نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۱

معرفی سریال پاچینکو (Pachinko) | روایت اختلاف کهنه کره جنوبی و ژاپن

سریال پاچینکو (Pachinko) مجموعه اقتباسی درام و بسیار جذاب، با بازی‌هایی درخشان و فیلم‌برداری فوق‌العاده، اختلاف کهنه کشور ژاپن و کره جنوبی را به‌صورت ریشه‌ای به نمایش می‌گذارد.

دیگر بر کسی پوشیده نیست که چقدر سرویس استریم اپل تی وی پلاس خوب عمل می‌کند و آثار خوبی را در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهد. رسما در حال حاضر می‌توان گفت که این سرویس، یکی از رقیبان بزرگ و قدرتمند شبکه نتفلیکس به شمار می‌رود. ما در زومجی، بارها و بارها آثار بسیار زیبا و جذاب این سرویس استریم را به شما معرفی کردیم که اکثر آن‌ها هم عاقبت خوبی داشتند. حالا در این مقاله قرار است به سراغ یکی دیگر از آثار بسیار زیبای سرویس استریم اپل تی وی پلاس برویم که اخیرا پخش آن برای مشترکان این شبکه آغاز شده است.

اواسط سال ۲۰۱۸ بود که براساس گزارش‌ها، مشخص شد که شرکت اپل حق ساخت سریال Pachinko (پاچینکو) را در اختیار گرفته است و بعد از گذشت چند ماه، آن را در دستور ساخت قرار داد. انتخاب نویسنده، تهیه‌کننده و حتی کارگردان برای این سریال کره ای در عین سخت بودن، به‌راحتی انجام شد و پیش رفت. اما طبق صحبت‌های منتشر شده، انتخاب بازیگران برای نقش‌های اصلی چیزی حدود ۶-۷ ماه طول کشید تا در سراسر دنیا بازیگرانی را پیدا کنند که مناسب نقش‌های مورد نظر خودشان باشد. سریال پاچینکو به‌صورت کلی دارای ۸ قسمت است که هر کدام از کارگردانان آن قرار است ۴ قسمت را کارگردانی کنند.

جالب است بدانید که این سریال قرار است با ۳ زبانِ کره‌ای، ژاپنی و انگلیسی تولید شود و گروه گسترده‌ای از مخاطبان را به سمت خود جذب کند. داستان این سریال درام که به سال‌های خیلی دور بازمی‌گردد، براساس رمانی با همین نام نوشته شده که روزنامه‌نگاری به نام مین جین لی در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده بود. از جمله بازیگران فوق‌العاده‌ای که در این مجموعه حضور دارند، می‌توان به لی مین هو، یون یاه جانگ، کیم مین ها، سوجی آرای، جین ها، هان جون وو و غیره اشاره کرد. پاچینکو یکی از سریال‌های جدیدی به شمار می‌رود که حسابی نظر منتقدان را به خود جلب کرده است.

لی مین هو در حال سیگار کشیدن در سریال pachinko

این سریال توانست امتیازات خیلی بالایی را از آن‌ها دریافت کند، خصوصا منتقدان سایت راتن تومیتوز. سریال Pachinko مجموعه‌ای پیچیده و در عین حال صمیمی و دوست‌داشتنی به شمار می‌رود؛ اثری حماسی و گسترده که هم بخشی از تاریخ بسیار مهم این دو کشور را نشان می‌دهد و هم پیوندهای پایدار خانواده را به تصویر می‌کشد. نکته‌ای که درباره این مجموعه وجود دارد، این است که نباید با چشم یک سریال کره‌ای معمول به آن نگاه کرد. شاید بتوان گفت که پاچینکو یک سریال کره‌ایِ آمریکایی شده است که تفاوت‌های زیادی با دنیای تلویزیونی معمول کشور کره جنوبی دارد.

از طرف دیگر هم خیلی افراد به این موضوع اشاره کردند که بهتر است قبل از تماشای سریال، ابتدا خود رمان اصلی مطالعه شود؛ البته نه اینکه بدون مطالعه کتاب، ماجرای سریال را متوجه نشوید. اما خواندن آن به درک بیشتر ماجرا و پی بردن به خیلی جزئیات، کمک می‌کند؛ خصوصا که ممکن است یک سری مسائل برای مخاطبی مانند ما عجیب و غریب باشد. البته اینطور گفته شده که سریال در نمایش برخی اتفاقات خیلی عجله کرده، بعضی چیزها را تغییر داده یا جای برخی اتفاقات را تغییر داده است؛ به همین ترتیب مطالعه‌ی کتاب پیش از تماشای سریال، بیشتر توصیه می‌شود.

این حماسه‌ی درام و جذاب، داستان یک خانواده مهاجر کره‌ای را در طی چهار نسل روایت می‌کند؛ امیدها و رویاهایی که اعضای این خانواده در طی زندگی سخت خود دارند. آن‌ها به خاطر شرایطی که در آن قرار دارند، مجبور به ترک وطن خود می‌شوند تا بتوانند برای زنده ماندن، رشد و ارتقاء حسابی تلاش کنند؛ بدون اینکه تسلیم شوند. سریال پاچینکو مقیاسی بزرگ و لحنی صمیمی دارد. داستان اصلی مجموعه با یک عشق ممنوعه آغاز می‌شود و به یک حماسه گسترده تبدیل می‌شود؛ حماسه‌ای که بین سه کشور کره، ژاپن و آمریکا جریان دارد. این سریال جذاب، داستان فراموش نشدنی جنگ و صلح، عشق و از دست دادن، پیروزی و حسابرسی را روایت می‌کند.

لی مین هو و مین ها کیم در سریال pachinko

در سریال پاچینکو از صحنه‌های هیجانی و اکشن خبری نیست. درست همانند خیلی آثار درامِ کره‌ای دیگر، سبکی آرام دارد که آرامش خاصی را به مخاطب خود القا می‌کند. یکی از نکات برجسته‌ای که درباره این مجموعه وجود دارد، منظره‌ها، قاب‌بندی‌ها و در کل، سبک فیلم‌برداری فوق‌العاده‌ی آن است که اصلا نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. نکته بسیار مهمی که در سریال‌های کره‌ای به وفور دیده می‌شود، پیوند و ارتباطی است که بین اعضای خانواده به تصویر می‌کشند. دقیقا همان چیزی که در فرهنگ خودشان دیده می‌شود و نمی‌توان آن را انکار کرد؛ اهمیتی که برای خانواده و اعضای خانواده قائل هستند.

درکنار این ارتباط عمیق و اهمیتی که در آن وجود دارد، عمق احساسی است که در این روابط تزریق شده است. همان‌طور که بالاتر هم به آن اشاره شد، این سریال داستان ۴ نسل را روایت می‌کند؛ به همین ترتیب هم ما زندگی سونجا را در ۴ برهه زمانی مختلف مشاهده می‌کنیم (کودکی، نوجوانی، جوانی و پیری). ارتباطی که بین سونجا و پدرش وجود دارد، آنقدر عمیق است که هنگام گریه‌های آن‌ها و سختی‌هایی که متحمل می‌شوند، مخاطب هم به ناخودآگاه به گریه میفتد و در عین حال که شناختی از آن‌ها ندارد، برایشان دلسوزی می‌کند.

در این سریال ما به یکی از مهم‌ترین نکات و اهداف داستان پی می‌بریم؛ اینکه اختلاف و مشکلات بین کره جنوبی و ژاپن، دقیقا از کجا نشأت گرفته است. ژاپن که یکی از قدرتمندترین کشورهای آن زمان به شمار می‌رود، با حمله به کشور کره جنوبی و تحت کنترل گرفتن آن، شرایط و زندگی را برای کره‌ای‌های خیلی زیادی سخت می‌کند. به قول شخصیت‌های مختلف، مردم این کشور دیگر حتی ساده‌ترین حق و حقوق خودشان را هم ندارند چه برسد به آزادی بیان و افکار و اراده. نیروهای ژاپنی حتی زندگی شخصی مردم این سرزمین را هم تحت کنترل خودشان گرفتند.

مین ها کیم و جئونگ این-جی در سریال pachinko

به قول خود کره‌ای‌ها، نیروهای ژاپنی کاری کردند تا مردم همچون سگ، غذای خود را در کاسه بخورند و دیگر همانند گذشته عزت و احترامی نداشته باشند. شرایط آنقدر برای مردم این کشور سخت می‌شود که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند وطن خود را ترک کنند و به کشور دیگری بروند؛ برای اینکه بتوانند ذره‌ای شرایط زندگی خود را بهتر کنند... هرچند که سخت دلتنگ سرزمین خود می‌شوند. درست است که این سریال داستان و شرایط بسیار سختی روایت می‌کند اما در عین حال، زیبایی‌های مختص خودش را هم دارد که نمی‌تواند آن‌ها را نادیده گرفت. کره‌ای‌ها تا دلتان بخواهد سریال‌های درام و تاریخی دارند و اصطلاحا جانشان برای همین داستان‌ها در می‌رود. اما ما در این قسمت، ۳ مجموعه‌ای را به شمار معرفی می‌کنیم که وجه تشابه بیشتری با سریال پاچینکو داشته باشد.


سریال های مشابه پاچینکو

دو بازیگر اصلی سریال Mr. Sunshine مقابل یکدیگر

سریال Mr. Sunshine

سریال آقای آفتاب

  • بازیگران: لی بیونگ-هان، کیم تی-ری و یو یئون-سوک
  • سال پخش: ۲۰۱۸

خلاصه داستان: سریال آقای آفتاب حول محور یک پسر جوان می‌چرخد که در دوره برده‌داری متولد شده است. او در سال ۱۸۷۱ بعد از یک اتفاق بسیار دردناک، به ایالات متحده فرار می‌کند؛ آن هم در طی ماجرای اردوکشی ایالات متحده به کشور کره که با نام شینمیانگیو هم شناخته می‌شود. او بعدها، به‌عنوان یکی از افسر تفنگداران دریایی ایالات متحده، به چوسون بازمی‌گردد. پسر کوچک که حالا به مرد جوانی تبدیل شده، بعد از بازگشت به کره، با دختر یک اشراف آشنا می‌شود و به او دل می‌بندد. دقیقا در همین حین، متوجه نقشه نیروهای خارجی برای استعمار کره می‌شود.


نیروهای ارتش کشور ژاپن با لباس‌های خونی در سریال Bridal Mask

سریال Bridal Mask

سریال ماسک عروس

  • بازیگران: جو وون، جین یک-یئون و پارک کی-وونگ
  • سال پخش: ۲۰۱۲

خلاصه داستان: سریال ماسک عروس، مخاطبان را به دهه ۱۹۳۰ از کشور کره می‌برند که امپریالیسم ژاپن به دوران اوج خود رسیده بود. لی کانگ تو، یک افسر بلند پرواز و سنگدل کره‌ای به شمار می‌رود که توسط استعمارگران ژاپنی استخدام شده است. کانگ تو با وجود مخالفت مادرش با کارهای او و همچنین سابقه خصمانه برادرش با ژاپنی‌ها، به بازی کردن طبق قوانین مستعمره‌نشین ادامه می‌دهد تا بتواند موفق شود و خانواده‌اش را از فقر نجات دهد. در همین حین، چهره مرموزی پیدا می‌شود که ماسک سنتی عروس بر سر دارد؛ به نظر می‌رسد که همیشه به طریقی سر راه کانگ تو قرار دارد. ماسک عروس در قالب شخصیتی مانند زورو ظاهر می‌شود که از مردم دربرابر قدرت و سوءاستفاده استعمارگران ژاپنی محافظت می‌کند. چرخش غیرمنتظره در اتفاقات، باعث می‌شود که کانگ تو با ماسک عروس مرموز برخورد کند؛ همین اتفاق، آینده خودش و همچنین تاریخ کشور را برای همیشه تغییر می‌دهد.


سقوط آزاد عشق

سریال Crash Landing on You

سریال سقوط روی تو

  • بازیگران: هیون بین، سون یک-جین و کیم جونگ-هیون
  • سال پخش: ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰

خلاصه داستان: یون سه-ری که مالک یک شرکت معروف مد است، هنگام استفاده از پاراگلایدر، دچار یک تصادف ویرانگر می‌شود؛ اتفاقی که باعث می‌شود او در کره شمالی گیر بیفتد. در همین حین با ری جونگ-هیوک ملاقات می‌کند؛ یک کاپیتان نظامی محترم. سه-ری در طول اقامت خود متوجه سختی‌های زندگی در کره شمالی می‌شود و در همین حین هم به آرامی عاشق کاپیتان ری می‌شود. حالا همه چیز به سه-ری و رفقای او در کره شمالی بستگی دارد که راهی برای خروج از کشور و بازگشت به جنوب را پیدا کنند؛ آن هم زمانی‌که مجبور هستند عشق خود را نسبت به یکدیگر پنهان کنند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده