// سه شنبه, ۲ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۹

گزارش باکس آفیس: بتمن در یک قدمی مرد عنکبوتی تام هالند

چرا موفقیت بتمنِ مت ریوز در نوع خودش استثنایی است؟ در گزارش باکس آفیسِ این هفته علاوه‌بر پاسخ به این سؤال، پُرفروش‌ترین فیلم‌های آخرهفته‌ی گذشته را مرور می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیسِ این هفته را با بتمنِ مت ریوز شروع می‌کنیم که در سومین آخرهفته‌اش همچنان اکرانِ قدرتمندی را تجربه می‌کند. این فیلم کاراگاهیِ سه ساعته ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش کسب کرد (فقط ۴۵ درصد اُفت فروش نسبت به هفته‌ی قبل) و به مجموعِ ۳۰۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروش در گیشه‌ی آمریکای شمالی رسید. بتمن تنها بعد از ۱۷ روز از مجموعِ درآمدِ خانگی مرد پولادین (۲۹۱ میلیون دلار) عبور کرده است و هم‌اکنون پشت سرِ‌ مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه، در رده‌ی دومِ پرفروش‌ترین فیلم‌های ریبوتِ تاریخ جای می‌گیرد. برای درک بهترِ عظمتِ درآمد فعلی بتمن خوب است بدانید گرچه بازگشت به خانه جزیی از دنیای سینمایی مارول حساب می‌شد، از حضور رابرت داونی جونیور در نقشِ مکمل بهره می‌بُرد و حتی پیتر پارکرِ تام هالند از پیش در کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی معرفی شده بود، اما به فقط ۳۳۴ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد.

بتمن یک پله بالاتر از شانگ‌چی و افسانه‌ی دَه حلقه (۲۲۵ میلیون دلار فروش خانگی) و یک پله پایین‌تر از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۷۹۵ میلیون دلار)، دومین فیلم برتر گیشه‌ی آمریکای شمالی در دوران کرونا حساب می‌شود. اگر بتمن با همین فرمان ادامه بدهد تا آخرهفته‌ی آینده درآمدِ ۳۱۵ تا ۳۵۵ میلیون دلاری امثال ثور: رگناروک، مرد آهنی، ددپول ۲، جوخه‌ی انتحارِ دیوید آیر، بتمن علیه سوپرمن، نگهبانان کهکشان، مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه، آکوآمن و جوکر را پشت سر خواهد گذاشت. به محض اینکه بتمن از قسمت اولِ ددپول (۳۶۳ میلیون دلار) عبور کند، آن وقت پشت سر مرد عنکبوتیِ سم ریمی (۴۰۲ میلیون دلار)، واندروومن (۴۱۳ میلیون دلار)، کاپیتان مارول (۴۲۷ میلیون دلار) و بلک‌پنتر (۷۰۰ میلیون دلار)، در بینِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی که قسمتِ نخست یک مجموعه حساب می‌شوند، قرار می‌گیرد.

بتمن تا هفته‌ی آینده هر دوی بتمن علیه سوپرمن (۳۳۰ میلیون دلار) و جوکر (۳۳۵ میلیون دلار) را در گیشه‌ی خانگی پشت سر خواهد گذاشت و پایین‌تر از شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد (۴۴۸ میلیون دلار) و شوالیه‌ی تاریکی (۵۳۳ میلیون دلار) به سومین فیلم پُرفروشِ تاریخِ کامیک‌های بتمن بدل خواهد شد. این فیلم در ۱۷ روزِ نخستِ اکرانش ۲۳ میلیون عدد بلیت فروخته است که پشت سرِ آمار ۵۰ میلیونی مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست در همین بازه‌ی زمانی قرار می‌گیرد. در مقایسه، شانگ‌چی در ۱۷ روز نخستش ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بلیت فروخته بود و تعداد بلیت‌های فروخته‌شده‌ی ۱۷ روز نخستِ نمایش ونوم: بگذار کشتار برپا شود هم ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار عدد گزارش شده است. بتمن اما این هفته در بازار چین هم روی پرده رفت و با کسبِ تنها ۱۲ میلیون دلار شکست خورد؛ علتش تعطیلی بیش از ۴۰ درصد از سینماهای چین در پیِ موجِ جدید ویروس کرونا و بی‌اعتنایی فزاینده‌ی سینماروهای چینی به فیلم‌های هالیوودی در نتیجه‌ی افزایش تعداد و کیفیتِ تولیدات بومی است.

بتمن و کت‌وومن با هم صحبت می‌کنند فیلم بتمن

عملکرد ضعیف اما قابل‌درکِ بتمن در چین نباید باعث ناامیدی شود. چون این فیلم حتی بدون کمک چین نیز به مشکل برنخواهد خورد. بتمنِ رابرت پتینسون ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار تازه از گیشه‌ی خارجی به‌دست آورد. در مقایسه، عملکرد این فیلم در گیشه‌ی خارجی ۹ درصد بهتر از جاستیس لیگ (فیلمی که ۱۰۶ میلیون دلار در چین فروخته بود)، ۲۲ درصد بهتر از واندروومن (۹۰ میلیون دلار در چین) و ۵۴ درصد بهتر از گودزیلا علیه کونگ (۱۸۹ میلیون دلار) بوده است. این فیلم که با ۱۸۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، در مجموع ۵۹۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است (۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلارش به سینماهای آیمکس تعلق دارد). تحلیلگران فروش نهایی ۷۷۵ میلیون دلاری بتمن را پیش‌بینی می‌کنند که برابر با زمانی برای مُردن نیست (۷۷۴ میلیون دلار) خواهد بود. جالب است بدانید که در حال حاضر بتمن رسما پُرفروش‌ترین فیلم قاتل سریالی‌محورِ تاریخ گیشه‌ی آمریکای شمالی و جهان حساب می‌شود. تبهکارِ این فیلم ریدلرِ پاول دانو است که به‌عنوانِ ترکیبی از جان دوی هفتِ دیوید فینچر، جیگساو و قاتلِ زودیاک توصیف شده است. بنابراین، بتمن هم‌اکنون هردوی هفت (۳۲۷ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵) و هانیبال (۳۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱) را پشت سر گذاشته است و حتی با احتساب نرخ تورم هم فیلم پُرفروش‌تری در مقایسه با هانیبال (۱۶۵ میلیون دلار خانگی در سال ۲۰۰۱ / ۲۶۶ میلیون دلار به نرخ امروز) و سکوت بره‌ها (۱۳۱ میلیون دلار در سال ۱۹۹۱ / ۲۸۴ میلیون دلار به نرخ امروز) حساب می‌شود.

بتمن تا هفته‌ی آینده هر دوی بتمن علیه سوپرمن و جوکر را در گیشه‌ی خانگی پشت سر خواهد گذاشت و پایین‌تر از شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد و شوالیه‌ی تاریکی به سومین فیلم پُرفروشِ تاریخ کامیک‌های بتمن بدل خواهد شد

بخشِ استثناییِ عملکرد بتمن این است که این فیلم یکی از انگشت‌مار ریبوت‌های موفقِ تاریخ اخیر باکس آفیس حساب می‌شود. ماجرا از این قرار است: پیش از مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۳۳۴ میلیون دلار خانگی و ۸۸۱ میلیون دلار جهانی در سال ۲۰۱۷) که جزیی از دنیای سینمایی مارول بود و از حضور مرد آهنیِ رابرت داونی جونیور در نقش مکمل بهره می‌بُرد، مرد پولادین پُرفروش‌ترین ریبوتِ تاریخِ گیشه‌ی آمریکای شمالی حساب می شد. سونی به‌لطفِ موفقیت بتمن آغاز می‌کند در سال ۲۰۰۵ و مخصوصا پیروزیِ یک میلیاردی دلاری شوالیه‌ی تاریکی در سال ۲۰۰۸، فیلم‌های بسیار موفقِ مرد عنکبوتیِ توبی مگوایر را ریبوت کرد؛ نتیجه به مرد عنکبوتی شگفت‌انگیزِ اندرو گارفیلد منجر شد که در تابستان ۲۰۱۲ اکران شد.

گرچه این اتفاق همه‌ی استودیوها را برای ریبوت کردنِ آی‌پی‌های سابقا موفقِ خودشان مصمم کرد، اما نه تنها اکثرِ این ریبوت‌ها شکست خوردند، بلکه آنهایی هم که در ابتدا موفق ظاهر شدند، فقط برای مدت کوتاهی موفق بودند. به بیان دیگر، ایده‌ی ریبوتِ موفقیت‌آمیزِ مجموعه‌های قدیمی اکثرا چیزی بیش از یک سراب نبوده است. گرچه مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز نسبتا موفقیت‌آمیز بود (۲۶۴ میلیون دلار خانگی و ۷۶۵ میلیون دلار جهانی از ۲۳۵ میلیون دلار بودجه)، اما مرد عنکبوتیِ اندرو گارفیلد با دومین فیلمش با کله سقوط کرد (۲۰۲ میلیون دلار خانگی / ۷۰۹ میلیون دلار جهانی / ۲۵۵ میلیون دلار بودجه). حتی بتمن آغاز می‌کندِ کریستین بیل که ۱۵۰ میلیون دلار خرج برداشته بود، فقط ۲۰۵ میلیون دلار در خانه و ۳۷۱ میلیون دلار در دنیا فروخت. درواقع، ما ساختِ شوالیه‌ی تاریکی را به نقدهای فوق‌العاده مثبتِ بتمن آغاز می‌کند، دوامِ قوی‌اش در طولانی‌مدت و محبوبیتش در شبکه‌ی نمایش خانگی مدیون هستیم.

رابرت پتینسون در نقش بروس وین در فیلم بتمن

پارامونت برای مدتی تصور کرد که با ریبوتِ استار ترک به‌دستِ جی. جی. آبرامز صاحب یک مجموعه‌ی نان و آب‌دار شده است؛ بالاخره آن فیلم به ۲۵۶ میلیون دلار فروش خانگی در تابستان ۲۰۰۹ دست پیدا کرد. اما این فیلم که ۱۵۰ میلیون دلار خرج برداشته بود، فقط ۳۸۵ میلیون دلار در دنیا فروخت. در ادامه استار ترک: به‌درون تاریکی که با ۱۹۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود، فقط ۲۲۹ میلیون دلار در خانه و ۴۸۷ میلیون دلار در دنیا فروخت. درنهایت، استار ترک: فراتر در سال ۲۰۱۶ با کسب ۳۳۸ میلیون دلار در دنیا از ۱۸۵ میلیون دلار بودجه شکست خورد. تلاشِ سونی برای ریبوت شکارچیان ارواح (۲۲۹ میلیون دلار فروش جهانی از ۱۴۴ میلیون دلار بودجه)، مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی، دختری در تار عنکبوت و فرشتگان چارلی همه زمین خوردند و بازسازی‌های روبوکاپ و یادآوری کامل نیز از آغازِ مجموعه‌های جدید بازماندند.

حضور بتمن، ریدلر، بروس وین، کت وومن و پنگوئن در پوستر جدید فیلم The Batman

رابین هودِ راسل کرو و رابین هودِ تارون اجرتون در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ شکست خوردند و بازسازی مومیایی آن‌قدر افتضاح بود که حتی تام کروز هم نتوانست جلوی سقوطش را بگیرد؛ سقوطی که یونیورسال را به کُل از راه‌اندازی دنیای سینمایی خودش منصرف کرد. در همین حین، مأموریتِ مرد پولادینِ زک اسنایدر هم برای راه‌اندازی مجموعه‌ی سوپرمن‌محورِ موفقِ خودش به شکست منتهی شد. البته که تعدادی استثنا وجود دارند؛ ریبوتِ جومانجی: به جنگل خوش آمدید با کسب ۹۶۲ میلیون دلار در دنیا، یک بی‌مووی موفق از دهه‌ها قبل را به یک مجموعه‌ی درجه‌یکِ جدید ارتقا داد. همچنین، سری مامور ۰۰۷ همچنان به‌طرز بی‌حرف‌و‌حدیثی موفق‌ترین ریبوتِ سینما باقی مانده است. پنج فیلمِ جیمز باندِ دنیل کریگ که مجموعا ۳ میلیارد و ۹۶۵ میلیون دلار فروخته‌اند، به موفقیت‌های عظیمی بدل شدند.

تمام فکر و ذکرِ هالیوود در نتیجه‌ی الگو گرفتن از سه‌گانه‌ی شوالیه‌ی تاریکیِ کریس نولان و فیلم‌های مرد عنکبوتی شگفت‌انگیزِ مارک وب به‌طرز وسواس‌گونه‌ای به ریبوت‌سازی معطوف شده بود، اما جنبه‌ی کنایه‌آمیزِ الگو گرفتن از این فیلم‌ها این است که سه‌گانه‌ی نولان از همان فیلم اول موفق نبود و هرکدام از قسمت‌هایش به‌طور عامدانه روایتگر یک داستان مستقل بودند و فیلم‌های مرد عنکبوتیِ مارک وب هم نه‌تنها موفقیتِ جریان‌سازِ ۲ و نیم میلیارد دلاری سه‌گانه‌ی سم ریمی را تکرار نکردند، بلکه از بدل شدن به موفقیتِ بدعت‌گذاری در سطحِ انتقام‌جویان بازماندند. در عوض، برای یافتنِ ریبوت‌های موفق باید سراغِ دنباله‌های نوستالژیکی مثل کرید، جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد یا دزدان دریایی کاراییب: مردان مُرده قصه نمی‌گویند برویم. این نوع ریبوت‌ها مجموعه‌ی قبلی را کاملا نادیده نمی‌گیرند، بلکه شخصیت‌های کهنه‌کارِ فیلم‌های سابق را با شخصیت‌های جدید ترکیب می‌کنند تا علاوه‌بر جذبِ مخاطبان تازه، نظرِ طرفدارانِ کارکشته‌ را هم جلب کنند.

البته که همه‌ی این نوع ریبوت‌ها موفق نیستند. اما به ازای هر ترمیناتور: سرنوشت تاریک و روز استقلال: بازخیز، یک شکارچیان ارواح: افترلایف و هالووین ۲۰۱۸ وجود دارند که موفق به احیای آی‌پی‌های مُرده می‌شوند. این دقیقا چیزی است که موفقیت بتمن را به اتفاقی استثنایی بدل می‌کند: بتمن یک ریبوت نوستالژیک که در دنیای فیلم‌های قبلی این کاراکتر اتفاق می‌اُفتد نیست، بلکه حکم یک شروع کاملا تازه را دارد. این فیلم حتی شامل عناصری که مثلا ددپول را به فیلم‌های مردان ایکس متصل می‌کرد (رایان رینولدز نقش ددپول را قبلا در ریشه‌های افراد ایکس: وولورین ایفا کرده بود) هم نمی‌شود. حتی استار ترکِ جی. جی. آبرامز هم به منظور پرهیز از بی‌اعتبار کردن فیلم‌های قبلی مجموعه از قوانین سفر در زمان برای خلق یک خط زمانی جدید استفاده کرده بود. در مقایسه، بتمنِ مت ریوز جزیی از دنیای سینمایی دی‌سی حساب نمی‌شود. هرچند حداقل از نظرِ عده‌ای یکی از نقاط قوتِ بتمن در جذب مشتری همین ماهیت مستقلش است. درست برخلافِ مرد عنکبوتیِ تام هالند که ماهیتش به‌عنوانِ قسمتی از دنیایی سینمایی مارول یکی از نقاط قوت تجاری‌اش بود. خلاصه اینکه موفقیت بتمن در بینِ ریبوت‌هایی که یک شروع کاملا تازه حساب می‌شوند، یک اتفاقِ بسیار نادر به شمار می‌رود.

پوستر فیلم Jujutsu Kaisen 0

اما اولین تازه‌اکران این آخرهفته انیمه‌ی سینمایی جوجوتسو کایسن زیرو (Jujutsu Kaisen 0) است که در ۲ هزار و ۳۳۶ سینما روی پرده رفت و به رقمِ قابل‌توجه‌ی ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار افتتاحیه‌ی سه‌روزه دست یافت تا به مدرکِ دیگری برای اثباتِ قدرتِ تجاری انیمه‌ها/مانگاهای پُرطرفدار بدل شود. جوجوتسو کایسن در نخستین آخرهفته‌اش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بلیت فروخته است که در مقایسه با آمار یک میلیون و ۶۰۰ هزارتایی شیطان‌کُش: قطار موگن (Demon Slayer: Mugen Train) اصلا بد نیست. سال گذشته در همین حوالی بود که انیمه‌ی شیطان‌کُش: قطار موگن شانه به شانه‌ی مورتال کامبت رقابت کرد و پس از کسب ۲۱ میلیون دلار افتتاحیه، به ۴۹ میلیون دلار فروش در آمریکای شمالی دست یافت (در مقایسه، مورتال کامبت به ۴۲ میلیون دلار فروش رضایت داد). البته شیطان‌کُش قبل از اینکه در آمریکای شمالی روی پرده برود، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در بازار ژاپن فروخته بود و با کسب بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در گیشه‌ی جهان، به پُرفروش‌ترین فیلم باکس آفیسِ ۲۰۲۰ و تنها فیلمِ ۵۰۰ میلیون دلاری آن سال بدل شد. فیلم جوجوتسو کایسن که پیش‌درآمدی برای مانگای محبوبی که تاکنون ۶۰ میلیون نسخه در ژاپن فروخته حساب می‌شود، از زمان اکرانش در دسامبرِ ۲۰۲۱ تاکنون ۱۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است.

پوستر فیلم ترسناک X

دومین تازه‌اکران این آخرهفته اما فیلم ترسناکِ اسلشرِ ایکس (X) است که توسط استودیوی A24 در ۲ هزار و ۸۶۵ سینما اکران شد. داستان این فیلم که به‌عنوان مخلوطی از کشتار با اره‌برقی در تگزاس و شب‌های عیاشیِ توماس اندرسون توصیف شده، در دهه‌ی ۷۰ اتفاق می‌اُفتد و به شش فیلمساز جوان می‌پردازد که یک خانه‌‌ی روستایی در حومه‌ی تگزاس را برای ساخت فیلم‌های بزرگسالانه اجاره می‌کنند؛ اما صاحبخانه‌های مُسنِ آن‌ها از قصد واقعی مهمانانشان بی‌خبر هستند. بنابراین وقتی قصد واقعیِ فیلمسازان لو می‌رود، صاحبان خانه تصمیم می‌گیرند تا آن‌ها را با شکنجه و مرگ مجازات کنند. ایکس که نقدهای اکثرا مثبت و پُرتعریف و تمجیدِ منتقدان را دریافت کرده، ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به‌عنوان افتتاحیه کسب کرده است. این نتیجه با درنظرگرفتنِ مضمونِ خشن و غیرعامه‌پسندِ فیلم، عدم داشتنِ ستاره‌های شناخته‌شده و ناشناختگی کارگردانش احتمالا بهترین افتتاحیه‌ای است که می‌شد از این فیلم انتظار داشت. نه‌تنها صعودِ ایکس به جایگاهِ یک فیلم کالت تضمین‌شده است، بلکه ساختِ فیلم پیش‌درآمدش از همین حالا تقریبا کامل شده است و ساخت دنباله‌اش هم برای تکمیل یک سه‌گانه تایید شده است.

سومین تازه‌اکران این آخرهفته درام رازآلودِ لباس (The Outfit) است که استودیوی فوکس‌فیچرز آن را در یک هزار و ۳۲۴ سینما روی پرده فرستاد. این فیلم نخستین تجربه‌ی کارگردانی گراهام مور که سابقه‌ی نگارشِ فیلمنامه‌ی بازی تقلید (The Imitation Game) را در کارنامه دارد، حساب می‌شود. این فیلم به داستان یک خیاط انگلیسی با بازی مارک رایلنس می‌پردارد که در شیکاگوی پسا-جنگ جهانی دوم زندگی می‌کند. گرچه او در گذشته در خیابان سویل رو که به راسته‌ی خیاط‌های شهر لندن معروف است، کُت و شلوار می‌دوخت، اما پس از یک تراژدی شخصی از یک مغازه‌ی کوچک در پایین‌شهرِ شیکاگو سردر می‌آورد که تنها کسانی که استطاعت مالیِ خرید لباس‌های زیبای او را دارند، گنگسترهای بی‌رحمِ محلی هستند. گرچه این فیلم با استقبال منتقدان مواجه شده، اما لباس از آن نوع فیلم‌هایی است که حتی در شرایط غیرکرونایی هم در سینماها دیده نمی‌شد. بنابراین افتتاحیه‌ی یک میلیون و ۵۱۰ هزار دلاری‌اش تعجب‌برانگیز نیست. دیگر تازه‌اکران این هفته فیلم ترسناک اُما (Umma) با نقش‌آفرینی ساندرا اُ است که سونی آن را در ۸۰۵ سینما اکران کرد. این فیلم که با واکنش اکثرا منفی منتقدان مواجه شده است، به افتتاحیه‌ی ضعیف اما قابل‌انتظارِ ۹۱۵ هزار دلار دست یافت.

نیتن دریک و ویکتور سالیوان در فیلم آنچارتد

از تازه‌اکران‌ها که بگذریم، به انیمیشن آواز بخوان ۲ (Sing 2) می‌رسیم که با توجه به افتتاحیه‌ی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری‌اش در ژاپن، شروعِ اُمیدوارکننده‌ای را در این کشور تجربه کرد. این افتتاحیه کم و بیش برابر با درآمدِ ۱۰ روزه‌ی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری بتمنِ مت ریوز در این بازار است. قابل‌ذکر است که داریم درباره‌ی یک دنباله‌ی ۸۰ میلیون دلاری صحبت می‌کنیم که تاکنون ۳۷۷ میلیون دلار در دنیا فروخته است و دوام نسبتا قوی‌اش در ژاپن می‌تواند به عبورش از مرز ۴۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی منجر شود. ساخته‌ی استودیوی ایلومینیشن یک میلیون و ۴۸۰ هزار دلار دیگر هم در سیزدهمین آخرهفته‌اش در آمریکای شمالی کسب کرد؛ این فیلم با ۱۵۸ میلیون و ۴۷۰ هزار دلاری که در گیشه‌ی خانگی فروخته است، به چند سانتی‌متری زندگی مخفی حیوانات خانگی ۲ (۱۶۰ میلیون دلار در تابستان ۲۰۱۹) رسیده است.

حالا که حرف از انیمیشن شد، باید بگویم که انیمیشن آدم‌بدها (The Bad Guys)، محصول جدید دریم‌ورکس و یونیورسال هم این آخرهفته در ۲۵ منطقه‌ی خارجی روی پرده رفت و ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کسب کرد. این فیلم در بیست و دوم آوریل (۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) در آمریکای شمالی اکران خواهد شد. دیگر فیلمی که اکرانِ خارجی‌اش را شروع کرده است، آمبولانس (Ambulance)، فیلم جدیدِ مایکل بِـی است که به داستان سارقان بانکی می‌پردازد که برای فرار از مأموریت سرقتشان مجبور به دزدیدن یک آمبولانس می‌شوند. این فیلم ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از اکران در ۳۵ بازار خارجی به‌دست آورد که با مرد شاه (۱۲۶ میلیون دلار فروش جهانی از ۹۵ میلیون دلار بودجه) و خشم مردانه‌‌ی جیسون استاتهام (۱۰۳ میلیون دلار از ۴۰ میلیون دلار بودجه) برابری می‌کند. این فیلم که جیک جیلنهال، الیزا گونزالس و یحیی عبدالمتین دوم را در گروهِ بازیگرانش دارد، در هشتم آوریل (۱۹ فروردین ۱۴۰۱) در آمریکای شمالی روی پرده می‌رود.

رده‌ی دومِ جدول این هفته به آنچارتد (Uncharted) تعلق دارد که گرچه تاکنون ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در بازار چین فروخته است، اما ۸ میلیون دلارِ تازه در پنجمین آخرهفته‌اش در آمریکای شمالی کسب کرد. این فیلم ویدیوگیمی با ۱۲۶ میلیون دلاری که در گیشه‌ی خانگی فروخته است، به یک قدیمی توم ریدرِ آنجلینا جولی (۱۳۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱ بدون احتساب نرخ تورم) رسیده است. آنچارتد با ۳۳۷ میلیون دلاری که در دنیا فروخته است، از امثال سونیکِ‌ خارپشت ‌(۳۰۴ میلیون و ۹۲۵ هزار دلار)، رزیدنت ایول: فصل آخر (۳۱۴ میلیون دلار) و شاهزاده‌ی پارسی: شن‌های زمان (۳۳۶ میلیون دلار) عبور کرده است و پشت سرِ پرندگان خشمگین (۳۵۲ میلیون دلار)، رمپیج (۴۲۷ میلیون دلار)، پوکمون: کاراگاه پیکاچو (۴۳۱ میلیون دلار) و وارکرفت (۴۳۸ میلیون دلار)، در رده‌ی پنجم پُرفروش‌ترین فیلم‌های ویدیوگیمی تاریخ جای می‌گیرد. اما از آنجایی که آنچارتد ۱۲۰ میلیون دلار خرج برداشته است و بودجه‌ی شاهزاده‌ی پارسی ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، یکی از آن‌ها شکست خورده است و دیگری آغازگرِ یک مجموعه‌ی جدید است.

در رده‌ی ششم جدول به مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) برمی‌خوریم که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلارِ تازه در چهاردهمین آخرهفته‌اش کسب کرد. این فیلم درحالی تا هفته‌ی آینده از مرزِ ۸۰۰ میلیون دلار فروشِ خانگی عبور می‌کند که تاکنون یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. رده‌ی پنجم جدول در اختیار درام سگ (Dog) با نقش‌آفرینی چَنینگ تیتوم است که با کسب ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش، به مجموعِ ۳۱ روزه‌ی ۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید (از ۱۵ میلیون دلار بودجه). به این ترتیب، سگ با پشت سر گذاشتن خاندان گوچی (۵۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار)، از زمانِ زنان کوچک (۱۰۸ میلیون دلار در اواخر ۲۰۱۹) تاکنون پُرفروش‌ترین فیلم درام باکس آفیس حساب می‌شود. راستی، لیکوریش پیتزا هم با کسب ۱۷ میلیون دلار، از درآمدِ ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری مُرشد (The Master)، دیگر فیلم پُل توماس اندرسون پیشی گرفت.

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (۱۸ تا ۲۰ مارس ۲۰۲۲)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱

The Batman

۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار۳۰۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار۳
۲

Jujutsu Kaisen 0: The Movie

۱۴ میلیون و ۸۱۸ هزار دلار۱۷ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار۱
۳

Uncharted

۸ میلیون دلار۱۲۵ میلیون و ۸۹۵ هزار دلار۵
۴

X

۴ میلیون و ۴۰۷ هزار دلار۴ میلیون و ۴۰۷ هزار دلار۱
۵Dog۴ میلیون دلار۵۴ میلیون و ۲۲۷ هزار دلار۵
۶Spider-Man: No Way Home۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار۷۹۷ میلیون و ۵۴۳ هزار دلار۱۴
۷Death on the Nileیک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار۴۳ میلیون و ۵۷۴ هزار دلار۶
۸

The Outfit

یک میلیون و ۵۱۰ هزار دلاریک میلیون و ۵۱۰ هزار دلار۱
۹

The Kashmir Files

یک میلیون و ۴۸۵ هزار دلاریک میلیون و ۴۸۵ هزار دلار۱
۱۰

Sing 2

یک میلیون و ۴۸۰ هزار دلار۱۵۸ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار۱۳


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده