بهترین انیمیشن های 2023 | از فرار مرغی تا مرد عنکبوتی

بهترین انیمیشن های 2023 | از فرار مرغی تا مرد عنکبوتی

دوشنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۰

در این مقاله بهترین انیمیشن های ۲۰۲۳ را معرفی کرده‌ایم. همچنین در یک ویدیو به معرفی ۶ انیمیشن برتر سال پرداخته‌ایم و شما هم می‌توانید بهترین انیمیشن از نظر خودتان را ازطریق نظرسنجی انتخاب کنید.

با مرور سریع فهرست بهترین انیمیشن‌های سال گذشته میلادی، یک نکته کاملا مشخص است. اینکه شرکت‌های برجسته دنیای انیمیشن رقبایی جدی و سرسخت پیدا کرده‌اند. سال ۲۰۲۳ به‌واقع زمانی بود که شاهد جسارت استودیوهای انیمیشن‌سازی کمتر شناخته شده‌ای هستیم که جرأت ارائه ایده‌های خلاقانه و مبتکرانه خود را داشتند. حضوری که باعث می‌شود بتوانیم از آن‌ها به‌عنوان رقبای تازه نفس شرکت‌هایی همچون والت دیزنی نام ببریم. در آخر مقاله هم می‌توانید ازطریق فرم نظرسنجی، بهترین انیمیشن ۲۰۲۳ از نگاه خودتان را انتخاب کنید.


تماشای ویدیوی ۶ انیمیشن برتر ۲۰۲۳

لطفا برای حمایت از ما این ویدیو را در کانال یوتیوب فیلمزی تماشا کنید


امسال شاهد ساخت و اکران آثار متعدد انیمیشنی بودیم که هرکدام به فراخور موضوع و سبک داستان‌سرایی‌شان، توجه بینندگان را به خود جلب کردند. باید اشاره کنیم فهرست پیش رو می‌توانست پربارتر باشد، اگر مخاطبان ایرانی شانس تماشای تعداد بیشتری از این آثار سینمایی را داشتند. اما با‌توجه به دردسترس نبودن تعدادی از انیمیشن‌های برتر امسال برای مخاطب داخلی، تصمیم گرفتیم به نام‌های دیگری اشاره کنیم که به‌همان اندازه جذاب و سرگرم‌کننده بودند. از طرف دیگر درحالی که انتشار برخی آثار انیمیشنی برای سال گذشته میلادی برنامه‌ریزی شده بود، متأسفانه فرصت انتشار را از دست داده و اکران آن‌ها به تعویق افتاد. درنهایت در فهرست پیش‌رو نگاهی به بهترین انیمیشن‌هایی خواهیم داشت که موفق شدند مخاطبان را با داستان خود همراه کرده و آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.

درنهایت همچون روال همیشگی یادآوری می‌کنیم در طول معرفی هر اثر سینمایی، ممکن است به بخشی از داستان هر انیمیشن اشاره‌هایی داشته باشیم. درنتیجه امیدواریم به این نکته توجه کرده و هشدار اسپویل را جدی بگیرید.


بهترین انیمیشن های 2023

>چند کودک و والدینشان در کنار درخت کریسمس در انیمیشن خاطرات یک بی عرضه

۲۰. انیمیشن خاطرات یک بی‌عرضه: تب کلبه

انیمیشن Diary Of a Wimpy Kid Christmas: Cabin Fever

  • ژانر: ماجراجویی، کمدی
  • کارگردان: لوک کورمیکان
  • شرکت سازنده: والت دیزنی پیکچرز، Bardel Entertainment
  • توزیع کننده ایالات متحده: دیزنی پلاس
  • تاریخ انتشار: ۸ دسامبر ۲۰۲۳- ۱۷ آذر ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Diary Of a Wimpy Kid Christmas: Cabin Fever در IMDB: ۵/۹

انیمیشن خاطرات یک بی‌عرضه: تب کلبه اولین فیلم فهرست ما است که درادامه به مرور آن خواهیم پرداخت. داستان این فیلم در مورد تعطیلات ایام کریسمس است که شخصیت «گرگ هفلی» را درگیر استرس و اضطراب کرده است. گرگ نگران است مبادا هدیه مد نظرش برای کریسمس را دریافت نکند و دراین میان چیزی که اوضاع را حتی بدتر کرده این است که او مجبور است از یک طرف با برادر بزرگ‌تر و بدخلقش سروکله بزند و از طرف دیگر با برادر کوچک آزار دهنده‌اش مواجه شود.

انیمیشن خاطرات یک بی‌عرضه: تب کلبه، هفتمین فیلم از مجموعه فیلم‌های خاطرات یک بی‌عرضه (Diary of a Wimpy Kid) و سومین انیمیشن بلند این مجموعه است. راجر مور یکی از منتقدانی است که به این فیلم امتیاز چندان بالایی اختصاص نداد. او اشاره کرد پیام فیلم را به‌شکلی بلند و واضح دریافت کرده است، بااین‌حال وجه کمدی این اثر چندان ملموس نیست. همچنین این منتقد سبک انیمیشنی این اثر را هم مناسب و قابل قبول دانست.


جان شریدان و همسرش در انیمیشن بابیلون 5

۱۹. انیمیشن بابیلون ۵: راه خانه

انیمیشن Babylon 5: The Road Home

  • ژانر: علمی- تخیلی
  • کارگردان: مت پیترز
  • شرکت سازنده: Warner Bros. Animation ،Babylonian Productions ،Studio Mir
  • توزیع کننده ایالات متحده: Warner Bros. Discovery Home Entertainment
  • تاریخ انتشار: ۱۵ اوت ۲۰۲۳- ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Babylon 5: The Road Home در IMDB: ۶/۷

انیمیشن بابیلون ۵: راه خانه، هفتمین فیلم بلند از این سری و دومین قسمتی است که مستقیما به‌صورت ویدیویی منتشر شده است. همچنین شاهد استفاده فناوری CGI در ساخت این انیمیشن هستیم. داستان فیلم باز هم در مورد جان شریدان است که در تلاش برای پیدا کردن راهی برای بازگشت به خانه ازطریق خطوط زمانی متعدد، با سرگذشت‌ها و واقعیت‌های متناوب مواجه می‌شود.

از دید منتقدان این انیمیشن اثری قابل قبول با فیلمنامه‌ای جالب توجه است که احتمالا برای طرفداران قدیمی این مجموعه، تداعی کننده‌ی روزهای خوش گذشته بوده و حالتی نوستالژیک دارد. اما درمقابل تماشای آن شاید برای کسانی که درکی از داستان و شخصیت‌های این مجموعه ندارند، چندان جذاب نباشد. درنهایت فیلم بابیلون ۵: راه خانه را باید یک فیلم علمی- تخیلی استاندارد دانست که با پوششی انسان‌گرایانه در برگرفته شده است.


شاه میمون در حال حمل یک انسان در آسمان

۱۸. انیمیشن شاه میمون

انیمیشن The Monkey King

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: آنتونی استاکی
  • شرکت سازنده: Reel FX
  • توزیع کننده ایالات متحده: نتفلیکس
  • تاریخ انتشار: ۱۸ اوت ۲۰۲۳- ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات The Monkey King در IMDB: ۵/۷

انیمیشن شاه میمون پروژه‌ای است که پروسه‌ی تولید آن مدت‌ها به طول انجامید که بخشی از آن به خاطر تغییر و تحولات مربوط‌به استودیو سازنده آن یعنی «Oriental Dreamworks» است و خب در این مدت در پشت صحنه هم شاهد مقداری اتفاقات درام بودیم.

اما داستان این انیمیشن چیست؟ در سرزمین باستانی چین، میمونی بسیار قدرتمند وارد صحنه شده، اما با استقبال سرد همنوعانش مواجه می‌شود. او در طول سال‌های رشد و پیش از آنکه جایگاه واقعی خود را پیدا کند، موفق به شکست دادن یک شیطان می‌شود. درنهایت میمون قدرتمند تاج پادشاهی را بر سرگذشته و مبدل به شاه میمون می‌شود. دراین بین شاه اژدها دارایی باارزش شاه میمون را می‌دزدد و اکنون او باید به مأموریتی مهم رفته و عصایش را برای نجات جهان بازپس بگیرد. اما شاه میمون درنهایت متوجه یک حقیقت ساده می‌شود، اینکه گاهی بزرگ‌ترین دشمن‌، حس غرور خود ما است. این انیمیشن با الهام از یک داستان حماسی چینی ساخته شده است.

تاکنون شاهد اقتباس‌های متعددی از این مضمون داستانی بودیم، اما دراین میان انیمیشن شاه میمون دارای حس تازگی و طراوت است. سبک انیمیشن‌سازی این اثر به‌شکلی غیرقابل انکار برجسته بوده و شاهد توجه سازندگان به جزئیات کار هستیم، امری که به‌خصوص در زمان به تصویر کشیدن خدایان، شیاطین و هیولاهای مختلف بیشتر به چشم می‌آید. صداپیشه‌های این اثر هم در جان بخشیدن به شخصیت‌ها سنگ تمام گذاشته و بیننده را با اجرای پرزرق‌ و برق و خنده‌دار خود تحت تأثیر قرار می‌دهند. درنهایت اگر نتفلیکس توجه بیشتری به تولیدات اصلی خود داشت، شاید شاه میمون می‌توانست جایگاه بالاتری در چشم‌انداز آثار سرگرم‌کننده سال ۲۰۲۳ داشته باشد.


روبی گیلمن کراکن درحال صحبت با ناخدای پیر یک ماشین کشتی مانند

۱۷. انیمیشن روبی گیلمن، کراکن نوجوان

انیمیشن Ruby Gillman, Teenage Kraken

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: کرک دی میکو
  • شرکت سازنده: DreamWorks Animation
  • توزیع کننده ایالات متحده: یونیورسال پیکچرز
  • تاریخ انتشار: ۳۰ جون ۲۰۲۳- ۹ تیر ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Ruby Gillman, Teenage Kraken در IMDB: ۵/۷

داستان انیمه روبی گیلمن در مورد دختر نوجوان خجالتی است که از رازی شگفت‌انگیز مطلع می‌شود. اینکه او یکی از اعضای خاندانی سلطنتی از کراکن‌های دریایی افسانه‌ای است. او همچنین درمی‌یابد که سرنوشت او در اعماق اقیانوس‌ها رقم خواهد خود، سرنوشتی که بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که در تصورش می‌گنجد.

طراحی و شخصیت پردازی انیمیشن روبی گیلمن دارای کیفیتی جذاب و منعطف است، ضمن آنکه لانا کاندر، تونی کولت و جین فوندا هم در مقام صداپیشه خوش درخشیده‌اند. این فیلم اگرچه محصولی بی‌عیب و نقص نیست، اما به‌لطف نمایش صحنه‌هایی گیرا از دنیای زیر آب و همینطور نمایشی خیره کننده از موجودات دریایی اثری جذاب و تماشایی است که ارزش تماشا کردن را دارد.


لئون کندی در انیمیشن رزیدنت ایول با موهای کوتاه

۱۶. انیمیشن رزیدنت ایول: جزیره مرگ (اهریمن ساکن: جزیره مرگ)

انیمیشن Resident Evil: Death Island

  • ژانر: اکشن، ترسناک
  • کارگردان: ایچیرو هاسومی
  • شرکت سازنده: TMS Entertainment ،Quebico
  • توزیع کننده ایالات متحده: Kadokawa ،Sony Pictures Home Entertainment
  • تاریخ انتشار: ۲۲ جون ۲۰۲۳- ۱ تیر ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Resident Evil: Death Island در IMDB: ۵/۷

انیمیشن کامپیوتری و ترسناک اهریمن ساکن یا رزیدنت ایول، فیلمی جذاب است که با الهام از بازی ویدیویی به‌همین نام ساخته شده است. این اثر چهارمین فیلم از این مجموعه است.

داستان انیمیشن رزیدنت ایول: جزیره مرگ باز هم به حوادثی اختصاص دارد که پس از فاجعه شهر راکون و اقدامات شرکت آمبرلا رخ می‌دهند. هفده سال پس از وقایع رخ داده در فیلم «رزیدنت ایول: انتقام» (Resident Evil: Vendetta) باز هم لئون کندی وارد داستان شده و به‌همراه گروهش به‌دنبال یک دسته آدم‌ربا است. این تعقیب و گریز درنهایت پای گروه را به جزیره آلکاتراز باز می‌کند، جایی که گروه متوجه خطر بزرگی می‌شود که بشریت را تهدید می‌کند.

از دید برخی منتقدان این اثر فرصتی عالی برای دیدار مجدد با شخصیت‌های بازی و دنیای فیلم است، هرچند درنهایت تأثیرگذاری مشخصی روی دنیای بازی ندارد. بااین‌حال این فیلم نشان می‌دهد که سرانجام مجموعه فیلم‌های انیمیشنی اهریمن ساکن راه خود را پیدا کرده و درمسیر درست به حرکت ادامه می‌دهند.


پیتر که خرطوم فیل را در آغوش گرفته است در انیمه فیلم شعبده باز

۱۵. انیمیشن فیل جادوگر (فیل شعبده‌باز)

انیمیشن The Magician’s Elephant

  • ژانر: ماجراجویی، کمدی
  • کارگردان: وندی راجرز
  • شرکت سازنده: Animal Logic (Netflix)
  • توزیع کننده ایالات متحده: نتفلیکس
  • تاریخ انتشار: ۱۷ مارس ۲۰۲۳- ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
  • میانگین امتیازات The Magician’s Elephant در IMDB: ۶/۵

انیمیشن فیل جادوگر براساس رمانی نوشته کیت دی‌کامیلو ساخته شده است و کارگردانی آن را وندی راجرز برعهده دارد که ساخت آثاری همچون شرک و اسپیریت: اسب سیمارون را درکارنامه دارد.

داستان در مورد پیتر است، پسری نوجوان که ساکن شهری است که روزگاری به وجود جادو اعتقاد داشت، اما این روحیه اکنون جایش را به حس بدبینی داده است. پیتر سعی دارد آدل، خواهر گمشده‌اش را پیدا کند. به‌همین خاطر او سری به فالگیری در میدان شهر می‌زند، درحالی که تنها یک سؤال در ذهنش تکرار می‌شود: آیا خواهرش هنوز زنده است؟ پاسخ فالگیر این است که او باید یک فیل مرموز را پیدا کند، امری که از نظر پیتر کاری غیرممکن است. دراین بین شعبده‌‌بازی که در احضار فیل نقش دارد، پیتر را راهی سفری پرفراز و نشیب می‌کند تا سه کار به ظاهر غیرممکن را به انجام برساند. کارهایی که چهره شهر محل زندگیش را برای همیشه تغییر خواهند داد.

درمجموع باید گفت انیمیشن فیل جادوگر داستانی ساده اما تأثیرگذار در مورد باور و ایمان داشتن است و اینکه چطور یک عمل کوچک و به‌ظاهر غیرممکن می‌تواند شروع‌کننده موجی از اتفاقات مهم باشد. این فیلم سعی در بزرگ نشان دادن خود ندارد؛ درعوض تلاش می‌کند با پروبال دادن به یک افسانه مدرن، احساسات مخاطب را درگیر کند. اثری جذاب با داستانی عجیب که توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند.


گروه دثلاک در انیمه متالوکالیپس با چهره های خشن

۱۴. انیمیشن متالوکالیپس: ارتش دوم‌استار

انیمیشن Metalocalypse: The Army of the Doomstar movie

  • ژانر: انیمیشن
  • کارگردان: برندون اسمال
  • شرکت سازنده: Williams Street ،Titmouse, Inc
  • توزیع کننده ایالات متحده: سرگرمی خانگی برادران وارنر
  • تاریخ انتشار: ۲۲ اوت ۲۰۲۳- ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Metalocalypse: The Army of the Doomstar movie در IMDB: ۶/۵

انیمیشن متالوکالیپس: ارتش دوم‌استار براساس مجموعه انیمیشنی به‌همین نام ساخته شده است. کارگردانی این اثر را هم سازندگان همین سریال برعهده داشتند، همچنین این اثر را می‌توان دنباله‌ی مستقیم فیلم «متالوکالیپس: مرثیه دوم‌استار» (Metalocalypse: The Doomstar Requiem) دانست.

این نسخه جدید درست به اتفاقات پس از وقایع فیلم قبلی اختصاص دارد، جایی که وظیفه نوشتن «آواز رستگاری» به گروه دثکلاک (Dethklok) سپرده می‌شود تا از این طریق به نجات سیاره از عذاب و نابودی قریب‌الوقوع کمک کند. اما پرسش اصلی اینجا است که آیا دثکلاک می‌تواند در انتخاب میان خواسته‌ها و امیال نفسانی خود و خیراندیشی بزرگ‌تر برای دنیا موفق عمل کرده و وظیفه خود را به‌درستی به انجام برساند؟ آیا می‌تواند به استقبال خطراتی که روحش را هم در بوته آزمون قرار می‌دهد رفته و درنهایت خالق آهنگی باشد که نجات بخش همگان است؟

فیلم متالوکالیپس: ارتش دوم‌ استار را می‌توان پایانی برای مجموعه متالوکالیپس درنظر گرفت. درنهایت باید گفت مجموعه متالوکالیپس موفق شده است با استفاده همزمان از عناصر ژانر کمدی درکنار نکات برجسته فرهنگ متال، مخاطبان خود را ساعت‌ها سرگرم کند. بهشتی وعده‌داده شده که عاشقان موسیقی متال را در خود غرق خواهد کرد.


خانم کفشدوزک در کتابخانه

۱۳. انیمیشن لیدی باگ و گربه نوآر

انیمیشن Ladybug and Cat Noir: The Movie

  • ژانر: ماجراجویی، اکشن
  • کارگردانان: جرمی زگ
  • شرکت سازنده: Zag Inc., Method Animation, Toei Animation, On Animation Studios
  • شرکت توزیع کننده: SND
  • تاریخ انتشار: ۱۱ جون ۲۰۲۳- ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Ladybug and Cat Noir: The Movie در IMDB: ۶/۱

انیمیشن لیدی باگ و گربه نوآر، پویانمایی موزیکال است که براساس مجموعه داستان‌های محبوب «معجزه: قصه های لیدی باگ و گربه نوآر» ساخته شده است.

درادامه ماجراجویی‌های گذشته، لیدی باگ و گربه نوآر خود را درمیان متحدانی جدید می‌بینند، این درحالی است که آن‌ها باید با حریفی قدرتمند و بسیار مصمم رو‌به‌رو شوند. همزمان شاهد تغییراتی بزرگ در زندگی این دو هستیم، چه در مقام دو ابرقهرمان و چه به‌عنوان مارینت و آدرین در زندگی عادی و فعالیت‌های روزانه‌شان در مدرسه که همه چیز را برای‌شان مهیج‌تر می‌کند.


ترولها با موهای رنگارنگ و تزئینات موی سر و خندان

۱۲. انیمشن ترول ۳ (ترول‌ها متحد باهم)

انیمیشن Trolls Band Together

  • ژانر: خانوادگی، کمدی
  • شرکت سازنده: دریم ورکس
  • توزیع کننده ایالات متحده: یونیورسال پیکچرز
  • تاریخ انتشار: ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳- ۲۶ آبان ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Trolls 3 در IMDB: ۶

انیمیشن ترول‌ پس از مجموعه‌هایی همچون شرک، ماداگاسکار، پاندای کونگ‌فو کار و چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم، پنجمین مجموعه تولید شده به‌وسیله شرکت دریم ورکس است. پس از فروش ۳۵۰ میلیون دلاری فیلم اول و فروش صد میلیون دلاری فیلم دوم آن‌هم زمانی‌که بیشتر سالن‌های سینما به خاطر پاندمی کرونا تعطیل بودند، ساخت دنباله‌ی دیگری از این مجموعه قابل انتظار بود.

از دید گروهی از منتقدان انیمیشن ترول ۳ باز هم سفری سرگرم‌کننده و چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد که بیشتر برای طرفداران کم سن‌وسال‌تر این مجموعه جالب توجه است، بااین‌حال می‌تواند توجه والدین را هم به خود جلب کند. یکی از منتقدان هالیوود ریپورتر اشاره می‌کند که فیلمنامه این اثر به‌لطف حجم قابل توجهی شوخی و لحظات کمدی، مخاطب را به خنده می‌اندازد. موسیقی فیلم از جمله دیگر نقاط قوت آن است. بااین‌حال از دید برخی دیگر، ترول ۳ نشانه‌هایی از درجازدن و فرسوده شدن این مجموعه را هم نشان می‌دهد. هرچند هنوز به‌لطف ترانه‌ها و سبک انیمیشنی زنده و جذابش می‌توان گفت مجموعه ترول همچنان حرف‌هایی برای گفتن دارد.


مک در دریاچه درکنار اردکهای دیگر در جنگل از انیمه مهاجرت

۱۱. انیمیشن مهاجرت

انیمیشن Migration

  • ژانر: ماجراجویی، کمدی
  • کارگردان: بنجامین رنر
  • شرکت سازنده: ایلومینیشن
  • توزیع کننده ایالات متحده: یونیورسال پیکچرز
  • تاریخ انتشار: ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳- ۱ دی ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Migration در IMDB: ۶/۹

انیمیشن مهاجرت یک فیلم کمدی امروزی در مورد خانواده‌ای از اردک‌ها است که قرار است برخلاف سنت معمول خود، سری هم به دنیای بیرون بزنند. شخصیت اصلی داستان اردکی مضطرب به نام مک است که دوست ندارد به این زودی‌های برکه‌ی کوچک خود در نیوانگلند را ترک کند. بااین‌حال همسرش که به‌مراتب ماجراجوتر از او است از مک می‌خواهد برای کوچ آماده شود تا خانواده برای گذراندن فصل زمستان به سمت جنوب مهاجرت کنند.

بااین‌حال قرار نیست همه‌چیز طبق نقشه پیش برود چون آن‌ها به حرکت در مسیری جدید فکر می‌کنند. پدر بیش از حد محافظه‌کار دیگران را متقاعد می‌کند تا در کوچ سالانه‌شان از مسیری متفاوت حرکت کرده و ازطریق شهر نیویورک به سمت جنوب و جامائیکا بروند. مشخص است که این تغییر مسیر، پرواز آن‌ها را درگیر یک سری اتفاقات متفاوت و غیرمنتظره خواهد کرد. آن‌ها در طول مسیر با پرندگان شهری و مهاجر دیگری هم آشنا شده و با همدلی و ایجاد پیوندهای دوستانه، برای این سفر بزرگ و مهیج آماده می‌شوند.


دختری با موهای بلند در کنار بزی بامزه و یک پیرمرد در انیمیشن آرزو اثر دیزنی

۱۰. انیمیشن آرزو

انیمیشن Wish

  • ژانر: ماجراجویی، کمدی
  • کارگردانان: کریس باک، فاون ویراسانتورن
  • شرکت سازنده: والت دیزنی
  • توزیع کننده ایالات متحده: والت دیزنی
  • تاریخ انتشار: ۲۲ نوامبر- ۱ آذر ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Wish در IMDB: ۵/۸

داستان انیمیشن آرزو در سرزمینی اتفاق می‌افتد که آرزوها درآنجا برآورده می‌شوند. دراین بین بینندگان داستان زندگی دختری جوان به نام آشا را دنبال می‌کنند که برای رسیدن به آرزویش، ماجراجویی عجیب را تجربه می‌کند. این فیلم درواقع ادای احترامی است به صد سال اول فعالیت شرکت والت دیزنی و همینطور یادآوری ترانه «When You Wish Upon a Star» که به وسیله این شرکت به شهرت رسید.

از دید برخی منتقدان فیلم آرزو ارجاعی صمیمانه به بسیاری از آثار کلاسیک استودیو دیزنی است که تأثیری عمیق روی بسیاری از مخاطبان این آثار داشته است. بااین حال شاید استفاده از جادوی تنیده در تاروپود آثار این شرکت به‌تنهایی برای موفقیت یک اثر کافی نباشد، همان‌طور که بررسی امتیازهای اختصاص داده شده به این فیلم نشان از نقدهای عمدتا متوسط دارد. بااین‌حال مخاطبان ظاهرا با این اثر ارتباط برقرار کرده و بسیاری هم آن را ستودند. به‌گفته یکی از منتقدان درحالی‌که دیزنی صدمین سال فعالیت خود را جشن می‌گیرد، انیمیشن آرزو می‌تواند نمادی از توجه به گذشته، جشن گرفتن زمان حال و آماده شدن برای فعالیت‌های آینده باشد.


برادران ونتور با لباسهای مختلف

۹. انیمیشن برادران ونچر: قلب درخشان بابون

انیمیشن The Venture Bros: Radiant is the Blood of a Baboon Heart

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: جکسون پابلیک
  • شرکت سازنده: Titmouse, Inc- Williams Street
  • توزیع کننده ایالات متحده: برادران وارنر
  • تاریخ انتشار: ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳- ۳۰ تیر ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات The Venture Bros: Radiant is the Blood of a Baboon Heart در IMDB: ۷/۹

پس از دو دهه حضور موفق، خداحافظی کردن کاری چالش‌برانگیز است، اما انیمیشن برادران ونچر به خوبی از پس این کار برآمد. داستان این انیمیشن روی شخصیت هنک ونچر متمرکز است که درگیری خطراتی پنهان و آشکار شده است. درهمین حال تهدیدی شرورانه از دوران گذشته دیگر بار ظاهر شده و باعث ایجاد هرج‌ومرج می‌شود. لزوم بازگرداندن تعادل به جهان، باعث اتحاد متحدان سابق و دشمنان آن‌ها می‌شود. چراکه اگر این اتحاد شکل نگیرد، آن‌ها باید درانتظار سقوط دنیا باشند.

قسمت پایانی این مجموعه را باید خداحافظی صمیمانه با طرفداران پروپاقرص آن دانست. انیمیشنی که درعین درگیر کردن عاطفی طرفداران، اکشنی سرگرم‌کننده را هم به نمایش می‌گذارند که قابل‌توجه است. پایانی باشکوه که هر دقیقه آن تماشایی است، داستانی که به سمت افراط و تفریط نرفته و درنهایت رضایت مخاطبان را جلب می‌کند.


لئو خزنده دوست داشتنی در دست کودکان خندان

۸. انیمیشن لئو

انیمیشن Leo

  • ژانر: خانوادگی، کمدی
  • کارگردانان: رابرت ماریانتی و رابرت اسمیگل
  • شرکت سازنده: هپی مدیسون پروداکشنز، نتفلیکس انیمیشن
  • توزیع کننده ایالات متحده: نتفلیکس
  • تاریخ انتشار: ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳- ۳۰ آبان ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Leo در IMDB: ۷

چه کسی فکر می‌کرد استودیو «Happy Madison Productions» سازنده فیلمی همچون «هشت شب دیوانه‌وار» (Eight Crazy Nights) موفق به ساخت یکی از بهترین انیمیشن‌های سال شود؟ انیمیشن لئو محصول نتفلیکس روی انگشت آدام سندلر می‌چرخد که هم در کار نویسندگی و تهیه کنندگی این اثر همکاری کرده است و هم صداپیشه شخصیت لئو است. اما لئو کیست؟

لئو خزنده‌ای بامزه است که پس از سال‌ها زندگی کردن در محیط بسته کلاس درس، اکنون مشتاق تجربه کردن دنیای بیرون است. دراین بین فرصتی سر راهش قرار می‌گیرد تا در قالب یک پروژه مدرسه، سری هم به خارج از خانه‌اش یا همان کلاس درس بزند و لئو هم با خوشحالی از آن استقبال می‌کند. این سفر تحقیقاتی درنهایت راه را برای شکوفا شدن دیگر استعدادهای لئو همراه می‌کند. شاید حضور آدام سندلر در کمدی مناسب کودکان کمی عجیب باشد، اما لئو به‌واقع اثری سرگرم‌کننده است. فیلم پیام‌های مثبت بسیاری برای گفتن دارد و درنتیجه تماشای آن برای همه گروه‌های سنی مناسب است. لئو شاید روشنفکرانه یا مبتکرانه‌ترین فیلم سال نباشد، اما قطعا اثری با کیفیت از استودیویی است که انتظار نداشتیم خالق چنین اثری باشد.


جهان شگفت انگیز و رنگارنگ انیمه دریای عمیق

۷. انیمیشن دریای عمیق

انیمشن Deep Sea

  • ژانر: درام، ماجراجویی
  • کارگردان: تیان شیائوپینگ
  • شرکت سازنده: October Media
  • تاریخ انتشار: ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳ در چین- ۲ بهمن ۱۴۰۱
  • میانگین امتیازات Deep Sea در IMDB: ۶/۸

داستان انیمیشن دریای عمیق در مورد دختر کوچکی است که به‌تازگی شاهد جدایی والدینش از هم بوده است. روزی او همراه خانواده جدیدش به سفری دریایی می‌رود. او که هنوز با دور بودن از مادرش کنار نیامده است، متوجه زمزمه‌ای عجیب می‌شود که بی‌شباهت به آوازی نیست که مادرش آن را می‌خواند. پس با دنبال کردن منبع صدا سرانجام وارد رستورانی فوق‌العاده و عجیب به نام دریای عمیق می‌شود، جایی که به‌وسیله مخلوقات دریایی اداره می‌شود.

فناوری به کار رفته در ساخت این انیمیشن بسیار چشمگیر بوده و رنگ‌ها به‌طرزی خیره‌کننده شگفت‌انگیز و زنده هستند، بااین‌حال متأسفانه این تمام چیزی است که این انیمیشن از آن بهره برده است. درست است که این جلوه‌های بصری بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند، اما درنهایت حجم بالای آن‌ها برای استفاده در یک فیلم کمی ذوق بیننده را کور می‌کند. برخی از صحنه‌های فیلم کاملا غیرضروری هستند، گویی کارگردان برای نشان دادن استعداد و توانایی خود زیاد از حد تلاش کرده است. این صحنه‌های طولانی، ضرباهنگ فیلم را کند کرده و تاحدی از جذابیت آن کاسته‌اند. درواقع یک ساعت اول فیلم به‌شکلی گیج‌کننده سپری می‌شود. اول به نظر می‌رسد داستان در مورد دختری افسرده حال و رو به مرگ است و فیلم به‌نوعی درحال به تصویر کشیدن رویاهای او است. اما این مسئله آنقدر غیرمنطقی است که مخاطبان قادر به درک آن نیستند.


امبر و وید دو عنصر آب و آتش در کنار هم در انیمیشن عنصری

۶. انیمیشن عنصری

انیمیشن Elemental

  • ژانر: ماجراجویی، کمدی
  • کارگردان: پیتر سون
  • شرکت سازنده: پیکسار
  • توزیع کننده ایالات متحده: استودیو والت دیزنی
  • تاریخ انتشار: ۱۶ جون ۲۰۲۳- ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Elemental در IMDB: ۷

انیمیشن عنصری بیست و هفتمین فیلم استودیو پیکسار است که داستان آن در شهری به نام المنت می‌گذرد. جایی که ساکنان آن از عناصر اصلی همچون آب، آتش، خاک و هوا درکنار هم زندگی می‌کنند. امبر زنی جوانی، سرسخت، تندخو و البته آتشین است. آشنایی و دوستی امبر با مردی خوش ذوق و سربهوا به نام وید، تغییراتی شگفت‌انگیز در باورهای او پدید آورده و باعث می‌شود که دنیایی که در آن زندگی می‌کند را به چالش بکشد.

انیمیشن عنصری مخاطب را به تماشای جهانی دعوت می‌کند که در آن عناصری همچون آتش، آب، انواع سنگ و گیاهان همگی دارای احساسات هستند. دراین بین قلب اصلی داستان در میانه عاشقانه‌ای غیرمحتمل می‌تپد، جایی که دو عنصر آب و آتش در دام عشق هم گرفتار شده‌اند. باید گفت انیمیشن عنصری یکی دیگر از جواهرات صندوقچه پیکسار است که نمی‌توان از تماشایش صرف‌نظر کرد.

اما چیزی که این اثر را از آثار قبلی پیکسار متمایز می‌کند، بلندپروازی سازندگان و تبحرشان در ارائه جلوه‌های واقعی آب و آتش است. ایجاد جهانی کامل حول جلوه‌های ویژه و بصری جالب توجه که به‌خوبی نشان می‌دهند چطور داستان‌های پیکسار باعث پیشرفت فناوری‌های مربوط‌به ساخت آثار انیمیشنی می‌شوند و بالعکس. درنهایت باید گفت انیمشن عنصری با تمرکز منحصربه‌فرد روی نابرابری‌های اجتماعی درکنار ارائه عاشقانه‌ای کمدی، یکی از جسورانه‌ترین فیلم‌های پیکسار است.


سوپر ماریو درحال پریدن و ضربه زدن به موانع مختلف در برادران سوپر ماریو

۵. انیمیشن برادران سوپر ماریو

انیمیشن The Super Mario Bros. Movie

  • ژانر: ماجراجویی، کمدی
  • کارگردانان: آرون هوروات و مایکل جلنیک
  • شرکت سازنده: Illumination, Illumination Mac Guff
  • توزیع کننده ایالات متحده: یونیورسال پیکچرز
  • تاریخ انتشار: ۵ آوریل ۲۰۲۳- ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات The Super Mario Bros. Movie در IMDB: ۷

یکی از بزرگ‌ترین و خنده‌دارترین محصولات دنیای انیمیشن در سال جاری میلادی که به موفقیت بزرگ گیشه تبدیل شد، فیلم انیمیشنی برادران سوپر ماریو است که ادای احترامی در خورتوجه به طرفداران نینتندو است. انیمیشنی که تصویری رنگارنگ از بازی جذاب و محبوب سوپر ماریو را به مخاطبان عرضه کرد.

سازندگان این انیمیشن خوش ساخت، ضمن معرفی شخصیت‌های جذاب اما قابل قبول، به‌شکلی هوشمندانه عناصر بازی را در سکانس‌هایی هنری و مهیج گنجانده‌اند. شگردی که به‌خوبی جواب داده و برادران سوپر ماریو را به یکی از جذاب‌ترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۳ تبدیل کرد. درواقع درخشش خیره‌کننده جهانی این فیلم باعث شد این نسخه جدید با حضور کریس پرت به‌عنوان یکی از صداپیشه‌ها، تقریبا ۴۰ برابر لایو اکشن این اثر که سی سال پیش اکران شد، درآمد داشته باشد. اگرچه انیمیشن برادران سوپر ماریو چندان در بحث روایت داستانی خود ریسک‌پذیر نیست، اما تلفیق پایه‌های اصلی بازی ماریو و چرخش شخصیت‌ها میان بخش‌های مختلفی همچون پادشاهی قارچ‌ها، پادشاهی جنگل و جاده رنگین‌کمان همگی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است. این اثر همچنین دارای سکانس‌های هنری مهیجی است که بیننده را مجذوب خود می‌کنند.


راکی و جینجر در کنار دوستانشان در استاپ موشن فرار مرغی طلوع ناگت

۴. انیمیشن فرار مرغی: طلوع ناگت

انیمیشن Chicken Run: Dawn of the Nugget

  • ژانر: ماجراجویی، کمدی
  • کارگردان: سام فل
  • شرکت سازنده: آردمن انیمیشن
  • توزیع کننده ایالات متحده: نتفلیکس
  • تاریخ انتشار: ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳- ۲۴ آذر ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Chicken Run: Dawn of the Nugget در IMDB: ۶/۴

استاپ موشن فرار مرغی: طلوع ناگت دنباله فیلم محبوب فرار مرغی محصول سال ۲۰۰۰ است. این بار باز هم همراه گروه مرغ‌های فراری می‌شویم که قصد دارند راهی برای ورود به قلعه‌ای غیرقابل نفوذ پیدا کنند. به جز ستاره‌های فیلم قبلی یعنی جینجر و راکی، اکنون دختری به نام مولی هم به گروه اضافه شده است. این گروه همچنان درحال نقشه کشیدن و سازماندهی هستند تا دوباره در امنیت باشند.

یکی از تفاوت‌های برجسته این فیلم با فیلم قدیمی جایگزین شدن صداپیشه‌های دو شخصیت اصلی است. درحالی که مل گیبسون و جولیا سوالها (صوالحه) صداپیشه‌های راکی و جینجر بودند، این بار تندی نیوتن و زکری لی‌وای جایگزین آن‌ها شدند که البته این مسئله تاحدی بحث‌برانگیز شد. از سوی دیگر دنباله انیمیشن فرار مرغی درمقایسه با نسخه اصلی شاید چندان پیشرفت ملموسی نداشته باشد، اما همان چیزهایی که از دنیای آثار استاپ‌موشن انتظار داریم را به مخاطب عرضه می‌کند. به‌ویژه تماشای سکانس‌های اکشن این نسخه بسیار لذت بخش است.


لاکپشتهای نینجا شامل رافائل-داناتلو- لئوناردو و مایکل آنجلو با چهره خندان و چشم بند نارنجی در کنار

۳. انیمیشن لاک‌پشت‌های نینجای جهش‌یافته نوجوان: آشوب جهش‌یافته

انیمیشن Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: جف روو، کایلر اسپیرز
  • شرکت سازنده: نیکلودئون، پارامونت پیکچرز، انیمیشن میکروس
  • توزیع کننده ایالات متحده: پارامونت پیکچرز
  • تاریخ انتشار: ۲ اوت ۲۰۲۳- ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem در IMDB: ۷/۲

فیلم انیمیشن لاک‌پشت‌های نینجای جهش یافته نوجوان: آشوب جهش‌یافته باز هم داستان این برادران سرگرم‌کننده را دنبال می‌کند که برای جلب توجه و عشق ساکنان شهر نیویورک تلاش می‌کنند، درحالی‌که همزمان باید با ارتشی از موجودات جهش یافته رو‌به‌رو شده و به جنگ آن‌ها بروند.

به‌گفته آدریانا کوهن مدیر بخش تولید انیمیشن شرکت میکروس، داستان این فیلم به نوستالژی دهه ۱۹۹۰ این مجموعه وفادار است. لازم به ذکر است که این فیلم بخشی از دنیای انیمیشن ظهور لاکپشت‌های نینجای جهش‌یافته نوجوان (Rise of the Teenage Mutant Ninja Turtles) نیست. از سوی دیگر شاید یکی از برجسته‌ترین نکات در مورد این نسخه جدید سبک هنری قابل‌توجه و فراموش نشدنی آن باشد که مملو از رنگ و بافت‌ است. موسیقی متن فیلم دیگر بخش جالب توجه فیلم آشوب جهش یافته است که مملو از موسیقی هیپ هاپی است که به‌وسیله ترنت رزنر و آتیکوس راس اجرا شده‌اند.


نیمونا درحال پرتاب شعله های آتش روی میز

۲. انیمیشن نیمونا

انیمیشن Nimona

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردانان: نیک برونو و تروی کوان
  • شرکت سازنده: Annapurna، DNEG Animation، Netflix
  • توزیع کننده ایالات متحده: نتفلیکس
  • تاریخ انتشار: ۲۳ جون ۲۰۲۳- ۲ تیر ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Nimona در IMDB: ۷/۶

در ابتدا قرار بود استودیو بلو اسکای ساخت انیمیشن نیمونا را برعهده بگیرد، اما تعطیلی این شرکت به‌وسیله دیزنی کار را متوقف کرد. نیمونا با اقتباس از رمان گرافیکی و محبوب ان‌دی استیونسون ساخته شده و داستان آن در مورد شوالیه‌ای است که به خاطر جنایتی که مرتکب نشده است در مظان اتهام قرار می‌گیرد. دراین میان تنها کسی که می‌تواند به او کمک کرده و بی‌گناهیش را اثبات کند، نیمونا است. دختر نوجوانی با قابلیت تغییر شکل دادن که درعین‌حال ممکن است همان هیولایی باشد که شوالیه قسم خورده است آن را نابود کند.

این انیمیشن در دنیایی تکنو قرون وسطایی می‌گذرد و داستانش در مورد برچسب‌هایی است که ما به افراد مختلف نسبت می‌دهیم. همینطور در مورد کسانی که دوست ندارند براساس نگاه دیگران تغییر کرده یا تعریف شوند. به‌عبارتی نیمونا تمثیلی عجیب و غریب در مورد کسانی است که از پایبندی به برخی قوانین حاکم برجامعه سرباز می‌زنند، قوانینی که با تعیین کردن چهارچوب‌هایی خاص از افراد می‌خواهند چگونه زندگی کرده یا چطور به نظر برسند. اجرای زیبای صداپیشه‌ها به‌ویژه دو شخصیت اصلی با هنرنمایی «کلویی گریس مورتس» و «ریز احمد» از دیگر نقاط قوت این انیمیشن جذاب است.


مرد عنکبوتی معلق در هوا در کنار دیگر مردان عنکبوتی از جهانهای موازی

۱. انیمیشن مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی

انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردانان: جواکیم دوس سانتوس، کمپ پاورز و جاستین کی تامپسون
  • شرکت سازنده: Sony Pictures Animation، Sony Pictures Imageworks، Arad Productions، Lord Miller، Pascal Pictures
  • توزیع کننده ایالات متحده: سونی پیکچرز
  • تاریخ انتشار: ۲ جون ۲۰۲۳- ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
  • میانگین امتیازات Spider-Man: Across the Spider-Verse در IMDB: ۸/۶

در ادامه فیلم برنده اسکار مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوت محصول سال ۲۰۱۹، فیلم در میان دنیای عنکبوتی را داریم که باز هم به زندگی مایلز مورالس می‌پردازد که برای تجربه ماجراجویی جدید بازگشته است. او به نیروهای گوئن استیسی و یک تیم جدید پیوسته و برای رویایی با موجودی شرور آماده می‌شود که قوی‌تر از هر چیزی است که تابه‌حال با آن مواجه شده است.

تلاش دست‌اندرکاران ساخت این انیمیشن جذاب از همان صحنه‌های اول مشهود است. شخصیت مایلز مورالس باطروات‌تر از گذشته به نظر می‌رسد و قوس داستانی مربوط‌به این شخصیت درست به اندازه فیلم اول قانع‌کننده است. کاملا مشخص است که او هنوز هم دلبسته دیگر برادران عنکبوتی و سرنوشت ابرقهرمانی خود است. شاید باید گفت خط داستانی این اثر کامل‌تر از آن چیزی است که اکثر فیلم‌های ابرقهرمانی این روزها جرأت نمایش دادن آن را دارند. از نظر سبک هنری هم مسلما فیلم مرد عنکبوتی: درمیان دنیای عنکبوتی یکی از پیچیده‌ترین و الهام‌بخش‌ترین فیلم‌های دهه اخیر است.

در نظرسنجی بهترین انیمیشن‌های سال، انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse توانست رتبه اول را به‌دست بیاورید. در تصویر زیر می‌توانید جزییات این نظرسنجی را مشاهده کنید:

نتیجه نظرسنجی بهترین انیمیشن

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده