نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰

سریال اوبی وان کنوبی چگونه تبدیل شدن آناکین به دارث ویدر را تکمیل کرد؟

چرا سریال اوبی وان کنوبی باعث تکامل خط داستانی تبدیل آناکین اسکای‌واکر به دارث ویدر شده است؟ در این مقاله قرار است به این سؤال پاسخ دهیم.

این مطلب وقایع فیلم Star Wars: Revenge of the Sith فاش می‌کند

فیلم Star Wars: Revenge of the Sith که به‌عنوان آخرین قسمت از سه‌گانه پیش درآمد دنیای جنگ ستارگان شناخته می‌شود، یکی از آثار محبوب این مجموعه است که در پایان آناکین‌ اسکای‌واکر رسما به دارث ویدر تبدیل شد. با اینکه این فیلم در بین محبوب‌ترین قسمت‌های Star Wars قرار دارد و بسیاری پایان آن را حتی بهتر از سه‌گانه اصلی می‌دانند، اما بسیاری اعتقاد داشتند که می‌توانستیم یک قسمت دیگر از بخش پیش درآمد جنگ ستارگان داشته باشیم.

دلیل این موضوع درواقع این است که این گروه اعتقاد دارند آناکین اسکای‌واکر تنها پس از آسیب جدی این شخصیت و پوشیدن لباسی سیاه‌رنگ در پایان فیلم Star Wars: Revenge of the Sith، به دارث ویدر تبدیل شده است و ما درواقع به برخی از سوالات خود مثل اینکه چرا اوبی وان کنوبی هویت دارث ویدر را از لوک، پسرش پنهان کرد شکل گرفت. ما در پایان سه‌گانه پیش درآمد باز هم به بخشی از سوالات مهم خود دست پیدا نکردیم تا بالاخره بعد از چند سال سریال Obi-Wan Kenobi ساخته شود و به این سوالات ما پاسخ دهد.

دارث ویدر در قسمت سوم سریال Obi-Wan Kenobi

مشکل اصلی که در مورد پایان فیلم Star Wars: Revenge of the Sith وجود داشت این بود که این احساس در من بیننده ایجاد می‌شد که تفاوت بزرگ بین آناکین و دارث ویدر تنها در لباس و ظاهری کاملا سوخته است. دارث ویدر بدون شک به‌عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های شرور سینما ساخته می‌شود که در دوران دیزنی این شخصیت به مراتب ترسناک‌تر، بی‌رحم‌تر و مرگ‌بارتر از سه‌گانه اصلی به تصویر کشیده شده است و این موضوع در سریال اوبی وان کنوبی نیز به خوبی دیده می‌شود.

مشکل اصلی که در مورد پایان فیلم Star Wars: Revenge of the Sith وجود داشت این بود که به‌نظر می‌رسید تفاوت بزرگ بین آناکین و دارث ویدر تنها در لباس و ظاهری متفاوت است

اما بخش مهمی که شاید بهترین بخش سریال Obi-Wan Kenobi نیز بوده، تکامل تبدیل آناکین به دارث ویدر بوده است. با اینکه کل کهکشان تصور می‌کنند آناکین کشته شده است و حتی اوبی وان هم فکر می‌کند بهترین دوست و برادرش مرده است، اما دارث ویدر همچنان تشنه انتقام از استادش است. هر زمانی‌که دارث ویدر در سریال Obi-Wan Kenobi وارد می‌شد، بدون شک می‌توانستیم شاهد فضایی ترس و وحشت داشت و او در طول صحنه قدرت بالای خود را به رخ می‌کشید.

این موضوع را پیش از این در فیلم Rogue One: A Star Wars Story هم دیده بودیم که یکی از بهترین لحظات دارث ویدر در سینما را در این فیلم دیدیم. اما تفاوت داستان در سریال اوبی وان کنوبی این است که سازندگان سریال تصمیم گرفتند تا به‌جای اینکه تنها دارث ویدر را در سریال به تصویر بکشند، شاهد حضور آناکین اسکای‌واکر هم بودیم. این نکته از این نظر اهمیت دارد که سریال تلاش کرد تا نشان دهد دارث ویدر هنوز نتوانسته به‌طور کامل احساسات خود را سرکوب کند و خود را تنها در مسیر اهداف امپراطوری قرار دهد.

دارث ویدر از جهان استار وارز (جنگ ستارگان)

درواقع بازگشت هایدن کریستنسن صرفا بازی دوباره در نقش آناکین نبوده و او حضور مهمی در تکمیل خط داستانی دارث ویدر داشته است. بخشی از صحنه‌های حضور آناکین در قالب صحنه‌های فلش‌بک بوده است که این بخش بیشتر روی ضعف این شخصیت و غرورش تمرکز دارد که نشان دهد چرا او نمی‌تواند اوبی وان را شکست دهد. اما در بخش دیگر کریستنسن وظیفه داشت تا بخش آخر پازل تبدیل آناکین به دارث ویدر را تبدیل کند.

در پایان سریال Obi-Wan Kenobi و پس از مبارزه دوباره دارث ویدر و اوبی وان کنوبی، بخشی از صورت آناکین دیده شد که سوخته است. این موضوع باعث شد تا اوبی وان دست از مبارزه بکشد و از او عذرخواهی کند. این صحنه از این منظر اهمیت زیادی داشت که در اینجا بالاخره خط داستانی تکامل شخصیت دارث ویدر تکمیل می‌شود. آناکین که هنوز در تلاش است تا اوبی وان را بکشد و انتقامش را بگیرد، به او می‌گوید که اوبی وان باعث مرگ آناکین نشده و او درواقع آناکین را کشته است.

شاید در نگاه اول این احساس را داشته باشیم که این تنها یک صحنه احساسی بین این دو شخصیت محبوب جنگ ستارگان است، اما در باطن آن آناکین بالاخره قبول می‌کند که تبدیل به دارث ویدر شده است و او درواقع خود هویت واقعی‌اش را می‌کشد. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که دارث ویدر صرفا هویتی نباشد که امپراطور پالپاتین به او داده باشد یا اینکه فکر کنم اوبی وان باعث تبدیل شدن آناکین به دارث شده است.

مبارزه دارث ویدر و اوبی وان کنوبی در قسمت سوم سریال Obi-Wan Kenobi

بخش مهم دیگر این است که حالا می‌دانیم دارث ویدر با تصمیم خود این هویت را انتخاب کرده است و خود تصمیم گرفته تا دیگر کسی او را آناکین خطاب نکند. همچنین این موضوع باعث شد تا اوبی وان بالاخره قبول کند که آناکین واقع مرده است و دیگر دوست و برادرش زنده نیست. بدین ترتیب هدف دارث ویدر پس از این اتفاق دیگر روی گسترش و افزایش قدرت امپراطوری است و بالاخره خط داستانی تبدیل شدن آناکین به دارث در سریال Obi-Wan Kenobi تکمیل شد.

گفت‌وگوی پایانی و احساسی سریال Obi-Wan Kenobi باعث شد تا اوبی وان کنوبی مرگ آناکین را بپذیرد و رسما دارث ویدر متولد شود

همچنین پایان سریال Obi-Wan Kenobi به سوالات مهمی در سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان هم پاسخ داده است. یکی از سوالاتی که همیشه داشتیم این است که چرا اوبی وان در مورد هویت دارث ویدر چیزی به لوک نگفت. پایان فیلم Star Wars: Revenge of the Sith درواقع به شکلی نبود که ما واقعا به جواب این سؤال برسیم، اما بالاخره در سریال اوبی وان کنوبی به این سؤال پاسخ داده شد. درواقع ما در پایان اوبی وان قبول می‌کند که آناکین واقعا مرده است و او دارث ویدر را شخص دیگری می‌داند. بدین ترتیب دارث ویدر رسما در پایان سریال Obi-Wan Kenobi به شکل به مراتب بهتری متولد می‌شود.

پس از نگاه اوبی وان دیگر آناکینی واقعا وجود نداشت و او درواقع از نگاه خودش به لوک دروغ نگفته و چیزی را از او پنهان نکرده است. اگر به فیلم New Hope بازگردیم، ما در بخشی از فیلم می‌بینیم که اوبی وان به لوک می‌گوید دارث ویدر شخصی است که پدر او را کشته است. این خود یکی از سوالاتی است که ما همیشه داشتیم و در سه‌گانه پیش درآمد هم به آن پاسخ داده نشد. اما در سریال Obi-Wan Kenobi بالاخره متوجه منظور لوک می‌شویم و این صحنه در عمل نقش مهمی در تکامل خط داستانی دارث ویدر تا پاسخ به سوالات کلیدی ما داشته است.

صحنه فلش بک آموزش آناکین توسط اوبی وان در سریال Obi-Wan Kenobi

همچنین در ابتدا تصور می‌کردیم که رویارویی دوباره اوبی وان و آناکین در سریال یک پلات هول در دنیای جنگ ستارگان است. سازندگان صد البته در اینجا هوشمندانه عمل کردند و این تعریف را به طرفداران دادند که منظور دارث ویدر در فیلم New Hope در مورد رویارویی دوباره آن‌ها پس از این مبارزه بوده است. درواقع از قسمت سوم تا سریال Obi-Wan Kenobi، آناکین هنوز به‌طور کامل به دارث ویدر تبدیل نشده بود و حتی اوبی وان هم هنوز فکر می‌کرد که او قرار است با آناکین مواجه شود و نه با دارث ویدر.

در پایان سریال اوبی وان این موضوع را قبول می‌کند و درنهایت او را دارث خطاب می‌کند که ضمن ارجاع به قسمت چهارم جنگ ستارگان، نشان می‌دهد که او هویت جدید آناکین را قبول کرده است و دیگر فکر نمی‌کند بهترین دوستش زنده است. همچنین این موضوع به یک سؤال مهم دیگر هم جواب می‌دهد. درکنار اینکه بالاخره متوجه شدیم که لیا چگونه توصیف پدر و مادر واقعی خود را می‌دانسته و درواقع این اوبی وان بوده که والیدنش را توصیف کرده بود، اما سریال بالاخره به ما گفت که چرا تا شروع اتفاقات فیلم آموزشی به لوک داده نشده بود.

درواقع اوبی وان کنوبی در پایان سریال خود نیز با یک تکامل جالب توجه مواجه شد. او تصمیم گرفت تا در مورد رسم‌ جدای‌ها بازنگری کند و به‌جای اینکه به لوک آموزش دهد، به او اجازه دهد تا کودکی خود را سپری کند و در ادامه به او آموزش دهد. صد البته او تا حدی هم ناامید شده بود، اما دلیل بهتری سازندگان سریال به اوبی وان دادند که نشان می‌داد اوبی وان یکی از دلایلی که به لوک تا شروع قسمت چهارم آموزش نداده بود، گذشته پدرش بوده است.

پدیدار شدن صورت آناکین از پشت ماسک دارث ویدر در سریال Obi-Wan Kenobi

اوبی وان درواقع به چشم دید که حوادث مختلف چگونه روی تبدیل شدن آناکین به دارث ویدر نقش داشته‌اند. مثل زمانی‌که آناکین از مادرش جدا شد و ملاقات دوباره آن‌ها زمانی رخ داد که مادرش کشته شد و این تنها شروع خشم و انتقام آناکین بوده است. این موضوع باعث شد تا اوبی وان تصمیم بگیرد تا لوک را به روش متفاوت‌تری آماده کند و این موضوع درواقع تاثیر زیادی در این داشت که لوک مسیر پدرش را دنبال نکند.

سریال Obi-Wan Kenobi شاید پستی و بلندی زیادی داشت و تا حدی هم لقب یک سریال فن سرویس را دریافت کند، اما درنهایت چند کار مهم به‌جز خلق چند مبارزه جذاب و چند صحنه برتر از دارث ویدر هم انجام داد و آن هم این بود که درکنار پاسخ به سوالات ما، بالاخره خط داستانی تبدیل آناکین به دارث ویدر را به سرانجام رساند و حتی باعث شد تا این شخصیت تکامل بیشتری نسبت به گذشته پیدا کند و همچنان برای دیدن داستان‌های بیشتر از این شخصیت شرور محبوب هیجان‌زده باشیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده