نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۹

معرفی سریال ۱۸۹۹ | برای علاقمندان سریال Dark

سازندگان سریال دارک (Dark) با اثر جدید خود به نام ۱۸۹۹، ما را به یک ماجراجویی ترسناک و اسرارآمیز می‌برند که در دل دریا و شرایطی بسیار عجیب و غریب جریان دارد.

سریال Dark (دارک) از همان زمانی‌که پخش خود را در شبکه نتفلیکس آغاز کرد، جایگاه ویژه‌ای در میان بینندگان آلمانی و البته غیرآلمانی به‌دست آورد. گروه طرفداران این مجموعه آنقدر مجذوب آن شده بودند که لحظه به لحظه و تصویر به تصویر هر قسمت را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دادند تا بلکه بتوانند به این طریق سرنخ جدیدی از داستان و رمز و رازش پیدا کنند. تا جایی سریال دارک در زندگی بینندگان جا خوش کرده بود که بعد از پایان یافتن مجموعه، هیچکس باورش نمی‌شد که دیگر قرار نیست فصل جدیدی از آن پخش شود؛ هنوز هم جای خالی آن قابل لمس است.

حالا بعد از گذشت حدود ۲ سال، باران بو اودار و یانتیه فریز (خالقان سریال دارک) دوباره به دنیای تلویزیون بازگشتند؛ آن هم با سریالی که از لحاظ رمز و راز شبیه به دارک است اما ماجرایی کاملا متفاوت دارد. اولین نکته‌ی جالبی که درباره سریال ۱۸۹۹ وجود دارد و از تکراری شدن آن جلوگیری می‌کند، چند زبانه بودن آن است. شخصیت‌ها در سریال ۱۸۹۹ با زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ژاپنی و غیره صحبت می‌کنند؛ همین موضوع باعث می‌شود که مخاطب با تمام تمرکز داستان را دنبال کند تا یک وقت به خاطر متفاوت بودن زبان نکته‌ای را از دست ندهد.

سه شخصیت اصلی سریال 1899 در یکی از راهروهای کشتی

اثر جدید تیم سریال دارک، یک مجموعه ترسناک، اسرارآمیز و معمایی دیگر است که جنبه‌های علمی تخیلی مختلف زیادی دارد. داستان سریال ۱۸۹۹ حول محور یک کشتی بخار بسیار بزرگ می‌چرخد که در حال عبور از اقیانوس اطلس است، قصد رفتن به آمریکا را دارد و مسافران خیلی زیادی ساکن آن هستند. در این کشتی، یک طبقه‌بندی خاصی بین مسافران وجود دارد که آن‌ها را از ارتباط با طبقات دیگر منع می‌کند. داستان این سریال ۱۳ سال پیش از ماجرای برخورد تایتانیک با یک کوه یخی جریان دارد. اما ماجراهای موازی و مشترک آن کاملا مشخص است؛ آن هم با وجود موتورخانه‌های پر سروصدا و آرامش بسیار عجیب اقیانوس که باعث می‌شود شخصیت‌ها «مرگ خود را حس کنند».

همان‌طور که مشخص است، داستان در سال ۱۸۹۹ جریان دارد و اخیرا هم قرن جدید آغاز شده است. گروهی از مهاجران اروپایی از کشورهای مختلف به لندن می‌آیند تا با یک کشتی بخار به نیویورک بروند و زندگی جدیدی را آغاز کنند؛ مهاجرانی که هر کدام به دلیلی انگار دارند از زندگی سابق خود فرار می‌کنند. تک تک آن‌ها گذشته‌ی متفاوتی دارند اما امید و رویایی مشترک را در سر می‌پرورانند که قرن جدید و آینده‌ای در کشوری متفاوت، اتفاقات خوبی را برایشان رقم بزند. اما سفر آن‌ها به‌طور غیرمنتظره‌ای واژگون می‌شود؛ آن هم زمانی‌که یک کشتی مهاجران دیگری را به‌صورت سرگردان در دریای آزاد پیدا می‌کنند.

پسربچه می‌خواهد دکتر مورا را در سریال 1899 ساکت کند

این کشتی چهار ماه پیش در دریا رها شده بود و انتظار می‌رود که تمام مسافران آن تا حالا مرده باشند. اما چیزی که آن‌ها در این کشتی پیدا می‌کنند، باعث می‌شود که مسیر آن‌ها به سرزمین موعود، به یک کابوس وحشتناک تبدیل شود. در ابتدا همه چیز عادی به نظر می‌رسد و آن‌ها حتی پسربچه‌ای را هم آن‌جا پیدا می‌کنند؛ با پناه دادن به او در کشتی خودشان تصور می‌کنند که کمک بزرگی کردند (البته کمک بزرگی کردند، اما نه در حق خودشان). به مرور زمان هرچه جلوتر می‌رویم، بیشتر به این موضوع پی می‌بریم که دیگر هیچ چیز عادی نیست و این سفر به نیویورک ختم نخواهد شد.

در ابتدا کاپیتان تصمیم می‌گیرد که این کشتی را آتش بزند اما زمانی‌که پیغامی مبنی بر «غرق کردن کشتی» از شرکت دریافت می‌کند، نظرش عوض می‌شود. او بیش‌ازپیش به این موضوع پی می‌برد که یک دست‌هایی پشت پرده است و واقعیت‌های دیگری در پس این کشتی بخت‌برگشته وجود دارد. به همین ترتیب، با وجود اعتراض ۱۴۰۰ مسافر، تصمیم می‌گیرد که دوباره به لندن باز گردد؛ زیرا متوجه می‌شود که خودشان هم سوخت کافی برای رسیدن به نیویورک ندارند و ممکن است به سرنوشت همان کشتی قبلی دچار شوند. با اینکه شرایط به اندازه‌ی کافی بد بود، اما اسرار این کشتی قدیمی و همچنین شورش مسافران و به هم ریختن نظم کشتی، همه چیز را چندین برابر بدتر می‌کند.

مسافران طبقه سوم کشتی در حال عزاداری در سریال 1899

سریال 1899 تحسین منتقدان زیادی را دریافت کرد که اکثرا از انتخاب بازیگران، سبک کارگردانی، فیلم‌برداری و بازیگری هنرمندان تعریف خیلی زیادی کردند؛ هرچند که برخی از آن‌ها نسبت به سرعت پایین روند داستان انتقاد داشتند. البته نمی‌توان از این مورد که چنین داستان‌هایی نیازمند سرعت پایینی هستند، چشم‌پوشی کرد. با همین سرعت هم وقتی به قسمت چهارم می‌رسی، متوجه می‌شوی که هیچ چیزی از ماجرا متوجه نشدی! بنابراین نمی‌توان آنقدرها هم به سرعت نسبتا پایین داستان خرده گرفت. نکته جالب دیگر این سریال، این است که هر قسمت از با داستان گذشته‌ی یکی از شخصیت‌های اصلی آغاز می‌شود؛ تکنیکی که ممکن است خیلی‌ها را به یاد سریال Lost (لاست) بیاندازد.

از طرف دیگر هم هر قسمت با یک موسیقی کلاسیک راک به پایان می‌رسد که یا با داستان کلی ارتباط دارد یا اینکه نکاتی از داستان قسمت بعد را برای ما فاش می‌کند. در طی این ماجراجویی ما بارها و بارها یک نماد مثلثی می‌بینیم که از کیمیاگری سرچشمه می‌گیرد. اشکال مختلفی که از مثلث متساوی‌الاضلاع در این سریال نشان داده می‌شود، نمایانگر چهار عنصر اصلی زمین، هوا، آتش و آب است. لوگوی شرکت این کشتی‌ها هم یک مثلث برعکس است که خطی از روی آن عبور کرده است؛ لوگویی که زمین را نشان می‌دهد. این نمادها به وفور در طراحی تولید استفاده شدند؛ لباس‌ها (خصوصا لباس گیشا لینگ یی)، جواهرات، درها، دیوار و پنل‌های زمین، علامت مورس اتاق رادیو، تتوها و البته چهار وجهی مرموز و «جعبه معمایی» سولاس.


سریال های مشابه سریال ۱۸۹۹

یوناس با ماسک در سریال Dark

سریال Dark

سریال تاریک

بازیگران: لوئیس هوفمان، آندریاس پیتسچمن و مایا شونه

سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰

خلاصه داستان: ناپدید شدن دو کودک در یک شهر آلمانی باعث می‌شود تا راز و رمزهای چهار خانواده آشکار شود و پیوندی بین آن‌ها و یک چیز ماوراطبیعی به وجود بیاید.


آدام اسکات در سریال severance با رایانه مخصوص شرکت کار می‌کند

سریال Severance

سریال جداسازی

بازیگران: آدام اسکات، زک چری و بریت لوئر

سال پخش: ۲۰۲۲

خلاصه داستان: صنایع لومن از یک فرایند پزشکی تفکیک‌سازی و جداسازی استفاده می‌کند. این فرایند پزشکی خاطرات غیرکاری برخی از کارمندان این شرکت را از خاطرات کاری‌شان جدا می‌کند. دراین‌میان، فردی به نام مارک وجود دارد که تیمی از کارمندان این شرکت را مدیریت می‌کند. همه چیز خیلی خوب در حال پیش رفتن است، تا اینکه یک همکار مرموز سر و کله‌اش در دنیای خارج از کار پیدا می‌شود؛ اتفاقی که کم کم مسیر را برای کشف حقایق درباره شغل و محیط کاری آن‌ها، هموار می‌کند.


سریال Manifest

سریال Manifest

سریال فهرست پرواز

بازیگران: ملیسا راکسبرا، جاش دالاس و آتنا کارکانیس

سال پخش: ۲۰۱۸ تاکنون

خلاصه داستان: زمانی‌که پرواز ۸۲۸ مونتگو ایر بعد از یک پرواز آشفته فرود می‌آیند، خدمه و مسافران یک نفس راحت می‌کشند. اما خبر ندارند که در عرض آن چند ساعت، جهان پنج سال پیرتر شده است و دوستان، خانواده و همکاران بعد از عزاداری برای از دست دادن آن‌ها، ناامید شدند و به زندگی ادامه دادند. حالا بعد از مواجه با یک اتفاق غیرممکن، فرصت دوباره‌ای به آن‌ها داده شده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده