نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۱

آیا هواپیمای دارک استار در فیلم تاپ گان ۲ واقعی است؟

در این مقاله قرار است به نحوه چگونگی خلق سریع‌ترین هواپیمای دنیا در فیلم Top Gun: Maverick با بازی تام کروز بپردازیم. پس در ادامه با زومجی همراه باشید.

مدتی می‌شود که نسخه با کیفیت فیلم Top Gun: Maverick منتشر شده است. این فیلم که با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شده، توانسته به یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ تبدیل شود، اما بدون شک بخش زیادی از موفقیت فیلم Top Gun 2 به‌خاطر فیلم‌برداری واقعی در کابین خلبان و در طول پرواز بوده است که باعث شده صحنه‌های اکشن فیلم بسیار واقعی و تماشایی به تصویر کشیده شود. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های فیلم جایی بود که تام کروز، بازیگر نقش پیت میچل موریک توانست رکورد پرواز با سرعت ۱۰ ماخ را بشکند.

در فیلم تاپ گان 2 شاهد هواپیمایی به‌نام Darkstar هستیم که یک هواپیمای سوپرسونیک است و تام کروز توانست با آن به سریع‌ترین مرد روی کره زمین تبدیل شود. اما از آنجایی که صحنه‌های داخل کابین هواپیما F/A-18 سوپر هورنت به‌صورت واقعی فیلم‌برداری شده‌اند، این سؤال پیش می‌آید که آیا هواپیما دارک‌استار واقعی است؟ در ادامه به این سؤال و نقش این برنامه در فیلم Top Gun: Maverick خواهیم پرداخت. پس در ادامه با زومجی و این مقاله همراه باشید.

مدل دارک استار در فیلم Top Gun: Maverick

هواپیمای دارک‌استار در فیلم Top Gun: Maverick با کمک تیم Skunk Works لاکهید مارتین خلق شده است

آیا هواپیمای دارک‌استار در فیلم Top Gun: Maverick واقعی است؟ اولین و مهم‌ترین سؤال درواقع واقعی یا عدم واقعی بودن هواپیما Darkstar است. تیم سازندگان فیلم Top Gun 2 برای خلق سریع‌ترین هواپیما دنیا به سراغ تیم Skunk Works شرکت هواپیماسازی لاکهید مارتین رفتند تا با کمک آن‌ها این هواپیما را خلق کنند. تیم Skunk Works درواقع وظیفه دارد تا روی پرنده‌های مفهومی کار کند و به‌طور مثال جنگنده F-35 از دل این تیم بیرون آمده است.

پس از درخواست پارامونت، لاکهید مارتین تیم کوچکی از گروه اسکانک‌ ورکز را در اختیار تیم تولید فیلم قرار می‌دهد تا این مأموریت غیر ممکن را ممکن کنند. آن‌ها درواقع یک مدل کاملا واقعی از هواپیما دارک‌استار را خلق کردند که شامل یک هواپیما با نسبت واقعی و کابین خلبان بوده است تا از آن برای فیلم‌برداری صحنه‌های این هواپیما استفاده شود. البته هیچ مدل قابل پروازی از Darkstar وجود ندارد و صحنه‌های پرواز و دیگر موارد با کمک جلوه‌های ویژه خلق شده‌اند، اما Skunk Works هواپیمایی را خلق کرد که چندان تفاوتی با یک هواپیمای واقعی نداشت.

هواپیما SR-71 بلک برد

بخشی از این تلاش نیز بر همین اساس بوده است که هواپیما طراحی شده تا جای ممکن واقعی به‌نظر برسد. این تیم برای طراحی هواپیما تاپ گان 2 به سراغ هواپیما SR-71 بلک‌برد رفتند که سریع‌ترین هواپیما عملیاتی و سرنشین‌دار دنیا بود و در سال ۱۹۹۸ از خدمت کنار گذاشته شد. پس اگر متوجه شباهت‌هایی بین SR-71 و دارک‌استار در طول تماشا فیلم شده بودید، اتفاقی نبوده است و درواقع دارک‌استار می‌تواند لقب پسر بلک‌برد را دریافت کند.

درست است که صحنه دارک‌استار در فیلم Top Gun: Maverick واقعی نیست و درواقع کاملا داستانی است، اما عملکرد هواپیما غیر واقعی و تخیلی نیست. درواقع روی کاغذ امکان ساخت یک هواپیما با خصوصیات دارک‌استار و پرواز با سرعت ۱۰ ماخ وجود دارد، اما هزینه طراحی و ساخت آن در حال حاضر ساخت چنین هواپیمایی را منطقی نمی‌کند و بدین ترتیب چنین ایده‌ای فعلا روی کاغذ فعلا وجود دارد و شاید روزی واقعا انسان پروازی با سرعت ۱۰ ماخ را تجربه کند.

طرح هنری دارک استار فیلم Top Gun: Maverick

یک نمونه‌ی واقعی با کابین خلبان از هواپیما دارک‌استار برای فیلم‌برداری صحنه‌های فیلم Top Gun: Maverick ساخته شده است

اما وجود هواپیما دارک‌استار در فیلم Top Gun: Maverick بدون حاشیه هم نبوده است و تحلیلگران صنعت هوانوردی درواقع به نقد این موضوع پرداخته‌اند. اگرچه بر کسی پوشیده نیست که نیروی هوایی آمریکا همیشه آزمایش‌ها پنهان زیادی در مورد وسایل پرنده‌اش دارد و به‌طور مثال تصویر و اطلاعات کمی از B-21، بمب افکن پنهان‌کار جدید USAF وجود دارد، اما بسیاری اعتقاد دارند که وجود دارک‌استار در فیلم تاپ گان 2 می‌تواند یک عمل تبلیغاتی هم باشد.

البته اختلافاتی در مورد این موضوع وجود دارد. گروهی اعتقاد دارند که نیروی هوایی آمریکا نقشی در حضور هواپیما دارک‌استار در داستان و اتفاقات فیلم Top Gun 2 نداشته است، اما پس از اینکه متوجه می‌شود چنین هواپیمایی در فیلمنامه فیلم وجود دارد، از این فرصت استفاده می‌کند. گروهی دیگر می‌گویند که تیم سازنده ممکن است ایده متفاوت‌تری را داشته بودند، اما USAF تلاش کرد تا ایده هواپیما دارک‌استار را در فیلم تحت کنترلش بگیرد تا به برنامه و اهدافش در فیلم برسد.

جوزف کوشیسنسکی و تام کروز درکنار دارک استار در فیلم Top Gun: Maverick

حالا شاید این سؤال پیش بیاید که هدف نیروی هوایی آمریکا چه چیزی است؟ شاید دارک‌استار واقعای نباشد، اما نیروی هوایی آمریکا واقعا به‌دنبال ساخت جایگزینی برای هواپیما SR-71 است. یکی از طرح‌های پیشنهادی هواپیما SR-72 ملقب به Son of Blackbird است که توسط لاکهید مارتین قرار است تولید شود. هواپیما پسر بلک‌برد درواقع یک هواپیما سوپرسونیک بدون سرنشین است که طرح آن در سال ۲۰۱۳ ارائه شد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ برای اولین‌بار پرواز کند و امکان عملیاتی شدن آن تا سال ۲۰۳۰ وجود دارد.

نیروی هوایی آمریکا سال‌ها به‌دنبال ساخت چنین هواپیمایی بوده است و هواپیما SR-72 توانایی پرواز تا سرعت ۶ ماخ را خواهد داشت. شاید جالب است بدانید که در فیلم Top Gun: Maverick به آینده هواپیما‌های بدون سرنشین هم اشاره می‌شود، اما یکی از دلایل آن هزینه‌های بالای آن و همچنین خطراتی است که برای خلبان وجود دارد و بدین ترتیب USAF فعلا توانسته برای تولید نمونه‌های آزمایشی نسخه بدون سرنشین این هواپیماها مجوز بگیرد.

طرح رندر شده SR-72

طرح واقعی رندر شده SR-72

گروهی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند صحنه دارک‌استار در فیلم Top Gun: Maverick تبلیغی برای منطقی کردن هزینه بالا تولید جانشین SR-71 است

فعلا مشخص نیست که روزی این هواپیماها واقعا عملیاتی می‌شوند، تحلیلگران می‌گویند که نیروی هوایی آمریکا ممکن است ازطریق فیلم Top Gun: Maverick تلاش کند که هزینه‌های بالا و سرسام آور این پروژه را منطقی کند و حتی به آن سرعت ببخشد. البته اگر به دوران فیلم Top Gun بازگردیم، یکی از اهداف فیلم تشویق و جلب توجه جوانان برای پیوستن به نیروی هوایی یا دریایی آمریکا بوده که اتفاقا این برنامه بسیار هم موفقیت آمیز بوده است.

حالا این موضوع خیلی هم عجیب نیست که USAF بخواهد از پتانسیل فیلم Top Gun 2 استفاده بیشتری کند. اما نکته جالب دیگر این است که بسیاری اعتقاد دارند هواپیما دارک‌استار در این فیلم درواقع یک نمونه اولیه و سرنشین‌دار از SR-72 است. در هر حال هواپیمای موجود در فیلم تفاوت قابل توجهی با تصویر مفهومی منتشر شده از پسر بلک‌برد دارد و همچنین نباید سرنشین‌دار بودن دارک‌استار را فراموش کرد. البته رسانه‌های چینی قبلا گزارش داده بودند که هواپیما SR-72 را رویت کرده‌اند که بعدا مشخص شد آن‌ها درواقع Darkstar را دیده بودند.

خزش دارک استار روی باند در فیلم Top Gun: Maverick

اما در پایان به سراغ یک شایعه و نظریه جذاب در مورد دارک‌استار می‌رویم. گروهی اعتقاد دارند که دلیل اینکه یک مدل واقعی از هواپیما Darkstar وجود دارد و خیلی سریع به مرحله ساخت و تکمیل رسید این است که درواقع لاکهید مارتین از طرح اولیه و رندرهای SR-72 استفاده کرده است. درواقع گفته می‌شود که این طرح‌ها بین سال‌هاس ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در این شرکت مطرح بوده است و در آن زمان لاکهید مارتین تصمیم داشت تا یک نمونه سرنشین‌دار از این هواپیما را تولید کند.

اگرچه طرح نهایی درنهایت به یک هواپیما بدون سرنشین که قادر به انجام مأموریت‌های اطلاعات، نظارت و شناسایی و عملیات‌های ضربتی است، اما در سال ۲۰۱۶ راب وایس، معاون اجرایی Skunk Works صحبت‌های جالبی کرد. او گفت که آن‌ها در حال آماده کردن یک هواپیمای مافوق صوت برای اولین‌ پرواز در سال ۲۰۱۸ هستند. در ادامه مرلین هیوسون، مدیرعامل وقت لاکهید مارتین در همان مراسم اضافه کرد که برآورد آن‌ها برای توسعه، ساخت و پرواز یک هواپیمای آزمایشی در اندازه جنگنده F-22 حدود کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.

پرواز دارک استار در فیلم Top Gun: Maverick

این نظریه هم وجود دارد که دارک‌استار درواقع همان هواپیمایی بوده است که مدیران لاکهید مارتین و Skunk Works به آن اشاره کرده بودند و در ادامه مدل بدون سرنشین جایگزین آن شد. در هر حال هیچ اطلاعات رسمی در مورد پرواز یا عدم پرواز این هواپیما وجود ندارد و مشخص نیست اصلا به هواپیمای Darkstar ارتباطی داشته باشد یا نه، اما چیزی که مشخص است همکاری لاکهید مارتین و تیم ساخت فیلم Top Gun: Maverick باعث خلق یک صحنه جذاب و تبدیل تام کروز به سریع‌ترین مرد روی زمین شده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده