همان‌طور که بازیگران متفاوتی نقش مأمور ۰۰۷ را بازی کردند، مدل‌های مختلفی از خودرو هم در ساخت فیلم‌های جیمز باند مورد استفاده قرار گرفت. در مرور معروف‌ترین خودروهای این جاسوس همه فن حریف با زومجی همراه باشید.

در همه آثار سینمایی با موضوع مأموریت‌های محول شده به مأمور ۰۰۷، یک فرمول خاص و مشخص وجود دارد که به نظر می‌رسد همچنان در گذر سال‌ها کارایی خود را حفظ کرده است. نقش جیمز باند همیشه باید به‎‌وسیله محبوب‌ترین بازیگران ایفا شود، درکنار او باید شاهد حضور دلفریب‌ترین بازیگران زن باشیم، جیمز باند باید از حداقل پنج ابزار جاسوسی خاص و بی‌نظیر استفاده کند و درنهایت، همیشه باید یک ماشین مخصوص با ویژگی‌های خیره کننده هم وجود داشته باشد که صحنه‌های تعقیب و گریزی تماشایی را به تصویر بکشد.

در طول سال‌هایی که از شروع اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمز باند می‌گذرد، خودروهای جذابی از برندهای مطرح در این فیلم‌ها مورد استفاده قرار گرفتند که به کمک جلوه‌های ویژه، هریک چیزهای شگفت‌انگیزی برای عرضه در اختیار داشتند. از جمله ماشین های جیمز باند می‌توان به استون مارتین، لوتوس اسپریت و خودروی فورد موستانگ اشاره کرد. به‌همین خاطر سخت است که بخواهیم از میان این همه خودرو، نمونه‌های برتر و نمادین را انتخاب کنیم. بااین‌حال فهرست پیش رو نگاهی به متفاوت‌ترین نمونه ماشین‌های استفاده شده در فیلم‌های جیمز باند دارد. دراین مرور با ما همراه باشید.

نمای کناری خودروی سان بیم آلپاین که در فیلم جیمز باند مورد استفاده قرار گرفت

۱- خودروی سان‌بیم آلپاین (Sunbeam Alpine)

  • استفاده شده در فیلم: دکتر نو (Dr No)
  • سال ساخت: ۱۹۶۲
  • بازیگر نقش جیمز باند: شان کانری

به‌صورت طبیعی باید هم اولین ماشین جاسوس زبردست بریتانیایی، خودروی وطنی باشد. در آن زمان شایع شده بود خودرو سان‌بیم آلپاین استفاده شده در فیلم از جایی قرض گرفته شده بود تا در هزینه‌های حمل‌ونقل صرفه‌جویی شود.

شاید خیلی‌ها از این موضوع مطلع نباشند که سان‌بیم آلپاین در دهه‌ی پنجاه میلادی، یکی از برترین خودروسازان بریتانیایی بود و این نمونه ویژه هم، یکی از بهترین محصولات تولید شده آن زمان بود که هم از نظر ویژگی‌های ظاهری و هم قدرت تطبیق خودرویی کارآمد به شمار می‌رفت. همین ویژگی‌ها باعث شد که این خودرو در اولین فیلم جیمز باند استفاده شود و اگرچه مثل دیگر خودروهای مأمور ۰۰۷ به چشم نیامد، اما بدون شک بخشی مهم از تاریخچه این مجموعه است.


مدل خودروی کلاسیک بنتلی که در فیلم از روسیه با عشق از سری جیمز باند مورد استفاده قرار گرفت

۲- خودروی بنتلی (Bentley Mark IV)

  • استفاده شده در فیلم: از روسیه با عشق» (From Russia With Love)
  • سال ساخت: ۱۹۶۳
  • بازیگر نقش جیمز باند: شان کانری

انتخاب این خودرو را باید انتخابی شگفت‌انگیز برای این مأمور ویژه دانست. از آنجایی که جاسوس برجسته ما مجهز به آخرین فناوری‌های مدرن برای انجام مأموریت خود بود، شاید انتخاب این ماشین که در زمان ساخت این فیلم ۳۰ سال از عمرش می‌گذشت، کمی عجیب و غیرمنتظره به نظر برسد. واقعا هم انتخاب این نمونه کمی عجیب بود، بااین‌حال از آنجایی که در کتاب‌های فلمینگ باند با ماشین بنتلی هم رانندگی کرده بود، این انتظار وجود داشت که در فیلم‌ها هم باند سوار خودروی بنتلی شود.


شان کانری در نقش جیمز باند در کنار استون مارتین مدل DB5

۳- خودروی استون مارتین (Aston Martin DB5)

  • استفاده شده در دو فیلم: گلدفینگر (Goldfinger) و زمانی برای مردن نیست (No Time to Die)
  • سال ساخت: ۱۹۶۴ و ۲۰۲۱
  • بازیگران نقش جیمز باند: شان کانری و دنیل کریگ

اولین استون مارتین استفاده شده در مجموعه فیلم‌های جیمز باند، که تبدیل به نماد این مجموعه شد. پس از آن بارها شاهد استفاده از استون مارتین در فیلم‌های دیگری همچون «گولدن‌آی» (GoldenEye)، «فردا هرگز نمی‌میرد» (Tomorrow Never Dies)، «اسکای فال» (Skyfall) و البته یکی از آخرین نسخه‌های این فیلم، یعنی فیلم زمانی برای مردن نیست بودیم. درواقع در مجموع از این ماشین در هفت فیلم استفاده شد.

با نگاهی به DB5، به‌راحتی می‌توان فهمید چرا این خودرو به‌این اندازه محبوب بوده است. برای شروع، این مدل یکی از زیباترین خودروهای بریتانیایی تمام دوران است. DB5 همچنین به‌لطف یک موتور ۴٫۰ لیتری شش سیلندر مستقیم که ۳۲۵ اسب‌بخار قدرت داشت، دست کمی از یک نیروگاه نداشت. نسخه استون مارتین مورد استفاده در این فیلم دارای چندین گجت بود که از آن جمله می‌توان به پلاک‌های چرخان، صندلی سرنشین با قابلیت پرتاب (صندلی اجکتور دار)، توپ آب‌پاش، پرده دود و مسلسل‌هایی اشاره کرد که در قسمت جلو و عقب آن پنهان شده بودند.


خودروی اسپرت ژاپنی تویوتا قرمز رنگ

۴- خودروی تویوتا ۲۰۰۰ جی‌تی (Toyota 2000GT)

  • استفاده شده در فیلم: فقط دوبار زندگی می‌کنید (You Only Live Twice)
  • سال ساخت: ۱۹۶۷
  • بازیگر نقش جیمز باند: شان کانری

تصور انتخابی به جز تویوتا برای رانندگی کردن در ژاپن سخت است، به‌خصوص اگر به خاطر داشته باشیم که این مدل اولین ابرخودروی ژاپنی است. این خودرو یکی از نمادین‌ترین خودروهای اسپرت ژاپنی است که همه را با ظاهر زیبایش تحت تأثیر قرار می‌داد.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شان کانری به‌دلیل قد بلندی که داشت، برای نشستن داخل این مدل خودرو کمی با مشکل مواجه بود. درنتیجه تیم سازنده مجبور به اعمال چند تغییر شدند تا جای کافی برای نشستن بازیگر فراهم شود. به‌این ترتیب خودرویی که دارای سقف بود را به یک رودستر تبدیل کردند تا کانری هنگام سوار شدن و نشستن در ماشین، راحت‌تر باشد.


خودروی مرکوری کوگر استفاده شده در فیلم جیمز باند

۵- خودروی مرکوری کوگر (Mercury Cougar)

  • استفاده شده در فیلم: در خدمت سرویس مخفی ملکه (In Her Majesty’s Secret Service)
  • سال ساخت: ۱۹۶۹
  • بازیگر نقش جیمز باند: جرج لازنبی

پس از موفقیت عظیم موستانگ در دهه ۶۰، فورد تصمیم گرفت نسخه خود را از خودروی پونی افسانه‌ای بسازد و اینگونه بود که کوگر به بازار آمد. این خودرو در اصل بازسازی از موستانگ بود که دارای فضای داخلی زیباتری بود.

زمانی‌که باند در حال فرار بود و هیچ استون مارتینی در دسترسش قرار نداشت، مجبور شد با مرکوری کوگر رانندگی کند. خودرویی که اگرچه رانندگی با آن کمی دشوار بود، اما ظاهری شیک و برازنده داشت. در فیلم همچنین هنگام رانندگی در مسیرهای یخ‌زده، چند ترفند و شگرد هم به نمایش گذاشته شد که قابل‌توجه بودند.


فورد موستانگ قرمز رنگ حین رانندگی در خیابان در فیلم الماس ها همیشگی اند از سری فیلمهای جیمز باند

۶- خودروی فورد موستانگ (Ford Mustang)

  • استفاده شده در فیلم: الماس‌ها همیشگی‌اند (Diamonds Are Forever)
  • سال ساخت: ۱۹۷۱
  • بازیگر نقش جیمز باند: شان کانری

شان کانری یک بار دیگر در نقش جیمز باند بازگشته و دوباره گیشه را به لرزه درآورد. این مسئله تاحدی به خاطر بازگشت یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های این مجموعه بود. این‌بار شرکت فورد هم وارد عمل شده و به ازای تبلیغ موستانگ در این فیلم، تعداد نامحدودی خودرو را در اختیار فیلمسازان قرار داد. شاید شنیدن این خبر بسیار ناخوشایند باشد که بگوییم تقریبا تمامی این خودروها در جریان ساخت فیلم نابود شدند.


پرش خودروی هورنت از روی رودخانه در فیلم جیمز باند

۷- خودروی ای‌ام‌سی هورنت (AMC Hornet)

  • استفاده شده در فیلم: طپانچه طلایی (The Man With The Golden Gun)
  • سال ساخت: ۱۹۷۴
  • بازیگر نقش جیمز باند: راجر مور

در فیلم طپانچه طلایی، راجر مور در نقش مأمور ۰۰۷ وارد یک نمایندگی خودرو شده و این ماشین باشکوه را می‌دزدد. ولی شاید اگر کسی از خود باند می‌پرسید که آیا دوست دارد با این خودرو رانندگی کند یا خیر؟ احتمالا پاسخش منفی بود. اما به‌هرحال این یک معامله تبلیغاتی بود که پنج میلیون دلار عایدی داشت.

راجر مور پس از دزدیدن این ماشین قرمز، در مانوری چشمگیر به تعقیب دشمنان پرداخته و حتی صحنه پرش او از روی رودخانه، یکی از بهترین شیرین‌کاری‌های فیلم باند در تمام دوران به حساب می‌آید.


نسخه جیمز باندی خودروی لوتوس اسپریت با قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی در فیلم جاسوسی که دوستم داشت

۸- خودروی لوتوس اسپریت (Lotus Esprit)

  • استفاده شده در فیلم: جاسوسی که دوستم داشت (The Spy Who Loved Me)
  • سال ساخت: ۱۹۷۷
  • بازیگر نقش جیمز باند: راجر مور

ماشین لوتوس اسپریت را باید یکی از شیک‌ترین ماشین‌های دانست که تابه‌حال مورد استفاده مأمور ام آی سیکس قرار گرفته‌اند. از این ماشین می‌شد روی زمین، هوا و حتی زیر آب هم استفاده کرد. بله، درست شنیدید. این ماشین به‌راحتی به یک زیردریایی تبدیل می‌شد.

شاید بتوان گفت اگر حداقل یک ماشین دیگر وجود داشت که می‌توانست قدرت نمادین استون مارتین را در مجموعه فیلم‌های جیمز باند به چالش بکشد، بدون شک نام لوتوس اسپریت مورد توجه قرار می‌گرفت. این ماشین در بهترین صحنه تعقیب و گریز جیمز باند در تمام دورن مورد استفاده قرار گرفته و تهیه کنندگان فیلم هم اطمینان حاصل کردند که لوتوس برای این چالش حسابی آماده و مسلح باشد. ظاهر لوتوس به‌اندازه‌ای خاطره‌انگیز بود که پس از اکران فیلم، تا سه سال بعد پیش‌فروش شد.

بدنیست بدانید یکی از لوتوس اسپریت‌های استفاده شده در این فیلم در سال ۲۰۱۳ و درجریان برگزاری حراجی لندن، به‌وسیله ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا خریداری شد.


تیموتی دالتون در نقش جیمز باند در کنار خودروی استون مارتین مدل وی 8

۹- خودروی استون مارتین وی۸ (Aston Martin V8)

  • استفاده شده در فیلم: روزهای روشن زندگی (The Living Daylights)
  • سال ساخت: ۱۹۸۷
  • بازیگر نقش جیمز باند: تیموتی دالتون

جیمز باند بعدی دنیای سینما تیموتی دالتون بود و با این حضور تازه، ماشین استون مارتین هم پس از هیجده سال وقفه طولانی، دوباره در مجموعه فیلم‌های باند مورد استفاده قرار گرفت. حضوری که با تجهیزات جدیدی که در این خودرو نصب شده بود، دست کمی از یک انفجار مهیب نداشت.

خودروی جدید دارای یک صفحه کنترل بود که جاسوس خبره ما می‌توانست از آن برای کار با لیزر، پرتاب و تقویت موشک و همینطور به کار بردن لاستیک‌های میخ‌دار استفاده کند. البته این ماشین ویژگی‌های دیگری هم داشت تا دقیقا با نیازهای جیمز باند مطابقت داشته باشد.


خودروی ب ام و سری هفت در دشت

۱۰- خودروی ب‌ام‌و سری ۷ (BMW 750IL)

  • استفاده شده در فیلم: فردا هرگز نمی‌میرد (Tomorrow Never Dies)
  • سال ساخت: ۱۹۹۷
  • بازیگر نقش جیمز باند: پیرس برازنان

مدل ب‌ام‌و 750IL، نه‌تنها از آخرین فناوری‌های جاسوسی جهان بهره‌مند بود، بلکه از نظر کیفیت رانندگی هم ارتقا پیدا کرده بود. این ماشین مجهز به بدنه و شیشه‌های ضد گلوله بوده و درکنار آن دارای انواع موشک و همینطور گاز اشک آور بود. دیگر وجه جالب این مدل جدید، قابلیت هدایت آن ازطریق گوشی هوشمند پیشرفته (البته مربوط‌به آن زمان) بود. این امکانات جدید باعث شد تا این ماشین اگرچه به‌لطف جلوه‌های ویژه، خاطره‌ای به‌یادماندنی را در ذهن مخاطبان به یادگار بگذارد.

از دیگر امکانات خودروی ب‌ام‌و جیمز باند، وجود یک موشک‌انداز روی سقف و همینطور برخورداری از یک سیستم امنیتی بود که در صورت آسیب دیدن خودرو، برخی حملات همچون استفاده از گاز اشک‌آور یا شوک الکتریکی را دفع می‌کرد.


پیرس برازنان بازیگر نقش جیمز باند در کنار خودروی ب ام و سری زد

۱۱- خودروی ب‌ام‌و زد۸ (BMW Z8)

  • استفاده شده در فیلم: دنیا کافی نیست (The World Is Not Enough)
  • سال ساخت: ۱۹۹۹
  • بازیگر نقش جیمز باند: پیرس برازنان

ابرخوردوی باشکوه زد۸ درست مانند نمونه‌های قبلی، خودرویی مجهز و همه چیز تمام بود. این آخرین فیلمی بود که در آن شاهد رانندگی مأمور امی آی سیکس با ماشین BMW بودیم. بااین‌حال کیو فکری هم به حال قهوه صبحگاهی باند کرده و با اضافه کردن ۶ جا لیوانی، این ماشین را از همیشه کامل‌تر کرد.

اگرچه درمجموع این خودرو نسبت به نمونه‌های قبلی گجت‌های کمتری داشت، بااین‌حال همچنان دارای سیستم موشکی بود که از دریچه‌های جانبی آن پرتاب می‌شدند. این موشک‌ها ازطریق نمایشگر مخصوص که در فرمان اتوموبیل تعبیه شده بود، هدایت و کنترل می‌شدند. همچنین این خودرو هم مثل دیگر ب‌ام‌و استفاده شده در فیلم‌های باند، دارای قابلیت کنترل از راه دور بود.


خودروی جیمز باند با حضور پیرس برازنان در فیلم روزی دیگر بمیر در میان مناظر برفی

۱۲- خودروی استون مارتین (Aston Martin V12)

  • استفاده شده در فیلم: روزی دیگر بمیر (Die Another Day)
  • سال ساخت: ۲۰۰۲
  • بازیگر نقش جیمز باند: پیرس برازنان

سرانجام دست‌اندرکاران ساخت مجموعه فیلم‌های جیمز باند بعد از تبلیغ برندهایی همچون فورد و BMW، دوباره به سراغ ماشین بریتانیایی استون مارتین رفتند. این مدل خاص از توانایی منحصر‌به‌فرد نامرئی شدن بهره‌مند بود، امری که باعث شد بسیاری از مردم آن را یک اختراع مضحک بنامند. هرچند که اکثر طرفداران این جاسوس کارکشته، از این ویژگی تازه استقبال کرده و آن را دوست داشتند.


استون مارتین استفاده شده در دو فیلم کازینو رویال و ذره ای آرامش

۱۳- خودروی استون مارتین (Aston Martin DBS V12)

  • استفاده شده در دو فیلم: کازینو رویال (Casino Rayale) و ذره‌ای آرامش (Quantum of Mercy)
  • سال ساخت: ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸
  • بازیگر نقش جیمز باند: دنیل کریگ

کازینو رویال دیگر فیلم این مجموعه است که با حضور دنیل کریگ به‌عنوان جیمز باند جدید دنیای سینما ساخته شد. این شروع تازه، بهترین زمان برای استفاده از یک استون مارتین جدید بود. این خودرو در مقایسه با نمونه‌های قبلی گجت‌های کمتری داشته و برای اینکه جلوه‌ای جدی‌تری به فیلم ببخشد، واقع‌بینانه‌تر از همیشه ارائه شده بود.


استون مارتین مدل DB10 که در فیلم اسپکتر مورد استفاده قرار گرفت

۱۴- خودروی استون مارتین (Aston Martin DB10)

  • استفاده شده در فیلم: اسپکتر (Spectre)
  • سال ساخت: ۲۰۱۵
  • بازیگر نقش جیمز باند: دنیل کریگ

فیلم اسپکتر بیست و چهارمین فیلم جیمز باند بود و مدل استون مارتین استفاده شده در این فیلم، به‌صورت خاص برای آن طراحی شده بود. این خود دقیقا شبیه یک روح است. یک خودروی متفاوت‌تر از سایر که بدون داشتن چندین شعله افکن و مسلسل، تصویری خاص از وسیله نقلیه مأمور 007 را به بینندگان نشان داد.

در پایان خودروی محبوب شما کدام یک است؟ جای کدام ماشین جیمز باند در این فهرست خالی است؟ اگر شما مأمور ۰۰۷ بودید، رانندگی با کدام ماشین را ترجیح می‌دادید؟ همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، آن‌ها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس



اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده