// چهار شنبه, ۲۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۹

گزارش باکس آفیس: شگفتی‌سازی Megan، فیلم ترسناک جدید جیمز وان

در گزارش باکس آفیس این هفته آواتار ۲ همچنان به فروش توقف‌ناپذیرش ادامه می‌دهد و فیلم ترسناک مگان به اولین موفقیت غیرمنتظره‌ی ۲۰۲۳ بدل می‌شود. همراه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیسِ آخرهفته‌ی اخیر را با آواتار: راهِ آب (Avatar: The Way of Water) شروع می‌کنیم که در چهارمین آخرهفته‌ی اکرانش با ۳۳ درصد اُفت فروش مواجه شد، ۴۵ میلیون دلارِ تازه کسب کرد و همچنان برای چهارمین هفته‌ی متوالی صدرنشینِ جدول باقی ماند. ساخته‌ی جیمز کامرون در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش ۱۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروخته بود که ۳۷مین افتتاحیه‌ی برترِ تاریخ باکس آفیس حساب می‌شد؛ سپس این فیلم با تجربه‌ی ۵۳ درصد اُفت فروش در دومین آخرهفته‌اش، ۶۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کسب کرد که ۳۰مین درآمدِ برتر در بینِ دومین آخرهفته‌های تاریخِ باکس آفیس به شمار می‌آمد. درآمدِ این فیلم در سومین آخرهفته‌اش، ۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بود که پشت‌سر جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (۹۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) و قسمت اول آواتار (۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار)، سومین درآمدِ برتر در بینِ سومین آخرهفته‌های تاریخ به حساب می‌آمد. اما حالا درآمدِ ۴۵ میلیون دلاری این فیلم در چهارمین آخرهفته‌اش، آن را پشت‌سرِ تک‌تیرانداز آمریکاییِ کلینت ایستوود (۸۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) و قسمت اول آواتار (۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) در رده‌ی سوم بزرگ‌ترین آخرهفته‌های سومِ تاریخِ گیشه‌ی آمریکای شمالی جای می‌دهد.

اما یک نکته وجود دارد: تک‌تیرانداز آمریکایی در سه آخرهفته‌ی نخستِ اکرانش تنها به‌طور محدود اکران شده بود و تازه از چهارمین آخرهفته‌اش تعداد سینماهایش را از چهارتا به ۳ هزار و ۵۵۵‌تا افزایش داد. به بیان دیگر، گرچه تک‌تیرانداز آمریکایی این رقم را در چهارمین آخرهفته‌اش به‌دست آورده است، اما این رقم از لحاظ فنی درآمدِ اولین آخرهفته‌ی اکرانِ گسترده‌اش به شمار می‌آید. پس، مقایسه‌ی درآمدِ آن با درآمد آخرهفته‌ی چهارمِ آواتار ۲ عادلانه نیست. پس با کنار گذاشتنِ تک‌تیرانداز آمریکایی، آواتار ۲ پشت‌سر قسمت اولِ این مجموعه در جایگاهِ دومِ بزرگ‌ترین آخرهفته‌‌های چهارمِ تاریخ باکس آفیس قرار می‌گیرد. آواتار ۲ پس از ۲۴ روزی که اکرانش گذشته، ۵۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخته است. این فیلم در دوشنبه‌‌ی هفته‌ی گذشته از بلک‌پنتر: واکاندا برای همیشه پیشی گرفت و پشت‌سر تاپ گان: ماوریک (۷۱۸ میلیون و ۷۳۲ هزار دلار) در رده‌ی دوم پُرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ در گیشه‌ی خانگی جای گرفت.

آواتار ۲ به‌لطفِ دوامِ قوی‌اش از چهار فیلمِ ۲۰۲۲ که افتتاحیه‌ی بهتری نسبت به آن داشته‌اند، سبقت گرفته است. آن‌ها عبارت‌اند از: بلک‌پنتر ۲، دکتر استرنج ۲، دنیای ژوراسیک ۳ و ثور: عشق و تندر. درآمدِ ۲۴ روزه‌ی آواتار ۲ ۱۰ درصد بهتر از درآمدِ تاپ گان: ماوریک در مدت مشابه است (افتتاحیه‌ی آواتار ۲ پنج درصد بهتر از تاپ گان ۲ بود)؛ درآمدِ آواتار ۲ سی و یک درصد بهتر از بلک‌پنتر ۲ در مدت مشابه است (افتتاحیه آواتار ۲ بیست و شش درصد کمتر از بلک‌پنتر ۲ بود)؛ درآمد آواتار ۲ سی و نُه درصد بهتر از دکتر استرنج ۲ در مدت مشابه است (افتتاحیه آواتار ۲ بیست و هشت درصد کمتر از دکتر استرنج ۲ بود)؛ درآمد آواتار ۲ پنجاه و پنج درصد بهتر از دنیای ژوراسیک ۳ در مدت مشابه است (افتتاحیه آواتار ۲ هفت درصد کمتر از دنیای ژوراسیک ۳ بود)؛ درآمد آواتار ۲ ۵۵ درصد بهتر از بتمنِ مت ریوز در مدت مشابه است (افتتاحیه آواتار ۲ یک درصد بهتر از بتمن بود) و درنهایت، درآمد آواتار ۲ هفتاد و یک درصد بهتر از ثور: عشق و تندر در مدت مشابه است (افتتاحیه آواتار ۲ هفت درصد کمتر از عشق و تندر بود). اما سوال بعدی این است: درآمدِ ۲۴ روزه‌ی آواتار ۲ در مقایسه با پُرفروش‌ترین فیلم‌های ماه دسامبر در سال‌های اخیر چگونه است؟

ماجراجویی شخصیت‌های اصلی فیلم Avatar: The Way of Water در سیاره پاندورا

درآمد آواتار ۲ نوزده درصد بهتر از قسمت اول آواتار در مدت مشابه است (افتتاحیه آواتار ۲ هفتاد و چهار درصد بهتر از قسمت اول بود)؛ درآمد آواتار ۲ سی و شش درصد کمتر از جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد است (افتتاحیه آواتار ۲ چهل و شش درصد کمتر از نیرو برمی‌خیزد بود)؛ درآمدِ آواتار ۲ بیست و دو درصد کمتر از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست است (افتتاحیه آواتار ۲ چهل و هشت درصد کمتر از راهی به خانه نیست بود)؛ درآمد آواتار ۲ نُه درصد کمتر از جنگ ستارگان: آخرین جدای است (افتتاحیه آواتار ۲ سی و نُه درصد کمتر از آخرین جدای بود)؛ درآمد آواتار ۲ هشت درصد بهتر از جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر در مدت مشابه است (افتتاحیه آواتار ۲ بیست و چهار درصد کمتر از ظهور اسکای‌واکر بود) و درنهایت، درآمد آواتار ۲ هشت درصد بهتر از روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان است (افتتاحیه آواتار ۲ سیزده درصد کمتر از روگ وان بود). ناگفته نماند که درآمد آواتار ۲ از سینماهای آیمکس ۶۷ میلیون دلار است که پنجمین درآمد برترِ آیمکس در تاریخ باکس آفیسِ آمریکای شمالی حساب می‌شود.

کامرون به‌لطف آواتار ۲ حالا تنها فیلمسازِ تاریخ است که سه‌تا از فیلم‌هایش از مرز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرده‌اند

آواتار ۲ تاکنون یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار هم از ۵۲ بازارِ خارجی کسب کرده و به مجموعِ جهانی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است. ساخته‌ی جیمز کامرون پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با پشت سر گذاشتنِ تاپ گان: ماوریک (یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار)، به پُرفروش‌ترین فیلم ۲۰۲۲ در گیشه‌ی جهانی بدل شد. پُرفروش‌ترین بازارهای خارجی آواتار ۲ به ترتیب عبارت‌اند از: چین (۱۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار)، فرانسه (۱۰۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، آلمان (۹۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، کره‌جنوبی (۸۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، بریتانیا (۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار)، هند (۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، استرالیا (۴۵ میلیون دلار)، مکزیک (۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار)، ایتالیا (۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) و اسپانیا (۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار). آواتار ۲ تاکنون ۶۹/۷ درصد از درآمد جهانی‌اش را از خارج از آمریکای شمالی به‌دست آورده است؛ آماری که گرچه کمتر از سهم قسمت اول آواتار از بازارهای خارجی است (۷۲/۷ درصد)، اما به‌طرز قابل‌توجه‌ای بهتر از تاپ گان: ماوریک (۵۱/۷ درصد) حساب می‌شود. همچنین، درآمد ۱۸۸ میلیونی این فیلم در چین هم ۹۳ درصد از درآمد قسمت اول آواتار (۲۰۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) در این کشور را شامل می‌شود. درآمد جهانی آواتار ۲ از سینماهای آیمکس ۱۸۹ میلیون دلار است که چهارمین درآمد برتر آیمکس در تاریخ باکس آفیسِ جهانی محسوب می‌شود.

به این ترتیب، حالا جیمز کامرون به‌لطفِ موفقیتِ آواتار ۲ به جایگاهِ دوم پُرفروش‌ترین فیلمسازانِ تاریخ باکس آفیس صعود کرده است. آن‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: استیون اسپیلبرگ (۱۰ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار با ۳۵ فیلم)، جیمز کامرون (۷ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار با ۱۰ فیلم)، برادران روسو (۶ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار)، پیتر جکسون (۶ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار)، مایکل بِی (۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار)، دیوید یِتس (۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار)، کریستوفر نولان (۴ میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار)، جی. جی. آبرامز (۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار)، تیم برتون (۴ میلیارد و ۴۱۰ میلیون دلار) و ریدلی اسکات (۴ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار). نه‌تنها کامرون با تعداد فیلم‌های کمتری در مقایسه با اسپیلبرگ به رده‌ی دوم این فهرست صعود کرده است، بلکه از آنجایی که برندِ آواتار مجددا جو فکریِ فرهنگ عامه را تسخیر کرده و حداقل سه دنباله‌ی دیگر برای این مجموعه ساخته خواهد شد، پس کامرون بدون‌شک در طولِ چند سال آینده مجموع درآمدِ فیلم‌های اسپیلبرگ را هم پشت سر خواهد گذاشت.

گرچه کامرون باید چند سال تا عبور از رکوردِ جهانی اسپیلبرگ صبر کند، اما پیشی گرفتنِ او از مجموع درآمدِ فیلم‌های اسپیلبرگ در گیشه‌ی خارجی زودتر اتفاق خواهد اُفتاد. فیلم‌های اسپیلبرگ مجموعا در خارج از آمریکای شمالی ۶ میلیارد و ۴۴ میلیون دلار فروخته‌اند. در مقایسه، مجموع درآمد فیلم‌های کامرون در بازارهای خارجی ۵ میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار است. به عبارت دیگر، کامرون برای بدل شدن به پادشاهِ باکس آفیسِ خارجی به حدود ۶۲۲ میلیون دلار دیگر نیاز دارد و برای دستیابی به این هدف، آواتار ۲ باید از مرز ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کند. همچنین، کامرون به‌لطفِ آواتار ۲ حالا تنها فیلمسازِ تاریخ است که سه‌تا از فیلم‌هایش از مرز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کرده‌اند (بدون احتساب تورم) و به‌زودی به اولین و تنها فیلمسازِ تاریخ که سه‌تا از فیلم‌هایش از مرز ۲ میلیارد دلار فروشِ جهانی عبور کرده‌اند بدل خواهد شد. درآمدِ جهانی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری آواتار ۲، آن را یک پله بالاتر از دنیای ژوراسیک (یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار) و یک پله پایین‌تر از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار) در رده‌ی هفتمِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخِ باکس آفیس جهانی جای می‌دهد. آواتار ۲ برای غلبه کردن بر راهی به خانه نیست به ۲۰۸ میلیون دلارِ ناقابلِ دیگر نیاز دارد.

مگان برای دختربچه کتاب می‌خواند

اما از آواتار ۲ که بگذریم، به فیلم ترسناک مگان (M3GAN)، به تهیه‌کنندگیِ جیمز وان می‌رسیم که با پشت سر گذاشتنِ پیش‌بینی‌ تحلیلگران، به نخستین شگفتیِ باکس آفیس ۲۰۲۳ بدل شد. این فیلم که محصول مشترک استودیوهای بلام‌هوس و اَتمیک مانستر (استودیوی جیمز وان) است، ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به‌عنوانِ افتتاحیه‌ی سه‌روزه‌اش کسب کرد که خیلی بهتر از پیش‌بینیِ ۲۰ میلیون دلاری تحلیلگران بود. افتتاحیه‌ی مگان در مقایسه با فیلم‌های ترسناکِ چند سال اخیرِ سینما ۲/۲۴ برابرِ افتتاحیه‌ی شب خشونت‌‌آمیز (۱۳ میلیون و ۴۰ هزار دلار) است و ۶۵ درصد بهتر از قسمت اول اتاق فرار (۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، ۳۳ درصد بهتر از لبخند (۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، ۲۷ درصد بهتر از تلفن سیاه (۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) و فقط ۹ درصد کمتر از برو بیرونِ جوردن پیل (۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) حساب می‌شود. مگان از زمانِ یک مکان ساکت ۲ (۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار)، اولین فیلم ترسناکِ غیربزرگسالانه‌ای (پی‌جی-۱۳) است به یک موفقیتِ تمام‌عیار بدل شده است. در مقایسه، افتتاحیه‌ی مگان دو برابرِ مجموع افتتاحیه‌ی دو فیلم ترسناکِ غیربزرگسالانه‌ی اخیرِ سینماست: افتتاحیه‌ی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری دعوت (The Invitation) در ماهِ اوتِ ۲۰۲۲ و افتتاحیه‌ی ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری دعا برای شیطان (Prey for the Devil) در اُکتبر ۲۰۲۲.

همچنین، افتتاحیه‌ی مگان از زمان افتتاحیه‌ی ۲۹ و نیم میلیون دلاری توطئه‌آمیز: آخرین کلید (Insidious: The Last Key) در سال ۲۰۱۸، بزرگ‌ترین افتتاحیه‌‌ی هفته‌ی اولِ ماه ژانویه حساب می‌شود و افتتاحیه‌ی بزرگ‌تری در مقایسه با جیغ ۵ (۳۰ میلیون دلار در ژانویه‌ی ۲۰۲۲) است. این فیلم ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار هم از ۳۴ بازارِ خارجی کسب کرده و در مجموع ۴۵ میلیون دلار در دنیا فروخته است. داستان مگان که در زیرژانرِ عروسک‌های شرور طبقه‌بندی می‌شود، پیرامونِ یک عروسکِ خیلی طبیعی می‌چرخد که به هوشِ مصنوعیِ پیشرفته‌ای مُجهز است و به‌شکلی برنامه‌ریزی شده است تا در آن واحد به بهترین همراهِ بچه‌ها و کاربردی‌ترین مُتحدِ والدین بدل شود. این عروسک که توسط جِما، یک رُبات‌سازِ نابغه ساخته شده، در آن واحد نقش یک دوست، یک معلم، یک هم‌بازی و یک مراقب را ایفا می‌کند. داستان از جایی آغاز می‌شود که والدینِ دختربچه‌ی هشت ساله‌ای به اسم کِیدی در تصادف اتوموبیل کُشته می‌شوند و جِما به‌طرز غیرمنتظره‌ای به سرپرستِ او بدل می‌شود. جِما که نمی‌تواند از پس مراقبت از خواهرزاده‌اش بربیاید، تصمیم می‌گیرد تا این وظیفه را به عروسکِ مگان بسپارد؛ تصمیمی که به پیامدهای ترسناکِ غیرمنتظره‌ای منجر می‌شود.

گرچه اسم جیمز وان به خاطر فیلم‌های آنابل، اسپین‌آفِ مجموعه‌ی کانجرینگ و همچنین فیلم‌های اَره با عروسک‌های قاتل گره خورده است، اما خودش این‌طور فکر نمی‌کند. او به‌تازگی در مصاحبه با رسانه‌ی ددلاین گفته بود که او هنوز یک فیلم واقعی در زیرژانر عروسک‌های قاتل نساخته است. او اضافه می‌کند که در فیلم‌های قبلی‌اش هیچکدام از عروسک‌ها راه نمی‌روند و کسی را به قتل نمی‌رسانند. بنابراین او تصمیم گرفته بود تا به‌وسیله‌ی مگان یک فیلم «عروسک قاتل‌»محورِ واقعی برای نسلِ جدیدی که با فیلم‌های چاکی بزرگ نشده‌اند، بسازد. گرچه افتتاحیه‌ی مگان از راهبه (۵۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار؛ ۱۱۷ میلیون دلار فروش خانگی) و آنابل (۳۷ میلیون دلار؛ ۸۴ میلیون دلار فروش خانگی) کمتر است، اما امتیاز راتن‌تومیتوزِ ۹۴ درصدی‌اش (که در بین فیلم‌های ترسناکِ جریان اصلی نادر است) و دریافت امتیاز B از تماشاگرانش (که برای یک فیلم ترسناک خوب است) به‌معنیِ دوام درازمدت و قوی‌اش خواهد بود. از آنجایی ساخت این فیلم فقط ۱۲ میلیون دلار خرج برداشته است، این فیلم باید از همین حالا سودآوری‌اش را جشن بگیرد.

اما دومین تازه‌اکرانِ این هفته مردی به نام آتو (A Man Called Otto) با بازی تام هنکس است که آخرهفته‌ی گذشته در چهار سینما روی پرده رفت و ۵۶ هزار و ۲۵۷ دلار کسب کرد. تعدادِ سینماهای این فیلم در آخرهفته‌ی اخیر به ۶۳۷ سینما افزایش پیدا کرد. در نتیجه، این فیلم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلارِ تازه کسب کرد و در رده‌ی چهارم جدول جای گرفت؛ این فیلم از آخرهفته‌ی پیش‌رو در ۳ هزار و ۵۰۰ سینما اکران خواهد شد. محصول استودیوی سونی‌ پیکچرز تاکنون ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از ۱۰ بازار خارجی کسب کرده و در مجموع ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است.

گربه چکمه پوش با شمشیر حمله می‌کند انیمیشن گربه چکمه پوش

در رده‌ی سوم جدول به انیمیشن گربه‌ی چکمه‌پوش: آخرین آرزو (Puss in Boots: The Last Wish)، محصول دریم‌ورکس و یونیورسال برمی‌خوریم که پس از تجربه‌ی ۲۲ درصد اُفت فروش در سومین آخرهفته‌اش، ۱۳ میلیون دلار تازه کسب کرد. این فیلم پس از ۱۹ روزی که از نمایشش گذشته، ۸۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کسب کرده است. درآمد ۱۹ روزه‌ی این فیلم ۲۰ درصد کمتر از قسمت اول گربه‌ی چکمه‌پوش در مدت مشابه است (اما مجموع درآمد این فیلم تا پایان آخرهفته‌ی گذشته ۲۴ درصد کمتر از قسمت اول بود که به‌معنی روندِ رو به رشدش است). درآمد آخرین آرزو ۱۸ درصد کمتر از لایت‌یر در مدت مشابه است (اما مجموع درآمدش تا پایان آخرهفته‌ی گذشته ۳۶ درصد کمتر از لایت‌یر بود که دوباره به‌معنی رشد است). درآمد آخرین آرزو ۴۵ درصد بهتر از اَبرحیوانات لیگ دی‌سی در مدت مشابه است (مجموع درآمدش تا پایان آخرهفته‌ی گذشته ۲۳ درصد بهتر از اَبرحیوانات دی‌سی بود که به‌معنی رشد است). درنهایت، درآمد آخرین آرزو ۵۰ درصد بهتر از انیمیشن آدم‌بدها در مدت مشابه است (مجموع درآمدِ این فیلم تا پایان آخرهفته‌ی گذشته ۳۱ درصد بهتر از آدم‌بدها بود که به‌معنی رشد است).

گربه‌ی چکمه‌پوش ۲ تاکنون ۱۰۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار هم از ۷۷ بازارِ خارجی کسب کرده و در مجموع ۱۹۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است. در مقایسه، قسمت اول گربه‌ی چکمه‌پوش ۴۰۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در کشورهای خارجی و ۵۵۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته بود. به نظر نمی‌رسد که آخرین آرزو بتواند حتی نیمی از این ارقام را تکرار کند. رده‌ی پنجم جدول به بلک‌پنتر: واکاندا برای همیشه (Black Panther: Wakanda Forever) تعلق دارد که با تجربه‌ی ۳۴ درصد اُفت فروش در نهمین آخرهفته‌ی نمایشش، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلارِ تازه کسب کرد. در مقایسه، قسمت اول بلک‌پنتر در نهمین آخرهفته‌اش ۸ میلیون و ۷۰۴ هزار دلار کسب کرده بود که ۴۱ درصد از درآمدِ نهمین آخرهفته‌ی واکاندا برای همیشه بهتر است. بلک‌پنتر ۲ تاکنون ۴۴۵ میلیون و ۴۳۷ هزار دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی کسب کرده است که ۳۳/۹ درصد از درآمدِ قسمت اول بلک‌پنتر در مدت مشابه (۶۶۵ میلیون دلار) کمتر است.

مجموع درآمدِ تمام فیلم‌های آخرهفته‌ی اخیر حدود ۱۰۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود که یک درصد بهتر از مجموع درآمد آخرهفته‌ی گذشته (۱۰۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که آواتار ۲ با کسب ۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برای سومین آخرهفته‌ی متوالی صدرنشین جدول بود. همچنین، این رقم ۶۶ درصد بهتر از آخرهفته‌ی مشابه در سال ۲۰۲۱ (۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست با کسب ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار برای چهارمین آخرهفته‌ی متوالی صدرنشین جدول شد. درآمد آخرهفته‌ی اخیر اما ۲۵ درصد کمتر از آخرهفته‌ی مشابه در سال ۲۰۱۹ (۱۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که آکوآمن با کسب ۳۱ میلیون دلار برای سومین آخرهفته‌ی متوالی صدرنشین جدول شد. باکس آفیس ۲۰۲۳ تاکنون به مجموع ۱۷۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دست یافته است که ۴۱ درصد بهتر از سال ۲۰۲۲ (۱۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) و ۳۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ (۲۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) است. تا این لحظه پُردرآمدترین استودیوهای فیلمسازیِ سال ۲۰۲۳ در گیشه‌ی آمریکای شمالی به ترتیب عبارت‌اند از: قرن بیستم که به دیزنی تعلق دارد (۱۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، یونیورسال (۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار)، دیزنی (۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، سونی پیکچرز (۱۱ میلیون دلار)، پارامونت (۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار) و برادران وارنر (یک میلیون دلار).

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (ششم تا هشتم ژانویه)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱

Avatar: The Way of Water

۴۵ میلیون دلار۵۱۶ میلیون و ۷۸۹ هزار دلار۴
۲

M3GAN

۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ۱
۳

Puss in Boots: The Last Wish

۱۳ میلیون و ۱۲۱ هزار دلار۸۷ میلیون و ۷۰۶ هزار دلار۳
۴

A Man Called Otto

۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار۴ میلیون و ۲۸۵ هزار دلار۲
۵Black Panther: Wakanda Forever۳ میلیون و ۳۹۸ هزار دلار۴۴۵ میلیون و ۴۳۷ هزار دلار۹
۶Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody۲ میلیون و ۴۰۱ هزار دلار۱۹ میلیون و ۶۹۹ هزار دلار۳
۷The Whaleیک میلیون و ۵۴۱ هزار دلار۸ میلیون و ۵۸۲ هزار دلار۵
۸

Babylon

یک میلیون و ۴۳۰ هزار دلار۱۳ میلیون و ۵۲۳ هزار دلار۳
۹

Violent Night

۷۴۱ هزار دلار۴۹ میلیون و ۴۲۱ هزار دلار۶
۱۰

The Menu

۷۱۳ هزار دلار۳۷ میلیون و ۶۵۵ هزار دلار۸


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده