نویسنده: علی گودرزی
// شنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۹

آیا گروه Thunderbolts در راه دنیای سینمایی مارول است؟

با این مقاله همراه زومجی باشید که در آن، به‌مسیر فیلم‌ها و سریال‌های جدید MCU نگاهی می‌اندازیم تا سرنخ‌های موجود از شکل‌گیری گروه تاندربولتس (Thunderbolts) در جهان سینمایی مارول را بررسی کنیم.

زمانی‌که دنیای سینمایی مارول با فیلم‌هایی مثل Blade، افراد ایکس، مرد عنکبوتی و سپس آیرون‌من (Iron Man) کار خود را آغاز کرد شاید حتی خوش‌بین‌ترین هواداران این آثار سینمایی فکرش را هم نمی‌کردند که این سینما تا چه حدی می‌تواند گسترش پیدا کند.

حالا و به‌لطف برنامه‌ریزی مثال‌زدنی مارول در ارائه‌ی محتویات سینمایی/تلوزیونی، این جهان در مسیر تبدیل شدن به‌مجموعه‌ای بسیار بزرگ‌تر و گسترده‌تر از قبل حرکت می‌کند. مارول به‌اندازه‌ای در برپایی جهانش دقیق و موفق بود که حتی شخصیت‌هایی مثل تانوس، مرد مورچه‌ای، گروه اترنالز و بیشتر که احتمالا فقط خوره‌های دنیای کامیک آن‌ها را می‌شناختند را توانست به‌فرهنگ عامه بیاورد و آن‌ها را به‌جامعه‌ای بزرگ و قابل‌توجه بشناساند.

چه قبل از پخش شدن فیلم‌ها و سریال‌های جدید مارول و چه بعد از نمایش آن‌ها، اینترنت پر می‌شود از گمانه‌زنی‌ها و تئوری‌پردازی‌هایی با محوریت اتفاقات آینده‌ی این جهان سینمایی. حالا و به‌لطف انتشار سری جدید کامیک‌های Thunderbolts، این گمان در ذهن هواداران به‌وجود آمده که چه زمانی بالاخره سر و کله‌ی این گروه در دنیای سینمایی مارول پیدا خواهد شد؟ همراه زومجی و این مقاله‌ی کوتاه باشید که طی آن، به‌سرنخ‌های موجود از شکل‌گیری این گروه در MCU نگاهی می‌اندازیم.

شخصیت یو اس ایجنت در کامیک‌های تاندربولتز

معرفی کنتسا ولنتینا و جان واکر در سریال فالکون و سرباز زمستان، یک قدم مهم از سوی سینمای مارول در راستای معرفی گروه تاندربولتز به‌حساب می‌آید

شاید از خودتان بپرسید که انتشار سری جدید کامیک تاندربولتز چه ربطی به‌حضورشان در جهان MCU دارد. عرضه‌ی دوباره‌ی این مجموعه‌ی کامیک با ایجاد یک سری تغییر در اعضای گروه تاندربولتز، توجه دنبال‌کنندگان MCU را به‌خود جلب کرده است. تازه‌ترین جلد از کامیک‌های تاندربولتز، این گروه‌ را با کلینت بارتون، مانیکا رمبو، آمریکا چاوز، پاور-من، کاراکتر Persuasion و شخصیت گوتسن گلوری (Gutsen Glory) به‌میدان‌های نبرد می‌فرستد. نکته‌ی بسیار جالب که هواداران نیز حسابی حواس خود را به‌آن معطوف کرده‌اند، گنجانده شدن کلینت بارتون،‌ مانیکا رمبو و آمریکا چاوز در این گروه است که اتفاقا این شخصیت‌ها در جهان سینمایی مارول نیز معرفی شده‌اند (چاوز در فیلم Doctor Strange In the Multiverse of Madness حضور دارد).

همین قضیه سبب شده است تا هواداران با کنار هم گذاشتن قطعات پازل و نگاه کردن به‌مسیر دنیای سینمایی مارول طی سالیان اخیر، معرفی شدن گروه تاندربولتز در MCU را استنتاج کنند. جزئیات این نتیجه‌گیری اما بیشتر از این حرف‌ها است و برای آگاهی از آن باید یک شناخت نسبی از گروه تاندربولتز داشته باشیم. این گروه در جریان اتفاقات شماره‌ی ۴۴۹ سری کامیک‌های The Incredible Hulk رسما معرفی شد.

زمانی‌که گروه انتقام‌جویان در رویداد هجوم (Onslaught) کشته شدند، بارون زیما تصمیم گرفت تا یک گروه جدید را با اشخاصی همچون فیکسر، بیتل، میمی جیغ‌کش، گولیاث و مون‌استون تشکیل بدهد تا اهداف شوم خود را بدون مزاحمت انتقام‌جویان پیش ببرد. در سال ۲۰۰۹ و در جریان یکی از کامیک‌های مارول، نورمن آزبورن با به‌قتل رساندن ملکه‌ی اسکرال‌ها، خودش را در دادگاه اذهان عمومی رستگار کرد تا در ادامه و با نویسندگی براین مایکل بندیس، ایده‌ی تیم تاندربولتز و «دارک اونجرز» با یکدیگر ترکیب شود. در این تیم اشخاصی مثل نورمن آزبورن در نقش وطن‌پرست آهنی (Iron Patriot)، میس مارول (مون‌استون)، نسخه‌ی گرفتار سیمبیوت شده از مرد عنکبوتی، هاک‌آی (بولز-آی) و دِکِن (یکی از زیرشاخه‌ها/فرزندان بیولوژیکی ولورین/لوگان) حضور داشتند.

نورمن آزبورن به‌عنوان Iron Patriot در سری تاندربولتز

نورمن آزبورن با کمک این گروه و کمک دولت آمریکا، شرکت S.H.I.E.L.D را به‌شرکت H.A.M.M.E.R. تبدیل کرد و به‌جنگ با سرزمین ازگارد رفت. این قضیه آنقدر شدید جلو رفت تا اینکه گروه انتقام‌جویان با دسته‌ی افراد آزبورن وارد نبرد شدند و آن‌ها را شکست دادند. حالا به‌لطف ساخت و پخش سریال‌های متنوع دنیای سینمایی مارول که ازطریق آن‌ها شخصیت‌هایی همچون مونیکا رمبو، کیت بیشاپ و کونتسا ولنتینا (سریال فالکون و سرباز زمستان) و جان واکر (سریال فالکون و سرباز زمستان) در جریان اصلی قصه‌ها قرار گرفته و مخاطب را با خود آشنا می‌کند، اصلا بعید نیست که شاهد معرفی گروه تاندربولتز در MCU باشیم.

جدا از شخصیت‌های ذکر شده، این سریال‌ها به‌معرفی کاراکترهایی پرداختند که از آن‌ها نیز می‌توانیم به‌عنوان زمینه‌سازان آفرینش گروه‌هایی مثل یانگ اونجرز (Young Avengers) یاد کنیم.

معرفی کونتسا ولنتینا در سریال فالکون و سرباز زمستان یک اتفاق بسیار مهم در دنیای سینمایی مارول به‌حساب می‌آید. درست است که MCU فعلا درگیر اتفاقات کیهانی/مولتی‌ورس‌محور و ترکاندن مغز تماشاگر با حوادث جهان‌های موازی است و از طرفی، دنیای مارول حالا شخصیت‌هایی شرور مثل ولنتینا و ویلسون فیسک را دارد که در مقیاس زمینی (نه کیهانی و جادویی) سرنوشت‌ساز و زمینه‌ساز قصه‌هایی پرتعداد خواهند بود.

حضور بارون زیمو و شخصیت کونتسا ولنتینا در سریال Falcon and the Winter Soldier به‌اندازه‌ی کافی می‌تواند طرفداران مارول را سر کیف بیاورد. ولنتینا در سریال فالکون با استخدام جان واکر (با نقش‌آفرینی ویات راسل) و در فیلم Black Widow با استخدام White Widow/یلنا بلووا (با نقش‌آفرینی فلورنس پیو) قدم‌های ابتدایی برای فعالیت‌های احتمالا شرورانه‌اش را برداشت.

کونتسا ولنتینا در دنیای سینمایی مارول

در مواجهه با گروه تاندربولتز باید بدانیم که در این گروه هرگز با افراد مطلقا شریف روبه‌رو نیستیم. در این گروه یک مشت انسان ضد قهرمان یا شرور دور یکدیگر جمع شده‌اند و احتمالا برای یک هدف مخوف نقشه می‌کشند. به‌هرحال این گروه توسط افرادی همچون بارون زیمو/نورمن آزبورن و احتمالا کونتسا ولنتینا (در MCU) رهبری می‌شود و خب، زمانی‌که این جنس از انسان‌های شرور کنترل یک گروه را به‌دست می‌گیرند، نباید انتظار یک خروجی انسان‌دوستانه را داشته باشید.

ولنتینا در دنیای سینمایی مارول با استخدام کردن جان واکر (آنتی-کاپیتان آمریکا) و White Widow (آنتی-بیوه سیاه) و احتمالا در قدم بعدی‌اش با استخدام ابامینیشن - Abomination - که آنتی‌هالک به‌حساب می‌آید و حتی White Vision (ویژن سفید - سریال وانداویژن) که نسخه‌ی آنتی-ویژن از کاراکتر ویژن است، گروهی می‌سازد که کاملا در نقطه‌ی مقابل انتقام‌جویان قرار خواهد گرفت. ولنتینا در دنیای کامیک با نفوذ به‌سازمان‌هایی مثل S.H.I.E.L.D و «هایدرا»، با خیانت به‌اشخاصی همچون نیک فیوری و چندین و چند شخص دیگر که‌ او را کمک کرده بودند به‌اندازه‌ای رشد کرد تا بالاخره توانست عنوان «مادام هایدرا» را به‌دست آورد. در نتیجه، این بانوی حیله‌گر هرگز یک انسان شریف و قابل اعتماد نیست و حضور او در MCU و تلاش او برای به‌خدمت گرفتن یک مشت ضد قهرمان مثل جان واکر، زمزمه‌ی شکل‌گیری یک گروه شرور مثل تاندربولتز را به‌گوش هواداران می‌رساند.

شکل‌گیری گروه تاندربولتز از یک رهبر حیله‌گر و اعضای شرور/ضد قهرمان، آناتومی این گروه را در ذهن ما تجسم می‌کند. گروهی که تمام اهدافش به‌انجام یک مشت مأموریت دسیسه‌آمیز و حیله‌گرانه خلاصه می‌شود. شاید سری جدید کامیک تاندربولتز اصلا سمت شخصیت والنتینا نرود و شاید دوباره رهبری زیمو یا آزبورن بر این گروه را شاهد باشیم و از طرفی، حرکت مارول به‌سمت شکل‌گیری یک گروه از ضدقهرمان‌ها/ابرشرورها به‌رهبری زیمو/والنتینا، اقتباسی احتمالا متفاوت از این گروه را نوید می‌دهد. فعلا باید صبر کنیم و ببینیم که بعد از ماجراجویی‌ها و جنون در کهکشان و مولتی‌ورس MCU، چه زمانی شاهد گسترش داستان‌های زمینی و دسیسه‌های فیسک، زیمو، والنتینا و بیشتر خواهیم بود؛ مخصوصا که انگار حالا باید خودمان را برای معرفی گروه‌هایی مثل ایلومیناتی، یانگ اونجرز و تاندربولتز آماده کنیم.

نظر شما چیست؟ به‌نظرتان در چه زمانی شاهد معرفی گروه Thunderbolts خواهیم بود؟ آیا در قسمت بعدی فیلم‌های کاپیتان آمریکا چنین گروهی شکل خواهد گرفت یا زودتر؟ دیدگاهتان را برای زومجی بنویسید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده