نویسنده: علی گودرزی
// جمعه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

دنباله فیلم بتمن (The Batman) چگونه می‌تواند باشد؟

در این مقاله نگاهی به‌تعدادی از کمیک‌های جهان بتمن می‌اندازیم که امکان تبدیل شدنشان به‌منبع اقتباس دنباله‌ی فیلم The Batman وجود دارد. همراه زومجی باشید.

فیلم The Batman تازه‌ترین ساخته‌ی مت ریوز چندی پیش اکران شد تا قصه‌ای شنیدنی از ماجراجویی‌های بتمن را دنبال کرده باشیم. بتمن از آن شخصیت‌هایی است که چه در سینما و چه در مدیوم کمیک، حجم بالایی از قصه‌های به‌یاد ماندنی را تحویل مخاطبان خود داده است. کمیک‌های بتمن یک مشت منبع تمام نشدنی از قصه‌های معرکه برای ساخت اقتباس‌های مختلف (اعم از فیلم سینمایی و ویدیوگیم) به‌شمار می‌روند. دست‌پخت مت‌ ریوز اما به‌اندازه‌ای تمیز، میخکوب‌کننده و تحسین‌برانگیز است که نه‌تنها به‌ما اطمینان می‌دهد که ساخت بتمن‌های سینمایی دست خوب کسی افتاده، بلکه ما را برای قسمت/قسمت‌های بعدی تشنه‌تر هم می‌کند! ساخته‌ای که با در کنارهم آوردن مشخصه‌های داستانی قابل‌توجه از کمیک‌های Batman: Year Zero، کمیک The Long Halloween و کمیک Dark Victory ضمن نمایش تسلط مولف نسبت‌به منبع اقتباس، به‌اثری وفادار و تحسین‌برانگیز تبدیل می‌شود که در عین سیراب کردن عطش افرادی که دلشان لک زده بود تا یک اقتباس کمیک‌بوکی اساسی را بر پرده‌ی نقره‌ای ببینند، سینماروها را نیز با یک فیلم نوآر تماشایی، غافلگیر می‌کند.

یک فیلم‌ساز در زمان خلق اقتباسی جدید از قصه‌های بتمن، احتمالا در ابتدا سراغ کمیک‌های The Dark Knight Returns، سری Year One، کمیک The Killing Joke، کمیک Arkham Asylum، کمیک The Long Halloween و کمیک The Court of Owls خواهد رفت. بعد از این آثار احتمالا کمیک‌های Birth of the Demon، کمیک The Black Mirror، کمیک Ego، کمیک Batman Incorporated، کمیک Knightfall و کمیک Dark Victory مقصد بعدی شخص مولف خواهند بود. طی سالیان اخیر اما آنقدر از کمیک‌های نام‌برده اقتباس‌های مختلف (از انیمیشن تا فیلم و گیم) دیده‌ایم که اگر یک فیلم‌ساز دیگر هم بخواهد این قصه‌ها را در مقیاس بلاک‌باستری اقتباس کند احتمالا کلافه خواهیم شد! به‌بهانه‌ی معرفی شدن کمیک The Batman: Blink در وبسایت Film School Rejects تصمیم گرفتیم تا امکان تبدیل شدن این قصه و چند کمیک ارزشمند دیگر از جهان بتمن به‌منابع اقتباس دنباله‌ی The Batman را بررسی می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

تصویری از کامیک The Batman: Blink

ابتدا سراغ Blink می‌رویم. قصه‌ی The Batman: Blink درواقع جلدهای ۱۵۶ تا ۱۵۸ ران Batman: Legends of the Dark Knight را به‌خود اختصاص می‌دهد. کمیک‌های «بتمن: بلینک» مخاطب را با شخصیت لی های‌لند (Lee Hyland) آشنا می‌کند. فردی نابینا که با قدرت ویژه‌‌ی خود می‌تواند دنیا را از چشمان سایر اشخاص تماشا کند. به‌این صورت که هر شخصی که توسط های‌لند لمس می‌شود، درواقع قدرت چشمان خود را به‌های‌لند داده و انگار که ناخودآگاه های‌لند در چشم آن‌ها نفوذ می‌کند. تصادف لی های‌لند با یکی از قاتلان سریالی گاتهام او را در یک دردسر بزرگ می‌اندازد؛ دردسری که های‌لند و بتمن را به‌یکدیگر مرتبط ساخته که نتیجه‌‌اش، اتحاد بتمن و مرد نابینا برای پیدا کردن قاتل است. اتحادی که اصول و باورهای بتمن را حسابی به‌چالش می‌کشد.

قصه‌ی بتمن: بلینک به‌دست دواین مک‌دافی (Dwayne McDuffie) نوشته شده است. مک‌دافی از خالقان نشر Milestone Media به‌شمار می‌رود و در کارنامه‌ی او می‌توان آثاری همچون انیمیشن‌های Justice League Unlimited و Ben 10 را مشاهده کرد. مک‌دافی و سایر نویسندگان آفریقایی-آمریکایی حاضر در نشر Milestone Media تلاش می‌کردند تا نادیده گرفتن شدن اقشار اقلیت (مثل اقلیت‌های سیاه پوست آفریقایی-آمریکایی) را در جهان کمیک‌، بازتاب داده و آن را از میان بردارند. این شرکت در سال ۱۹۹۷ با شرکت دی‌سی کمیکس ترکیب شد.

براین استلفریز (Brian Stelfreeze) به‌عنوان طراح کاورهای سری بلینک درکنار وَل سمیکز به‌عنوان طراح، دن گرین (Dan Green) به‌عنوان جوهرزن و جیمز سینکلیر (James Sinclaire) در قامت نقاش، به‌پنل‌ها و کاراکترهای «بتمن: بلینک» جان بخشیدند. صحنه‌های اکشن فشرده در پنل‌ها کنار نماهای نزدیک (کلوز-آپ) بزرگ‌ترین مولفه‌های بصری The Batman: Blink به‌شمار می‌روند. تعداد زیادی از پنل‌های کمیک، به‌نمایش متن تفکرات بتمن و لی های‌لند اختصاص دارند.

داستان ازطریق دفتر خاطرات بتمن روایت شده و یک نسخه از بتمن در آینده‌ای نامشخص را نمایش می‌دهد. تعریف شدن قصه‌ای جنایی از جنس ماجراهای سریال The X-Files و فیلم «سکوت بره‌ها» از مشخصه‌های اصلی The Batman: Blink است. موضوعی که به‌خوبی با DNA بتمن مت ریوز کاملا جور بوده و آن رگه‌های جنایی/اتمسفریک بتمن پتینسون را به‌مرحله‌ای جدید ببرد. درکنار بتمن اما شخصیت های‌لند را داریم که حباب‌های دیالوگ او با شکاندن دیوار چهارم، به‌شکل مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

لحظه‌ای از مبارزات شوالیه تاریکی در کامیک بتمن: بلینحک

فیلم The Batman با ارائه‌ی نسخه‌ای خشن و آسیب‌پذیر از بتمن توانست لایه‌هایی جدید از خشونت در فیلم‌های بتمن را واکاوی کند. صحنه‌های اکشن فیلم با اینکه در آغاز به‌شدت حال‌وهوای خیابانی، کثیف و دست‌پاچه از یک بتمن عصبانی را منتقل می‌کنند اما رفته‌رفته با اکشن‌هایی هالیوودی‌تر و «ابرقهرمانانی»تر از بزن بزن‌های فیلم طرفیم. در دنباله‌ی بتمن اما آیا دوباره باید با نسخه‌ای شدیدا عصبانی از شوالیه‌ی تاریکی روبه‌رو خواهیم شد؟

کمیک‌ The Batman: Blink نسخه‌ای بسیار خشن از بتمن را نمایش می‌دهد. یک بتمن آماده و تقریبا میانسال که در زمان نبرد، حسابی از خجالت حریفش درمی‌آید. در کمیک مورد بحث، بتمن همراه‌با لی های‌لند به‌دنبال یک قاتل سریالی می‌افتد. های‌لند به‌واسطه‌ی قدرت ویژه‌ی خود اما روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد؛ او از بحران هویت رنج می‌برد و دیگر برایش مهم نیست که استفاده از بینایی دیگران به‌چه نتایجی می‌تواند ختم شود. این موضوع باعث نارضایتی بتمن شده اما خب بتمنی که شب تا صبح با فعالیت‌های قانون‌شکنانه به‌دنبال اجرای عدالت می‌گردد دیگر نباید از شکسته شدن قانون به‌دست همکار خود شاکی شود. چالش‌‌های اخلاقی مابین بتمن و های‌لند به‌خلق بحث‌های جالب پیرامون شرایط جامعه و به‌اشاره‌های تامل‌برانگیز و فرامتنی می‌انجامد. قصه‌ای که هم‌زمان تلاش می‌کند تا انگیزه‌های بتمن و خوی جامعه‌گریز او را هم در متن اتفاقات قرار بدهد. رشد شخصیتی های‌لند و بتمن در جریان اتفاقات قصه‌ی این کمیک از مهم‌ترین شاخص‌های The Batman: Blink به‌شمار می‌رود.

کاور کامیک The Batman: Blink

با وجود معرفی کاراکترهایی مثل پنگوئن، ریدلر و جوکر در فیلم The Batman، دنبال شدن قصه‌ای جدید با یک خلافکار نه‌چندان نام‌‌آشنا از کمیک‌های بتمن می‌تواند روحی تازه را به‌اقتباس‌های سینمایی بتمن بدمد. فرض کنید دقیقا چند سال بعد از معرفی یک جوکر ناموفق توسط دنیای سینمایی دی سی (جوکرِ جرد لتو) و یک جوکر دیگر (نسخه‌ی واکین فینیکس) دوباره تبدیل شدن جوکر به‌محوریت قصه‌های بتمن را شاهد باشیم. با اینکه جوکر در فیلم بتمن معرفی شده اما پرتاب شدن دلقک مجنون در فیلم دوم مت ریوز شاید بهترین انتخاب برای تعریف قصه‌ای برای یک بتمن سینمایی به‌حساب نیاید! پس در دنباله‌ی The Batman نوبت کدام خلافکار خواهد رسید؟

شاید محفل جغدها. شاید یکی دیگر از آدم بدهای معروف قصه‌های بتمن؛ مثلا مستر فریز که سالیان سال است او را در فیلم‌های بتمن ندیده‌ایم؛ یا حتی کاراکتر هاش (Hush) که او هم از مهم‌ترین شخصیت‌های منفی دنیای بتمن است و او را در دنیای لایو-اکشن ملاقات نکرده‌ایم. صدالبته که با کاراکترهایی مثل دث‌استروک و دد‌شات هم می‌توان یک درام تاریک و واقع‌گرا ساخت. وقتی این گزینه‌های محبوب را کنار می‌گذاریم، به‌کمیک‌ها و خلافکاران کمتر شناخته‌شده‌ی بتمن می‌رسیم که در میان آن‌ها، The Batman: Blink خودنمایی می‌کند. وجود یک آنتاگونیست متفاوت تنها یکی از مولفه‌های جذاب این کمیک به‌شمار می‌رود. ارائه‌ی تجربیاتی جدید از ماجراهای کارآگاهانه‌ی بتمن (به‌لطف شخصیت های‌لند) درکنار واکاوی شخصیت بتمن (ازطریق دست‌نوشته‌ها و دفتر خاطرات بروس وین) به‌نمایش حد و مرز بتمن، تردیدهای بروس، استانداردهای دوگانه‌ی او پیرامون فعالیت‌های قانون‌شکنانه و بررسی ایده‌ی بتمن از مفهوم عدالت می‌پردازد.

نگارش قصه‌هایی به‌یاد ماندنی از ماجراهای بتمن در مدیوم کمیک طی ۸۳ سال گذشته، دست یک فیلم‌ساز در انتخاب منبع اقتباس را باز می‌گذارد. بدون شک، مت ریوز و تیم تولید فیلم بتمن بهتر از هر کسی می‌دانند که روایت داستان‌هایی تازه از ماجراجویی‌های خفاش گاتهام (نسبت‌به آنچه که در فیلم‌های نولان و اسنایدر دیده بودیم) از بهترین روش‌های خلق یک اقتباس موفق به‌حساب می‌آید که امکان مقایسه شدن اثر با همتایان پیشین را به‌حداقل می‌رساند. پس حالا که گرم گمانه‌زنی پیرامون داستان دنباله‌ی The Batman هستیم، بیایید همین حالا کاراکترهایی مثل جوکر، هارلی کویین، راس الغول، بین و مترسک را از معادله خارج کرده و به‌گزینه‌های موجود نگاهی داشته باشیم. شخصیت‌هایی مثل ریدلر، مسترفریز، هاش و گروه محفل جغدها که برخی از آن‌ها در اقتباس‌های پیشا-نولان مورد استفاده‌ی فیلم‌سازان قرار گرفته بودند احتمالا حالا مورد توجه ریوز قرار گرفته‌اند.

حالا بیایید به‌کمیک‌های که احتمال می‌دهیم در ساخت دنباله‌ی The Batman موثر باشند نگاهی بیندازیم. قصه‌هایی که با وجود پتانسیل فوق‌العاده بالای خود، مورد توجه فیلم‌سازها قرار نگرفتند و مت ریوز می‌تواند در دنباله‌ی بتمن، مولفه‌های داستانی قابل توجهی از این کمیک‌ها را مورد استفاده قرار بدهد.


معرفی کمیک های بتمن که ممکن است برای دنباله فیلم بتمن اقتباس شوند


کاور کامیک No Man's Land

کمیک Batman: No Man's Land

پایان‌بندی فیلم The Batman به‌بهترین شکل ممکن می‌تواند سرآغاز قصه‌ی «ناکجا آباد/No Man's Land» را رقم زده باشد. نو منز لند به‌نویسندگی جوردن.بی.گورفینکل (Jordan B. Gorfinkel) نسخه‌ای ویران‌شده از گاتهام را نمایش می‌دهد. جایی که به‌دنبال زلزله‌ای عظیم، به یک ویرانه تبدیل شده است؛ حجم بالایی از ساکنان گاتهام، شهر را ترک کرده‌اند و دولت نیز پل‌های شهر را از بین برده تا گاتهام رسما به‌زمینِ بازی خلافکاران تبدیل شود. این وسط بتمن، گوردون، خانواده‌ی بتمن و یک مشت خلافکار تشنه در شهر مانده‌اند؛ دیگر خودتان بهتر می‌توانید باقی داستان را حدس بزنید!

سری کمیک No Man's Land از کمیک‌های بسیار الهام‌بخش به‌شمار می‌رود که در اقتباس‌هایی مثل بازی بتمن: آرکام نایت (Arkham Knight) و فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises) ردپای آن را دیده بودیم. پایان‌بندی The Batman مت ریوز اما یک دور خیز کاملا جدی به‌سمت این خط داستانی است که اجرای آن در دنباله‌ی این فیلم بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

شخصیت مستر فریز در انمیمیشن بتمن (The Animated Series)

داستان Heart of Ice

«قلبی از یخ» را می‌توان یکی از تراژدی‌های ماندگار سری انیمیشن‌های بتمن (The Animated Series) دانست. مستر-فریز، این دانشمند عاشق‌پیشه که در گروه دشمنان بتمن قرار می‌گیرد، با پیش‌زمینه‌ی داستانی تلخ خود همیشه به‌عنوان یک آنتاگونیست خاکستری که هم‌دردی و هم‌دلی مخاطب را به‌دست می‌آورد، مطرح شده و به‌شکل‌گیری داستان‌هایی شنیدنی در مدیوم‌هایی مثل گیم و انیمیشن دست زده است.

داستان Heart of Ice از سری انیمیشن‌های بتمن می‌تواند یک منبع الهام خوب برای تولید دنباله‌ی The Batman باشد. مت ریوز در فیلم بتمن توانست با شخصیت ریدلر یک خلافکار قابل درک و خاکستری را بسازد که حتی بتمن نیز در اعماق ذهن خود به‌اقدامات ریدلر حق می‌داد! هرگز بعید نیست که ریوز در ایستگاه بعدی، سراغ یکی دیگر از آنتاگونیست‌های خاکستری دنیای بتمن برود؛ مخصوصا که ریوز در مصاحبه‌های خود به‌علاقه‌اش مبنی بر روایت قصه‌ای با محوریت مستر-فریز علاقه نشان داده است.

نبرد بتمن و محفل جغدها

کمیک The Court of Owls

«محفل جغدها» درواقع یک معدن طلا برای ساخت اقتباس‌های جدید از دنیای بتمن است! یک سری کمیک بسیار قوی که چندین سال دست‌نخورده باقی مانده بودند تا اینکه طی سالیان گذشته، بالاخره مورد توجه اشخاص مولف در مدیوم‌های گیم (بازی Gotham Knights) و احتمالا سینما و تلویزیون (سریال گاتهام نایتس) قرار گرفت.

قصه‌ی محفل جغدها در جریان کمیک‌های ران New 52 روایت شد. داستانی که در آن، یک رویارویی تاریخی با محوریت خاندان وین تصویر شده است. قصه‌ی Court of Owls، جامعه‌ای مخفی را معرفی می‌کند که از زمان شکل‌گیری شهر گاتهام، این منطقه را درکنار خاندان آرکام و وین اداره می‌کرده است. با معرفی این گروه مشخص شد که خاندان آرکام و وین درتمامی مدت زیر سایه‌ی محفل جغدها فعالیت می‌کردند چرا که محفل، همان دست‌های پشت پرده محسوب می‌شود که تمامی اتفاقات کوچک و بزرگ شهر را برنامه‌ریزی کرده است.

حال‌وهوای داستان محفل جغدها خیلی خوب با اتمسفر بتمن ریوز ترکیب می‌شود. ساخته‌ی مت ریوز به‌خوبی توانست فسادِ سیستمی که در تار و پود گاتهام رسوخ کرده است را نمایش بدهد. موردی که طبق گفته‌های دادستان گاتهام حتی در مقیاس نظام و سیستم گاتهام نیز نفوذ داشته است. کسی چه می‌داند شاید محفل جغدها در پس تمامی این اتفاقات جاخوش کرده باشد؟ محفلی که از دادستان گرفته تا کارماین فالکون و مارونی و سایر گردن کلفت‌های گاتهام را زیر چتر خود داشته و تنها خاندان وین را در مقابل خود می‌بیند. خاندانی که رقیب تاریخی محفل به‌شمار می‌رود و حالا فقط یک نفر از این خاندان باقی است. بروس وین. به‌نظرتان چرا در لحظه‌ای که ریدلر از دادستان پیرامون یکی از مهم‌ترین مهره‌های سیستم گاتهام سؤال کرد، دادستان از ترس کشته شدن خانواده‌اش، اسم آن شخص را نیاورد؟ آیا دادستان از تالون‌های مجازاتگر محفل جغدها می‌ترسید؟ محفلی که کسی در موردش حرف نمی‌زد. حتی یک زمزمه درباره‌ی آن‌ها نیز رصد می‌شود. چون زمانی‌که از آن‌ها حرف بزنی، تالون به‌سراغت می‌آید!

روایت شدن قصه‌ی محفل جغدها توسط مت ریوز واقعا جذاب است. البته که احتمال حضور این گروه در قسمت دوم بتمن کم به‌نظر می‌رسد چرا که محفل آنقدر مرموز و بزرگ است که ورود ناگهانی‌ آن‌ها به‌قصه‌ی ریوز شاید از آن حس اسرارآمیز پیرامونشان کم بکند. از طرفی، اصلا بعید نیست که در دنباله‌ی بتمن، ردپای محفل و زمینه‌چینی برای قصه‌ی Court of Owls را ببینیم.

پوستر کامیک The Dark Victory

کمیک Dark Victory

سری کمیک ۱۴ جلدی «پیروزی تاریک» نوشته‌ی جف لوب (Jeph Loeb) دنباله‌ای بر سری «هالووین طولانی/The Long Halloween» به‌شمار می‌رود. در هالووین طولانی شاهد روایت شدن قصه‌ای جنایی بودیم که بتمن و تمامی خلافکاران بزرگ گاتهام را به‌تکاپو انداخته بود. یک قاتل با نام «هالیدِی/Hollyday» کشتار زنجیره‌ای خود را به‌گونه‌ای اجرا می‌کرد که تمامی گردن کلفت‌های شهر نیز در تعجب بودند. همین موضوع باعث می‌شود تا گذر بتمن دوباره‌به خلافکارها و مجرمان بزرگ گاتهام بیفتد؛ افرادی مثل جوکر، پویزن آیوی، ریدلر و بیشتر. داستان The Long Holloween یکی از مهم‌ترین منابع الهام مت ریوز در آفرینش The Batman به‌شمار می‌رود.

قصه‌ی هالووین طولانی با کشته شدن کارماین فالکون به‌دست دوچهره (هاروی دنت/Two Face) به‌یکی از نقاط عطف خود می‌رسد. به‌دنبال مرگ فالکون و آغاز شورش‌های عظیم بین خانواده‌های مافیایی، قصه‌ی دارک ویکتوری آغاز می‌شود. جایی که یک قاتل دیگر با نام «هنگ‌من/Hangman» طی یک سری قتل زنجیره‌ای، تعداد زیادی از نیروهای پلیس را از میان برداشته و شهر را وحشت‌زده کرده است. دارک ویکتوری نیز یکی دیگر از منابع الهام فیلم The Batman به‌حساب می‌آید. در این کمیک شاهد آشنایی بتمن و رابین (دیک گریسون) و شکل‌گیری تیم دونفره‌ی بتمن/رابین هستیم.

دو قصه‌ی هالووین طولانی و دارک ویکتوری تاثیر قابل‌توجهی روی ماجراهای The Batman داشتند و هرگز بعید نیست که مت ریوز در ساخت دنباله‌ی بتمن، از دنباله‌ی هالووین طولانی یعنی سری دارک ویکتوری الگو بگیرد. در دارک ویکتوری یک قاتل با الگو از قاتلی که در لانگ هالووین معرفی شده بود، دست به‌قتل‌های زنجیره‌ای می‌زد؛ این قضیه را بگذارید کنار اقدامات شورانگیز ریدلر در یک سوم پایانی The Batman و الهام‌بخش بودن او برای خلافکارهای گاتهام تا احتمال شکل‌گیری یک قاتل زنجیره‌ای با الهام از ریدلر (در دنباله‌ی بتمن) بالا برود. آشنایی بتمن با رابین در سری Dark Victory می‌تواند الهام‌بخش معرفی رابین در دنباله‌ی بتمن ریوز باشد. تاکید قاب‌بندی‌ها و نگاه‌های طولانی بتمن به‌کودک یتیم شهردار در یک سوم آغازین The Batman را یادتان می‌آید؟ این موضوع قطعا فراتر از تلاش کارگردان برای ایجاد یک شباهت مابین شرایط بروس وین و فرزند شهردار است. آیا این کودک که به‌شدت مورد توجه بروس وین بود، رابین آینده جهان مت ریوز خواهد شد؟

بتمن در مقابل Hush

کمیک Hush

هاش یکی از دشمنان بسیار جالب بتمن به‌شمار می‌رود. شخصی که با سرقت هویت و چهره‌ی سایر افراد دست‌به کشتارهای زنجیره‌ای می‌زند. نکته‌ی جالب پیرامون هاش این است که مت ریوز در یک پرسش و پاسخ اینترنتی، اعلام کرد که اگر بخواهد یک شخصیت کمتر شناخته‌شده از کمیک‌های بتمن را به‌پرده‌ی نقره‌ای بیاورد، آن شخصیت «هاش» خواهد بود.

تامس الیوت با انتخاب نام «هاش» برای خود، به‌دنبال یک تسویه‌حساب قدیمی با بروس وین است. دشمنی قدیمی الیوت با خانواده‌ی وین او را به‌قتل بروس رسانده. وجود مولفه‌هایی مثل انتقام و فساد در سازماندهی گاتهام که خاندان وین در مرکز آن قرار دارند، بخش مهمی از قصه‌های Hush را می‌سازد؛ موضوعی که بسیار خوب با فیلم The Batman و مشخصه‌های این فیلم پیوند خورده است.

کاور کامیک نبرد جوک‌ها و معماها (War of the Jokes and Riddles)

کمیک The War of Jokes and Riddles

حالا که به‌سایر خلافکارها و قصه‌های کمتر شناخته شده‌ی بتمن نگاهی داشته‌ایم، بیایید ببینیم که آیا در دنباله‌ی بتمن قرار است با جوکر روبه‌رو شویم یا نه. به‌هرحال جوکر در فیلم The Batman حضور داشت و در سکانس حذف‌ شده‌ای که چندی پیش از این فیلم منتشر شد، دیدیم که جوکر چقدر خوب بتمن را می‌شناسد و ارتباط مابین این دو، عمیق‌تر و ترسناک‌تر از چیزی بود که فکرش را می‌کردیم.

هرچند که شخصا بعید می‌دانم جوکر به‌این زودی‌ها به‌شکل جدی سر و کله‌اش در اقتباس‌های ریوز پیدا شود اما کمیک «نبرد جوک‌ها و معماها/The War of Jokes and Riddles» می‌تواند یک منبع الهام جالب برای دنباله‌ی بتمن باشد. قصه‌ی این کمیک در جریان کمیک‌های Rebirth دی سی یونیورس بازگو شده است. یک داستان بسیار خشن که نسخه‌هایی کاملا متفاوت از ریدلر و جوکر را نشان می‌دهد که برای به‌دست آوردن افتخارِ قتل بتمن، بایکدیگر وارد جنگ شده‌اند! هدف جوکر و ریدلر این است که بتمن را بکشند اما این دو نابغه‌ی مجنون برای اجرای نقشه‌شان، راهی نه‌چندان عقلانی را انتخاب کرده‌اند. جوکر و ریدلر هر کدام یک تیم قابل‌توجه از خلافکارهای گردن کلفت گاتهام را شکل داده‌اند و به‌دنبال قتل بتمن هستند.

در این کمیک شاهد بتمنی خشن هستیم که چند بار تا مرز شکستن پیمان اخلاقی خود (نه به قتل) پیش می‌رود. اشتراک بسیار کمی مابین حال‌وهوای این کمیک و آناتومی فیلم‌سازی مت ریوز/جهان The Batman وجود دارد و به‌همین دلیل، بعید است که نبرد جوک‌ها و معماها به‌یک منبع الهام بزرگ برای دنباله‌ی بتمن تبدیل شود. از طرفی، ارتباط جوکر و ریدلر که در فیلم The Batman شکل گرفت می‌تواند به‌یک همکاری بی‌نهایت خطرناک در دنباله‌ی The Batman منجر شود.

رابین در آغوش بتمن در کامیک Death in the Family

کمیک Death in the Family

«مرگی در خانواده»‌ یک قصه‌ی بسیار تلخ و سنگین در تاریخ کمیک‌های بتمن به‌حساب می‌آید. داستانی که برای همیشه به‌یکی از نقاط عطف تاریخ بتمن و قصه‌هایی که با محوریت شوالیه‌ی تاریکی نوشته شده‌اند تبدیل شد. در این داستان، ماجرای تلاش رابین (جیسون تاد) برای پیدا کردن مادرش را دنبال می‌کنیم. قصه‌ای که با اشتیاق جوکر برای فروش سلاح و تسلیحات غیرقانونی به‌کشورهای حوزه‌ی خاورمیانه و اطراف وصل شده و روایتی پیچیده از چالش احساسی رابین و مقابله‌ی بتمن/جوکر را دربرابر مخاطب قرار می‌دهد.

خیلی بعید به‌نظر می‌رسد که در فیلم دوم مت ریوز چنین قصه‌ای روایت شود؛ مخصوصا که هنوز شخصیت رابین در این جهان معرفی نشده و یک مسیر طولانی باید طی شود تا به‌جایی برسیم که قصه‌ی مرگی در خانواده روایت شود. نکته اینجا است که در زمان پرداخت مناسب کاراکترهایی مثل جوکر، رابین و پرداخته‌تر شدن بتمن/بروس وین، هرگز بعید نیست که مت ریوز مشخصه‌هایی قابل‌توجه از این کمیک را مثلا در فیلم سوم بتمن لحاظ کند. اگر از ماجراهای سیاسی و بین‌المللی جوکر در کمیک Death in the Family چشم‌پوشی کنیم، چالش احساسی رابین در پی یافتن مادرش آن هم زمانی‌که بتمن دوباره با جوکر درگیر شده است، می‌تواند یک قصه‌ی به‌شدت درگیرکننده و قدرتمند را در جهان مت ریوز پدید بیاورد.

تصویر جوکر در کاور کامیک The Killing Joke

کمیک The Killing Joke

«جوک مرگبار»‌ از آن کمیک‌هایی است که نوشتن درباره‌اش هرگز در یک یا دو خط نمی‌گنجد. دست گذاشتن روی این قصه‌ی شاهکار، شجاعت و مهارت بسیار بالای فرد مولف را طلب می‌کند. بدون شک The Killing Joke را می‌توان مشهورترین کمیک درباره‌ی تقابل بتمن و جوکر دانست. قصه‌ای که پایان عجیبش محل بحث و تحلیل بسیار است.

اگر مت ریوز بتواند در دنباله‌ی بتمن یک ماجرای پرداخت شده از بتمن و جوکر را روایت کند یا حتی اگر بتواند ارتباط بتمن و جوکر را بیشتر برای مخاطب بشکافد، هرگز بعید نیست که در فیلم سوم بتمن شاهد یک اقتباس تکان‌دهنده از «جوک مرگبار» باشیم. در این قصه از ماجراجویی‌های بتمن و جوکر، بتمن یک بار برای همیشه به آسایشگاه آرکام می‌رود تا بعد از تمامی ماجراهایی که با جوکر داشته، با او ملاقات و گفت‌وگو کند. یک صحبت کاملا عادی برای پایان دادن به‌این رقابت جنون‌آمیز؛ بتمن یک بار برای همیشه می‌خواهد به‌جوکر کمک کند. خفاش گاتهام اما نمی‌داند که دلقک مجنون از تیمارستان فرار کرده و به‌دنبال عملی کردن یک نقشه‌ی بزرگ است. «جوکر» خلافکاری بی‌نام و نشان بود که ماهیت او به‌چرخش دومینو-وار ایام و بیچارگی‌های پشت سر هم برمی‌گشت که در یکی از روزهای خدا، او را به‌اوج جنون رساند. دلقک اما می‌خواهد این روز را برای یکی از محکم‌ترین و استوارترین شهروندان گاتهام پیاده کند تا ثابت کند که هر انسانی اگر در بدترین زمان و بدترین مکان باشد، می‌تواند عقل خود را از دست بدهد.

حقیقتش را بخواهید، دنیای سیاه و پرشده از فسادِ بتمنِ ریوز جان می‌دهد برای روایت شدن این قصه. فرض کنید ریوز در دنباله‌ی بتمن بتواند کاراکتر بروس، جیم گوردون و رابطه‌ی میان بتمن و جوکر را به‌بهترین شکل ممکن پرداخت کند و زمینه‌ی «جوک مرگبار» را بچیند. تصور یک اقتباس درجه یک از این کمیک در جهان مت ریوز و روی پرده‌ی نقره‌ای بسیار ذوق‌آور است.

حالا نوبت شماست که دیدگاهتان را برای زومجی بنویسید و احتمالات ممکن برای قصه‌ی دنباله‌ی The Batman را بررسی کنید. به‌نظرتان کدام یک از آدم بدهای قصه‌های بتمن در این فیلم سر و کله‌اش پیدا خواهد شد؟ دیدگاهتان را برای زومجی بنویسید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده