نویسنده: رضا اسکندری
// دوشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۹

بهترین فیلم های بروسلی | از یتیم تا اژدها وارد می شود

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های بروسلی خواهیم پرداخت و فیلم های جذاب او را رتبه بندی خواهیم کرد. با زومجی همراه باشید.

وقتی درباره فیلم‌های رزمی صحبت می‌کنیم بدون شک خیلی سریع یاد یک نفر خواهیم افتاد و او هم کسی نیست به جز بروس لی. شخصی که اغراق نیست اگر بگوییم به نماد فیلم‌های رزمی شرق آسیا تبدیل شده است و نه‌تنها در کشورهای آن منطقه که در سراسر جهان و به‌خصوص در کشور خودمان نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. بروس لی در سال ۱۹۴۰ در آمریکا به دنیا آمد و از همان سنین کودکی فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد و پس از نقش‌آفرینی در فیلم The Kid، استعداد فوق‌العاده خودش در بازیگری را به اهالی سینما نشان داد.

بروسلی را خیلی‌ها به‌عنوان بهترین بازیگر فیلم‌های رزمی سینما قلمداد می‌کنند که ادعای بیراهی نیز به‌شمار نمی‌رود. این بازیگر بسیار محبوب ژانر رزمی سینما، در سال ۱۹۷۳ میلادی زمانی‌که تنها ۳۲ سال سن داشت به علت ورم مغزی از دنیا رفت. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به بهترین فیلم‌های این بازیگر تا اگر از طرفداران سرسخت او هستید، با فیلم‌های قدیمی‌تر او هم آشنایی بیشتری پیدا کنید. پس این شما و این ۱۵ فیلم جذاب بروسلی.

«توجه: فیلم‌های حاضر در این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه سایت زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


بهترین فیلم های بروسلی

بروس لی

۱۵- فیلم Orphan’s Song

فیلم آهنگ یتیم

  • کارگردان: کای لی
  • نویسنده: فی لام
  • بازیگران: بروس لی، پیک وان تنگ، سینگ پو لیونگ، فی لام
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Orphan’s Song در IMDB: ۶.۵ از ۱۰

مقاله بهترین فیلم‌های بروس لی را با فیلمی آغاز می‌کنیم که بروس لی تنها در ۲۰ دقیقه انتهایی آن به ایفای نقش می‌پردازد و همان ۲۰ دقیقه کافی است تا فیلم Orphan’s Song درمیان بهترین فیلم‌های این بازیگر محبوب فیلم‌های رزمی قرار بگیرد. این فیلم که در کشور هنگ‌کنگ با عنوان Gu er xing شناخته می‌شود در سال ۱۹۵۵ روی پرده سینماها رفت و داستان جذاب و همچنین به‌خاطر محبوبیت صحنه‌های اکشن خود به موفقیت خوبی دست پیدا کرد.

در این فیلم بروس لی در نقش یک پسر یتیم نقش‌آفرینی می‌کند که همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم در ۲۰ دقیقه انتهایی وارد داستان می‌شود و مانند سایر نقش‌آفرینی‌های خود باید درمقابل افرادی که قصد جان او را دارند، ایستادگی کند. فیلم Orphan’s Song یکی از فیلم‌های قدیمی‌تر و شناخته‌نشده بروس‌لی به‌شمار می‌رود که در آن زمان تنها ۱۵ سال سن داشت و اگر از طرفداران فیلم‌های او باشید تماشای آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


بروس لی در حال مبارزه

۱۴- فیلم Thunderstorm

فیلم رعد و برق

  • کارگردان: ووی نگ
  • نویسنده: کنگ چنگ
  • بازیگران: بروس لی، یین پاک، دان لو، یینگ چئونگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Thunderstorm در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

فیلم Thunderstorm یکی از بهترین فیلم‌های اقتباسی در فهرست بهترین فیلم های بروس لی به‌شمار می‌رود که با اقتباس از داستان محبوبی در کشور چین به نام Thunderstorm ساخته شد و روی پرده سینماها رفت و پس از آن به‌صورت دوبله شده در سراسر جهان منتشر شد. این فیلم سینمایی را به‌عنوان پل عبور بروس لی از دوران نوجوانی به فیلم‌های پس از آن دوران می‌شناسند که استعداد بازیگری او را در نقش‌های مهم‌تر و جدی‌تر به‌خوبی به همه نشان داد.

شخصیت بروس لی در این نقش یکی از معدود شخصیت‌های او قلمداد می‌شود که وضعیت مالی بسیار خوبی دارد و در یک خانواده نسبتا ثروتمند زندگی می‌کند. شخصیتی ساده‌لوح و البته وظیفه‌شناس که در اواخر دوران نوجوانی به‌سر می‌برد و در همان زمان علاقه زیادی به خدمتکار خانواده خود پیدا می‌کند. نقش‌آفرینی بروس لی در این فیلم با تحسین زیادی از سوی منتقدین روبه‌رو شد و منتقدین از صفت‌هایی مانند نقش‌آفرینی بالغانه و نترس برای بازی بروس لی در این فیلم استفاده کردند.


تصویر سیاه و سفید از بروس لی

۱۳- فیلم Darling Girl

فیلم دختر عزیز

  • کارگردان: نگ ووی
  • نویسنده: لینگ هون
  • بازیگران: بروس لی، چیونگ یینگ، دینگ یینگ، لی پنگ فی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۷ میلادی

فیلم‌های قدیمی بروس‌لی احتمالا از معروفیت بسیار کمی در کشور ما برخوردار هستند و چند فیلم نخستی که در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم مربوط‌به دوران نوجوانی و جوانی بروس‌لی می‌شوند. بروس لی در زمان نقش آفرینی در فیلم Darling Girl تنها ۱۷ سال سن داشت و نقش او در این فیلم را می‌توانیم یکی از نقش‌های منحصربه‌فردش نسبت‌به سایر فیلم‌های شناخته‌شده او قلمداد کنیم.

در این فیلم بروس لی را نه در نقش یک مبارز کاربلد که در نقش یک جوان خوش سیما و خوش هیکل می‌بینیم که در یک باشگاه شبانه فعالیت می‌کند و احتمالا یکی از معدود نقش‌های بروس لی به‌شمار می‌رود که شخصیت او در این فیلم اصلا اهل مبارزه و درگیری نیست. اگر قصد دارید بروس‌لی را در فیلمی متفاوت نسبت‌به سایر فیلم‌های او تماشا کنید،‌ فیلم Darling Girl گزینه خوبی برای شما خواهد بود.


بروس لی درحال خندیدن و ژست مبارزه

۱۲- فیلم Too Late for Divorce

فیلم برای طلاق خیلی دیر است

  • کارگردان: وای کوانگ چیانگ
  • نویسنده: وای کوانگ چیانگ
  • بازیگران: بروس لی، فانگ وو، یانفن فنگ، کیم فای یام، دان چو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Too Late for Divorce در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

دقیقا مانند فیلم Darling Girl در فیلم Too Late for Divorce نیز با یک بروس لی کاملا متفاوت طرف خواهیم بود. داستان این فیلم درباره یک خواننده معروف جریان دارد که مجبور به بازنشستگی شده است و پس از آن با مردی که اصلا از او خوشش نمی‌آید، ازدواج می‌کند. بروس لی در این فیلم در نقش پسر این خوانند معروف به نقش آفرینی می‌پردازد و در نقش یک آموزش‌دهنده رقص بازی می‌کند.

نکته جالب درباره بروس لی این است که در آن زمان ۱۶ سال سن داشت و پس از این فیلم در زمانی‌که در دانشگاه مشغول تحصیل بود به‌خاطر مهارت‌هایی که از دوران ساخت این فیلم یاد گرفته بود، توانست با آموزش رقص به نوجوان‌ها هزینه‌های دوران دانشجویی خودش را پرداخت کند. شخصیت بروس لی در این فیلم بهترین مثال ممکن از یک نوجوان در کشور هنک کنگ است که علاقه بسیار زیادی به نحوه لباس پوشیدن و فرهنگ مردم کشورهای غربی دارد.


تصویری سیاه و سفید از بروس لی با یک پیراهن رسمی

۱۱- فیلم Sweet Time Together

فیلم دوران خوش باهم

  • کارگردان: کیم چون
  • نویسنده: وای چئونگ
  • بازیگران: بروس لی، فانگ وو، لو مینگ پاک، دان چو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Sweet Time Together در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

بروس لی در دوران نوجوانی در نقش‌های بسیار متفاوت‌تری نسبت‌به آنچه عموم اهالی سینما از او در ذهن دارند، نقش‌آفرینی کرده است و فیلم Sweet Time Together که در هنک‌کنگ آن را با نام Zha dian na fu می‌شناسند قطعا یکی از همان فیلم‌ها به‌شمار می‌رود. در فیلم‌های قبلی این فهرست لی را در نقش مسئول باشگاه شبانه و یک رقاص حرفه‌ای تماشا کردیم و در این فیلم بروس لی را می‌توانیم در یک فیلم کمدی با داستانی سرگرم‌کننده تماشا کنیم.

شخصیت بروس لی در این فیلم سینمایی درگیر یک رابطه عاطفی کمی عجیب می‌شود، شخصیتی که یک نوجوان نابالغ به‌شمار می‌رود و سعی می‌کند از این دوران عبور کند و مانند سایر نوجوان‌ها سؤال‌هایی اساسی در ذهنش شکل می‌گیرد. او در این راه حتی علاقه‌ای به کنگ‌فو پیدا می‌کند و همین موضوع به داستان اصلی این فیلم تبدیل می‌شود.


پوستر سینمایی فیلم Game of Death با حضور بروس لی

۱۰- آخرین فیلم بروسلی Game of Death

فیلم بازی مرگ

  • کارگردان: رابرت کلوز
  • نویسنده:‌ بروس لی
  • بازیگران: بروس لی، یوئن بیائو، کریم عبدالجبار، رابرت وال
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Game of Death در IMDB: ۵.۹ از ۱۰

به آخرین فیلم بروس لی رسیدیم که متاسفانه مراحل ساخت این فیلم نیز به آخرین روزهای زندگی این بازیگر محبوب تبدیل شدند. در اواسط مراحل ساخت فیلم Game of Death بروس لی جان خودش را از دست داد و پس از گذشت چند سال این فیلم با استفاده از تصاویر ادیت‌شده و همچنین حضور چند بدل‌کار به‌جای بروس لی مراحل فیلم‌برداری و ضبط تصاویر آن به پایان رسید و درنهایت در سال ۱۹۷۸ روی پرده سینماها رفت تا طرفداران بروس لی بتوانند برای آخرین بار هرچند برای مدتی کوتاه هنرنمایی او را تماشا کنند.

داستان این فیلم درباره شخصیت بیلی لو جریان دارد که یکی از بازیگران مشهور فیلم‌های رزمی به‌شمار می‌رود و از طرف یک باند خلافکاری پیشنهاد همکاری دریافت می‌کند و پس از رد کردن این پیشنهاد جان خودش را در خطر می‌بیند. حضور یکی از ستاره‌های بزرگ تاریخ NBA یعنی کریم عبدالجبار در این فیلم جذابیت آن را دوچندان کرده است. فیلم Game of Death با بودجه ۸۰۰ هزاردلاری تولید شد و فروشی شگفت‌انگیز معادل‌با ۵۰ میلیون دلار را تجربه کرد؛ مبلغی که باتوجه‌به تورم این چند دهه، در سال ۲۰۲۲ معادل‌با ۲۱۰ میلیون دلار تلقی می‌شود.


بروس لی درحال مبارزه با سلاح دستی

۹- فیلم An Orphan’s Tragedy

فیلم تراژدی یک یتیم

  • کارگردان: چو کی
  • نویسنده: چو کی
  • بازیگران: بروس لی، وود یاو چئونگ،‌ هارک سان لائو، یی مویی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۵ میلادی
  • میانگین امتیازات An Orphan’s Tragedy در IMDB: ۷ از ۱۰

در فیلم An Orphan’s Tragedy شاهد نقش‌آفرینی بروس لی در نقش شخصیت فرانک وانگ خواهیم بود. شخصی که سرپرستی او را یک محکوم برعهده می‌گیرد و پس از آن متوجه می‌شود که آن فرد پدر واقعی او به‌شمار می‌رود. پدر وی پس از این اتفاق سخت تلاش می‌کند تا در شهرهای کوچک کاری برای خودش پیدا کند تا فرانک بتواند زندگی بهتری داشته باشد.

فیلم An Orphan’s Tragedy با اقتباس از یک رمان بسیار محبوب به نام Great Expectations ساخته شده و شخصیت بروس لی در این فیلم براساس شخصیت پریپ در داستان این رمان خلق شده است. البته داستان این فیلم تفاوت‌های ریز و درشتی با داستان این رمان دارد ولی کلیت داستان‌ آن‌ها مانند یکدیگر است. فیلم An Orphan’s Tragedy یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های بروس لی در هنک کنگ به‌شمار می‌رود و خیلی‌ها از این فیلم به‌عنوان سکوی پرتاب بزرگ بروس‌لی به سوی موفقیت‌های بعدی و محبوبیت او یاد می‌کنند.


بروس لی با لباس زرد و سیاه معروف مشغول انجام حرکات رزمی در فیلم Game of Death

۸- فیلم The Guiding Light

فیلم نور هدایت گر

  • کارگردان: کیم چون
  • نویسنده: کیم چون
  • بازیگران: بروس لی، یین پاک، یینگ چئونگ، چینگ لی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Guiding Light در IMDB: ۶.۳ از ۱۰

در همان دوران نوجوانی بروس لی باقی بمانیم و یکی دیگر از فیلم‌های او را معرفی کنیم که بار دیگر نقش نوجوانی را ایفای می‌کند که یتیم است و درنهایت توسط یک خانواده با وضعیت مالی بسیار مناسب به سرپرستی گرفته می‌شود ولی زندگی باز هم روی خوش خودش را به او نشان نمی‌دهد. پس از گذشت مدتی خانواده واقعی او از راه می‌رسند و خواستار بازگرداندن او به خانه هستند و همین موضوع نه‌تنها یک سری مشکلات جدید برای او به وجود می‌آورد که داستان اصلی این فیلم را شکل می‌دهد.

فیلم The Guiding Light داستان مهمی را تعریف می‌کند و برخلاف فیلم‌های لی که در آن نقش یک یتیم را به‌تصویر می‌کشد، دغدغه بسیار مهمی را نمایش می‌دهد. پیامی که به خانواده‌های دنیا می‌گوید اگر به‌دنبال دراختیار گرفتن سرپرستی یک کودک یا نوجوان هستید همه آن‌ها را درنظر بگیرید. همه آن‌ها مستحق عشق خانواده هستند و نباید بین آن‌ها فرقی گذاشت. کارگردان این فیلم سینمایی فیلم خودش را با همین پیام به پایان می‌رساند که کاری ارزشمند به‌شمار می‌رود.


بروس لی و جیمز گارنر فیلم Game of Death

۷- فیلم Marlowe

فیلم مارلو

  • کارگردان: پل بوگارت
  • نویسنده: استرلینگ سیلیفنت
  • بازیگران: بروس لی، جیمز گارنر، گایل هانیکات، ریتا مورنو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Marlowe در IMDB: ۶.۴ از ۱۰

اگر بروس لی دقایق بیشتری در فیلم مارلو حضور داشت این فیلم احتمالا می‌توانست رتبه بهتری را درمیان بهترین فیلم‌های این بازیگر محبوب به خودش اختصاص دهد. فیلمی که در بسیاری از کشورها آن را با نام ماجراهای مارلو نیز می‌شناسند و نقش‌آفرینی فوق‌العاده جیمز گارنر در نقش یک کارآگاه خصوصی در آن مثال‌زدنی است. این فیلم در سال ۱۹۶۹ توسط استودیوی Metro-Goldwyn-Mayer با اقتباس از رمان محبوب The Little Sister ساخته شد و در همان سال روی پرده سینماها رفت.

داستان فیلم همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم درباره کارآگاهی خصوصی به نام فیلیپ مارلو جریان دارد که توسط خانمی به نام اورفامی کوئست استخدام می‌شود. این خانم به هر دری می‌زند تا برادر گمشده خود را پیدا کند و به‌همین‌دلیل این وظیفه را به کارآگاه مارلو سپرده است. فیلیپ مارلو در این مسیر به هتل محل اسکان قبلی برادر آن خانم می‌رود و با جنازه یکی از کارکنان هتل روبه‌رو می‌شود و همین موضوع شروعی به‌شمار می‌رود برای داستان‌های بعدی این کارآگاه در مسیر این پرونده جذاب.


بروس لی در زمان کودکی در فیلم The Kid

۶- فیلم The Kid

فیلم بچه

  • کارگردان: فانگ فانگ
  • نویسنده: چو کی
  • بازیگران: بروس لی، فانگ فانگ، چائو شویی، لی هوی چئون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Kid در IMDB: ۵.۹ از ۱۰

درباره فیلم‌های مربوط‌به دوران نوجوانی بروس لی به‌طور مفصل صحبت کردیم و نکته جالب جایی است که اکنون در رتبه ششم بهترین فیلم‌های او فیلمی قرار گرفته است که مربوط می‌شود به دوران کودکی او. بروس لی در زمان نقش‌آفرینی در فیلم The Kid تنها ۱۰ سال سن داشت و نقش‌آفرینی او در این سن و در این فیلم به‌قدری شگفت‌انگیز بود که در دوران نوجوانی کارگردان‌های زیادی خواهان حضور او در فیلم‌هایشان بودند. به‌همین‌دلیل فیلم بچه را می‌توانیم شروعی برای دوران حرفه‌ای بروس لی بدانیم.

بروس لی در این فیلم مانند بسیاری از فیلم‌های خود در نقش یک پسر سرسخت که زندگی خوبی ندارد، ایفای نقش می‌کند. شخصیت او در این فیلم با نام هو چئونگ پسر بچه‌ای است که همراه‌با پسر عموی خود غرفه‌ای را اداره می‌کنند ولی برخی اوقات برای گذران زندگی دزدی‌های ریز و درشتی نیز انجام می‌دهد. همچنین به‌هیچ‌وجه به مدرسه و آموزش علاقه‌ای ندارد و دائم با سایر بچه‌ها دعوا می‌کند. اگر دوست دارید بروس‌لی را در دوران کودکی تماشا کنید، تماشای فیلم The Kid را از دست ندهید.


بروس لی در فیلم The Big Boss

۵- فیلم The Big Boss

فیلم رئیس بزرگ

  • کارگردان: لو وی
  • نویسنده: بروس لی
  • بازیگران: بروس لی، ماریا یای، جیمز تین، نورا میائو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۱ میلادی
  • میانگین امتیازات The Big Boss در IMDB: ۶.۹ از ۱۰

به پنج فیلم برتر بروس لی رسیدیم. فیلم رئیس بزرگ که در کشور خودمان هم محبوبیت بسیار زیادی دارد با حضور بروس لی و نویسندگی او یکی از بهترین فیلم‌های رزمی و یکی از نقش‌آفرینی‌های برتر این بازیگر بزرگ فیلم‌های رزمی قلمداد می‌شود. این فیلم در سال ۱۹۷۱ میلادی به تهیه‌کنندگی ریموند چو توسط استودیو Golden Harvest با بودجه‌ای بسیار کم و معادل با ۱۰۰ هزار دلار تولید و فروش شگفت‌انگیز ۵۰ میلیون دلاری را در سراسر جهان تجربه کرد که همین موضوع این فیلم را به یکی از سودآورترین فیلم‌های بروس لی تبدیل کرده است.

داستان فیلم درباره شخصیت چنگ با نقش‌آفرینی بروس لی جریان دارد که به مادر خود قول داده از دعوا و درگیری پرهیز کند. او همراه عمویش به جزیره‌ای می‌رود و در یک کارخانه یخ‌سازی مشغول به کار می‌شود. به‌خاطر مشکلاتی که در این کارخانه به‌وجود می‌آید، کارگران یکی پس از دیگری شکایت خود را به رئیس کارخانه اعلام می‌کنند و رئیس آن‌ها را یکی پس از دیگری به قتل می‌رساند و همین موضوع باعث می‌شود تا پای چنگ نیز به این مشکلات باز شود و باوجود قولی که به مادر خود داده بود مجبور می‌شود درمقابل این کارگردان خشمگین قرار بگیرد.


پوستر سینمایی فیلم Fist of Fury با حضور بروس لی

۴- فیلم Fist of Fury

فیلم خشم اژدها (مشت خشم)

  • کارگردان: لو وی
  • نویسنده: نی کوانگ
  • بازیگران: بروس لی، نورا میائو، ریکی هاشیموتو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Fist of Fury در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

فیلم Fist of Fury را تقریبا هیچکس در ایران با نام مشت خشم نمی‌شناسد و همه طرفداران فیلم‌های اکشن رزمی این فیلم را با عنوان خشم اژدها در ذهن دارند. فیلمی که به عقیده بسیاری از طرفداران بروس لی بهترین فیلم و بهترین نقش‌آفرینی او درمیان فیلم‌هایش به‌شمار می‌رود که البته بحث‌های فراوانی درباره این موضوع وجود دارد. این فیلمِ بسیار محبوب در سال ۱۹۷۲ به تهیه‌کنندگی ریموند چاو توسط استودیو Golden Harvest با بودجه‌ای ۱۰۰ هزار دلاری تولید و فروش بی‌سابقه ۱۰۰ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد. فروشی که به‌دلیل اکران مکرر فیلم در دهه‌های مختلف میزان آن به‌طور مرتب افزایش پیدا می‌کند.

داستان فیلم درباره شخصیت چِن ذِن با نقش‌آفرینی بروس لی جریان دارد. او فکر می‌کند مرگ استادش اتفاقی نبوده و او را به قتل رسانده‌اند و به‌همین‌دلیل تصمیم می‌گیرد از عاملان این اتفاق انتقام بگیرد. او درابتدا با مخالفت استاد جدیدش روبه‌رو می‌شود ولی گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست و قصد دارد شخصا انتقام استاد خودش را از سوزوکی بگیرد. فیلم خشم اژدها به‌قدری درمیان دوست‌داران فیلم‌های اکشن رزمی محبوب است که امکان ندارد به این فیلم‌ها علاقه‌مند باشید و آن را تماشا نکرده باشید.


بروس لی درحال مبارزه در فیلم the way of the dragon

۳- فیلم The Way of the Dragon

فیلم راه و روش اژدها

  • کارگردان: بروس لی
  • نویسنده: بروس لی
  • بازیگران: بروس لی، نورا میائو، هوانگ این شیک، چاک نوریس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Way of the Dragon در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ را می‌توانیم موفق‌ترین سال‌های فعالیت هنری بروس لی بدانیم چرا که چهار فیلم از پنج فیلم برتر او در این سه سال تهیه و اکران شده‌اند. بروس لی علاوه‌بر وظیفه ایفای نقش در نقش شخصیت اصلی فیلم فیلم The Way of the Dragon وظیفه کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این فیلم را نیز برعهده داشت و این وظیفه‌های سنگین را به‌خوبی به سرانجام رساند. این فیلم به تهیه‌کنندگی ریموند چاو و خود بروس لی با بودجه‌ای ۱۳۰ هزار دلاری تولید شد و فروش شگفت‌انگیز ۱۳۰ میلیون دلاری را در سراسر جهان به نام خود ثبت کرد.

این فیلم نخستین تجربه بازیگری چاک نوریس به‌شمار می‌رود که دشمن اصلی بروس لی در این فیلم است. بروس لی برای ساخت این فیلم سینمایی تمام اعضای سازنده آن را به ایتالیا برد و مراحل فیلم‌برداری این فیلم را در این کشور اروپایی به پایان رساند. همچنین نبرد نهایی میان بروس لی و چاک نوریس در کولوسئوم انجام شده است که علاوه‌بر داستان جذاب و اکشن مهیج فیلم می‌توانید از لوکیشن‌های تاریخی و چشم‌نواز این فیلم نیز نهایت لذت را ببرید.


بروس لی در حال ایفای نقش در فیلم the orphan

۲- فیلم The Orphan

فیلم یتیم

  • کارگردان: لی سان فانگ
  • نویسنده: نگ چو فان
  • بازیگران: بروس لی، نگ چو فان، یین پاک، فانگ فانگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Orphan در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

در ادامه فیلم‌هایی که بروس لی در آن‌ها نقش یک یتیم را ایفا می‌کند در رتبه دوم بهترین فیلم‌های او نیز یکی دیگر از همان فیلم‌ها قرار گرفته است. فیلم The Orphan علاوه‌بر اینکه یکی از بهترین فیلم های جذاب بروسلی به‌شمار می‌رود یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او نیز تلقی می‌شود که در ۲۰ سالگی با نقش‌آفرینی در این فیلم توانست تحسین بسیاری از منتقدین سینمایی را به‌دست آورد. همچنین تیم بازیگری این فیلم را در بسیاری از فیلم‌های دیگر بروس لی نیز دیده‌ایم که همین موضوع اتمسفر بین آن‌ها را جذاب‌تر می‌کند.

داستان فیلم درباره شخصیتی با نام هو سی کی جریان دارد که پس از جنگ ژاپن و چین همسر و دخترش را از دست می‌دهد و پس از مدتی مدیریت یک یتیم‌خانه را برعهده می‌گیرد و در آن مکان با شخصیت سم با نقش‌آفرینی بروس لی آشنا می‌شود. سم قصد داشت تا از یک مرد ثروتمند دزدی کند ولی هو مانع این کار شد و نقشه سم را نقش بر آب کرد. رابطه سم و هو و ماجراهایی که برای این دو نفر پیش می‌آید داستان اصلی این فیلم سینمایی را شکل می‌دهند. اگر از سایر فیلم‌های بروس‌لی در نقش یک پسر یتیم خوشتان آمده است این فیلم نیز شما را ناامید نخواهد کرد.


پوستر فیلم Enter the Dragon با حضور بروس لی

۱- فیلم Enter the Dragon

فیلم اژدها وارد می‌شود

  • کارگردان: رابرت کلوز
  • نویسنده: مایکل آلن، بروس لی
  • بازیگران: بروس لی، جان ساکسون، رابرت وال، جیم کلی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Enter the Dragon در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

اژدها وارد می‌شود؛ همین یک جمله خیلی راحت شما را یاد بروس لی خواهد انداخت و به احتمال زیاد نقش‌آفرینی شگفت‌انگیز او در این فیلم رزمی را جلوی چشمان شما خواهد آورد. همان‌طور که احتمالا قبل از رسیدن به رتبه نخست می‌توانست حدس زد، فیلم اژدها وارد می‌شود در رتبه نخست بهترین فیلم های بروس لی قرار می‌گیرد که نه‌تنها بهترین فیلم این بازیگر که به نظر بسیاری از اهالی سینما و خود ما بهترین فیلم رزمی تاریخ سینما نیز قلمداد می‌شود. این فیلم در سال ۱۹۷۳ میلادی به تهیه‌کنندگی ریموند چو توسط استودیو Concord Production Inc با بودجه‌ای ۹۰۰ هزار دلاری تولید و فروش اعجاب‌انگیز ۴۰۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کرد.

داستان فیلم درباره شخصیت لی با بازی بروس لی جریان دارد. شخصیتی که وظیفه انجام یک مأموریت مهم را برعهده می‌گیرد و در این مأموریت باید با یک باند بزرگ مواد مخدر به مبارزه بپردازد. او در جریان این مأموریت به‌طور اتفاقی با عامل قتل خواهر خود روبه‌رو می‌شود و همین موضوع پیچش داستانی مهمی را در فیلم شکل می‌دهد و به داستان اصلی آن بدل می‌شود. اگر هنوز فیلم اژدها وارد می‌شود را تماشا نکرده‌اید و از فیلم‌های رزمی خوشتان می‌آید حتما تماشای آن را در الویت قرار دهید.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره بهترین فیلم های بروس لی چیست؟ به نظر شما رتبه کدام‌یک از فیلم‌های او می‌توانست متفاوت‌تر باشد؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید و ما را در کامل‌تر کردن این فهرست کمک کنید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های بروسلی کدام‌اند؟

از میان فیلم های جذاب بروسلی می‌توان به فیلم اژدها وارد می‌شود، فیلم یتیم، فیلم راه و روش اژدها و فیلم خشم اژدها اشاره کرد. فهرست کامل ۱۵ فیلم بروسلی به ترتیب از بدترین تا بهترین را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

۲- آخرین فیلم بروسلی چه فیلمی است؟

دو قسمت فیلم بازی مرگ که در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۱، پس از مرگ بروسلی با استفاده از سکانس‌های به جا مانده از قبل و حضور بدلکار ساخته شد، به‌عنوان آخرین فیلم های بروسلی محسوب می‌شوند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده