نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی سریال میس مارول (Ms. Marvel)

پخش سریال میس مارول (Ms. Marvel)، جدیدترین سریال دنیای سینمایی مارول، از شبکه دیزنی پلاس آغاز شده و در این مطلب قرار است با این سریال بیشتر آشنا شویم.

پخش سریال میس مارول مدتی می‌شود که از شبکه دیزنی پلاس آغاز شده و تاکنون دو قسمت از آن پخش شده است. سریال Ms. Marvel درواقع دومین سریال MCU در سال ۲۰۲۲ است و مانند سریال Moon Knight، در این سریال هم شاهد معرفی شخصیت کاملا جدیدی هستیم. سریال خانم مارول از این جهت شهرت یافته است که در آن شاهد معرفی اولین ابرقهرمان مسلمان دنیای سینمایی مارول هستیم.

ایمان ولانی در نقش کامالا خان در حال تماشا کاستوم در مغازه در سریال Ms. Marvel

سریال Ms. Marvel اولین اثر دنیای سینمایی مارول با محوریت ابرقهرمان مسلمان است

ساخت سریال Ms. Marvel برای اولین‌بار در کنفرانس D23 در تابستان ۲۰۱۹ معرفی شد و مارول استودیو این سریال را به‌عنوان یک سریال محدود معرفی کرده است و در حال حاضر شخصیت کامالا خان پس از معرفی در سریال مستقلش قرار است در فیلم The Marvels حضور داشته باشد و درواقع این سریال می‌تواند حکم پیش درآمد برای فیلم مارولز باشد. بخش اصلی سریال Ms. Marvel در استودیو فیلمسازی پایین‌وود در آتلانتا تولید شده است و بخشی از آن در شهر نیوجرسی و بخش‌های دیگر آن در کشور تایلند جلوی دوربین رفته است.

سریال Ms. Marvel در ۶ قسمت تولید شده و ۲ قسمت اول آن برای گروهی از منتقدان نمایش داده شده است. نقدهای سریال میس مارول تاکنون بسیار مثبت بوده است و بسیاری از بازی ایمان ولانی در نقش کامالا خان تعریف و تمجید کرده‌اند. بااین‌حال،‌ کاربران دیزنی پلاس به دو بخش تقسیم شده‌اند و گروهی از تماشا سریال لذت برده‌اند و گروهی آن را مناسب دنیای سینمایی مارول نمی‌دانند.

ایمان ولانی در نقش کامالا خان در حال تماشا سمبول کاپیتان مارول در سریال Ms. Marvel

چه چیزهایی باید پیش از تماشای سریال میس مارول بدانیم؟

سریال Ms. Marvel داستان دختر ۱۶ ساله پاکستانی-آمریکایی به‌نام کامالا خان را دنبال می‌کند که طرفدار سرسخت انتقام‌جویان به‌خصوص کاپیتان مارول است و او حالا دارای قدرت‌هایی شده است. او ضمن اینکه باید یاد بگیرد چگونه قدرت‌های خود را کنترل کند، باید با مشکلات زندگی شخصی و مدرسه خود نیز مواجه شود. شرمین عبید چنائی، میرا منون، عادل ال عربی و بلال فلاح وظیفه کارگردانی قسمت‌های مختلف سریال میس مارول را بر عهده داشته‌اند. بیشا کی علی به‌عنوان نویسنده و شورانر در سریال Ms. Marvel حضور داشته است.

سریال Ms. Marvel به معرفی شخصیت کامالا خان می‌پردازد که در فیلم The Marvels حضور خواهد داشت

سریال خانم مارول در ۶ قسمت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای تولید شده است که روزهای چهارشنبه هر هفته از شبکه دیزنی پلاس پخش می‌شود و در حال حاضر این سریال تنها در یک فصل تولید شده است. ایمان ولانی در نقش کامالا خان، آرامیس نایت، ساغر شیخ، ریش شاه، زنوبیا شروف، موهان کاپور، آنجلی بمانی، مت لینتز، یاسمن فلچر، لیث ناکی، آذر اوسمان، تراوینا اسپرینگر، لورل مارسدن و نیمرا بوچا، دیگر بازیگرانی هستند که در سریال Ms. Marvel حضور دارند و به ایفای پرداخته‌اند.

برخلاف دنیای کمیک، کامالا خان در سریال Ms. Marvel یک اینیومن نیست و قدرت‌های خود را به شکل دیگری دریافت کرده است که ریشه در گذشته او دارد. همچنین کامالا خان با بازی ایمان ولانی قرار است در فیلم The Marvels حضور داشته باشد که این فیلم برای اکران در تاریخ ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۳ (۶ مرداد ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده است. علاوه‌براین، لارا کارپمن پس از ساخت موسیقی متن انیمیشن What If، برای ساخت موسیقی متن سریال Ms. Marvel نیز بازگشته و حتی وظیفه ساخت موسیقی متن فیلم The Marvels را بر عهده گرفته است.

اتفاق کامالا خان در سریال Ms. Marvel

چه اتفاقاتی در دو قسمت اول سریال میس مارول رخ داد؟

یکی از اهداف مارول استودیو از ساخت سریال برای دیزنی پلاس، ساخت آثاری است که نسبت به آثار سینمایی متفاوت‌تر باشند و روایت و داستانی شخصیت‌‌محورتری را دنبال کنند. سریال Ms. Marvel نیز از این قاعده پیروی می‌کند. درست است که سه‌گانه اخیر مرد عنکبوتی در دوران دبیرستان پیتر پارکر جریان داشت و تا حدودی مشکلات نوجوانی این شخصیت را پوشش می‌داد، اما سریال میس مارول نگاهی عمیق‌تر به این موضوع دارد و در طول سریال با کامالا خان همراه می‌شویم که به نحوی در رویا و فانتزی خود زندگی می‌کند.

همین موضوع باعث نگرانی مسئولان مدرسه تا خانواده او می‌شود و او حالا باید مشخص کند که برای آینده به‌دنبال چه چیزی است و چه کاری را می‌خواهد انجام دهد. تمرکز قسمت اول سریال Ms. Marvel بیشتر روی مشکلات شخصی و خانوادگی کامالا خان است و او باید به نحوی بتواند بین آرزوهای خود مثل رفتن به اونجرز کان تا خانواده‌اش تعادلی برقرار کند و همچنین آینده‌ای برای خود تا چند روز آینده برنامه‌ریزی کند.

کامالا خان و دوستانش در مدرسه در سریال Ms. Marvel

تمرکز دو قسمت اول سریال Ms. Marvel بیشتر روی زندگی شخصی و مشکلات کامالا خان تمرکز دارد

درواقع قسمت اول بیشتر با خود شخصیت کامالا خان و دیگر شخصیت‌های دنیای سریال آشنا می‌شویم که او در تلاش است تا با کمک برونو یک لباس کاپیتان مارول بسازد و در اونجرز کان بدرخشد، اما درکنار آن شاهد دنیای فانتزی او نیز هستیم که سریال حداقل در ابتدا بیشتر از اینکه حال و هوایی یک اثر دنیای سینمایی مارول را داشته باشد، بیشتر مثل یک فیلم نوجوانانه فانتزی دبیرستانی و عاشقانه است که تا حد زیادی در تضاد با فضای MCU است.

البته این موضوع به خودی خود نکته منفی نیست، اما فضای متفاوت سریال Ms. Marvel تا حدی می‌تواند باعث شود که احساس کنیم این سریال زیاد برای ما مناسب نیست و همچنین یک طرفدار دنیای سینمایی مارول علاقه‌ای به‌دنبال کردن این داستان نداشته باشد و تصمیم به گذشتن از آن بگیرد. همچنین در اواخر قسمت اول متوجه منشا قدرت‌های کامالا می‌شویم. البته در قسمت دوم توضیح داده می‌شود که منشا اصلی در خود کامالا است، اما در هر حال این قدرت با یک شی باستانی و خانوادگی آزاد می‌شود که با نسخه کمیک تفاوت دارد.

کامالا خان و برونو در اونجرز کان در سریال Ms. Marvel

اگرچه همچنان میس مارول با نسخه کمیک تفاوت زیادی دارد، اما تا حدی می‌توان گفت که مارول تصمیم گرفته تا حد امکان قدرت‌های این شخصیت را بیشتر در ارتباط با خود کامالا معرفی کند تا اینکه صرفا به‌خاطر یک دستبند دارای این قدرت‌ها شده باشد. در قسمت دوم ضمن اینکه همچنان بخشی از تمرکز سریال Ms. Marvel روی زندگی شخصی کامالا است، حالا تمرکز بیشتری روی نمایش قدرت‌های این شخصیت دارد و در طول آن کامالا باید نحوه استفاده و کنترل قدرت‌های خود را یاد بگیرد.

شاید بهترین بخش دو قسمت اول، بخش‌ آموزش و یادگیری کامالا خان باشد که در طول آن او باید تمرینات زیادی کند تا ضمن کنترل قدرت‌هایش، آن‌ها را بتواند به درستی استفاده کند و همچنین بداند که هر قدرتش چه کاربردی دارد. البته در بخش دیگر سریال نشان می‌دهد که کامالا بدون اشتباه هم نیست و البته راز بزرگی در قدرت و دستبند او نهفته است که ظاهرا ریشه در گذشته و خانواده او دارد که احتمالا در ادامه سریال باید راز آن را کشف کند.

کامالا خان در حال نمایش قدرتش به برونو در سریال Ms. Marvel

منشا و قدرت‌های کامالا خان در سریال Ms. Marvel دارای تفاوت‌های زیادی با نسخه کمیک این شخصیت است

همچنین سریال Ms. Marvel گروه‌ شروری را نشان می‌دهد که در تلاش هستند تا کامالا خان و افرادی مشابه را دستگیر کنند. هنوز هویت این گروه مشخص نیست و احتمال دارد آن‌ها به‌دنبال کسانی باشند که مشابه اینهیومن‌ها هستند و احتمال دارد درنهایت شاهد ورود این گروه به MCU نیز باشیم. البته این وسط شخصیت کامران و مادرش نیز حضور دارند که هنوز دقیقا نقش آن‌ها مشخص نیست و احتمال دارد آن‌ها ارتباطی با قدرت‌های کامالا داشته باشند.

همان‌طور که احتمالا خبر داریم و حتی به آن اشاره کردیم، سریال Ms. Marvel اولین اثر ابرقهرمانی دنیای سینمایی مارول با محوریت ابرقهرمان مسلمان است. سریال تلاش کرده است تا حد امکان به این موضوع بپردازد و صرفا یک نگاه سطحی به رسومات خانواده کامالا و اطرافیانش نداشته باشد. این موضوع می‌تواند برای گروهی جذاب باشد، اما می‌تواند برای گروهی دیگر بی‌اهمیت به‌نظر برسد و علاقه‌ای به پرداختن به چنین موضوعاتی نداشته باشند. 

کامالا خان و ناکیا در مسجد در سریال Ms. Marvel

در هر حال سریال Ms. Marvel در مسیری نسبتا متفاوتی فعلا قرار دارد و نخواسته یک نگاه سطحی به زندگی شخصیت کامالا خان داشته باشد، اما سؤال اصلی این است که این موضوع تا پایان سریال چقدر در کانون توجه خواهد ماند و چقدر اهمیت آن حفظ خواهد شد. همچنین سریال میس مارول دارای جلوه‌های ویژه قابل قبول و خوبی است و همچنین موسیقی متن سریال ترکیب رضایت بخش خوبی دارد. درکنار آن ایمان ولانی حداقل بازی قابل قبولی در نقش کامالا خان دارد و بازی او از بهترین نکات دو قسمت اول سریال است.

در هر حال براساس دو قسمت اول، سریال Ms. Marvel نه اثری کاملا غیر قابل تماشا است و نه اثری می‌تواند باشد که همه طرفداران دنیای سینمایی مارول بتوانند از آن لذت ببرند. بااین‌حال، می‌توان انتظار تغییراتی در ادامه روند داشته داشته باشیم و جای امیدواری است که سریال در قسمت‌های آینده شکل بهتری پیدا کند تا اینکه صرفا یک سریال درام عاشقانه دبیرستانی باشد. همچنین در ادامه می‌توانیم امیدوار باشیم سریال ارتباط بیشتری با فیلم The Marvels پیدا کند.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده