// سه شنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۹

گزارش باکس آفیس: پیشی گرفتن بتمن از جوکر

چرا یک میلیاردی شدن فیلم بتمنِ مت ریوز غیرممکن است؟ در گزارش باکس آفیسِ این هفته علاوه‌بر پاسخ به این سؤال، پُرفروش‌ترین فیلم‌های آخرهفته‌ی گذشته را مرور می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیسِ این هفته را با شهر گم‌شده (The Lost City)، محصولِ پارامونت شروع می‌کنیم که صدر جدول را با کسب ۳۱ میلیون دلار افتتاحیه تصاحب کرد. این فیلم نخستین فیلم سینمایی ساندرا بولاک از زمان هشت یار اوشن و اولین فیلم غیردنباله‌ای او از زمانِ برند ما بحران است (Our Brand Is Crisis) در اواخر ۲۰۱۵ تاکنون حساب می‌شود. قبل از اکران شهر گم‌شده تحلیلگران از آن به‌عنوان آزمونی که میزانِ قدرتِ تجاریِ فیلم‌های ستاره‌محورِ بزرگسالانه‌ی غیرفرنچایزی را مشخص خواهد کرد، یاد می‌کردند. و حالا می‌توان گفت که شهر گم‌شده از این آزمون سربلندتر از چیزی که انتظار می‌رفت، خارج شده است. در دورانِ پیش از فرمانرواییِ سرویس‌های استریمینگ (مثلا حوالی سال ۲۰۱۴) یک فیلم اکشن/کمدی‌رمانتیک با نقش‌آفرینی ساندرا بولاک و چَنینگ تیتوم بدون‌شک به ۴۰ میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا می‌کرد.

بنابراین، اینکه شهر گم‌شده در سال ۲۰۲۲ با وجود وابستگی بیشتر مخاطبان به سرویس‌های استریمینگ و بی‌میلی سینماروهای بزرگسال برای خارج شدن از خانه در دورانِ کرونا موفق به کسبِ ۳۱ میلیون دلار شده است، دست‌کمی از یک معجزه ندارد. این موفقیت الزاما به این معنی نیست که سینماروها با فیلم‌های غیرفرنچایزی آشتی کرده‌اند، بلکه فقط به این معنی است که شهر گم‌شده چهارتا از پنج فاکتور لازم برای موفقیتِ فیلم‌های غیرفرنچایزی را تیک زده است: گروه بازیگران این فیلم از سوپراستارها تشکیل شده است (از جمله دنیل ردکلیف در نقشِ بدمنِ قصه و حضور کوتاه اما بسیار تبلیغات‌شده‌ی برد پیت)؛ ایده‌ی داستانی‌اش ساده اما درگیرکننده است (یک نویسنده‌ی رُمان‌های عاشقانه گروگان گرفته می‌شود و مُدلِ جلدِ کتاب‌هایش به یاری او می‌شتابد)؛ نقدهای نسبتا خوبی دریافت کرده است و تریلرهایش نیز نویددهنده‌ی دورانِ سرگرم‌کننده‌‌ای به دور از دغدغه‌های دنیای واقعی بودند.

علاوه‌بر همه‌ی اینها، ساندرا بولاک از زمانِ وقتی خواب بودی (While You Were Sleeping) در سال ۱۹۹۵ تا هشت یار اوشن در سال ۲۰۱۸، همیشه به‌طرز مُستمری یکی از سودآورترینِ بازیگرانِ ۲۵ سال گذشته بوده است. درواقع، درست درحالی که تحلیلگران درباره‌ی مرگ دورانِ سوپراستارهای سودآور و جایگزین شدن آن‌ با دورانِ فرمانروایی شخصیت‌های مشهورِ اکثرا ابرقهرمانی ابراز نگرانی می‌کردند، بولاک در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ به سلسله‌ای از افتتاحیه‌های بزرگ دست یافت (۳۳ میلیون برای خواستگاری، ۵۵ میلیون برای جاذبه و ۱۱۵ میلیون برای مینیون‌ها) که اکثرشان فیلم‌های غیرفرنچایزی و اورجینالی مثل نقطه‌ی کور (The Blind Side)، مخمصه (The Heat) و غیره بودند. ساندرا بولاک درست مثل لئوناردو دی‌کاپریو و دنزل واشنگتن یکی از اندک بازیگرانی است که با پرهیز از درگیر کردنِ خودش با فرنچایزهای شناخته‌شده، هویتِ سابق و مستقلِ خودش به‌عنوانِ « ساندرا بولاکِ سوپراستار» را حفظ کرده است (برخلاف مثلا رابرت داونی جونیور یا کریس همسورث که میزان سودآوری‌شان با شخصیت‌های مارولی‌شان گره خورده است).

ساندرا بولاک و چنینگ تیتوم در فیلم شهر گم شده

همچنین، در دورانی که سلبریتی‌ها فقط یک توییت تا تبدیل شدن به سوژه‌ی جنجال‌برانگیزِ شبکه‌های اجتماعی فاصله دارند، بولاک یکی از اندک بازیگرانی است که با پنهان شدن از چشمِ جامعه در زمان‌هایی که مشغولِ تبلیغات پروژه‌هایش نیست، هویتِ خودش را دست‌نخورده حفظ کرده است و در هر دو جناح‌های سیاسی محبوب باقی مانده است. فیلم‌های عامه‌پسندِ بولاک معمولا دوامِ قوی و طولانی‌مدتی را تجربه می‌کنند. درآمدِ نهایی هردوی جاذبه و خواستگاری پنج برابرِ افتتاحیه‌شان بود و هشت یار اوشن هم ۳/۵ برابرِ افتتاحیه‌ی ۴۰ میلیون دلاری‌اش کسب کرد. مخمصه به چهار برابرِ افتتاحیه‌ی ۳۹ میلیون دلاری‌اش دست پیدا کرد و نقطه‌ی کور هم در اواخر سال ۲۰۰۹ به ۲۵۶ میلیون دلار فروش خانگی دست یافت که ۷/۷ برابرِ افتتاحیه‌ی ۳۳ میلیون دلاری‌اش حساب می‌شد. این تازه درحالی است که هیولاهایی مثل سرعت (۱۲۱ میلیون دلار از ۱۴ میلیون دلار افتتاحیه در سال ۱۹۹۴) یا وقتی خواب بودی (۸۱ میلیون دلار / ۹ میلیون دلار افتتاحیه در سال ۱۹۹۵) را نادیده بگیریم.

یکی دیگر از فاکتورهایی که ما را به دوامِ طولانی‌مدتِ شهر گم‌شده خوش‌بین می‌کند این است که مخاطبانِ هدفِ تازه‌اکران‌های چند هفته‌ی آینده (موربیوس، سونیکِ خارپشت ۲، جانوران شگفت‌انگیز ۳ و آمبولانسِ مایکل بِی) هم‌پوشانی زیادی با جامعه‌ی مخاطبانِ این فیلم ندارند. به عبارت دیگر، شهر گم‌شده پتانسیل عبور از مرزِ ۱۰۰ میلیون دلار فروشِ خانگی را دارد. شهر گم‌شده بعد از جیغ ۵ (۸۲ میلیون دلار از ۳۳ میلیون دلار افتتاحیه‌ی چهار روزه) و کله‌خر برای همیشه (۵۸ میلیون دلار از ۲۲ میلیون دلار افتتاحیه) سومین موفقیتِ متوالی پارامونت در چند وقت اخیر حساب می‌شود و اگر سونیکِ خارپشت ۲ هم دو هفته بعد اکران موفقیت‌آمیزی را تجربه کند، کارنامه‌‌ی این استودیو همچنان بی‌نقص باقی خواهد ماند.

پوستر فیلم هندی RRR

دومین تازه‌اکرانِ این هفته اما فیلم آرآرآر (RRR که مخفف Rise! Roar! Revolt! است)، جدیدترین ساخته‌ی اِس. اِس. راجامولی، اکشن‌سازِ سینمای هند بود که به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار افتتاحیه‌ی پنج‌شنبه تا یکشنبه دست پیدا کرد؛ رقمی که پایین‌تر از افتتاحیه‌ی ۱۰ میلیون دلاری باهوبالی ۲: فرجام، فیلم قبلی این کارگردان قرار می‌گیرد. باهوبالی ۲ به ۱۹ میلیون دلار فروش در آمریکای شمالی و ۲۶۲ میلیون دلار فروش جهانی دست یافته بود؛ ۲۲۱ میلیون دلار از این رقم به بازار هند تعلق دارد؛ رقمی که آن را به پُرفروش‌ترین فیلم تاریخ این کشور بدل می‌کند. آرآرآر که با الهام از رویدادها و شخصیت‌های واقعی ساخته شده، حول و حوش مبارزه‌ی انقلابیونِ هندی علیه امپریالیسمِ بریتانیا اتفاق می‌اُفتد. گرچه آرآرآر فیلم به مراتب تیره‌و‌تاریک‌تر و خویشتن‌دارتری در مقایسه با سه‌گانه‌ی باهوبالی است، اما همچنان شاملِ اکشن‌های جنون‌آمیز، پُرریخت‌و‌پاش و آیمکس‌پسندی که فیلم‌های باهوبالی را محبوب کرده بودند، می‌شود. پُرفروش‌ترین فیلم هندی در باکس آفیس جهانی دنگال (Dangal) است که ۳۰۵ میلیون دلار در دنیا فروخته است (۱۹۳ میلیون دلارش به بازار چین تعلق دارد) و پُرفروش‌ترین فیلم هندی در داخلِ خودِ این کشور نیز باهوبالی ۲: فرجام است. آرآرآر به احتمال زیاد درآمد ۱۹ میلیون دلاری باهوبالی ۲ در آمریکای شمالی را پشت سر خواهد گذاشت. آرآرآر تاکنون حدود ۶۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است.

سومین تازه‌اکرانِ هفته فیلم علمی‌تخیلیِ بسیار تحسین‌شده‌ی همه‌چیز همه‌جا ناگهان (Everything Everywhere All at Once) است که توسط استودیوی A24 در ۱۰ سینما اکران شد. این فیلم که اکران گسترده‌اش از هشتم آوریل (۱۹ فروردین ۱۴۰۱) آغاز می‌شود، ۵۰۹ هزار و ۶۵۹ دلار به‌عنوان افتتاحیه کسب کرد؛ این یعنی میانگین درآمد این فیلم از هر سینما ۵۰ هزار و ۹۶۶ دلار بوده است؛ رقمی که از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون، یکی از بزرگ‌ترین میانگین‌های سینما حساب می‌شود. افتتاحیه‌ی محدود این فیلم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی استودیوی A24 از زمان الماس‌های تراش‌نخورده (۵۳۷ هزار و ۲۴۲ دلار از پنج سینما) است. این استودیو در تابستان ۲۰۲۱ موفق شد شوالیه‌ی سبز را به ۱۷ میلیون دلار فروش خانگی برساند. پس، می‌توان امیدوار بود که این استودیو می‌تواند سینماروها را برای تماشای این فیلم در سینما متقاعد کند.

رابرت پتینسون در نقش بروس وین در فیلم بتمن

از تازه‌اکران‌ها که بگذریم، در رده‌ی دومِ جدول به بتمن (The Batman) برمی‌خوریم که ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلارِ دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش فروخت و مجموعِ درآمد ۲۴ روزه‌‌‌اش در گیشه‌ی آمریکای شمالی را به ۳۳۱ میلیون و ۹۵۱ هزار دلار رساند. ساخته‌ی مت ریوز نه‌تنها از درآمدِ ۳۱۲ تا ۳۳۰ میلیون دلاری امثال مرد آهنی ۲، ثور: رگناروک، مرد آهنی، ددپول ۲، جوخه‌ی انتحار و بتمن علیه سوپرمن عبور کرده است، بلکه احتمالا همین الان که مشغولِ خواندن این مطلب هستید درآمدِ ۳۳۵ میلیون دلاری امثال نگهبانان کهکشان، جوکرِ تاد فیلیپس و مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه را هم پشت سر گذاشته است؛ اتفاقی که آن را بالاتر از بازگشت به خانه به پُرفروش‌ترین ریبوتِ تاریخ باکس آفیس بدل می‌کند. این فیلم به‌زودی پشت سرِ واندروومن (۴۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) به دومین فیلم ابرقهرمانیِ غیردنباله‌ای تاریخِ دی‌سی و پایین‌تر از واندروومن و دنباله‌های شوالیه‌ی تاریکیِ کریس نولان (۵۳۳ میلیون دلار و ۴۴۹ میلیون دلار)، به چهارمین فیلم برترِ تاریخ برادران وارنر در گیشه‌ی خانگی بدل می‌شود.

بتمن پشت سرِ واندروومن و دنباله‌های شوالیه‌ی تاریکیِ کریس نولان، به چهارمین فیلم برتر تاریخ برادران وارنر در گیشه‌ی خانگی بدل خواهد شد

بتمنِ رابرت پتینسون تاکنون ۶۷۳ میلیون دلار در دنیا فروخته است (که شامل ۱۷ میلیون دلار از چین و ۲۱ و نیم میلیون دلار از سینماهای آیمکس می‌شود)؛ رقمی که آن را از جانوران شگفت‌انگیز ۲ (۶۵۵ میلیون دلار) و جاستیس لیگ (۶۵۸ میلیون دلار) عبور می‌دهد؛ بتمن از سال ۲۰۱۷ تاکنون پشت سرِ فیلم ترسناک آن (۷۰۰ میلیون دلار)، آکوآمن (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار) و جوکر (یک میلیارد دلار)، چهارمین فیلم پُرفروشِ برادران وارنر حساب می‌شود. این فیلم در بدترین سناریوی ممکن حدود ۷۴۰ میلیون دلار و در ایده‌آل‌ترین حالتِ ممکن حدود ۸۱۰ میلیون دلار در دنیا خواهد فروخت. چیزی که باید بدانیم این است که نه‌تنها یک میلیاردی شدنِ بتمن غیرممکن است، بلکه یک میلیاردی شدن این فیلم هرگز متر و معیارِ سنجشِ موفقیتش نبوده است.

اولین علتِ نامحتمل‌بودنِ یک میلیاردی شدنِ بتمن این است که استقبال سینماروهای چینی از فیلم‌های هالیوودی نسبت به سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است. حتی موفقیتِ یک سری از مجموعه‌های خاص (دنیای هیولاییِ لجندری، سری سریع و خشن، دنیای سینمایی مارول) در بازار چین نیز همزمان با رشد تصادعیِ بلاک‌باسترهای بومی مثل پری دریایی (۵۶۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶)، گرگ جنگجوی ۲ (۸۵۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷) و زمینِ سرگردان (۶۹۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹) اتفاق اُفتاد. تازه، اکثر فیلم‌های ابرقهرمانیِ غیرتیمی که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در چین اکران شدند (کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان، بتمن علیه سوپرمن، لوگان، انت‌من و وسپ و غیره) حدود ۹۰ تا ۱۲۵ میلیون دلار در این کشور فروختند. موفقیت‌های غافلگیرکننده‌‌ای مثل ونوم (۲۶۹ میلیون دلار در اواخر ۲۰۱۸) و آکوآمن (۲۹۸ میلیون دلار در اواخر ۲۰۱۸) نیز در بینِ فیلم‌های ابرقهرمانی غیرتیمی استثنا حساب می‌شدند.

بتمن و کت‌وومن با هم صحبت می‌کنند فیلم بتمن

در همین حین، جوکر و جوخه‌ی انتحارِ دیوید آیر هرگز در بازار چین اکران نشدند. گرچه کاپیتان مارول (۱۵۴ میلیون دلار) و مرد عنکبوتی: دور از خانه (۱۹۹ میلیون دلار) نویددهنده‌ی رشدِ استقبال از فیلم‌های مارول بودند، اما هیچکدام از پنج فیلم اخیرِ مارول در چین اکران نشدند و درآمدِ بتمنِ مت ریوز در این کشور هم در بهترین حالت برابر با واندروومن ۱۹۸۴ (۲۵ میلیون دلار) خواهد بود. اما نکته این است: حتی اگر بتمن قبل از شیوع کرونا در چین اکران می‌شد، مجموع فروش جهانی‌اش تنها حدود ۱۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا می‌کرد؛ رقمی که مجموع فروش پیش‌بینی‌شده‌ی فعلی‌اش را از ۸۰۰ میلیون دلار به چیزی نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار افزایش می‌داد.

حضور بتمن، ریدلر، بروس وین، کت وومن و پنگوئن در پوستر جدید فیلم The Batman

درآمد ۷۴۰ میلیون دلاریِ این فیلم بدون چین به‌علاوه‌ی ۱۲۰ میلیون دلار در چین، مجموعش را به ۸۶۰ میلیون دلار می‌رساند؛ رقمی که با نگهبانان کهکشان ۲ (۸۶۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷) برابر است. آیا دومین فیلم مارولیِ جیمز گان که افتتاحیه‌اش ۵۵ درصد بهتر از قسمت اول بود (۱۴۶ میلیون دلار) و درآمد خانگی‌اش ۱۷ درصد (۳۹۰ میلیون دلار) و درآمد جهانی‌اش ۱۲ درصد (۸۶۹ میلیون دلار) بهتر از قسمت قبل بود، شکست تجاری حساب می‌شد؟ البته که نه. مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه چطور؟ گرچه اولین فیلم تام هالند جزیی از دنیای سینمایی مارول حساب می‌شد، از حضور رابرت داونی جونیور در نقشِ مکمل بهره می‌بُرد و حتی نقش نیمه‌دنباله‌ی کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (که معرفی‌کننده‌ی پیتر پارکرِ تام هالند بود) را ایفا می‌کرد، اما به فقط ۸۸۱ میلیون دلار فروش جهانی از ۱۷۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد. این موضوع درباره‌ی درآمد خانگی ۳۱۵ میلیون دلاری و درآمد جهانی ۸۵۴ میلیون دلاری ثور: رگناروک هم صدق می‌کند. یک میلیاردی شدن برای هیچکدام از این فیلم‌ها الزامی نبود.

گرچه بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری بتمن بیشتر از امثال ونوم (۹۰ میلیون دلار) یا ددپول ۲ (۱۱۰ میلیون دلار) است، اما با این وجود، درآمد ۷۴۲ میلیون دلاری بتمن همچنان چهار برابرِ بودجه‌ی تولیدش حساب می‌شود. فروش بتمن در گیشه‌ی خانگی بهتر و در گیشه‌ی جهانی کمتر از فیلم‌های نام‌بُرده است. علتش این است که فیلم‌های بتمن همیشه آمریکای شمالی‌محورتر از حد معمول بوده‌اند. بتمنِ تیم برتون، بتمن بازمی‌گردد، بتمن برای همیشه، بتمن آغاز می‌کند و شوالیه‌ی تاریکی ۵۰ درصد از درآمدِ جهانی‌شان را از آمریکای شمالی به‌دست آوردند. گرچه ۵۵ درصد از درآمدِ جهانی ۲۳۸ میلیون دلاری بتمن و رابین به بازارهای خارجی تعلق داشت (از ۱۲۵ میلیون دلار بودجه)، اما این جلوی شکستش را نگرفت. با اینکه بتمن علیه سوپرمن ۶۲ درصد از درآمد ۸۷۳ میلیونی‌اش را از کشورهای خارجی و جاستیس لیگ هم ۶۵ درصد از درآمد ۶۵۸ میلیونی‌اش را از کشورهای خارجی به‌دست آوردند، اما آن‌ها به‌عنوان فیلم‌های تیمیِ بتمن شمرده نمی‌شوند.

ریدلر مشغول آدم‌کشی در فیلم بتمن

تنها استثنا شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد است که ۵۸ درصد از درآمد جهانی یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلاری‌اش (۵۳ میلیون دلارش به چین تعلق دارد) را از خارج از آمریکای شمالی به‌دست آورد. به غیر از شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد، فیلم‌های بتمن که انیمیشن لگو بتمن (۱۷۵ میلیون خانگی / ۱۳۶ میلیون خارجی) هم جزوشان حساب می‌شود، تقریبا همیشه فیلم‌های آمریکای شمالی‌محور بوده‌اند (درست مثل سری جنگ ستارگان). بنابراین، با مقایسه‌ی بتمن با دیگر فیلم‌های ابرقهرمانیِ غیرتیمی و سابقه‌ی فیلم‌های خودِ این کاراکتر ایده‌ی یک میلیاردی شدن این فیلم غیرواقع‌گرایانه است. اگر بازگشت به خانه که از حضور مرد آهنی در نقش مکمل و اکرانِ پُررونق در بازار چین بهره می‌بُرد و در نقطه‌ی اوج محبوبیتِ دنیای سینمایی مارول اکران شد نتوانست از مرز ۹۰۰ میلیون دلار عبور کند، چطور می‌توان از ریبوتِ بتمن که جزیی از دنیای سینمایی دی‌سی حساب نمی‌شود و فاقدِ فاکتورهای کودک‌پسندانه است، انتظارِ یک میلیاردی شدن داشت؟

در بین ۴۹ فیلم یک میلیاردی تاریخ باکس آفیس، ۳۴‌تای آن‌ها دنباله یا پیش‌درآمد هستند

در بین ۴۹ فیلم یک میلیاردی تاریخ باکس آفیس (بدون احتساب نرخ تورم)، ۳۴‌تای آن‌ها دنباله یا پیش‌درآمد هستند. آن‌ها عبارت‌اند از: پنج فیلم جنگ ستارگان، چهار فیلم انتقام‌جویان، چهار دنباله‌ی پیکسار، دو دنباله‌ی دزدان دریایی کاراییب، دو دنباله‌ی شوالیه‌ی تاریکی، دو دنباله‌ی سریع و خشن، دو دنباله‌ی ترنسفورمرها، دو دنباله‌ی مرد عنکبوتیِ تام هالند، دو دنباله‌ی دنیای ژوراسیک، دو دنباله‌ی منِ نفرت‌انگیز، فروزن ۲، فینالِ هری پاتر، مرد آهنی ۳، کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه و هابیت: سفری غیرمنتظره. از ۱۵ فیلمِ غیردنباله‌ای باقی‌مانده سه‌تای آن‌ها به‌لطف اکران‌های مجدد از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده‌اند که عبارت‌اند از: پارک ژوراسیک، هری پاتر و سنگ جادو و نسخه‌ی اورجینالِ شیر شاه.

در بین فیلم‌های باقی‌مانده شیر شاه، علاالدین، دیو و دلبر و آلیس در سرزمین عجایب یا بازسازی بودند یا دنباله‌ی لایواکشنِ یک انیمیشن. درنهایت، دو فیلمِ مارولیِ غیرتیمی از همین اواخر (کاپیتان مارول و بلک‌پنتر)، دو انیمیشن از دیزنی (فروزن و زوتوپیا)، دو فیلم از دی‌سی (جوکر و آکوآمن) و دو فیلم از جیمز کامرون (تایتانیک و آواتار) آخرین اعضای باشگاهِ یک میلیاردی‌ها را تشکیل می‌دهند. پس، بله گرچه بتمنِ مت ریوز می‌توانست به جمع این باشگاه بپیوندد، اما این اتفاق هیچ‌وقت اجتناب‌ناپذیر یا مُحتمل نبود. ناسلامتی سینما قبل از فیلم مت ریوز میزبان سه مجموعه‌ی بتمن‌محور مختلف بوده است. در ۳۲ سال گذشته رابرت پتینسون ششمین بازیگری است که شنلِ شوالیه‌ی تاریکی را به تن می‌کند. در همین حین، لحنِ بتمن آن‌قدر به بتمن آغاز می‌کندِ نولان نزدیک است که شبیه یک ریبوتِ کاملا دگرگون‌شده‌ی جدید به نظر نمی‌رسد. نه‌تنها این فیلم از کمک بازار چین بهره نمی‌بَرد، بلکه شرایط کرونا هم همچنان تأثیرگذار است. به‌علاوه، برخلاف همیشه منافعِ سرویس‌های استریمینگ هم مستقیما با منافعِ اکران سینمایی مغایرت دارند (بتمن فقط ۴۵ روز پس از اکران سینمایی‌اش روی اچ‌بی‌اُ مکس منتشر می‌شود). بتمن می‌توانست به پنجاهمین فیلم یک میلیاردی تاریخ،، سومین فیلم یک میلیاردی دی‌سی و چهاردهمین فیلم غیردنباله‌ای/غیرمارولی یک میلیاردی دنیا بدل شود، اما نه‌تنها چنین انتظاری واقع‌گرایانه نیست، بلکه اصلا معیارِ موفقیت حساب نمی‌شود. درحال حاضر پیش‌بینی درآمد خانگیِ ۴۰۰ میلیون دلاری‌ بتمن و درآمد جهانی ۸۰۰ میلیون دلاری‌اش (برابر با بتمن علیه سوپرمن)، دقیقا همان چیزی است که از یک فیلم بتمنی انتظار می‌رود.

مرد عنکبوتی‌ها به یکدیگر می‌پیوندند فیلم راهی به خانه نیست

رده‌ی هشتم جدول به مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) تعلق دارد که با ۲ میلیون دلار دیگری که در پانزدهمین آخرهفته‌ی نمایشش فروخت، بالاخره به سومین فیلمِ ۸۰۰ میلیون دلاریِ تاریخ گیشه‌ی آمریکای شمالی بدل شد. راهی به خانه نیست تاکنون یک میلیارد و ۸۸ میلیون دلار در گیشه‌ی خارجی و یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است. در رده‌ی چهارم جدول به فیلم ویدیوگیمی آنچارتد (Uncharted) برمی‌خوریم که با کسب ۵ میلیون دلار دیگر در ششمین آخرهفته‌اش، به مجموع ۱۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروشِ خانگی رسید. آنچارتد با پیشی گرفتن از توم ریدرِ آنجلینا جولی (۱۳۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱)، حالا پشت سرِ پوکمون: کاراگاه پیکاچو (۱۴۶ میلیون دلار) و سونیکِ خارپشت (۱۴۸ میلیون دلار)، سومین فیلمِ ویدیوگیمیِ برتر تاریخ آمریکای شمالی حساب می‌شود.

این فیلم که با ۱۲۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار تازه هم از بازارهای خارجی به‌دست آورد و به مجموعِ جهانی ۳۵۸ میلیون دلار رسید؛ رقمی که آن را بالاتر از پرندگان خشمگین (۳۵۵ میلیون دلار) و پایین‌تر از رمپیج (۴۲۸ میلیون دلار)، کاراگاه پیکاچو (۴۳۰ میلیون دلار) و وارکرفت (۴۴۰ میلیون دلار) در بینِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های ویدیوگیمی باکس آفیسِ جهانی جای می‌دهد. در همین حین، انیمیشن آواز بخوان ۲ (Sing 2) یک میلیون و ۲۸۰ هزار دلار دیگر در چهاردهمین آخرهفته‌اش کسب کرد و با غلبه بر زندگی مخفی حیوانات خانگی ۲ (۱۵۹ میلیون دلار)، به مجموعِ خانگی ۱۶۰ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار رسید. این فیلم که با ۸۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، ۳۸۷ میلیون دلار در دنیا فروخته است و بلک‌ویدو (۳۸۰ میلیون دلار) را در فهرست پُرفروش‌ترین فیلم‌های دوران کرونا پشت سر گذاشته است و پتانسیل این را دارد تا درکنار جاودانگان و تلماسه به جمعِ باشگاه ۴۰۰ میلیون دلاری‌ها بپیوندد.

رده‌ی پنجم جدول به انیمه‌ی جوجوتسو کایسن زیرو (Jujutsu Kaisen 0) تعلق دارد که پس از تجربه‌ی اُفت فروش شدید اما قابل‌درکِ ۷۵ درصدی در دومین آخرهفته‌اش، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دیگر به‌دست آورد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید؛ این انیمه تاکنون ۱۵۹ میلیون دلار در دنیا فروخته است. در همین حین، فیلم ترسناکِ اسلشرِ ایکس (X)، محصول استودیوی A24 با کسب ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلارِ تازه، به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید و سگ (Dog)، محصول ام‌جی‌ام هم مجموع درآمد ۳۸ روزه‌اش را به ۵۸ میلیون دلار رساند. به بیان دیگر، چهارتا از هشت فیلم برتر باکس آفیسِ این هفته فیلم‌های تام هالند یا چنینگ تیتوم هستند!

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (۲۵ تا ۲۷ مارس ۲۰۲۲)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱

The Lost City

۳۱ میلیون دلار۳۱ میلیون دلار۱
۲

The Batman

۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار۳۳۱ میلیون و ۹۵۱ هزار دلار۴
۳

RRR

۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار۱
۴

Uncharted

۵ میلیون دلار۱۳۳ میلیون و ۵۵۱ هزار دلار۶
۵Jujutsu Kaisen 0: The Movie۴ میلیون و ۵۷۹ هزار دلار۲۷ میلیون و ۷۲۳ هزار دلار۲
۶X۲ میلیون و ۲۲۹ هزار دلار۸ میلیون و ۲۹۸ هزار دلار۲
۷Dog۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دلار۵۷ میلیون و ۸۷۴ هزار دلار۶
۸

Spider-Man: No Way Home

۲ میلیون دلار۸۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار۱۵
۹

Sing 2

یک میلیون و ۲۸۰ هزار دلار۱۶۰ میلیون و ۲۵۶ هزار دلار۱۴
۱۰

Infinite Storm

۷۵۱ هزار دلار۷۵۱ هزار دلار۱


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده