نویسنده: علی گودرزی
// دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

ابرقهرمان ها در اسکار | از مرد عنکبوتی تا شوالیه تاریکی

در این مقاله می‌خواهیم تاریخچه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی در رویداد اسکار را زیر ذره‌بین ببریم تا ببینیم که این آثار، در تاریخ این مراسم تا چه اندازه موفق بوده‌اند و چه جوایزی را کسب کردند؟ همراه زومجی باشید.

فیلم های ابرقهرمانی طی سالیان اخیر به‌یکی از اجزای غیرقابل انکار سینما و فرهنگ عامه تبدیل شده‌اند. شاید ۲۰ سال پیش هرگز تصور این را نمی‌کردیم که طی یک سال شاهد اکران تعداد زیادی از آثار ابرقهرمانی باشیم؛ حالا نه‌تنها این فیلم‌ها در مقیاس اقتصادی دیوانه‌وار تولید و اکران می‌شوند، بلکه همه ساله شاهد پخش چندین فیلم و سریال براساس ابرقهرمانان قصه‌های کامیک هستیم. نکته‌ی شاید عجیب پیرامون این قضیه اما، غیبت این آثار ابرقهرمانی/کامیک بوکی در جشنواره‌های سینمایی/هنری است.

امسال فیلم مرد عنکبوتی راهی به‌خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) اکران شد و هرچه رکورد بود و نبود را به‌خاک و خون کشید؛ به‌طوری که در پنجره‌ی زمانی قبل، حین و بعد از اکران فیلم مرد عنکبوتی 3، تمامی مرجع‌های خبری از رکوردهایی که یکی پس از دیگری توسط مرد عنکبوتی شکسته می‌شد خبر می‌دادند. در زمان معرفی نامزدهای جوایز اسکار 2022 اما به‌جز بخش جلوه‌های ویژه که مرد عنکبوتی 3 در آن نامزد شده بود، از آثار ابرقهرمانی در بخش‌هایی مثل بازیگری یا فیلمنامه خبری نمی‌دیدیم. با وجود اینکه در این لحظه شاید حس کنیم آکادمی اسکار با فیلم‌های ابرقهرمانی میانه‌ی چندان خوبی ندارد، احتمالا بهتر است در چنین دیدگاهی تجدید نظر کنیم چرا که اثار ابرقهرمانی و آکادمی اسکار دارای تاریخچه‌ی قابل توجهی هستند که قدمت آن به‌سال ۱۹۴۰ میلادی برمی‌گردد. همراه زومجی باشید تا عملکرد فیلم‌های ابرقهرمانی در رویداد اسکار را مرور کنیم.


پوستر انیمیشن کلاسیک سوپرمن

انیمیشن Superman - سال ۱۹۴۱

انیمیشن سوپرمن

انیمیشن سوپرمن ساخته‌ی مکس فلیچر که در سال ۱۹۴۱ میلادی اکران شد، الهام‌بخش آثار بسیار زیاد و تحسین‌شده‌ای مثل سری انیمیشنی بتمن (Batman: The Animated Series) به‌شمار می‌رود. از این انیمیشن به‌عنوان اولین اثر کامیک‌بوکی نام‌ برده می‌شود که وارد رقابت‌های اسکار می‌شد. این انیمیشن نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین انیمیشن کوتاه شد و رقابت را به‌انیمیشن میکی ماوس (Mickey Mouse) واگذار کرد.


فیلم سوپرمن سال ۱۹۷۸

فیلم Superman - سال ۱۹۷۸

فیلم سوپرمن‌

ابرقهرمان محبوب دی سی کامیکس دوباره و در سال ۱۹۷۸ به‌اسکار برگشت و در بخش‌های بهترین صدا، بهترین تدوین و بهترین موسیقی متن اوریجینال نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. فیلم نام‌برده با وجود شکست خوردن دربرابر آثاری همچون Deer Hunter و Midnight Express (در بخش‌های بهترین تدوین و بهترین صدا) توانست جایزه‌ی افتخاری بهترین جلوه‌ی ویژه را دریافت کند. به‌هرحال این فیلم باعث شده بود تا مردم باور کنند که یک انسان می‌تواند پرواز کند.


تصویری از مایکل کیتون و جک نیکلسون در فیلم بتمن سال ۱۹۸۹

فیلم Batman - سال (۱۹۸۹)

فیلم بتمن

در میان فیلم‌های ابرقهرمانی از سری فیلم‌های سوپرمن به‌عنوان آثاری پیش‌گام در ورود به‌حوزه‌ی رقابت‌های اسکاری یاد می‌شود. این درحالی است که مجموعه‌ی بتمن لقب اولین فیلم ابرقهرمانی برنده‌ی اسکار را یدک می‌کشد. ساخته‌ی تیم برتون با محوریت شوالیه‌ی شب‌های گاتهام در سال ۱۹۸۹ اکران شد و توانست در بخش «کارگردانی هنری» جایزه‌ی اسکار را از آن خود بکند.


پوستر فیلم دیک تریسی

فیلم Dick Tracy - سال ۱۹۹۰

فیلم دیک تریسی

اقتباس بلندپروازانه‌ی وارن بیتی (Warren Beaty) از سری کامیک استریپ‌های «دیک تریسی» توانست اسکار بهترین کارگردانی هنری، بهترین گریم و بهترین موسیقی متن اوریجینال را ببرد و از اولین اقتباس‌های سینمای کامیک باشد که در بخش‌هایی مثل گریم و موسیقی متن اوریجینال نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار می‌شد. دیک تریسی در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آل پاچینو) هم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما جایزه‌ی برترین بازیگر مکمل مرد طی رویداد سال ۱۹۹۰ به جو پشی برای هنرنمایی در فیلم Goodfellas رسید. اثر کامیک‌بوکی مورد بحث ما در دسته‌بندی دریافت جایزه‌ی بهترین سینماتوگرافی، بهترین طراحی لباس و بهترین صداگذاری هم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده بود.


تصویری از مایکل کیتون در فیلم Batman Returns

فیلم Batman Returns - سال ۱۹۹۴

فیلم بتمن بازمی‌گردد

دنباله‌ی سری فیلم‌های بتمنِ تیم برتون در دو بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری و بهترین گریم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. دو فیلم Death Becomes Her و دراکولا اما اجازه ندادند تا دومین فیلم تیم برتون با محوریت بتمن، بتواند در جلوه‌های بصری و گریم برنده‌ی جایزه‌ی اسکار باشد.

تصویری از فیلم ماسک با هنرنمایی جیم کری

فیلم The Mask - سال ۱۹۹۴

فیلم ماسک

اقتباس دیوانه‌وار ماسک (The Mask) که جیم کری را در مرکز اتفاقات عجیب و کمدی خود قرار می‌داد، یکی از فیلم‌های کامیک‌بوکی تماشایی است که قصه‌های مجموعه کامیک «ماسک» از انتشارات Dark Horse را به‌پرده‌ی نقره‌ای آورد. این فیلم نامزد دریافت اسکار برترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری شده بود اما تنوانست دربرابر رقیب قدرتمند خود یعنی فارست گامپ (Forrest Gump) حرفی برای گفتن داشته باشد.


پوستر فیلم Batman Forever

فیلم Batman Forever - سال ۱۹۹۷

فیلم بتمن برای همیشه

ساخته‌ی پرحاشیه‌ی جول شوماخر در بخش‌های بهترین سینماتوگرافی، بهترین صدا و بهترین تدوین صدا برای به‌دست آوردن جایزه‌ی اسکار رقابت می‌کرد اما جوایز نام‌برده را به‌فیلم‌های Braveheart و آپولو ۱۳ واگذار کرد.


تصویری از فیلم Men in Black

فیلم Men in Black - سال ۱۹۹۷

فیلم مردان سیاه‌پوش

ساخته‌ی بری سونفیلد توانست اسکار برترین گریم را از آن خود بکند. فیلم مردان سیاه‌پوش علاوه‌بر بهترین گریم، نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین کارگردانی هنری و بهترین موسیفی متن اوریجینال در بخش فیلم‌های کمدی/موزیکال نیز شده بود. فیلم‌های تایتانیک و Full Monty به‌ترتیب توانستند اسکار بهترین کارگردانی هنری و بهترین موزیک را از آن خود کنند. از آنجایی که منابع اقتباس (کامیک‌بوک)های مردان سیاه‌پوش در سال ۱۹۹۴ توسط مارول خریداری شد،‌ فیلم Men in Black را می‌توان اولین فیلم مارول دانست که جایزه‌ی اسکار را برنده می‌شود.


پوستر فیلم Ghost World

فیلم Ghost World - سال ۲۰۰۱

فیلم دنیای شبح

فیلم Ghost World اولین اثر کامیک‌بوکی (خارج از کامیک‌های ابرقهرمانی مارول/دی‌سی) است که در بخش «بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی» نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار می‌شد. اثری که قصه‌ی آن توسط دنیل کلوس (Daniel Clowes) که نویسنده‌ی منبع اقتباس نیز به‌حساب می‌آمد، نوشته شد و تری زویگوف نیز فیلم را کارگردانی کرده بود. در رقابت اسکار آن سال اما جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی به‌فیلم «یک ذهن زیبا/A Beatiful Mind) رسید.


تصویری از فیلم Road to Perdition

فیلم Road to Perdition - سال ۲۰۰۲

فیلم جاده‌ای به بهشت

اقتباس سم مندز از رمان تصویری (گرافیک ناول) Road to Perdition توانست اسکار برترین سینماتوگرافی را از‌ آن خود کند. این فیلم در بخش‌های بهترین کارگردانی هنری،‌ بهترین صدا،‌ بهترین تدوین صدا، بهترین موسیقی متن اوریجینال و بهترین بازیگر نقش مکمل هم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار به‌شمار می‌آمد.


پوستر فیلم مرد عنکبوتی 1 به کارگردانی سم ریمی

فیلم Spider-Man - سال ۲۰۰۲

فیلم مرد عنکبوتی

ساخته‌ی به‌یاد ماندنی سم ریمی با اثر مانای خود روی فرهنگ عامه، همانقدر که در شناساندن شخصیت و قصه‌های «مرد عنکبوتی/اسپایدرمن» به‌جامعه‌ای بزرگ از مردم کاملا موفق ظاهر شد، به‌همان اندازه نیز توانست یک جایگاه ثابت و دائمی را برای فیلم‌های کامیک بوکی تعریف بکند.

مرد عنکبوتی 1 در دو دسته‌‌ی بهترین جلوه‌های ویژه بصری و بهترین صدا نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده بود. بهترین جلوه‌های ویژه‌ی آن دوره از برگزاری رویداد اسکار به‌فیلم «ارباب حلقه‌ها» رسید و اسکار برترین صدا را هم فیلم Chicago برنده شد.


تصویری از فیلم American Splendor

فیلم American Splendor - سال ۲۰۰۳

فیلم شکوه آمریکایی

فیلم American Splendor یک اقتباس کامیک‌بوکی از مجموعه‌ کامیک‌هایی است که داستان زندگی هاروی پکار (Harvey Pekar) را تعریف می‌کردند. این فیلم در بخش بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما این فیلم ارباب حلقه‌ها بود که درنهایت توانست جایزه‌ی اسکار بخش نام‌برده را از آن خود بکند.


توبی مگوایر در فیلم مرد عنکبوتی 2

فیلم Spider-Man 2 - سال ۲۰۰۴

فیلم مرد عنکبوتی ۳

دنباله‌ی مرد عنکبوتی به‌کارگردانی سم ریمی و بازی توبی مگوایر توانست جایزه‌ی اسکار برترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری را به‌دست بیاورد. این فیلم در بخش‌های بهترین میکس و تدوین صدا هم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار به‌شمار می‌رفت. با رسیدن جایزه‌ی اسکار به‌فیلم Ray و اولین قسمت از انیمیشن «شگفت‌انگیزان/Incredibles» به‌ترتیب در بخش‌های بهترین میکس صدا و بهترین تدوین صدا، مرد عنکبوتی 2 تنها در یک بخش از سه دسته‌بندی اسکار که در آن‌ها نامزد شده بود، موفق ظاهر شد.


پوستر فیلم بتمن آغاز می‌کند/Batman Begins

فیلم Batman Begins - سال ۲۰۰۵

فیلم بتمن آغاز می‌کند

اقتباس تحسین‌شده، تأثیرگذار و متفاوت کریستوفر نولان از کامیک‌های بتمن در بخش بهترین سینماتوگرافی نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده بود و در پایان، رقابت برای به‌دست آوردن تندیس اسکار را به‌فیلم Memoirs of a Geisha واگذار کرد.


پوستر فیلم A history of Violence

فیلم A History of Violence - سال ۲۰۰۵

فیلم تاریخچه خشونت

اقتباس دیوید کرونبرگ از رمان تصویری A History of Violence در دو بخش وارد رقابت برای جایزه‌ی اسکار شده بود؛ بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل. اثر نام‌برده نتوانست در این رقابت پیروز شود چرا که جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی به‌فیلم Brokeback Mountain رسید و جورج کلونی برای فیلم Syriana موفق به‌دریافت جایزه‌ی برترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.


تصویری از شخصیت سوپرمن در فیلم Superman Returns

فیلم Superman Returns - سال ۲۰۰۶

فیلم سوپرمن باز می‌گردد

این اقتباس سینمایی از سوپرمن در بخش بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما رقابت را به‌فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest. واگذار کرد.


بتمن بالای آسمان‌خراش ایستاده است فیلم شوالیه تاریکی

فیلم The Dark Knight - سال ۲۰۰۸

فیلم شوالیه‌ تاریکی

شوالیه‌ی تاریکی از آن فیلم‌هایی است که توانست تاریخ فیلم‌های کامیک‌بوکی را ورق بزند. ساخته‌ی معرکه‌ی کریستوفر نولان با رقابت در چندین بخش از جوایز اسکار توانست حضوری باشکوه را در این مراسم رقم بزند. فیلم شوالیه‌ی تاریکی توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به‌لطف بازی فراموش‌نشدنی هیث لجر در نقش جوکر، از آن خود بکند. لجر در زمان برنده شدن این جایزه در قید حیات نبود و نتوانست تندیس اسکار را دریافت کند. فیلم شوالیه‌ی تاریکی همچنین توانست اسکار بهترین صدا را هم به‌دست آورد. این اثر در بخش‌های بهترین سینماتوگرافی، بهترین تدوین، بهترین کارگردانی هنری، بهترین گریم، بهترین میکس صدا و بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری هم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار ب‌شمار می‌رفت.


فیلم Hellboy 2: The Golden Army

فیلم Hellboy II: The Golden Army - سال ۲۰۰۸

فیلم پسر جهنمی 2: ارتش طلایی

دنباله‌ی سری فیلم‌های هل‌بوی به‌کارگردانی گیه‌رمو دلتورو در بخش بهترین گریم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما فیلم «مورد عجیب بنجامین باتن» ساخته‌ی دیوید فینچر توانست اسکار بخش گریم را به‌خانه ببرد.


مرد آهنی درحال قدم زدن مقابل صحنه انفجار

فیلم Iron Man - سال ۲۰۰۸

فیلم مرد آهنی

ساخته‌ی بسیار مهم جان فَورو که بخشی اساسی از آناتومی جهان سینمایی مارول را شکل داد در دو بخش بهترین تدوین صدا و بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار به‌شمار می‌رود. دو فیلم شوالیه‌ی تاریکی و مورد عجیب بنجامین باتن به‌ترتیب در د بخش ذکر شده طی رقابت با آیرون‌من برای تصاحب تندیس اسکار پیروز شدند.


پوستر فیلم Wanted

فیلم Wanted - سال ۲۰۰۸

فیلم تحت تعقیب

تحت تعقیب از آن اقتباس‌های بسیار خشن اما جذاب سینمای کامیک‌بوکی به‌حساب می‌آید. این فیلم در دو بخش بهترین تدوین صدا و بهترین میکس صدا نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده بود اما فیلم‌های شوالیه‌ی تاریکی و میلیونر زاغه‌نشین (Slumdog Millionaire) اثر مورد بحث را از دستیابی به‌جایزه‌ی اسکار ناکام گذاشتند.


کاور فیلم iron man 2

فیلم Iron Man 2 - سال ۲۰۱۰

فیلم مرد آهنی ۲

دنباله‌ی فیلم مرد آهنی در سال ۲۰۱۰ برای تصاحب جایزه‌ی بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما فیلم تلقین (Inception) از کریستوفر نولان بود که توانست اسکار این بخش را به‌خانه ببرد.


قهرمانان برای مبارزه آماده می‌شوند فیلم اونجرز

فیلم The Avengers - سال ۲۰۱۲

فیلم انتقام‌جویان

فیلم انتقام‌جویان که آثار ابرقهرمانی را وارد یک دوران جدید کرد، در دسته‌بندی بهترین جلوه‌های ویژه بصری نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما این جایزه به‌فیلم زندگی پی (Life of Pi) رسید.


پوستر فیلم مرد آهنی 3/Iron Man 3

فیلم Iron Man 3 - سال ۲۰۱۳

فیلم مرد آهنی ۳

سومین قسمت از فیلم‌های مرد آهنی مترادف است با سومین نامزدی این فیلم در بخش بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری. این بار هم آیرون‌من نتوانست مراسم اسکار را دست پر ترک بکند چرا که فیلم جاذبه (Gravity) موفق شد این جایزه‌ را از آن خود کرده و هت‌تریک فیلم‌های آیرون‌من در نامزد شدن برای بهترین جلوه‌های ویژه و شکست طی رقابت در این بخش را تکمیل کرده باشد!


جیرو رو به آسمان رویایی انیمه The Wind Rises

انیمیشن The Wind Rises - سال ۲۰۱۳

انیمیشن باد برمی خیزد

اقتباس هایائو میازاکی از قصه‌ای کامیک‌استریپی که ماجرای زندگی جیرو هوری‌کوشی را تعریف می‌کرد در قسمت بهترین انیمیشن نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. ساخته‌ی هایائو میازاکی اما در رقابت با انیمیشن Frozen شکست خورد و نتوانست تندیس اسکار را به‌دست آورد.


بیمکس در پوستر انیمیشن Big Hero 6

انیمیشن Big Hero 6 - سال ۲۰۱۴

انیمیشن ۶ ابرقهرمان

ساخته‌ی دیزنی توانست اسکار بهترین انیمیشن را مال خود بکند. این اثر که یکی از اقتباس‌های مارول به‌حساب می‌آید را می‌توان یکی از افتخارات بزرگ مارول در اسکار به‌شمار آورد.


والپیپر فیلم Captain America: The Winter Soldier

فیلم Captain America: The Winter Soldier - سال ۲۰۱۴

فیلم کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان

دنباله‌ی فیلم کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو با پرداختن به‌یک ماجراجویی هیجان‌انگیز که استیو راجرز و باکی بارنز را در مرکز خود داشت را می‌توان یکی از آثار بسیار باکیفیت دنیای سینمایی مارول قلمداد کرد. این فیلم در دو بخش بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری و بهترین گریم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما نتوانست در این دو بخش، مقابل فیلم‌های هتل بزرگ بوداپست (برنده‌ی بهترین گریم) و فیلم اینتراستلار (برنده‌ی‌ بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری) پیروز شود.


کریس پرت در نقش استار لرد با لباس کامل در فیلم Guardians of the Galaxy

فیلم Guardians of the Galaxy - سال ۲۰۱۴

فیلم نگهبانان کهکشان

اولین قسمت از سری فیلم‌های نگهبانان کهکشان به‌کارگردانی جیمز گان در دو بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری و بهترین گریم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. این فیلم هم دربرابر هتل بزرگ بوداپست و اینتراستلار نتوانست رقابت برای تندیس طلایی اسکار را به‌نفع خود تمام کند.


تصویری از ولورین در فیلم X-Men: Days of the Future Past

فیلم X-Men: Days of Future Past - سال ۲۰۱۴

فیلم افراد ایکس: روزهای گذشته‌ی آینده

روزهای گذشته‌ی آینده از جمله برترین قسمت‌های سری اکس-من به‌شمار می‌رود. این فیلم در بخش بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری همراه‌با کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان و نگهبانان کهکشان نتوانست دربرابر اینتراستلار برای جایزه‌ی اسکار رقابت کند.


بندیکت کامبربچ در نقش دکتر استرنج در حال استفاده از قدرتش در فیلم

فیلم Doctor Strange - سال ۲۰۱۶

فیلم دکتر استرنج

دکتر استرنج که بندیکت کامبربچ را به‌دنیای سینمایی مارول آورد از جمله فیلم‌های مهم و گره‌گشای جهان سینمایی MCU است. ساخته‌ی اسکات دریکسون در بخش بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما نتوانست در رقابت با فیلم کتاب جنگل (The Jungle Book) پیروز این رقابت باشد.


تصویری از اعضای Suicide Squad

فیلم Suicide Squad - سال ۲۰۱۶

فیلم جوخه انتحار

این فیلم توانست در بخش بهترین گریم، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار باشد تا به‌اولین فیلم «دنیای سینمایی گسترده شده‌ی دی سی» تبدیل شود که این جایزه را به‌دست می‌آورد.


پوستر فیلم Guardians of the Galaxy Vol 2

فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2 - سال ۲۰۱۷

فیلم نگهبانان کهکشان ۲

دنباله‌ی نگهبانان کهکشان باز هم در دسته‌بندی بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد تا طی رقابتی سخت دربرابر بلیدرانر 2049، کونگ: جزیره اسکال و جنگ ستارگان: آخرین جدای قرار بگیرد. نگهبانان کهکشان باز هم در به‌دست‌ آوردن جایزه‌ی بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری ناکام بودند چرا که بلیدرانر 2049 توانست جایزه‌ی این بخش را به‌دست بیاورد.


تصویری از ولورین با نقش‌آفرینی هیو جکمن در فیلم لوگان

فیلم لوگان (Logan) - سال ۲۰۱۷

فیلم لوگان

ساخته‌ی فراموش‌نشدنی جیمز منگولد را می‌توان اولین فیلم ابرقهرمانی (از دی سی و مارول) دانست که در قسمت بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده بود. البته که پیش‌تر در این فهرست آثار کامیک‌بوکی وجود داشتند که در بخش بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی رقابت می‌کردند اما آن‌ها اکثرا از روی رمان‌های تصویری اقتباس شده بودند؛ لوگان اما برای اقتباس معرکه‌اش از کامیک‌های Old Man Logan وارد دسته‌بندی بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی شد اما نتوانست دربرابر فیلم Call Me By Your Name پیروز این رقابت شود.


کاور فیلم avengers infinity war با حضور شخصیت‌های اصلی آن

فیلم Avengers: Infinity War - سال ۲۰۱۸

فیلم انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت

فیلم انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت را می‌توان یکی از برترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول به‌حساب آورد. ساخته‌ی تحسین‌شده‌ی برادران روسو در بخش «بهترین جلوه‌های ویژه» نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما نتوانست در رقابت با فیلم The The First Man از دیمن شزل برنده باشد.


چادویک بوزمن در نقش شخصیت بلک پنتر

فیلم Black Panther - سال ۲۰۱۸

فیلم پلنگ سیاه

پلنگ سیاه از دنیای سینمایی مارول یک حضور باشکوه را در مراسم اسکار رقم زد. این فیلم با وجود عدم شرکت در رقابت برای اسکار بهترین بازیگر، بهترین نویسندگی و بهترین کارگردانی توانست در بخش‌های بهترین طراحی محصول (پروداکشن دیزاین)، بهترین فیلم، بهترین میکس صدا، بهترین تدوین، بهترین طراحی لباس، بهترین موسیفی متن اوریجینال و بهترین موزیک اوریجینال نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شود. ساخته‌ی رایان کوگلر با پیروزی در رقابت برای دریافت جایزه‌ی بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی متن اوریجینال و بهترین پروداکشن دیزاین، در میان ساخته‌های ابرقهرمانی توانست عملکردی تاریخی را در مراسم اسکار از خود به‌ثبت برساند.


شخصیت های انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse

فیلم Spider-Man: Into the Spider-Verse - سال ۲۰۱۸

فیلم اسپایدرمن:‌ درون جهان عنکبوتی

اولین تلاش سونی/مارول در مسیر برپا کردن مولتی‌ورس در فیلم‌های مرد عنکبوتی، به‌آفرینش یک انیمیشن بسیار عالی و تماشایی نتیجه داد. این فیلم با شکست دادن انیمیشن‌هایی مثل Ralp Breaks the Internet، انیمیشن Mirai، انیمیشن شگفت‌انگیزان 2 و Isle of Dogs توانست اسکار بهترین انیمیشن را از آن خود بکند.


پوستر فیلم avengers end game

فیلم Avengers: Endgame - سال ۲۰۱۹

فیلم اونجرز: پایان بازی

پایان‌بندی حماسی مارول بر قصه‌ی سنگ‌های بی‌نهایت در بخش «بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری» نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما نتوانست در رقابت با فیلم 1917 پیروز شود.


تصویر شخصیت جوکر با نقش‌آفرینی واکین فینیکس در فیلم Joker

فیلم Joker - سال ۲۰۱۹

فیلم جوکر

ساخته‌ی تاد فیلیپس با رقابت در ۱۱ بخش مختلف از جوایز اسکار توانست عملکردی باشکوه از یک فیلم کامیک در رویداد اسکار را به‌نام خود بزند. این فیلم در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر، بهترین سینماتوگرافی، بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی، بهترین گریم و حالت‌دهی به‌مو، بهترین طراحی لباس، بهترین میکس صدا، بهترین موسیقی متن اوریجینال، بهترین تدوین صدا و بهترین تدوین فیلم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده بود. جوکر با دریافت تندیس اسکار برای بهترین بازیگر (واکین فینیکس) و بهترین موسیقی متن اوریجینال توانست عملکردی بسیار خوب را در این مراسم از خود برجای بگذارد.


سم لیو در نقش شانگ چی در فیلم Shang-Chi and The Legend of the Ten

فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings - سال ۲۰۲۱

فیلم شانگ چی و افسانه‌ ده حلقه

شانگ چی با تعریف قصه‌ی یک ابرقهرمان از سرزمین‌های شرقی قاره‌ی کهن توانست به‌اثری محبوب تبدیل شود؛ فیلمی که در دوران پاندمی کرونا اکران شد و توانست به‌دومین فیلم پرفروش باکس‌آفیس تبدیل شود. این فیلم برای دریافت جایزه‌ی بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری در اسکار سال ۲۰۲۱ رقابت می‌کند.


مرد عنکبوتی با لباس آیرون اسپایدر در بزرگراه در فیلم Spider-Man: No Way Home

فیلم Spider-Man: No Way Home - سال ۲۰۲۱

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به‌خانه نیست

تازه‌ترین اقتباس از قصه‌های مرد عنکبوتی بدون شک اثری به‌یاد ماندنی برای عاشقان اسپایدرمن است. چه از منظر داستانی که در این فیلم تعریف شد، چه از منظر بزرگ بودن این پروژه و حتی از نظر حواشی و اخبار پیش، حین و پس از اکران این فیلم احتمالا بعید است به‌این زودی‌ها شاهد تولید و اکران یک فیلم ابرقهرمانی دیگر در این مقیاس باشیم. «راهی به‌خانه نیست» با نامزد شدن در بخش «بهترین جلوه‌های ویژه» در اسکار ۲۰۲۱ رقابت می‌کند. استقبال گسترده‌ی منتقدان و هواداران از این فیلم باعث شد تا سونی پیکچرز یک کمپین ویژه برای شرکت داده شدن مرد عنکبوتی 3 در بخش «بهترین فیلم‌» رقابت اسکار را برپا کند؛ حرکتی که چندان موفقیت‌آمیز نبود و تنها یک نامزدی را برای این فیلم به‌همراه داشت.

حالا نوبت شما است تا دیدگاه خود را با زومجی در میان بگذارید. به‌نظرتان کدام یک از این فیلم‌ها در رویداد اسکار عملکرد بهتری داشته و به‌کدام یک از این آثار ابرقهرمانی در اسکار کمتر بها داده شده است؟ دیدگاهتان را برای زومجی بنویسید.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده