// دوشنبه, ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

گزارش باکس آفیس: پیشی گرفتن مرد عنکبوتی ۳ از تایتانیک

در گزارش باکس آفیس این هفته علاوه‌بر مرور جدیدترین دستاورد مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، عملکرد آنچارتد در مقایسه با دیگر فیلم‌های ویدیوگیمی را بررسی می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیسِ این هفته را با فیلم ویدیوگیمی آنچارتد (Uncharted) شروع می‌کنیم که ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در دومین آخرهفته‌اش کسب کرد؛ رقمی که به‌معنی فقط ۴۶ درصد اُفت فروش نسبت به درآمدش در آخرهفته‌ی گذشته است؛ این رقم گرچه آن را با فاصله‌ی اندکی پایین‌تر از اُفت فروش ۴۴ درصدی بلک‌پنتر قرار می‌دهد، اما آمار بهتری در مقایسه کینگزمن: سرویس مخفی (۴۹ درصد اُفت فروش)، ددپول (۴۹ درصد اُفت فروش) و آلیتا: فرشته‌ی جنگ (۵۷ درصد اُفت فروش) است. آنچارتد پس از ۱۰ روزی که از نمایشش گذشته، ۸۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی فروخته است. اگر این فیلم از اینجا به بعد عملکردی شبیه به کینگزمن یا بلک‌پنتر داشته باشد (با تاکید روی «اگر»)، درآمدِ نهایی ۱۴۲ تا ۱۵۵ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود.

پوستر فیلم آنچارتد با نقش‌آفرینی تام هالند و مارک والبرگ

آنچارتد ۳۵ میلیون دلار هم از ۶۴ بازار خارجی به‌دست آورد که شامل ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از بریتانیا (فقط ۱۲ درصد کمتر از آخرهفته‌ی گذشته / مجموعا ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار)، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از فرانسه (منفی ۳۶ درصد / مجموعا ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، ۳ میلیون دلار از استرالیا (منفی ۲۶ درصد / ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار)، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از آلمان (منفی ۲۳ درصد / ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از ایتالیا (منفی ۴۳ درصد / ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار)، یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از اسپانیا (منفی ۳۳ درصد / ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) و یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از مکزیک (منفی ۲۹ درصد / ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) می‌شود؛ مجموع فروش خارجی‌ِ این فیلم ۱۴۳ میلیون دلار است.

آنچارتد که با ۱۲۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۲۲۶ میلیون دلار در گیشه‌ی جهانی فروخته است و درآمد نهایی ۳۵۰ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود (به‌علاوه‌ی درآمدش در بازار چین که اکرانش در این کشور از بیست و سوم اسفند ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد). در صورتی که آنچارتد از مرز ۳۵۰ میلیون دلار عبور کند، بالاتر از شاهزاده‌ی پارسی: شن‌های زمان (۳۳۶ میلیون دلار) و پایین‌تر از پرندگان خشمگین (۳۵۲ میلیون دلار)، رمپیج (۴۲۷ میلیون دلار)، پوکمون: کاراگاه پیکاچو (۴۳۱ میلیون دلار) و وارکرفت (۴۳۸ میلیون دلار)، در رده‌ی پنجمِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های ویدیوگیمی تاریخِ قرار می‌گیرد. آنچارتد احتمالا هفته‌ی آینده همزمان با آغاز نمایشِ بتمنِ مت ریوز اُفت فروش بزرگی را تجربه خواهد کرد، اما از آنجایی که بتمن و آنچارتد تا زمانِ اکران شهر گم‌شده (The Lost City) در بیست و پنجم مارس تنها بلاک‌باسترهای سینماها خواهند بود، پس آنچارتد می‌تواند به‌عنوان دومین گزینه‌ی سینماروها، روندِ شکوفایی‌اش را همچنان زیر سایه‌ی بتمن ادامه بدهد.

پوستر فیلم ترسناک استودیو ۶۶۶

از آنچارتد که بگذریم، به تازه‌اکران‌های این هفته می‌رسیم: از آنجایی که آخرهفته‌ی پیش‌رو مصادف با اکران بتمن است، پس استودیوها به‌طرز قابل‌درکی از اکرانِ فیلم‌های بزرگشان در این آخرهفته امتناع کرده‌اند. بالاخره اگر یادتان باشد گرچه هل‌بوی ۲: ارتش طلایی در سال ۲۰۰۸ سوار بر نقدهای مثبت و سروصدای رسانه‌ای قوی به ۳۵ میلیون دلار افتتاحیه دست یافت، اما در دومین آخرهفته‌اش با افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌ی ۱۵۷ میلیون دلاری شوالیه‌ی تاریکیِ نولان شاخ به شاخ شد، با ۷۰ درصد اُفت فروش مواجه شد و سقوطِ جبران‌ناپذیری را تجربه کرد. خلاصه اینکه پُرفروش‌ترین تازه‌اکران این هفته فیلم کمدی/ترسناکِ استودیو ۶۶۶ (Studio 666) است که در ۲ هزار و ۳۰۶ پرده اکران شد. این فیلم که میانگین امتیاز ۵۶ را در سایت راتن‌تومیتوز به‌دست آورده، یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به‌عنوان افتتاحیه کسب کرد. به عبارت دیگر، این فیلم به‌طور میانگین ۶۹۴ دلار از هر سینما به‌دست آورده است که آمارِ افتضاحی است.

دومین تازه‌اکرانِ هفته فیلم عاشقانه/موزیکالِ سیرانو (Cyrano) با بازیِ پیتر دینکلیچ و هِیلی بنت است. ساخته‌ی تحسین‌شده‌ی جو رایت که با ۳۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از اکران در ۷۹۷ سینما به‌دست آورد. آخرین تازه‌اکران این هفته اما اکرانِ مجدد پدرخوانده (The Godfather)، ساخته‌ی مافیاییِ فراسیس فورد کاپولا است که در ۱۵۶ سینمای دالبی روی پرده رفت و ۹۰۰ هزار دلار کسب کرد. این فیلم به‌طور میانگین ۵ هزار و ۷۶۹ دلار از هر سینما به‌دست آورده که بهترین آمار در بینِ فیلم‌های این هفته حساب می‌شود. این رقم مجموعِ درآمد پدرخوانده را به ۱۳۶ میلیون دلار می‌رساند که اکثرش (۱۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) را در زمانِ اکرانِ اورجینالش در سال ۱۹۷۲ کسب کرده بود. پدرخوانده با احتساب نرخ تورم حدود ۷۴۲ میلیون دلار فروخته است؛ رقمی که آن را پایین‌تر از فانتازیا (۷۷۸ میلیون دلار) و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۷۹۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار)، در رده‌ی بیست و ششمِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخِ آمریکای شمالی با احتساب نرخ تورم جای می‌دهد. پدرخوانده همچنان پشت سرِ جن‌گیر (۲۳۲ میلیون دلار / یک میلیارد دلار با احتساب نرخ تورم)، پُرفروش‌ترین فیلمِ بزرگسالانه‌ی گیشه‌ی خانگی حساب می‌شود.

تام هالند در نقش مرد عنکبوتی در فیلم Spider-Man: No Way Home

در رده‌ی دوم جدول به سگ (Dog) با نقش‌آفرینی چَنینگ تیتوم برمی‌خوریم که ۱۰ میلیون و ۱۳۰ هزار دلارِ تازه در دومین آخرهفته‌اش فروخت. این ملودرامِ نظامی که با ۱۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در گیشه‌ی خانگی فروخته است و فروشِ نهایی حدودا ۵۰ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. رده‌ی سوم جدول به مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) تعلق دارد که با کسب ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار دیگر، مجموعِ فروشِ خانگی‌اش را به ۷۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رساند؛ رقمی که مجموع درآمدش را از انیمیشن فانتازیا (۷۷۸ میلیون دلار با احتساب نرخ تورم و اکران‌های مجددِ متعددش) عبور می‌دهد. درآمدِ راهی برای خانه نیست در یازدهمین آخرهفته‌ی نمایشش، هشتمینِ درآمد برتر تاریخِ آخرهفته‌های یازدهم است و نشان می‌دهد که این فیلم دیر یا زود خودش را از مرز ۸۰۰ میلیون دلار عبور خواهد داد. این فیلم تاکنون در گیشه‌ی آمریکای شمالی سه برابرِ افتتاحیه‌ی ۲۶۰ میلیون دلاری‌اش فروخته است. راهی به خانه نیست با یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلاری که در سراسر دنیا فروخته است، درآمدِ اورجینالِ تایتانیک (یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ / ۲ میلیارد و ۲۰۱ میلیون دلار با احتساب اکران‌های مجدد) را پشت سر گذاشته است. راهی به خانه نیست تا پایانِ دوره‌ی اکرانش یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار خواهد فروخت (بدون کمک بازار چین).

در رده‌ی چهارم جدول فیلم جنایی/معمایی قتل روی نیل (Death on the Nile)، اقتباسِ کنت برانا از رُمانِ آگاتا کریستی قرار دارد که با کسب ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در سومین آخرهفته‌اش، به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسید. وضعیتِ این فیلم در کشورهای خارجی با وجودِ ۶۸ میلیون و ۵۰۰ میلیون دلاری که در گیشه‌ی بین‌المللی کسب کرده بهتر بوده است؛ با این وجود، درآمد جهانی ۱۰۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاریِ فعلی مرگ روی نیل همچنان یک شکستِ تراژیک برای این فیلمِ ۹۰ میلیون دلاری به حساب می‌آید. در مقایسه، قتل در قطار سریع‌السیر شرق در سال ۲۰۱۷ به ۳۵۵ میلیون دلار فروشِ جهانی دست پیدا کرده بود و مرگ روی نیل حتی با درنظرگرفتنِ اُفت فروشِ استانداردِ دنباله‌ها حداقل باید ۲۷۵ میلیون دلار می‌فروخت. رده‌ی پنجم جدول در اختیارِ کمدی کله‌خر برای همیشه‌ (Jackass Forever) است که ۳ میلیون و ۱۷۵ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۲۴ روزه‌ی ۵۲ میلیون دلار رسید. از یک طرف، کله‌خر برای همیشه تازه پس از گذشتِ سه هفته افتتاحیه‌ی سه‌روزه‌ی کله‌خر ۳ (۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰) را تکرار کرده است، اما از طرف دیگر، این رقم همچنان نتیجه‌ی قابل‌قبولی برای این فیلمِ ۱۰ میلیون دلاری حساب می‌شود.

در رده‌ی ششم به کمدی/رمانتیکِ با من ازدواج کن (Marry Me)، محصول یونیورسال برمی‌خوریم که یک میلیون و ۸۵۰ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش فروخت و به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی ناامیدکننده‌ی ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسید. اما خبر خوب برای یونیورسال اینکه گرچه انیمیشن آواز بخوان ۲ (Sing 2) در اکثر دورانِ اکرانش در شبکه‌ی نمایش خانگی نیز قابل‌دسترس بود، اما کماکان موفق شد از مرز ۱۵۰ میلیون دلار فروشِ خانگی و ۳۵۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کند و اکرانش را با نزدیک‌تر شدن به زندگی مخفی حیوانات خانگی ۲ (۱۶۰ میلیون خانگی / ۴۳۰ میلیون جهانی) به پایان خواهد رساند. جیغ ۵ (Scream) یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در هفتمین آخرهفته‌اش به‌دست آورد و به مجموعِ ۷۹ میلیون دلار فروش خانگی رسید. درآمدِ جهانی ۱۳۷ میلیون دلاری این فیلم آن را در بینِ دنباله‌های اسلشرِ بزرگسالانه بالاتر از هالووین می‌کُشد (۱۳۱ میلیون دلار) قرار می‌دهد که دستاوردِ قابل‌تحسینی برای این فیلمِ ۲۴ میلیون دلاری حساب می‌شود.

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (۲۵ تا ۲۷ فوریه‌ی ۲۰۲۲)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱

Uncharted

۲۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار۸۳ میلیون و ۳۸۵ هزار دلار۲
۲

Dog

۱۰ میلیون و ۱۲۷ هزار دلار۳۰ میلیون و ۸۹۹ هزار دلار۲
۳

Spider-Man: No Way Home

۵ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار۷۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار۱۱
۴

Death on the Nile

۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار۳۲ میلیون و ۷۵۴ هزار دلار۳
۵Jackass Forever۳ میلیون و ۱۷۵ هزار دلار۵۲ میلیون دلار۴
۶Sing 2۲ میلیون و ۱۱۰ هزار دلار۱۵۱ میلیون و ۲۰۴ هزار دلار۱۰
۷Marry Meیک میلیون و ۸۵۰ هزار دلار۲۰ میلیون و ۲۱۴ هزار دلار۳
۸

Studio 666

یک میلیون و ۵۸۰ هزار دلاریک میلیون و ۵۸۰ هزار دلار۱
۹

Cyrano

یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلاریک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار۱
۱۰

Scream

یک میلیون و ۳۴۵ هزار دلار۷۹ میلیون و ۲۲۱ هزار دلار۷


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده