نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۴

حقایق جالب فیلم Whiplash | تقابل موسیقی و خشونت

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Whiplash یکی از برترین فیلم های درام دهه گذشته سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

اگر یک نفر فیلم سینمایی Whiplash را به شخص دیگری معرفی کند و به او بگوید که این فیلم درباره موسیقی و علاقه یک پسر جوان به نواختن درام جریان دارد، شخص شنونده احتمالا فکر خواهد کرد با یک فیلم موزیکال دبیرستانی طرف خواهد بود و در زمان تماشای فیلم متوجه خواهد شد که تجسم اولیه او از این فیلم سینمایی با واقعیت به اندازه شباهت رنگ سفید و رنگ مشکی متفاوت بوده است. فیلم ویپلش به کارگردانی دیمین شزل تهیه شده تا مخاطبش را با نقش‌آفرینی‌های فوق‌العاده جی کی سیمونز و مایلز تلر میخکوب کند.

مایلز تلر در نقش یک پسر جوانِ علاقه‌مند به درام و موسیقی و جی کی سیمونز در نقش رهبر بسیار سخت‌گیر آن گروه موسیقی داستانی را طی می‌کنند که بدون شک تا مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند. Whiplash به‌هیچ‌وجه یک فیلم موزیکال عادی نیست و می‌توانیم آن را در بین فیلم‌های درامِ روان‌شناختی قرار دهیم. فیلمی که در آن می‌توانید دردی که شخصیت‌های آن حس می‌کنند را خیلی راحت لمس کنید. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی کنیم به حقایق جالب فیلم Whiplash؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان فیلم Whiplash را برای شما اسپویل کند»

فلچر درحال رهبری گروه موسیقی در فیلم whiplash

۱- از محل اقتباس تا مراحل ساخت

داستان ساخت فیلم سینمایی Whiplash داستان جالبی است. بااینکه در اطلاعات این فیلم و همچنین در صفحه ویکیپدیای Whiplash اشاره‌ای به اقتباسی بودن این فیلم سینمایی نشده ولی حقیقت امر چیز دیگری به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۳ آقای دیمین شزل، کارگردان این فیلم سینمایی یک فیلم کوتاه با همین نام تولید کرده بود که در آن جی کی سیمونز نیز نقش‌آفرینی کرده است.

فیلم کوتاه ویپلش موردتوجه بسیاری از منتقدین سینمایی قرار گرفت و خیلی‌ها این اثر را بهترین فیلم کوتاه تولید شده در آن سال می‌دانستند. با همه این تفاصیر دیمین شزل پتانسیل بسیار بیشتری را در داستان خود می‌دید و پس از پیشنهاد آن به چند استودیوی فیلم‌سازی درنهایت با استودیوی Bold Films برای ساخت آن به توافق رسید و شرکت سونی وظیفه پخش و اکران آن را برعهده گرفت.

فیلم کوتاهی که در سال ۲۰۱۳ ساخته شد تنها ۱۷ دقیقه زمان داشت ولی بسیاری از دیالوگ‌های اصلی فیلم ویپلش را در خودش جای داده بود. همچنین جی کی سیمونز در آن فیلم کوتاه دقیقا همان نقش را ایفا می‌کند که در فیلم بلند ویپلش برعهده او قرار گرفته است. سیمونز در یک مصاحبه درباره مراحل ساخت فیلم کوتاه ویپلش توضیحات جالبی داد و گفت:

در یکی از روزهای فیلم‌برداری درحال ضبط یکی از سکانس‌هایی بودیم که من باید به اندرو فحش می‌دادم. در آن لحظه جمله اصلی فیلم‌نامه به ذهنم نرسید و نسخه متفاوتی از آن را بر زبان آوردم. حرف زشتی بود و با فیلم‌نامه تفاوت زیادی داشت. بااین‌حال در زمان فیلم‌برداری فیلم اصلی دیمین شزل به من گفت که همان حرف زشت را دوباره خطاب به اندرو به زبان بیاورم ولی من این کار را نکردم. درنهایت از صدای ضبط شده من در آن فیلم کوتاه در فیلم بلند Whiplash استفاده شد تا آن جمله در فیلم اصلی هم حضور داشته باشد.

نکته جالب دیگر درباره مراحل ساخت فیلم سینمایی ویپلش به مدت زمان آن مربوط می‌شود. در برخی از منابع به این نکته اشاره شده که تمام مراحل ساخت فیلم در ۱۹ روز انجام شده و در برخی از منابع این عدد به ۲۴ روز تغییر پیدا کرده است. بااین‌حال هرکدام از این عددها را که درنظر بگیریم، اتفاق عجیبی خواهد بود که فیلم‌برداری تمام دقایق این فیلم سینمایی ۱۱۷ دقیقه‌ای تنها در حدودا سه هفته انجام شده است.

مایلز تلر و جی کی سیمونز در فیلم سینمایی whiplash

۲- مایلز تلر در نقش اندرو

به احتمال بسیار زیاد شما هم با من هم‌عقیده هستید که یکی از دلایل موفقیت و ماندگاری فیلم سینمایی Whiplash نقش‌آفرینی بازیگران آن به‌شمار می‌رود که قطعا زمانی‌که برای نخستین بار آن را تماشا می‌کنیم، مهم‌ترین المانی است که توجه ما را به خودش جلب می‌کند.

مایلز تلر در نقش یک درامر آماتور به نام اندرو به‌قدری نقش‌آفرینی خیره‌کننده‌ای داشت که به‌راحتی می‌توان آن را بین بهترین نقش‌آفرینی‌های آن سال قرار داد. مایلز تلر از سن ۱۵ سالگی شروع به نواختن درام کرد ولی هیچ‌وقت به‌طور حرفه‌ای آن را دنبال نکرده بود. بااین‌حال با مهارت‌های پایه‌ای یک درامر به‌طور کامل آشنایی داشت. برای یک بازیگر سینمایی نواختن یک ساز کار بسیار سختی تلقی می‌شود و نواختن یک ساز با آن کیفیت و مهارت کاری به مراتب سخت‌تر.

وی قبل از شروع مراحل فیلم‌برداری به‌مدت سه ماه روزانه چهار ساعت در یک آموزشگاه موسیقی به تمرین درام می‌پرداخت و این کار را در سه روز از هفته انجام می‌داد تا برای نقش اندرو آمادگی کامل داشته باشد. کارگردان این فیلم سینمایی و سازندگان آن از مایلز تلر به‌هیچ‌وجه انتظار نداشتند که در تمام سکانس‌های مربوط‌به نواختن درام خودش به‌طور واقعی این کار را انجام دهد ولی به‌خاطر تعهد شگفت‌انگیز تلر به این نقش، او تصمیم گرفت تا پس از تمرین‌های فشرده این کار را به‌طور واقعی انجام دهد.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که یک بدل شبیه‌به مایلز تلر در مراحل ساخت این فیلم سینمایی حضور داشت و در شات‌هایی که با فاصله بسیار نزدیک از شخصیت اندرو گرفته می‌شد، او به‌جای تلر نقش‌آفرینی کند. بااین‌حال تام کراس، تدوین‌گر اصلی فیلم سینمایی Whiplash در یک مصاحبه با رسانه هالیوود ریپورتر با اشاره به این نکته گفته بود که تقریبا ۹۹ درصد نواختن درام توسط شخصیت اندرو به‌طور کامل و به‌طور واقعی توسط مایلز تلر انجام شده است.

قطرات خون شخصیت اندرو روی درام در فیلم سینمایی whiplash

۳- مصدومیت‌های جی کی سیمونز و مایلز تلر

خب در مورد قبلی درباره تعهد فوق‌العاده مایلز تلر به نقش اندرو صحبت کردیم و حالا نوبت به جی کی سیمونز دوست‌داشتنی رسیده که درباره ایفای نقش فوق‌العاده تاثیرگذارش در این فیلم سینمایی صحبت کنیم. بازیگری که خیلی‌ها او را به‌خاطر ایفای نقش در سه‌گانه مرد عنکبوتی می‌شناسند ولی باور کنید نقش‌آفرینی او در Whiplash نه‌تنها دست کمی از ایفای نقشش در مرد عنکبوتی ندارد که می‌تواند از لحاظ تاثیرگذاری چند پله بالاتر از آن قرار بگیرد.

المان اصلی روند داستانی فیلم به مقابله اندرو نیمن و ترنس فلچر مربوط می‌شود که نه‌تنها به‌صورت زبانی که در برخی از سکانس‌ها به‌طور فیزیکی با یکدیگر برخورد دارند. در یکی از سکانس‌های بسیار مهم شخصیت اندرو از پشت‌سر به فلچر حمله می‌کند و او را به زمین می‌اندازد. شاید باور این موضوع سخت باشد ولی در اثر این برخورد ۲ عدد از دنده‌های جی کی سیمونز دچار شکستگی می‌شوند ولی این بازیگر علاوه‌بر اینکه هیچ چیزی نمی‌گوید که با همان دنده‌های شکسته فیلم‌برداری آن سکانس را به پایان می‌رساند. پس از پایان فیلم‌برداری جی کی سیمونز به درد ناحیه شکم و پهلوی خودش اشاره می‌کند و پس از آن به بیمارستان منتقل می‌شود.

ترنس فلچر: «تو یا می‌دونی که داری از ریتم خارج میشی و از عمد این کار رو انجام میدی یا نمی‌دونی و دومی خیلی بدتره»

مثال دیگر به زمانی مربوط می‌شود که شخصیت اندرو به‌طرز دیوانه‌واری درحال درام زدن است و شاهد این موضوع هستیم که دست‌های او به‌‌همین‌دلیل دچار جراحت شده‌اند و درحال خون‌ریزی هستند. مایلز تلر در یک مصاحبه تلویزیونی درباره این موضوع گفته بود که به‌خاطر اینکه تمام نواختن درام در این فیلم را به‌طور واقعی انجام داده است، در آن سکانس نیز به‌طرز غیرمعمول و بسیار سریع درحال نواختن درام بوده و همین موضوع دست او را به‌طور واقعی زخم کرده بود. به عبارت دیگر خونی که در آن سکانس مشاهده می‌کنیم در واقعیت نیز خون متعلق به مایلز تلر به‌شمار می‌رود و دست او در آن سکانس به‌طور واقعی دچار جراحت و خون‌ریزی شده بود.

مثال آخر بازهم درباره یکی از سکانس‌هایی است که میان اندرو و ترنس فلچر رخ می‌دهد. در یکی دو تا از سکانس‌های فیلم ویپلش شاهد این موضوع هستیم که شخصیت ترنس فلچر سیلی‌های محکمی را به‌صورت اندرو می‌زند. خب سیلی زدن در فیلم‌های سینمایی چیز خاصی نیست و معمولا با زاویه دوربین و صداگذاری مناسب آن را جعل می‌کنند و اصلا نیازی نیست دست سیلی زننده به‌صورت طرف مقابلش برخورد کند. بااین‌حال فیلم Whiplash یک فیلم معمولی نیست و یک سیلی معمولی در آن باز هم به یک موضوع عجیب تبدیل شده است.

پس از اینکه فلچر چند بار به‌صورت اندرو سیلی می‌زند، به‌راحتی می‌توانیم ببینیم که صورت اندرو سرخ شده است. موضوعی که بازهم با گریم به‌راحتی قابل انجام است ولی خیر! پس از اکران این فیلم سینمایی نه‌تنها مشخص شد که سیمونز به‌طور واقعی به‌صورت مایلز تلر سیلی می‌زد که سیلی‌های او به‌قدری محکم و طبیعی بودند که صورت مایلز تلر به‌طور واقعی سرخ شده بود. سیمونز و تلر برای اینکه تک‌تک لحظات پرتنش این فیلم سینمایی بتوانند بیشترین اثرگذاری را روی مخاطب داشته باشند، با یکدیگر به این توافق رسیدند که این سکانس‌ها را تااین‌اندازه واقعی ایفا کنند تا احساس شخصیت‌ها به واقعی‌ترین شکل ممکن به مخاطب منتقل شود. این تعهد به نقش شگفت‌انگیز نیست؟

جی کی سیمونز در مقابل گروه موسیقی در فیلم سینمایی whiplash

۴- بازیگرهای نقش‌های فرعی

درباره تعهد شگفت‌انگیز دو بازیگر اصلی فیلم سینمایی Whiplash به‌اندازه کافی صحبت کردیم و زمان آن رسیده تا درباره بازیگران فرعی این فیلم صحبت کنیم. بازیگرانی که در اصل به‌هیچ‌وجه بازیگر نبودند و همین موضوع ایفای نقش آن‌ها را تحسین‌برانگیزتر می‌کند.

گروه موسیقی حاضر در این فیلم سینمایی از افرادی تشکیل شده است که همگی آن‌ها یا دانش‌آموزان دانشکده موسیقی هستند یا به‌طور واقعی نوازندگان جوان و بااستعداد فارغ‌التحصیل شده به‌شمار می‌روند. هیچ‌کدام از آن‌ها نه‌تنها قبل از فیلم‌برداری فیلم ویپلش جلوی دوربین نرفته بودند که حتی تجربه حضور در نزد معلمی مانند شخصیت ترنس فلچر را هم نداشتند.

به‌همین‌دلیل در لحظاتی که فلچز به سمت آن‌ها وسایل سنگینی پرتاب می‌کند یا به‌طور مستقیم آن‌ها را مورد توهین قرار می‌دهد، ترس ایجاد شده روی صورت آن‌ها در واقعی‌ترین شکل ممکن به‌تصویر کشیده شده است.

دیمین شزل در یک مصاحبه با رسانه AV Club با اشاره به این موضوع گفت: «خیلی از نزدیکانم به من گفته بودند که از بازیگران واقعی برای نقش‌های فرعی استفاده کنم؛ راستش را بخواهید استفاده از بازیگران واقعی کار را برای به پایان رساندن فیلم خیلی راحت‌تر می‌کرد ولی قصد نداشتم حس ترسی که روی صورت آن شخصیت‌ها نقش می‌بندد، تنها یک نقش‌آفرینی باشد. حس ترس واقعی خیلی بهتر به مخاطب منتقل می‌شود و بیننده در همان لحظات و با تماشای ترس ایجاد شده در وجود آن نوازنده‌ها، به‌طور واقعی از فلچر می‌ترسد. این موضوع را نمی‌توانید با استفاده از بازیگران واقعی تجربه کنید، حتی اگر آن بازیگر به بی‌نقص‌ترین شکل ممکن آن حس ترس را بازی کند».

والپیپر سیاه و سفید فیلم سینمایی whiplash

۵- دست‌آوردهای ریز و درشت

با تماشای فیلم Whiplash خیلی سریع متوجه این نکته می‌شوید که این اثر قصد دارد با نقش‌آفرینی بازیگرانش مخاطب را راضی نگه دارد و قصد ندارد لوکیشن‌های پرزرق‌وبرق و صحنه‌های هیجان‌انگیز اکشن را به خورد بیننده بدهد. به‌همین‌دلیل و به‌خاطر مکان‌های ساده فیلم‌برداری این فیلم و مدت زمان کوتاه صرف شده برای ساخت آن، بودجه صرف شده برای ساخت فیلم ویپلش تنها و تنها ۳.۳ میلیون دلار اعلام شده است؛ بودجه‌ای که مقدار زیادی از آن به‌عنوان دستمزد به بازیگران اصلی آن پرداخت شده است.

این فیلم سینمایی از زمان اکران تا مراسم اسکار فروشی معادل‌با ۷.۶ میلیون دلار را تجربه کرده بود. فروشی که نسبت‌به بودجه صرف شده برای آن رقم خیلی بدی نیست ولی یک رکورد خیلی جالب را دراختیار این فیلم قرار می‌دهد. Whiplash کم‌ترین فروشِ یک فیلم سینماییِ نامزدِ جایزه اسکارِ بهترین فیلم سال در تاریخ را به‌خودش اختصاص داده است. رکوردی که تا قبل از آن دراختیار فیلم An Education محصول سال ۲۰۰۹ قرار داشت و ویپلش با فروش کم خود تا قبل از مراسم اسکار این رکورد را دراختیار گرفت.

بااین‌حال پس از مراسم اسکار و نامزد شدن در چند بخش مهم از جمله نامزدی در قسمت بهترین فیلم سال، فروش این فیلم به‌طرز محسوسی افزایش پیدا کرد و پس از پایان اکرانش در سراسر جهان فروشی معادل‌با ۴۹ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کرده بود. فروشی که باتوجه‌به بودجه این فیلم و با‌توجه‌به این موضوع که روند داستانی آن برای همه جذاب نیست، فروش بسیار موفقیت‌آمیزی تلقی می‌شود.

به مراسم اسکار اشاره کردیم، می‌توانیم به‌دست‌آوردهای فیلم سینمایی ویپلش در فصل جوایز نیز اشاره کنیم. این فیلم سینمایی در مراسم اسکار توانست علاوه‌بر برنده شدن در بخش بهترین ادیت و بهترین صداگذاری در بخش بهترین فیلم سال و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نامزد کسب این جایزه شود. همچنین نقش‌آفرینی فوق‌العاده جی کی سیمونز در نقش ترنس فلچر نه‌تنها جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جوایز اسکار را برای او به ارمغان آورد که در تمام جشنواره‌های سینمایی مانند بفتا، گلدن گلوب، جوایز SAG و همچین به انتخاب منتقدین این جایزه را به خودش اختصاص داد.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم Whiplash چیست؟ اگر شما هم درباره این فیلم سینمایی نکته‌ای در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده