نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی سریال مشاور (The Consultant) | کریستوفر والتز در نقشی متفاوت

سریال مشاور (The Consultant)، مجموعه جدید سرویس آمازون، یک سریال به ظاهر کمدی است که نه‌تنها در هیچ سکانسی شما را نمی‌خنداند، بلکه استرس و دلهره زیادی به مخاطب وارد می‌کند.

آیا سریال The Consultant (مشاور) یک اثر دلهره‌آور است؟ یک کمدی است؟ یک مجموعه طعنه‌آمیز محسوب می‌شود؟ مهم نیست دقیقا این سریال در چه ژانر و دسته‌بندی‌ای قرار می‌گیرد؛ هرچه که است، این مجموعه که در یک محیط کاری رخ می‌دهد و داستان دارکی دارد، با یک شخصیت اصلیِ واقعا آزاردهنده‌ی کت‌وشلواری ماجرای خود را پیش می‌برد. آخرین و جدیدترین اثری که سرویس استریم پرایم ویدیو به مخاطبان خود ارائه کرده، کاملا جذاب و خوش‌ساخت است. یک اثر دارک و دلهره‌آور که در محیط کاری رخ می‌دهد و می‌خواهد نظام سرمایه‌داری را به سخره بگیرد. سریال مشاور براساس رمانی با همین نام ساخته شده که توسط بنتلی لیتل نوشته و منتشر شده بود.

کریستوفر والتز، نت ولف، بریتنی اوگریدی، ایمی کاررو، هنری رودز، برایان یون، مایکل چارلز واکارو و غیره از جمله بازیگران بااستعداد این مجموعه هستند. این سریال که به‌طرز جالبی در ژانر کمدی (بهتر است بگوییم کمدی تاریک) هم قرار می‌گیرد، خیلی مورد اسقبال منتقدان قرار گرفت و آن‌ها امتیازات مثبت زیادی برایش ثبت کردند. آن‌ها بیشتر از هر چیزی جذابیت دیوانه‌کننده‌ی کریستوفر والتز را مورد تحسین قرار دادند و معتقد بودند که سریال مشاور با وجود کمبود عمقی که دارد، اما با استفاده از اجرای نرمی که دارد و پیچ و تاب‌هایی که به داستان می‌دهد، آن را جبران می‌کند.

کریستوفر والتز در نقش ریگس پتاف در سریال The Consultant

آن‌ها این سریال را ترکیب خوب و درستی از یک داستانِ آرام اسرارآمیز خواندند که برخی اوقات رگه‌هایی از کمدی و طنز در آن دیده می‌شود. البته برخی‌ها نسبت به سرعت و کلیت فیلمنامه انتقاد داشتند که مدام سؤال‌های بی‌پاسخی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و اینطور تصور می‌کند که ما همچنان مجذوب آن باقی می‌مانیم؛ چیزی که بعد از گذشت چند قسمت خسته‌کننده می‌شود. منتقد سایت ای. وی. کلاب، سریال مشاور را با سریال Severance (جداسازی) مقایسه کرد اما به این موضوع اشاره داشت که به اندازه مجموعه دوم، فیلمنامه‌ی منسجم و تامل‌برانگیزی ندارد؛ هرچند که حسابی طراحی تولید و بازی چشمگیر والتز را تحسین کرد.

خلاصه داستانی که از سریال مشاور منتشر شده، به این شرح است: «ریگس پتاف یک مشاور مرموز است که بعد از قتل مدیرعامل شرکت کامپ ور (یک شرکت بازی‌های موبایلی)، به کمک آن می‌آید و ظاهرا شروع به اداره شرکت می‌کند؛ برای اینکه بتواند آن را از دست مشکلات ظاهری نجات دهد. این سریال داستان ارتباط بین ۲ کارمند و رئیس شرکت را نشان می‌دهد. می‌خواهد نشان دهد که آن‌ها تا چه اندازه حاضر هستند پیش بروند و برای زنده ماندن تلاش کنند.» اولین چیزی که ما در این مجموعه می‌بینیم، گروهی از بچه‌های ابتدایی است که به بازدید از این شرکت جذاب آمده‌اند. اما بلافاصله مشخص می‌شود که یکی از آن‌ها همراه خودش اسلحه دارد و رئیس شرکت را به قتل می‌رساند.

کریستوفر والتز و نت ولف در سریال The Consultant

پیش از اینکه حتی خون روی دیوارها تمیز شود، یک فرد غریبه، مرموز و به‌طرز عجیبی بی‌نقص با کت‌وشلوار و کروات خود ظاهر می‌شود. ریگس پتاف که اصلا معلوم نیست دقیقا کیست، قراردادی را رو می‌کند که نشان می‌دهد در نبود مدیرعامل شرکت، کنترل همه چیز در اختیار او است. الین و کریگ که اصلا زیر بار این قضیه نمی‌روند، تصمیم می‌گیرند که تحقیقات مخفیانه‌ی خود را آغاز کنند تا بفهمند که این رئیس جدید و غریبه کیست؛ تحقیقاتی که منجر می‌شود تا آن‌ها به این پی ببرند که او علنا وجود خارجی ندارد. البته آن‌ها در همین حین متوجه می‌شوند که ریگس پتاف مدتی قبل یک قرارداد مشابه با یک تولید‌کننده اندام مصنوعی بسته بود که خیلی زود او هم جان خود را از دست می‌دهد.

به مرور زمان داستان پیچیده‌تر می‌شود و سرنخ‌های مختلفی به آن اضافه می‌شود که ماهیت طبیعی این فرد شیطانی و سوءاستفاده‌گر را به تصویر می‌کشد. پتاف که کم کم متوجه بی‌اعتمادی و کارهای مخفیانه‌ی این دو کارمند و مهم‌تر از همه نفرت آن‌ها نسبت به خودش می‌شود، تصمیم می‌گیرد که بیش‌ازپیش آن‌ها را در شبکه‌ی خطرناک خود درگیر کند. او از نقطه ضعف‌های آن‌ها استفاده می‌کند و نشان می‌دهد که می‌تواند خواسته‌های قلبی‌شان را برآورده کند؛ همگی آن‌ها را هم به شکلی انجام می‌دهد که انگار واقعا می‌خواهد این شرکت را نجات دهد و از شکست آن جلوگیری کند.

نت ولف به همراه بریتنی او گریدی در سریال The Consultant

سریال مشاور در طی داستان خود سؤال‌های خیلی زیادی را ایجاد می‌کند اما انتظار می‌رود که تا پایان ماجرا به همه آن‌ها پاسخ داده شود. با اینکه طعنه و کنایه‌های این سریال بسیار سطحی و کوچک است، اما برخی اوقات شدیدا هوشمندانه می‌شود. ریگس که هیچ اطلاعاتی درباره این کسب‌و‌کار و محصولات آن ندارد، با شرکت همانند یک جنگل رفتار می‌کند و مدام کارمندان را مانند بازیکنان بازی‌های خود شرکت، مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. در صنعتی که به غیرمعمول بودن و عادی نبودنش افتخار می‌کند، او واقعا یک هرج‌و‌مرج اساسی محسوب می‌شود. برخی‌ها از پایان‌بندی این سریال راضی نبودند و حس می‌کردند که برخی سوالات بی‌پاسخ مانده است. باید صبر کنیم و ببینیم که در فصل دوم این سؤال‌ها پاسخ داده می‌شود یا خیر؛ هرچند که در حال حاضر خبری از فصل دوم نیست.


سریال های مشابه سریال مشاور

اعضای شرکت لومن در حال کار کردن با رایانه در سریال severance

سریال Severance

سریال جداسازی

بازیگران: آدام اسکات، زک چری و بریت لوئر

سال پخش: ۲۰۲۲

خلاصه داستان: صنایع لومن از یک فرایند پزشکی تفکیک‌سازی و جداسازی استفاده می‌کند. این فرایند پزشکی خاطرات غیرکاری برخی از کارمندان این شرکت را از خاطرات کاری‌شان جدا می‌کند. دراین‌میان، فردی به نام مارک وجود دارد که تیمی از کارمندان این شرکت را مدیریت می‌کند. همه چیز خیلی خوب در حال پیش رفتن است، تا اینکه یک همکار مرموز سر و کله‌اش در دنیای خارج از کار پیدا می‌شود؛ اتفاقی که کم کم مسیر را برای کشف حقایق درباره شغل و محیط کاری آن‌ها، هموار می‌کند.


سریال Silicon Valley

سریال سیلیکان ولی

بازیگران: توماس میدلدیچ، تی جی میلر و جاش برنر

سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

خلاصه داستان: در سیلیکان ولیِ مدرن که دنیای فناوری است ، همه به‌دنبال موفقیت و درآمدی بالا می‌گردند. در این دره، افرادی که شایستگی بیشتری برای موفقیت دارند، کمترین توانایی را هم برای مدیریت این موفقیت بزرگ دارند. سیلیکان ولی یک مجموعه کمدی است که تا حدی از تجربیات خود مایک جاج الهام گرفته شده است؛ یک مهندس در دره سیلیکان که در اواخر ده ۱۹۸۰ در آن‌جا مشغول به کار بود.


نیک آفرمن در کنار یک درخت در مینی سریال Devs

سریال Devs

سریال توسعه‌دهندگان

بازیگران: سونویا میزونو، نیک آفرمن و جین ها

سال پخش: ۲۰۲۰

خلاصه داستان: لیلی چان یک مهندس نرم‌افزار در شرکت آمایا است؛ یک شرکت در حوزه رایانش کوانتوم که توسط فردی به نام فارست کنترل می‌شود. مدت زیادی طول نمی‌کشد که لیلی درگیر مرگ مرموز نامزد خود می‌شود؛ کسی که در اولین روز کاری شغل جدیدش در Devs می‌میرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده