نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

حقایق جالب سریال Space Force | مایکل اسکات در نقش فرمانده ارتش

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب سریال Space Force جدیدترین نقش‌آفرینی استیو کارل در یک سریال کمدی خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

بدون شک بسیاری از ما با شنیدن نام استیو کارل خیلی سریع یاد شخصیت او در سریال آفیس یعنی مایکل اسکات خواهیم افتاد. شخصیتی که قطعا یکی از شخصیت‌های فراموش‌نشدنی تلویزیون به‌شمار می‌رود؛ شخصیتی که در پست مدیر یک دفتر فروش فردی خنگ بود ولی بااین‌حال دوست‌داشتنی. سریال Space Force پس از گذشت حدود یک دهه از سریال آفیس قصد دارد بار دیگر مایکل اسکات را روی آنتن ببرد ولی این بار با این تفاوت که شخصیت ژنرال نیرد با بازی استیو کارل یک فرمانده بسیار کارکشته در ارتش آمریکا تلقی می‌شود و تصمیمات او ممکن است روی سرنوشت تعداد زیادی از انسان‌ها تاثیر زیادی داشته باشد.

سریال Space Force علاوه‌بر حضور استیور کارل میزبان نقش‌آفرینی لیسا کودرو بازیگر نقش فیبی در سریال محبوب فرندز است که همین موضوع یکی دیگر از دلایل محبوب این سریال محسوب می‌شود. این سریال نه‌تنها برای علاقه‌مندان سریال‌های کمدی که برای شیفتگان علوم فضایی و فضانوردی نیز جذابیت‌های زیادی را در خود جای داده است. Space Force برای نخستین بار از شبکه استریم‌محور نتفلیکس پخش شد و تابه‌امروز دو فصل از آن دردسترس علاقه‌مندانش قرار گرفته است. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به نکات و حقایق جالب سریال Space Force؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

استیو کارل در سریال space force با یونیفرم این سازمان

۱- طراحی صحنه و لباس

شاید در نگاه اول طراحی صحنه و طراحی لباس سریال Space Force المان خیلی خاصی را نشان ندهد ولی به‌هیچ‌وجه اینگونه نیست. گوشه گوشه محیط این سریال پر شده از جزییات بسیار جالب که اگر از علاقه‌مندان علوم فضایی باشید از تماشای آن‌ها لذت بسیار زیادی خواهید برد. برخی از این جزییات بدون شک ارزش این را دارند که به آن‌ها اشاره شود.

سوزی مانچینی، طراح صحنه این سریال پس از دریافت یک ایده بسیار جالب از سوی سازنده آن یعنی گرگ دنیل، ایده او را به شکلی تماشایی در این سریال اجرا کرد. گرگ دنیل قصد داشت تا یک نمونه از منظومه شمسی مربوط‌به قرون وسطی را در سالن مرکزی پایگاه Space Force قرار دهند. سوزی مانچینی پس از بررسی‌های فراوان یک مدل فلزی از منظومه شمسی با طراحی مربوط‌به قرون وسطی را تهیه و آن را در مرکز این پایگاه قرار داد؛ مدلی که به‌طور کامل کار می‌کرد و باعث حیرت برخی از بازیگران این سریال شده بود.

نکته بسیار جالب درباره این مدل فلزی به طرز فکر مردم آن زمان مربوط می‌شود. بشر مدت زیادی است که می‌داند زمین به دور خورشید می‌گردد و سایر سیاره‌ها نیز به همین شکل دور خورشید می‌گردند. در زمان قرون وسطی به‌این‌دلیل که مکان خورشید در طول روز تغییر می‌کرد آن‌ها مطمئن بودند که زمین ثابت است و خورشید و سایر سیاره‌ها به دور زمین می‌گردند. به‌همین‌دلیل مدل منظومه شمسی حاضر در این سریال به همین شکل تهیه شده و زمین در مرکز منظومه شمسی قرار گرفته است.

یکی دیگر از نکات جالب درباره طراحی صحنه این سریال به راه‌پله‌های مارپیچ این پایگاه مربوط می‌شود. بااینکه طراحی این پایگاه کاملا شبیه به یک پایگاه نظامی دولتی واقعی در آمریکا به‌شمار می‌رود ولی بااین‌حال برای بینندگان این سریال راه‌پله مارپیچ حاضر در آن بسیار آشنا به‌نظر می‌رسد که این موضوع بی‌دلیل نیست.

این راه‌پله مارپیچ را احتمالا در سریال‌هایی مانند سریال Homecoming محصول شبکه آمازون و سریال Mythic Quest: Raven's Banquet محصول شبکه +Apple TV دیده‌اید. هر دوی این سریال‌های در مکانی فیلم‌برداری شده‌اند که مراحل فیلم‌برداری سریال Space Force در آن انجام شده و به‌همین‌دلیل این راه‌پله مارپیچ برای خیلی‌ها آشنا به‌نظر می‌رسد.

از طراحی صحنه سریال نیروی فضایی که عبور کنیم به طراحی لباس آن خواهیم رسید که در این بخش نیز جزییات جالبی وجود دارد. اعضای حاضر در این پایگاه لباس‌هایی بر تن می‌کنند که برای طراحی آن‌ها از سطح کره ماه الهام گرفته شده است و ظاهری کاملا شبیه به سطح کره ماه دارند؛ چراکه مهم‌ترین مأموریت این پایگاه قرار دادن نیروی نظامی روی کره ماه به‌شمار می‌رود.

شخصیت‌های اصلی سریال space Force درحال برقراری تماس تصویری

۲- محل فیلم‌برداری

پایگاه Space Force در روند داستانی این سریال در منطقه‌ای غیر واقعی به‌نام Wild Horse در شرق ایالت کلورادو واقع شده است و دورتادور آن می‌توان کوه‌های بلندی را دید. این موضوع بی‌دلیل نیست؛ چراکه این ایالت همیشه یکی از محل‌های اصلی برای پایگاه‌های نیروی هوایی آمریکا به‌شمار می‌رفت و همچنین پایگاه اصلی فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی نیز قلمداد می‌شود. بااین‌حال مراحل فیلم‌برداری این سریال در شهر لس‌آنجلس انجام شده که برخلاف آن منطقه هیچ کوهستانی در نزدیکی آن قرار ندارد.

بااینکه منطقه‌ای به نام Wild Horse در نزدیکی کلورادو وجود ندارد و این منطقه در سریال زاییده ذهن سازندگان آن است ولی در ایالت کانزاس شهر بسیار کوچکی به نام Wild Horse وجود دارد که نه‌تنها در اطراف آن کوهی دیده نمی‌شود که در مجموع تنها ۱۰ خانه و تنها یک اداره پست در آن قرار گرفته است. دلیل نام‌گذاری شهر مربوط‌به داستان این سریال یعنی منطقه Wild Horse اعلام نشده است.

اتوبوس‌های کوچک در سریال space Force

۳- اتوبوس‌های کوچک

سریال Space Force پر شده از جوک‌ها و اشاره‌های خنده‌دار بزرگ و کوچک. از بی‌اطلاعی رئیس‌جمهور آمریکا درباره منظومه شمسی گرفته تا همین اتوبوس‌های کوچک حاضر در این سریال. این شوخی در این سریال شاید حتی کمی توهین‌آمیز قلمداد شود ولی بااین‌حال نمی‌شود از جالب بودن آن صرف‌نظر کرد.

درحالیکه تمام اعضا و سربازهای پایگاه نیروی فضایی به‌وسیله ماشین‌های جنگی قدرتمند و مجهز ارتش رفت‌وآمد می‌کنند ولی پرسنل این پایگاه اعم از فضانوردان، دانشمندان و افرادی که فعالیت آن‌ها به پشت میز مربوط می‌شود با اتوبوس‌هایی کوچک که با نام Short Bus شناخته می‌شوند، از محلی به محل دیگر می‌روند. حالا دلیل بامزه بودن یا توهین‌آمیز بودن این جوک چیست؟

این اتوبوس‌های کوچک که اندازه آن‌ها کمی کوچک‌تر از اتوبوس‌های مدرسه است وظیفه حمل‌ونقل دانش‌آموزانی را برعهده دارند که دارای بیماری‌های خاص یا معلولیت هستند و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. این اتوبوس‌ها دارای بالابر اتوماتیک برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان و افراد روی صندلی چرخ‌دار هستند. این موضوع سروصدای زیادی ایجاد کرد که سریال Space Force به افرادی که پشت میز قرار می‌گیرند و تصمیمات مهم برعهده آن‌ها قرار دارد به چشم افرادی نیازمند به مراقبت‌های ویژه نگاه می‌کند و با آن‌ها اینگونه شوخی می‌کند.

استیو کارل در نقش ژنرال نیرد در سریال space Force

۴- حضور توبی فلندرسون در ساخت سریال

بدون هیچ شکی شما هم با من موافق هستید که با تماشای سریال Space Force خیلی راحت می‌توان یاد سریال The Office افتاد. سریالی که در آن استیو کارل در نقش شخصیت اصلی و به‌عنوان مدیر یک شرکت نقش‌آفرینی می‌کرد و در این سریال در نقش یک فرمانده ارتش در یک پایگاه نظامی. در سریال آفیس شخصیت مایکل با بازی کارل از توبی فلندرسون با نقش‌آفرینی پال لیبرشتاین متنفر بود و همین موضوع دلیل اصلی خلق چند تا از بامزه‌ترین و خنده‌دارترین لحظات سریال آفیس به‌شمار می‌رفت.

پال لیبرشتاین علاوه‌بر حرفه بازیگری تجربه‌های زیادی نیز در حرفه‌های نویسندگی و تهیه‌کنندگی کسب کرده است و باحضور در مراحل ساخت سریال اسپیس فورس علاوه‌بر ملاقات دوباره با همکار خودش در سریال آفیس یعنی استیو کارل توانست نقش نسبتا مهمی در مراحل ساخت این سریال داشته باشد. پال لیبرشتاین نویسنده اصلی قسمت نهم فصل نخست این سریال با عنوان It's Good to Be Back on the Moon به‌شمار می‌رود و علاوه‌بر این موضوع در چهار قسمت متفاوت این سریال وظیفه تهیه‌کننده اجرایی این سریال را برعهده داشت.

شخصیت‌های فضانورد در سریال space Force با لباس نارنجی

۵- پسر گرگ دنیلز

گرگ دنیلز یکی از موفق‌ترین سازندگان سریال‌های تلویزیونی به‌شمار می‌رود. هر سازنده‌ای یک المان منحصربه‌فرد دارد و گرگ دنیلز نیز از این قاعده مستثنی نیست. المانی که در سریال‌های موفق اخیر او مانند سریال Space Force، سریال Upload و سریال بسیار محبوب The Office نیز دیده می‌شود و باور کنید یا خیر مربوط می‌شود به پسر واقعی گرگ دنیلز یعنی اوون دنیلز.

اوون دنیلز در تمام سریال‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم حضور داشته است؛ در سریال آفیس حضوری بسیار کم‌رنگ و در سریال اسپیس فورس حضوری نسبتا پررنگ‌تر از سایرین. وی از کودکی در محل ساخت سریال‌های ساخته شده توسط پدرش حضور داشت و علاقه زیادی از خودش به بازیگری نشان داده بود و به‌همین‌دلیل با موافقیت گرگ دنیلز توانست در آن‌ها حضور پیدا کند. در سریال آفیس او نقش شخصیت تدی والاس، پسر کوچک دیوید والاس را ایفا می‌کند،‌ در سریال آپلود نقش یکی از هوش مصنوعی‌های دچار گلیچ را به‌تصویر می‌کشد و در سریال اسپیس فورس نیز در نقش شخصیت اوبی هانراهان به نقش‌آفرینی پرداخته است.

ژنرال نیرد با نقش‌آفرینی استیو کارل درحال فکر کردن در سریال space Force

۶- استیو کارل و ایده ساخت این سریال

در این مورد بازهم به یکی دیگر از موضوعات مشترک بین سریال‌های اسپیس فورس و آفیس خواهیم پرداخت. سریال Space Force نتیجه همکاری مشترک استیو کارل و گرگ دنیلز به‌شمار می‌رود که در ساخت سریال The Office نیز همکاری طولانی مدتی با یکدیگر داشتند. این موضوع بسیار جالب خواهد بود که بدانیم ایده ساخت این سریال درابتدا در ذهن کدامیک از این دو نفر قرار داشته است.

گرگ دنیلز که پرونده کاری بسیار موفق و بلند بالایی در ساخت سریال‌های تلویزیونی دارد در مصاحبه‌ای با رسانه Deadline درباره این موضوع توضیحات جالبی داد و گفت: «ایده ساخت این سریال درابتدا در ذهن استیو کارل شکل گرفت. او از ایده دولت درباره شاخه جدیدی در ارتش به نام Space Force آگاه شده بود و پس از آن با من تماس گرفت و بدون سلام کردن و بدون هیچ چیز دیگری فقط گفت: Space Force. ایده ساخت یک سریال تلویزیونی با این عنوان و درباره شاخه جدید ارتش کشور آمریکا با فرماندهی شخصی مانند مایکل اسکات در سریال آفیس چیزی بود که در آن زمان در ذهن استیو شکل گرفته بود».

جان مالکوویچ و استیو کارل در سریال space Force

۷- تقابل نتفلیکس و ارتش کشور آمریکا

موضوع دراختیار گرفتن حق استفاده از یک علامت تجاری موضوعی به‌شمار می‌رود که بارها سازمان‌های مختلف را به جان هم انداخته است. حق استفاده از علامت تجاری «Space Force» به‌این‌خاطر که یک عبارت طنز قلمداد می‌شود روی استفاده از آن در عنوان این سریال تاثیری نداشت ولی روی استفاده از آن برای تبلیغات محیطی و همچنین فروش محصولاتی درباره این سریال تاثیر بسیار زیادی دارد و در اختیار نداشتن حق استفاده از آن به‌معنی این است که نتفلیکس اجازه ندارد محصولی را در رابطه با این عنوان به فروش برساند.

نتفلیکس موفق شد در بازارهای مهم اروپایی و همچنین در کشورهای استرالیا و مکزیک این علامت تجاری را به خودش اختصاص دهد ولی در کشور آمریکا این روند به‌گونه‌ای متفاوت پیش می‌رود. در آمریکا هر سازمانی که زودتر از یک علامت تجاری استفاده کند می‌تواند حق استفاده از آن را به‌طور انحصاری دراختیار خودش قرار دهد. به‌دلیل اینکه در اوایل سال ۲۰۱۹ سریال Space Force معرفی شد به‌طور خودکار حق استفاده از این علامت تجاری نیز دراختیار نتفلیکس قرار گرفت.

بااین‌حال ارتش کشور آمریکا در ماه مارس سال ۲۰۱۹ یعنی چند ماه پس از معرفی سریال Space Force از شاخه جدید خود به نام Space Force یا همان USSF پرده برداشت و این پایگاه از ماه دسامبر فعالیت رسمی خودش را زیرنظر ارتش آمریکا آغاز کرد. از همان زمان ارتش آمریکا درخواست رسمی خودش را برای دراختیار داشتن حق استفاده از علامت تجاری Space Force اعلام کرده بود ولی این درخواست به جایی نرسید؛ چراکه نتفلیکس زودتر از ارتش آمریکا از این علامت تجاری در این کشور استفاده کرده بود.

قوانینی بسیار سخت‌گیرانه که حتی ارتش یک کشور هم نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند و علامت تجاری Space Force دراختیار نتفلیکس باقی خواهد ماند تا اینگونه این شبکه استریم‌محور پیروزی مهمی را درمقابل ارتش کشور آمریکا به‌دست آورده باشد.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره سریال Space Force چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این سریال در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده