نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۳

معرفی سریال ایرما وپ (Irma Vep) | روایت بازیگری که به جنون می‌رسد

ایرما وپ (Irma Vep) مینی سریالی جدید از شبکه HBO است که براساس اثری فرانسوی، با همین نام ساخته شده است؛ اثری که خودش یک فیلم کلاسیک دیگر را بازسازی کرده بود.

در سال ۱۹۱۵ الی ۱۹۱۶ یک فیلم سریالی، جنایی و صامت فرانسوی با نام Les Vampires (خون‌آشام‌ها) ساخته شد که نگارش فیلمنامه و کارگردانی‌اش را لویی فویادِ فقید برعهده داشت. این سریال از ۱۰ قسمت تشکیل می‌شد که هر کدام مدت زمان مختلفی داشتند؛ جمعا از ۷ ساعت تشکیل می‌شد. این فیلم سریالی به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین آثار تاریخ به شمار می‌رود. این فیلم با اینکه نظرات منفی زیادی از منتقدان گرفت، اما حسابی مورد اسقبال مخاطبان عادی سینما قرار گرفت و موزیدورا را به ستاره‌ی سینمای فرانسه تبدیل کرد. بعدها، این فیلم دوباره مورد ارزیابی قرار گرفت و حالا به‌عنوان یک شاهکار سینمایی و رزومه‌ی فویاد به شمار می‌رود.

بعد از گذشت ۸ دهه، یعنی در سال ۱۹۹۶، یکی دیگر از فیلمسازان بزرگ فرانسه به نام اولیویه آسایاس به میان آمد تا فیلم خون‌آشام‌ها را بازسازی کند. فیلم Irma Vep (ایرما وپ) با اینکه قرار بود همان اثر قبلی را بازسازی کند، اما داستانی کاملا متفاوت را به مخاطب نمایش داد. در این فیلم ما شاهد یک فیلمساز فرانسوی بی‌ثبات (با بازی ژان-پیر لئو) هستیم که می‌خواهد اثر معروف، کلاسیک و صامت لویی فویاد را بازسازی کند. او برای نقش اصلی فیلم خود یک بازیگر هنگ کنگی به نام مگی چانگ (در نقش خودش) را استخدام می‌کند. بخش زیادی از داستان این فیلم، از نگاه همین بازیگر خارجی نمایش داده می‌شود.

موزیدورا، بازیگر اصلی فیلم Les Vampires

این فیلم درکنار تمام موضوعات و مسائلی که به تصویر می‌کشد، وضعیت صنعت سینماییِ آن دورانِ کشور فرانسه را هم به نمایش می‌گذارد. فیلم ایرما وپ توانست نظر مثبت منتقدان خیلی زیادی را به خود جلب کند و فروش قابل توجهی هم در باکس آفیس به‌دست بیاورد. دوباره گذشت و گذشت و گذشت، تا به سال ۲۰۲۰ رسید و همین کارگردان، یعنی اولیویه آسایاس دوباره فکر جدیدی به سرش زد. او تصمیم گرفت سریالی با نام Irma Vep را تولید کند. سریالی که فیلم خون‌آشام‌ها را بازسازی کرده است. در اواخر سال ۲۰۲۰ بود که آلیسیا ویکاندر به‌صورت رسمی برای ایفای نقش شخصیت اصلی به تیم تولید پیوست.

بعد از ویکاندر، بازیگران دیگری مانند آدریا آرجونا، کری براونستین، کری براونستین و غیره هم به گروه بازیگران پیوستند و بلافاصله کار را آغاز کردند. مینی سریال Irma Vep که سبکی درام و در عین حال دلهره‌آور دارد، در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و به‌طرز عجیبی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. بماند که منتقدان چقدر مجذوب و مسحور بازی آلیسیا ویکاندر در قالب نقش میرا شده بودند؛ آن‌ها حسابی از فضای سریال ایرما وپ تعریف کردند و سبک کارگردانی، نگارش فیلمنامه و زاویه دید اولیویه آسایاس را دوست داشتند. داستان این سریال، شباهت خیلی زیادی به فیلم ایرما وپ از اولیویه آسایاس دارد؛ یعنی عملا می‌توان گفت که بیشتر بازسازی همان اثر است تا فیلم خون‌آشام‌ها.

مگی چانگ در نقش شخصیت اصلی فیلم Irma Vep

سریال ایرما وپ بیشتر از هر چیزی حول محور شخصیتی به نام میرا می‌چرخد؛ یک بازیگر ستاره و محبوب آمریکایی که از حرفه و جدایی اخیری که تجربه کرده بود، سرخورده شده است. این بازیگر به کشور فرانسه می‌رود تا در سریال ایرما وپ هنرنمایی کند؛ سریالی که قصد دارد یک فیلم صامت فرانسوی به نام خون‌آشام‌ها را بازسازی کند. داستان این سریال، پس‌زمینه‌ای جنایی و دلهره‌آور و البته ترسناکی دارد و داستانی متفاوت را نقل می‌کند. به مرور زمان، میرا دیگر نمی‌تواند مرزی بین خودش و شخصیتی که در پروژه بازی می‌کند، پیدا کند؛ به مرور زمان مرز بین شخصیت خودش و شخصیت ساختگی، شروع به محو شدن می‌کند و درگیری‌های او بیشتر می‌شود.

در این سریال، شخصیتی به نام رنه ویدال وجود دارد که نقش او را ونسان مکنی، یکی از بازیگران و کارگردانان فرانسه، ایفا می‌کند. می‌توان اینطور گفت که رنه ویدال، تا حدودی تجسم خود اولیویه آسایاس است که می‌خواهد فیلم خون‌آشام‌ها را بازسازی کند؛ البته بخشی از این شخصیت، از خود آسایاس گرفته شده است و بخشی دیگر از همان کارگردانِ بی‌ثبات فیلم ایرما وپ. در یکی از جلسات مشاوره و روان‌درمانی، رنه ویدال به مشاور خود اینطور می‌گوید که بعد از ساخت یک نسخه‌ی مستقل و کم‌هزینه سینماییِ ایرما وپ (با یک بازیگر خارجی که تجسم مگی چانگ)، عاشق بازیگر اصلی شده بود.

آلیسیا ویکاندر در سریال Irma Vep روی مبل نشسته است

دقیقا همین اتفاق هم برای اولیویه آسایاس رخ داد. او بعد از اینکه فیلم Irma Vep را ساخت، با مگی چانگ وارد رابطه شد و سه سال بعد هم این رابطه پایان یافت؛ از زمان شناخت تا جدایی، چیزی حدود ۵ سال طول کشید که رنه ویدال هم به این پنج سال اشاره می‌کند. حالا ساخت مجدد این داستان، اضطراب زیادی به رنه ویدال وارد کرده است؛ زیرا تصور می‌کند که این سریال (یا به قول خودش فیلم چند قسمتی)، یک پروژه کاملا متفاوت نسبت به نسخه سینمایی ایرما وپ است. یکی از دلایل اصلی‌ای هم که این بازسازی را با یک بازیگر آمریکایی تولید می‌کند، همین است که به خودش ثابت کند این پروژه هیچ ارتباطی به پروژه‌ی قبلی ندارد.

یکی از نکات جالبی که درباره این سریال وجود دارد، این است که اسم «Mira» از تحریف کلمه‌ی «Irma» گرفته شده است و کلمه‌ی «Irma Vep» هم از تحریف کلمه‌ی «Vampire» به‌دست می‌آید. مینی سریال ایرما وپ یکی از آن دسته مجموعه‌های منحصربه‌فرد است که به‌نوبه‌ی خود سبک بسیار متفاوتی دارد؛ به‌طوری که خیلی سخت می‌توان آثاری شبیه به آن را پیدا کرد. اما اگر سبک کارگردانی، نگارش فیلمنامه و البته زاویه دید اولیویه آسایاس را دوست دارید، در این بخش می‌توانید با ۳ اثر دیگر این فیلمساز آشنا شوید. این بار ما در این مقاله سنت‌شکنی کردیم و تصمیم گرفتیم که به‌جای سه سریال مشابه، سه اثر دیگر از این کارگردان را به شما معرفی کنیم تا اگر سبک ساخت سریال ایرما وپ را دوست داشتید، درکنار نسخه سینمایی یا همان فیلم Irma Vep، سه اثر دیگر از این کارگردان را هم تماشا کنید.


سایر شاخص آثار اولیویه آسایاس

ادگار رامیرز درحال خواندن روزنامه در فیلم Carlos

فیلم Carlos

فیلم کارلوس

  • کارگردان: اولیویه آسایاس
  • بازیگران: ادگار رمیرز، الکساندر شیر و نورا وان والستاتن
  • سال ساخت: ۲۰۱۰

کارلوس یک تروریست ونزوئلایی در دهه ۱۹۷۰ ملقب به کارلوسِ شغال است. این فیلم اولین سری از حمله‌های او در سال ۱۹۷۳ را به تصویر می‌کشد که بعدها در سال ۱۹۹۴ منجر به دستگیری او منجر می‌شود. این انقلابی مارکسیستی خودش را با آرمان فلسطینی هماهنگ کرده بود و به‌عنوان بدنام‌ترین تروریست شناخته می‌شد. او حملاتی را علیه وزرای اوپک هدایت کرد، آن‌ها را گروگان گرفت و از این کشور به آن کشور می‌برد و به‌دنبال پناهندگی بود؛ یکی از جسورانه‌ترین اقدامات تروریستی در تاریخ. این اثر سینمایی در قالب یک مینی سریال سه قسمتی، در تلویزیون هم پخش شد.


سکانسی از فیلم Wasp Network

فیلم Wasp Network

فیلم شبکه زنبور

  • کارگردان: اولیویر آسایاس
  • بازیگران: پنه لوپه کروز، ادگار رامیرز و گایل گارسیا برنال
  • سال ساخت: ۲۰۲۰

رنه گونزالز که یک خلبان کوبایی به شمار می‌رود، هواپیمایی را می‌دزدد و از کوبا فرار می‌کند؛ همسر دوست داشتنی و دختر مورد علاقه‌اش را پشت سر رها می‌کند. او یک زندگی جدید را در میامی آغاز می‌کند. مدت زیادی نمی‌گذرد که دیگر کوبایی‌های فراری هم پشت سر او راه میفتند و دنبالش می‌روند؛ آن‌ها درکنار هم یک شبکه جاسوسی راه‌اندازی می‌کنند. مأموریت آن‌ها این است که به سازمان‌های خشن و وحشیانه‌ی ضد کاسترو نفوذ کنند؛ سازمانی که مسئول حملات تروریستی در جزیره هستند.


کریستن استوارت در فیلم خریدار شخصی

فیلم Personal Shopper

فیلم مامور خرید شخصی

  • کارگردان: اولیویر آسایاس
  • بازیگران: کریستن استوارت، لارس آیدینگر و سیگرید بوازیز
  • سال ساخت: ۲۰۱۶

کریستن استوارت در این اثر نقش یک زن آمریکایی در شهر پاریس را ایفا می‌کند که وظیفه‌ی یک مامور خرید شخصی را برعهده دارد؛ کسی که برای یک سلبریتی خرید می‌کند. او همچنین در تلاش است که با برادر دو قلوی خود که از دنیا رفته، ارتباط برقرار کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده