نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

حقایق جالب سریال !American Dad؛ یک انیمیشن موفق دیگر از ست مک‌فارلن

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب سریال !American Dad یکی از انیمیشن‌های سریالی محبوب سال‌های اخیر خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

راستش را بخواهید از ست مک‌فارلن به‌عنوان خالق و صداپیشه بسیاری از شخصیت‌های انیمیشن‌های مهمی مانند Family Guy و !American Dad و همچنین فیلم‌های Ted به قدر کافی صحبت نمی‌شود و به‌عنوان یکی از طرفداران پروپاقرص آثار او تلاش می‌کنم تا آثار او را به افراد زیادی معرفی کنم. سریال !American Dad مانند سایر ساخته‌های این سازنده خوش‌ذوق یک انیمیشن سریالی بزرگسالانه به‌شمار می‌رود که تقریبا با همه‌چیز و همه‌کس شوخی می‌کند و هیچ عبایی هم از شوخی‌های خود ندارد و این کار را به صریح‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

همین موضوع را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت بسیار زیاد انیمیشن‌هایی مانند فمیلی گای و امریکن دَد بدانیم. امریکن دَد در سال ۲۰۰۵ میلادی به‌عنوان جایگزین انیمیشن فمیلی گای از شبکه فاکس روی آنتن رفت و آهسته ولی پیوسته به محبوبیت بسیار زیادی رسید و توانست خودش را از سایه این انیمیشن بسیار محبوب خارج کند. از این انیمیشن تابه‌امروز ۳۴۳ قسمت در قالب ۱۹ فصل منتشر شده و قرار نیست به این زودی‌ها به پایان مسیر خود برسد. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته به حقایق جالب انیمیشن !American Dad؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

شخصیت های انیمیشن american dad و انیمیشن فمیلی گای

۱- هدف نخست از ساخت این سریال

ست مک‌فارلن را به‌راحتی می‌توانیم یکی از افراد نابغه در هالیوود بدانیم. خالق سریال‌های محبوبی مانند The Cleveland Show و همین !American Dad و از همه مهم‌تر خالق سریال Family Guy نه‌تنها در تلویزیون تجربه‌های موفقی را کسب کرده که در سینما نیز حضوری موفقیت‌آمیز داشته است. کارگردانی فیلم Ted و صداپیشگی در نقش تد و همچنین کارگردانی قسمت دوم آن و کارگردانی فیلم A Million Ways to Die in the West با حضور شارلیز ترون و خود او،‌ ست مک‌فارلن را به فردی پرمشغله تبدیل کرده است.

این موضوع زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم در سریال‌های فمیلی گای و امریکن دَد، ست مک‌فارلن وظیفه صداپیشگی در نفش چندین و چند شخصیت اصلی و فرعی را برعهده دارد. باتوجه‌به تمام این توضیحات برای خیلی‌ها این سؤال پیش می‌آید که باوجود سریال بسیار موفق و محبوبی مانند Family Guy چرا ست مک‌فارلن به سمت خلق یک سریال مشابه با آن رفت؟ جواب این سؤال به‌طور خلاصه اینگونه داده می‌شود که !American Dad در ابتدا قرار بود به‌عنوان جایگزین سریال Family Guy روی آنتن برود.

اگر از طرفداران این دو سریال باشید اطلاع دارید که فمیلی گای در ابتدای مسیر خود مشکلات زیادی با شبکه فاکس پیدا کرد و پخش آن از سوی این شبکه لغو شد. به‌همین‌دلیل شبکه فاکس با ساخت امریکن دَد قصد داشت تا طرفداران عصبانی فمیلی گای را کمی آرام‌تر کند. به‌همین‌دلیل در یکی دو فصل نخست این سریال می‌توانیم شباهت‌های بسیار زیادی بین آن و فمیلی گای پیدا کنیم. ست مک‌فارلن خالق هر دو سریال در ابتدای ساخت امریکن دَد خیلی دل خوشی از فاکس نداشت و به‌همین‌خاطر برای موفقیت این سریال تلاش زیادی نمی‌کرد که البته حق داشت.

بااین‌حال پس از گذشت مدتی و پس از انتقادهای بسیار زیاد از شبکه فاکس، این شبکه بلاخره تسلیم طرفداران فمیلی گای شد و ساخت این سریال را از سر گرفت. از طرفی طرفداران امریکن دد نیز که تعدادشان روزبه‌روز درحال بیشتر شدن بود به‌هیچ‌وجه با لغو شدن این سریال موافق نبودند. ست مک‌فارلن که ساخت سریال فمیلی گای را از سر گرفته بود با تمام توان تلاش کرد تا هر دو سریال را به‌طور همزمان جلو ببرد و نه‌تنها فمیلی گای امروزه به یکی از اعضای ثابت تلویزیون تبدیل شده که سریال امریکن دَد نیز با تغییراتی که در داستان و اتمسفر خود تجربه کرد، توانست راهش را از فمیلی گای جدا کند و به‌عنوان یک سریال مستقل طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان پیدا کند.

شخصیت کلاوس در انیمیشن american dad

۲- شخصیت کلاوس

حتی اگر آثار ست مک‌فارلن را به خوبی بشناسیم باز هم شخصیتی مثل شخصیت کلاوس برای حضور در انیمیشن‌های او کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. شخصیتی که در ابتدا یک اسکی‌باز آلمانیِ حاضر در مسابقات المپیک بود که بعدها مغز او توسط سازمان CIA به‌جای مغز یک ماهی قرار داده شد و حالا در قالب یک ماهی خانگی در یک آکواریوم کوچک درکنار خانواده اسمیت زندگی می‌کند. باور کنید نوشتن همین توضیحات به خودی خود کمی عجیب است و حالا اگر او را بشناسید این موضوع عجیب‌تر هم می‌شود.

شخصیت کلاوس درابتدا دیالوگ‌های بسیار کمی داشت ولی رفته‌رفته به یکی از اعضای مهم خانواده اسمیت تبدیل شد و به‌عنوان یک فضای اضافه برای نویسندگان این سریال و برای اضافه کردن کمدی‌های مختلف توسط آن‌ها در خط داستانی سریال قرار گرفت. این شخصیت همان‌طور که اشاره کردیم یک شخصیت آلمانی به‌شمار می‌رود ولی درابتدا قرار بود شخصیتی فرانسوی با نام فرانسوآ (نام فرانسوی همسر اسمیت یعنی فرانسیس) باشد. همین موضوع می‌توانست کمدی‌های بسیار بیشتری را در داستان سریال به‌وجود آورد.

صداپیشه این شخصیت یعنی دی بردلی بیکر در آزمون صداپیشگی قبل از مراحل ساخت انیمیشن به این دلیل که قادر نبود به‌خوبی با لهجه فرانسوی صحبت کند از سازندگان سریال درخواست کرد تا آزمون خودش را با لهجه آلمانی انجام دهد. این درخواست او با موافقت ست مک‌فارلن و تیم انتخاب بازیگران این انیمیشن همراه شد و آن‌ها شیفته لهجه آلمانی دی بردلی بیکر شدند و به‌همین‌دلیل شخصیت فرانسوآ به شخصیت کلاوس تغییر پیدا کرد. شخصیتی که بدون شک به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های جانبی انیمیشن‌های تلویزیونی تبدیل شده است و امکان ندارد او را دوست نداشته باشید.

پیتر گریفین استن اسمیت هومر سیمپسون

۳- یک شروع قدرتمند

پس از لغو شدن ساخت و انتشار فمیلی گای در سال ۲۰۰۲ و یک بار دیگر در سال ۲۰۰۳ و شایعه لغو شدن آن در سال ۲۰۰۴ بسیاری از طرفداران این سریال معتقد بودند که رابطه بد میان فاکس و این سریال محبوب باعث خواهد شد تا به‌صورت مداوم این سریال پخش نشود و با شروع پخش سریال !American Dad در سال ۲۰۰۵ و شباهت‌های بسیار زیادش به Family Guy این ایده بسیار قوی‌تر شد. بااین‌حال سریال امریکن دَد یکی از قدرتمندترین شروع‌های تاریخ تلویزیون را به خودش اختصاص داده است.

نخستین فصل سریال !American Dad در قالب یک فصل کوتاه روی آنتن رفت که تنها هفت قسمت داشت و نکته مهم پخش آن به این موضوع مربوط می‌شد که نخستین قسمتش درست پس از پایان مسابقه سوپربال آن سال از شبکه فاکس پخش شد. خیلی‌ها منتظر بودند تا ببینند جایگزین سریال Family Guy قرار است چه گلی به سر آن‌ها بزند و خیلی‌ها هم پس از پایان مسابقه سوپربال همراه خانواده پای تلویزیون نشسته بودند تا با سریال کمدی جدید شبکه فاکس آشنا شوند.

قسمت نخست سریال !Amrican Dad باتوجه‌به این شرایط توانست رکورد ۱۵.۱ میلیون نفر بیننده را به خودش اختصاص دهد که حتی از رقمی که فاکس انتظار داشت بسیار بسیار بیشتر بود. همین موضوع قسمت نخست این سریال را به پربیننده‌ترین قسمت سریال !American Dad تبدیل کرده است که پس از گذشت ۱۷ سال هنوز هیچ قسمتی از آن نتوانسته این رکورد را جابه‌جا کند. بااین‌حال میانگین بینندگان این سریال رقمی نزدیک به هفت میلیون نفر اعلام شده که به‌هیچ‌وجه رقم بدی نیست و برای شبکه فاکس باوجود پخش فمیلی گای و سیمپسون‌ها یک پیروزی بزرگ به‌شمار می‌رود.

قسمت آخر فصل دهم سریال American Dad نیز رکورد کم‌بیننده‌ترین قسمت این سریال را به خودش اختصاص داده است که تنها ۲ میلیون نفر آن را تماشا کرده‌اند درحالی‌که کم‌بیننده‌ترین قسمت‌های فمیلی گای و سیمپسون‌ها بسیار بیشتر از ۲ میلیون نفر بیننده داشتند. به‌همین‌دلیل شبکه فاکس علاقه داشت حق پخش این سریال را به شبکه TBS واگذار کند؛ چراکه حتی رقم ۲ میلیون نفر بیننده برای یک قسمت از یک سریال تلویزیونی برای این شبکه یک رقم بسیار بزرگ تلقی می‌شود.

شخصیت راجر در انیمیشن american dad

۴- شخصیت راجر

شخصیت راجر را می‌توانیم محبوب‌ترین شخصیت سریال American Dad بدانیم و درکنار شخصیت استویی در سریال فمیلی گای و شخصیت تد در فیلم‌های Ted او را یکی از نمادهای آثار ست مک‌فارلن حساب کنیم. شخصیت راجر یک آینه تمام‌نما به‌شمار می‌رود از بی‌حد و مرز بودن سریال امریکن دَد. او می‌تواند به هر شخصی که دلش می‌خواهد تبدیل شود دقیقا مانند سریال که می‌تواند هر داستانی را دنبال کند و هر شوخی‌ای را نمایش دهد. راجر می‌تواند خودخواه‌ترین فرد روی زمین باشد و سریال هم می‌تواند با همین خودخواهی پیش برود و خودش را برتر از سایر انیمیشن‌ها بداند.

صداگذاری شخصیت راجر مانند استویی، پیتر، کوگمایر و بسیاری دیگر از شخصیت‌های فمیلی گای درکنار شخصیت استن اسمیت در سریال امریکن دد برعهده ست مک‌فارلن قرار دارد ولی برخلاف تمام آن شخصیت‌ها صدای او از صدای شخصی بسیار خاص الهام گرفته شده است. برای مثال صدای شخصیت پیتر گریفین از صدای یکی از افراد شاغل در حراست شبکه فاکس الهام گرفته و صدای سایر شخصیت‌ها نیز مانند پیتر از شخصیت‌هایی کاملا تصادفی برداشته شده‌اند. بااین‌حال صدای راجر با الهام از صدای پُل ادوارد لیند خلق شده است.

پل لیند در سال ۱۹۸۲ در سن ۵۵ سالگی از دنیا رفت و نسل نوجوان و جوانی که در ابتدای قرن جدید شاهد خلق شخصیت راجر بودند برای نخستین بار با این کمدین قدیمی ازطریق این شخصیت آشنا شدند. کمدینی که بدون هیچ تعارفی با همه شوخی می‌کرد و هیچ عبایی از گفتن هیچ حرفی نداشت. این موضوع نه‌تنها در خلق شخصیت راجر به ست مک‌فارلن کمک کرد که صداگذاری این شخصیت را هم از روی صدای خاص پل لیند انجام داده است.

روند داستانی شخصیت راجر درابتدا قرار بود در تمام فصل‌های سریال مانند همان فصل نخست سریال پیش برود. راجر یک موجود فضایی به‌شمار می‌رفت که توسط استن به خانه خانواده اسمیت آورده شده بود و باید از دید سازمان CIA دور می‌ماند. بااین‌حال در فصل دوم این سریال و طی یک سری پیچش داستانی خبرگزاری‌های زیادی از وجود او آگاه شدند و کم‌کم حساسیت‌ها نسبت‌به او کم شد. به‌همین‌دلیل از فصل سوم و چهارم به بعد شخصیت راجر تمام تلاش خودش را به کار می‌گیرد تا با ساختن ظاهرهای متفاوت برای خودش بتواند توجه افراد زیادی را به خودش جلب کند.

موضوعی که قرار نبود به این شکل در داستان سریال قرار داشته باشد ولی بدون شک راجری که در فصل‌های سوم به بعد تماشا کردیم داستان بسیار جذاب‌تری نسبت‌به داستان راجر در فصل‌های ابتدایی داشته است. به‌همین‌دلیل راجر می‌تواند داستان‌های بسیار گسترده‌تری داشته باشد و بدون مرز حرکت کند و بی‌مرز بودن سریال را به‌تنهایی به دوش بکشد و طرفداران سریال نیز از این روند داستانی برای شخصیت راجر بسیار راضی هستند.

جف فیشر درکنار یک موجود فضایی در انیمیشن american dad

۵- دروغ شبکه فاکس و حضور پررنگ جورج دابلیو بوش

شبکه‌های تلویزیونی همیشه برای قسمت‌های بسیار خاص از سریال‌های محبوب خودشان برنامه‌های مفصلی می‌چینند و شبکه فاکس نیز از این قضیه مستثنی نیست. برای مثال این شبکه تلویزیونی برای سیصدمین قسمت انیمیشن سیمپسون‌ها هایپ رسانه‌ای زیادی به راه انداخت و تبلیغات گسترده‌ای انجام داد؛ دقیقا همان کاری که برای صد و پنجاهمین قسمت انیمیشن !American Dad انجام داد ولی با این تفاوت که دراین‌میان یک دروغ بزرگ وجود داشت.

در فصل نهم سریال امریکن دد قسمتی وجود دارد با عنوان Lost In Space که از لحاظ داستانی قسمتی مهم به‌شمار می‌رود و از نظر تبلیغاتی هم برای فاکس قسمت بسیار مناسبی بود. بااین‌حال این قسمت از سریال قسمت صد و پنجاه و یکم آن تلقی می‌شد و قسمت قبلی امریکن دد که روندی مشابه با بسیاری از قسمت‌های آن داشت، قسمت شماره ۱۵۰ این سریال بود. مطمئن باشید شبکه بزرگی مانند فاکس اطلاع دارد که کدام قسمت از سریالش چندمین قسمت از آن است ولی به‌خاطر مهم بودن قسمت Lost In Space از نظر داستانی و تبلیغاتی، آن را به‌عنوان قسمت صد و پنجاهم روی آنتن برد.

مقاله‌های مرتبط:

یکی دیگر از نکات جالب درباره سریال American Dad به رئیس جمهور وقت کشور آمریکا یعنی جورج دابلیو بوش مربوط می‌شود. قبل از توضیحات این مورد باید درباره ست مک‌فارلن چند نکته را بدانید. همان‌طور که در بسیاری از مصاحبه‌های خودش به این موضوع اشاره کرده، شخصیت برایان در سریال فمیلی گای شخصیت واقعی ست مک‌فارلن به‌شمار می‌رود و نظرهای سیاسی و اجتماعی خودش را ازطریق این شخصیت به زبان می‌آورد. او برای صداپیشگی این شخصیت از صدای واقعی خودش استفاده می‌کند و به‌همین‌خاطر می‌دانیم که مک‌فارلن یک لیبرال تلقی می‌شود و دل خوشی از برنده انتخابات ریاست جمهوری در آن زمان یعنی جورج دابلیو بوش نداشت.

ست مک‌فارلن در فمیلی گای و امریکن دد با سیاست‌مدارهای زیادی شوخی کرده است ولی شوخی‌های او با جورج دابلیو بوش بسیار پررنگ‌تر هستند. دلیل این موضوع همین است که ست مک‌فارلن از برنده شدن بوش در آن انتخابات به‌هیچ‌وجه راضی نبود و خیلی وقت‌ها در این انیمیشن‌ها شوخی‌های بسیار شدیدی با این شخصیت مهم سیاسی می‌کند. به‌همین‌دلیل در فصل‌های ابتدایی سریال و در زمان رئیس جمهوری بوش به وفور شاهد بحث میان شخصیت استن به‌عنوان یک محافظه‌کار قدیمی و شخصیت هیلی به‌عنوان یک لیبرال بودیم که این موضوع رفته رفته در فصل‌های بعدی سریال کم‌رنگ‌تر شد.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره سریال American Dad چیست؟ اگر شما هم درباره این سریال نکته جالبی در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده