نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی سریال دکل (The Rig) | فاجعه در سکوی نفتی

دکل (The Rig)، مجموعه دلهره‌آور و ماوراءطبیعی جدیدی از سرویس آمازون پرایم است که به وضوح نشان می‌دهد طبیعت یک روزی انتقام خود را از همه ما انسان‌ها خواهد گرفت!

اواسط سال ۲۰۱۸ بود که دیوید مک‌فرسون ایده ساخت سریالی براساس یک دکل نفتی به ذهنش رسید؛ آن هم براساس داستان‌هایی که پدرش از دوران کار کردن و تجربه‌اش در صنعت نفت و گاز برایش تعریف کرده بود. او خیلی زود ایده‌اش را برای تهیه‌کننده مجموعه یعنی درک وکس فرستاد و نگارش فیلمنامه را آغاز کرد. درست ۲ سال بعد از این ماجرا، رسما اعلام شد که شرکت آمازون با ساخت سریال The Rig (دکل) توافق کرده است؛ به مرور زمان هم کارها انجام شد و مراحل ساخت جلو رفت. امیلی همپشایر، مارتین کامپستون و مارک بونار به‌عنوان بازیگران اصلی انتخاب و بعد از آن‌ها هم ایان گلن، ریچارد پپل و غیره به جمع هنرمندان پیوستند.

سریال دکل که ژانری دلهره‌آور و ماوراءطبیعی دارد، انگار بیشتر از هر چیز دیگری، حول محور انتقام مادر طبیعت از انسان‌ها می‌چرخد؛ اینکه طبیعت بالاخره کاسه صبرش لبریز می‌شود و تصمیم می‌گیرد که تمام آسیب‌هایی را که انسان به او وارد کرده، تلافی کند. خلاصه داستانی که از سریال دکل منتشر شده، اینطور نشان می‌دهد که یک سکوی نفتی اسکاتلندی در دریای شمال، در مه غیرطبیعی‌ای گیر افتاده است؛ مه ترسناکی که باعث شده ارتباط آن‌ها با دنیای اطرافشان به‌طور کامل قطع شود. این اتفاق دقیقا زمانی رخ می‌دهد که اعضای تیم تصمیم دارند به خانه بازگردند.

تمام شخصیت‌های سریال the rig روی سکوی نفتی

در ابتدا فقط یک مه خالی به نظر می‌رسید اما به مرور زمان، خاکسترهایی روی سکو می‌ریخت که مشخص شد هاگ‌هایی را درون خودش دارد. همزمان با این مه غلیظ و ترسناک، تکان‌های شدیدی هم به سکوی نفتی وارد می‌شود که اتفاقات ناگواری را به وجود می‌آورد. مدت زیادی نمی‌گذرد که همگی متوجه می‌شوند این هاگ‌ها باعث شده که چند تن از اعضا و خدمه این سکو آلوده شوند و تغییرات عجیبی در رفتار آن‌ها دیده شود. بعد از بررسی و آزمایش این هاگ‌ها، دانشمندی که روی این سکوی نفتی قرار داشت، به موضوع مهمی مشکوک شد؛ این موضوع هم این بود که یک انگل باستانی و بسیار قدیمی، باری دیگر از کف اقیانوس آزاد شده است.

آن‌ها در ابتدا اینطور برداشت می‌کنند که این انگل هر چند وقت یک بار بیدار می‌شود و از تمام کسانی که آسیب‌های مختلفی به آن‌جا وارد کردند، انتقام می‌گیرد. حالا این وظیفه روی دوش خدمه این سکو است که متوجه شوند دقیقا چه چیزی باعث رخ دادن این اتفاقات می‌شود و چه نیروی ناشناخته‌ای این جریان را هدایت می‌کند. اما اتفاقاتی که در این مسیر رخ می‌دهد، باعث می‌شود که آن‌ها کم کم یکدیگر را زیر سؤال ببرند و نسبت به اینکه به چه افرادی می‌توانند اعتماد کنند، شک داشته باشند. این سریال روند نسبتا کندی دارد و داستان به آرامی پیش می‌رود اما خب مثل هر سریال اسرارآمیز دیگری، داستان دقیقا چنین فضا و سرعتی را می‌طلبد.

مارتین کامپستون با لباس کارکنان نفت در تونل در سریال the rig

باتوجه‌به المان‌ها و جذابیت‌های متنوعی که در طی مسیر وجود دارد، این روند پیش‌روی برای بعضی‌ها مطلوب و برای بعضی‌ها قابل درک و قابل تحمل است. از طرف دیگر با اینکه سریال دکل در ژانر ترسناک قرار ندارد، اما المان‌های جامپ‌اسکری که در آن وجود دارد که جذابیتش را چندین برابر می‌کند. داستان از یک فضای آرام و دوستانه آغاز می‌شود و مدت زیادی طول نمی‌کشد که وقایع رخ می‌دهند و همه چیز را بهم می‌ریزند؛ به‌طوری که خیلی زود مخاطب متوجه می‌شود دیگر خبری از آن فضای آرام و دوستانه خبری نیست و هیچکس دیگر مثل قبل به عضو دیگر نگاه نمی‌کند.

چیزی که از همان ابتدا خیلی به چشم من آمد و توجه‌ام را به خود جلب کرد، شباهت خیلی زیادی بود که بین این مجموعه و سریال 1899 دارد؛ سریال دیگری که مدتی قبل در زومجی به شما معرفی کرده بودیم. داستان هر دوی آن‌ها در دریای بزرگ رخ می‌دهد، در هر دوی آن‌ها شخصیت‌ها زیر نظر یک شرکت بزرگ قرار دارند و محکوم به نابودی هستند، شرایط ماوراءطبیعی شخصیت‌های داستان را در وضعیت بسیار بدی قرار می‌دهد، همین شرایط بسیار بد باعث می‌شود که کاراکترها رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان دهند و دیگر مثل قبل نباشند، همه چیز روی سر کاپیتان و رئیس مجموعه خراب می‌شود و همه از او توقع دارند، در چنین شرایط سختی یک سری افراد نادان فکر توطئه به سرشان می‌زند و موارد دیگر.

دو شخصیت سریال the rig در حال فریاد زدن پشت در

البته آنطور هم نیست که تفاوت‌هایی با هم نداشته باشند و سریال دکل به درد تماشا کردن نخورد اما همین شباهت‌ها باعث می‌شود که مسیر برای بیننده جذاب شود؛ البته که امیدواریم این مجموعه هم مانند سریال ۱۸۹۹ متوقف و کنسل نشود. یکی از نکات جالبی که در این سریال وجود دارد، کتابی است که یکی از شخصیت‌ها از همان ابتدا در دست دارد و مشغول مطالعه کردن است؛ کتاب The Kraken Wakes که جان ویندهام در دهه ۱۹۵۰ آن را منتشر کرده بود. داستان این کتاب حول محور یک موجود زنده‌ی بیگانه می‌چرخد که از آب برای حمله به نژاد بشر استفاده می‌کند.

منتقدانی که این اثر را تماشا کردند، نظرات متنوع و میانگین امتیاز متوسطی را برایش ثبت کردند. آن‌ها معتقد بودند که سریال دکل به‌لطف کلیشه‌های بیش از حد خام، نمی‌تواند پتانسیل کامل خود را به نمایش بگذارد اما این موضوع اصلا از جذابیتش کم نمی‌کند؛ این سریال ماوراءطبیعی، دلهره‌آور و طبیعتی، به اندازه کافی محیط‌سازی زیبا و بازی‌های چشمگیر دارد که به‌خوبی می‌تواند مخاطب را پای تماشای خود بنشاند؛ آن هم به شکلی که تک تک قسمت‌ها را پشت سر هم نگاه کند. حالا بعد از معرفی این مجموعه جذاب، نوبت آن رسیده که ۳ سریال جذاب دیگر را هم به‌صورت کوتاه معرفی کنیم که شباهت زیادی به سریال دکل دارد.


سریال های مشابه سریال دکل

سریال Manifest

سریال Manifest

سریال فهرست پرواز

بازیگران: ملیسا راکسبرا، جاش دالاس و آتنا کارکانیس

سال پخش: ۲۰۱۸ تاکنون

خلاصه داستان: زمانی‌که پرواز ۸۲۸ مونتگو ایر بعد از یک پرواز آشفته فرود می‌آیند، خدمه و مسافران یک نفس راحت می‌کشند. اما خبر ندارند که در عرض آن چند ساعت، جهان پنج سال پیرتر شده است و دوستان، خانواده و همکاران بعد از عزاداری برای از دست دادن آن‌ها، ناامید شدند و به زندگی ادامه دادند. حالا بعد از مواجه با یک اتفاق غیرممکن، فرصت دوباره‌ای به آن‌ها داده شده است.


والپیپر سریال 1899

سریال 1899

سریال ۱۸۹۹

بازیگران: امیلی بیچام، آنورین برنارد و آندریاس پیچمن

سال پخش: ۲۰۲۲

خلاصه داستان: سال ۱۸۹۹ است و یک کشتی بخار مهاجر به سمت غرب می‌رود تا قاره کهن را ترک کند. مسافران که ترکیبی از ریشه‌های اروپایی دارند، با امیدها و رویاهای خود برای قرن جدید و آینده‌شان در خارج از کشور، متحد شدند. اما سفر آن‌ها دچار پیچش غیرمنتظره‌ای می‌شود؛ آن هم زمانی‌که کشتی مهاجر دیگری را که در دریای آزاد سرگردان است، کشف می‌کنند. چیزی که آن‌ها در آن کشتی پیدا می‌کنند، باعث می‌شود که سفر آن‌ها به سرزمین موعود به یک کابوس وحشتناک تبدیل شود.


اعضای خانواده متیوز در سریال from

سریال From

سریال از سوی

بازیگران: اسکات مک‌کورد، هارولد پرینیو و کاتالینا ساندینو

سال پخش: ۲۰۲۲ تاکنون

خلاصه داستان: داستان سریال در یک شهر کوچک کابوس‌وار در وسط آمریکا جریان دارد؛ شهری عجیب که هر کسی را که وارد آن می‌شود، در خودش گیر می‌اندازد و اجازه خروج را به آن‌ها نمی‌دهد. حالا ساکنانی که در این شهر زندگی می‌کنند، مجبور هستند به هر طریقی خودشان را زنده نگه دارند و بالاخره یک راهی برای خروج و فرار از شهر پیدا کنند؛ آن هم در شرایطی که هیچ تمایلی برای ادامه زندگی در آن شهر ندارند. اما همه چیز به این آسانی‌ها هم که به نظر می‌رسد، نیست. گیر کردن در یک شهر کوچک، تنها بخشی از مشکلات این منطقه است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده