نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۹

حقایق جالب فیلم Ford v Ferrari | تقابل دو غول ماشین‌سازی

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Ford v Ferarri یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی سال‌های اخیر سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

در سال‌ها و دهه‌های اخیر تعداد فیلم‌های ورزشی موفق شاید دو رقمی نشود ولی بااین‌حال فیلم Ford v Ferarri به کارگردانی جیمز منگولد بدون شک یکی از بهترین‌ها درمیان آن‌ها خواهد بود. فیلمی که به رقابت شرکت‌های بزرگ اتومبیل‌سازی فورد و فراری می‌پردازد و داستان ورود شرکت فورد به مسابقات معتبر ماشین‌سواری را برای مخاطبانش به‌تصویر می‌کشد. داستانی که در راس آن شخصیت‌های مهمی مانند کارول شلبی با بازی مت دیمون و کن مایلز، یکی از بهترین رانندگان ماشین‌های مسابقه‌ای با نقش‌آفرینی فوق‌العاده کریستین بیل حضور دارند.

فیلم فورد دربرابر فراری برای علاقه‌مندان فیلم‌های ورزشی و به‌خصوص برای ماشین‌بازهای سراسر جهان فیلمی بسیار ارزشمند و سرگرم‌کننده به‌شمار می‌رود. فیلمی که بدون اغراق درمیان فیلم‌های ورزشی می‌درخشد و با داستان تأثیرگذار و جذابش یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های جهان ماشین‌های مسابقه‌ای را روی پرده می‌برد. این فیلم در سال ۲۰۱۹ به تهیه‌کنندگی پیتر چرنین توسط استودیوی Chernin Entertainment به‌همراه TSG Entertainment با بودجه‌ای تقریبا ۱۰۰ میلیون دلاری تولید و توانست در گیشه‌ها فروش خوب ۲۳۰ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا باهم نگاهی داشته باشیم به نکات و حقایق جالب فیلم Ford v Ferarri؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان فیلم Ford v Ferarri را برای شما اسپویل کند»

حضور کریستین بیل در نقش کن مایلز در فیلم ford v ferarri

۱- شروع مراحل ساخت فیلم و حضور جیمز منگولد

اگر سری مقاله‌های حقایق جالب را دنبال کرده باشید اطلاع دارید که بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌هایی که درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم از ایده ساختشان تا شروع مراحل تولید آن‌ها سال‌ها زمان صرف شده و فیلم فورد دربرابر فراری هم دقیقا یکی از همان فیلم‌ها به‌شمار می‌رود.

بااینکه داستان جذاب و جهان هیجان‌برانگیر مسابقات ماشین‌سواری در این فیلم به‌خوبی به‌تصویر درآمده ولی شروع مراحل ساخت فیلم با مشکلات بسیار زیادی دست‌و‌پنجه نرم کرد تا سرانجام نتیجه این مشکلات به فیلمی تبدیل شد که ما آن را تماشا کردیم. تهیه‌کنندگان این فیلم سینمایی بیش از هشت سال ایده ساخت این داستان در قالب یک فیلم سینمایی را در سر داشتند و حتی با بازیگران بسیار برجسته و کارگردان‌های صاحب سبکی هم برای ساخت آن صحبت کرده بودند.

تقریبا در نزدیکی‌های سال ۲۰۱۶ بود که پیتر چرنین، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی با تام کروز و برد پیت برای نقش‌آفرینی در نقش شخصیت‌های اصلی این فیلم به توافق رسید و طبق برنامه‌ها درابتدا قرار بود برد پیت در نقش کن مایلز و تام کروز در نقش آقای کارول شلبی به ایفای نقش بپردازند. جای سؤال است که حضور این دو بازیگر بسیار برجسته باعث می‌شد تا این فیلم با چه تغییراتی نسبت‌به فیلم اکران شده روی پرده سینماها می‌رفت. همچنین قرار بود داستان این فیلم سینمایی با عنوان Go Like Hell به‌تصویر کشیده شود که درنهایت تمام این برنامه‌ریزی‌ها نقش برآب شدند.

پس از دو سه سال جیمز منگولد از ایده ساخت این داستان باخبر شد و علاقه بسیار زیادی به برعهده گرفتن وظیفه کارگردانی آن پیدا کرد. وی همچنین به‌طور رسمی به تهیه‌کنندگان این فیلم پیشنهاد داد تا این وظیفه را برعهده بگیرد ولی آن‌ها شک و تردید زیادی درباره جیمز منگولد داشتند. بااین‌حال پس از محبوبیت و موفقیت بسیار زیاد فیلم Logan سرانجام وظیفه کارگردانی فیلم Ford v Ferarri برعهده جیمز منگولد قرار گرفت و مراحل ساخت این فیلم به‌طور رسمی آغاز شد.

نکته بسیار جالب درباره جیمز منگولد این است که او در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که هیچ علاقه‌ای به مسابقات ماشین‌سواری ندارد و اصلا از آن دسته افراد ماشین‌باز حساب نمی‌شود. بااین‌حال علاقه بسیار زیاد او به این پروژه به داستان جذاب و شخصیت‌های موجود در آن مربوط می‌شد که چالش بسیار هیجان‌انگیزی را جلوی او قرار می‌دادند. او در این مصاحبه گفت: «ساخت یک فیلم سینمایی با این داستان جذاب با وجود تمام قوانین مسخره، افراد کت‌وشلواری و تمام حواشی موجود دقیقا مانند داستان فیلم به‌شمار می‌رود که کن مایلز و کارول شلبی باید باوجود همین موضوعات مسخره آن ماشین لعنتی را در آن مسابقه مهم به پیروزی می‌رساندند. علاقه من به همین موضوع ربط دارد؛ چالشی سخت ولی هیجان‌انگیز برای به‌تصویر کشیدن یک داستان مهم».

مت دیمون و کریستین بیل در حال قدم زدن در فیلم ford v ferarri

۲- حضور مت دیمون و کریستین بیل

زمانی‌که سازندگان یک فیلم برای ساخت داستانی مانند داستان فیلم Ford v Ferrari که تقریبا تمام داستان آن درباره دو شخصیت اصلی جریان دارد، دنبال بازیگران مناسب می‌گردند نه‌تنها باید بازیگرانی با استعداد بازیگری بالا را انتخاب کنند که باید افرادی را برگزینند که در دنیای واقعی هم دوستان خوبی به‌شمار می‌روند که کمیستری خوبی میان آن‌ها برقرار باشد. این موضوع دقیقا اتفاقی تلقی می‌شود که در انتخاب کریستین بیل و مت دیمون برای حضور در این فیلم سینمایی رخ داد.

مت دیمون و کریستین بیل دوستان بسیار خوبی در دنیای واقعی هستند و این موضوع را در مصاحبه‌های مختلف گفته‌اند. دیمون در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به این موضوع گفته بود که یکی از مهم‌ترین دلایلی که پیشنهاد حضور در این فیلم را پذیرفت تجربه نقش‌آفرینی درکنار کریستین بیل به‌شمار می‌رفت. همچنین کریستین بیل نیز در یک مصاحبه به شوخی درباره مت دیمون گفت: «دلیل حضورم در این فیلم این بود که قصد داشتم فاصله خودم با مت دیمون را در دنیای واقعی بیشتر کنم. چراکه هروقت در یک فیلم حضور دارد خیلی با بازیگرهای دیگه آن فیلم در دنیای واقعی ارتباط برقرار نمی‌کند و این موضوع خوشحال‌کننده‌ای برای من بود».

کارول شلبی: «شما نمی‌تونین با پول برنده شدن رو بخرین ولی با پول می‌تونین افرادی رو استخدام کنید که شاید بتونن شما رو برنده کنن»

نکته جالب درباره هر دو بازیگر این است که هردوی آن‌ها بهترین سکانس فیلم را همان سکانسی می‌دانند که کن مایلز و کارول شلبی روی چمن‌های مقابل خانه کن با یکدیگر دعوا می‌کنند. هم مت دیمون و هم کریستین بیل در فیلم‌های اکشن زیادی بازی کرده‌اند که دعواهای بسیار شدیدتری در آن‌ها دیده می‌شد ولی در این درگیری هر دو شخصیت بازنده آن بودند و گویا برای این دعواها زیاد از حد پیر شده بودند. هر دو بازیگر در مصاحبه‌های تلویزیونی با اشاره به این موضوع گفتند که مراحل فیلم‌برداری این سکانس واقعا جالب بود و یکی از بهترین سکانس‌های دوران حرفه‌ای بازیگری آن‌ها قلمداد می‌شود.

شخصیت کن مایلز و پسرش پیتر مایلز در فیلم ford v ferarri

۳- مقایسه اتفاقات و اشخاص با واقعیت

فیلم Ford v Ferarri نیز مانند بسیاری از فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای و فیلم‌هایی که قصد دارند اتفاقات مهم در تاریخ را به‌تصویر بکشند موظف است تا اتفاقات مهم را دقیقا به همان شکل روی پرده ببرد و به داستان واقعی شخصیت‌ها وفادار باشد. بااین‌حال تمام فیلم‌های این ژانر می‌توانند برای جذاب‌تر کردن آن فیلم سینمایی تعدادی از اتفاقات فرعی و جزییات را به‌گونه‌ای تعریف کنند تا جذابیت آن فیلم برای مخاطب حفظ شود و حتی بالاتر رود. در این مورد با هم به مقایسه اتفاقات و اشخاص واقعی با اتفاقات و اشخاص حاضر در این فیلم خواهیم پرداخت..

  • شخصیت پیتر مایلز

به احتمال بسیار زیاد شما هم با من موافق هستید که یکی از تاثیرگذارترین خط‌های داستانی فیلم Ford v Ferarri به رابطه میان کن مایلز و پسرش پیتر مایلز مربوط می‌شود. پیتر مایلز همواره مسیر پدرش را تحسین می‌کرد و او را عمیقا دوست داشت. نکته جالب درباره این موضوع جایی است که پیتر مایلز واقعی که اکنون سن بالایی دارد در محل فیلم‌برداری فیلم حاضر شد و به‌عنوان مشاور در تیم سازنده فیلم حضور داشت. او به جیمز منگولد و از آن مهم‌تر به کریستین بیل کمک بسیاری کرد تا شخصیت واقعی کن مایلز و شخصیت پیتر مایلز به واقعی‌ترین شکل ممکن به‌تصویر کشیده شود.

او همچنین بسیاری از جنبه‌های شخصیتی، نحوه صحبت‌کردن، نحوه راه رفتن و حتی بسیاری از تکه‌کلام‌های کن مایلز را برای کریستین بیل شرح داد تا او بتواند این شخصیت را به واقعی‌ترین شکل ممکن ایفا کند. وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی با اشاره به این موضوع گفت که شخصیت‌های کن و پیتر در این فیلم به واقعیت بسیار نزدیک بودند و می‌توانست با نقش پدرش در این فیلم به‌خاطر نقش‌آفرینی بسیار خوب کریستین بیل ارتباط خوبی برقرار کند. کریستین بیل پس از پایان مراحل ساخت فیلم یک نسخه از آن را نزد پیتر مایلز برد و همراه‌با وی این فیلم را تماشا کرد و به‌این‌ترتیب پیتر مایلز نخستین فردی به‌شمار می‌رفت که فیلم فورد دربرابر فراری را تماشا کرده بود.

  • رقابت فورد و فراری

با اینکه رقابتِ میان شرکت‌های فورد و فراری در این فیلم تقریبا به‌همان‌شکلی که در واقعیت جریان داشت، به‌تصویر درآمد ولی به یک موضوع مهم در آن اشاره‌ای نشد. شرکت فورد در سال ۱۹۶۶ در مسابقات لمانز در فرانسه توانست شکست سنگینی را به فراری تحمیل کند و هر سه جایگاه برتر را به خودش اختصاص دهد ولی تنها یک سال بعد و در خاک کشور آمریکا در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا این فراری بود که توانست انتقام بزرگی از فورد بگیرد و هر سه ماشین مسابقه‌ای آن‌ها به‌طور همزمان از خط پایان عبور کردند و سه جایگاه برتر را کسب کردند، درحالی‌که هیچکدام از ماشین‌های شرکت فورد نتوانستند به خط پایان مسابقه برسند.

شخصیت لئو بیب جلوی ماشین شرکت فورد در فیلم ford v ferarri

  • شخصیت لئو و شرکت فورد

تقریبا همه اهالی سینما فکر می‌کردند که شرکت خودروسازی فورد از ساخت این فیلم نهایت استفاده را خواهد برد که خودشان را به بهترین شکل ممکن نشان دهند و همچنین به این فیلم به‌عنوان یک برگ برنده در بازاریابی خودشان استفاده کنند. چرا؟ به‌این‌دلیل که شخصیت‌های اصلی این فیلم از جانب شرکت فورد بودند و مدیران زیادی از این شرکت در مراحل ساخت فیلم حضور داشتند. بااین‌حال شرکت فورد به‌هیچ‌وجه چنین کار سخیفی انجام نداد و حتی شخصیت‌های مهم تاریخ این شرکت نظیر لئو بیب و هنری فورد دوم را بدتر از چیزی که واقعا بودند، به‌تصویر کشیدند.

شرکت فورد و هنری فورد در این فیلم تقریبا به نحوی به نمایش درآمدند که گویا مهم‌ترین دغدغه آن‌ها تولید و فروش ماشین‌های خودشان بود که این مسئله تا حد زیادی واقعیت ندارد و هنری فورد دوم احترام بسیار بیشتری برای کارکنان این شرکت قائل بود. وی همچنین در خط تولید ماشین مسابقه‌ای این شرکت سهم بیشتری داشت ولی در فیلم خیلی به تاثیرات وی در این موضوع پرداخته نشده است.

شخصیت لئو بیب نیز یکی از مهم‌ترین کارکنان شرکت فورد به‌شمار می‌رفت ولی در فیلم از او به‌عنوان شخص شرور داستان یاد می‌شود که خصومتی شخصی با کن مایلز دارد و از موفقیت‌های او به‌هیچ‌وجه خوشحال نمی‌شود. بااین‌حال لئو بیب واقعی شخصی سرسخت قلمداد می‌شد و همیشه به‌دنبال رخ دادن بهترین اتفاق ممکن برای شرکت فورد بود. بااین‌حال این فیلم سینمایی به یک شخص شرور نیاز داشت و برای جذاب‌تر کردن داستان، نویسندگان و سازندگان آن تصمیم گرفتند تا شخصیت لئو را به‌نحوی که ما در فیلم تماشا کردیم به‌تصویر بکشند و آن را به آنتاگونیست اصلی داستان تبدیل کنند.

  • پیست مسابقه ۲۴ ساعته لمانز در فرانسه

به‌تصویر کشیدن سکانس‌های مربوط‌به مسابقات ماشین‌سواری برای تیم سازنده فیلم Ford v Ferarri یکی از سخت‌ترین چالش‌های موجود در مراحل ساخت این فیلم به‌شمار می‌رفت. چراکه باید یکی از نمادین‌ترین پیست‌های مسابقات ماشین‌سواری را به‌تصویر می‌کشیدند و جزییات و اتفاقات آن مسابقه را هم به واقعی‌ترین شکل ممکن به نمایش درمی‌آوردند که همین دو موضوع کار را برای آن‌ها بسیار سخت کرده بود.

رابرت ناگل، یکی از اعضای تیم تهیه این فیلم سینمایی در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۰ با رسانه CinemaBlend درباره این موضوع گفت: «سکانس‌های مربوط‌به مسابقه ۲۴ ساعته لمانز سخت‌ترین چالش درمقابل ما بود. طبیعتا امروزه این پیست مسابقه با پیست مربوط‌به مسابقات سال ۱۹۶۶ تفاوت‌های بسیار زیادی دارد و فیلم‌برداری در این پیست در این زمان تقریبا غیرممکن است. به‌همین‌دلیل ما مجبور بودیم این پیست را مانند همان پیست معروف در آن سال‌ها بازسازی کنیم. برای این کار در محلی در کشور مجارستان جایگاه تماشاگران، پیست مسابقه، پیچ‌های مهم مربوط‌به پیست و تقریبا تمام المان‌های خاطره‌انگیز برای طرفداران این مسابقات را از صفر ساختیم تا تصاویر مربوط‌به مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۶۶ به واقعی‌ترین شکل ممکن به‌تصویر کشیده شود».

برنده شدن کن مایلز در یک مسابقه با بازی کریستین بیل در فیلم ford v ferarri

۴- داستان‌های مربوط‌به نقش‌آفرینی کریستین بیل

همان‌طور که قطعا می‌دانید کریستین بیل نه‌تنها یکی از بهترین بازیگران هالیوود به‌شمار می‌رود که با تعهد مثال‌زدنی خود سعی می‌کند در تمام نقش‌هایش بهترینِ خودش باشد. بازیگری که احتمالا در تاریخ هالیوود بیشترین تغییر وزن را در طول دوران بازیگری خودش تجربه کرده و برای نقش‌آفرینی در هر نقش تلاش و تمرین بسیار زیادی را پشت‌سر گذاشته است.

کریستین بیل را می‌توانیم یکی از نمادهای تغییر وزن در تاریخ هالیوود بدانیم. بااینکه وزن نرمال این بازیگر آمریکایی تقریبا با وزن مناسب برای به‌تصویر کشیدن شخصیت کن مایلز برابر است ولی بااین‌حال او قبل از حضور در فیلم Ford v Ferarri در فیلم Vice حضور داشت و حتما یادتان می‌آید که برای آن نقش چقدر چاق‌تر از حد نرمال خودش شده بود. کریستین بیل برای برگشتن به وزن ایده‌آل خود برای حضور در نقش کن مایلز یکی از شدید‌ترین رژیم‌های غذایی را تحمل کرد و برای نقش‌آفرینی در این فیلم در مدت بسیار کوتاهی حدود ۳۵ کیلوگرم از وزن خودش را کاهش داد. این موضوع باعث شد تا او اعلام کند که هیچوقت حاضر نیست دوباره چنین فشاری را برای تغییر وزن خود برای حضور در فیلم‌های سینمایی تحمل کند.

از دیگر تلا‌ش‌های تحسین‌برانگیز کریستین بیل برای حضور در فیلم سینمایی فورد دربرابر فراری می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که او به مدت چند ماه تمام اطلاعات موجود درباره شخصیت کن مایلز، شرکت فورد و شرکت فراری، مسابقات لمانز و دیتونا و همچنین اطلاعات موجود درباره شخصیت‌های مهم داستان را جمع‌آوری و همه آن‌ها را با وسواس عجیبی مطالعه کرد تا به بهترین شکل ممکن بتواند در نقش کن مایلز نقش‌آفرینی کند.

وی همچنین در تمرینات مسابقات ماشین‌سواری به مدیریت باب باندرانت حضور یافت و در این تمرینات با جدیت تمام شرکت کرد. آقای باب باندرانت در واقعیت یکی از همکارهای کن مایلز واقعی به‌شمار می‌رود و بااینکه سن بالایی دارد ولی همچنان یکی از بهترین کلاس‌های مسابقات ماشین‌سواری را برگزار می‌کند و شاگردان زیادی دارد که یکی از آن‌ها در یک مقطع چند ماهه همین آقای کریستین بیل تلقی می‌شد. از وی همچنین در تیتراژ پایانی فیلم برای کمک‌هایش به کریستین بیل و تیم سازنده این فیلم سینمایی تشکر شد.

یکی دیگر از داستان‌های جالب درباره کریستین بیل به سکانس‌هایی مربوط می‌شود که او درحال رانندگی با سرعت بسیار بالایی است. طبق صحبت‌های پیتر چرنین، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی، کریستین بیل در تعداد بسیار کمی از این سکانس‌ها به‌طور واقعی حضور داشت و بیشتر سکانس‌های مربوط‌به رانندگی را بدل‌های او انجام می‌دادند. چراکه این سکانس‌ها به‌طور واقعی فیلم‌برداری می‌شدند و رانندگی با آن سرعت ریسک بسیار بالایی برای سلامتی یکی از محبوب‌ترین بازیگران هالیوود به‌شمار می‌رود. پیتر چرنین البته به شوخی گفت که کریستین بیل هر روز از خانه تا محل کار و همچنین در مسیر برگشت خودش رانندگی می‌کرد و دیگر نیازی به بدل نداشت.

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های بازیگری کریستین بیل به لحظاتی مربوط می‌شود که در آن‌ها ایفای نقش خودش را به‌صورت فی‌البداهه انجام می‌دهد. موضوعی که در این فیلم هم رخ داد و یکی از تاثیرگذارترین سکانس‌های فیلم به‌صورت فی‌البداهه توسط بیل به‌تصویر کشیده شد. در همان اوایل فیلم و زمانی‌که شخصیت کن مایلز برنده یک مسابقه می‌شود او به پسرش پیتر می‌گوید که سوار ماشین او شود و همراه‌با هم یک آهنگ شاد زمزمه می‌کنند و درون ماشین جشن می‌گیرند. این لحظه به‌هیچ‌وجه در فیلم‌نامه فیلم حضور نداشت و تمام و کمال ایده‌ای به‌شمار می‌رفت که در همان لحظه به ذهن کریستین بیل رسیده بود.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم Ford v Ferarri چیست؟ اگر شما هم درباره این فیلم نکته‌ای در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده