بهترین فیلم های ورزشی | از راکی تا گاو خشمگین

بهترین فیلم های ورزشی | از راکی تا گاو خشمگین

یکشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۹

از راکی تا کشتی گیر؛ در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های ورزشی پرداخته‌ایم و ۳۵ فیلم هیجان‌انگیز و جذاب را رتبه بندی کرده‌ایم. با زومجی همراه باشید.

ورزش کمابیش در زندگی هر شخص در این کره خاکی نقش پررنگ یا کم‌رنگی داشته است و برای بسیاری از افراد به مهم‌ترین سرگرمی زندگی آن‌ها تبدیل شده است. از ورزش‌های بسیار محبوبی در سراسر جهان مانند فوتبال گرفته تا ورزش‌های مبارزه‌ای، همه و همه طرفداران زیاد و مخصوص به خودشان را دارند. به‌همین‌دلیل فیلم‌های ورزشی همیشه طرفداران زیادی میان اهالی سینما داشته‌اند و دنبال‌کنندگان ورزش‌های مختلف همیشه استقبال خوبی از فیلم‌های مربوط‌به ورزش مورد علاقه‌شان کرده‌اند.

فیلم‌های ورزشی گاهی اوقات تنها به مضامین ورزشی بسنده نمی‌کنند و با به‌تصویر کشیدن داستان‌هایی عموما واقعی و تأثیرگذار، روایت خود را به محتوایی سیاسی و اجتماعی نیز پیوند می‌زنند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا باهم نگاهی داشته باشیم به بهترین فیلم های ورزشی سینما تا اگر از این دسته فیلم‌ها لذت می‌برید، فیلم‌های بیشتری را بشناسید و بتوانید آن‌ها را تماشا کنید؛ پس این شما و این ۳۵ فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما.

«توجه: فیلم‌های حاضر در این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه سایت زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


بهترین فیلم های ورزشی 

شخصیت های اصلی فیلم Bend It Like Beckham

۳۵- فیلم Bend It Like Beckham

فیلم مثل بکهام کات‌دار شوت بزن

  • کارگردان: گاریندر چادا
  • نویسنده: گاریندر چادا
  • بازیگران: پارمیندر ناگرا، جاناتان ریس میرز، کیرا نایتلی، آرچی پنجابی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Bend It Like Beckham در IMDB: ۶.۷ از ۱۰

مقاله بهترین فیلم های ورزشی سینما را با فیلمی شروع می‌کنیم که بیشتر از اینکه یک فیلم ورزشی باشد سعی می‌کند از نام یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال که در زمان اکران این فیلم در مرکز توجهات رسانه‌ها قرار داشت، استفاده کند تا بتواند فروش خوبی داشته باشد که البته در این مسیر نیز تا حد زیادی موفق بود. این فیلم به تهیه‌کنندگی گاریندر چادا توسط استودیو Kintop Pictures با بودجه‌ای ۶ میلیون دلاری اکران شد و فروش بسیار عالی ۷۷ میلیون دلاری را تجربه کرد.

فروش فوق‌العاده این فیلم سینمایی آن را به سودآورترین فیلم فوتبالی سینما در آن زمان تبدیل کرد که دست‌آورد خوبی برای سازندگانش به‌شمار می‌رفت. داستان فیلم Bend It Like Beckham درباره دو دختر جوان و البته جاه‌طلب جریان دارد که تصمیم می‌گیرند هرطور شده به آرزوی خودشان یعنی تبدیل شدن به بازیکنان حرفه‌ای فوتبال برسند. دراین‌میان مخالفت خانواده این دو نفر باعث ایجاد مشکلاتی برای آن‌ها می‌شود ولی آن‌ها از تلاش برای رسیدن به هدف خود دست نمی‌کشند.


آدونیس برای مبارزه آماده می‌شود فیلم کرید

۳۴- فیلم Creed

فیلم کرید

  • کارگردان: رایان کوگلر
  • نویسنده‌: رایان کوگلر
  • بازیگران: مایکل بی.جردن، سیلوستر استالونه، تسا تامپسون، فیلیسیا رشاد
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Creed در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

اگر از طرفداران فیلم‌های مبارزه‌ای باشید بدون شک فیلم‌های راکی با نقش‌آفرینی سیلوستر استالونه را تماشا کرده‌اید و پس از محبوبیت سری فیلم‌های راکی شخصیت اصلی آن مجموعه در فیلم کرید تمام تجربیات خودش را به پسر رقیب و دوست قدیمی خودش منتقل می‌کند. راکی، قهرمان سابق جهان تصمیم می‌گیرد با تجربیات بسیار زیادش شخصیت آدونیس جانسون با نقش‌آفرینی مایکل بی.جردن را زیر پر و بال خودش بگیرد تا او را برای ادامه دادن مسیر قهرمانی آماده کند.

قسمت نخست سری فیلم‌های کرید نه‌تنها از لحاظ مالی که از لحاظ استقبال و تحسین منتقدین و اهالی سینما عملکرد بسیار خوبی از خودش به‌جای گذاشت و به‌خاطر محبوبیت و موفقیت بسیار زیادش سازندگان آن خیلی سریع قسمت دوم آن را هم روی پرده سینماها بردند که با افت محسوسی همراه بود.فیلم Creed در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان ادامه فیلم‌های راکی به تهیه‌کنندگی ایروین وینکلر و خود سیلوستر استالونه توسط استودیو MGM و New Line Cinema با بودجه‌ای ۳۷ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش ۱۷۵ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.


ویل اسمیت در نقش محمد علی کلی در فیلم Ali

۳۳- فیلم Ali

فیلم علی

  • کارگردان: مایکل مان
  • نویسنده: مایکل مان
  • بازیگران: ویل اسمیت، جیمی فاکس، جان ویت، ماریو فن پیبلز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Ali در IMDB: ۶.۷ از ۱۰

محمد علی کلی بدون شک بهترین و بزرگ‌ترین مبارز تاریخ به‌شمار می‌رود و به‌همین‌دلیل فیلم‌های بیوگرافی زیادی از روی زندگی پرفراز و نشیب او روی پرده سینماها رفته است. زندگی این شخصیت مهم نه‌تنها درون رینگ مبارزه که بیرون از آن هم دستخوش اتفاقاتی بسیار مهم بود و همین موضوع زندگی این شخصیت را به داستانی جذاب تبدیل کرده است. بااین‌حال درمیان فیلم‌های زیادی که از روی زندگی او ساخته شده فیلم سینمایی Ali محصول سال ۲۰۰۱ به کارگردانی مایکل مان، کارگردان فیلم فراموش‌نشدنی Heat می‌تواند عنوان بهترین فیلم ساخته شده درباره زندگی محمدعلی کلی را به خودش اختصاص دهد.

داستان کلی این فیلم سینمایی همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم درباره زندگی محمدعلی کلی جریان دارد ولی برخلاف بسیاری از فیلم‌های بیوگرافی ورزشی تمام زندگی شخصیت موردنظر را به‌تصویر نمی‌کشد. این فیلم به‌جای اینکه به‌طور خلاصه تمام زندگی محمدعلی را نشان دهد با تمرکز روی یک دهه از زندگی این ورزشکار اتفاقات مهم زندگی او دربازه زمانی میان سال‌های ۱۹۶۴ میلادی تا ۱۹۷۴ میلادی را روی پرده سینما می‌برد. فیلم Ali به تهیه‌کنندگی مایکل مان با بودجه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری تولید شد ولی فروش خوبی را تجربه نکرد؛ بااین‌حال اگر به فیلم‌های بیوگرافی علاقه دارید از تماشا آن به‌هیچ‌وجه پشیمان نخواهید شد. البته باید به نقش‌آفرینی فوق‌العاده ویل اسمیت در نقش محمدعلی کلی نیز اشاره کنیم که از جنبه‌های مثبت این فیلم تلقی می‌شود.


پوستر سینمایی فیلم Senna

۳۲- فیلم Senna

فیلم سنا

  • کارگردان: آصف کاپادیا
  • نویسنده: مانیش پاندی
  • بازیگران: آیرتون سنا، آلن پروست، فرانک ویلیامز، ران دنیس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Senna در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

اگر بخواهیم یک فهرست درباره موفق‌ترین رانندگان فرمول یک تهیه کنیم بدون شک نام آیرتون سنا در رتبه‌های برتر آن فهرست قرار خواهد داشت. راننده افسانه‌ای برزیلی که توانست سه بار قهرمان مسابقات فرمول یک شود و در سن ۳۴ سالگی در یک تصادف وحشتناک در سال ۱۹۹۴ جان خودش را از دست داد. او در مسابقات جایزه بزرگ سن مارینو درحالیکه پیشتاز مسابقه بود با بلوک‌های بتنی اطراف پیست برخورد کرد و پس از این تصادف دلخراش جان خودش را از دست داد. آیرتون سنا یکی از قهرمان‌های ملی کشور برزیل به‌شمار می‌رود.

فیلم سینمایی سنا درباره زندگی و مرگ آیرتون سنا جریان دارد و نکته جالب قرار گرفتن نام این ورزشکار درمیان بازیگران این فیلم است. در فیلم سینمایی Senna هیچ بازیگری در نقش این شخصیت ایفای نقش نمی‌کند و از تصاویر موجود در آرشیو و تصاویر خانوادگی این شخصیت در این فیلم استفاده شده است. فیلم سنا توانست برنده جایزه بهترین فیلم مستند سال در جوایز بفتا شود؛ فیلمی که در سال ۲۰۱۰ به تهیه‌کنندگی کریس برند تولید شد و توانست فروش خوبی معادل‌با ۱۱ میلیون دلار را در اکران سراسری خود تجربه کند.


پل نیومن و تام کروز در فیلم The Color of Money

۳۱- فیلم The Color of Money

فیلم رنگ پول

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: ریچارد پرایس
  • بازیگران: تام کروز، پل نیومن، مری الیزابت، مسترآنتونیو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۶ میلادی
  • میانگین امتیازات The Color of Money در IMDB: ۷ از ۱۰

پس از موفقیت و محبوبیت فیلم Raging Bull در سال ۱۹۸۰ مارتین اسکورسیزی تصمیم گرفت بار دیگر یک فیلم ورزشی را کارگردانی کند و این بار نه درباره ورزش‌های مبارزه‌ای که درباره داستان یکی از بیلیاردبازهای حرفه‌ای تاریخ فیلم خود را روی پرده سینماها برد. فیلم رنگ‌ِ پول ادامه‌ای به‌شمار می‌رود برای فیلم محبوب The Hustler با بازی پل نیومن که پس از اکران نقدهای مثبت بسیار زیادی را به خودش اختصاص داد. این فیلم سینمایی در سال ۱۹۸۶ میلادی به تهیه‌کنندگی باربارا دفینا با بودجه‌ای ۱۴ میلیون دلاری تولید شد و فروش خوب ۵۳ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم اتفاقات مربوط‌به ۲۵ سال پس از داستان فیلم The Hustler را به‌تصویر می‌کشد؛ جایی که شخصیت ادی فیلسون یک شب در یک باشگاه شبانه یک بیلیاردباز جوان را می‌بیند و با تماشای او یاد دوران جوانی خودش می‌افتد. بیلیاردباز جوان قصه به نام وینسنت با نقش‌آفرینی هنرمندانه تام کروز پیشنهاد ادی فیلسون را قبول می‌کند و ادی به او آموزش می‌دهد تا به یک بیلیاردباز حرفه‌ای تبدیل شود و بتواند در مسابقات حرفه‌ای شرکت کند. پس از کش‌وقوس‌های فراوان درنهایت وینسنت آمادگی کافی را به‌دست می‌آورد تا در مسابقات بزرگ شهر آتلانتیک خودش را محک بزند.


کاور سینمایی فیلم The Waterboy با حضور آدام سندلر

۳۰- فیلم The Waterboy

فیلم آبدارچی

  • کارگردان: فرانک کوراکی
  • نویسنده: تیم هرلهی
  • بازیگران: کتی بیتس، آدام سندلر، فیروزه بالک، هنری وینکلر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۸ میلادی
  • میانگین امتیازات The Waterboy در IMDB: ۶.۱ از ۱۰

به نخستین فیلم این فهرست با نقش‌آفرینی آدام سندلر رسیدیم که در ادامه مقاله باز هم با فیلم‌های او مواجه خواهیم شد. داستان فیلم The Waterboy درباره پسر جوانی به نام بابی باوچر با نقش‌آفرینی بسیار زیبای آدام سندلر جریان دارد که وظیفه او رساندن آب به اعضای یک تیم فوتبال آمریکایی تلقی می‌شود. وظیفه‌ای که خیلی خوب از پس آن برمی‌آید ولی کم‌کم متوجه می‌شود که استعداد بالایی در برخی از حرکات مهم این ورزش محبوب در او نهفته است و همین موضوع او را در مسیر تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای قرار می‌دهد.

فیلم The Waterboy علاوه‌بر داستان جذاب و نقش‌آفرینی‌های بسیار خوب طنز بسیار به‌جا و مناسبی را در خود جای داده که به جذابیت داستان کمک شایانی می‌کند. این فیلم سینمایی در سال ۱۹۹۸ میلادی به تهیه‌کنندگی جک جیاراپوتو و خود آدام سندلر توسط استودیو Touchstone Pictures با بودجه‌ای ۲۳ میلیون دلاری تولید و در گیشه‌ها فروش بسیار عالی ۱۹۰ میلیون دلاری را تجربه کرد. اگر به فیلم‌های ورزشی و داستان‌های مربوط‌به تبدیل شدن یک فرد عادی به یک ستاره مهم علاقه دارید، تماشای فیلم The Waterboy را از دست ندهید.


شخصیت اصلی فیلم The Champion در حال مشت‌زنی

۲۹- فیلم The Champion

فیلم قهرمان

  • کارگردان: ماسیج بارچوسکی
  • نویسنده: ماسیج بارچوسکی
  • بازیگران: ماریانا پاولیز، پیوتر گلوواکی، گرژگورز مالکی، مارسین بوساک
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Champion در IMDB: ۶.۶ از ۱۰

به یکی از معدود فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان این فهرست رسیدیم؛ فیلم قهرمان که در بسیاری از کشورهای اروپایی آن را با نام The Champion of Auschwitz می‌شناسند یک فیلم لهستانی به‌شمار می‌رود که پس از اکران توانست به‌خاطر درام بسیار گیرایش تحسین بسیاری از منتقدین سینمایی را به‌دست آورد. این فیلم سینمایی در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط استودیو Iron Films تولید شد و پس از اکران در لهستان در سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز روی پرده سینماها رفت.

داستان فیلم روایت‌گر داستان تادئوش پیترژیکوفسکی است؛ سربازی لهستانی که در کمپ‌های کار اجباری نیروهای نازی در آشوویتز به‌سر می‌برد و پس از اینکه سایرین از مهارت‌های بوکس او آگاه شدند در همان کمپ‌ها مسابقات بوکسی برگزار کردند که این سرباز در آن مسابقات تقریبا بدون شکست باقی ماند. داستان واقعی تادئوش پیترژیکوفسکی نه‌تنها برای مردم لهستان بسیار مهم به‌شمار می‌رود که می‌تواند برای مردم سایر کشورها نیز بسیار تأثیرگذار باشد.


اندرو اروین در فیلم American Underdog

۲۸- فیلم ورزشی جدید American Underdog

فیلم آمریکایی ضعیف

  • کارگردان: اندرو اروین، جان اروین
  • نویسنده: اندرو اروین، جان اروین، دیوید آرون کوهن
  • بازیگران: زکری لی‌وای، آنا پاکوین، دنیس کواید، سرداریوس بلین
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۱ میلادی
  • میانگین امتیازات American Underdog در IMDB: ۷.۱ از ‍۱۰

پس از فیلم قهرمان که در سال ۲۰۲۰ اکران شد فیلم American Underdog یکی دیگر از فیلم‌های جدید این فهرست به‌شمار می‌رود. فیلمی که به تهیه‌کنندگی کوین داونز در سال ۲۰۲۱ میلادی توسط استودیو Kingdom Story Company با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید شد و پس از اکران توسط لاینزگیت فروش آن از ۲۷ میلیون دلار فراتر نرفت. البته این فیلم سینمایی در نظر منتقدین عملکرد خیلی بهتری داشت و توانست نقدهای مثبت بسیاری را دریافت کند.

داستان فیلم درباره کورت وارنر، ستاره سابق فوتبال آمریکایی جریان دارد که درابتدای داستان فیلم او را درحال کار در یک سوپرمارکت تماشا می‌کنیم که در سر تنها یک آرزو دارد و آن هم تبدیل شدن به بهترین بازیکن مسابقه فینال فوتبال آمریکایی است. پس از گذشت چند سال او در یک تیم دانشگاهی مشغول بازی است و تا رسیدن به هدف خود همچنان فاصله زیادی دارد ولی بااین‌حال به‌هیچ‌وجه دست از تلاش برنمی‌دارد و همچنان نهایت تلاش خودش را به‌کار می‌گیرد تا به هدف بزرگ خودش برسد و نتایج این تلاش‌ها را نیز بلاخره می‌بیند.


جسیکا چستین و ادریس آلبا در فیلم Molly's Game

۲۷- فیلم Molly's Game

فیلم بازی مالی

  • کارگردان: آرون سورکین
  • نویسنده: آرون سورکین
  • بازیگران: جسیکا چستین، ادریس البا، کوین کاستنر، مایکل سرا
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Molly's Game در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

فیلم Molly's Game نه‌تنها از یک تیم بازیگری بسیار خوب بهره می‌برد که داستان بسیار خاصی را نسبت‌به سایر فیلم‌های ورزشی این مقاله روایت می‌کند. فیلم بازی مالی توانست برای بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نامزد کسب جایزه اسکار شود و همچنین جسیکا چستین برای هنرنمایی خودش نامزد کسب جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن شد. این فیلم در سال ۲۰۱۷ میلای به تهیه‌کنندگی مارک گوردون و ایمی پاسکال توسط استودیو STXfilms با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش نسبتا خوب ۶۰ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره شخصیت مارلی بلوم با نقش‌آفرینی جسیکا چستین جریان دارد؛ یک اسکی‌باز حرفه‌ای که در آستانه حضور در مسابقات المپیک زمستانی سال ۲۰۰۲ به‌دلیل یک مصدومیت بسیار شدید مجبور شد حرفه مورد علاقه خودش را کنار بگذارد. به‌همین‌دلیل از دانشگاه مرخصی گرفت و راهی لس‌آنجلس شد و در آن‌جا در یک کلاب کاری برای خودش پیدا کرد. زمانی‌که از وجود یک مکان شرط‌بندی غیرقانونی در آن مکان مطلع شد، تصمیم گرفت تا مکان آن را به پلیس لو دهد؛ باشگاه پوکری که اعضای آن را افراد قدرتمندی مانند بازیگران مشهور هالیوود، ورزشکاران، سرمایه‌داران تجاری و تبهکاران شکل می‌دادند. همین موضوع مشکلات خطرناکی را برای مالی به وجود آورد ولی او از تصمیم خودش پشیمان نشد.


استنلی در حال فکر کردن در فیلم Hustle

۲۶- فیلم ورزشی بسکتبالی Hustle

فیلم زرنگ‌بازی

  • کارگردان: جرمایا زاگر
  • نویسنده: تیلور ماترن
  • بازیگران: آدام سندلر، کویین لطیفه، بن فاستر، آنتونی ادواردز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Hustle در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

فیلم Hustle جدیدترین فیلم اکران شده درمیان فیلم‌های این مقاله به‌شمار می‌رود که باوجود جدید بودنِ خود به‌خاطر داستان و کیفیتش توانسته درمیان بهترین فیلم‌های ورزشی سینما جایگاه بسیار خوبی را به خودش اختصاص دهد. فیلمی به تهیه‌کنندگی لبران جیمز، سوپراستار لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا و خود آدام سندلر که علاوه‌بر تهیه‌کنندگی ایفای نقش اصلی این فیلم نیز برعهده او قرار دارد که با تحسین بسیاری از منتقدین سینمایی همراه شد. فیلم Hustle با بودجه‌ای ۲۱ میلیون دلاری توسط Happy Madison Productions تولید شد و ازطریق شبکه استریم‌محور نتفلیکس در دسترس مشترکین این پلتفرم قرار گرفت.

داستان فیلم درباره شخصیت استنلی شوگرمن جریان دارد؛ یک استعدادیاب که به‌عنوان استعدادیاب باشگاه فیلادلفیا سِوِنی‌سیکرز در خارج از کشور آمریکا فعالیت می‌کند. او زمانی‌که در اسپانیا بود متوجه استعداد بسیار بالای یک بسکبالیست خیابانی شد و به‌این‌ترتیب تصمیم گرفت تا با رساندن او به NBA بتواند بار دیگر جایگاه خوب خودش را درمیان استعدادیاب‌های خوب این لیگ حرفه‌ای به‌دست آورد. همچنین حضور آنتونی ادواردز یکی از بازیکنان حرفه‌ای NBA در این فیلم جذابیت آن را دوچندان کرده است.


پوستر سینمایی فیلم Space Jam با حضور مایکل جوردن

۲۵- فیلم Space Jam

فیلم هرج‌ومرج فضایی

  • کارگردان: جویی پیتکا
  • نویسنده: لئو بنوِنوتی، استیو رادنیک، تیموتی هریس
  • بازیگران: مایکل جوردن، وین نایت، ترزا راندل، لری بِرد، چارلز بارکلی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Space Jam در IMDB: ۶.۵ از ۱۰

اگر به ورزش بسکتبال علاقه داشته باشید بدون شک از تماشای ستاره‌های حاضر در فیلم Space Jam نهایت لذت را خواهید برد. حضور لری بِرد و چارلز بارکلی در این فیلم که در آن زمان از ابرستاره‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال ان‌بی‌ای تلقی می‌شدند باعث شد تا این فیلم به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند. نه‌تنها در آن زمان بلکه در تمام تاریخ بسکتبال احتمالا نامی بالاتر از مایکل جردن نخواهیم شنید؛ کسی که در این فیلم لایو اکشن ایفای نقش شخصیت اصلی آن را برعهده دارد. این فیلم در سال ۱۹۹۶ به تهیه‌کنندگی ایوان رایتمن توسط برادران وارنر با بودجه‌ای ۸۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار خوب ۲۵۱ میلیون دلاری را تجربه کرد.

مایکل جوردن در آن زمان به‌دنبال کسب سومین قهرمانی پیاپی ان‌بی‌ای برای دومین بار بود و همزمان با حضور در بازی‌های تیم شیکاگو بولز در محل فیلم‌برداری این فیلم نیز شرکت می‌کرد. نکته جالب این فیلم این است که جوردن در ابتدا برای وقفه نیفتادن در تمریناتش از استودیو برادران وارنر (سازندگان این فیلم) درخواست کرد که فیلم‌برداری آن را بعد از اتمام مسابقات انجام دهند ولی آن‌ها به‌جای پاسخ به این درخواست یک سالن بسکتبال با تجهیزات کامل برای تمرین کردن جوردن در محل فیلم‌برداری فیلم احداث کردند تا جوردن هر زمان که دلش بخواهد، بتواند به تمرینات حرفه‌ای خود بپردازد. در این فیلم مایکل جوردن با شخصیت‌های انیمیشنی مختلف مثل باگز بانی در یک مسابقه بسکتبال به‌رقابت می‌پردازد.


شخصیت سانتیاگو در پوستر فیلم !Goal

۲۴- فیلم ورزشی فوتبالی !Goal

فیلم گل!

  • کارگردان: دنی کنن
  • نویسنده: دیک کلمنت
  • بازیگران: کونو بکر، آنتونی پلنا، آلساندرو نیوولا، مارسل آیرس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • میانگین امتیازات !Goal در IMDB: ۶.۷ از ۱۰

فیلم گل را می‌توانیم یکی از کلیشه‌ای‌ترین فیلم‌های ورزشی و فوتبالی سینما بدانیم ولی بااین‌حال نمی‌توانیم از محبوبیت بسیار زیاد آن چشم‌پوشی کنیم. فیلمی که برخلاف فروش نه‌چندان خوب خود در گیشه‌ها، پس از اکران در سینماها به موضوع اصلی بحث بسیاری از فوتبال‌دوستان تبدیل شد و احتمالا تمام علاقه‌مندان ورزش فوتبال حداقل یک بار آن را تماشا کرده‌اند. فیلم گل! در سال ۲۰۰۵ میلادی به تهیه‌کنندگی مایک جفریس توسط استودیو Touchstone Pictures با بودجه‌ای ۳۳ میلیون دلاری تولید شد ولی فروش آن از مرز ۲۸ میلیون دلار فراتر نرفت.

داستان فیلم درباره یک مهاجر مکزیکی به نام سانتیاگو مونیز جریان دارد که در لس‌آنجلس زندگی می‌کند و فوتبالیست بسیار مستعدی به‌شمار می‌رود. او در یک تیم محلی بازی می‌کند تا اینکه استعدادیاب باشگاه محبوب نیوکسل در کشور انگلستان او را برای تست ورزشی به انگلستان می‌برد و پس از سختی‌های فراوان توانست به یکی از بازیکنان مهم این باشگاه تبدیل شود. پس از محبوبیت قسمت نخست این فیلم و داستان تلاش سنتیاگو، قسمت دوم آن هم روی پرده سینماها رفت که در آن شخصیت اصلی فیلم یعنی سنتیاگو مونیز به‌خاطر موفقیت‌های خود در نیوکسل به یکی از بهترین تیم‌های فوتبال جهان یعنی رئال مادرید منتقل می‌شود.


ویل اسمیت با پلیوری قرمزی در فیلم King Richard

۲۳- فیلم King Richard

فیلم شاه ریچارد

  • کارگردان: رینالدو مارکوس گرین
  • نویسنده: زک بایلین
  • بازیگران: ویل اسمیت، جان برنثال، لیو شرایبر، دیلان مک‌درموت
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۱ میلادی
  • میانگین امتیازات King Richard در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

برخلاف بسیاری از فیلم‌های ورزشی که به زندگی شخصیت مهم حاضر در آن‌ها می‌پردازند، فیلم King Richard با دغدغه‌مندی سعی می‌کند شرایط و اتفاقات پیرامون زندگی بهترین تنیسور زن تاریخ این ورزش را به‌تصویر بکشد. سرنا ویلیامز و ونوس ویلیامز که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را بهترین‌های این رشته در تاریخ دانست مسیر راحتی برای رسیدن به این جایگاه نداشتند. فیلم King Richard در سال ۲۰۲۱ میلادی به تهیه‌کنندگی ویل اسمیت و با نقش‌آفرینی فوق‌العاده خودش در نقش اصلی این فیلم توسط استودیو Westbrook Studios با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری تولید شد و فروشی ۴۰ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره تلاش‌های بی‌وقفه ریچارد ویلیامز، پدر ونوس و سرنا ویلیامز جریان دارد که سعی می‌کند دختران خودش را در آن محیط بسیار زننده و در آن زندگی سخت به ورزشکارانی موفق تبدیل کند. آن هم نه در هر ورزشی، در ورزشی که در آن زمان مخصوص پول‌دارهای سفیدپوست به‌شمار می‌رفت و افرادی با وضعیت مالی خانواده ویلیامز و از آن مهم‌تر به‌خاطر رنگ پوستشان جایی در این ورزش نداشتند. بااین‌حال تلاش‌های تحسین‌برانگیز ریچارد باعث شد تا دخترانش در آن زندگی سخت بتوانند علاقه خودشان به تنیس را دنبال کنند و به ورزشکارانی تبدیل شوند که امروزه در تمام جهان آن‌ها را می‌شناسند و الگوی افراد بسیاری در جهان تلقی می‌شوند.


تام هاردی و جوئل اچرتون در کاور سینمایی فیلم Warrior

۲۲- فیلم Warrior

فیلم مبارز

  • کارگردان: گوین اکونر
  • نویسنده: کلیف دورفمن، گوین اکونر
  • بازیگران: تام هاردی،‌ جوئل اجرتون، جنیفر موریسون، فرانک گریلو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Warrior در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

نقش‌آفرینی فوق‌العاده تام هاردی در تمام فیلم‌هایش زبان‌زد خاص و عام است و این نقش‌آفرینی فوق‌العاده در فیلم مبارز علاوه‌بر نامزدی کسب اسکار باعث شد تا این بازیگر محبوب موردتوجه بسیاری از منتقدین و اهالی سینما قرار بگیرد. فیلم Warrior برخلاف بسیاری از فیلم‌های مبارزه‌ای کلیشه‌ای سعی می‌کند تا برخلاف آن‌ها که تمرکزشان را روی مسابقات قرار می‌دهند، روی روابط شخصیت‌های اصلی تمرکز کند و همین درام موجود در این داستان به برگ برنده آن تبدیل می‌شود. این فیلم در سال ۲۰۱۱ به تهیه‌کنندگی گوین اکونر با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید شد ولی فروش خوبی را تجربه نکرد و فروش آن از ۲۵ میلیون دلار فراتر نرفت.

داستان فیلم Warrior درباره نبرد دو برادر به نام‌های تامی و برندون جریان دارد. تامی که مانند پدرش در نیروهای نظامی آمریکا مشغول‌ به فعالیت بوده پس از بازگشت به خانه از پدرش درخواست می‌کند تا در تمرینات سختش برای شرکت در مسابقات مهم پیش رو او را کمک کند و از طرفی برندون که به‌خاطر مشکلات مالی ممکن است خانه خود را از دست دهد مجبور می‌شود برای درآوردن پول پس از مدت‌ها بار دیگر به رینگ برگردد. به‌همین‌ترتیب دو برادر که رابطه خوبی با یکدیگر ندارند در رینگ مبارزه مقابل هم قرار می‌گیرند و همین موضوع و این نبرد جذاب پایانی به‌شمار می‌رود برای داستان بسیار جذاب فیلم سینمایی مبارز.


متیو مک کانهی درحال خوشحالی کردن در فیلم We Are Marshall

۲۱- فیلم We Are Marshall

فیلم ما مارشال هستیم

  • کارگردان: جوزف مک‌گینتی نیکول
  • نویسنده: جیمی لیندن
  • بازیگران: متیو مک‌کانهی، متیو فاکس، ایان مک‌شین، آنتونی مکی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۶ میلادی
  • میانگین امتیازات We Are Marshall در IMDB: ۷ از ۱۰

فیلم We Are Marshall داستان تراژدی و غم‌انگیزی را دنبال می‌کند که در آن اتفاقی بسیار تلخ برای جامعه فوتبال آمریکایی رخ داد. در سال ۱۹۷۰ پس از یک باخت نزدیک هواپیمای حامل بازیکنان و کادر فنی دانشگاه مارشال در نزدیکی باند فرودگاه سقوط کرد و متاسفانه باعث کشته شدن تمام خدمه و افراد درون آن پرواز شد. در آن هواپیما ۷۵ نفر حضور داشتند و هیچکدام از آن‌ها پس از این حادثه زنده نماندند. بااین‌حال پس از گذشت سال‌ها تیم فوتبال این دانشگاه از دل خاکسترها بلند شد و توانست بار دیگر به جایگاه قبلی خودش برسد؛ مسیری که بسیار سخت و البته بسیار متاثرکننده به‌شمار می‌رفت.

فیلم We Are Marshall با حضور بازیگران بسیار محبوبی مانند متیو فاکس، بازیگر نقش اصلی سریال Lost، متیو مک‌کانهی و آنتونی مکی از بازیگران محبوب سینما، تیم بازیگری خوبی را در خود جای داده است و با شخصیت‌پردازی پخته خودش به‌خوبی داستانی تأثیرگذار را به‌تصویر می‌کشد. فیلم We Are Marshall در سال ۲۰۰۶ میلادی به تهیه‌کنندگی جوزف مک‌گینتی نیکول توسط استودیو Legendary Pictures با بودجه‌ای ۶۵ میلیون دلاری تولید شد ولی در گیشه‌ها فروش خوبی را تجربه نکرد و فروش آن به رقم ۴۵ میلیون دلار رسید.


تصویری از شخصیت پله در فیلم Pelé: Birth of a Legend

۲۰- فیلم Pelé: Birth of a Legend

فیلم پله: تولد یک افسانه

  • کارگردان: جف زیمبالیست
  • نویسنده: جف زیمبالیست
  • بازیگران: کالم مینی، دیه‌گو بونتا، کوین دپائولا، رودریگو سانتورو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Pelé: Birth of a Legend در IMDB: ۷.۱ از ۱۰

حتی اگر از دنبال‌کنندگان ورزش فوتبال هم نباشید بدون شک نام پله را شنیده‌اید. فوتبالیستی برزیلی که برای همیشه این ورزش محبوب را تغییر داد و با نحوه بازی کردن خود تاثیرات بسیار پررنگی از خودش بر پیکره این ورزش برجای گذاشت. آدسون آرانتس دوناسیمنتو، ملقب به پله، خیلی‌ها از او به‌عنوان بهترین فوتبالیست تاریخ یاد می‌کنند که البته به‌هیچ‌وجه ادعای بیراهی نیست. فیلم بیوگرافی Pelé: Birth of a Legend در سال ۲۰۱۶ توسط Imagine Entertainment به تهیه‌کنندگی برایان گریزر تولید شد و اکران سینمایی محدودی را تجربه کرد و پخش اصلی آن به شبکه‌های تلویزیونی سپرده شد.

در این فیلم خبری از خود پله نیست و کوین دپائولا در نقش این فوتبالیست افسانه‌ای به ایفای نقش می‌پردازد. داستان فیلم پله: تولد یک افسانه به سال‌های جوانی پله می‌پردازد و تبدیل شدن او از یک فوتبالیست خیابانی به قهرمان جهان در طول تنها چند سال را به‌تصویر می‌کشد. دراین‌میان روابط خانوادگی پله و تاثیرات آن‌ها بر موفقیت او نیز نقش پررنگی در داستان این فیلم دارند تا در داستان تنها به موضوعات ورزشی پرداخته نشود. اگر از طرفداران ورزش فوتبال هستید پیشنهاد می‌کنیم تماشای این فیلم را از دست ندهید.


بازیکنان تیم منچستریونایتد در فیلم United

۱۹- فیلم United

فیلم یونایتد

  • کارگردان: جیمز استرانگ
  • نویسنده: کریس چیبنال
  • بازیگران: دیوید تنانی، جک اوکانل، سم کلافلین، دوگری اسکات
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۱ میلادی
  • میانگین امتیازات United در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

قسمت هایی از این متن از کتاب نیمکت داغ اثر دکتر محمدرضا صدر فقید برداشته شده.

«۶ فوریه‌ی ۱۹۵۸، فرودگاه مونیخ، هوای برفی و پرواز شماره ۶۰۹ بریتیش ایرویز تیم منچستریونایتد پس از تساوی برابر ستاره سرخ بلگراد و صعود به نیمه نهایی جام باشگاه‌های اروپا در راه بازگشت به خانه توقفی کوتاه در مونیخ برای سوخت‌گیری کرد. ۴۴ نفر سرنشین هواپیما که شامل تیم منچستریونایتد، چند خبرنگار و چند هوادار میشدن، خوشحال از صعود به نیمه‌نهایی و رویای کسب سه‌گانه اروپا در انتظار پایان سوخت‌گیری، رسیدن به خانه و جشن‌گرفتن با دوستان و خانواده خود بودند. کمک خلبان کنت ریمنت، از کاپیتان جیمز تاین اجازه می‌گیرد تا موتورها را روشن کند. ریزش برف شدیدتر از همیشه شد. سرعت هواپیما به ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت رسیده بود (حداقل سرعت نیاز برای برخاستن از زمین). هواپیما چند متری بلند شد. لحظاتی بعد به‌صورت ناگهانی سرعت هواپیما به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید. کاپیتان ریمنت فریاد میزند: «یا حضرت مسیح! نمی‌توانیم بلند شویم.» برخورد هواپیما با حصار اطراف باند فرودگاه، رد شدن از جاده، برخورد با خانه یک خانواده شش نفره و درنهایت برخورد با یک انبار چوبی پر از تنه درخت، لاستیک و بنزین، انفجار!».

مرگ در جای ۲۰ نفر، جان سپردن سه نفر دیگر در روز‌های بعد و نجات یافتن مت ماسبی، مربی تیم. ۱۰ سال تحقیق و بررسی، ۱۰ سال مجادله؛ سرانجام علت حرکت روی لایه‌ی ضخیم شده‌ی برف روی باند فرودگاه اعلام شد و کاپیتان تاین از مقصربودن مبرا شد. مت باسبی تیم را از نو ساخت، تیم جدیدی را روانه مسابقات کرد. تیمی که بابی چارلتون، جورج بست و دنیس لاو را در اختیار داشت. منچستریونایتد ۱۰ سال بعد از فاجعه مونیخ توانست به‌عنوان قهرانی جام باشگاه‌های اروپا دست پیدا کند.

بیش از ۶۰ سال از آن شب برفی در مونیخ گذشته است ولی ناراحتی آن هیچوقت از خاطره فوتبال‌دوستان محو نخواهد شد. جیمز استرانگ، در فیلم سینمایی یونایتد موفق شده است به خوبی این تراژدی بسیار تلخ را به تصویر بکشد.‍


فورد در برابر فراری

۱۸- فیلم Ford v Ferrari

فیلم فورد دربرابر فراری

  • کارگردان: جیمز منگولد
  • نویسنده: جیمز منگولد
  • بازیگران: مت دیمون، کریستین بیل، جان برنثال، کترینا بلف
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Ford v Ferrari در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

در سال‌های اخیر تعداد فیلم‌های ورزشی موفق شاید دو رقمی نشود ولی بااین‌حال فیلم Ford v Ferarri به کارگردانی جیمز منگولد بدون شک یکی از بهترین‌ها درمیان آن‌ها خواهد بود. فیلمی که به رقابت شرکت‌های بزرگ اتومبیل‌سازی فورد و فراری می‌پردازد و داستان ورود شرکت فورد به مسابقات معتبر ماشین‌سواری را برای مخاطبانش به‌تصویر می‌کشد. داستانی که در راس آن شخصیت‌های مهمی مانند کارول شلبی با بازی مت دیمون و کن مایلز، یکی از بهترین رانندگان ماشین‌های مسابقه‌ای با نقش‌آفرینی فوق‌العاده کریستین بیل حضور دارند.

فیلم فورد دربرابر فراری برای علاقه‌مندان فیلم‌های ورزشی و به‌خصوص برای ماشین‌بازهای سراسر جهان فیلمی بسیار ارزشمند و سرگرم‌کننده به‌شمار می‌رود. فیلمی که بدون اغراق درمیان فیلم‌های ورزشی می‌درخشد و با داستان تأثیرگذار و جذابش یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های جهان ماشین‌های مسابقه‌ای را روی پرده می‌برد. این فیلم در سال ۲۰۱۹ به تهیه‌کنندگی پیتر چرنین توسط استودیوی Chernin Entertainment به‌همراه TSG Entertainment با بودجه‌ای تقریبا ۱۰۰ میلیون دلاری تولید و توانست در گیشه‌ها فروش خوب ۲۳۰ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.


کریستین بیل و مارک والبرگ در فیلم The Fighter

۱۷- فیلم The Fighter

فیلم مشت‌زن

  • کارگردان: دیوید او. راسل
  • نویسنده: اسکات سیلور، اریک جانسون
  • بازیگران: مارک والبرگ، کریستین بیل، امی آدامز، ملیسا لیو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Fighter در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

به یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های کریستین بیل رسیدیم که برای حضور در این فیلم یکی از آن تغییر وزن‌های عجیب و غریب خودش را پشت‌سر گذاشت. ایفای نقش او به‌قدری هنرمندانه بود که توانست برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود و ملیسا لیو نیز همین جایزه را در بخش زنان کسب کرد. فیلم The Fighter نیز در بخش‌های زیادی نامزد کسب این جایزه بود که در تمام بخش‌ها از جمله بهترین فیلم سال دستش از این جایزه کوتاه ماند. این فیلم در سال ۲۰۱۰ میلادی به تهیه‌کنندگی دیوید هابرمن و مارک والبرگ با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروشی خوبی معادل با ۱۳۰ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کرد.

داستان این فیلم سینمایی که سومین همکاری مارک والبرگ و دیوید او. راسل به‌شمار می‌رود درباره زندگی یک مشت‌زن قهار آمریکایی به نام میکی وارد جریان دارد که با کمک مادر خود یعنی آلیس وارد و کمک برادرناتنی‌اش دیکی وارد مسابقات حرفه‌ای بوکس شد و توانست نامی برای خودش دست‌وپا کند. فیلم مشت‌زن داستان مسابقات گاهی نامعمول و گاهی خطرناک میکی وارد را به‌تصویر می‌کشد و این کار را در قالب داستانی فوق‌العاده جذاب انجام می‌دهد. اگر از طرفداران فیلم‌های مشت‌زنی هستید، این فیلم شما را ناامید نخواهد کرد.


کریس همسورث در فیلم Rush

۱۶- فیلم Rush

فیلم شتاب

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: پیتر مورگان
  • بازیگران: کریس همسورث، دانیل برول، اولیویا وایلد، الکساندرا ماریا لارا
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Rush در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم‌های مربوط‌به شخصیت‌های مهم و اتفاقات تاریخی فرمول یک همیشه از محبوبیت بسیار زیادی درمیان اهالی سینما برخوردار بودند و در بین این فیلم‌ها فیلم Rush با دست گذاشتن روی یک رقابت جذاب و اتفاقات مربوط‌به آن عملکرد بسیار موفقی را از خودش به‌جای می‌گذارد. این فیلم در سال ۲۰۱۳ میلادی به تهیه‌کنندگی اندرو ایتون توسط استودیو Cross Creek Pictures با بودجه‌ای ۳۸ میلیون دلاری تولید شد و فروش خوبی معادل‌با ۱۰۰ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم Rush درباره رقابت دو تن از بهترین رانندگان فرمول یک در دهه ۷۰ میلادی جریان دارد. جیمز هانت و نیکی لائودا که در آن‌ سال‌ها مهم‌ترین رقیب یکدیگر به‌شمار می‌رفتند در سال ۱۹۷۶ در مسابقه جایزه بزرگ آلمان برای چندمین روبه‌روی هم قرار گرفتند و در آن مسابقه نیکی لائودا در یک تصادف شدید به‌شدت مجروح می‌شود و مسابقه را ترک می‌کند. درحالیکه همه فکر می‌کردند او برای همیشه مسابقات فرمول یک را کنار خواهد گذاشت پس از تنها چند هفته از آن اتفاق به میدان مسابقات بازگشت و بار دیگر درمقابل رقیب همیشگی خود در مسابقات فوجی ژاپن قرار گرفت.


استیو مک کوئین و ماتر در سفر در انیمیشن Cars on the Road

۱۵- انیمیشن Cars

انیمیشن ماشین‌ ها

  • کارگردان: جان لستر
  • نویسنده: جان لستر
  • بازیگران: اوون ویلسون، پل نیومن، بانی هانت، مایکل کیتون
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Cars در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

امکان ندارد درباره فیلم‌های ورزشی صحبت کنیم و حرفی از انیمیشن بسیار محبوب Cars به میان نیاید. انیمیشنی که درمیان سیل عظیم انیمیشن‌های فراموش‌نشدنی پیکسار بدون شک جایگاه ویژه‌ای دارد و از محبوبیت بسیار زیادی به‌خصوص در کشور خودمان بهره‌مند است. موفقیت و محبوبیت دیوانه‌وار این انیمیشن باعث شد تا قسمت‌های بعدی آن نیز در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ روی پرده سینماها بروند. انیمیشن ماشین‌ها در سال ۲۰۰۶ میلادی به تهیه‌کنندگی دارلا کی اندرسون توسط استودیو پیکسار با بودجه‌ای ۱۲۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش عالی ۴۶۵ میلیون دلاری را به نام خود ثبت کرد.

داستان این فیلم روایت‌گر پستی و بلندی‌های زندگی شخصیت لایتنینگ مک‌کویین، یک ماشین مسابقه‌ای تازه‌کار است که به هیچ چیزی جز بردن فکر نمی‌کند و در این مسیر دست به هرکاری می‌زند. او پس از باخت به حریف خود در یک مسابقه بسیار عصبانی و ناراحت می‌شود و در همان زمان به‌خاطر یک اشتباه بزرگ سر از یک شهر خلوت و قدیمی درمی‌آورد و به‌خاطر سرعت بالا جریمه می‌شود تا مجبور شود خیابان آن شهر را تعمیر کند. شهروندان این شهر حرف‌های او را باور نمی‌کنند و به‌همین‌ترتیب ماشین قصه ما کار سختی را برای برگشتن به مسابقات و پیروز شدن درمقابل حریفش پیش روی خودش می‌بیند.


تصویری از دیگو مارادونا در فیلم Diego Maradona

۱۴- فیلم Diego Maradona

فیلم دیگو مارادونا

  • کارگردان: آصف کاپادیا
  • نویسنده: آصف کاپادیا
  • بازیگران:‌ دیگو مارادونا
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Diego Maradona در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

برخی در شهر ناپل او را خدا می‌خواندند، برخی او را منجی بشریت می‌دانستند که در قامت یک فوتبالیست به آن شهر آماده است و برخی باور داشتند دیگو مارادونا فرستاده‌ای از سمت خداوند است که آمده تا مردم کمی زندگی فاجعه‌بار خودشان را فراموش کنند. بااین‌حال مارادونا نه خدا بود و نه فرستاده خدا و نه منجی بشریت. در این فیلم مستند که از حدود ۵۰۰ ساعت تصویر آرشیو شده و پخش نشده از زندگی دیگو آرماندو مارادونا تولید شده به بازه زمانی انتقال بزرگ او از بارسلونا به ناپولی پرداخته می‌شود. انتقالی که برای مردم شهر ناپل مانند یک معجزه بود.

در این مستند به زندگی مارادونا در ناپل نگاهی می‌شود و علاوه‌بر افتخارات او در پیراهن باشگاه ناپولی شاهد به‌تصویر کشیده شدن جنبه تاریک و زشت زندگی این فوتبالیست محبوب نیز خواهیم بود. باشگاه ناپولی که تا آن زمان افتخار چندانی کسب نکرده بود به‌لطف حضور مارادوتا توانست دوبار قهرمان ایتالیا شود و یک بار جام یوفا را کسب کند. مارادونا برای بسیاری از مردم شهر ناپل محبوب‌ترین چهره تاریخ به‌شمار می‌رود و در زمان بازی ایتالیا و آرژانتین در جام‌جهانی در این ورزشگاه و در خاک ایتالیا، مردم این شهر مارادونا در تیم حریف را تشویق می‌کردند. ورزشگاهی که پس از مرگ مارادونا به افتخار او به ورزشگاه دیگو آرماندو مارادونا تغییر نام پیدا کرد.


شخصیت های اصلی فیلم The Sandlot

۱۳- فیلم The Sandlot

فیلم سندلات

  • کارگردان: دیوید میکی ایوانز
  • نویسنده: دیوید میکی ایوانز
  • بازیگران: تام گیری، مایک ویتار، پاتریک رنا، مارتی یورک
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Sandlot در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

داستان فیلم The Sandlot در تابستان سال ۱۹۶۲ جریان دارد و داستان پسری به نام اسکات را تعریف می‌کند که در آن سال همراه‌با خانواده خود به یکی از محله‌های اطراف لس‌آنجلس نقل‌مکان می‌کند. مادر اسکات از او می‌خواهد دوستان جدیدی پیدا کند و به‌همین‌دلیل اسکات با یک بازیکن نوجوان بیسبال آشنا می‌شود و علاقه زیادی هم به این ورزش پیدا می‌کند ولی درابتدا بازی کردنش خنده‌دار است. او همراه‌با اعضای این تیم ماجراجوهای زیادی را پشت‌سر می‌گذارد که همین موضوع داستان اصلی این فیلم را شکل می‌دهد.

کمدی به‌جا و شخصیت‌پردازی بسیار خوب به‌همراه داستانی نسبتا جدید درمیان فیلم‌های ورزشی باعث شد تا فیلم The Sandlot خیلی سریع به محبوبیت زیادی دست پیدا کند و قسمت‌های بعدی آن هم روی پرده سینماها برود که البته نتوانستند کیفیت قسمت نخست را تکرار کنند. فیلم The Sandlot در سال ۱۹۹۳ میلادی به تهیه‌کنندگی دلا دلاتوره و ویلیام گیلمور توسط استودیو Island World با بودجه‌ای محدود و هفت میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش بسیار خوب ۳۵ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.


کاور سینمایی فیلم Jerry Maguire با حضور تام کروز

۱۲- فیلم Jerry Maguire

فیلم جری مگوایر

  • کارگردان: کامرون کرو
  • نویسنده: کامرون کرو
  • بازیگران: تام کروز، جرمی سوارز، رنه زلوگر، هایدن والش
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Jerry Maguire در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

پس از گذشت یک دهه از اکران فیلم The Color of Money تام کروز بار دیگر در یک فیلم ورزشی حضور پیدا کرد و این بار هم نقش‌آفرینی او یکی از مهم‌ترین عواملی به‌شمار می‌رود که فیلم Jerry Maguire را می‌توانیم یکی از بهترین فیلم های ورزشی تاریخ سینما بدانیم. فیلم Jerry Maguire نه‌تنها از لحاظ مالی موفق بود که توانست در پنج بخش مختلف نامزد کسب جایزه اسکار شود. این فیلم در سال ۱۹۹۶ میلادی به تهیه‌کنندگی کامرون کرو توسط استودیو TriStar Pictures با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار خوب ۲۷۵ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره یک مدیر برنامه بازیکنان ورزشی به نام جری مگوایر جریان دارد که با تصمیمات خود توانست تغییرات مهمی در این شغل ایجاد کند. وی به‌عنوان یک ایجنت موفق همیشه به‌دنبال ورزشکارانی پرسود و آینده‌دار می‌گشت تا اینکه متوجه شد مسیر اشتباهی را طی می‌کند. او طی گزارشی پیشنهاد کرد تا مدیر برنامه‌های ورزش‌های مختلف موکلان کمتری داشته باشند تا به‌این‌ترتیب بتوانند رابطه عمیق‌تری با هرکدام از آن‌ها برقرار کنند و همین موضوع باعث می‌شد تا هم مدیر برنامه‌ها بهتر کارهای خودشان را انجام دهند و هم تصمیمات بهترین برای آینده ورزشکاران گرفته شود.


دنزل واشنگتن درحال نقش آفرینی در فیلم Remember the Titans

۱۱- فیلم Remember the Titans

فیلم تایتان‌ها را به یاد آور

  • کارگردان: بوآز یاکین
  • نویسنده: گرگوری آلن هاوارد
  • بازیگران: دنزل واشنگتن، ویل پاتون، دونالد فایسون، نیکول آری پارکر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Remember the Titans در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

پیدا کردن یک نقش‌آفرینی بد از دنزل واشنگتن کاری تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد و در این فیلم نیز می‌توانیم ایفای نقش هنرمندانه او را در یک فیلم ورزشی تماشا کنیم. فیلمی که به عقیده بسیاری از منتقدین و اهالی سینما اگر بهترین فیلم تاریخ درباره ورزش فوتبال آمریکایی نباشد بدون شک یکی از سه فیلم برتر درباره این ورزش محبوب به‌شمار می‌رود. فیلم Remember the Titans به تهیه‌کنندگی جری بروکهایمر توسط والت دیزنی با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار خوب ۱۳۷ میلیون دلاری را در گیشه‌ها به نام خود ثبت کرد.

داستان فیلم درباره یک مربی سیاه‌پوست فوتبال به نام هرمن بون جریان دارد؛ شخصی که جایگزین یک مربی سفیدپوست در یک تیم دانشگاهی می‌شود و همه از او انتظار دارند موفقیت‌های قبلی این تیم را تکرار کند. هرمن نه‌تنها باید فشارهای ناشی از انتظارات سایرین را به دوش بکشد که باید با مشکلات نژادی و نژادپرستی اطراف خود نیز دست‌وپنجه نرم کند و مسیر سختی که در آن قدم گذاشته را به سرانجام برسد. فیلم Remember the Titans علاوه‌بر یک فیلم ورزشی بسیار خوب می‌تواند برای دوست‌داران فیلم های درام و بیوگرافی نیز گزینه‌ای بسیار ارزشمند تلقی شود.


کاور فیلم Hoop Dreams با حضور ویلیام گیتس در حال بسکتبال بازی کردن

۱۰- فیلم Hoop Dreams

فیلم رویاهای حلقه

  • کارگردان: استیو جیمز
  • نویسنده: استیو جیمز، فردریک مارکس
  • بازیگران: ویلیام گیتس، آرتور اجی، اما گیتس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Hoop Dreams در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

بدون شک هر کودک و نوجوان آمریکایی رویایی تبدیل شدن به یک بسکتبالیست حرفه‌ای را در سر دارد و فیلم مستند رویاهای حلقه با داستانی زیبا و تأثیرگذار به زیبایی به این موضوع می‌پردازد. داستان این فیلم درباره ۲ نوجوان سیاه‌پوست به نام‌های گیتس و اجی جریان دارد که از محله‌های فقیرنشین شیکاگو وارد دبیرستانی می‌شوند که جمعیت اقلب این دبیرستان را دانش‌آموزانی سفیدپوست تشکیل می‌دهند و برای رسیدن به آرزوی خود راه بسیار سختی را در پیش دارند.

به‌همین‌دلیل آن‌ها برای رسیدن به رویای خود یعنی وارد شدن به تیم بسکتبال و درنهایت تبدیل شدن به یک بسکتبالیست حرفه‌ای تمام تلاش خودشان را به کار می‌گیرند تا بتوانند به هدف بزرگ خودشان برسند. فیلم Hoop Dreams در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی استیو جیمز و پیتر گیلبرت توسط استودیو Kartemquin Films با بودجه‌ای ۷۰۰ هزار دلاری تولید و فروش خوب ۱۲ میلیون دلاری را تجربه کرد. این فیلم به خوبی مشکلات مهمی مانند نژادپرستی در دبیرستان‌های آمریکا را به تصویر می‌کشد.


شخصیت های اصلی فیلم The Blind Side در پارک

۹- فیلم The Blind Side

فیلم نقطه کور

  • کارگردان: جان لی هنکاک
  • نویسنده: جان لی هنکاک
  • بازیگران: ساندرا بولاک، کوینتون آرون، لی‌لی کالینز، تیم مک‌گرا
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۹ میلادی
  • میانگین امتیازات The Blind Side در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

فیلم The Blind Side نه‌تنها یک فیلم ورزشی بسیار خوب به‌شمار می‌رود که داستان تاثیرگذارش برای روزها در ذهن شما باقی خواهد ماند. علاوه‌بر این موضوع نقش‌آفرینی فوق‌العاده بازیگران این فیلم نیز از جنبه‌های بسیار مثبت آن تلقی می‌شود. ساندرا بولاک برای ایفای نقش هنرمندانه خود در این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب و برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن شد. همچنین خود فیلم The Blind Side نیز یکی از نامزدهای اصلی بهترین فیلم سال در جوایز اسکار لقب گرفته بود ولی درنهایت دستش از این جایزه کوتاه ماند.

داستان فیلم روایت‌گر زندگی پسری به نام مایکل اوهر است؛ داستانی واقعی که تبدیل شدن او از یک پسر خجالتی و فقیر به یکی ستاره‌های ورزش فوتبال آمریکایی را به‌تصویر می‌کشد و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. مایکل که حتی خانه‌ای برای زندگی کردن نداشت یک روز به‌طور تصادفی با پسری از یک خانواده ثروتمند آشنا می‌شود و این خانواده مایکل را به فرزندخواندگی می‌پذیرند و همین موضوع باعث می‌شود تا مایکل بتواند به آرزوهای بزرگ خودش که از کودکی آن‌ها را در سر داشته، برسد.


شخصیت برایان کلاف در فیلم The Damned United

۸- فیلم The Damned United

فیلم یونایتد نفرین شده

  • کارگردان: تام هوپر
  • نویسنده: پیتر مورگان
  • بازیگران: مایکل شین، تیموتی اسپال، کالم مینی، جیم برودبنت
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۹ میلادی
  • میانگین امتیازات The Damned United در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

اگر از آن دسته افرادی هستید که لیگ برتر انگلستان را به‌همراه تمام جزییاتش دنبال می‌کنید، تماشای فیلم یونایتد نفرین شده یا خواندن رمان محل اقتباس این فیلم با همین نام می‌تواند لذت بسیار زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد. فیلمی که شاید در نگاه اول درباره تیم منچستریونایتد باشد ولی اینگونه نیست و درباره تیم لیدزیونایتد در دهه ۷۰ میلادی جریان دارد. فیلمی به تهیه‌کنندگی اندی هریس و با اقتباس از رمانی با همین نام که با بودجه‌ای محدود و ۱۰ میلیون دلاری تولید شد و به‌خاطر داستان بسیار خاص خود فروش نه‌چندان خوب ۵ میلیون دلاری را تجربه کرد.

عنوان «بهترین مربی انگلیسی که هیچوقت سرمربی تیم ملی انگلستان نشد» لایق هیچکس نیست به جز برایان کلاف. شخصی که به‌خاطر یک مصدومیت شدید دوران بازی او به‌عنوان یک فوتبالیست به پایان رسید و در قامت سرمربی پستی و بلندی‌های بسیار زیادی را تجربه کرد و در این فیلم به دوران ناموفق او در باشگاه لیدزیونایتد پرداخته می‌شود که تنها ۴۴ روز سکان این تیم را در دست داشت و خیلی زود اخراج شد؛ اتفاقی که احتمالا بهترین اتفاق زندگی برایان کلاف به‌شمار می‌رود. فیلم یونایتد نفرین شده برای بسیاری از فوتبال‌دوستان سراسر دنیا بهترین فیلم فوتبالی تاریخ سینما به‌شمار می‌رود و باور کنید ادعای بیراهی نیست؛ کماکه در این فهرست هیچ فیلم دیگری درباره فوتبال بالاتر از این فیلم قرار ندارد.


شخصیت های اصلی فیلم Foxcatcher در کاور سینمایی این فیلم

۷- فیلم Foxcatcher

فیلم فاکس‌کچر

  • کارگردان: بنت میلر
  • نویسنده: اریک مکس فرای
  • بازیگران: استیو کارل، چنینگ تیتوم، مارک روفالو، ونسا ردگریو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Foxcatcher در IMDB: ۷ از ۱۰

فیلم Foxcatcher داستان واقعی زندگی مارک شولتز را به‌تصویر می‌کشد؛ کشتی‌گیر آمریکایی قهرمان المپیک که همراه‌با برادرش دیو شولتز در راستای آماده شدن برای المپیک ۱۹۸۸ به باشگاهی به نام فاکس‌کچر می‌پیوندند تا در این باشگاه تمرینات خودشان را ادامه دهند. باشگاهی که توسط یک فرد بسیار ثروتمند و عجیب اداره می‌شد. بااین‌حال جان به‌خاطر رفتار غیرحرفه‌ای خودش و تصمیماتی که به ضرر هدف بزرگ او و بردارش بودند، باعث شد تا رسیدن به المپیک و قهرمان شدن او در آن مسابقات به خطر بیفتد.

فیلم Foxcatcher موفق شد در پنج بخش مختلف از جمله بهترین بازیگر نقش اصلی مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد،‌ بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین چهره‌پردازی نامزد کسب جایزه اسکار شود که درنهایت دستش از تمام آن‌ها کوتاه ماند. این فیلم در سال ۲۰۱۴ میلادی به تهیه‌کنندگی آنتونی برِگمَن توسط استودیو Annapurna Pictures با بودجه‌ای ۲۴ میلیون دلاری تولید شد ولی فروش آن از ۲۰ میلیون دلار فراتر نرفت. اگر به ورزش کشتی علاقه دارید تماشای این فیلم را با نقش‌آفرینی فوق‌العاده استیو کارل و چنینگ تیتوم از دست ندهید.


تصویری از برد پیت در فیلم مانی‌بال

۶- فیلم Moneyball

فیلم مانیبال

  • کارگردان: بنت میلر
  • نویسنده: استیون زایلیان
  • بازیگران: برد پیت،‌ جونا هیل، فیلیپ سیمور هافمن، رابین رایت
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Moneyball در IMDB: ۷ از ۱۰

فیلم‌های ورزشی بسیار خوب سینما که بتوانیم بارها و بارها آن‌ها را ببینیم و خسته نشویم احتمالا زیاد نیستند؛ از فیلم‌هایی مانند محبوب میلیون دلاری گرفته تا Raging Bull و یونایتد نفرین شده همه و همه در برهه‌های زمانی مختلفی در تاریخ سینما به نمایش درآمدند و سینما قطعا از کمبود فیلم‌های سینمایی ورزشی خوب همیشه رنج برده است. فیلم Moneyball با نقش‌آفرینی فوق‌العاده برد پیت و جونا هیل بدون شک یکی از همان فیلم‌های ورزشی باکیفیت و سرگرم‌کننده سینما به‌شمار می‌رود که برای دوست‌داران فیلم‌ها و داستان‌های ورزشی حکم طلا را دارد.

فیلمی که روایت‌گر داستان شخصیت بیلی بین و تیم بیسبال اوکلند اتلتیک است و فراز و فرودهای این تیم با مدیریت ورزشی بیلی بین را به‌تصویر می‌کشد. این فیلم سینمایی در سال ۲۰۱۱ میلادی به تهیه‌کنندگی مایکل دلوکا و خود برد پیت با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری تولید و باتوجه‌به اینکه یک فیلم درباره ورزش بیسبال تلقی می‌شود، فروش خوب ۱۱۱ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کرد. فیلم مانیبال در مراسم اسکار نیز حضور پررنگی داشت و توانست در پنج بخش مختلف از جمله بهترین بازیگر نقش اصلی و نقش مکمل مرد و بهترین فیلم سال نامزد کسب این جایزه مهم شود.


فیلم Karate Kid

۵- فیلم ورزشی رزمی The Karate Kid

فیلم بچه کاراته‌کار

  • کارگردان: جان جی. آویلدسن
  • نویسنده: رابرت مارک کامن
  • بازیگران: رالف ماکیو، پت موریتا، ویلیام زابکا، الیزابت شو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Karate Kid در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

اولین قسمت مجموعه سینمایی The Karate Kid در سال ۱۹۸۴ پخش شد و امتیاز قابل قبول ۶۰ را از منتقدین کسب کرد و قسمت دوم آن نیز با کسب امتیاز نسبتا خوب ۵۵ مسیر آن را ادامه داد ولی قسمت‌های سوم و چهارم این مجموعه با افول بسیار زیادی رو‌به‌رو شدند و با کسب امتیاز ۳۶ ضعیف‌ترین قسمت‌های آن به‌شمار می‌روند. افت کیفیتی که برای بسیاری از مجموعه‌های سینمایی محبوب رخ داده و همین اتفاق طرفداران بسیار زیاد مجموعه  The Karate Kid را نیز آزار داده است.

داستان این مجموعه سینمایی درباره هنرهای رزمی است که علاوه‌بر تاثیر گذاشتن بر فیلم‌های ژانر ورزش‌های رزمی تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ داستان‌گویی در میان فیلم‌های نوجوانان گذاشته است. با اینکه قسمت‌های سوم و چهارم این مجموعه اصلا بازخورد خوبی از منتقدین جهانی کسب نکردند ولی سریال Cobra Kai که از روی داستان این فیلم ساخته شده است، موفق شد تا نگاه منتقدین را به داستان این فیلم تا حد بسیاری تغییر دهد. فیلم بچه کاراته‌کار در سال ۱۹۸۶ با بودجه‌ای ۸ میلیون دلاری روی پرده سینماها رفت و فروش بسیار خوب ۱۳۱ میلیون دلاری را تجربه کرد.


کلینت ایستوود و هیلاری سوانک در فیلم Million Dollar Baby

۴- فیلم ورزشی بوکسوری Million Dollar Baby

فیلم محبوب میلیون دلاری

  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • نویسنده: پل هگیس
  • بازیگران: هیلاری سوانک، کلینت ایستوود، مورگان فریمن، جی باروشل
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Million Dollar Baby در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

ساخته کلینت ایستوود هنوز بعد از گذشت تقریبا ۲ دهه از اکرانش فیلم ورزشی مورد علاقه بسیاری از سینمادوستان به‌شمار می‌رود. فیلمی درباره شخصیت مگی با بازی هیلاری سوانک که در سن ۳۲ سالگی خانه را ترک کرده و در شهر اوزارک به‌عنوان یک پیشخدمت مشغول به کار است. او پس از آشنا شدن با فرانکی دان با هنرنمایی کلینت ایستوود که یکی از مربی‌های بسیار معروف رشته بوکس تلقی می‌شود، اصرار و پافشاری می‌کند تا شیوه‌ها و روش مبارزه مناسب در این رشته را از او فرا بگیرد و همین موضوع آغاز داستان مگی در مسیر تبدیل شدن به یک مبارز حرفه‌ای در رشته بوکس است ولی داستان مثل تقریبا تمام فیلم‌های ورزشی همینطور کلیشه‌ای باقی نمی‌ماند.

فیلم محبوب میلیون دلاری پس از تحسین منتقدین و اهالی سینما توانست در مراسم اسکار در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد این جایزه را به خودش اختصاص دهد تا کلینت ایستوود یکی از موفق‌ترین آثار خودش را ساخته باشد. این فیلم در سال ۲۰۰۴ میلادی به تهیه‌کنندگی تام روزنبرگ به‌همراهی کلینت ایستوود توسط استودیو Lakeshore Entertainment با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار عالی ۲۲۰ میلیون دلاری را در گیشه سینماها تجربه کند. این فیلم قطعا می‌تواند با فیلم‌هایی مانند Raging Bull و راکی برای عنوان بهترین فیلم مشت‌زنی تاریخ سینما رقابت نزدیکی داشته باشد.


میکی روک در نقش رندی رابینسون در فیلم The Wrestler

۳- فیلم The Wrestler

فیلم کشتی گیر

  • کارگردان: دارن آرونوفسکی
  • نویسنده: روبرت دی سیگال
  • بازیگران: میکی رورک، مریسا تومه، ایوان ریچل وود، ارنست میلر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات The Wrestler در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

در رتبه سوم بهترین فیلم های ورزشی تاریخ سینما به فیلمی رسیدیم که درباره داستان زندگی رندی رابینسون، کشتی‌گیر حرفه‌ای آمریکایی جریان دارد. رابینسون که نسبتا سنش بالا رفته و به‌خاطر مصدومیت و بیماری مدت زیادی را از کشتی دور بوده باوجود مشکلات جسمی فراوان تصمیم می‌گیرد برای آخرین بار به مبارزه بپردازد و مقابل حریف قدیمی خودش قرار بگیرد. تصمیمی که می‌تواند برای او گران تمام شود و حتی خطر بزرگی جان او را تهدید می‌کند چراکه باوجود شرایط جسمانی‌اش نباید در این مبارزه حضور پیدا کند.

فیلم The Wrestler در سال ۲۰۰۸ میلادی به تهیه‌کنندگی دارن آرونوفسکی توسط استودیو Wild Bunch با بودجه‌ای ۶ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار عالی ۴۵ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت. میکی روک به‌خاطر نقش‌آفرینی هنرمندانه خود در نقش رندی رابینسون توانست در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد جایزه گلدن گلوب و بفتا را به خودش اختصاص داد ولی دستش از جایزه اسکار کوتاه ماند. فیلم The Wrestler برای دوست‌داران ورزش کشتی بدون شک یکی از ارزشمندترین فیلم‌های ورزشی سینما به‌شمار می‌رود.


تصویری از سیلوستر استالونه در نقش راکی بالبوئا در فیلم راکی (Rocky)

۲- فیلم Rocky

فیلم راکی

  • کارگردان: جان جی. آویلدسن
  • نویسنده: سیلوستر استالونه
  • بازیگران: سیلوستر استالونه، تالیا شایر، برت یانگ، کارل ویترز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Rocky در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

در اوایل مقاله به معرفی و توضیحات فیلم کرید پرداختیم که ادامه مجموعه سینمایی راکی به‌شمار می‌رفت و در انتهای مقاله و در رتبه دوم به خود فیلم راکی رسیدیم که راستش را بخواهید فرق چندانی میان این فیلم و فیلم حاضر در رتبه نخست این مقاله وجود ندارد و هر دوی آن‌ها از فیلم‌های فراموش‌نشدنی سینما تلقی می‌شوند. فیلم راکی در سال ۱۹۷۶ به تهیه‌کنندگی ایروین وینکلر توسط Chartoff-Winkler Productions با بودجه‌ای بسیار کم و معادل‌با یک میلیون دلار تولید شد و فروش شگفت‌انگیز ۲۲۵ میلیون دلاری را تجربه کرد؛ فروشی که با‌توجه‌به تورم اقتصادی معادل‌با ۱.۰۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ است.

فیلم راکی روایت‌گر داستان شخصیتی به نام راکی بالبوآ است که ریشه‌ای ایتالیایی دارد و در آمریکا زندگی می‌کند. او در مسابقات مهم مشت‌زنی نتوانسته بود قهرمان شود ولی پس از آن در مسابقه‌ای میان او و قهرمان سنگین‌وزن جهان یعنی آپولو کرید طرفداران ورزش بوکس توانستند یکی از جذاب‌ترین مسابقات تاریخ بوکس را تماشا کنند. فیلم راکی پس از اکران تاثیر بسزایی در ژانر ورزشی سینما از خودش برجای گذاشت و درمیان ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ از نگاه بنیاد ملی فیلم آمریکا رتبه ۵۷ را به خودش اختصاص داده است.


تصویری از رابرت دنیرو در فیلم Raging Bull

۱- فیلم Raging Bull

فیلم گاو خشمگین

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: پل شریدر
  • بازیگران: رابرت دنیرو، کتی موریارتی، جو پشی، فرانک وینسنت
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Raging Bull در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

در رتبه نخست بهترین فیلم‌های ورزشی تاریخ سینما یکی از فیلم‌های خوب رفقای قدیمی قرار گرفته است؛ فیلمی که با همکاری سه دوست قدیمی یعنی جو پشی، رابرت دنیرو و مارتین اسکورسیزی متولد شد و این بار داستان یک بوکسور پرتلاش و کاربلد به نام جیک لاموتا را بازگو می‌کند. جیک لاموتا بوکسوری به‌شمار می‌رود که قصد دارد با رسیدن به قله‌های ورزش بوکس به آرزو‌هایش برسد و در این مسیر از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. فیلم Raging Bull به تهیه‌کنندگی رابرت چارتوف و ایروین وینکلر با اقتباس از رمانی به نام Raging Bull: My Story نوشته خود شخصِ جیک لاموتا توسط استودیو Chartoff-Winkler Productions با بودجه‌ای ۱۸ میلیون دلاری تولید و فروش ۲۴ میلیون دلاری را در گیشه‌ها ثبت کرد.

رابرت دنیرو برای نقش‌آفرینی در این فیلم بیش از ۲۵ کیلوگرم وزن خودش را افزایش داد. وی پس از مطالعه داستان این کتاب ایده اقتباس از آن و ساخت فیلمی براساس این کتاب را به مارتین اسکورسیزی پیشنهاد داد و اینگونه فیلم Raging Bull به مرحله تولید رسید. به‌عقیده بسیاری از منتقدین سینمایی این فیلم نه‌تنها بهترین فیلم مارتین اسکورسیزی به‌شمار می‌رود که بهترین فیلم ورزشی تاریخ سینما تلقی می‌شود که در این مقاله نیز در رتبه نخست قرار گرفته است. رابرت دنیرو همچنین برای نقش‌آفرینی خود در این فیلم چند جلسه با شخصیت اصلی آن یعنی جیک لاموتا به تمرین مشت‌زنی پرداخت. ایفای نقشی که برای او جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در مراسم اسکار و گلدن گلوب را به‌همراه داشت.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فهرست بهترین فیلم‌های ورزشی تاریخ سینما چیست؟ به‌نظر شما جای کدام فیلم‌ها در این مقاله خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان زومجی درمیان بگذارید و ما را در کامل‌تر کردن این فهرست کمک کنید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های ورزشی کدامند؟

از میان بهترین فیلم های ورزشی می‌توان به فیلم راکی، فیلم گاو خشمگین، فیلم کشتی گیر و فیلم مانیبال اشاره کرد. فهرست کامل ۳۵ فیلم ورزشی هیجان انگیز را در زومجی بخوانید.

۲- بهترین فیلم های بوکسوری کدامند؟

فیلم محبوب میلیون دلاری، فیلم مشت زن و فیلم مبارز تنها بخشی از فیلم های بوکسوری فهرست هستند. بهترین فیلم های بوکسوری و ورزشی را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده