نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۹

معرفی سریال پرنده سیاه (Black Bird) | قاتل سریالی یا اعتراف‌کننده سریالی؟

یک قاتل سریالی که دختران نوجوان و جوان بخت‌برگشته را مورد هدف قرار می‌دهد و به قتل می‌رساند؛ موضوع اصلی و مجذوب‌کننده‌ی سریال پرنده سیاه (Black Bird) از اپل تی وی پلاس.

اگر به تاریخ نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در برهه زمانی‌های مختلف، قاتلین سریالی زیادی بودند که زنان و دختران را مورد هدف قرار می‌دادند تا بلکه به این طریق بتوانند عقده‌های خود را راضی نگه دارند. هرکدام از این قاتلین سریالی، یک بهانه یا به قول خودشان علت موجه برای انجام این کارها داشتند؛ بهانه‌هایی که همه و همه به آسیب‌های روانی و عقده‌های ذهنی می‌رسید. حالا سریال Black Bird (پرنده سیاه) هم می‌خواهد داستان یکی از همین روانی‌ها را به ما نشان دهد. اوایل سال ۲۰۲۱ بود که مراحل اولیه ساخت این مجموعه آغاز شد و همان ابتدا هم تارون اجرتون و پال والتر هاوزر به‌عنوان بازیگران اصلی مجموعه انتخاب شدند.

به مرور زمان، بازیگران دیگری مثل ری لیوتا، گرگ کینیر و سپیده معافی و غیره به جمع هنرمندان اضافه شدند. این مجموعه محدود که اثر جدیدی از سرویس استریم اپل تی وی پلاس به شمار می‌رود، ۶ قسمت بیشتر ندارد؛ اما یک ماجرای بسیار هیجان‌انگیز و چشمگیر را برای مخاطب خود تعریف می‌کند. سریال پرنده سیاه که سبکی درام و جنایی دارد، براساس رمانی به نام In with the Devil: A Fallen Hero, a Serial Killer, and a Dangerous Bargain for Redemption ساخته شده که در سال ۲۰۱۰ به قلم خود جیمز کین (در سریال تارون اجرتون نقشش را ایفا می‌کند) و هیلل لوین نوشته شده بود.

تارون اجرتون در حال تلفن صحبت کردن در زندان در سریال Black Bird

خیلی‌ها معتقد بودند که بعد از توقف پخش سریال Mindhunter (شکارچی ذهن)، خلاء بزرگی در زندگی و ذهن طرفداران آن به وجود آمد و شوک بزرگی را به آن‌ها وارد کرد. اما با ساخت و پخش سریال پرنده سیاه، این خلاء برای آن‌ها پر شد؛ بنابراین به شکلی می‌توان آن را جایگزینی برای سریال شکارچی ذهن دانست. منتقدانی هم که این سریال درام و هیجان‌انگیز را تماشا کردند، حسابی آن را مورد تحسین قرار دادند و امتیازات بالایی را برایش ثبت کردند. آن‌ها این مجموعه را یک درام جذاب در زندان خواندند که پیچیدگی‌های اخلاقی متمایز خود را دارد و اعضای برجسته‌ی تیم تولید، آن را چند پله بالاتر بردند.

منتقد سایت نیویورک تایمز اینطور گفت که سریال پرنده سیاه با وجود عدم تعادلی که در روایت خود دارد، اما کاملا جذاب است؛ بازیگران یکی از یکی بهتر هستند و تولید هم کیفیت بسیار بالایی دارد. او معتقد بود که این مجموعه المان‌های مختلف خیلی زیادی دارد که حس داستان‌های جنایی و معمایی دیوید فینچر را به مخاطب می‌دهد. از طرف دیگر منتقد سایت راجر ایبرت به این موضوع اشاره کرد که پخش این سریال در چنین برهه زمانی خاصی، ممکن است باعث شود که مردم آنطور که باید و شاید، به آن توجه نکنند؛ آن هم زمانی‌که خیلی‌ها به جنایات واقعی علاقه پیدا کردند و موضوعات شبیه به آن را دنبال می‌کنند.

تارون اجرتون در حیاط زندان در سریال Black Bird

اما در ادامه این مورد را تایید کرد که پرنده سیاه قطعا ارزش زمان و وقت شما را خواهد داشت؛ حتی اگر علاقه‌ای به این ژانر نداشته باشید. منتقدان، قسمت ۴ این مجموعه را نقطه‌ی اوج آن خواندند و معتقد بودند که داستان از همان ابتدای مسیر، در حال قدرت گرفتن است و اصلا از تک و تا نمی‌افتد. علاوه‌بر منتقدان، بیننده‌ها هم حسابی آن را دوست داشتند و در نظرات خود اینطور نوشتند که اگر فصل اول سریال True Detective (کاراگاه حقیقی) را دوست داشتید، قطعا از این سریال هم لذت می‌برید. از نکات غم‌انگیزی هم که درباره این مجموعه وجود دارد، این است که ری لیوتا آخرین هنرنمایی خود را در این سریال انجام داد و قسمت سوم، ادای احترامی به این هنرمند بزرگ و دوست داشتنی است.

در ابتدای داستان، ما جیمی کین را می‌بینیم که یکی از بازیکنان اسبق فوتبال آمریکایی است؛ یک فوتبالیست بسیار موفق و محبوب با پدری که در گذشته پلیس بوده است. اما حالا او با وجود آرزوهایی که والدینش برایش داشتند، مسیر بسیار متفاوتی را در پیش گرفته است؛ برای اینکه بتواند نیازها و خواسته‌های خانواده‌اش را مهیا کند. در این برهه زمانی، او کار خرید و فروش مواد مخدر و بدتر از آن، معامله اسلحه انجام می‌دهد. زمانی‌که فکر می‌کند همه چیز روی غلتک افتاده است و دارد از زندگی لذت می‌برد، ناگهان پلیس‌ها به درون خانه‌اش هجوم می‌برند و او را دستگیر می‌کنند.

تارون اجرتون و پال والتر هاوزر در سریال Black Bird

او که به حرف وکیل خود گوش می‌کند و درنهایت به جرایم خود اعتراف می‌کند تا حداکثر ۲ سال در زندان بماند، ناگهان خود را مقابل یک حکم ۱۰ ساله می‌بیند و متوجه می‌شود که سرش حسابی کلاه رفته است. او بدون آزادی مشروط به یک زندان بسیار معمولی با حداقل موازین امنیتی فرستاده می‌شود که آب خنک بخورد. اما بعد از چند ماه، ماموران اف‌بی‌آی با یک معامله‌ی بزرگ به سراغش می‌روند. در طی این معامله، او باید به یک زندان فوق امنیتی برای جنایتکاران دیوانه برود و با یک قاتل سریالی احتمالی به نام لری هال دوست شود؛ برای اینکه بتواند محل نگه‌داری جسدها را پیدا کند و حکم ۱۰ ساله‌ی خود را از بین ببرد.

کین در طی این مأموریت بسیار سخت (که مشخص می‌شود زمان زیادی هم برای انجام دادنش ندارد)، باید یک اعتراف محکم و موثق از هال بگیرد. او با این اعتراف هم می‌تواند لری هال را به یک محاکمه‌ی سخت دچار کند و هم محل دفن جسدهای حداقل ۱۸ زن و دختر بخت‌برگشته را پیدا کند. اما به مرور زمان یک سؤال برای همه‌ی شخصیت‌ها به وجود می‌آید و آن هم این است که آیا واقعا لری هال یک قاتل سریالی است؟ یا طبق ادعای همه، یک اعتراف‌کننده‌ی سریالی به شمار می‌رود؟ سریال‌های زیادی در تاریخ دنیای تلویزیون وجود دارد که موضوعاتی شبیه به این مجموعه را نقل می‌کند. اما ما در این بخش ۳ مورد از مجموعه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که شباهت خیلی زیادی به سریال پرنده سیاه دارد. شما هم اگر مجموعه‌ای را مشابه این سریال می‌شناسید، حتما در بخش نظرات به ما معرفی کنید.


سریال های مشابه سریال پرنده سیاه

شخصیت های اصلی سریال Mindhunter با پس زمینه محل وقوع جرم

سریال Mindhunter

سریال شکارچی ذهن

  • بازیگران: جاناتان گراف، هولت مک‌کالانی و هانا گراس
  • سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹
  • ژانر: جنایی، درام و اسرارآمیز

خلاصه داستان: این سریال، داستان تأسیس واحد علوم رفتاری در سازمان اف‌بی‌آی در اواخر دهه ۱۹۷۰ را نقل می‌کند؛ زمانی‌که جرم‌شناسی بالینی آغاز شده بود. سریال شکارچی ذهن دو تن از ماموران این واحد را نشان می‌دهد که یک پروژه تحقیقاتی را آغاز می‌کنند و در طی آن، به مصاحبه قاتلین سریالی دستگیرشده می‌پردازند؛ برای اینکه روان آن‌ها را بهتر درک کنند و بتوانند پرونده‌های در جریان را سریع‌تر به پایان برسانند.


شخصیت‌های راست کول و مارتین هارت در سریال True detective

سریال True Detective

سریال کاراگاه حقیقی

  • بازیگران: متیو مک‌کانهی، وودی هارلسون و میشل موناگن
  • ژانر: جنایی، درام و اسرارآمیز
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

خلاصه داستان: در سال ۲۰۱۲، کاراگاهان پلیس ایالت لوئیزیانا به نام راست کول و مارتین هارت فراخوانده شدند تا پرونده قتلی را که در سال ۱۹۹۵ کار کرده بودند، مجدد بررسی کنند. تحقیقات این پرونده به واسطه‌ی بازجویی‌های جداگانه در روزگار کنونی ‌باز می‌شود. این دو کاراگاه سابق داستان تحقیقات خود را روایت می‌کنند، زخم‌های التیام نیافته را دوباره باز می‌کنند و این قتل تشریفاتی و عجیب که در سال ۱۹۹۵ رخ داده بود، زیر سؤال می‌برند و به‌صورت فرضی حل می‌کنند. خطوط زمانی در سال ۲۰۱۲ به هم گره می‌خورند و به هم نزدیک می‌شوند؛ به مرور زمان هم هر کدام از آن‌ها به دنیای کشیده می‌شوند که باور داشتند آن را پشت سر گذاشته بودند. با شناخت بیشتر یکدیگر و قاتل آن‌ها، مشخص می‌شود که در دو سمت مختلف قانون، تاریکی وجود دارد و زندگی می‌کند.


اکتاویا اسپنسر در حال ضبط پادکست در سریال Truth Be Told

سریال Truth Be Told

سریال حقیقت گفته می‌شود

  • بازیگران: اوکتاویا اسپنسر، لیزی کاپلان و آرون پال
  • سال پخش: ۲۰۱۹ تاکنون
  • ژانر: جنایی، درام و اسرارآمیز

خلاصه داستان: پاپی پارنل یک پادکستر در ژانر جنایت واقعی است که مأموریت جدیدی دریافت می‌کند. او موظف می‌شود که در مورد پرونده قاتل محکومی به نام وارن کیو تحقیق کند؛ مردی که پدر یک دوقلوی همسان را به قتل رسانده بود و خود پاپی پارنل، او را مقصر اعلام کرده بود. خیلی زود، پارنل در موقعیتی گیر می‌کند که باید تصمیم بگیرد مرز بین گناهکاری و بی‌گناهی کجاست؛ آن هم بعد از اینکه کیو اعتراف می‌کند که به اشتباه برای این جنایت متهم شده است و برایش پاپوش درست کرده‌اند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده