نویسنده: رضا اسکندری
// شنبه, ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۹

پله اسطوره فوتبال جهان در چه فیلم‌هایی بازی کرده است؟

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های پله، یکی از بزرگ‌ترین و بهترین فوتبالیست‌های تاریخ خواهیم پرداخت.  چه فیلم هایی که پله در آن‌ها بازی کرده است و چه فیلم‌هایی که درباره پله ساخته شده است. با زومجی همراه باشید..

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو یا همان پله، نامی است که هروقت درباره بهترین‌های تاریخ فوتبال صحبت می‌کنیم خیلی سریع به میان می‌آید و خیلی‌ها عقیده دارند جز او هیچ فوتبالیستی نمی‌تواند لقب برترین فوتبالیست تاریخ را در اختیار داشته باشد. متاسفانه در تاریخ ۲۹ دسامبر (۸ دی ماه) یعنی دو روز پیش این اسطوره بزرگ جان خودش را از دست داد و غم بزرگی نه‌تنها جامعه فوتبال را دربرگرفت که تمام اهالی ورزش و درکل همه افرادی که با ورزش سروکار دارند یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران تاریخ را از دست دادند.

فوتبالیستی که در ۱۷ سالگی قهرمان جهان شد،‌ در ۲۱ سالگی قهرمان جهان شد و در ۲۹ سالگی برای بار سوم همراه‌با برزیل قهرمان جهان شد تا تنها فوتبالیست تاریخ لقب بگیرد که توانسته سه بار قهرمان جام جهانی شود. پله از همان سال‌های ابتدایی به الگوی بسیاری از کودکان و نوجوانان برزیلی تبدیل شد و پس از اینکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌های فوتبال کفش‌های خودش را آویخت، به‌عنوان الگوی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شناخته می‌شد. در تاریخ سینما فیلم‌های و مستندهای زیادی درباره او ساخته شده و خود پله نیز در چند فیلم سینمایی و مستند سینمایی حضور داشته است که ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا بهترین آثار سینمایی با حضور او یا درباره او را به شما معرفی کنیم. پس این شما و این بهترین فیلم های پله.


بهترین فیلم های ساخته شده درباره پله

تصویری از شخصیت پله در فیلم Pelé: Birth of a Legend

فیلم پله: تولد یک اسطوره

  • فیلم Pele: Birth of a Legend
  • کارگردان: جف زیمبالیست
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی

فیلم Pele: Birth of a Legend مانند بسیاری دیگر از فیلم‌های سینمایی درباره این اسطوره فوتبال قصد دارد تا دوران زندگی پله را به مخاطب خود نشان دهد. بااین‌تفاوت که در این فیلم سینمایی شاهد بزرگ شدن پله در محله‌های فقیرنشین برزیل هستیم و تبدیل شدن او به بهترین بازیکن تاریخ ورزش فوتبال را در داستانش با هم مرور می‌کنیم. این فیلم سینمایی نه‌تنها می‌تواند بهترین فیلم ساخته شده درباره پله باشد که یکی از بهترین فیلم‌های بیوگرافی سینما نیز به‌شمار می‌رود.


پله در فیلم pele محصول سال ۲۰۲۱

فیلم پله

  • فیلم Pelé
  • کارگردان: بن نیکولاس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۱ میلادی

فیلم پله که جدیدترین فیلم ساخته شده درباره این فوتبالیست محبوب تلقی می‌شود درباره تمام سال‌های زندگی این اسطوره نیست و درباره باشکوه‌ترین دوران زندگی حرفه‌ای پله جریان دارد. فوتبالیستی که تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که سه بار قهرمان جام جهانی شده و این فیلم سینمایی نیز به این دوران ۱۲ ساله از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۰ می‌پردازد. از تبدیل شدن یک نوجوان ۱۷ ساله شگفت‌انگیز به یک قهرمان ملی و قهرمان تمام مردم کشور برزیل. در این ۱۲ سال پله تنها در سال ۱۹۶۶ قهرمان جام جهانی نشد که در آن سال انگلیس با حرف‌وحدیث‌های فراوان این جام را به خانه برد.


پوستر فیلم this is pele

فیلم این پله است

  • فیلم Isto É Pelé (This is Pelé)
  • کارگردان: لوئیز کارلوس بارتو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۴ میلادی

در توضیحات فیلم Pelé به این موضوع اشاره کردیم که پله در سال ۱۹۶۶ دستش از جام جهانی کوتاه ماند تا نتواند برای چهار بار پیاپی قهرمان این جام شود. جامی که در آن سال در انگلیس برگزار شد و جام را به کشور میزبان اهدا کردند. فیلم Isto É Pelé نه‌تنها به نبوغ بکر پله می‌پردازد که تراژدی رخ داده در جام ۱۹۶۶ را با داستانی بسیار جذاب به‌تصویر می‌کشد که چگونه اجازه ندادند برزیل برای سومین بار پیاپی قهرمان جام جهانی شود و با حواشی بسیار زیاد این جام درنهایت در دستان کاپیتان انگلیس قرار گرفت.


فیلم سینمایی Pelé Eterno

فیلم پله برای همیشه

  • فیلم Pelé Eterno (Pelé Forever)
  • کارگردان: آنیبال ماسینی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۴ میلادی

سؤال «چه کسی بهترین فوتبالیست تاریخ است؟» یکی از سؤال‌های بی‌جواب در تاریخ این ورزش به‌شمار می‌رود ولی تماشای فیلم مستندگونه Pelé Eterno می‌تواند تا حد زیادی شما را به یک جواب قطعی برای این سؤال نزدیک کند. کارگردان این فیلم یعنی آنیبال ماسینی بیش از سه سال به جمع‌آوری اطلاعات موردنیازش برای ساخت این مستند مشغول بود و قصد داشت مستندی بسازد که نه حاشیه اضافه داشته باشد و نه بزرگ‌نمایی بیش از حد. به‌همین‌دلیل فیلم پله برای همیشه را می‌توانیم یک منبع قابل اطمینان برای علاقه‌مندان به فوتبال بدانیم.


فیلم هایی که پله در آن‌ها بازی کرده است

تصویری از پله در فیلم Os Trombadinhas

فیلم جیب‌برها

  • فیلم Os Trombadinhas (The Pickpockets)
  • کارگردان: آنسلمو دوآرته
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۰ میلادی

داستان این فیلم سینمایی درباره زیاد شدن جیب‌برها در شهر سائوپولوی برزیل جریان دارد؛ اتفاقی که نتیجه رها کردن اقلیت‌های اجتماعی در پی افزایش بیش از اندازه جمعیت در آن منطقه به‌شمار می‌رفت. موضوعی که به یک دغدغه بزرگ برای یک تاجر موفق تبدیل شده است و سعی می‌کند با برقراری تماس با پله، وضعیت معیشتی مردم آن محله را تغییر دهد. فیلم Os Trombadinhas برای دوست‌داران پله یک گزینه سرگرم‌کننده است ولی غیرانگلیسی بودن زبان آن شاید تماشا کردنش را کمی سخت کند.


پوستر مستند من بولت هستم

فیلم من بولت هستم

  • فیلم I Am Bolt
  • کارگردان: بن ترنر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶

صحبت اسطوره‌های بزرگ ورزش درباره یکی از بزرگ‌ترین اسطوره‌های ورزشی. فیلم مستند من بولت هستم درباره پله جریان ندارد و همان‌طور که از عنوانش مشخص است درباره اوسین بولت، یکی از بهترین دوندگان تاریخ روایت می‌شود و در طی روند آن اسطوره‌های بزرگ رشته‌های ورزشی درباره این دونده بزرگ صحبت می‌کنند. پله نیز دراین‌میان نقش پررنگی دارد و در لحظات زیادی در این فیلم می‌توانیم شاهد صحبت‌ کردن این فوتبالیست بزرگ باشیم. درکنار پله نام‌های بزرگ دیگری مانند نیمار جونیور، سرنا ویلیامز و آسافا پاول در این فیلم حضور دارند و همراه یکدیگر درباره دوران شکوهمند اوسین بولت صحبت می‌کنند.


شخصیت های اصلی فیلم Escape to Victory با حضور پله و سیلوستر استالونه

فیلم فرار به سوی پیروزی

  • فیلم Escape to Victory
  • کارگردان: جان هوستون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۱ میلادی

فیلم فرار به سوی پیروزی بدون شک مهم‌ترین و برجسته‌ترین فیلم سینمایی با حضور ادسون آرانتوس دو ناسیمنتو یا همان پله به‌شمار می‌رود. فیلمی با حضور بازیگرانی محبوب و برجسته مانند مایکل کین و سیلوستر استالونه و همچنین بابی مور، مدافع افسانه‌ای تیم ملی انگلیس به گزینه‌ای بسیار جذاب برای دوست‌داران فوتبال تبدیل شده است. فیلمی که درباره چند زندانی در بند نازی‌ها جریان دارد که مجبور می‌شوند درمقابل یک تیم فوتبال متشکل از فوتبالیست‌های نازی‌ها قرار بگیرند. مسابقه‌ای که قطعا شرایط برابری ندارد و جان آن‌ها نیز از هر سمت تهدید می‌شود. بااین‌حال برای نجات یافتن و زنده ماندن راهی به جز حضور در این مسابقه جلوی آن‌ها دیده نمی‌شود.

نظر شما همراهان عزیز سایت زومجی درباره پله و آثار سینمایی درباره او یا با حضور او چیست؟ اگر شما هم نظری درباره این اسطوره برزیلی در ذهن دارید با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.



منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده