نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۹

معرفی سریال مرد شنی (The Sandman) | نابودی مرز رویا و واقعیت

سریال مرد شنی (The Sandman) همان مجموعه‌ی فانتزی و اقتباسیِ کمیکی است که سال‌های سال منتظرش بودیم؛ سریالی که مرز بین عالم رویا و دنیای بیداری را نابود می‌کند.

«از دنیای بیداری که انسان‌ها دنیای واقعی خطابش می‌کنند و خیال دارند که رویاهایشان هیچ تاثیری روی تصمیمات آن‌ها ندارد، آغاز می‌کنیم. وقتی دنیای بیداری خواسته‌ها و خستگی زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد، با خواب وارد دنیای رویا می‌شوید تا به آزادی و ماجراجویی برسید. به اینجا می‌آیید که با کابوس‌ها و رویایی که من خلق می‌کنم و با ترس‌ها و آرزوهای خود روبه‌رو شوید؛ چیزهایی که باید تحت کنترل خودم باشند. زیرا در غیر این صورت، ممکن است در آن‌ها غرق و نابود شوید.» هدف و کار لرد مورفیوس همین است. اینکه ما در دنیای خواب و رویا تنها نمانیم؛ البته قبلا وظیفه‌اش این بود.

زمانی‌که یکی از کابوس‌ها دست به شورش می‌زند و وارد دنیای بیداری می‌شود، همه چیز به هم می‌ریزد. لرد مورفیوس یا همان دریم، حالا مجبور است وارد دنیای بیداری شود و این کابوس را به قلمروی خود بازگرداند. اما هنگام دستگیر کردن و بازگرداندن این کابوس، صداهایی می‌شنود و مدتی نمی‌گذرد که خودش به‌دست انسان‌ها میفتد؛ انسان‌هایی که هیچ شناختی از او ندارند و تصور می‌کنند که هر کاری از دست او برمی‌آید. به همین ترتیب هم دریم را زندانی می‌کنند تا بتوانند با تهدید او، هرچیزی که می‌توانند (بازگرداندن مرده‌ها، قدرت، ثروت، جاودانگی و غیره) به‌دست بیاورند.

لرد مورفیوس به همراه یکی از متحدانش در سریال The Sandman در قبرستان راه می‌رود

اما این انسان‌های نادان، خبر ندارند که با زندانی کردن دریم، چه بلایی بر سر انسان‌های دیگر می‌آورند؛ بلافاصله با زندانی شدن مورفیوس بیماری عجیبی در سرتاسر دنیا به راه میفتد که مردم آن را با نام «بیماری خواب» می‌شناسند؛ زیرا زمانی‌که مردم به خواب می‌روند، تنها تعدادی از آن‌ها بیدار می‌شوند و از عالم رویا بیرون می‌آیند. سایر همچنان زنده هستند اما در عالمی دیگر گیر افتاده‌اند. حالا لرد مورفیوس باید تمام تلاش خود را برای بیرون آمدن از آن زندان به کار بگیرد؛ حالا هر چند سالی که می‌خواهد، طول بکشد.

زیرا او کارهای زیادی در فهرست وظایفش دارد؛ بعد از پس گرفتن ابزار و تجهیزات شخصی، باید آن کابوس شورشی را دستگیر کند و بازگرداند، قلمرو و مردم و خدمه خود را به شکل قبل خود برگرداند و مهم‌تر از همه، جلوی شورش‌های بیشتر را بگیرد. او با اینکه یکی از شخصیت‌های قدرتمند و خداگونه به شمار می‌رود، اما درست همانند انسان‌ها در مسیر رسیدن به اهداف خود باید با افراد مختلفی دوست شود، دشمنان متنوعی پیدا می‌کند، باید از خود گذشتگی‌هایی داشته باشد و احساسات مختلفی را تجربه می‌کند. درنهایت سندمن/لرد مورفیوس/دریم باری دیگر به ما ثابت می‌کند که خواب، رویا و کابوس، «تنها یک رویای ساده نیست».

دیوید تیولیس در سریال The Sandman یک گردنبند قرمز در دست دارد

ما در گذشته شخصیت لرد مورفیوس یا همان دریم را به‌صورت کامل در زومجی به شما معرفی کرده بودیم. سریال The Sandman (سندمن) هم براساس کتاب کمیکی است که در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ توسط نیل گیمن و با لیبل دی سی کامیکس منتشر می‌شد. خلق این مجموعه توسط خود نیل گیمن، دیوید اس گویر و آلن هاینبرگ انجام شده است. از سال ۱۹۹۱ افراد مختلفی در تلاش بودند تا این سری کتاب کمیک را اقتباس کنند اما بلافاصله وارد یک جهنم تولیدی می‌شد و برای سال‌ها در آن‌جا گیر می‌کرد. در سال ۲۰۱۳ بود که گویر ایده ساخت یک اثر سینمایی را به شرکت برادران وارنر ارائه کرد.

در این پروژه قرار بود گویر و گیمن، با همکاری جوزف گوردن لویت ساخت را پیش ببرند؛ کسی که قرار بود هم بازیگری و هم احتمالا کارگردانی را برعهده داشته باشد. بااین‌حال، در سال ۲۰۱۶ بود که گوردن لویت به خاطر تفاوت‌های سلیقه‌ای پروژه را ترک کرد؛ در همین برهه زمانی بود که برادران وارنر به‌دلیل طولانی شدن ساخت این اثر، ماهیت آن را به یک مجموعه تلویزیونی تغییر داد و نتفلیکس هم قراردادی را با آن‌ها امضا کرد. تام استاریج، بوید هالبروک، پتن اسوالت، جنا کولمن، دیوید تیولیس و غیره، از جمله بازیگران اصلی سریال سندمن به شمار می‌روند.

جنا کولمن در نقش جوانا کنستانتین در سریال The Sandman

اکثر منتقدانی که سریال The Sandman را تماشا کرده بودند، نظرات مثبتی داشتند و امتیازات بالایی را برایش ثبت کردند. آن‌ها معتقد بودند که اگرچه سریال سندمن احتمالا المان‌های تعجب‌آور و جدیدی را برای طرفداران کتاب‌های کمیک داشته باشد، اما به‌صورت کلی فصل اول را می‌توان یک اقتباس رضایت‌بخش دانست؛ آن هم براساس اثر کلاسیکی که اصلا قابلیت تبدیل به یک فیلم سینمایی را ندارد. منتقد سایت آی جی ان به این موضوع اشاره کرد که با وجود فوق‌العاده بودن هنرنمایی بازیگران، ممکن است برخی از مخاطبانی که سری کتاب کمیک اصلی را مطالعه نکردند، آنقدرها از سریال سندمن لذت نبرند.

منتقد دیگری در نقد خود حسابی از طراحی تولید و انتخاب بازیگران تعریف کرد و حتی یک سری قسمت‌ها را هم مستقل و برجسته دانست؛ به نقل از او «به‌راحتی می‌توان آن را یکی از بهترین اقتباس‌های کمیکی در تاریخ دنیای تلویزیونی دانست.» البته یک سری منتقدان هم معتقد بودند که سریال The Sandman با وجود اینکه به خوبی منبع اصلی خود را اقتباس کرده است و به آن وفادار بوده، اما نتوانسته آنطور که باید و شاید، جادوی آن را جذب کند و در داستان خود بیاورد. حالا که با سریال سندمن آشنا شدیم، وقت آن رسیده که با آثار دیگری مشابه این مجموعه آشنا شویم. بنابراین اگر سریال سندمن را دوست داشتید، اصلا چهار مجموعه زیر را از دست ندهید. شما هم اگر مجموعه مشابهی را می‌شناسید، حتما در قسمت نظرات آن‌ها را معرفی کنید.


سریال های مشابه سریال مرد شنی

شخصیت‌های سریال Carnival Row در خیابان

سریال Carnival Row

سریال خیابان کارناوال

بازیگران: اورلندو بلوم، کارا دلوین و سایمون مک‌برنی

سال پخش: ۲۰۱۹ تاکنون

خلاصه داستان: موجودات افسانه‌ای که از وطن جنگ‌زده‌ی خود فرار کردند، در یک شهر دور هم جمع می‌شوند. به مرور زمان تنش‌ها بین شهروندان و جمعیت رو‌به‌رشد مهاجران در حال جوشیدن و بیشتر شدن است. تحقیقات مختلفی حول محور یک رشته قتل حل نشده، مسائل مربوط‌به جنون قدرت، عشقی بی‌پاسخ و سازگاری‌های اجتماعی وجود دارد که کم کم آرامشِ آسیب‌پذیر موجود را دارد از درون نابود می‌کند.


دامینیک کوپر در سریال Preacher در حال سیگار کشیدن

سریال Preacher

سریال واعظ

بازیگران: دامینیک کوپر، جوزف گیلگان و روث نگا

سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹

خلاصه داستان: اگر یک فرشته و یک شیطان بچه‌دار شوند چه؟ فرزند آن‌ها چه خواهد بود؟ آیا مقدس می‌شود یا شیطانی یا ترکیبی از هر دو؟ سریال واعظ دقیقا همین داستان را تعریف می‌کند. فرزندی که جسم ندارد و فقط یک روح است. این روح به یک بدن نیاز دارد و جسی را انتخاب می‌کند. یک واعظ از تگزاس با از دست دادن ایمان و اعتیاد به نوشیدنی، وارد داستان می‌شود.


سریال Constantine

سریال Constantine

سریال کنستانتین

بازیگران: مت رایان، لوسی گریفیتس و آنجلیکا سلایا

سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵

خلاصه داستان: یک مرد با ایمان خود درگیر است و مدام توسط گناهان گذشته‌ی خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد؛ کسی که ناگهان وارد نقشی می‌شود که باید از بشریت دربرابر نیروهای متحد تاریکی، دفاع و محافظت کند.


سقوط لوسیفر در جهنم در سریال Lucifer

سریال Lucifer

سریال لوسیفر

بازیگران: تام الیس، لورن جرمن و کوین الهاندرو

سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱

خلاصه داستان: لوسیفر مورنینگ استار که از زندگی کسل‌کننده و تاریکش در جهنم خسته شده بود، تصمیم می‌گیرد که به لس آنجلس بیاید. او در دنیای انسان‌ها، با تجربه و توانایی‌های تله پاتی خود به بشریت کمک می‌کند تا عمیق‌ترین خواسته‌ها و افکارشان را از ذهنشان بیرون بیاورند. با برخوردی که با یک کاراگاه دارد، راه خود را برای تبدیل شدن به مشاور اداره پلیس شهر لس آنجلس باز می‌کند؛ به این طریق می‌تواند به واسطه قانون و عدالت، مردم را به خاطر جرم‌هایی که انجام دادند، مجازات کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده