نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی سریال مردرویل (Murderville) | ترکیبی جذاب از کمدی و جنایی

سریال مردرویل (Murderville)، مجموعه‌ای اسرارآمیز و کاراگاهی از شبکه نتفلیکس است که با داستان منحصربه‌فرد خود، سبک جدید و بسیار جذابی را به مخاطب ارائه می‌کند. با معرفی این سریال همراه زومجی باشید.

داستان‌های کاراگاهی و اسرارآمیز، خصوصا آنهایی که پرونده‌های قتل را دنبال می‌کنند، همیشه یکی از محبوب‌ترین ژانرهای داستانی بوده و است. این سبک داستان‌ها بارها و بارها در دنیای سینما و تلویزیون به اشکال مختلف به تصویر کشیده شده است. داستان‌های جنایی با اینکه جذابیت خیلی زیادی دارند، اما زمانی‌که در قالب تلویزیونی ارائه می‌شوند، بعد از گذشت مدتی در یک حلقه‌ی تکرار میفتند و به مرور زمان خسته‌کننده می‌شوند. مگر اینکه سازندگان به فکر بیفتند و هر از گاهی یک جذابیت جدیدی را در آن به وجود بیاورند. ماجرای این پروژه از زمانی آغاز شد که سریال Murder in Successville (قتل در ساکسسویل) در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به روی آنتن شبکه BBC Three رفت.

کریستر جانسون که حسابی مجذوب سریال قتل در ساکسسویل شده بود، تصمیم گرفت که مجموعه‌ی خود را با الهام از آن، برای سرویس استریم نتفلیکس بسازد. همان‌طور که از مقدمه هم مشخص بود، سریال مردرویل سبکی جنایی و اسرارآمیز دارد؛ البته با چاشنی خیلی زیادی از المان‌های کمدی. کمدی بودن این پروژه باعث شده تا کاملا این سریال نسبت به داستان‌های جنایی/اسرارآمیز دیگر متمایز باشد. اما چیزی که آن را منحصر‌به‌فرد می‌کند، این است که در هر قسمت، یک فرد مشهور و محبوب به‌عنوان یکی از کاراگاهان وارد پرونده می‌شود. شاید کمی پیچیده به نظر برسد اما اصلا اینطور نیست.

ویل آرنت به همراه دوربین و بیسیم در سریال Murderville

ما در این سریال با چهار شخصیت اصلی طرف هستیم؛ ویل آرنت در نقش تری سیاتل (یک کاراگاه دست و پا چلفتی که سرپرستی پرونده‌ها را برعهده دارد)، هانیفا وود در نقش راندا جنکینز سیاتل (رئیس پلیس این حوزه که همسر تری محسوب می‌شود و در حال جدا شدن از او است)، لیلان بودن در نقش امبر کانگ (مسئول پزشکی قانونی) و فیلیپ اسمیتی در نقش درن «دز» فیلیپس (یکی از کاراگاهان این حوزه). ۱۵ سال پیش از شروع این ماجراها، تری سیاتل همکار بسیار خوبی داشت که در یکی از مأموریت‌ها او را از دست می‌دهد. با اینکه قائدتا این شخصیت در سریال حضور ندارد، اما باتوجه‌به عکسی که از او نشان داده می‌شود، ما می‌فهمیم که این همکار کسی نبوده جز جنیفر آنیستون.

حالا بعد از گذشت ۱۵ سال رئیس پلیس این حوزه تصمیم می‌گیرد که کارآموزهایی را برای تری انتخاب کند تا در هر پرونده همراه او باشد. مانند اکثر سریال‌های جنایی و کاراگاهی، ما در هر قسمت یک پرونده را دنبال می‌کنیم تا در پایان هر قسمت به هویت قاتل پی ببریم. در ابتدای هر قسمت، تری سیاتل با کارآموز و همکار جدید خود آشنا می‌شود؛ همکارانی که از بین سلبریتی‌ها و افراد مشهور انتخاب شدند. چیزی که این ماجرا را بسیار جالب‌تر از هر مجموعه دیگری می‌کند، این است که بازیگران مهمان هیچگونه فیلمنامه‌ای در اختیار ندارند و هیچ اطلاعاتی از قبل به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

ویل آرنت به همراه کونان اوبرایان در سریال Murderville

آن‌ها درست همانند بیننده بی‌خبر از همه جا وارد پرونده می‌شوند و باید تک تک حرف‌های خود را به‌صورت بداهه بیان کنند؛ بدون اینکه هیچگونه دیالوگی برای آن‌ها نوشته شده باشد. شاید خیلی راحت به نظر برسد اما موضوع این است که آن‌ها باید همزمان هم بداهه‌گویی کنند، هم با جریان آب همراه باشند، هم بلافاصله طنزهایی را در وسط مکالمات بپرانند و هم به تک تک جزئیات توجه کنند. زیرا همان‌طور که گفته شد، این کارآموز یا همان بازیگر مهمان است که باید در پایان هر قسمت قاتل را تشخیص دهد. به‌صورت کلی این فصل ۶ قسمت دارد و ۶ فرد مختلف در آن حضور پیدا می‌کنند.

کارآموزهایی که در هر قسمت حضور پیدا می‌کنند، عبارت‌اند از: کونان اوبرایان، مارشان لینچ، کمیل نانجیانی، انی مورفی، شارون استون و کن جونگ. خوشبختانه منتقدانی هم که این اثر را تماشا کردند، حسابی آن را دوست داشتند و امتیازات خوبی را برایش ثبت کردند. به‌عنوان مثال یکی از منتقدان به این موضوع اشاره کرد که ایده‌ی اصلی بداهه‌پردازی مردرویل ممکن بود منجر به خسته‌کننده بودن و سکوت لحظه‌ای بازیگر مهمان شود. اما همان لحظه‌های الهام‌گیری و انتخاب طنزهای مناسب به خودیِ خود خیلی ارزشمند هستند؛ البته حضور ویل آرنت هم در پرونده می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد.

ویل آرنت به همراه مارشان لینچ در سریال Murderville

در ادامه منتقد دیگری هم ایده‌ی اصلی مجموعه و نگارش فیلمنامه‌ی آن را تحسین کرد و اینطور گفت که انعطاف‌پذیری و بازیگوشی آرنت چیزهای مهمی هستند که باعث موفقیت مردرویل می‌شوند. اما چیزی که باعث می‌شود این داستان فوق‌العاده قابل پیشبینی از خسته‌کننده بودن دور شود، انتخاب قوی سلبریتی‌های هنرمند است. در قسمت ابتدایی این مجموعه ما شاهد پرونده قتلی هستیم که در آن، یک تردست، همکار جوان خود را با اره‌ای از وسط نصف کرده است. این دستیار بخت‌برگشته، درحالی‌که در کمد مخصوص دراز کشیده بود، باید به‌گونه‌ای اجرا می‌کرد که انگار دارد با اره‌ی واقعی بریده می‌شود.

در صورتی که اره‌ی مخصوص و غیرواقعی استفاده می‌شد. بنابراین قاتل واقعی کسی است که جای اره‌ی غیرواقعی و واقعی را جابه‌جا کرده است و کاراگاهان باید او را پیدا کنند. در قسمت دوم هم ما شاهد پرونده‌ای هستیم که در آن مادری به قتل رسیده است و دوربین خانه‌ی او چهره‌ی پسرش را ضبط کرده است؛ اما مشکلی که وجود دارد، این است که این مادرِ مرحوم، سه فرزند پسر با ظاهر کاملا یکسان دارد و همین موضوع، پیدا کردن قاتل را کمی سخت می‌کند. با اینکه تا به امروز سریال‌های زیادی با چنین سبکی ساخته نشده، اما اگر مردرویل را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که موارد مشابه زیر را هم حتما بررسی کنید.


سریال های مشابه مردرویل

تام دیویس به همراه بارانی در پوستر سریال Murder in Successville

سریال Murder in Successville

سریال قتل در ساکسسویل

  • بازیگران: تام دیویس، لیام هوریکن و لوک کمپنر
  • سال پخش: ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷

خلاصه داستان: هر هفته به بازرس کاراگاه اسلیت، یک دستیار مشهور جدید داده می‌شود تا با کمک یکدیگر پرونده‌ی قتلی را حل کنند. در طی این مسیر، آن‌ها با افراد مشهور زیاد دیگری مصاحبه می‌کنند؛ کسانی را که شما در گذشته هرگز به این شکل ندیده بودید. دستیار جدید بازرس کاراگاه اسلیت باید باتوجه‌به مدارکی که جمع‌آوری کرده، تصمیم بگیرد که قاتل چه کسی بوده است.


سلنا گومز، مارتین شورت و استیو مارتین در پوستر سریال Only Murders in the Building

سریال Only Murders in the Building

سریال تنها کشتار درون ساختمان

  • بازیگران: استیو مارتین، مارتین شورت و سلنا گومز
  • سال پخش: ۲۰۲۱ تاکنون

خلاصه داستان: سه غریبه که علاقه‌ی بسیار زیادی به جنایات واقعی دارند، ناگهان خود را در شرایطی می‌بینند که در یک جنایت واقعی گیر افتادند. زمانی‌که یک مرگ وحشتناک در داخل ساختمان خصوصی آن‌ها در محله آپر وست ساید رخ می‌دهد، این سه نفر به قتل مشکوک می‌شوند. آن‌ها دانش دقیق خود در مورد جنایات واقعی را به کار می‌گیرند تا درباره حقیقت این ماجرا تحقیق کنند. آن‌ها همزمان که در حال تحقیق درباره این پرونده هستند، پادکستی را هم برای خود ضبط می‌کنند تا پرونده را مستند کنند. این سه نفر با کمک هم رازهای پیچیده‌ای را درباره این ساختمان فاش می‌کنند که به چندین سال قبل بازمی‌گردد. البته دروغ‌هایی که آن‌ها به یکدیگر می‌گویند، شاید مهم‌تر و انفجاری‌تر از این رازها باشد. خیلی زود این سه نفر که بسیار عجیب و غریب هستند، متوجه می‌شوند که ممکن است یک قاتل در میان آن‌ها در آن ساختمان زندگی کند. به همین دلیل برای کشف سرنخ‌هایی که وجود دارد، با یکدیگر مسابقه می‌دهند؛ تا هرچه زودتر این پرونده را حل کنند، پیش از اینکه دیر شود.


بازیگران اصلی سریال Brooklyn Nine-Nine

سریال Brooklyn Nine-Nine

سریال بروکلین نُه-نُه

  • بازیگران: اندی سمبرگ، استفانی بیاتریز و تری کروز
  • سال پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱

خلاصه داستان: کاپیتان ری هولت حوزه‌ی ۹۹ بروکلین را در اختیار می‌گیرد؛ حوزه‌ای که کاراگاه جیک پرالتا (کاراگاه بااستعداد اما بی‌خیالی که عادت دارد هر کاری را که دوست دارد انجام می‌دهد)، در آن‌جا کار می‌کند. از کارمندان دیگر حوزه ۹۹ هم می‌توان به کاراگاه ایمی سانتیاگو (همکار موفق و رقابتی جیک)، کاراگاه رزا دیاز (یک همکار سرسخت و سختگیر)، کاراگاه چارلز بویل (بهترین دوست جیک که به رزا هم علاقمند است)، کاراگاه گروهبان تری جفرودز (کسی که اخیرا بعد از تولد دوقلوهایش از عملیات‌های میدانی دور شده است) و جینا لینتی (مدیر کنایه‌آمیز این حوزه). هیچکس و هیچ چیز نمی‌تواند اعضای این تیم را نسبت به انجام کاری که در آن بهترین هستند، متوقف کند؛ این کار هم چیزی نیست جز دستگیر کردن آدم بدها.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده