نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۱

حقایق جالب انیمیشن Turning Red | ساده ولی تاثیرگذار

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب انیمیشن Turning Red جدیدترین اثر استودیوی پیکسار خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

پیکسار بار دیگر با یک انیمیشن دوست‌داشتنی نشان داد که می‌تواند در عین سادگی یک پیام مهم و ارزشمند را به مخاطب خودش منتقل کند. انیمیشن Turning Red شاید پیچیدگی‌های مفهومی انیمیشن‌های گذشته پیکسار را نداشته باشد ولی در قابی دوست‌داشتنی و ساده پرده از مشکل مهمی برمی‌دارد که بسیاری از نوجوانان در سراسر جهان به‌طور جدی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. انیمیشنی که داستان یک دختر نوجوان را به تصویر می‌کشد که یک مادر بسیار سخت‌گیر دارد که همیشه مراقب دختر خودش است و همین موضوع به شکل آزاردهنده‌ای دختر قصه ما را در منگنه قرار می‌دهد و جلوی بلندپروازی‌های او را می‌گیرد.

اگر انیمیشن Inside Out مشکلات دوران بلوغ نوجوانان را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشید، انیمیشن Turning Red دست روی یک مشکل خاص گذاشته و آن را به خوبی به مخاطب خودش نشان داده است. ساخته دومی شی به‌عنوان آخرین اثر اکران شده‌ی استودیوی پیکسار در سال گذشته به تهیه‌کنندگی لیندسی کالین توسط والت دیزنی با بودجه‌ای سنگین و معادل‌با ۱۷۵ میلیون دلار تولید و مدتی پیش اکران شد. این انیمیشن علاوه‌بر اینکه نظرات ضدونقیض زیادی دریافت کرد در گیشه‌ها نیز عملکرد خوبی نداشت و نتوانست انتظارات را برآورده کند. بااین‌حال به بهانه اکران آن در این مقاله تصمیم گرفتیم نگاهی داشته باشیم به حقایق جالب انیمیشن Turning Red؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان انیمیشن Turning Red را برای شما اسپویل کند»

شخصیت می در انیمیشن turning Red درحال خجالت کشیدن از حضور مادر خود

۱- براساس اتفاقاتی واقعی

رنگ و بوی واقعیت را همیشه می‌توانیم در آثار استودیوی پیکسار پیدا کنیم؛ از آثار پیت داکتر و سایر کارگردان‌های این استودیو گرفته تا انیمیشن Turning Redبه کارگردانی دومی شی. تقریبا تمام کارگردان‌های این استودیو در طول این سال‌ها سعی کرده‌اند تا از تجربیات شخصی خودشان و اتفاقاتی واقعی که برای آن‌ها رخ داده، استفاده کنند تا خط داستانی انیمیشن در دست ساخت خود را به طبیعی‌ترین شکل ممکن به تصویر بکشند. انیمیشن Turning Red نیز همین رویه را دنبال می‌کند و دومی شی سعی می‌کند تا تجربیات شخصی خودش را در این انیمیشن به ما نشان دهد.

در این انیمیشن ما با شخصیت میلین (می) لی همراه می‌شویم که مادر او یعنی مینگ سعی می‌کند تا جای ممکن از او مراقبت کند. این بیش‌ازحد مراقب بودن والدین می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و کودکان را اذیت کند. می در تلاش است تا جای ممکن دختری مستقل باشد ولی در تمام لحظات مادر خودش را جلوی روی خود می‌بیند که سعی دارد از او مراقبت کند و همین موضوع استرس زیادی را به می تحمیل می‌کرد و به‌همین‌خاطر او به یک خرس قرمز بزرگ تبدیل می‌شد.

بااینکه تبدیل شدن به یک خرس قرمز طبیعتا اتفاقی شخصی به‌شمار نمی‌رود ولی شخص دومی می، کارگردان انیمیشن قرمز شدن تمام مشکلات می را در دوران نوجوانی تجربه کرده است. او در مصاحبه‌ای با رسانه Vanity Fair با اشاره به این موضوع گفت: «متاسفانه من مانند شخصیت می در دوران نوجوانی این مشکلات را تجربه کرده‌ام. نه‌تنها من که خیلی‌های دیگر نیز مانند من این مشکلات را داشته‌اند. در دوران راهنمایی و دبیرستان مادر من همیشه من را تا دم در مدرسه همراهی می‌کرد و خیلی وقت‌ها من را تعقیب هم می‌کرد که اصلا حس خوشایندی نداشت. تلاش من برای مستقل شدن در آن زمان هیچ فایده‌ای نداشت ولی خوشحالم که سرانجام از آن مشکلات عبور کردم».

می: «اولین و آخرین کاری که می‌تونی بکنی اینه که تمام خواسته‌های اونا (خانواده) رو اجرا کنی»

از مشکلات شخصی شخصیت می که عبور کنیم به دوستان او می‌رسیم. دومی شی دوست‌های این شخصیت را براساس دوستان واقعی خودش در دوران نوجوانی طراحی کرده و خصوصیات اخلاقی زیادی از آن‌ها را در شخصیت‌های انیمیشن‌ Turning Red جای داده است. او به‌اندازه‌ای از دوستان دوران نوجوانی خود الهام گرفته که از یکی از آن‌ها دعوت کرد تا به‌عنوان صداپیشه در این انیمیشن حضور پیدا کند. شخصیت ابی یکی از دوست‌های می که خصوصیات اخلاقی یکی از دوستان دومی شی با نام هایین پارک را در خود می‌بیند، توسط هایین پارک، دوست صمیمی و قدیمی دومی شی صداگذاری شده است.

پاندا قرمز آویزان روی پله اضطراری در انیمیشن Turning Red

۲- وجود المان‌های انیمه

به احتمال بسیار زیاد می‌دانید که انیمه و انیمیشن دو محصول کاملا جدا هستند و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم بگوییم که انیمه همان انیمیشن است. انیمه ساختاری کاملا متفاوت نسبت‌به انیمیشن دارد و تقریبا نمی‌توان اثری را خلق کرد که المان‌های هر دو گروه را در خود جای دهد. بااین‌حال انیمیشن Turning Red در اقدامی جالب و البته بحث‌برانگیر برخی از المان‌های انیمه‌های شرقی را در خود جای داده که این موضوع احتمالا به این برمی‌گردد که کارگردان این انیمیشن یعنی دومی شی اهل کشور چین است و طبیعتا با المان‌های انیمه‌های شرقی آشنایی بیشتری دارد.

این موضوع و وجود داشتن المان‌های انیمه در این انیمیشن با اینکه نظرات مثبت و منفی زیادی را کسب کرد ولی می‌توان آن را اقدامی جسورانه از سمت کارگردان آن دانست و به‌همین‌دلیل انیمیشن قرمز شدن یکی از منحصربه‌فردترین انیمیشن‌های استودیو پیکسار به‌شمار می‌رود.

دومی شی، کارگردان این انیمیشن و رونا لیو، طراح این انیمیشن در یک مستند در شبکه دیزنی پلاس درباره این تصمیم توضیحات مفصلی دادند و گفتند که با این تصمیم قصد داشته‌اند تا افراد زیادی را در کشورهای گوناگون که با المان‌های انیمه آشنا نیستند، بیشتر آشنا کنند. در انیمیشن Turning Red می‌توانیم به المان‌هایی مانند درشت شدن چشم‌های شخصیت‌ها، حالت‌های مختلف چهره و نوشته‌های روی تصویر اشاره کنیم که دقیقا مانند انیمه‌ها کار شده‌اند. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا المان‌های مخصوص انیمه‌ها باز هم در انیمیشن‌های هالیوودی جای خواهند داشت یا خیر. بسیاری از طرفداران انیمه‌ها اعتقاد دارند که تصمیم سازندگان این انیمیشن در این خصوص کاملا اشتباه بوده است. شما هم با آن‌ها هم‌نظر هستید؟

شخصیت‌های اصلی انیمیشن turning Red درحال ادا درآوردن

۳- ساخت این انیمیشن در همه‌گیری ویروس کرونا

همه‌گیری ویروس کرونا بدون شک روی تمام قسمت‌های ریز و درشت جهان اثراتی منفی از خود به‌جای گذاشته است. نه‌تنها مدیوم‌های سرگرمی با مشکلات ریز و درشتی در زمان این همه‌گیری دست‌وپنجه نرم می‌کردند که تمام صنعت‌ها و بخش‌های جهان نیز این موضوع مستثنی نبودند. در زمان ساخت انیمیشن Turning Red همه‌گیری ویروس کرونا به اوج خودش رسید و باعث شد تا شهرهای بسیار زیادی در سراسر جهان به دوران قرنطینه وارد شوند و بسیاری از مردم کارهای روزمره خودشان را به‌هرنحوی که شده از راه دور انجام دهند.

ساخت یک فیلم، انیمیشن، سریال یا هر محصول سرگرم‌کننده دیگری ملزم به یک همکاری همه‌جانبه از طرف سازندگان آن است و تقریبا به‌طور قطع می‌توان گفت به سرانجام رساندن پروژه‌ای مانند ساخت یک انیمیشن بزرگ از راه دور کاری غیرممکن است. بااین‌حال تهیه‌کنندگان و سازندگان انیمیشن قرمز شدن توانستند در آن روزهای سخت با ایده‌ای جالب پروژه خودشان را تکمیل کنند. در طول هفته تمام اعضای سازنده این انیمیشن از راه دور و در خانه‌های خودشان کار می‌کردند و تنها یک روز در هفته دور یکدیگر جمع می‌شدند تا با صرف یک لیوان قهوه درباره مسائل مختلف و مربوط‌به ساخت این انیمیشن صحبت کنند. دومی شی اعتقاد داشت در روزهایی که همه در تنهایی مشغول به‌کار بودند آن یک روز می‌توانست روحیه مضاعفی به تک‌تک اعضای تیم سازنده این انیمیشن منتقل کند و به این شکل مراحل ساخت این انیمیشن به آهستگی ولی پیوسته به پایان راه خودش رسید.

اعضای گروه موسیقی فور تاون در انیمیشن turning Red

۴- گروه موسیقی فور تاون با حضور بیلی آیلیش

گروه موسیقی فور تاون (4Town) قطعا یکی از مهم‌ترین المان‌های خط داستانی انیمیشن Turning Red به‌شمار می‌رود. این گروه موسیقی که شامل پنج پسر نوجوان می‌شد تاثیر بسیار زیادی روی داستان این انیمیشن از خود به‌جای گذاشت و به‌طرز جالبی در بیشتر داستان این انیمیشن به‌عنوان المانی بسیار مهم حضور داشت. سوالی که برای بسیاری از بینندگان این انیمیشن پیش آمد این بود که چرا اعضای این گروه موسیقی پنچ نفر هستند ولی اسم آن فور تاون است؟ سوالی که دومی شی، کارگردان این انیمیشن هم جوابی برای آن نداشت و تنها گفت که حس می‌کرد این اسم می‌تواند اسم جالبی برای یک گروه پسرانه موسیقی تلقی شود.

دومی شی در همان مصاحبه توضیحات جالبی درباره این گروه موسیقی داد و گفت: «در فیلم‌نامه ابتدایی انیمیشن Turning Red گروه موسیقی فور تاون تنها به‌عنوان یک شوخی در داستان انیمیشن حضور داشت. یعنی شخصیت اصلی داستان ما همراه‌با دوستان خود درباره اعضای این گروه موسیقی شوخی می‌کردند و آن‌ها را دوست داشتند و به‌هیچ‌وجه قرار نبود این گروه به المان مهمی از داستان این انیمیشن تبدیل شوند. بااین‌حال هرچه فیلم‌نامه پیش رفت و هرچه داستان گسترده‌تر شد، فهمیدیم که این گروه موسیقی می‌تواند به بهترین و جالب‌ترین هدف برای یک دختر ۱۳ ساله تبدیل شود. گروهی که تماشا کردن کنسرت آن‌ها می‌تواند بهترین اتفاق برای پروتاگونیست این داستان به‌شمار رود و ما هم با متوجه شدن پتانسیل این گروه از آن نهایت استفاده را کردیم».

می: «قانون شماره یک تو خونه‌ی ما اینه که تحت هر شرایطی باید به خونواده احترام بذاری»

جالب‌ترین نکته درباره گروه موسیقی فور تاون به این موضوع مربوط می‌شود که خواننده و تهیه‌کننده بسیار معروفی در به‌تصویر کشیدن آن‌ها نقش داشته‌اند. بدون هیچ شکی بیلی آیلیش و فینیس اوکانل از افراد بسیار محبوبی در صنعت موسیقی به‌شمار می‌روند که در سراسر جهان طرفداران بی‌شماری دارند که توانسته‌اند برای ساخت موسیقی متن آخرین فیلم جیمزباند با حضور دنیل کریگ یعنی فیلم No Time To Die جایزه اسکار را کسب کنند. با پیشنهاد استودیو پیکسار و موافقت آن‌ها، این دو نفر طی یک همکاری با یکدیگر آهنگ‌های مربوط‌به این گروه را تهیه کردند. آن‌ها با الهام گرفتن از موسیقی‌های مربوط‌به اوایل قرن جدید آهنگ‌های این انیمیشن را طوری تهیه کردند که علاوه‌بر گیرا بودن برای نوجوان‌ها بسیار جذاب باشند.

بیلی آیلیش در مصاحبه‌ای با پیکسار رو به فینیس اوکانل گفت: «این باحال‌ترین پروژه‌ای بود که تا حالا انجام داده‌ایم، اینطور نیست؟ واقعا امیدوارم بینندگان این انیمیشن از این آهنگ‌ها راضی باشند». استودیو پیکسار همچنین طی یک پیشنهاد از فینیس اوکانل درخواست کرد تا وظیفه صداگذاری شخصیت جسی را برعهده بگیرد. این شخصیت یکی از خواننده‌های گروه موسیقی فور تاون به‌شمار می‌رود و قسمت‌های خوانندگی او را در این انیمیشن فینیس اوکانل اجرا می‌کند.

انیمیشن Turning Red (قرمز شدن) و نگاه پاندا به خود در آینه

۵- داستان پاندای قرمز

برای بسیاری از بینندگان انیمیشن Turning Red این سؤال پیش آمده بود که آیا پاندای قرمز واقعا در تاریخ چین جایگاهی ویژه و مقدس دارد؟ جواب این سؤال هم مثبت است و هم منفی. قبل از توضیح این مورد اول باید به این موضوع اشاره کنیم که دومی شی در پاسخ به این سؤال که چرا از پاندای قرمز برای نماد این انیمیشن استفاده کرده است، گفت: «راستش را بخواهید اصلی‌ترین دلیل این موضوع این است که پاندا یک موجود دوست‌داشتنتی به‌شمار می‌رود و همین. موضوع پیچیده‌ای در کار نیست و درابتدا تنها برای دوست‌داشتنی بودن پاندا از آن استفاده کردیم ولی هرچه جلوتر رفتیم، دلیل‌های بیشتری پیدا کردیم».

پاندای قرمز در ادبیات چین مقدس نیست ولی از آن بارها و بارها در داستان‌های قدیمی و افسانه‌های این کشور استفاده شده و در این داستان‌ها حضور بسیار پررنگی داشته است. همچنین رنگ قرمز و سفید اشاره‌ای دارد به کشور کانادا و پرچم این کشور که تلفیق این دو موضوع پاندای قرمز داستان ما را به بهترین المان برای این دخترِ نوجوانِ چینی کانادایی تبدیل می‌کند.

دومی شی، کارگردان انیمیشن Turning Red اهل شهر تورنتو در کانادا است و بارها اعلام کرده که علاقه بسیار زیادی به این شهر دارد. به‌همین‌دلیل داستان این انیمیشن در شهر تورنتو جریان دارد و دومی شی از رنگ‌های قرمز و سفید برای نماد اصلی این انیمیشن استفاده کرده است. انیمیشن Tunrning Red به عقیده بسیاری از منتقدین می‌تواند یک نامه عاشقانه از سوی دومی شی خطاب به چین و شهر تورنتو در کانادا محسوب شود.

پاندا قرمز بزرگ و دختربچه ها در انیمیشن Turning Red

۶- المان‌های ظاهری این انیمیشن

انیمیشن‌های پیکسار به وجود ایستراگ‌های فراوان در آن‌ها معروف هستند. تک‌تک انیمیشن‌های این استودیو را اگر با دقت تماشا کنید به‌راحتی می‌توانید ایستراگ‌ها و المان‌های زیادی را در آن‌ها پیدا کنید که به سایر آثار این استودیو اشاره می‌کنند؛ ایستراگ‌هایی که به بسیاری از آن‌ها در همین سری مقاله‌های حقایق جالب پرداخته‌ایم. انیمیشن Turning Red نیز به‌عنوان جدیدترین اثر این استودیو همین مسیر را طی کرده و در آن می‌توانیم اشاره‌های ریز و درشت زیادی را درباره سایر انیمیشن‌های این استودیو پیدا کنیم.

دومی شی در مصاحبه‌ای با رسانه Screenrant با تایید این موضوع گفت که انیمیشن قرمز شدن از نظر تعداد ایستراگ می‌تواند بالاترین رتبه را درمیان سایر انیمیشن‌های پیکسار به خودش اختصاص دهد. وی تاکید کرد که باتوجه‌به اکران تازه این انیمیشن نمی‌تواند به آن‌ها اشاره‌ای کند ولی مخاطبان می‌توانند با تماشای دقیق این انیمیشن آن‌ها را پیدا کنند. یکی از جالب‌ترین ایستراگ‌های موجود در این انیمیشن به اثر موردانتظار بعدی پیکسار یعنی انیمیشن Lightyear اشاره می‌کند، انیمیشنی که بدون شک یکی از موردانتظارترین انیمیشن‌های سال جاری به‌شمار می‌رود.

اگر انیمیشن‌های استودیو پیکسار را تماشا کرده باشید در هنگام تماشای Turning Red یک موضوع به‌طور محسوس توجه شما را جلب خواهد کرد و آن چیزی نیست به جز ترکیب رنگ‌های استفاده شده در این انیمیشن. این انیمیشن همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم از لحاظ ظاهری یکی از منحصربه‌فردترین آثار پیکسار تلقی می‌شود که مهم‌ترین دلیل این موضوع همین ترکیب رنگ استفاده شده در آن است.

در این انیمیشن نسبت‌به آثار گذشته پیکسار از رنگ‌های خنک‌تر و آرام‌تری استفاده شده و تنها شخصیت اصلی آن رنگ‌های گرم‌تری را در خود می‌بیند. همچنین در پس‌زمینه این انیمیشن به‌راحتی می‌توانید متوجه این موضوع شوید که از رنگ‌های آبی کم‌رنگ و صورتی استفاده بسیار زیادی شده است. طراحان این انیمیشن قصد داشتند تا ترکیب رنگ استفاده شده در این انیمیشن را طبق سلیقه این روزهای دخترهای نوجوان طراحی کنند تا علاوه‌بر جذاب بودن رنگ‌های استفاده شده در انیمیشن بتوانند شخصیت اصلی آن را در مرکز توجهات قرار دهند. چرا که با وجود رنگ‌های سرد در این انیمیشن شخصیت اصلی با استفاده از رنگ قرمز می‌تواند به‌خوبی توجه بیننده را به خودش جلب کند.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره انیمیشن Turning Red چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این انیمیشن در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده