به نقطه اوج خود برسد ولی برایان کاکس با این موضوع به‌شدت مخالف بود و انتقاد‌های بسیار زیادی را به روند داستان وارد کرد. او اعتقاد داشت زنده ماندن شخصیت لوگان می‌تواند داستان سریال را جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر کند؛ عقیده‌ای که به‌احتمال زیاد درست بوده است. این انتقادها تا جایی پیش رفت که سازندگان سریال بلاخره مجاب شدند شخصیت لوگان را در سریال نگه دارند تا جنگ حانواده روی با حضور مهم‌ترین شخصیت آن ادامه پیدا کند.

رومن در جلسه شوخی می‌کند سریال وراثت

۲- انتخاب بازیگران سریال

آزمون‌های بازیگران مدنظر تیم سازنده یک فیلم یا سریال را می‌توان نخستین قدم مهم ساخت یک اثر موفق دانست؛ قدمی که در طول آن همیشه اتفاقات جالبی رخ می‌دهد که برای علاقه‌مندان آن فیلم یا سریال جالب خواهند بود. آدام مک‌کی، یکی از تهیه‌کنندگان سریال وراثت برای ایفای نقش شخصیت کندال، جرمی استرانگ را به جسی آرمسترانگ پیشنهاد کرد. استرانگ و مک‌کی که سابقه همکاری در فیلم The Big Short را دارند در این سریال نیز بار دیگر درکنار هم قرار گرفتند.

استرانگ درباره نقش‌آفرینی در نقش کندال در مصاحبه‌ای با رسانه GQ گفت: «یک روز که برای صرف نهار به خانه آدام مک‌کی رفتم، او به من گفت که اخیرا فیلم‌نامه جدیدی به دستش رسیده که اتفاقات پشت پرده جهان رسانه و سیاست‌های آن را به‌خوبی نشان می‌دهد. من مثل همیشه تنها برای صرف نهار درکنار دوستم به خانه او رفته بودم که ناگهان خودم را در حین خواندن فیلم‌نامه این سریال پیدا کردم. بعد از مطالعه آن به‌شدت به آن علاقه‌مند شدم و به آدام گفتم که بدون شک در آن حضور خواهم داشت».

سارا اسنوک، بازیگر نقش شخصیت شیو روی که در شهر آدلاید کشور استرالیا متولد شده است برای حضور در نقش یک خانم اداری و سیاست‌مدار آمریکایی لهجه استرالیایی غلیظی داشت و برای حل این مشکل راه جالبی را انتخاب کرد. مسیر انتخاب او برای شخصیت شیو داستان جالبی دارد که او دراین‌باره در مصاحبه‌ای با رسانه GQ توضیحات جالبی داد و گفت:

برای آزمون بازیگری این سریال به‌هیچ‌وجه استرس زیادی نداشتم. من مطمئن بودم که برای حضور در این سریال انتخاب نخواهم شد و به‌همین‌خاطر خیلی خودم را اذیت نکردم. یک خانم سیاست‌مدار آمریکایی با لهجه استرالیایی یک‌هیچ‌وجه مناسب یک سریال تلویزیونی نیست. به‌همین‌دلیل در آن زمان تنها از سفر رایگان خود به لس‌آنجلس، اقامت در یک هتل بسیار خوب و دیدار با دوستانم لذت بردم و اصلا به آزمون بازیگری فکر هم نمی‌کردم.

پس از خواندن فیلم‌نامه متوجه شدم که این اثر بسیار باکیفیت‌تر از توانایی‌های من است و به‌همین‌خاطر خیلی خودم را درگیر آن نکردم ولی زمانی‌که خبر انتخاب خودم به‌عنوان بازیگر این سریال را شنیدم، هرزمان از شبانه‌روز که بیدار بودم را به گوش دادن پادکست‌های آمریکایی می‌پرداختم و همین موضوع کمک زیادی به تغییر لهجه استرالیایی من کرد و توانستم لهجه آمریکایی را قبل از شروع فیلم‌برداری سریال به‌خوبی صحبت کنم

یکی دیگر از داستان‌های جالب مربوط‌به انتخاب بازیگران این سریال تلویزیونی به حضور کیرن کالکین مربوط می‌شود که او را در نقش رومن روی تماشا کردیم. سازندگان این سریال تلویزیونی درابتدا قصد داشتند کالکین را در نقش پسرعمو گرگ قرار دهند و این موضوع با موافقیت خود کالکین نیز همراه شده بود. بااین‌حال این بازیگر محبوب پس از خواندن فیلم‌نامه مربوط‌به شخصیت رومن به این شخصیت علاقه زیادی پیدا کرد و عقیده داشت می‌تواند بهترین نقش‌آفرینی ممکن را در این نقش انجام دهد. موضوعی که پس از آزمون‌های بازیگری با موافقت آرمسترانگ روبه‌رو شد و کیرن کالکین را در نقش شخصیتی پولدار و بداخلاق به نام رومن روی تماشا کردیم.

رومن روی: «من احمقم ولی همزمان می‌تونم خیلی باهوش باشم»

از نکات جالب دیگر درباره انتخاب بازیگران این سریال می‌توان به حایم عباس و متیو مک‌فادن اشاره کرد. حضور متیو مک‌فادن در این سریال نخستین ایفای نقش او در یک اثر آمریکایی تلقی می‌شود. حایم عباس نیز که بازی در نقش شخصیت مارسیا، همسر سوم لوگان روی را برعهده داشت هیچوقت در یک فیلم یا سریال برجسته و مهم حضور نداشته و تنها در چند فیلم مستقل و کوچک به‌ایفای نقش پرداخته است. او با بازی در نقش شخصیت مرموز مارسیا توانست نخستین حضور خود در یک اثر مهم و موردانتظار را تجربه کند.

همچنین باید به این نکته جالب هم اشاره کنیم که آلن راک، بازیگر نقش کانر تنها ۱۰ سال از برایان کاکس بازیگر نقش پدر خود در سریال جوان‌تر است؛ راک در واقعیت ۶۵ سال سن دارد و برایان کاکس نیز ۷۵ ساله است. شخصیت‌های این دو بازیگر در سریال ۳۰ سال اختلاف سنی دارند.

بچه‌های لوگان در مراسم عروسی کانر سریال وراثت

۳- ایفای نقش بازیگران سریال

قبل از اشاره به داستان‌های مربوط‌به نقش‌آفرینی هرکدام از بازیگران این سریال به‌طور مجزی اجازه دهید درباره یکی از شگفت‌انگیزترین جنبه‌های نقش‌آفرینی آن‌ها صحبت کنیم. احتمالا اطلاع دارید که برخی از بازیگران در فیلم‌ها و سریال‌ها برخی از دیالوگ‌ها یا حرکت‌های خودشان را به‌صورت فی‌البداهه انجام می‌دهند که غالبا با موافقت سازندگان آن اثر روبه‌رو می‌شوند. این موضوع در سریال Succession چند پله فراتر قرار گرفته و به یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این سریال تبدیل شده است.

حتما شما هم با من موافق هستید که از جذاب‌ترین جنبه‌های این سریال تلویزیونی می‌توانیم به بحث‌ها و مشاجره‌های شخصیت‌های آن‌ اشاره کنیم که جذابیت این سکانس‌ها دلیل بسیار مهمی دارد. نکته بسیار جالب درباره این لحظات این است که تقریبا تمام آن دیالوگ‌ها را خود بازیگران حاضر در آن سکانس در همان روز فیلم‌برداری نوشته‌اند. مسلما برای تک‌تک این سکانس‌ها فیلم‌نامه‌ای از قبل آماده وجود داشته ولی با پیشنهاد سازندگان سریال قبل از مطالعه فیلم‌نامه مربوط‌به آن سکانس بازیگران حاضر در آن هرکدام جملاتی را باتوجه‌به شرایط موجود و احساسات شخصیت خود بیان می‌کردند تا اگر مناسب آن سکانس باشند به‌راحتی جای فیلم‌نامه اصلی را بگیرند.

بنابر گفته‌های جرمی استرانگ، بازیگر شخصیت کندال روی، در زمان فیلم‌برداری بسیاری از سکانس‌های مربوط‌به صحبت کردن شخصیت‌های سریال با یکدیگر، بازیگران آن سکانس حتی فیلم‌نامه اصلی را مطالعه نمی‌کردند و تنها از جملاتی که به ذهنشان می‌رسید، استفاده می‌کردند. بهترین مثال برای این موضوع زمانی رخ می‌دهد که جرمی استرانگ در قسمت اول سریال دچار درهم‌شکستگی روحی می‌شود و جملاتی را با تنش بسیار زیاد به‌زبان می‌آورد؛ تمام آن سکانس، جملات و حالات روحی کندال زاییده ذهن جرمی استرانگ هستند. بی‌دلیل نیست که استرانگ برای بازی در نقش کندال روی جایزه بهترین بازیگر مرد سال در یک سریال درام را در جشنواره امی و جایزه منتخب منتقدان کسب کرده است.

کندال روی: «من می‌تونم تو رو داخل یک قفس طلایی زندانی کنم و هرکاری دلم بخواد باهات انجام بدم. می‌تونم اونقدر جلوت پول بریزم تا هر آهنگی که دوست دارم رو برام بخونی»

در مورد قبلی مقاله اشاره کوتاهی به شخصیت گرِگ یا همان پسر عمو گرگ کردیم. شخصیت گرِگ روی با بازی نیکولاس بران را شاید بتوان کم اهمیت‌ترین شخصیت اصلی سریال دانست ولی درکنار این موضوع در بسیاری از داستان‌های فرعی سریال گرِگ نقش بسیار پررنگی دارد. نیکولاس بران که در سریال نقش یک فرد ضعیف از لحاظ روحی و با جزییات اخلاقی عجیب و غریبی را ایفا می‌کند شباهت‌های بسیاری به شخصیت نقش گرِگ در سریال دارد.

برایان کاکس، بازیگر شخصیت لوگان روی در مصاحبه‌ای با رسانه هالیوود ریپورتر درباره بران توضیحات جالبی داد و گفت: «در سریال با گرِگ طرف بودیم و در پشت صحنه باز هم با گرِگ طرف بودیم. نیکولاس در میان تمام بازیگران سریال احتمالا بیشترین علاقه را به نقش خود داشته است، چراکه از لحاظ اخلاقی می‌توانید شباهت‌های بسیار زیادی میان نیکولاس بران و گرِگ روی پیدا کنید».

همچنین در بسیاری از رسانه‌ها شایعاتی وجود داشت که به‌گفته آن‌ها سازندگان سریال برای به‌تصویر کشیدن قد شخصیت گرِگ از تکنولوژی‌های CGI استفاده کرده‌اند ولی نیکولاس بران قدی معادل با ۶.۷ فوت (۲.۰۱ متر) دارد. به‌این‌ترتیب نیکولاس بران و شخصیت ایفاشده توسط او یعنی شخصیت گرِگ نه‌تنها از لحاظ رفتاری و شخصیتی بهم شبیه‌ هستند که می‌توانیم بران را از لحاظ فیزیکی مناسب‌ترین بازیگر برای این شخصیت بدانیم و همین مناسب بودنِ او راه را برای کیرن کالکین هموار کرد تا از نقش‌آفرینی این شخصیت انصراف دهد و نقش شخصیت رومن را برعهده بگیرد.

شخصیت لوگان روی با بازی برایان کاکس در سریال Succession

۴- مصدومیت شخصیت کانر روی

شخصیت کانر روی در سریال Succession با نقش‌آفرینی آلن راک یکی از شخصیت‌های مرموز ولی مهم در تنش‌های خانواده روی به‌شمار می‌رود. شخصیتی که به‌هیچ‌وجه قرار نبود نقش‌آفرینی آن برعهده آلن راک قرار بگیرد ولی طی یک سری اتفاقات درنهایت این اتفاق رخ داد. شخصیتی که پس از گذشت این چند سال نمی‌توانیم او را با ایفای نقش بازیگر دیگری تجسم کنیم.

یکی از جالب‌ترین داستان‌های مربوط‌به فصل سوم سریال Succession بدون شک مربوط‌به شخصیت کانر روی یا همان آلن راک می‌شود. در این فصل متوجه می‌شویم که این شخصیت در مزرعه شخصی خودش به زمین خورده و دست چپش دچار مصدومیت شدیدی شده است. به‌همین‌دلیل برای مدتی این شخصیت را با دستی بسته شده در آتل تماشا می‌کنیم.

نقش‌آفرینی آلن راک به‌قدری طبیعی و خوب بود که این موضوع برای هیچکس هیچ سوالی باقی نگذاشت ولی در واقعیت این جراجت کاملا واقعی بود و برای بازیگر این نقش یعنی آلن راک رخ داده بود. او در یک روز برفی در خانه خود در نیوجرسی درحال پارو کردن برف‌های خانه خود بود که دچار این مصدومیت شد و شانه او یک دررفتگی نسبتا شدید را تجربه کرد. پزشک او خیلی سریع دست او را در آتل بست و به او گفت که باید به‌شدت از دستش مراقبت کند. به‌همین‌دلیل آلن راک در روزهای پس از این حادثه با همان دست مجروح خود در محل فیلم‌برداری حاضر می‌شد و جرمی آرمسترانگ هم این مصدومیت را به فیلم‌نامه و به شخصیت کانر اضافه کرد.

کندل به افق نیویورک نگاه می‌کند سریال وراثت

۵- لوکیشن‌های فیلم‌برداری

در طول تماشای سریال به‌طورحتم متوجه مکان‌هایی بسیار زیبا برای به‌تصویر کشیدن سکانس‌های مختلف سریال شده‌اید؛ از محل کار لوگان روی تا محل عروسی دختر او یعنی شیو. دفتر مرکزی شرکت ویستار ریکو که یک شرکت رسانه‌ای متعلق به خانواده روی قلمداد می‌شود، در داستان سریال در ساختمان مرکز تجارت جهانی یک، یعنی ساختمان One World Trade Center قرار دارد. نکته بسیار مهم این است که تمام سکانس‌های مربوط‌به این شرکت در همان ساختمان اصلی ضبط شدند و هیچ‌کدام از تصاویر آن به‌صورت ساختگی و در استودیو فیلم‌برداری نشده‌اند.

این ساختمان عظیم که بلند‌ترین ساختمان آمریکا به‌شمار می‌رود یکی از مهم‌ترین سازه‌های تجاری جهان تلقی می‌شود و بدون شک فیلم‌برداری یک سریال در آن زحمات بسیار زیادی را برای تیم سازنده آن به‌همراه داشته است. در تمام قسمت‌های ساختمان مرکز تجارت جهانی افراد بسیاری مشغول به‌کار هستند و به‌هیچ‌وجه مکانی خالی از کارمند در آن وجود ندارد. به‌همین‌خاطر جسی آرمسترانگ و سایر تیم سازنده سریال تلاش‌های زیادی کردند تا سریال خود را در این ساختمان فیلم‌برداری کنند. این موضوع باعث شده تا تمام چشم‌اندازهای شهر نیویورک در این سریال واقعی باشند.

مراسم عروسی باشکوه شخصیت شیو روی و تام را به‌خاطر دارید؟ یک مراسم بسیار بزرگ در یک مکان تاریخی و مجلل. این جشن عروسی در کلیسایی که مدیریت آن را مادر شیو برعهده داشت، برگزار شد؛ همچنین در آن قسمت از سریال درکنار آن کلیسا یک قلعه قدیمی و بزرگ را مشاهده می‌کنیم که سکانس‌های مربوط‌به مراسم اصلی در بخش‌های مختلف آن قلعه نمایش داده شدند.

بعد از مطالعه مثال قبلی می‌توان حدس زد که آن قلعه نیز در سریال واقعی بوده است. بله، دقیقا همینطور است. تصاویر مربوط‌به سکانس‌های جشن عروسی در قسمت‌های پایانی فصل اول در قلعه‌ای به‌نام «Eastnor Castle» در شهر هرفوردشایر در کشور انگلستان فیلم‌برداری شده‌اند. این قلعه بسیار بزرگ در یک بازه زمانی ۹ ساله میان سال‌های ۱۸۱۱ تا ۱۸۲۰ میلادی ساخته شده و هم‌اکنون در اختیار خانواده باتورست قرار دارد.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره سریال Succession چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این سریال در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده