// سه شنبه, ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

گزارش باکس آفیس: مقایسه افتتاحیه بتمن با سه‌گانه نولان

در گزارش باکس آفیس این هفته افتتاحیه‌ی موفقیت‌آمیز فیلم بتمنِ مت ریوز را بررسی کرده و پُرفروش‌ترین فیلم‌های آخرهفته‌ی گذشته را مرور می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیسِ این هفته را با بتمن (The Batman)، ساخته‌ی مت ریوز شروع می‌کنیم که ۱۳۴ میلیون دلار به‌عنوانِ افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش کسب کرد. رقمی که آن را بالاتر از امثال بتمن آغاز می‌کند (۷۳ میلیون دلار افتتاحیه‌ی پنج روزه)، مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (۱۳۴ میلیون دلار افتتاحیه‌ی شش روزه)، مرد پولادین (۱۲۸ میلیون دلار)، مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۱۱۷ میلیون دلار)، کازینو رویال (۱۲۸ میلیون دلار)، استار ترکِ جی. جی. آبرامز (۷۹ میلیون دلار) و سوپرمن بازمی‌گردد (۸۳ میلیون دلار افتتاحیه‌ی پنج روزه) به بزرگ‌ترین افتتاحیه‌‌ی ریبوت‌های ابرقهرمانی و غیرابرقهرمانیِ تاریخ بدل می‌کند. بتمن رابرت پتینسون ۱۲۴ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی به‌دست آورد تا به مجموعِ عالی ۲۵۸ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی برسد؛ رقمی که با افتتاحیه‌ی جهانی مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۲۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در تابستانِ ۲۰۱۷) برابری می‌کند. بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های ابرقهرمانی دی‌سی در دورانِ پسا-سه‌گانه‌ی شوالیه‌ی تاریکی به ترتیب عبارت‌اند از: بتمن علیه سوپرمن (۱۶۶ میلیون دلار)، بتمن (۱۳۴ میلیون دلار)، جوخه‌ی انتحارِ دیوید آیر (۱۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، مرد پولادین (۱۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، واندروومن (۱۰۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار)، جوکر (۹۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) و جاستیس لیگ (۹۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار).

حضور بتمن، ریدلر، بروس وین، کت وومن و پنگوئن در پوستر جدید فیلم The Batman

بتمن ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در روز جمعه (با احتساب ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری که از پیش‌نمایش‌های پنج‌شنبه به‌دست آورده بود)، ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در روز شنبه (۲۴ درصد بهتر از درآمدِ ۳۵ میلیونی روز جمعه‌اش) و ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در روز یکشنبه (۲۱ درصد کمتر از درآمد روز جمعه‌اش که اُفت فروش کمتری در مقایسه با جوکر، لوگان، کاپیتان مارول و بتمن علیه سوپرمن است) کسب کرد. به بیان دیگر، درآمدِ آخرهفته‌ی افتتاحیه‌ی بتمن ۲/۳۷ برابرِ درآمدِ روز افتتاحیه‌اش است که آمار بسیار بسیار بهتری در مقایسه با بتمن علیه سوپرمن (۱۶۶ میلیون دلار افتتاحیه‌ی سه‌روزه / ۸۱ میلیون دلار درآمد روز افتتاحیه) یا مرد پولادین (۱۲۸ میلیون دلار / ۵۶ میلیون دلار) است؛ افتتاحیه‌ی این دو فیلم فقط ۲ برابرِ درآمد روز افتتاحیه‌شان بود که نشان از اُفت فروشِ سریع و زودهنگامشان داشت. در عوض، وضعیتِ بتمنِ مت ریوز یادآور شوالیه‌ی تاریکیِ نولان است که به افتتاحیه‌ای ۲/۳۶ برابرِ درآمدِ ۶۷ میلیون دلاریِ روز افتتاحیه‌اش دست یافت؛ نتیجه کسبِ ۱۵۸ میلیون دلار به‌عنوانِ افتتاحیه‌ی سه‌روزه بود که در سال ۲۰۰۸ بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخ باکس آفیس حساب می‌شد. شوالیه‌ی تاریکی در ادامه ۵۳۳ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی فروخت که در آن زمان یک پله پایین‌تر از تایتانیک، آن را به دومین فیلمِ پُرفروشِ تاریخ گیشه‌ی خانگی بدل می‌کرد.

افتتاحیه‌ی ۱۳۴ میلیونیِ بتمن، آن را از زمان جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر در دسامبر ۲۰۱۹ تاکنون در لابه‌لای ونوم: بگذار کشتار برپا شود (۹۰ میلیون دلار) و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۶۰ میلیون دلار) در رده‌ی دوم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی دورانِ کرونا قرار می‌دهد. همان‌طور که در گزارشِ دو هفته‌ی گذشته هم گفتم، بتمن هرگز قرار نبود افتتاحیه‌ی بتمن علیه سوپرمن (۱۶۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶) را تکرار کند، چه برسد به مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۶۰ میلیون دلار). نه‌تنها این فیلم نقش نخستینِ رویاروییِ شوالیه‌ی گاتهام و پسرِ کریپتون را ایفا نمی‌کرد، بلکه هیچکدام از خصوصیاتِ تجاریِ منحصربه‌فردِ راهی به خانه نیست را هم نداشت: ناسلامتی راهی به خانه نیست در آن واحد حکم رویداد مهمِ بعدی دنیای سینمایی مارول و سومین فیلمِ اسپایدرمنِ مارول را داشت و نقش استعاره‌ای مرد عنکوبتی شگفت‌انگیز ۳ و مرد عنکبوتی ۴ را ایفا می‌کرد. عملکردِ «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد»گونه‌ی راهی به خانه نیست به خاطر این است که این فیلم دست روی یک نوستالژیِ چندنسلی گذاشته است؛ در مقایسه، بتمنِ مت ریوز از لحاظ میزان اهمیت چیزی بیش از فیلم جدیدِ بتمن نیست؛ تازه داریم درباره‌ی یک درامِ کاراگاهیِ تیره‌و‌تاریکِ سه‌ ساعته‌ی کم‌اکشن صحبت می‌کنیم که جزیی از دنیای سینماییِ دی‌سی هم نیست. بنابراین افتتاحیه‌ی فعلیِ بتمن معقول‌ترین چیزی است که این فیلم می‌توانست کسب کند.

رابرت پتینسون در نقش بروس وین در فیلم بتمن

از همین رو، بتمن صاحب بزرگ‌ترین افتتاحیه در بینِ قسمتِ اولِ مجموعه‌های قبلی شخصیتِ بتمن است (بتمن علیه سوپرمن به‌عنوانِ دنباله‌ی مرد پولادین حساب نمی‌شود). همچنین، افتتاحیه‌ی بتمن از زمانِ قسمت اول اقتباسِ آن (۱۲۳ میلیون دلار در سپتامبر ۲۰۱۷)، نخستین افتتاحیه‌ی بالای ۱۰۰ میلیون دلاریِ برادران وارنر به شمار می‌رود. افتتاحیه‌ی بتمن پشت سرِ هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲ (۱۶۹ میلیون دلار)، بتمن علیه سوپرمن (۱۶۶ میلیون دلار)، شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد (۱۶۰ میلیون دلار) و شوالیه‌ی تاریکی (۱۵۸ میلیون دلار)، در رده‌ی پنجمِ بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های تاریخِ فیلم‌های برادران وارنر جای می‌گیرد. تعجبی هم ندارد؛ بالاخره بتمن از زمان تنتِ کریستوفر نولان در سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون، نخستین فیلمِ برادران وارنر است که به‌صورت اختصاصی در سینماها اکران شده است (این فیلم ۴۵ روز بعد از آغاز اکرانش روی سرویس استریمینگِ اچ‌بی‌اُ مکس پخش می‌شود).

افتتاحیه‌ی بتمن در رده‌ی پنجم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های تاریخِ فیلم‌های برادران وارنر جای می‌گیرد

از آنجایی که این فیلم با استقبالِ هردوی مخاطبان (امتیازِ A منفی) و منتقدان (امتیاز ۸۵ در راتن‌تومیتوز) مواجه شده است و از آنجایی که این فیلم حداقل تا زمان اکران شهر گم‌شده (۲۵ مارس / ۵ فروردین ۱۴۰۱) و حداکثر تا زمان اکران موربیوس (یکم آوریل / ۱۲ فروردین ۱۴۰۱) بی‌رقیب خواهد بود، پس این فیلم به همه‌ی ویژگی‌های لازم برای شکوفاییِ تجاری مجهز است. بالاخره یکی از چیزهایی که نزدیک شدنِ راهی به خانه نیست به ۷۹۰ میلیون دلار فروشِ‌ خانگی را امکان‌پذیر کرد به خاطر این بود که این فیلم چه از سمتِ بلاک‌باسترهای استودیویی (سقوط ماه، مرگ روی نیل) و چه از سمتِ فیلم‌های فصل اُسکار (داستان وست ساید، شاه ریچارد)، با تقریبا هیچ رقیبِ موفقی مواجه نشد. حتی آواتار هم ۱۲ سال پیش از چنینِ اکرانِ آسانی بهره نمی‌بُرد. تازه، بتمن برای موفقیت الزاما به عبور از مرز یک میلیارد دلار فروشِ جهانی نیاز ندارد. نباید فراموش کنیم که دو جین فیلمِ ابرقهرمانیِ بسیار موفق مثل واندروومن، ثور: رگناروک، نگهبانان کهکشان ۲ و مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه وجود دارند که بینِ ۸۲۱ تا ۸۸۱ میلیون دلار فروخته‌اند.

اگر بتمن در بدترین حالتِ ممکن اکرانی شبیه به کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۴۰۹ میلیون از ۱۷۹ میلیون افتتاحیه) یا مرد پولادین (۲۹۱ میلیون از ۱۲۸ میلیون افتتاحیه) داشته باشد، فروشِ خانگی ۲۹۳ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود که نتیجه‌ی خوبی باتوجه‌به شرایط کرونا تفسیر می‌شود؛ مخصوصا از آنجایی که بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری بتمن کمتر از بودجه‌ی ۲۲۵ میلیون دلاری مرد پولادین است. اما اگر این فیلم دوامی برابر با کاپیتان مارول داشته باشد (۴۲۷ میلیون از ۱۵۴ میلیون افتتاحیه)، درآمدِ نهایی ۳۶۵ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. قابل‌ذکر است که بتمن در تاریخ یازدهم مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۰) در ژاپن و هجدهم مارس (۲۷ اسفند ۱۴۰۰) در چین روی پرده خواهد رفت. ۶۵ درصد از تماشاگرانِ افتتاحیه‌ی بتمن مرد بوده‌اند و افرادِ بین ۱۸ تا ۳۴ ساله هم ۶۰ درصد از مخاطبان این فیلم را تشکیل می‌دادند.

بتمن و کت‌وومن با هم صحبت می‌کنند فیلم بتمن

در حال حاضر تنها فاکتوری که می‌تواند به ضررِ بتمن تمام شود، مدتِ ۴۵ روزه‌ی اکرانِ سینمایی‌اش است. هرچند در طولِ دوران کرونا فیلم‌های متعددی وجود داشته‌اند که با وجودِ مدت کوتاه‌شده‌ی اکرانِ سینمایی‌شان، کماکان به بهترین درآمدِ ممکنشان دست یافته‌اند و قابل‌دسترس‌شدنِ آن‌ها در شبکه‌ی نمایشِ خانگی از سرعت فروششان در سینماها نکاسته است. برای مثال جیغ ۵ (Scream) درحالی هفته‌ی گذشته روی پلتفرم‌های اجاره‌ی فیلم منتشر شد که تاکنون ۸۰ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی و ۱۳۸ میلیون دلار در دنیا فروخته است (از ۲۴ میلیون دلار بودجه). این رقم جیغ ۵ را از لحاظ نرخِ بازگشتِ سرمایه به فیلمِ سودآورتری در مقایسه با جیغ ۴ (۳۸ میلیون خانگی و ۹۸ میلیون جهانی از ۴۰ میلیون بودجه) در سال ۲۰۱۱ و جیغ ۳ (۸۹ میلیون / ۱۶۱ میلیون / ۴۰ میلیون بودجه) در سال ۲۰۰۰ بدل می‌کند. جیغ ۵ حدود ۸۰ درصد از درآمدِ قسمت اول جیغ (۱۰۳ میلیون خانگی / ۱۷۳ میلیون جهانی / ۱۵ میلیون بودجه در سال ۱۹۹۶) و جیغ ۲ (۱۰۲ میلیون / ۱۷۲ میلیون / ۲۴ میلیون بودجه) را تکرار کرده است.

البته که قیمتِ بلیتِ سینما از آن زمان تاکنون افزایش پیدا کرده است (درآمدِ خانگی دو قسمت اول جیغ با احتساب نرخ تورم بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است)، اما این چیزی از اهمیتِ موفقیتِ جیغ ۵ نمی‌کاهد. چیزی که آن را به دستاوردِ شگفت‌انگیزتری بدل می‌کند دوران اکران کوتاه‌ترِ ۴۵ روزه‌اش (برخلاف دوره‌ی ۹۰ روزه‌ی سابق) است. این موضوع درباره‌ی یک مکان ساکت ۲ (۱۶۱ میلیون دلار خانگی یا ۸۶ درصد از درآمدِ ۱۸۸ میلیونیِ قسمت اول) و ونوم: بگذار کشتار برپا شود (درآمدِ ۲۱۴ میلیونیِ قسمت اول را پشت سر گذاشت) نیز صدق می‌کند. حتی انیمیشنِ آواز بخوان ۲ (Sing 2) که فقط پس از ۱۷ روز اکران سینمایی، در شبکه‌ی نمایشِ خانگی منتشر شد نیز تاکنون ۱۵۵ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۳۶۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است (از ۸۰ میلیون دلار بودجه). امثالِ جیغ ۵ و آواز بخوان ۲ نشان می‌دهند که بتمن لازم نیست نگران صدمه دیدنِ پتانسیل تجاری‌اش به‌دلیلِ دوره‌ی اکرانِ کوتاه‌ترش باشد.

پوستر فیلم آنچارتد با نقش‌آفرینی تام هالند و مارک والبرگ

رده‌ی دومِ جدول اما به فیلم ویدیوگیمی آنچارتد (Uncharted) تعلق دارد که ۱۱ میلیون دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش کسب کرد (۵۲ درصد کمتر از آخرهفته‌ی گذشته) و از مرزِ ۱۰۰ میلیون دلار فروشِ خانگی عبور کرد. آنچارتد هم‌اکنون پشت سرِ سونیکِ خارپشت (۱۴۶ میلیون دلار)، پوکمون: کاراگاه پیکاچو (۱۴۴ میلیون دلار)، توم ریدرِ آنجلینا جولی (۱۳۱ میلیون دلار)، پرندگان خشمگین (۱۰۷ میلیون دلار) و رمپیج (۱۰۱ میلیون دلار) در رده‌ی ششم پُرفروش‌ترین فیلم‌های ویدیوگیمیِ گیشه‌ی آمریکای شمالی قرار دارد. آنچارتد با وجودِ ۱۷۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری که از بازارهای خارجی به‌دست آورده، در مجموع ۲۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است. این فیلم از چهاردم مارس (۲۷ اسفند ۱۴۰۰) در بازار چین روی پرده خواهد رفت.

در رده‌ی چهارم جدول به مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) برمی‌خوریم که بعد از گذشتِ سه ماه از اکرانش همچنان در بینِ ۵ فیلم برتر باکس آفیس باقی مانده است. این فیلم با کسب ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در دوازدهمین آخرهفته‌ی نمایشش، مجموعِ درآمدِ خانگی‌اش را به ۷۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رساند؛ رقمی که آن را با احتساب نرخِ تورم یک پله پایین‌تر از جنگ ستارگان: تهدید شبح (۴۷۴ میلیون دلار در سال ۱۹۹۹ / ۸۲۷ میلیون دلار به نرخ امروز)، در رده‌ی دوازدهم پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخِ گیشه‌ی آمریکای شمالی جای می‌دهد. راهی به خانه نیست بدون کمکِ چین به درآمدِ فک‌اندازِ یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار در گیشه‌ی خارجی دست یافته است و در مجموع یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است.

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (۴ تا ۶ مارس ۲۰۲۲)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱

The Batman

۱۳۴ میلیون دلار۱۳۴ میلیون دلار۱
۲

Uncharted

۱۱ میلیون و ۱۰۲ هزار دلار۱۰۰ میلیون و ۳۷۸ میلیون دلار۳
۳

Dog

۶ میلیون و ۱۱۶ هزار دلار۴۰ میلیون دلار۳
۴

Spider-Man: No Way Home

۴ میلیون و ۵۱۹ هزار دلار۷۸۶ میلیون و ۶۰۷ هزار دلار۱۲
۵Death on the Nile۲ میلیون و ۷۵۲ هزار دلار۳۷ میلیون و ۱۱۹ هزار دلار۴
۶Sing 2یک میلیون و ۶۳۵ هزار دلار۱۵۳ میلیون و ۶۸۴ هزار دلار۱۱
۷Jackass Foreverیک میلیون و ۴۲۴ هزار دلار۵۴ میلیون و ۵۱۶ هزار دلار۵
۸

Cyrano

۶۷۸ هزار دلار۲ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار۲
۹

Gangubai Kathiawadi

۵۹۲ هزار دلار۵۹۲ هزار دلار۱
۱۰

Scream

۵۷۵ هزار دلار۸۰ میلیون و ۲۳۱ هزار دلار۸


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده