نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۱

معرفی سریال خود ساخته (Self Made) | اولین زن میلیونر و خود ساخته‌ی آمریکایی

خود ساخته (Self Made) با بازی اکتاویا اسپنسر، سریالی درام و واقعی از شبکه نتفلیکس است که داستان زندگی اولین زن خود ساخته‌ی میلیونر آمریکایی را برای مخاطبان خود تعریف می‌کند.

در دهه ۱۸۸۰ زنی به نام سارا بریدلاو سخت کار می‌کرد تا بتواند شکم خود و دخترش را سیر کند و نیازهای خودشان را برآورده کند. سارا هم درست همانند زنان سیاه پوست خیلی زیاد دیگری در آن زمان، به کار شست‌وشو پرداخت. از آنجایی که این کار درآمد بسیار کمی داشت، او مجبور بود که بیشتر از حد معمول کار کند و طبیعتا وقت زیادی برای مراقبت از خودش نداشته باشد. در آن سال‌ها، او به خاطر شوره‌ی سر بسیار شدید و دیگر عارضه‌های مویی (مانند کچلی و اختلالات پوستی دیگر)، وضعیت غذایی بسیار بد، بیماری و غیره، بخش زیادی از موهای خود را از دست داده بود.

در آن زمان زنان سیاه پوست خیلی زیادی از این موضوع رنج می‌بردند؛ زیرا هم محصولات شسشتوی خوبی برای موهای خود نداشتند و هم اکثر محصولات آمریکایی برای زنان سفید پوست تولید می‌شد (مانند شونه‌ی برقی و ابزارهای حرارتی). به همین دلیل هم آن‌ها سر و موهای خود را با همان محصولات مخصوص لباس می‌شستند؛ محصولاتی که آسیب خیلی زیادی را به پوست سر و موهای آن‌ها وارد می‌کرد. سارا به واسطه‌ی برادران خود متوجه شد که محصول مراقبت از مویی وجود دارد که زنی به نام انی مالون آن را تولید می‌کند. به مرور زمان، سارا به واسطه‌ی استفاده از این محصولات و همچنین دانش خودش، کم کم به سمت تولید محصولات خودش رفت.

اوکتاویا اسپنسر و تیفانی هدیش در سریال Self Made

سارا در همان زمان که محصولات مالون را می‌فروخت، روی محصولات اختصاصی خودش هم کار می‌کرد. همین موضوع باعث شد که اختلاف و درگیری بزرگی بین این دو زن کارآفرین به وجود بیاید؛ انی مالون، سارا را به سرقت فرمولاسیون خود متهم کرد. در صورتی که بخش زیادی از این محصول، از ترکیب ژله پترولیوم و گوگرد تشکیل شده بود؛ ترکیبی که صدها سال استفاده می‌شد و سرقت به شمار نمی‌رفت. محصولات سارا بریدلاو آنقدر مشهور و محبوب شد که یک امپراطوری را برای این زن قدرتمند به وجود آورد؛ به‌طوری که موفقیت‌های پیوسته‌ی سارا، او را به اولین زن خود ساخته‌ی میلیونر آمریکایی تبدیل کرد و رکوردی را در کتاب گینس به نام خود زد.

البته این مسیر، آنقدرها هم ساده و پیوسته و هموار نبود؛ به‌خصوصا برای یک زن، آن هم یک زن سیاه پوست که قصد داشت لقمه‌ای بزرگتر از دهانش بردارد و به قول مردم آن روز، پایش را از گلیمش درازتر کند. در آن زمان زن‌ها هیچ استقلال و حق انتخابی نداشتند. حالا در آن میان یک انجمن از زنان پیش‌رو وجود داشت که تنها افتخارشان این بود که دور هم بنشینند و درباره آزادی‌هایی که دارند، صحبت کنند؛ انجمنی که فقط از زنان سیاستمداران بزرگ تشکیل می‌شد و آزادی‌هایی که برای زنی مانند سارا بریدلاو خنده‌دار بود. او در چنین دورانی می‌خواست به‌تنهایی شرکتی را با نام خودش تأسیس کند؛ قطعا مشکلات و موانعی وجود داشت که او را از رسیدن به هدفش منع کند.

اوکتاویا اسپنسر و کارمن اجوگو در سریال Self Made

از سال ۲۰۱۶ پروژه ساخت سریال Self Made (خود ساخته) کلید خورد؛ در همان مرحله اول، اکتاویا اسپنسر برای نقش مادام سی. جی. واکر (سارا بریدلاو که بعد از ازدواج با همسر سوم، به چنین اسمی معروف شد) انتخاب شد. در سال ۲۰۱۹، تیفانی هدیش، کارمن اجوگو، بلیر آندروود، گارت موریس و کوین کارول هم به جمع دیگر بازیگران پیوستند و فیلم‌برداری چند ماه بعد از انتخاب بازیگران آغاز شد. این مجموعه درام قرار بود که در قالب ۸ قسمت ساخته شود اما بعد از اینکه نتفلیکس حق و حقوقش را خریداری کرد، تبدیل به ۴ قسمت شد؛ سرانجام هم با همان ۴ قسمت در سال ۲۰۲۰ پخش شد.

با وجود فوق‌العاده بودن سریال، منتقدان میانگین امتیازات متوسطی را برایش ثبت کردند. آن‌ها معتقد بودند با اینکه سریال خود ساخته به پای داستان اصلی هم نمی‌رسد، اما نمی‌توان منکر تجسم بی‌نظیر اکتاویا اسپنسر در قالب مادام سی. جی. واکر خارق‌العاده بود. البته برخی‌ها هم نسبت به ساختگی بودن برخی اتفاقات داستان و دقیق نبودن رویدادهای تاریخی انتقاد داشتند و ناامید شده بودند؛ به‌عنوان مثال، منفی نشان دادن شخصیت ادی مونرو (تجسم انی مالون) و مسائلی که مربوط‌به دختر خود مادام سی. جی. واکر می‌شد. البته طبق خلاصه‌ای که از داستان این سریال منتشر شده، مشخص است که یک قصه ساختگی و تخیلی دارد.

اوکتاویا اسپنسر و بلیر آندروود در سریال Self Made

«داستان ناگفته از پیش‌گام و غول محصولات مراقبت از موی زنان سیاه پوست، مادام سی. جی. واکر. اینکه چطور او بر خصومت‌های آن زمانِ آمریکا، رقیب‌های بزرگ و حماسی و همچنین ازدواج‌های پرسر و صدا و دردسرساز غلبه کرد. اینکه چطور او با وجود تمام این مشکلات به اولین زن سیاه پوست و خود ساخته‌ی میلیونر آمریکایی شد.» از این دست داستان‌ها، به وفور در تاریخ وجود دارد؛ زن‌هایی که در تلاش هستند تا با غلبه بر کلیشه‌ها، خصومت‌ها و تبعیض‌هایی که علیه آن‌ها انجام می‌شود، به اهداف خود برسند و جایگاه بالایی را در دنیا کسب کنند؛ اینکه نشان دهند چیزی فراتر از یک کلیشه‌های ایجاد شده هستند و می‌توانند تغییرات بزرگی را در دنیا ایجاد کنند. حالا طبق روال مقاله‌های قبلی، در این قسمت ما سریال‌های مشابهی را به شما معرفی می‌کنیم که حول محور زنان قدرتمند و سرنوشت‌ساز می‌چرخد.


سریال های مشابه سریال خود ساخته

شخصیت‌های اصلی سریال Why Women Kill در کنار یکدیگر

سریال Why Women Kill

سریال چرا زنان می کشند

بازیگران: جنیفر گوودوین، سم یگر و سیدی کالوانو

سال پخش: ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱

خلاصه داستان: سریال چرا زنان می‌کشند، جزئیات زندگی سه زن را که در سه دهه مختلف زندگی می‌کنند، به تصویر می‌کشد؛ یک زن خانه‌دار در دهه ۶۰، یک زن اجتماعی در دهه ۸۰ و همچنین یک وکیل در سال ۲۰۱۹. این سه زن هر کدام به شکل‌های مختلفی خیانت را در زندگی زناشویی خود تجربه می‌کنند. این سریال بیشتر از هر چیزی به این موضوع اشاره می‌کند که در طی این سال‌ها، نقش زنان تا چه اندازه تغییر کرده است؛ اما واکنش آن‌ها نسبت به خیانت... هیچ تغییری نکرده است.


زن به دوربین نگاه می‌کند سریال راه آهن زیرزمینی

سریال The Underground Railroad

سریال راه‌آهن زیرزمینی

بازیگران: توسو بدو، چیس دبلیو. دیلون و جوئل اجرتون

سال پخش: ۲۰۲۱

خلاصه داستان: یک زن جوان به نام کورا در طی تلاش‌های متعدد خود برای فرار از بردگی در جنوب عمیق، به یک کشف شگفت‌انگیز و بزرگ دست پیدا می‌کند.


کاسیا اسماتنیک به همراه دو بازیگر دیگر در حال خوردن نوشیدنی در سریال Domina

سریال Domina

سریال دومینا

بازیگران: کاسیا اسماتنیاک، متیو نک‌نالتی و بن بت

سال پخش: ۲۰۲۱

خلاصه داستان: ظهور خارق‌العاده لیویا دروسیلا؛ کسی که با غلبه بر ناملایمات آن دوران، به قدرتمندترین زن دنیا تبدیل شد. این سریال ماجراجویی لیویا را به تصویر می‌کشد که از یک دختر جوان ساده‌لوح (کسی که با ترور ژولیس سزار دنیایش از هم می‌پاشد) به قدرتمندترین و تاثیرگذارترین امپراطور رم تبدیل می‌شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده